6) Laki lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijäin
eläkelain 10 c §:n ja taiteilijoiden
ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin
eläkelain 7 a §:n muuttamisesta
Jouko Jääskeläinen /skl:
Arvoisa rouva puhemies! Kristillisen liiton ryhmän
jäseniä on tekemässä lakialoitetta,
joka lyhyesti sisältää sen ajatuksen,
että lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijöiden
osalta samalla, kun maksetaan vero- ja sosiaaliturvamaksut, voitaisiin
eräänlaisella yhden lomakkeen järjestelmällä hoitaa myöskin
ne muut mahdollisiin vakuutuksiin, työeläkkeisiin,
kaikkiin sivukuluihin liittyvät suoritukset, jotka tälläkin
hetkellä lain mukaan pitää suorittaa.
Tässä suhteessa tietysti näitten sivukulujen,
verojen, sosiaaliturvamaksujen maksamisessa ei ole ongelmaa pitempiaikaisten
työsuhteitten kohdalla ja niissä tilanteissa,
joissa on palkanlaskentavoimaa olemassa, mutta monessa yksittäisessä tapauksessa
näiden kaikkien lomakkeiden ja maksujen lakimääräinen
muistaminen saattaa olla ihan teknisenäkin suorituksena
hankalaa. Täytyy muistaa myöskin se, että kotityöstäkin
maksettavat sivukulut, vaikka siellä on 8 000
markan raja veronpidätyksen suhteen, nämä työeläkkeisiin,
TAEL:iin, liittyvät maksut on suoritettava. Tämä eräänä esimerkkinä.
Arvoisa puhemies! Uudistamme tässä itse asiassa
viime eduskuntakaudella tehdyn lakialoitteen pienin täsmennyksin.
Esitämme todellakin, että samalla, kun useinhan
niin käy, että palkka maksetaan pankkiin tavalla
tai toisella, pankkiin suoraan tai tänä päivänä tietysti
tietokoneeltakin usein, olisi tällainen yksi lomake, johon
olisivat merkittynä nämä eri seikat,
vero, sotu ja eri sivukulut. Tässä ajattelutavassa
tietysti sivukuluilla pitäisi olla yksi kiinteä prosentti.
Nythän ne hieman saattavat vaihdella eri työsuorituksissa
ja eri pituisissa työsuhteissa. Mutta ajatuksemme on se,
että ministeriö vahvistaisi tuon yhden prosentin,
jonka sisällä kaikki maksettaisiin, ja sitten
se instanssi, johon tämä maksu suoritetaan, sen
jakaisi asianmukaisella tavalla niihin kohteisiin, joihin se tulee
jakaa. Käytännössä eläkekassa
olisi varmaankin se oikea kohde, josta tarvittaessa nämä tapaturmavakuutukseen
liittyvät summat esimerkiksi suoritettaisiin eteenpäin.
Viittaan tässä yhteydessä siihen
keskusteluun, joka kyselytunnilla syyskuun 7. päivä käytiin
tästä asiasta. Sosiaali- ja terveysministeri Perhon, joka
oli lehtitietoja tästä asiasta antanut, kanssa käytiin
keskustelua tästä kysymyksestä. Valtionhallinnossahan
on suunnitteilla tämä sama asia, mikäli
ymmärsin oikein siitä keskustelusta ja julkisestakin
keskustelusta. Ongelma oli tällä hetkellä lähinnä sillä tasolla,
kuka tämän asian hoitaisi ja miten tästä aiheutuvat
kustannukset jaettaisiin. Minusta se kysymys on jo niin pieni, että se
pitäisi pystyä hoitamaan. Kun yhteiskunnassa olemme
lähteneet siitä, että varsin pienistäkin työsuorituksista
sivukulut suoritetaan, käytännössä kaikista,
ja syntyy myös eläkkeeseen oikeuttava palkka,
josta pitää maksaa, tätä järjestelmää pitäisi
nykyisestä yksinkertaistaa.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! On helppo yhtyä siihen, mitä ed.
Jääskeläinen sanoi ihan viimeksi: järjestelmää pitäisi
voida yksinkertaistaa.
Kun katselen tätä muutosesitystä,
voin ymmärtää, että se voisi
yksinkertaistuakin ehkä kaikkien muiden osalta kuin taiteilijoiden.
Taitelijat muodostavat hyvin erikoislaatuisen vähemmistön
Suomessa, ja kun taiteilijoiden palkkiot määräytyvät
täysin itse asiassa vähän epärationaalisin
perustein, kun taiteilijat saavat palkkionsa suorituksista, jotka
joskus muodostuvat työstä, joka voi kestää vaikkapa
kymmenen vuotta, ja sitten työstä, joka voi kestää 3,5
minuuttia, niin en näe mahdolliseksi, että tätä reittiä voitaisiin hoitaa
se asia, joka liittyy nimenomaan taiteilijoihin.
Silti annan suuren arvon tälle yritykselle, koska kysymys
on joissakin tapauksissa suorastaan polttavan ongelmallinen ihan
toimeentuloakin ajatellen. Mutta nimenomaan taiteilijoiden osalta
tätä tietä tokko saadaan ratkaisua, vaikka
sitä on täysi syy toivoa.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Rohkenen olla hieman eri mieltä ed. Kekkosen
kanssa. Jos olen riittävän hyvin paneutunut ed.
