Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Hyvät kollegat! Käsiteltävänä on
eduskuntatyön kannalta varsin tärkeä asia
koskien viime vuoden toimintaa ja taloutta eduskunnan osalta. Pöydille jaettu
materiaali ei paljon vaivaa lukijaansa, nimittäin minä voin
näyttää asiakirjan täältä puhujakorokkeelta.
Se on näin pitkä ja näin paksu. Tämän
vuoksi on syytä jotakin kertoa, mitä tämä sinänsä niin
sanottu puhdas tilintarkastuskertomus pitää sisällään.
(Ed. Skinnari: Eikö mitään liiteasiakirjaa
ole olemassa?) — Ed. Skinnari! Myöhemmin tulee
lisää aineistoa, joka liittyy toimintakertomukseen
ja tilinpäätökseen, mutta tässä yhteydessä esittelen
tilintarkastajien antaman kertomuksen.
Ensinnäkin eduskunnan asioita on tilintarkastajien
näkökulmasta hoidettu erinomaisen hyvin, mistä kiitos
koko talon henkilöstölle. Toiminta on painottunut
pitkälti lisärakennusvetoiseksi. Se on kovasti
uusi vaihe koko eduskunnan historiassa, ja tässä mielessä myöskin
olemme tarkastajina seuranneet sen projektin kehitystä.
Varainkäytön kannalta on aiheellista todeta, että en
ensinnäkään vaivaa teitä pitkillä numerosarjoilla,
totean vaan, että rahaa jäi käyttämättä viime
vuonna arvioon verrattuna luokkaa 3 miljoonaa euroa. Siitä noin
kaksi kolmasosaa selittyy sillä, että lisärakennuksen
investointiin varatut määrärahat ovat
siirtomäärärahoja.
Moneen kertaan olemme myöskin todenneet sen, että tietotekniikka
kehittyy sillä vauhdilla, että aina tilinpäätöstilanteissa
varatut arviomäärärahat eivät
ole riittäneet, vaan sillä menokohdalla on ollut
ylityksiä. Viime vuoden osalta voin sanoa, että toimintaan
varatut määrärahat pysyivät
arvion raamien sisällä aivan erinomaisen hyvin.
Talon toiminnan kannalta painopistealueena on pidetty myös
henkilöstöasioita ja kaikkea siihen liittyvää:
työssäjaksamista, henkilöstön
koulutusasioita. On siis huomattu ja osattu arvostaa henkilöstöä eduskunnan
resurssina ja voimavarana.
Väistämättä myöskin
joudumme entistä enemmän miettimään,
millä tavalla tällaisen kansallisen parlamentin
erilaiset turvallisuuskysymykset järjestetään
niin, että toiminta kuitenkin on kitkatonta ja että liiallinen
turvallisuusasioitten korostaminen ei alkaisi ketään
täällä ahdistaa. Mutta väistämättä se
on asia, joka on tässä ajassa, ja sitä pitää kaiken
aikaa seurailla. Turvallisuuskysymyksissä ei kestetä erehtymisiä.
Niissä pitää koko ajan onnistua sataprosenttisesti.
Koko tämä eduskuntainstituution työ ja
toiminta maksaa suomalaisille veronmaksajille noin 10 euroa vuodessa.
Tämä on hyvä tunnusluku ehkä jokaisen
tietää. Siihen on kaikki eduskunnan alainen toiminta
laskettu mukaan.
Sitten vielä aivan lopuksi, herra puhemies, kun nämä asiakirjat
tässä yhteydessä ovat aika vaatimattomia,
jos puhutaan eduskunnan toiminnasta ja taloudesta, niin tähän
löytyy myöskin hyvin inhimillinen perusteensa.
Kuten tiedämme, meillä oli kyseessä niin
sanotut pitkät valtiopäivät, ja se on
vaikuttanut hallinnon toimintaprosesseihin sillä tavalla,
että tavanomaiseen aikatauluun verrattuna ollaan muutama
kuukausi ikään kuin myöhässä.
Sinänsä tämän tilintarkastuskertomuksen
jättämiselle ei ole määräaikaa. Tämä olisi
voitu jättää myöhemminkin, mutta kun
tarkastajat ovat tämän jo allekirjoittaneet 2. päivänä huhtikuuta,
niin on ihan hyvän hallintotavan mukaista tuoda tämä eduskunnan
käsittelyyn jo tänään.
Kaiken kaikkiaan toimintakertomuksen luonne myös eduskunnan
osalta on muuttunut ja muuttumassa, koska sehän on näyteikkuna,
se on käyntikortti tämän talon ulkopuolella
oleville. Eduskuntaa ei pidä eikä voikaan verrata
esimerkiksi pörssiyhtiöihin, mutta ehkä toimintakertomuksen
osalta voisi tämän toimintakertomuksen arvon ja
arvokkuuden plagioida pörssiyhtiömaailmasta, jossa
se on näyttävin ja lukuarvoltaan tärkein
ja arvokkain asiakirja silloin, kun firma, tässä tapauksessa
Suomen eduskunta, haluaa esitellä toimintaansa ja kertoa
toiminnan ja talouden tilannetta edelliseltä toimintavuodelta.
Tämä on ollut myös tilintarkastajien
toivomus.
