7) Hallituksen esitys laeiksi ulkomaalaislain, ulkomaalaisrekisteristä annetun
lain ja löytötavaralain muuttamisesta
Antti Rantakangas /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on hallintovaliokunnan
mietintö hallituksen esityksestä laeiksi ulkomaalaislain,
ulkomaalaisrekisteristä annetun lain ja löytötavaralain
muuttamisesta. Kysymys on siitä, että mainittuihin
lakeihin tehtäisiin ne muutokset, joita biometristen tunnisteiden
käyttöönotto oleskeluluvissa edellyttää.
Euroopan unionin lainsäädännössä edellytetään,
että jäsenvaltiot ryhtyvät myöntämään
oleskelulupia korttimuodossa. Oleskelulupakortin teknisessä osassa
on oltava biometrisinä tunnisteina kasvokuva ja kaksi sormenjälkikuvaa. Myös
unionin kansalaisten perheenjäsenille myönnettävät
oleskelukortit ehdotetaan muutettaviksi unionin lainsäädännön
mukaisiksi sirullisiksi korteiksi.
Ulkomaalaislakiin lisättäisiin säännökset
sormenjälkien ottamisesta ja tallentamisesta oleskelulupakortin
sirulle sekä sormenjälkien käyttötarkoituksesta
ja käyttöoikeuksista. Kortin tekniseen osaan tallennettuja
tietoja saisivat ehdotuksen mukaan lukea vain niitä tietoja
tarvitsevat viranomaiset. Viranomaisilla olisi oikeus lukea tietoja
unionin lainsäädännön mukaisesti
ainoas-taan tilanteissa, joissa tämä on tarpeen
oleskeluluvan aitouden toteamiseksi ja oleskeluluvan haltijan henkilöllisyyden
todentamiseksi.
Ulkomaalaislaissa säädettäisiin myös
biometristen tunnisteiden tietoturvasta. Biometristen tunnisteiden
liittämisellä oleskelulupaan pyritään
estämään oleskelulupien väärinkäytöksiä luomalla
entistä luotettavampi yhteys oleskeluluvan ja sen haltijan
välille. Lisäksi ulkomaalaislaissa säädettäisiin
oleskelulupakortin voimassaolon päättymisestä ja
uuden kortin hankkimisesta.
Ulkomaalaisrekisteristä annettuun lakiin lisättäisiin
säännökset sormenjälkien tallettamisesta tietokantaan
sekä tietojen käyttötarkoituksesta ja käyttöoikeuksista.
Hallintovaliokunta puoltaa lakiesityksen hyväksymistä eräin
muutoksin, jotka perustuvat perustuslakivaliokunnan kannanottoihin.
Kortin käyttöönoton jälkeen
oleskeluluvan hakumenettely muuttuu siten, että jokaisen
hakijan on henkilökohtaisesti annettava sormenjälkensä oleskelulupakorttia
varten. Tämän vuoksi ainoastaan hakijalla itsellään
on ehdotuksen mukaan mahdollisuus panna hakemuksensa vireille. Ulkomaalaislain
62 §:n 1 momentin mukainen perheenkokoajan vireillepano-oikeus
ehdotetaan tämän vuoksi poistettavaksi.
Hallintovaliokunta toteaa, että työntekijän
ja elinkeinonharjoittajan oleskelulupaa koskevan hakemuksen vireillepanoa
koskeva ulkomaalaislain 82 § on myös
kumottava, koska työnantajakaan ei enää lainmuutosten
toteuduttua voi jättää työntekijän
oleskelulupahakemusta tämän puolesta.
Henkilötuntomerkkien käyttäminen:
Hallintovaliokunta toteaa, että rekisteritietojen keskeinen
käyttötarkoitus on selvittää ulkomaalaisten maassa
oleskeluoikeuden täyttymisen edellytykset. Oleellinen osa
maahantulo- ja maassa oleskelun edellytysten täyttymisestä liittyy
siihen, että ulkomaalaisen henkilöllisyys on voitava
todeta, hänen maahantuloonsa ja maasta lähtöönsä sekä oleskeluunsa
ja työntekoonsa liittyviä asioita on voitava käsitellä ja
päätöksiä niihin liittyen on
voitava tehdä.
