3) Laki hautaustoimilain 6 §:n muuttamisesta
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Viime helmikuussa, 7. päivänä, eduskunta
hyväksyi hautaustoimilain. Tällä lailla,
joka on kokonaan uutta lainsäädäntöä,
korvattiin ne säännökset, jotka nykyisellään
sisältyvät uskonnonvapauslakiin. Lain 6 §:ssä määritellään maksut,
joita seurakunnat voivat periä hautasijan luovuttamisesta,
hautaamiseen liittyvistä palveluista sekä haudan
hoidosta. Maksut saavat olla enintään palvelun
tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruisia. Lisäksi,
näin perustuslakivaliokuntakin lausunnossaan toteaa, maksujen
perusteiden tulee olla samat kaikille, joilla on oikeus tulla haudatuksi
seurakunnan tai seurakuntayhtymän maalle. Hautausmaitahan
voivat ylläpitää myös muun muassa
kunnat. Edellytykset yksityistenkin hautausmaiden perustamiseen ovat
uudenkin lain mukaan olemassa.
Hautaustoimilain valmistelu on tapahtunut aikanaan komiteavalmistelun
yhteydessä ja sen jälkeen sitten opetusministeriössä.
Tässä säädösvalmistelussa
ei ole tullut lainkaan esille saadun tiedon mukaan se, että olisi
erilaisia maksuporrastuksia esimerkiksi kirkon jäsenyyden
tai rintamaveteraanitunnuksen perusteella. Lähtökohtana
on ollut siis yhtenäinen hinnoittelu. Perustuslakivaliokunnan
antaman lausunnon mukaan periaatetasolla voidaan katsoa, että esimerkiksi
kirkon pitkäaikainen tai elinikäinen jäsenyys
voisi kuitenkin olla hyväksyttävä peruste
poiketa saamansuuruisuuden periaatteesta maksuja määrättäessä.
Kun asian valmistelun yhteydessä eivät nämä maksujen
erilaisuudet eivätkä myöskään
sotaveteraaneja tai heihin rinnastettavia henkilöitä koskevat
vapautukset olleet tulleet esille, asia nousi hallintovaliokunnassa
keskusteluun asiantuntijalausunnon pohjalta. Valiokuntavalmistelussa
siihen kiinnitettiin huomiota, ja myös opetusministeriön
virkamies ministeriön vastineessa totesi, että nämä tulisi
ottaa huomioon. Ottaen kuitenkin huomioon ajan lyhyyden — vaalikausi
oli päättymässä ja valiokunnassa
merkittävä asiaruuhka — säädösvalmistelua
ei ehditty suorittamaan.
Siitä syystä hallintovaliokunta kirjasi mietintöönsä seuraavaa:
"Säädösvalmistelussa ei saadun selvityksen
mukaan ole pohdittu mahdollisuuksia erilaisille maksuporrastuksille
esimerkiksi kirkon jäsenyyden ajallisen keston tai rintamaveteraanitunnuksen
omaamisen perusteella." Ja edelleen: "Hallintovaliokunta katsoo,
että perustuslakivaliokunnan lausunnossa ilmaistun kannan
perusteella on pikaisesti syytä ryhtyä erilliseen
valmisteluun niiden edellytysten tarkemmaksi määrittelemiseksi,
joilla voidaan poiketa samamaksuisuuden periaatteesta. Valiokunta
pitää tärkeänä, että vastaisuudessakin
on mahdollista noudattaa useiden seurakuntien nykyistä tapaa
luovuttaa ilmainen hautasija sotaveteraaneille." Näin siis
hallintovaliokunnan mietinnössä hautaustoimilakia
valmisteltaessa ja siitä eduskunnassa päätettäessä kirjattiin.
Nyt saadun tiedon mukaan ministeriössä on käynnistetty
hallituksen esityksen valmistelu, (Ed. Dromberg: Milloin?) ja tämän
valmistelun on nykyinen hallitus luvannut tuoda eduskunnalle jo
kevätistuntokauden aikana, ja tästä syystä on
toivottavaa, että ne aloitteet, joita nyt tässä lähetekeskustelussa
käsitellään, voivat olla samassa yhteydessä myös
valiokunnan käsittelyssä. (Ed. Dromberg: Milloin
se on käynnistetty?) On kuitenkin todettava, että ellei
tätä hallituksen esitystä eduskunnalle
anneta, valiokunnalla ja eduskunnalla on mahdollisuus nyt käsittelyssä olevien
allekirjoittaneen ja kolmen muun lakialoitteen pohjalta ottaa asia
valiokunnassa käsittelyyn ja tuoda ehdotus eduskunnalle.
Lainhan on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alusta. Näin ollen
on toki hyvää aikaa tämän asian
käsittelyyn ja myös hallituksen piirissä toivon
mukaan asialliseen valmisteluun.
Arvoisa puhemies! Omassa lakialoitteessani olen punninnut vaihtoehtoja,
miten 6 §:n Hautaustoimessa perittävät
maksut -kohta kirjattaisiin. Tässähän
on kaksi vaihtoehtoa, joko niin, että siitä päättäminen
jää seurakunnille, siis veteraanien maksuvapautuksista
päättäminen, tai niin, että se
näiltä osin kirjataan lakiin, niin että tältä ryhmältä,
jotka ovat siis minun ehdotuksessani henkilöitä,
joilla on rintamasotilastunnus, rintamapalvelutunnus, rintamatunnus
tai veteraanitunnus tai joilla on eräissä Suomen
sotiin liittyneissä tehtävissä palvelleiden
kuntoutuksesta annetun lain 2 §:ssä tarkoitettu
todistus lain 1 §:n 1 momentin 3 kohdassa
tarkoitettuihin miinanraivaustehtäviin osallistumisesta,
ei saa periä tässä pykälässä tarkoitettuja
maksuja. Eli näin kaikki seurakunnat tulisivat velvollisiksi
myöntämään maksuvapautuksen.
Toinen vaihtoehto tietenkin on se, että nykyiseen tapaan
seurakunnille jäisi päätösmahdollisuus
myös veteraanien hautasijan maksuvapautuksen osalta.
Edelleen olen tähän samaan pykälään
liittänyt 4 momentin, jonka mukaan seurakunnalla tai seurakuntayhtymällä on
mahdollisuus myöntää edellä 3
momentissa tarkoitettujen henkilöiden puolisoille tai muutoinkin
erityisistä syistä maksuvapautus. Eli näin
tulisi varsin kattava mahdollisuus seurakunnille päättää hautaustoimen
maksujen vapautuksesta.
Todettakoon lopuksi, herra puhemies, että seurakunnathan
saavat yhteisöveroa, joka on katsottu korvaukseksi hautaustoimen
hoitamisesta, ja se keskustelu näin ollen, joka liittyy
samamaksuisuuteen ja siihen, onko kuulunut kirkkoon tai ei, liittyy
olennaisena osana tähän yhteiskunnalliseen palveluvelvoitteeseen
ja siihen, että on yleisesti katsottu ja tämänkin
hautaustoimilain valmistelun yhteydessä aikanaan, että seurakuntien
saama yhteisövero on korvaus hautaustoimen palveluista.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen erittäin suuresti arvostanut
hallintovaliokunnan puheenjohtajan työtä (Ed.