Jääskeläisen aloitteeseen, hänhän
ehdottaa, että olisi yksi yhdistelmälomake, jolla maksettaisiin
sosiaaliturvamaksut, ennakonpidätys verottajalle ja erilaiset
palkan sivukulut. Kyllä minun käsitykseni mukaan
myöskin taiteilijoille tämä on yhtä mahdollista
kuin siinä tapauksessa, että on erillinen työnantaja,
joka maksaa työntekijälle palkan.
Mutta tässä yhteydessä haluaisin,
kun aikaa on vähän käytettävissä,
todeta, että ed. Jääskeläisen aloite
on erittäin tärkeä. En muista, kuinka
monta kymmentä vuotta tätä asiaa on yritetty
viedä eteenpäin. Kun nykyinen komissaari Erkki
Liikanen oli valtiovarainministerinä, itse ainakin odotin,
että hän todella olisi antanut sen esityksen,
josta hän silloin puhui, mutta liekö niin, että kun
hänen aikansa loppui valtiovarainministerinä,
hän ei kerinnyt, eikä sen jälkeen ole
ollut valtiovarainministeriä, joka olisi tuonut esityksen. Se
pitäisi saada mahdollisimman nopeasti. Postitoimipaikka
voi esimerkiksi olla se tai mikä tahansa paikka, jossa
maksut suoritetaan, josta lomakkeen saa, ja samalla lomakkeella
maksetaan kaikki.
Meillähän oli te-keskuksissakin sellaisia
pisteitä, joissa juuri pientyönantajien maksuruljanssia
helpotettiin. Nyt monet niistä on lopetettu, mutta ne toimivat
ihan tällä samalla menettelyllä. Eikä siihen
tarvita mitään erillisiä työntekijöitä vaan
yksi yhdistelmäkaavake, jolla maksetaan yhdellä lomakkeella
kaikki maksut. Sitten valtio jossain paikassa jakaa nämä.
Tämä on juuri semmoista toimintaa, jota voitaisiin
siirtää vaikka Ilomantsiin tai jonnekin pohjoiseen,
koska tietotekniikallahan nämä asiat hoituvat.
Ehdotan todella, että tämä asia otettaisiin
hoitoon. Tietysti voisin, jos ministeri Siimes olisi paikalla, kääntyä hänen
puoleensa — voin tehdä sen muutenkin. Toivon,
että valiokunta ja verojaosto ottaisivat tämän
aloitteen käsittelyyn ja lähtisivät viemään
sitä eteenpäin, ellei tämä nyt
sitten tule sosiaali- ja terveysvaliokuntaan, jolloin voi tietysti
yrittää hoitaa sitä myöskin
sitä kautta.
Jouko Jääskeläinen /skl:
Arvoisa rouva puhemies! On miellyttävä, että ollaan
ministerin jäljillä ja asiaa hoitamassa. Toivottavasti
ministerit sen hoitavat. Oppositio sitä tietysti ei valitettavasti
hoida, mutta olemme nostaneet asian esille.
Ed. Kekkoselle vastaisin ehkä vähän
sekä kyllä että ei. Taiteilijat ovat
myöskin joskus varmaan yrittäjiä, jolloin
asia menee oman kaavansa mukaan, ja juuri näitä kysymyksiä on.
Tämä taiteilijaeläkelakihan tähän
tulee sitä varten, että esimerkiksi kotityötä tekevien
suoritukset ja kaikkien pätkätyötä tekevien
lyhyet suoritukset menevät taiteilijaeläkekassaan.
Sitä varten tavallaan taiteilijaeläkekassa on
saanut sellaisia tehtäviä, jotka sille nimensä puolesta
sinänsä eivät kuulu. Ehkäpä pätkätyön
tekijä joskus on elämäntaiteilija kylläkin
toimeentulonsa suhteen. Se on sikäli osuva nimi.
Lomakeethan tänäkin päivänä posteissa
ja pankeissa on. Ongelma on se, että niitä tarvitaan aika
monta, yllättävän monta, jotta voisi
kaiken suorittaa ja, juuri tällä tavalla kuin
ed. Stenius-Kaukonen totesi, löytäisi sen yhden
ainoan lomakkeen ja sillä saisi kerralla kaiken kuntoon. Myöskin
netissä tämä käy tänä päivänä pankkiyhteyksien
kautta. Ed. Stenius-Kaukosen ajatuksesta: tämä todella
voisi olla sellaista etätyötä, jossa
jokin määrä ihmisiä työllistyisi
sen hoitamaan muualla kuin Ruuhka-Suomessa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Jääskeläisen
aloite on todella tärkeä. Käytäntöhän
on se, että vaikka joku haluaisikin todella täyttää kaikki
nämä tämän hetken velvoitteet,
sen lisäksi, että se on todella hankalaa, niin kuin
aloitteessa todetaan, se saattaa olla ihan mahdotontakin. Näin
ollen harmaan talouden käytäntö jatkuu.
Siihen vielä viitaten, mitä ed. Stenius-Kaukonen
totesi, kyllä hallituksen suunnalta pitäisi tulla
tämän tyyppinen aloite, että todella
yhdistelmälomaketta voitaisiin käyttää ja
yksinkertaistaa tämä maksuruletti, joka tässä pyörii.
Se on tosi ongelmallinen.
Keskustelu päättyy.