Sormenjälkitietojen luovuttaminen ulkomaille: Perustuslakivaliokunta
on lausunnossaan huomauttanut, että rekisteritietojen luovuttamista
ulkomaille on arvioitava samoista lähtökohdista
kuin kotimaassa tapahtuvaa luovuttamista.
Hallintovaliokunnan saaman selvityksen mukaan asiaa on tarkoitus
selvittää kuluvana vuonna asetettavan rekisterilainsäädännön
tarkistamista koskevan hankkeen yhteydessä ja tehdä sen
pohjalta ulkomaalaisrekisteristä annettuun lakiin tarvittavat
muutokset.
Esityksen taloudelliset vaikutukset: Hallintovaliokunta toteaa,
että biometristen tunnisteiden ottaminen hakijoilta tuo
lupa-asioiden käsittelyyn lisävaiheen sekä tarpeen
hankkia asianmukaiset tekniset laitteet tunnisteiden ottamista varten.
Biometristen tietojen käsittelyn vaatima lisäaika
edellyttää sekin resurssitarpeita ja siirtyminen
oleskelulupatarroista biometrisiin lupakortteihin aiheuttaa poliisihallinnossa
myös koulutustarpeita. Valiokunta pitää tämän
vuoksi välttämättömänä,
että lainmuutoksesta aiheutuvien uusien tehtävien
edellyttämästä henkilöstön resurssitarpeesta
huolehditaan ja että henkilöstö koulutetaan
asianmukaisesti uusiin tehtäviinsä.
Arvoisa puhemies! Tähän mietintöön
on jätetty kaksi vastalausetta, jotka varmasti esitellään täällä myöhemmin.
Maarit Feldt-Ranta /sd:
Arvoisa puhemies, herr talman! Ensin semmoinen iso periaatteellinen
asia, joka liittyy tähän kokonaisuuteen ja tämän
tyyppiseen lainsäädäntöön.
Tällä vaalikaudella on useassa eri yhteydessä pyritty
aika voimakkaastikin lisäämään
poliisin oikeuksia ja toimivaltuuksia. Samanaikaisesti on tehty
toisaalta uudistuksia ja muutoksia, joissa on vähennetty poliisin
demokraattista valvontaa ja ohjausta, ja tämä näkyy
muun muassa uuden poliisihallituksen perustamisena.
Toinen selkeä linja on ollut se, että on ollut useampia
lakiesityksiä ja toimenpiteitä, joissa on tehty
konkreettisia muutoksia, joissa ihmisten valvontaa ja monitorointia
on lisätty, ja tämä on yksi näistä esityksistä.
Tässähän esitetään
näissä lakiehdotuksissa, että oleskeluluvissa
otettaisiin käyttöön tämmöiset
biometriset tunnisteet ja siten toimeenpantaisiin EU-asetus, joka
jo edellyttääkin tätä, ja hyvä näin.
Se varmasti lisää yleistä turvallisuutta
ja on ihan paikallaan. Mutta sitten näihin lakiesityksiin
sisältyy myös sellaisia esityksiä, joita
tämä EU-sääntely ei edellytä,
vaan jotka ovat ihan kotoperäisiä, jotka me täällä Suomessa
olemme päättäneet tehdä toisin
kuin EU:ssa on yhdessä sovittu. Yksi tällainen
kotimainen lakiesitys on se, että nämä otetut
sormenjäljet tallennettaisiin sormenjälkirekisteriin.
Tämähän on ihmisten perusoikeuksien kannalta, totta
kai, merkityksellinen kysymys, ja sitä on syytä pohtia.