Väistö: Edelleenkin!) — edelleenkin — mutta
kyllä nyt täytyy muutama sana sikäli tietysti
sanoa, että kun hallintovaliokunta sai tuon mietintönsä valmiiksi
ja se eduskunnassa hyväksyttiin, siitä lähti
heti se prosessi liikkeelle, että tämä muutos
tehdään tähän lakiin veteraanien
ilmaisista hautapaikoista. Siitä vielä oli sovittu
niin, että se tulee ennen lain voimaantuloa. Tämä on
tarkistettavissa myöskin niiltä virkamiehiltä,
joiden kanssa olen työskennellyt ja joille olen antanut
sen tehtäväksi aikoinaan. Voin tuoda sen ihan
päivämäärällisesti
esille omassa puheenvuorossani.
Pirkko Peltomo /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sotaveteraaneja on maassamme enää kovin
vähän, ja siksi on tärkeää,
että tämä kömmähdys,
joka viime kaudella jäi voimaan, nyt korjataan.
Tein myös asiasta kirjallisen kysymyksen, ja opetusministeriön
vastauksessa todetaan 15. huhtikuuta, että opetusministeriössä on
ryhdytty valmistelemaan hallituksen esitystä, jonka perusteella
seurakunnat voisivat tulevaisuudessakin edelleen luovuttaa vanhan
käytännön mukaisesti sotaveteraaneille
ilmaisen hautasijan, joten eiköhän hallitus tämän
asian korjaa.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olennaista hyväksytyssä uudessa
hautaustoimilaissa on tietenkin se, että kirkkoon kuulumattomia
ja kirkkoon kuuluvia ei enää voida kohdella eri
tavoin. Eli lähtökohtana on se, että hautauksesta
perittävät maksut ovat saman suuruiset.
Mutta täytyy sanoa, että hieman huvittavaa
on kuunnella sitä, kuinka hallituspuolueet ja oppositiossa
oleva kokoomus kilpailevat siitä, kuka saa veteraanit halvimmalla
hautaan. Vaikuttaa siltä, että tällä keskustelulla
peitetään sitä, että eläkepolitiikassa
ei ole tapahtumassa muilta osin mitään muuta edistystä kuin
että todellakin ilmaiseksi on tarkoitus nyt eläkkeellä olevat
veteraanit haudata.
Aulis Ranta-Muotio /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On mielestäni aivan hyvä asia,
että lakia muutetaan niin, että sallitaan tämä nykykäytäntö,
että seurakunnat voivat harkita, myöntävätkö veteraaneille
ilmaisen hautapaikan. Ed. Väistön vaihtoehto aloitteessa
oli se, että laissa kirjattaisiin, että seurakunta
ei saa periä. Pidän kyllä parempana sitä toista
vaihtoehtoa, mikä on nykyisinkin käytäntö,
että seurakunta voi harkita tämän. Useimmat
seurakunnat varmasti näin tekevät.
Olen myös sitä mieltä, että veteraaniasiaa
pitää myös heidän eläessään
vielä pyrkiä hoitamaan. Tämä on
tietysti kunnianosoitus heille, mutta se ei ole riittävä.
Se on sitten jo myöhäinen kunnianosoitus, kun
on tästä hautapaikasta kysymys. Tämäkin
asia on korjattava.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa tapahtui vakava virhe talvella,
kun veteraaneilta vietiin ilmaiset hautapaikat. Tältä osin
täytyy sanoa, että nyt kun on laaja yhteisymmärrys
tämän korjaamiseen, niin kyllä nyt hallintovaliokunnalla
on suuri vastuu. Meillä on tässä useita
aloitteita, ja mielestäni työ pitää aloittaa
välittömästi näitten aloitteitten
pohjalta. Veteraanit eivät saa elää epävarmuudessa.
Tänä keväänä tämä asia
on hoidettava, vaikka näitten lakialoitteitten pohjalta,
ja käsittely pitäisi aloittaa välittömästi,
että tiedetään, että eduskunta
on tässä asiassa tosissaan. Minä en luota
hallitukseen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En tahdo ystävääni
hallintovaliokunnan silloista ja nykyistä puheenjohtajaa
millään tavalla rusikoida, mutta uskallan nyt
kuitenkin tuoda sen esille, että kun liikennevaliokunnassa
viime kaudella näitä tämmöisiä viime
hetken havaintoja tehtiin, niin yön aikana ne pykälätekstit
tulivat ministeriöstä, vaikka muutoin oli kyllä usein
huomautettavaa, ja seuraavana päivänä ne
hoidettiin viime tingassa ja asiat tuli hoidettua.
Olen nyt tässä sitä mieltä,
että jos ei seuraavassa presidentin esittelyssä tätä hallituksen
esitystä ole, niin hallintovaliokunta ryhtynee välittömästi
toimenpiteisiin ja, kun asia on saanut näin paljon julkisuutta,
hoitaa sen ehdottoman vaihtoehdon mukaan, koska nyt se on jo niin
iso asia, että se on sen ehdottoman vaihtoehdon mukaan
hoidettava.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On tärkeää, että veteraanit
saavat ilmaisen hautapaikan, mutta kyllä tässä asiassa
täytyy todeta se, että kun eduskunta käsitteli tämän
lain 7. päivänä helmikuuta tänä vuonna
ja päätti työnsä 18. päivä helmikuuta
ja kun hallintovaliokunnassa todettiin tämä ongelma,
niin miksi ei pystytty korjaamaan siinä välissä ja
tuomaan silloin tänne uutta esitystä, tai hallintovaliokunta
yhdessä ministeriön kanssa olisi voinut korjata
tämän kysymyksen, jos olisi halua ollut. Kun ajattelee,
mikä byrokratia tässä on nyt, ja kun
kaikki olemme yksimielisiä, että tämä pitää korjata,
se olisi varmasti voitu, jos olisi ollut poliittista tahtoa, jo
edellisellä kaudella korjata, mutta hyvä, että se
ollaan nyt korjaamassa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Veteraanien eläessä on heille taattava
pääsy lääkäriin ja
taattava pääsy heidän eläessään
kuntoutukseen. Nämä ed. Laakson mainitsemat eläkeongelmat,
esimerkiksi kansaneläkkeen pohjaosa-asia, pitää uudelleen
katsoa. Niiden vaikutusten pitäisi olla silloin, kun nämä ihmiset
elävät. Nyt tämä tungos tämän
asian oikaisemisessa muistuttaa tungosta köyhien hautausmaalla,
todellakin monta tahoa on liikkeellä. Kuitenkin kysymyksessä on
sen tyyppinen päätös, joka koskee vasta
vainajia. On hyvä, että tämä asia
nyt oikaistaan.
Lopuksi totean, että jotkut asiathan juuttuivat hallintovaliokuntaan,
muun muassa luonnonsuojelulain uudistus. Ymmärrän
kyllä sen ruuhkan, mutta myös se, mitä ed.
Pulliainen sanoi, on hyvä huomioida.
Matti Väistö /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Hautaustoimilaki oli perustuslakivaliokunnassa
lausunnolla. Saimme sieltäkin lausunnon aivan valmistelun
viime vaiheessa. On syytä tässä painokkaasti
todeta, että siinä hallituksen esityksen valmistelussa,
johon entinen ministeri Dromberg täällä viittaa,
ja myöskään siinä aiemmassa
komiteatyössä tämä kysymys ei
ollut noussut millään tavoin esille. Se nousi
esille vasta hallintovaliokunnan asiantuntijalausunnon yhteydessä.
Kun opetusministeriön edustaja oli valiokunnassa kuultavana
aivan viime vaiheessa siinä kaiken ruuhkan keskellä,
hän vain totesi, että tämä tulisi
ottaa huomioon. Silloin totesimme, että siihen liittyy
niin monenlaisia näkökohtia, että tehdäksemme
hyvää lainsäädäntöä on
parempi, että se jää yli vaalien ja että hoidamme
asian erillisen valmistelun pohjalta uudella hallituksen esityksellä,
jolla tämä asia ehditään vallan
hyvin hoitaa ennen lain voimaantuloa, ensi vuoden alkua, hyvän
valmistelun ja hyvän lainsäädännön
mukaisesti.
