4) Hallituksen esitys laiksi tieliikennelain muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
oli myös liikenne- ja viestintävaliokunnassa.
Minun mielestäni tässä on ihan hyvä tarkoitusperä,
ja onneksi tämän lain osalta velvoittavuus ei
koske sitä, että jouduttaisiin turvalaitteet nyt
käytössä oleviin ajoneuvoihin asentamaan,
eli ei laajenneta turvalaitteiden asentamisvelvollisuutta, ettei
käy sillä tavoin kuin tässä kuuluisassa
tapauksessa kuorma-autojen osalta, jossa mahdollinen tilanne tulee sellaiseksi,
että 2,5 senttiä lavoja joudutaan kaventamaan
kummaltakin puolelta. Eli ylimääräisiä kustannuksia
tämä ei liikenteenharjoittajille tuo.
Eräs mielenkiintoinen tilanne minun mielestäni,
arvoisa herra puhemies, tässä on se, että linja-autoissa
on iästä riippumatta käytettävä istuinpaikalle
asennettua turvavyötä tai lasten turvalaitetta.
Tämä turvalaiteproblematiikka tulee kyllä monessa
muussakin eteen, erityisesti siinä, että kuorma-autossa,
johon ei voida kiinnittää lasten turvalaitetta,
ei saa lainkaan kuljettaa alle kolmivuotiaita, niin että tässä on
tällaisia pieniä erikoisia nyansseja.
Toivon, että tällä on liikenneturvallisuuteen
se vaikutus kuin alun perin oli tarkoitus.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ikään kuin täydennyksenä siihen,
mitä ed. Vistbacka äsken totesi, palautan mieleen
sen, että tässähän on taustalla
Euroopan yhteisön direktiivi, jota on liikenne- ja viestintävaliokunnassa
käsitelty pitkin matkaa. Siitä on paljon lausuttu,
siihen on paljon esitetty toivomuksia. Nyt nämä tämmöiset
kohtuuttomuudet, jos niin voidaan sanoa, linja-autoliikennöitsijäyrityksille
on tästä häivytetty pois, mutta toisaalta
haluttu nimenomaan liikenneturvallisuutta parantaa, toimia siis
linja-autoliikenteen asiakkaiden hyväksi. Ja mikä tärkeintä,
tämä kuuluu siihen ryhmään lainsäädäntöä,
jossa vastuu ikään kuin siirretään
sille asiakkaalle. Elikkä siellä ei kuski käy
katsomassa, onko turvavyöt kiinnitetty vai ei, vaan odotetaan,
että ohjeen mukaisesti jokainen käyttää istuinvyötä,
kun se sinne on kerran paikalleen asennettu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuoro on paikallaan ja
avaa tätä kysymystä. Se, mikä liittyy
julkisen liikenteen turvallisuuteen, on ollut paljon keskustelun
kohteena viime vuonna ja jo tänä vuonna. Nimenomaan
linja-autot ovat joutuneet vakaviin onnettomuuksiin ja olemme menettäneet paljon
ihmishenkiä näissä onnettomuuksissa.
Viimeksi nyt Valtatiellä 7 eli E15:llä Pyhtäällä tapahtui
vakava onnettomuus. Nimenomaan tämän tyyppisissä tilanteissa,
mikä nyt sielläkin oli, ehkäpä turvavyö ei
olisi pelastanut ihmisten henkeä, matkustajien henkeä,
tässä tapauksessa, koska varsinainen ongelma on
sen tien rakenne ja kapeus ja huono turvallisuus. Eli se on jälleen näitä niin
sanottuja kehyskysymyksiä, mistä juuri keskustelimme
kyselytunnilla.
Mutta kuitenkin tämä linja-autojen laajennettu
turvallisuus on paikallaan, ja sopii tukea tätä direktiivin
ajatusta, ja näin tämä tullee mahdollisimman
pian sitten myös sovelletuksi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunnassa tämä oli esillä,
ja valiokunta oli yksimielinen päättäessään
tästä asiasta. Turvallisuudestahan tässä on
kyse, niin kuin ed. Tiusanen tässä totesi. Linja-autoliikennekin
on ollut osapuolena pahoissa kolareissa viime aikoina, ja siellä on
varmasti turvatyöllä ollut oma merkityksensä.
Konginkankaan tapauksessa, mikä oli pahin Suomen liikennehistoriassa,
tutkijalautakunta arvioi, että kaksi ihmistä olisi
voinut säästää henkensä turvavöiden
avulla, niin että kyllä tässä oma
merkityksensä on. Toki se on ihan oikein, että aikuisten
kohdalla jokainen vastaa itsestään ja kun turvavyöt
on, niitä kuuluu käyttää. Lapset
ovat erikseen, heidän täytyy olla koskien vastuulla
ja täytyy edellyttää, että turvavöitä käytetään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Aina turvallisuuden lisääminen
on hyvä asia. Tuossa kun aamusta lentokoneessa tulin tänne Helsinkiin
päin, siellä sattui yksi bussikuljettaja tulemaan
viereen istumaan ja totesi semmoisen puutteen, joka meillä on
tällä hetkellä olemassa turvallisuustekijöissä.