Tämä sama kysymys oli esillä, kun
passilakia noin vuosi sitten käsiteltiin tässä eduskunnassa. Kun
passilain käsittelyn yhteydessä ensimmäistä kertaa
esitettiin, että kaikilta ihmisiltä, ei siis vain rikollisilta
vaan kaikilta suomalaisilta, otettaisiin sormenjäljet ja
tallennettaisiin rekisteriin, siinä yhteydessä viranomainen
ja asiantuntija toisensa jälkeen vakuutteli, että tämä jää tähän
eikä tämä tästä laajene,
mutta nyt vuotta myöhemmin olemme tilanteessa, jossa ollaan
jälleen perustamassa rekisteriä sormenjäljistä.
Me jätimme tämän passilain muutoksen
yh- teydessä, emme siihen passilakiin vaan juuri tähän
sormenjälkien rekisteröimisasiaan, vastalauseen
sillä perusteella, että meidän mielestämme se
puuttuu merkittävällä tavalla kansalaisten
yksityisyyden ja henkilötietojen perustuslailliseen suojaan,
ja emme pitäneet tätä uudistusta oikeasuhtaisena
toimenpiteenä tavoiteltuihin hyötyihin nähden.
Totesimme myös, että siihen sisältyy
vakavia tietoturvariskejä ja että lain tarkoitus olisi
ollut täytettävissä myös ilman
sormenjäl-kien rekisteröimistä, koska
viranomaisasioinnin helpottaminen ei voi olla peruste kajota yksityisyydensuojaan.
Arvoisa puhemies! Jo passilain muutosta käsitellessämme
olimme sitä mieltä, että hallintovaliokunta
ei ottanut perustuslakivaliokunnan kriittistä kantaa riittävän
vakavasti, ja samaa mieltä olemme nyt tässä yhteydessä.
Tämän on myös perustuslakivaliokunta
todennut omassa lausunnossaan.
Arvoisa puhemies! Olemmekin tehneet ja jättäneet
vastalauseen, jossa toteamme, että sormenjälkien
rekisteröinnille ei ole painavaa yhteiskunnallista tarvetta,
varsinkin kun henkilöllisyys voidaan todeta ilman rekisterimerkintää tämän
oleskelukortin sirulle tallennetun sormenjäljen avulla.
Lopuksi, arvoisa puhemies, minusta on todella paradoksaalista,
että me emme ole kyenneet tässä yhteiskunnassa
saamaan aikaiseksi sellaisia rekistereitä, jotka esimerkiksi
selkeällä tavalla, yhteiskuntaa hyödyttävällä tavalla
kriminalisoisivat tai toisivat viranomaisten tietoon lakia rikkovat
yritykset tai joilla voisimme valvoa niiden toimintaa merkittävällä tavalla,
mutta haluamme perustaa rekisterin toisensa jälkeen, jossa täysin
kunnollisten kansalaisten toimintaan ja integriteettiin halutaan
puuttua.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliitto ei voi hyväksyä valiokunnan
mietintöön sisältyvää ehdotusta
ulkomaalaislain sormenjälkirekisteristä. Sormenjälkitietojen
tallentaminen rekisteriin ehdotetulla tavalla ja niiden laajat käyttöoikeudet
muodostavat tietoturva-uhan. Viittaan ensimmäisen lakiehdotuksen 60 e §:ään.
Tämän lisäksi ne loukkaavat turvapaikkaa
hakevien ihmisoikeuksia. Viittaan tässä myös
hallintovaliokunnan mietintöön 9/2009, passilain
käsittelyyn, jossa vasemmistoliitto esitti vastalauseen
numero 2.
Tämän takia tulen esittämään
myös lain toisessa käsittelyssä 1. ja
2. lakiehdotuksen hylkäämistä. Olen samaa
mieltä siitä, että Suomesta ei pidä tehdä lainsäädännöllä poliisivaltiota.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kollegat! Olen aikaisemmin
tältä paikalta kiinnittänyt huomiota
siihen, että perustuslakivaliokunnan tulkintalinja monissa
asioissa, jotka liittyvät esimerkiksi perusoikeuksiin, asetuksenantovaltaan
ja viimeksi tässä yksityisen parkkisakon asiassa
julkisen vallan käyttämiseen, on liian tiukka.