Nils-Anders Granvik /r(esittelypuheenvuoro):
Värderade herr talman! I förvaltningsutskottets
beredning av den nya begravningslagen, som godkändes av
riksdagen den 7 februari 2003, skedde ett misstag så till
vida att lagen inte godkänner frånsteg i stadgandet
att alla skall betala lika mycket för en gravplats som ägs
och upprätthålls av en evangelisk-luthersk församling
eller samfällighet. Enligt min uppfattning är
det inte i samstämmighet med lagstiftarens vilja och avsikt
utan måste ses som ett misstag i arbetet.
Jag tror att många som berett lagen kände
sig illa berörda av misstaget och debatten om regeringsprogrammet
visar att det finns en politisk vilja att rätta till det
skedda. Respekten för våra veteraners insatser
bör fortsättningsvis visas och ett sista sätt är
att gratis upplåta gravplats när veteranerna går
till den sista vilan.
Meillä on nyt tilaisuus muutamalla lakialoitteella,
joista yksi on allekirjoittaneen, korjata virheemme. Aloitteet pyrkivät
periaatteessa samaan tavoitteeseen, ja vaatimukset voidaan varmasti
yhdistää valiokuntakäsittelyssä.
Periaatteellisesta syystä yksi kohta arveluttaa minua.
Mielestäni meidän ei tulisi laissa velvoittaa
seurakuntia tai seurakuntayhtymiä luovuttamaan hautapaikkoja
ilmaiseksi, vaan antaa niille laissa se mahdollisuus, jonka ne käytännössä toteuttavat.
Minusta tuntuu vähän oudolta sanella kirkolliselle
yhteisölle, mitä sen pitäisi tehdä.
Ilmaisen hautapaikan pitää olla todiste kunnioituksestamme
veteraaneja kohtaan, (Ed. Halme: Kaikki eivät kunnioita!)
ei ylhäältäpäin saneltu päätös.
Yksi seuraus lain velvoitteesta on, että valtio saa
moraalisen vastuun korvata seurakunnille lain aiheuttamat kulut.
Luotan siihen, että seurakuntien harkintakyky on riittävä ja
että ne pystyvät tekemään oikean
päätöksen, jos laki ei aseta esteitä.
Pääasia on, että virhe korjataan. Mitään vahinkoa
ei ole tapahtunut, koska laki hyväksyttiin vuoden alussa
ja tulee voimaan vasta ensi vuoden alusta. Täydennys ehditään
tehdä ilman paineita.
Herr talman! Huvudsaken är att misstaget rättas
till. Ingen skada är skedd, eftersom lagen antogs i början
av året och skall träda i kraft först från
nästa årsskifte och en komplettering hinner göras
utan tidspress. Jag tycker att det är ganska onödigt
att vi tävlar om vem som vill mera bra. Huvudsaken är
att misstaget rättas till. Jag tycker också att
det är bra att ministeriet i god tid har satt i gång
beredningen av en korrigering av lagen.
Petri Salo /kok (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Täällä kahdessa
edellisessä esittelypuheenvuorossa on jo seikkaperäisesti
käyty läpi hallintovaliokunnan viime vaalikaudella
ollutta hautaustoimilain muutosta. Voin yhtyä kuitenkin
valiokunnan nykyiseen ja silloiseen puheenjohtajaan, että kysymys ei
varmaankaan ollut poliittisen tahdon puuttumisesta hallintovaliokunnassa,
kun tämä asia tuli ilmi, vaan totesimme siinä työruuhkassa,
jota viimeisellä viikolla hallintovaliokunnassa käsiteltiin,
että tästä täytyisi avata uusi
asiantuntijakuuleminen, pykälämuotoilu ja harkinta
ja katsottiin, että ennen lain tulemista voimaan tämä ehditään
korjata.
Tästä tehtiin myöskin, kuten esittelytekstistä näette,
hallintovaliokunnan mietintöön tarkat selostukset.
Ymmärsimme myöskin niin, että opetusministeriössä aloitettiin
välittömästi valmistelu, (Ed. Dromberg:
Aloitettiin!) joka johtaisi siihen, että uusi lakiesitys
saataisiin pikaisesti uudelle eduskunnalle heti, kun valtiopäivät
ovat järjestäytyneet, ja laki voidaan parannetussa
muodossa ottaa käytäntöön ennen
kuin laki tulee voimaan. Se, mitä nyt sitten uuden hallituksen erillisten
ministereitten kannanottona on tullut, on ollut enemmän
tai vähemmän nyt sitten jälkijäähdyttelyä tämän
osalta. Oikeastaan syypäitähän tässä nyt
tietenkin voidaan katsoa, kuka tässä on ollut,
mutta mielenkiintoista on se, että kolme ensimmäistä lakialoitteen
tekijää sattuvat kaikki olemaan myöskin
edellisen hallintovaliokunnan jäseniä, mikä osoittaa
sen, että olemme tietoisesti todenneet sen asian, että lain
valmistelussa on tapahtunut kömmähdys. Mutta erityistä ongelmallisuutta
meille aiheutti myöskin perustuslakivaliokunnan tulkinta,
joka aiheuttaa sen, että tämä asiantuntijakuuleminen
jouduttaisiin joka tapauksessa avaamaan.
Täällä salissa on kuitenkin näiden
lakialoitteiden käsittelyssä osoitettu myöskin
sen tyyppistä harrastusta, että jospa eduskunta
nyt tässä tilanteessa oma-aloitteisesti näitten
lakialoitteiden pohjalta aloittaisi asiantuntijakuulemisen. Luulen,
että se sopisi erittäin hyvin varsinkin tähän työtilanteeseen,
koska useita hallituksen esityksiä tällä hetkellä ei
ole hallintovaliokunnankaan käsittelyssä ja eduskunta
itse ja hallintovaliokunta itse varmistaisi sen, että näiden
lakialoitteiden pohjalta tehty uusi laki saataisiin voimaan jo nyt kevään
mittaan ja saisimme tämän paljon puhutun asian
pois päiväjärjestyksestä. Ymmärrän myöskin,
että tässä salissa ja kaikkien meidän edustajien
kesken itse tästä pääasiasta
vallitsee ihan suuri yksimielisyys, mikä helpottaa varmasti
tämän asian eteenpäinviemistä.
Kun itse tein tämän lakialoitteen, johon on
yhtynyt kaksikymmentäseitsemän kokoomuksen kansanedustajaa,
niin lähdin kuitenkin siitä, että edelleen
pysyttäisiin tässä periaatteessa, että maksuja
voitaisiin porrastaa tai jättää kokonaan perimättä seurakunnan
jäsenyyden keston, sotaveteraani- tai sotaleskiaseman tai
muun edellä verrattavaan seikkaan rinnastettavan yleisesti
hyväksyttävän syyn perusteella ja tästä asiasta
päättäisivät seurakunnat, ihan
niin kuin ne ovat tähänkin asti tehneet. Toivon
kuitenkin kaiken tämän julkisen hässäkän
ja keskustelun pohjalta asiallista ja nopeaa eteenpäinmenoa
tälle lakialoitteelle ja sitä, että kun
lähdemme aikanaan kesälomalle, niin tämä olisi
eduskunnan osalta loppuun käsitelty.
