Janina Andersson /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies, ärade talman! Esityksessä on
kyse Euroopan neuvoston yleissopimuksen hyväksymisestä ja
kansallisesta voimaan saattamisesta. Yleissopimuksen tavoitteena
on suojella lapsia seksuaalista riistoa ja seksuaalista hyväksikäyttöä vastaan.
Taustalla on lisääntynyt tietoisuus lapsiin kohdistuvien
seksuaalirikosten vahingollisuudesta lapsille sekä kyseisten
rikosten määrän merkittävä kasvu
erityisesti tietotekniikan käytön vuoksi.
Yleissopimuksen velvoitteiden voimaan saattamiseksi hallituksen
esitys sisältää useita muutoksia ja lisäyksiä rikoslain
seksuaalirikoksia koskeviin rangaistussäännöksiin.
Lakivaliokunta kannattaa kyseisiä ehdotuksia. Eräisiin
säännöksiin on tehty täydennyksiä ja
täsmennyksiä, jotta ne täyttäisivät
rikoslaille asetetun täsmällisyys- ja tarkkarajaisuusvaatimuksen.
Muutoksia tulee muun muassa voimassa oleviin lapsipornografiaa
koskeviin säännöksiin. Esimerkiksi rikoslain
17 luvun 19 §:ään lisätään uutena
tekotapana pääsyn hankkiminen kuvaan tai kuvatallenteeseen,
jossa sukupuolisiveellisyyttä loukkaamalla esitetään
todellisuuspohjaisesti tai todenmukaisesti lasta. Tällä selvennetään,
että rangaistavaa on myös sellainen tekomuoto,
jossa tekijä ei tallenna aineistoa tietokoneelle tai muulle
tekniselle laitteelle. Jos aineisto on tekijän teknisellä laitteella
tallentuneena tai tallennettuna erilliselle levykkeelle tai muulle vastaavalle
erilliselle välineelle, kyse on voimassa olevan säädöksen
tarkoittamasta hallussapidosta.
Uusi rangaistussäännös on muun muassa
lapsen houkuttelu seksuaalisiin tarkoituksiin. Kyse on niin kutsutun
grooming-ilmiön kriminalisoimisesta. Säännös
koskee sitä, joka ehdottaa tapaamista tai muuta kanssakäymistä lapsen
kanssa siten, että ehdotuksen sisällöstä tai
olosuhteista muuten ilmenee tekijän tarkoituksena olevan valmistaa
lapsipornografiaa tai kohdistaa lapseen hyväksikäyttörikos.
Niin ikään uusi rangaistussäännös
on sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan lasta koskevan esityksen
seuraaminen.
Muutoksia tehdään myös rangaistusasteikkoihin.
Lapsen seksuaalisen hyväksikäytön vähimmäisrangaistus
korotetaan neljään kuukauteen vankeutta ja nuoreen
kohdistuvan seksuaalipalvelujen ostamisen enimmäisrangaistus
korotetaan yhdestä vuodesta kahdeksi vuodeksi vankeutta.
Ankarampaa suhtautumista merkitsee myös se, että sukupuoliyhteyden
sisältävät hyväksikäyttörikokset
katsottaisiin lähtökohtaisesti törkeäksi
lapsen seksuaaliseksi hyväksikäytöksi. Rangaistusasteikkojen
koventuminen perustuu kansallisiin syihin. Myös näin
voidaan korostaa lapsiin kohdistuvien hyväksikäyttörikosten
paheksuttavuutta ja vahingollisuutta.
Tärkeitä ovat myös lastensuojelulakiin
ehdotetut muutokset. Esityksessä esitetään,
että lastensuojelulakia muutettaisiin niin, että niillä tahoilla,
jotka ovat nykyisin velvollisia tekemään lastensuojeluilmoituksen
kunnan sosiaalitoimesta vastaavalle toimielimelle, olisi jatkossa
oikeus tehdä salassapitosäännösten
estämättä ilmoitus poliisille, kun heillä on
tehtävässään tietoon tulleiden
seikkojen perusteella syytä epäillä lapseen
kohdistunutta rikoslain 20 luvussa rangaistavaksi säädettyä tekoa.
Sääntely koskee usean eri toimialan toimijoita,
muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä opetus-
ja nuorisotoimen palveluksessa olevia henkilöitä.
Lakivaliokunnassa päädyttiin kuitenkin sosiaali-
ja terveysministeriön ehdotuksesta muuttamaan esitystä niin,
että kyseisillä henkilöillä on oikeuden
sijasta velvollisuus tehdä ilmoitus poliisille. Lakivaliokunta
kuuli tästä kysymyksestä erikseen asiantuntijoita.
Valiokunta katsoi, että tilanteissa, joissa epäillään
lapseen kohdistunutta seksuaalirikosta, asian tutkiminen mahdollisimman
nopeasti on erityisen tärkeää lapsen
suojelemiseksi. Nykyinen menettely, jossa viranomainen tekee lastensuojeluilmoituksen
kunnan sosiaalitoimesta vastaavalle viranomaiselle, joka puolestaan
on velvollinen ilmoittamaan poliisille, voi joissakin tapauksissa
tarpeettomasti hidastaa esitutkinnan aloittamista.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on
vakava rikos. Siksi puuttuminen tähän asiaan niin Euroopan
neuvoston tasolla kuin Suomen eduskunnan tasolla on nyt tärkeää.