Tässä meillä on taas esillä yksi
hallituksen esitys, josta perustuslakivaliokunta on löytänyt
perustuslain vastaisuuksia, ja hallituksen esitystä on
sen vuoksi jouduttu muuttamaan. Tämä perustuslakivaliokunnan
tulkintalinja, sen tiukka linja, on johtanut ja johtaa käytännössä siihen,
että perustuslakivaliokunnassa asiantuntijoina toimivat
noin 2—5 valtiosääntöjuristia
muodostavat eräänlaisen valtiosääntöpapiston,
joka päättää siitä,
mitä valtiovaltaa Suomen kansan puolesta käyttävä eduskunta
saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Itse
en pidä tätä jatkuvasti tiukentuvaa tulkintalinjaa
hyvänä kehityksenä enkä missään
mielessä ongelmattomana kehityksenä.
Mistä tässä asiassa sitten on kyse?
Kyse on, samoin kuin tässä passirekisteriasiassa,
siitä, että jos ja kun kerätään
tiettyä tarkoitusta, vaikkapa passia tai ulkomaalaisen
turvapaikkahakemusta varten sormenjälkitietoja, niin saako
näitä asianomaisia tietoja käyttää myös
johonkin muuhun yhteiskunnallisesti täysin järkevään
ja hyväksyttävään tarkoitukseen,
kuten esimerkiksi törkeiden rikosten selvittämiseen.
No, nyt nämä ihmisoikeusprofeetat ja eduskunnan
perustuslakivaliokunnan kuulema valtiosääntöpapisto
nostavat suuren metelin ihmisoikeusongelmista ja lausuvat, että jos
esimerkiksi tätä passirekisteriä tai
nyt syntyvää oleskelulupahakijoiden rekisteriä käytettäisiin
muihin tarkoituksiin, kuten esimerkiksi törkeiden rikosten
selvittämiseen, niin se olisi vastoin tällaista
käytöstarkoitussidonnaisuuden periaatetta ja uhkaisi
ihmisten ihmisoikeuksia ja yksityisyyden suojaa.
Herra puhemies! Jos meiltä löytyy jostakin asunnosta
vaikkapa murhattu ja raiskattu alaikäinen nainen ja sieltä löytyy
sormenjälkiä, jotka ovat tuntemattomia, joille
ei siis poliisin normaaleista rikosrekistereistä löydy
haltijaa, niin mikä ihmeen ihmisoikeusloukkaus silloin
tapahtuu, jos tämän sormenjäljen haltija
etsitään ja löydetään
passirekisteristä tai nyt puheena olevasta rekisteristä?
Kenen ihmisoikeuksia siinä silloin suojellaan ja kenen
ihmisoikeuksista silloin kannetaan huolta, kun tämän
murhatun ja raiskatun alaikäisen naisen vierestä löytyneitä sormenjälkiä ei
saa käydä passirekisteristä katsomassa,
että kenelle ne oikein kuuluvat?
Tietystikään näiden sormenjälkien
löytyminen sieltä paikalta ei tee ketään
syylliseksi siihen rikokseen, vaan normaalit kriteerit syyllisyyden osalta
tietysti oikeusprosessissa ovat sellaisessakin tilanteessa käytössä.
Mutta on hyvin todennäköistä, että jos
sieltä surmatun, raiskatun alaikäisen naisen luota
löytyy tuntemattomat tuoreet sormenjäljet, niin
tällä sormenjälkien jättäjällä on
tai saattaa olla ainakin tietoa, joka auttaa tämän
rikoksen selvittämisessä.
Minä en ymmärrä sitä, että kun
ihmisoikeuksista puhutaan, niin katsotaan aina sen tekijän, syytetyn,
pidätetyn, vangitun, ihmisoikeuksia ja ajatellaan, että niitä tässä vaan
suojellaan. Kai meillä on myös sillä uhrilla
jotain ihmisoikeuksia? Kai myös rikoksen selvittämisen
intressi on tärkeä? Tämä meidän
ihmisoikeuspapisto on viemässä tätä kehitystä ja
tulkintaa aivan oudoksi.