Kaarina Dromberg /kok:
Herra puhemies! Kohua herättänyt veteraanien
ilmaiset hautapaikat on saanut keskustelun aikaan tärkeästä kysymyksestä.
Täällä tänään
on käsiteltävänä yhteensä neljä lakialoitetta
koskien veteraanien ilmaisia hautapaikkoja. Haluan tuoda kansanedustajien
tietoon, että hautaustoimilain valmistelun yhteydessä opetusministeriön
kuulemien asiantuntijoidenkaan taholta ei tullut tämä ongelma
esille. Lakiehdotuksesta käytiin laaja asiantuntijakierros.
Lausuntopyyntö tehtiin sadalleviidellekymmenelle taholle,
ja vajaat sata antoi lausuntonsa. Lakia valmisteltiin noin neljä vuotta
ja sitä varten asetettiin erityinen hautaustoimijaosto,
jonka käsittelyn yhteydessä asia ei tullut esille.
Tämän päivän Helsingin Sanomissa
Yrjö Jämsänen otsikolla "Kirkolliskokous
unohti veteraanit" toteaa muun muassa, että hautaustoimilaki oli
kirkolliskokouksen lausunnolla ja "Mikäli kirkolliskokous
olisi muistanut lausunnossaan veteraaneja, olisi se todennäköisesti
toiminut unilukkarina eduskunnassa muistuttamassa jostain kaukaisesta
asiasta. Asia siis unohtui tai kenties haluttiin unohtaa". Näin
hän kirjoittaa tämän päivän
Helsingin Sanomissa. Asia tuli esiin vasta eduskunnan hallintovaliokunnan
käsittelyssä. Näinkin tärkeä asia
olisi ollut syytä korjata vielä valiokuntavaiheessa.
Mietinnössään valiokunta tyytyy vain
toteamaan, että se pitää tärkeänä,
että vastaisuudessakin on mahdollista noudattaa useiden
seurakuntien tapaa luovuttaa ilmainen hautapaikka sotaveteraaneille.
Ihmettelen, että asiasta ei edes tehty pontta, vaan sitä pidettiin
vain tärkeänä. Mutta on nyt hyvä,
että se asia on kuitenkin selvitetty täällä,
mikä on ollut tarkoitusperä.
Herra puhemies! Laki hyväksyttiin 7. helmikuuta eduskunnassa,
jonka jälkeen opetusministeriössä aloitettiin
lakimuutoksen valmistelu, niin että lakimuutos olisi voimassa
ennen hautaustoimilain voimaantuloa. Tämä vielä nyt
ihan painotetusti sanottuna täällä. Asiasta
teki myöskin kyselyn ed. Pirkko Peltomo 26. maaliskuuta 2003,
ja 7.4. hyväksymässäni vastauksessa,
joka oli luonnos vielä siinä vaiheessa, ilmoitetaan: "Opetusministeriössä on
ryhdytty valmistelemaan hallituksen esitystä, jonka perusteella
seurakunnat voisivat tulevaisuudessakin edelleenkin luovuttaa vanhan
käytännön mukaisesti sotaveteraaneille
ilmaisen hautapaikan." Toisin sanoen oli jo siis 7.4., kun tämä luonnos
oli pöydälläni ja hyväksyin
sen ok-merkinnällä. Kulttuuriministerinä,
joka hoitaa kirkollisasioita, olen ollut vastuussa vastauksen sisällöstä.
Sitä ei saa pilkullakaan muuttaa, kun asianomainen ministeri
on sen hyväksynyt. Siis lomalla ollessani sijaisenani toiminut
opetusministeri Rask ainoastaan allekirjoitti jo hyväksymäni
vastauksen 15. päivänä huhtikuuta 2003.
Heti pääsiäisen ja ministerivaihdon
jälkeen annoin eväitä uudelle kulttuuriministerille
Karpelalle. Yksi tärkeimmistä valmisteilla olevista asioista
oli ilmaiset hautapaikat veteraaneille -lakimuutos. Olinkin tosi
hämmästynyt, kun seuraavana sunnuntaina 27. huhtikuuta
veteraanipäivästä tehty pääuutinen
oli, että kulttuuriministeri Karpela oli käynnistänyt
lakimuutoksen, joka turvaa veteraaneille jatkossakin ilmaisen hautapaikan.
Siis todella ihmettelen, että hän oli sen käynnistänyt,
vaikka se oli aloitettu jo aikoja sitten. (Ed. Taipale: Ei se ole
hänen vikansa, vaan lehdistön!) Muun muassa Helsingin
Sanomat kirjoittaa 28. huhtikuuta: "Kulttuuriministeri Tanja Karpela
lupaa ensimmäisenä virkatoimenaan sotaveteraaneille
ilmaiset hautapaikat. Karpela kertoi antaneensa uuden hautaustoimilain
muuttamisen virkamiesten tehtäväksi." Sama toistuu Hesarin
verkkosivuilla 28.4. ja myöskin Suomenmaassa 29.4. (Ed.
Taipale: Haukkukaa sitä, älkääkä Tanjaa!)
Selityksiä on sen jälkeen riittänyt
tarpeeksi siitä, että olen tulkinnut ministeri
Karpelan puhetta väärin. Olen pyytänyt
puhetta nähtäväksi useampaan kertaan.
Pyynnöistä huolimatta en ole sitä tähän
päivään mennessä saanut. Onko
tämä sitä uutta, avointa hallituspolitiikkaa,
jota meille on vakuutettu?
Kaikesta huolimatta toivon, että tämä lakimuutos
etenee mahdollisimman nopeasti myöskin eduskuntaan päätettäväksi.
Matti Väistö /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minusta olennaista on, että tämä asia
tulee hoidettua. Meillä on uusi hallitus. Uusi hallitus
antaa esityksiä. Edellinen ei ehtinyt tätä antaa.
Ymmärrän, että valmistelu aloitettiin muun
muassa sen keskustelun pohjalta, johon minäkin puheenjohtajana
valitettavasti jouduin osallistumaan vähän sellaisessa
hengessä, että tämä muka oli
ikään kuin eduskunnassa tehty. Näinhän
ei ollut. Täällä se huomattiin, ja viesti meni
nopeasti ministeriön valmisteluun.
Mitä tulee tähän tilanteeseen, miksi
sitä ei korjattu, täällä jo
ed. Salo totesi, että perustusvaliokunnan lausunto hämmensi
jossain määrin sitä, mihin seurakunnilla
on mahdollisuus, millaiseen erilaistamiseen, ja osa meistä tulkitsi
niin silloin vielä edelleen, että entiset käytännöt
ilmaisten hautasijojen osalta voivat jatkua. Todettakoon, että hautasijojen
maksuissahan on erittäin suuri poikkeama. 25 vuoden hautasijamaksujen
ero muutama vuosi sitten oli 5 markkaa pienin per 25 vuotta, kun
markoista puhuttiin, ja 2 400 kallein. Haudan avaus, peittäminen
ja peruskunnostus, siinä vaihteluväli oli seurakuntien
välillä 100 markkaa, kallein 1 660 markkaa.
Tony Halme /ps:
Arvoisa herra puhemies! En ole ainoa, joka olin ihmeissäni
lukiessani — oliko se Hesari, Taipale vai Iltalehti — ministeri Karpelan
lupauksia. Olen samaa mieltä kuin ed. Dromberg. Ehkä täällä leivottiin
leipä, ja Karpela vei sen sitten sotaveteraaneille kehuen,
että hän oli leiponut sen.
Mutta tähän lakiin. En voi olla mitenkään
samaa mieltä, anteeksi vain, ed. Dromberg, kun sanoitte,
että sitä ei saisi yhtään muuttaa.