Kaiken kaikkiaan voin sanoa, että koko tilipuitetta,
taserakennetta, on tilintarkastajien toivomalla tavalla muutettu
sillä tavalla, että sellainen omaleimainen eduskunnan
kirjanpitojärjestelmä, joka kumpuaa jostakin menneiltä ajoilta, on
koko ajan uudenaikaistunut ja siinä mielessä sen
vertailukelpoisuus julkisen hallinnon muihin tilinpäätös-
ja tasetietoihin on parantunut ja on menty näissäkin
asioissa selvästi parempaan suuntaan. Myöskin
toimintakertomus kokonaisuudessaan on tällainen kehittämiskohde,
jota varmasti eduskunnan taholta tullaankin kehittämään
niin, että se kertoo eduskunnasta näyttävällä,
laadukkaalla tavalla kaiken oleellisen.
Totean vain, että tilintarkastajat ovat tässä hallinnon
tarkastuksessa selvittäneet kansliatoimikunnan ja eduskunnan
kanslian toiminnan lainmukaisuutta. Meillä ei ole huomauttamista
eduskunnan vuoden 2002 tilinpäätökseen,
kirjanpitoon eikä hallintoon nähden.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Saarinen esitteli tilintarkastuskertomusta
sillä tavalla, että se kertoo, että tarkastajat
ovat otteessaan eduskunnan toimintaan laaja-alaisia. Pidän
sitä hyödyllisenä ja hedelmällisenä.
Toinen tapahan lähestyä asiaa olisi tämmöinen
kamreerityyppinen kertomus. Se ei välttämättä edistä eduskuntatyön
kehittämisen tarkoituksia. Oli tärkeätä kuulla,
että ed. Saarinen korosti myös eduskunnasta muodostuvan
kuvan merkitystä. Siinähän me kukin voimme
tehdä osuutemme. Samoin hän korosti henkilöstön
merkitystä tässä talossa tarkoittaen
myöskin virkamieshenkilöstöä.
Kun tiedämme tämän talon moninaiset vaativat
työajat, niin tässä yhteydessä on
syytä myös todeta, että henkilöstö on
motivoitunut ja kyennyt tähän osin vaikeaankin
työaikaan öisin ikään kuin sopeutumaan.
Puhemies! Kaksi tärkeätä asiaa, jotka
liittyvät kuvaan eduskunnasta, ovat eduskunnasta tiedottaminen,
siinä ollaan edistytty, ja turvallisuusnäkökulmat,
joihin ed. Saarinen myös puuttui. Mielestäni tämän
kaltainen tilintarkastuskertomuksen lähestyminen, kuten
totesin jo, on hyödyllinen. Toivon, että sitä käytetään,
kun eduskuntatoimia tarkastellaan myöhemmin.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan tilintarkastajien puheenjohtaja,
ed. Saarinen hyvin ytimekkäästi selvitti tilintarkastuskertomusta
ja myöskin eduskunnan toimintaa. Tässä yhteydessä on
syytä kai se todeta, minkä ed. Saarinen toi esille,
että 10 euroa per henkilö tämä toimiva,
kansanvaltainen demokratia tässä maassa henkilöä kohti
maksaa. Kun varsinkin vaalien alla on kovin paljon puhuttu eduskunnan
kustannuksista, kaikesta, mitä tämän
talon ja demokratian toimintaan liittyy, minusta tämä on
erittäin tärkeä asia myöskin
noteerata ja tuoda esille, että tästä todella
toimivasta kansanvallasta kustannukset eivät ole tämän
suurempia, ja meidän pitää tässä talossa
pystyä tätä kansanvaltaista järjestelmää myöskin
kehittämään ja viemään
eteenpäin. Kyllä omalta osaltaan myöskin
nyt tuleva eduskunnan lisärakennus, joka on valmistumassa
parasta aikaa, näin uskon, tulee vahvistamaan tätä kansanvaltaista
hallintojärjestelmää.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan liittyen siihen, mitä ed.
Vihriälä sanoi, niin kansanedustajien työolosuhteitten
parantaminen on todella tärkeä asia. Mutta usein
ulospäin tulee sellainen kuva, että täällä on
vain lähinnä 200 kansanedustajaa ja yhä enemmän
tulee myös kuva siitä, että täällä on
200 avustajaa, mikä pitää noin puoliksi
paikkansa. Eli täällä on kai noin 100
avustajaa, ja muut ovat muualla.
Mutta se, minkä takia oikeastaan tämän
puheenvuoron pyysin, on se, että eduskunnassahan on 700
muuta työntekijää. Siis tämä on
muitten ihmisten työpaikka erityisesti kuin kansanedustajien
työpaikka. Kun eduskunnan nykyinen työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta viime keväänä järjesti
täällä neljä tilaisuutta, joissa
käytiin läpi työelämää Suomessa
yleensä ja yhdessä eduskunnan henkilöstöjohdon
kanssa työelämää eduskunnassa,
niin siinä ilmenivät aivan ne samat ongelmat työuupumuksen,
työelämän ongelmien osalta kuin suomalaisissa
työpaikoissa yleensäkin. Tässä suhteessa
tämä täytyy ottaa huomioon. Kansliatoimikunta
toimii myös työnantajana. Me olemme täällä satojen
ihmisten työnantajia. Siinä mielessä näitten
työolosuhteitten kehittäminen on tärkeää.
Kun puhutaan lisärakennuksesta, niin eihän se
ole lisärakennus yksistään kansanedustajille,
vaan se on lisärakennus niille monille toimistosihteereille
ja muille henkilöille, jotka tässä talossa
tekevät saman tyyppistä työtä kuin
suomalaisissa sadoissatuhansissa muissa työpaikoissa.
Keskustelu päättyy.