Herra puhemies! Haluan lopuksi kiittää hallintovaliokuntaa
siitä, että se perustuslakivaliokunnan lausunnon
tiukkuuden puitteissa kuitenkin käytti sille mahdollistettua
harkintavaltaa siten, että esimerkiksi nyt syntyvää rekisteriä voidaan käyttää myös
törkeimpien rikosten selvittämiseen, koska se
liittyy näihin maassaoloedellytyksiin.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen hyvin pitkälle samaa mieltä kuin
ed. Zyskowicz tuossa edellä.
Mutta varsinaisesti tähän lakiesitykseen ja mietintöön:
Nyt päätettävä lakihan on yksi
niistä toimenpiteistä, mitä eduskunnan
puolelta, ainakin hallintovaliokunnan puolelta, on pitkään
vaadittu, eli näiden biometristen tunnisteiden käyttöönotto.
Nyt on yksi osa tätä problematiikkaa saatu sitten
järjestykseen. Haluan muistuttaa myös siitä,
että täällä on näiden
tietojen käyttämisen osalta hyvin tarkat ja selkeät
säädökset ja myös siitä,
ketkä pääsevät niitä käyttämään,
ja tässä mielessä kyllä tämä vasemmiston
puolelta tuleva pelko ja epäily on, voisi sanoa näin,
hätävarjelun liioittelua.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
laiksi on erinomainen. Tätä pitää jatkaa
ja vierä maalihin asti. Ed. Zyskowicz piti erinomaisen
puheenvuoron.
Miksei me suomalaaset, ku me ollahan rehtiä ihimisiä,
hyväksy sitä, että meiltä otetahan
kaikilta suomalaasiltaki rekisterihin sormenjäljet ja kaikilta,
jotka tänne tuloo. Ne on siellä olemas, ne pystytään
sieltä selevittämähän, jos sieltä löytyy
sellaasia sormenjäläkiä, ku halutahan
löytää. Ei se kenenkään
ihimisoikeuksia loukkaa. Ja mä luulen, jotta Suomen kansa
kokonaisuuressaan on tätä mieltä. Kyllä palijo
lain voimaa säästetää siihen
oikiahan tarpeeseen.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä korttijärjestelmä on
todella hyvä. Ja jos kerran suomalaisilta otetaan passin
hakemisen yhteydessä sormenjäljet, niin mikä ihme
sen sitten estäisi ulkomaalaisilta, jotka tulevat Suomeen,
myös tätä samaa sormenjälkeä ottamasta? Vielä viittaisin
siihen keskusteluun, mitä käydään
ulkomaisen työvoiman osalta, niin tämä samanlainen
korttijärjestelmä pitäisi saada myös sinne.
Ed. Zyskowicz käytti todella mahtavan ja hyvän
puheenvuoron. Itse kun olen ollut lakivaliokunnassa nyt kahdeksan
vuotta ja me pohdimme näitä asioita, joita oikeuksiin
ja rikollisuuteen liittyy, niin ihan yhtä lailla peräänkuulutan
sitä, että ihmisoikeudet on myös sillä uhrilla
ja uhrin omaisilla. Jos meillä on jokin järjestelmä olemassa,
mikä palvelee rikostutkintaa, niin minä ihmettelen
sitä suuresti, miksi sitä järjestelmää ei voisi
käyttää tämän tutkinnan
yhteydessä.
Kuten ed. Zyskowicz tuossa edellä totesi, ei se sitä tarkoita,
että jos sieltä rikospaikalta jonkun sormenjäljet
löytyvät, että se olisi se rikollinen, vaan
ennen kaikkea me pystymme niiden sormenjälkien avulla etsimään
sen henkilön, joka olisi avainasemassa sen rikoksen ratkaisun
osalta elikkä hänellä olisi myös
tietoa tämän asian suhteen. Uskon ja luulen, että Suomen
kansa on täysin tätä samaa mieltä.