Meidän pitäisi ehdottomasti muuttaa tämä "voi
vapauttaa". Nimittäin kaikkien pitäisi ehdottomasti
saada vapaa hautapaikka eli lakiin pitäisi tulla muutos,
että kirkkoa "velvoitetaan" antamaan kaikille sotiemme
veteraaneille ja rintamamiehille ja -naisille vapaa hautapaikka
jokaiselle tasavertaisesti. Tämä on nimittäin
vähintä, mitä valtion pitäisi
sotiemme sankareille tehdä. Olen ottanut Kirkkohallitukselta
selvää, että vain noin 80 prosenttia
kirkoista antaa tämän vapaan hautapaikan. Nyt
kun olemme niin suvaitsevaisia ja tasavertaisia tällä hetkellä,
niin eikö kaikki kirkot silloin pitäisi velvoittaa
antamaan vapaa hautapaikka.
Haluan myöskin tässä selventää,
kun tätä asiaa vatvotaan eteenpäin ja
eteenpäin, että tämä pitäisi
muuttaa heti tällä muutoksella. Toivon, että nämä viime
hetkellä saamani tiedot eivät ole totta. Nimittäin
33 veteraania kuolee päivittäin. Tämän
tunnin jahkauksen aikana on 2 kuollut.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä asia on tietysti sinänsä arvokas,
ja on hyvä, että nyt ovat liikkeellä olleet
uusi kulttuuriministeri, edellinen kulttuuriministeri ja kansanedustajat
useammalla lakialoitteella. Tuo, mitä hallintovaliokunnan
puheenjohtaja puhui, hallintovaliokunta jo avasi tämän
keskustelun, joten se, mitä Helsingin Sanomissa todetaan
unilukkarin roolista, ei sinänsä ollut eduskunnan
suhteen tarpeen, vaan hallintovaliokunnan jäsenet olivat tässä asiassa
hereillä.
Lopuksi totean, puhemies, sen, että todella olisi parasta,
jos yhtä innokkaasti elävien veteraanien asiaa
ajettaisiin kuin tätä hautasijaa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tiusanen viittasi äsken
siihen, että elossa olevien veteraanien asioitten hoidosta
tulee pitää huolta, kantaa huolta ja kantaa vastuuta. Mielestäni
ed. Tiusanen puheenvuorossaan kiteytti erinomaisen hyvin sen asian
siitä, että myös niiden veteraanien,
jotka elävät, elämän tulee olla
helppoa ja yksinkertaista, kunniakasta ja sellaista, miten sanoisinkaan,
tekoja kunnioittavaa ja huomioivaa. Mutta yhtä läheisesti
asiaan liittyy se, että veteraani eläessään
tietoisesti tietää, että seurakunta ottaa
hänet multiinsa, isänmaa palkitsee ilmaisella
hautapaikalla sen jälkeen, kun hänestä aika
jättää. Näitä asioita
ei voida erottaa eikä niitä voida toiseksi vääntää,
olipa sitten kysymys hautapaikasta tai päivittäisestä elämästä.
Suomalainen veteraani tietää, että Suomen kansa
kunnioittaa näitä isänmaan rakentajia, isänmaan
olemassaolon pysyttäjiä, joka päivä kaikissa
tehtävissä, kaikissa hetkissä, niin kuin tämänpäiväinen
keskustelukin täällä osoittaa ja näyttää.
Tähän keskusteluun on syntynyt sävy siitä,
kuka tämän huomasi ja kenen ansiota ja missä vaiheessa
tämä asia oli olemassa. Mielestäni tietysti,
jos tässä valmisteluvaiheessa olisi valiokuntakäsittelyn
aikana silloin, kun tätä hautaustoimilakia käsiteltiin,
tullut jollekin mieleen kuulla erityisesti veteraanijärjestöjä tässä asiassa,
tämä asia olisi saattanut tulla silloin jo vahvemmin
näkyviin. Mutta täällä ymmärrän
erinomaisen hyvin ja erityisesti arvostan ed. Drombergin niin kuin
ed. Väistönkin näkemystä tässä asiassa,
että täällä on lähdetty
liikkeelle hyvissä ajoin, tämä on huomattu
ja valmistelu on lähtenyt oikein elämään.
Mutta olen myöskin siitä varma, että ääni
kentältä heräsi veteraanien keskuudessa
ja sieltä syntyi se virike, millä tähän valmisteluun
lähdettiin ja tehtiin.
En tässä asiassa tämän puheenvuoron
aikana ryhdy erityisemmin arvostelemaan siitä, kenen vika
tässä show’ssa ja tässä välistävetämisessä on
ollut olemassa, mutta jokainen kuulija tietää ja
ymmärtää sen, mikä sydämestäni
lähtee ja mihin kirveeni ja nuoleni osuu, jos sen nimen
ja ajatuksen lausun, kenen vika ja syy tässä asiassa
on olemassa. Toivottavasti missään muussa asiassa ei
lähdettäisi veteraanien asemalla, yhteiskunnallisella
arvonannolla, näin kiivaasti ja näin vahvasti
tekemään sellaista päivänpolitiikkaa,
niin kuin tästä on nyt muodostunut ja tullut.
Herra puhemies! Uskon, että tämä keskustelu on
täällä avartanut näköalaa,
avartanut sen näköiseksi, että valiokunta
pystyy näissä hyvissä aloitteissa jo
tekemään ja työstämään
sen muutoksen, mitä tähän tarvitaan ja
mitä nämä esitykset esittävät.
Mutta sisältöön.
Täällä on usean erityylisen painoarvon
mukaista tekstiä olemassa. Usealla eri rivillä lukee se,
mitä tässä ajetaan takaa. Mielestäni
ehkä kaikkein selvimmin lain tekstin osalta se näkyy ed.
Väistön tekstissä niin mainittuna, että se
koskisi myöskin leskiä ja puolisoita samalla lailla
tähän asiaan tehden ja toteuttaen kuin myöskin
veteraania. Mielestäni tämä on vähin,
mitä tähän pitää sisällyttää ja
tehdä, ja myöskin se, mitä todetaan useassa
tekstissä, että voidaan vastaavissa olosuhteissa
myöskin muille myöntää tämmöinen
etuus, jos yleinen etu ja yleinen järjestys sitä vaatii.
Tarkoitan yleisellä järjestyksellä yleistä tarvetta
ja mielialaa.
Mielestäni ed. Pulliainen vastauspuheenvuorossaan totesi,
että ei riitä se, että voi olla mahdollista,
vaan sen tulee sisältyä sillä sisällöllä, että on
annettava. On annettava sotiemme veteraaneille ilmainen hautapaikka,
ja mielestäni sen asian puitteissa, niin kuin ed. Halme
totesi, poistuma on 30 päivässä. Tällä asialla
on kiire, koska tämän kanssa ei enää tämän
pidempään tässä yhteiskunnassa
ole varaa politikoida eikä pelata. Se pitää saattaa
järjestykseen ja kuntoon ja samanaikaisesti pitää myöskin
kirkastaa sitä näköalaa, että joka
päivä, joka aamu, joka ilta on kannettava huolta
veteraaneista, veteraanien asemasta ja siinä samassa yhteydessä myöskin
siitä rakentajasukupolvesta, joka tämän
isänmaamme on tähän malliin saattanut
ja rakentanut.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jotta kaikki salissa vielä paikalla
olevat huomaavat, tällä hetkellä noudatetaan kuitenkin
näissä asioissa sitä vanhaa, olemassa olevaa
lakia, joka mahdollistaa seurakunnille harkinnan perusteella toteuttaa
näitä kaikkia tarpeita, mitä ed. Lahtelakin
totesi. Ed. Lahtela totesi useaan kertaan, että veteraaneja
tulisi auttaa nimenomaan nyt, kun he vielä elävät.