Me olemme hyväksymässä Euroopan neuvoston
yleissopimusta lasten suojelemisesta seksuaalista rikosta ja seksuaalista
hyväksikäyttöä vastaan. Tämä kansainvälinen
sopimus on astunut voimaan heinäkuussa 2010, ja nyt se
myöskin viedään Suomessa läpi.
Tämän hallituksen esityksen ja tänään
meidän kaikkien edistämän lain tarkoitus
on ensinnäkin edistää lapsiin kohdistuvien
seksuaalirikosten ennaltaehkäisyä ja viranomaisyhteistyötä näiden rikosten
ehkäisemiseksi ja torjumiseksi. Sopimuksella pyritään
myös parantamaan uhrien suojelua ja avustamista, saamaan
aikaiseksi kattava ja asianmukaiseen rikosvastuuseen johtavan rikosoikeudellisen
sääntelyn parantaminen.
Tällä hetkellä saamiemme tietojen
mukaan poliisin tietoon tulleiden ja tuomioistuimen käsittelemien
lasten hyväksikäytön ja seksuaalirikosten
lukumäärä on kasvuun päin. Lapsen
seksuaalisia hyväksikäyttöjä ja
törkeitä lapsen seksuaalisia hyväksikäyttöjä tuli
poliisin tietoon 504 vuonna 2000. Tämä määrä vuonna
2008 oli jo 1 321. Mutta osa myös näistä lapsiin
kohdistuvista seksuaalirikoksista jää ilmoittamatta
tai käsittelemättä millään
tavalla. Se on suurimmaksi osaksi piilorikollisuutta. Rikosten kokonaismäärä saattaa
siten olla paljon suurempi.
Hallituksen esityksessä ja tässä laissa
lähdetään siitä, että lapsen
seksuaalisen hyväksikäytön vähimmäisrangaistus
korotettaisiin neljäksi kuukaudeksi vankeutta. Sukupuoliyhteyden
sisältävät hyväksikäyttörikokset
katsottaisiin lähtökohtaisesti törkeäksi
lapsen seksuaaliseksi hyväksikäytöksi.
Samalla laissa myöskin tehdään lapsipornografiaa
koskevien rangaistussäännösten tunnusmerkistöjen
täsmentämistä. Valiokunnassa keskusteltiin
tästä kuvien todellisuuspohjaisesta todenmukaisuudesta
ja sukupuolisiveellisyyttä loukkaavasta aineistosta, ja
rangaistuskäytäntöjen tulee olla sen
mukaisia.
Lastensuojeluilmoituksen tekeminen puhututti myöskin
valiokunnassa. Tämä ilmoitusvelvollisuus todellakin,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja sanoi, oli hallituksen esityksessä nimetty oikeudeksi.
Mutta näimme tarpeen kiristää käytäntöä niin,
että sosiaali- ja terveydenhuollon, opetustoimen ja nuorisotoimen
palveluksessa oleville henkilöille sekä kaikille
terveydenhuollon ammattihenkilöille säädettäisiin
velvollisuus tehdä salassapitovelvollisuuden estämättä ilmoitus
poliisille, kun heillä on tehtävässään
tietoon tulleiden seikkojen perusteella syytä epäillä 18 vuotta
nuorempaan henkilöön kohdistunutta seksuaalirikosta.
Myöskin tästä ikäasiasta
keskusteltiin kovasti, sillä sosiaali- ja terveysministeriön
edustajat, asiantuntijat, esittivät, että 12 vuotta
ja sitä nuoremmat voisivat olla tämän
ilmoitusvelvollisuuden piirissä. Mutta me valiokunnassa
jäseninä katsoimme, että lapseen kohdistuvat
seksuaalirikokset ovat vakavia rikoksia riippumatta lapsen iästä.
Kaikkia lapsia tulee koskea samantasoinen suojelu todellakin heidän
iästään riippumatta, kun puhutaan alaikäisistä lapsista.
Tämän vuoksi me valiokunnassa teimme esityksen
siitä, että velvollisuuden ilmoittaa poliisille
tulee koskea kaikkia alle 18-vuotiaita lapsia.
Arvoisa puhemies! Sen lisäksi, että rangaistuskäytäntöjä muutetaan,
kiinnitimme myös huomiota siihen, että rangaistusten
lisäksi on muitakin keinoja puuttua lasten seksuaaliseen
hyväksikäyttöön ja ennen kaikkea
sen ehkäisemiseen. Meidän tulee kaikin tavoin
suojella lapsia. Tämä yleissopimus edellyttää meiltä muun
muassa sitä, että uhreina oleville lapsille ja
heidän läheisilleen on erilaisia auttamis- ja
tukiohjelmia. Mutta Suomessa uhrin tukipalveluista vastaavat lähes yksinomaan
kansalaisjärjestöt, joiden toiminta on suurelta
osin yleishyödyllisten avustusten varassa ja vapaaehtoistyönkin
varassa. Halusimme kiinnittää tähän
asiaan huomiota erityisesti, ja toivomme tämänkin
salin tulevissa rahoituspäätöksissä sitä,
että toimijoiden rahoituksen näihin auttamisjärjestelmiin
ja lapsen suojelemiseksi tulisi näkyä myöskin
tulevissa tukirahoituksissa.
Yleiskeskustelu päättyi.