Eero Lehti /kok:
Herra puhemies! Noin 30 vuotta sitten, jolloin tietojenkäsittely
alkoi tulla julkiseen hallintoon ja myös yksityiselle sektorille,
Suomessa valmisteltiin ensimmäisessä komiteassa
tietosuojalainsäädäntö. Minulla
oli silloin tilaisuus ottaa siihen osaa antamalla oman suppean toimialani
puitteissa muutaman kommentin. Luin kuitenkin muissa maissa olevan
vastaavan lainsäädännön, ja
jo silloin minulle jäi sellainen käsitys, että tätä nykyistä tietotekniikkaa
pelättiin sellaisessa yhteydessä, jota silloinen
DDR oli omalla tavallaan hyödyntänyt.
Nykyinen lainsäädäntö, joka
on itse asiassa kooste erilaisia parsittuja, yksittäisiä pykäliä,
on nyky-yhteiskuntaan soveltumaton ja haaskaa sen johdosta tavattomasti
sitä hyötyä, mitä tietojenkäsittelyn
modernista hyödyntämisestä viranomaisille
ja yksityiselle sektorille olisi. Joka kerta, kun matkustan ulkomaille,
ennen kaikkea Yhdysvaltoihin, aina joudun antamaan sormenjäljet.
Monetkohan siellä minultakin on tallessa — siihen
maahan on mahdoton mennä, jos ei anna sekä etusormesta
että peukalosta.
Tämän lainsäädännön
kokonaisuudistaminen, tietojen järkevä hyödyntäminen
yhteiskunnan palvelujen tuottamisessa, valvonnassa ja muissa täytyisi
uudestaan käynnistää ja pohtia. Tässä on ajauduttu,
ihan niin kuin ed. Zyskowicz sanoi, väärille raiteille.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen täysin samaa mieltä,
mitä muun muassa ed. Esko Ahonen äsken sanoi.
Kaikki ne keinot, joilla rikollisuutta voidaan ennalta ehkäistä,
selvittää rikoksiin syyllisiä, pitää ihmeessä voida
käyttää lain kunnioittamisen vuoksi ja
niiden ihmisten vuoksi, jotka ovat rikoksista kärsineet.
Kyllä Suomen viranomaisilla täytyy olla kaikki
mahdolliset keinot rikosten selvittämiseen, ja siihen myös
nämä sormenjäljet kuuluvat.
Minä haluan luottaa siihen, että yhteiskunta säilyy
kansanvaltaisena ja demokraattisena, että näitä keinoja
ei sillä tavalla tultaisi käyttämään kuin
aikoinaan ilmeisesti täällä mainitussa DDR:ssä tai
joissakin muissa vastaavissa maissa mahdollisesti on käytetty
tai tultaisiin käyttämään. Haluan
luottaa suomalaisen demokratian ja kansanvallan säilymiseen,
enkä usko, että tällä tavalla
nyt uhka on väärinkäytöstä.
Mutta uhka on siitä, että rikolliset saavat etumatkaa,
rikollisia ei saada kiinni, ei saada vastuuseen teoistaan ja rikoksen
uhrit eivät myöskään saa sitä hyvitystä,
mitä heille tulisi antaa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni, kuten jo aiemminkin
on moni sanonut, ed. Zyskowicz piti kyllä perustellun puheenvuoron
tästä. Omasta mielestäni ihmisoikeuksien
pitää ilman muuta kuulua molemmin puolin. Ja sitten
kolmantenakin vielä, jos ajatellaan, että on puhtaat
sormet, niin eipä siinä mitään
aristelua pitäisi olla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Niille puhtaille sormille löytyisi
kyllä käyttöä yhdessä jutussa.