Olen aivan täysin samaa mieltä. Tämä säännös
kuitenkin koskettaa nimenomaan perikuntien ja muitten asemaa enemmän
kuin veteraaneja itseään taloudellisesti. Jos
veteraanien taloudellista asemaa halutaan parantaa eliniän
aikana, silloin ovat rintamalisän nostaminen, kansaneläkkeen
pohjaosan palauttaminen ja indeksitarkistukset tarpeen. Toivonkin,
että ed. Lahtela on ponnekkaasti edelleen näitten
asioitten kanssa tekemisissä.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä tuli esille
todellakin edellisessä varsinaisessa puheenvuorossa se,
miten painokkaasti tulee painottaa elävien veteraanien
asiaa. Ed. Seppo Lahtela viittasi tähän mielestäni
sinänsä aivan hyvin. Mutta haluaisin vielä painottaa
ja täsmentää sitä, että jotta
tuo luku, 33 vuorokaudessa poistuma, ei olisi niin iso, meillä pitäisi
toimia paremmin kuntoutus ja paremmin lääkäripalvelut,
päästä lääkäriin,
saada hoitoa. Väitän, että nimenomaan
vanhemman väestön kohdalla tämä ongelma,
mikä meidän sairaanhoitoamme tällä hetkellä koskee,
sen kriisitilanne, tuntuu kaikkein pahimmin. Siihen kuuluvat myös
veteraanit.
Tony Halme /ps (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä ed. Tiusasen kanssa
ja myöskin ed. Lahtelan, että nyt tämä homma
pitäisi saada loppuun mutta myöskin tällä uudella
lisäyksellä, mistä minä ja Lahtela olimme
samaa mieltä. Nyt kun ollaan näissä veteraaniasioissa
ja puhutaan niistä, se olisi tietenkin parempi tuoda esille
ja nopeasti, niin kuin ed. Tiusanen sanoi, että eläviä veteraaneja
pitäisi tällä hetkellä auttaa,
jotta tämä luku 33 ei olisi niin korkea. Mutta
myös veteraanit ovat nyt jo niin vanhoja, kun minä käyn
heitä melkein viikoittain tapaamassa, että he
eivät halua enää kuntoutusta ja hoitoa
vaan kotihoitoa, koska he ovat jo niin vanhoja, että he
eivät pääse kuntoutuskeskukseen. Haluan
myöskin lisätä ed. Tiusasen sanomaan,
että myöskin ilmaisten lääkkeiden
pitäisi olla päivänselvästi
valtion kustannettavat veteraaneille ja myöskin rintamanaisille
ja -miehille.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin ihan muutamaa puheenvuoroa haluaisin kommentoida.
Ensinnäkin ed. Seppo Lahtelalle vielä haluan tuoda
sen asian esille, että tällä hetkellähän
me noudatamme nyt voimassa olevaa lakia ja tämä uusi
hautaustoimilaki on astuva voimaan 1.1.2004 ja sen tähden
on tärkeää, että tämä asia korjataan,
ennen kuin uusi hautaustoimilaki astuu voimaan.
Ed. Halmeelle ihan sen verran haluaisin myöskin kommentoida,
että me kuulimme tämän asian käsittelyn
yhteydessä hallintovaliokunnassa eri veteraanijärjestöjä.
Mutta veteraanijärjestöt eivät myöskään
siinä tilanteessa kiinnittäneet tähän
asiaan huomiota, koska yleinen käsitys asiasta oli se,
että tämä voimaan astuva hautaustoimilaki
ei poistaisi sitä mahdollisuutta, että seurakunnat
voisivat myöntää ilmaisia hautapaikkoja.
Tämän asian käsittelyn yhteydessä olen
sitä mieltä, että tällä hetkellä on
turha puhua siitä, kuka teki, mitä teki, milloin
teki, vaan tärkeintä on se, että tämä asia
saadaan mahdollisimman nopeasti korjattua niin, että sotiemme
veteraanit voitaisiin haudata ilmaiseksi 1.1.2004 eteenpäin, kuten
nytkin seurakunnilla on harkintavalta tämän asian
käsittelyn yhteydessä.
Mutta toinen asia myöskin, jonka toivon uuden
hallituksen esityksessään tuovan ja nostavan esille,
on se, että seurakunnille annettaisiin siinä mielessä vielä harkintavaltaa,
että koska meillä on hyvin erilaisia veteraaniryhmiä,
meillä on myöskin sotaorpoja — Sotaorpoyhdistys
toimii hyvin aktiivisesti tällä hetkellä — ja
myöskin -leskiä, myöskin nämä muut
ryhmät voitaisiin ottaa tässä yhteydessä esille
ja heille myöskin voitaisiin antaa mahdollisuus ilmaiseen
hautapaikkaan.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Meillä on nyt käsittelyssä hautaustoimilaki.
Näen, niin kuin monissa puheenvuoroissa on tullut esiin,
että siinä meillä tulee olla yksimielinen
tavoite, että sotiemme veteraanit saavat ilmaisen hautapaikan,
hautaamisen. Tietysti tärkeää on keskustella
ja puhua tästä, mistä elämän
aikana sotaveteraaneille kuntoutusta ja muuta tukea 100-prosenttisesti
ja ylikin tarjotaan. Jos puhutaan nyt tästä hautaustoimilaista,
se tulee saada kunniakkaasti perille ja priorisoida tietenkin, että kaikki
se, mitä me teemme sotaveteraanien eteen, on todella tärkeää ja
se täytyy tehdä.
Nyt, kun täällä on neljä erilaista
lakialoitetta, minulle viestittyy tietysti koko tämä keskustelu siitä,
kun tässä on erilaisia esityksiä, mikä on
sitten pykälien muotoilun lopputulema. Toivoisin, että tämä kiireellisesti
nimenomaan otettaisiin, ei ehkä hallituksen esityksenä vaan
eduskunta ottaisi sen valiokuntakäsittelyyn ja asiantuntijakuulemiseen
ja jätettäisiin tämä kilpailu,
kuka pisteet on tästä keräämässä.
Siinä olisin kyllä näkemässä sitä laajempaa,
että todella asiantuntijakuulemisen myötä päästäisiin
käsitykseen siitä, mitkä kaikki ovat
ne ryhmät, jotka tulee ottaa tähän mukaan.
Tämä oli erittäin arvokas. Se on siellä jossain
lakialoitteessa, ja ne on todella arvioitava nyt. Oli erittäin
arvokas puheenvuoro, jossa tuli, että me nimenomaan puhumme
sotaveteraaneista emmekä niistä, jotka sen jälkeen
ovat rahaa jakamassa. Teemme kaikkemme, että he saavat sen arvostuksen
ja arvokkaan elämän loppuun saakka. Toivon, että tämä tulee
kiireellisesti käsittelyyn.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Oma asenteeni hautaustoimilain 6 §:n muuttamiseen
tulee ilmi siitä, että olen nähnyt aiheelliseksi
kirjoittaa nimeni kahteen näistä neljästä lakialoitteesta
alle, joten sen puolen korostamiseen ei tarvita varmaan lisää sanoja.
Mutta tulin tänne eteen sen takia, että ilmeisesti
kaikki olemme samaa mieltä, että tämä on yksi
asia, joka on tyypillistä kunniavelan maksamista sotaveteraaneille.
Kuuntelin edellisiä puheita kaikkia tässä asiassa.
Hyvin lyhyessä ajassa on ollut mukana yksi tämän
hallituksen istuva ministeri, yksi edellisen hallituksen ministeri, jonka
aikana tämä asia erittäin huolellisesti
vietiin jo loppuun, ja niin kuin kuulimme, vietiin niin selvästi
loppuun, että jopa sotaveteraanit itse luulivat, että asia
on hoidossa. Sen lisäksi hallintovaliokunnan puheenjohtaja,
joka on ollut erittäin arvostettu omassa työssään,
yökaudet välillä lausuntoja värkännyt,
näki suurta huolta tästä. Hän
on nähnyt nyt siitä suurta huolta. Istuvasta hallintovaliokunnasta
moni on käynyt täällä sanomassa,
miten tätä asiaa piti jo silloin ajaa eteenpäin.
Nyt he ovat sanoneet sen uudestaan. Eri puolueista ympäri
tämän salin on pelkästään sanottu,
että tämä asia pitää hoitaa.
Olen kaikista näistä asioista samaa mieltä.
Sen lisäksi on vielä neljä lakialoitetta
tehty, yksi kirjallinen kysymys, ja kuten sanottu, tämä suuri
yksimielisyys.
Mitä tämä silloin, arvoisa puhemies,
tarkoittaa? Se on erittäin suuri haaste tälle
eduskunnalle. Itse asiassa voisi sanoa niinkin, että sama
se, kenelle täällä, mutta niin että,
puheenjohtaja Väistö, tämä asia
tulee hoidettua tämän kevään aikana.
Minusta ei kestä mitään kritiikkiä meidän
byrokraattinen asenteemme, jos tämän laatuinen
seikka, joka on näin selvä, pikkuinen nips naps
-homma, ei nyt toteudu. Hallintovaliokunnan puheenjohtaja ja istuva
ministeri ovat samasta puolueesta. Ei ole mitään
estettä, että tässä käytetään
niitä oikoteitä, joita tässä talossa
voidaan käyttää, ihan muutaman viikon
sisällä, jos vaan halutaan.
Itse asiassa tämä menee hyvin lähelle
sitä tilannetta, mitä nyt on puhuttu nykyisen
hallituksen politiikasta, sen läpinäkyvyydestä,
sen luotettavuudesta, sen toimintavalmiudesta ja halusta jne. Kyllä minä sanoisin,
että tässä on nyt pääministeri
Jäätteenmäellä joukkoineen todellinen näytön
paikka niiden isojen asioiden lisäksi, mitä teillä on
hallituksessa, siirtää tämä pölyhiukkasen
kokoinen asia oikeaan järjestykseen ajoissa. Tämä on
sikälikin vielä helppoa, että tämä muutos
tulee vasta ensi vuodenvaihteessa. Tässä ei ole
mitään ongelmaa esimerkiksi taannehtivuuden suhteen,
joka muuten olisi täytynyt ottaa huomioon, johon ed. Halme
kiinnitti huomiota. Luin aivan saman lehtitiedon, jossa 33 veteraania
haudataan joka päivä. Mutta se ei vaikuta, jos tämä muutos
tehdään tämän kevään
aikana, näiden veteraanien osalta siihen, miten seurakunnat tulevat heihin
suhtautumaan, koska vanha laki on voimassa, niin kuin täällä on
aikaisemmin jo sanottu.
Melkein tekisi mieli ehdottaa, puhemies, mutta en ehdota, että tämä asia
jätettäisiin pöydälle huomiseksi
ja pyydettäisiin, että esimerkiksi pääministeri
tai vastaava ministeri tulee tänne meille sanomaan, että hän
hoitaa sen ykkösasiana niin nopeasti kuin se byrokratian
kannalta on mahdollista. En tee tätä ehdotusta.
Se on vaan tämmöinen verbaalinen heitto. Mutta
jos näin ei nyt kevään aikana tapahdu,
niin kyllä esimerkiksi minun käsitykseni meidän
eduskuntamme puheista ja työtavoista kärsii aikamoisen kolauksen
ja se kärsii sen silloin nykyisen hallituksen
politiikan takia.
Tony Halme /ps (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan tulla ed. Akaan-Penttilän
ehdotukseen. Kun hän sanoi, että hänen
tekisi mieli ehdottaa, minä ehdotan tätä ehdottomasti,
jos se on mahdollista, otetaan se huomenna pöydälle
ja pääministerin nimi alle ja hoidetaan homma
pois. Tosiaankin luku 33 on liian suuri määrä meidänkin
isänmaallisuutena täällä olla.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Emme me nyt aivan yksimielisiä ole.
Kyllä useat meistä pitävät tätä arvottomana
keskusteluna: Itsestäänselvä asia, joka
on sovittu ratkaistavaksi, siitä saadaan näin
paljon jauhoja. Se on mielestäni arvotonta. Rintamalla
miehet eivät varmaan miettineet sitä, kuka hautaa
ja millä hinnalla, se ei ollut tärkeätä.
Täällä on enemmän kuullut ylistyslauluja
rintamamiesten ja sotilaiden yleisestä arvokkuudesta. Niitä täällä kuulee
noin kerran kuussa.
Otan seuraavan periaatteellisemman kysymyksen esiin. Vuonna
72 ajoimme maksuttoman kansallisen terveyspalvelun Suomeen yhdessä maalaisliiton
kanssa. Me pidimme sitä yli 20 vuotta tällaisena,
kunnes syntyi paineita, että terveyskeskusmaksu pitää laittaa.
Kunnille annettiin mahdollisuus kuntakohtaisesti päättää tästä. Helsingissä esimerkiksi
päätimme yhden äänen enemmistöllä,
puheenjohtajan ratkaistessa: vihreiden Kalle Könkkölä ratkaisi
maksun perimisen. Hänellä itsellään
on maksuttomasti neljä henkilökohtaista avustajaa
ympäri vuorokauden, hän ratkaisi tämän.
Täällä Helsingissä on pieni maksu
ihmisille.
Mutta sitten syntyy porukka, joka sanoo, että rintamamiehille
ja invalideille kyllä pitää olla ilmaista,
ja siitä nousee nyt suuri meteli. Sitten tulee porukka,
joka täällä eduskunnassa vaatii, että kyllä kaihileikkauksen
rintamamiehille pitää olla ilmainen ja maksuton
ja nopea, mutta ei muille. Tämä on sitä jeesustelua.
Vuonna 70 suurin piirtein, silloin kun vielä radikalismi
oli jossain määrin vallassa, toimitimme kirjan
"Ilmaiseksi" Huutomerkki-sarjaan ja katsoimme, mitkä maksuttomat
palvelut olisivat yhteiskunnassa hyödyllisiä niin,
että ne kohdistuvat enemmän köyhiin,
mutta ne ovat kovempaa kamaa kuin veronalennukset, siis koulutus,
kirjastot, eräät sosiaalipalvelut, ja niihin kuului
hautaus. Olen aina ollut sillä kannalla, että synnytys ja
hautaaminen voivat olla maksuttomia koko kansalle, ne maksettaisiin
yleisistä verovaroista, ja siinä ei tarvita erillisryhmiä,
ja missään tapauksessa tätä ryhmää ei
nyt pidä laajentaa muihin erillisryhmiin. En vastusta rintamamiesten
hautaamista maksutta, mutta muistakaa: Eivät he maksutta
niitä kukkia saa 25:tä vuotta tai 50:tä vuotta,
etenkään enempää ruusuja kuin
sen minimiruusun. Kyllä muista varmasti maksetaan. Tämä taitaa
tarkoittaa vaan hautapaikkaa jossakin. Ei Vanhalta hautausmaalta
varmasti 50 vuodeksi saa eikä sitä paitsi tammiarkkua
välttämättä, vaan jotain muuta,
niin että kyllä tämä on tätä pienempää jeesustelua,
mitä täällä on tapahtunut.