Se on hallintarekisterin takana luuraavat kaikenlaiset kotimaiset
raharikkaat, jotka eivät maksa veroja tälle yhteiskunnalle, anonyymisuojaa
nauttivat.
Jos jotakin, kun olette sitä mieltä kuin nyt
olette näköjään tässä asiassa,
niin kannattakaa sitä, että hallintarekisterin
takana luuraaville ihmisille luodaan viranomaisjulkisuus niin, että verottaja
pääsee heihin käsiksi. Sitten minä rupean
uskomaan näitä teidän tarinoitanne, ja
myöskin se koskee ed. Zyskowiczin äskeistä tarinaa.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Oli hyvä, että ed. Pulliainen
toi myöskin vähän toisenlaisen näkemyksen
tähän asiaan. Tämä on kovin
mustavalkoinen asetelma. Kyllähän totta on, että lainsäädäntöä meillä on
monilla sektoreilla viety siihen suuntaan, että poliisille
tulee monenlaisia uusia valtuuksia ja oikeuksia. Minä en
ymmärrä oikein, kun meillä on pitkä kokemus
kuitenkin tästä omasta pohjoismaisesta demokratiasta,
miksi tarvitsee kehittää tätä systeemiä koko ajan
tämmöiseen poliisivaltion suuntaan.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Oli hienoa, että ed. Pulliainen
laajensi täs vähän toisel rintamalle.
Varmahan me ollahan täällä salissa niin
oikealla ku vasemmalla samaa mieltä näistä kaikista
asioosta, että myös ne tietyt sektorit pitää saada
samalla lailla valvonnan alle ja ne pitäisi pistää toteutukseen.
Täällä on paljon tämän
neljän vuoden aikana keskusteltu harmaasta talouresta,
niin se alkaa ollahan nyt pikkuhiljaa raiteilla, että seuraava
hallitus ku kokoontuu, niin varmasti ne asiat tuloo kuntohon, mutta
piretähän Suomi tällaasena, että kaikkien
on hyvä olla täällä. Mitä pahaa
siinä on, jos on puhtahat sormet ja ne pistetähän
rekisteriin kaikilta? Eihän niitä täytäntöhön
panna muuta kuin se on ögönplits vain kun ne käyrähän
läpitte. Jos sieltä löytyy sellaanen
sormenjäläki, joka on siinä niin sanotus
rikoksenpaikalla ollu, niin se pongatahan sieltä ja kattotahan,
onko johtotoimenpiteitä eteenpäin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Koen, että asia on juuri niin kuin
ed. Mieto edellä sanoi. Ed. Unto Valppaan kanssa hyvin
monissa asioissa ajattelemme samalla inhimillisellä tunnolla,
ja yritin katsoa, mitä inhimillistä otetta ed. Valppaan
puheenvuorossa on. Minä ymmärrän, että jos
Suomessa ajauduttaisiin diktatuuriin ja täällä ryhdyttäisiin
vaikkapa poliittisen mielipidesuunnan tai uskonnollisen tai jonkun
muun kansallisuussuunnan vuoksi vainoamaan kansalaisia, niin silloin
tämmöisiä tietoja voitaisiin hyödyntää ja
käyttää. Tämä on olemassa
oleva teoreettinen uhka, mutta minä en pidä sitä todennäköisenä.
Mutta se uhka, mikä on jokapäiväistä,
on se, että rikolliset tekevät tekojaan, ja me
tiedämme sen prosenttiosuuden, mikä rikoksista
saadaan selvitettyä, mikä jää selvittämättä,
ja jos rikosten selvitysprosenttia parannetaan ja selvittämättä jäävien
rikosten osuutta vähennetään ja myös tätä kautta
rikollisuutta ennalta ehkäistään, niin siinä suhteessa
pidän kyllä nyt pidettyjä puheenvuoroja
hyvinä asioina.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Valpas kyseli, minkä vuoksi
poliisille pitää antaa jatkuvasti uusia oikeuksia
ja toimivaltuuksia. En tiedä, ed. Valpas, annetaanko jatkuvasti
uusia, mutta se, minkä vuoksi annetaan ja mielestäni
pitääkin antaa sellaiset oikeudet ja valtuudet,
mitkä oikeusvaltiossa voidaan antaa, on nimenomaan se,
että konnat juoksevat edellä, käyttävät
kaikki mahdolliset laittomat keinot omien rikostensa tekemiseen,
hyödyntävät esimerkiksi talousrikoksissa
uusinta teknologiaa jne., niin pyritään nyt sillä tavoin
pitämään yhteiskunnan ja meidän
kaikkien uhreiksi mahdollisesti joutuvien puolta, että annetaan
poliisille toimivaltuuksia rikosten selvittämiseen.