Varmaan muistatte Hectorin kauniin laulun, joka on nimeltään
"Tuntematon sotilas". Se muistaakseni päättyy — asunnottoman
miehen, yhteiskunnassa tarpeettoman miehen tarina — siihen,
että "yhteiskunta maksaa matkan viimeisen". Sitä ennen
hän oli unohtunut "yhteiskunnan masuuniin". Jos haluaisin
hiukan vinoilla, voisin vaatia kaikille asunnottomille, kaikille työttömillekin
maksutonta hautauspaikkaa.
Kun pasifistina puhun tällä tavalla, älkää luulko,
ettenkö tunne rintamamiehiä. Kun olin yksi harvoista
siviilipalvelumiehistä vuonna 70 Johannes Koskisen kaupungissa
Hämeenlinnassa, ennen kuin hän oli syntynyt, en
kertaakaan maksanut oluttani itse, vaan rintamamiehet maksoivat,
ei sen takia, että halusivat kertoa juttuja, vaan olin
heille maksuton lääkäri ja tutkin heidät kaikki
heidän invaliditeettinsa perusteella, ja joka jätkä sai
5—10 prosenttia liitännäisvammastaan
lisää rahaa, koska tunsin lääkärit
ja tunsin taudit, ja silloin liitännäisvammoja
tuli. Silloin muuten nämä kylpylät ja
kuntoutus myös rakennettiin veteraaneille.
Tämä on minun kantani, että pitäkää hiukan pienempää ääntä ja
tehkää enemmän.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On oikein hyvä, että tämä epäkohta,
joka uuden hautaustoimilain myötä on päässyt
livahtamaan, halutaan näin laajalla yksimielisyydellä korjata.
Tosin täytyy sanoa, että kyllä edellisessä eduskunnassa
myös oli useampiakin äänenpainoja, puheenvuoroja
tässä salissa, joissa ennakoitiin tämä onneton
tilanne, joka pääsee livahtamaan uuden hautaustoimilain
myötä koskien juuri seurakuntien oikeutta viime
sotien veteraanien ilmaisiin hautapaikkoihin ja muihin vastaaviin erityiskäytäntöihin,
jotenka ei tämä kyllä edelliseltä eduskunnalta
huomaamatta jäänyt. Mutta mitkä lienevät
olleet sitten ne syyt, että uskonnonvapauslakikokonaisuus
kaikkinensa piti ajaa läpi ja siinä yhteydessä tähän
ei kiinnitetty huomiota, ja myös monilla oli, kuten täällä todettiin, se
käsitys, että tämä ei tule koskemaan
veteraaneja. Mutta laki mikä laki, ja kun lakia luetaan,
niin tässä se on aika yksiselitteisesti sanottu,
mihinkä se johtaisi, ja siksi tätä lakia,
kuten kaikkia muitakin epäonnistuneita lakeja, pitää olla
valmius korjata, eikä siinä tarvitse syyttää, ketkä ovat
mitäkin tehneet. Nyt pitää vaan katsoa,
mitenkä tämä laki saadaan korjattua.
Kysehän on tietystä kunniavelasta kunniakansalaisille.
Tasavallan presidentti Mauno Koivistohan veteraanipäivän
yhteydessä aikoinaan viime sotien veteraanit nimitti kunniakansalaisiksi, ja
jo ennen tätä useimmat Suomen seurakunnat olivat
kirkkovaltuustojen päätöksillä lähteneet käytäntöön,
jossa sotiemme veteraanit saivat ilmaisen hautapaikan. Eli tämä on
lähtenyt paikallishallinnosta ja seurakunnista liikkeelle,
ja seurakunnat ovat kiitosta ansaitsevalla tavalla tätä käytäntöä laajentaneet
siten, että se on ilmeisesti nyt ollut koko maassa ja on
tällä hetkellä koko maassa. En ainakaan
tiedä seurakuntaa, jossa ei olisi, mutta koska tämä on
paikallisen tason päätös seurakunnissa,
niin voihan olla, että jossakin ei ole tähän
asiaan heretty. (Ed. Väistö: 80 prosenttia!) — No
niin, arvoisa hallintovaliokunnan puheenjohtaja kertoi, että 80
prosenttia, ja se on todella paljon, ja näin ollen käytännössä se
on melkein kaikissa seurakunnissa, ja minä uskon, että ne
20 prosenttiakin olisivat tämän käytännön
aivan näinä päivinä valtuustoissaan
vahvistaneet, ellei tämä uusi hautaustoimilaki
sitten olisi tullut ongelmaksi.
Kun täällä on neljä hyvää lakialoitetta,
niin minä vain toivon niille nopeaa ja myönteistä käsittelyä,
jotta tämä epäkohta saadaan korjattua. Täällä on
aivan oikein kiinnitetty huomiota kaikkiin viime sotien veteraaneihin.
Korostan: myöskin naisiin on kiinnitettävä huomiota,
myös kotirintamalottiin, mutta kun nyt on tästä kunniatehtävästä kysymys,
jota viimeinen leposija merkitsee, ja tätä lakia
nimenomaan käsittelemme, niin toivon todella, että tällä laajalla
yksimielisyydellä hautaustoimilaki tältä osalta
nopeasti korjataan eikä pääse syntymään
semmoista katkosta, että tulevan vuodenvaihteen jälkeen
tässä olisi sen enempiä ongelmia.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Veteraanien aseman parantamiseen tulee toki
kaikin tavoin kiinnittää huomiota heidän
eläessään. Arvostusta ja kunnioitusta
on mahdollista osoittaa myös maksuttomalla hautasijalla
ja vapauttamalla heidät myös muista hautaamiseen
liittyvistä kustannuksista. Totean, herra puhemies, tässä yhteydessä,
että nykyiselläänhän meillä vielä ovat
sekä vanha uskonnonvapauslaki että siihen liittyvät,
hautaustointa säätelevät säännökset
voimassa.
Kysymys on siitä, että ensi vuoden alusta
tarvitaan uusi hautaustoimilaki ja se on eduskunnassa valmistunut
ja siihen liittyen meillä on hyvää aikaa
valmistella tämä korjaus. Mielestäni asian
käsittely tulisi eduskunnan osalta saada päätökseen
kevätistuntokauden aikana. Tämän asian
olen kyllä viestittänyt myös valtioneuvoston
suuntaan, että sieltä hallituksen esityksen muodossa
korjaus tulisi hyvissä ajoin. Toisaalta meillä on
nyt, herra puhemies, neljä lakialoitetta, joiden pohjalta
vastaava korjaus on myös mahdollista tehdä.
Herra puhemies! Kiinnitän huomiota siihen, että vuonna
2001 keskimääräinen maksu hautasijasta
ja hautaukseen liittyvistä muista kustannuksista oli 1 100
markkaa vainajaa kohti. Tämä oli 7 270
markkaa alempi kuin todelliset kustannukset, eli kustannukset ovat
haudattua vainajaa kohti seurakunnissa keskimäärin
noin 8 400 markkaa.
Mielestäni on hyvin tärkeää,
että harkittaisiin sitä, (Puhemies koputtaa) että kaikille
veteraaneille tämä maksuvapautus myönnettäisiin.
Nythän meillä on edelleenkin osa seurakunnista,
jotka eivät ole sitä myöntäneet.
Keskustelu päättyy.