Kun täällä keskusteltiin siitä,
annetaanko poliisille oikeus puhelinkuunteluun ja teletunnistetietojen
saamiseen, silloinkin eräät ihmisoikeusprofeetat
nostivat metelin ja puhuivat poliisivaltiosta. Ed. Valpas, kuinka
monta murhaa ja tämmöistä alamaailman
välienselvittelyä ja törkeätä huumausainerikosta
olisikaan jäänyt pimeäksi, jos ei poliisilla
olisi tänä päivänä törkeissä rikoksissa
mahdollisuus turvautua myös puhelinkuunteluun ja teletunnistetietoihin?
Kaiken kaikkiaan, herra puhemies, tämä ihmisoikeuskeskustelu
Suomessa ja ilmeisesti Länsi-Euroopassa muutenkin on siinä mielessä vinoutunutta,
että koetaan, että vain valtiovalta uhkaa ihmisoikeuksia.
Sen takia ihmisoikeuksien puolustamisen kohteena nähdään
usein rikolliset ja syytetyt ja tuomitut. Mutta aidossa elämässä ihmisten
perusoikeuksia ja ihmisoikeuksia, kuten oikeutta vapauteen, oikeutta
omaisuuteen, oikeutta terveyteen, oikeutta henkeen, eivät poliisit
uhkaa, vaan niitä uhkaavat rikolliset. Ja sen takia toivoisin,
että keskustelussa tasapainoisesti otettaisiin myös
uhrin ja rikoksen selvittämisen intressi huomioon.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczille sen verran, että nythän
ollaan poliisille myös antamassa valtuuksia tehdä rikoksia,
siis peitetarkoituksessa. Jos tämä kehitys kulkee,
tarkoitan tätä isompaa kehitystä, jos
se kulkee koko ajan tähän suuntaan, niin se ei
välttämättä ole hyvä,
vaan meidän pitäisi muuten pystyä tätä yhteiskuntaa
rakentamaan niin, ettei ole niin paljon tällaista eriarvoisuutta
ja näitä ongelmia, jotka synnyttävät
sitä rikollisuutta. Tämähän
on se pääkysymys. (Ed. Zyskowicz: Eivät nämä ole
vaihtoehtoja!) Ei niin, että me tiukennamme näitä lakeja,
annamme valtuuksia lisää poliisille, rakennamme
vankiloita lisää. Me olemme pian siinä mallissa,
mikä on Yhdysvalloissa, jota minä en toivo.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! En tiedä, miten laajoista
valtuuksista nyt ed. Valpas on perillä, mutta minun käsitykseni
mukaan nämä niin sanotut peiteostot, joihin hän
mahdollisesti viittaa, koskevat huumerikollisuuden selvittämistä.
Itse olen nähnyt noin 20 vuoden aikana, minkälaisia
ongelmia huumekoukkuun jääneiden nuorten kohtaloon
sisältyy, koska olen sitä työtä yrittänyt
tukea, myös edelleenkin. Jos nuoren ajautuminen huumerikollisuuteen
voidaan estää sillä, että poliisille
annetaan niin sanottu valeosto-oikeus ja sitä kautta saadaan
huumeiden levittäjät ja jakelijat, kaupittelijat
kiinni aikaisemmin, niin mielihyvin tuen sitä.
Yleiskeskustelu päättyi.