Se on se, jotta tänä päivänä ei
busseissa, linja-autoissa, vaadita talvirengaspakkoa eli on tämmöiset
niin kuin lamellirenkaat, jotka olisivat ikään
kuin kitkat — oikeita kitkoja ei kai ole olemassakaan — kuitenkin
tämän tyyppiset tai jotkin nastarenkaan tyyppiset. Hän
näki yhtenä turvallisuusriskinä tämän
ja totesi, että pitäisi ehdottomasti vaatia sillä tavalla, että jonkin
tyyppiset talvirenkaat pitäisi myös busseissa
olla.
Sama ongelma on muuten rekoissa: perävaunuissa ei tarvitse
sen kummempia talvirenkaita olla, siellä voi olla ihan
sileät renkaat. Siitä tulee oma riskinsä kyllä,
molemmista, ja näitä kohtaamisia on näköjään
sattunut. Yksi oli tämä Konginkankaalla, mikä ei
välttämättä siitä syystä sattunut,
mutta on vaara olemassa, jos ei näitä rengasjuttuja
laiteta kuntoon.
Tähän turvavyöasiaan en sinällään
puutu, koska tämä on näköjään
nyt hyvässä mallissa hoidossa.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Tutkimusten mukaan turvavyön käytön
hyöty on kiistaton. Vaikka nyt olisi voinut luulla, että turvavyön
käyttöpakon laajentaminen olisi herättänyt jonkinlaista
soraääntä tai ristiriitaa valiokunnassa,
niin kuten täällä on jo kuultu, valiokunta
oli yksimielinen ja myös asiantuntijat olivat yksimielisiä siitä,
että muutoksia ja tiukennuksia tarvitaan. Oikeastaan semmoinen
tärkeä kohta täällä on
jo mainittukin, että todellakin esimerkiksi bussissa matkustaja
on itse vastuussa eli kuljettajaa ei voida vastuullistaa siitä.
Se on todella tärkeää jo matkan sujuvuuden
kannalta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! On tietenkin selvää,
että jos linja-autoihin asennetaan turvavyöt ja
matkustajat niitä käyttävät,
niin sitä kautta tieliikennelain tarkoittama turvallisuus
voi jotenkin parantua. Itse en pidä tätä säännöstä kuitenkaan
kovinkaan merkittävänä.
Olen mukana erään bussiyhtiön hallituksessa, ja
käymäni keskustelun pohjalta ongelma on se, että tänä päivänä linja-auton
matkustajat saavat edelleen liikkua linja-autossa täysin
vapaasti. Silloin tällainen turvavyön käyttö jää huomattavasti
heikommaksi kuin oletetaankaan. Matkustajat liikkuvat autossa käytävillä,
monesti päihtyneinä, käyvät
vessassa, hakemassa kahvia jne., ja kun silloin tapahtuu nopea jarrutustilanne,
niin turvavyöstä sinänsä ei
ole mitään apua.
Meidän täytyisi, jos halutaan todella linja-auton
sisämatkustajien liikenneturvallisuutta parantaa, miettiä sitä,
onko jatkossa oikein, että ihan vapaasti linja-autossa
kuljetaan käytävillä matkustamisen aikana.
Tero Rönni /sd:
Puhemies! Täytyy tervehtiä ilolla tätä muutosta,
minkä hallitus on antanut tieliikennelakiin, ja kertoa
semmoinen tarina tuolta parinkymmenen vuoden takaa, ei siitä taida
ihan niinkään kauan olla, 15 vuotta: Ei samassa
yrityksessä oltu töissä, mutta kuitenkin
hyvä työkaveri, saman ammattiosaston miehiä,
35-vuotiaana noin suunnilleen kuoli sen takia, että ajoi
ojaan ja putosi sieltä kuljettajan paikalta apumiehen puoleisesta
ikkunasta ulos ja jäi auton hytin ja penkan väliin.
Koskaan sitä ei selville saatu, minkä takia siinä mäskissä ajautui
ulos ja miten se onnistui, mutta hän oli niin pieni mies, että pääsi
luikahtamaan. Tämmöinen meikäläisen
kokoinen ukko ei nouse siitä ratin ja penkin välistä niin
nopeasti eikä pääse putoamaan niin nopeasti
moottorin ylitse, saatikka että olisi sopinut sieltä sivuikkunasta
ulos. Mutta turvavyöt olisivat pelastaneet hänetkin.
On uran varrelta myöskin aika monta muuta tilannetta,
joissa näki, että turvavyöt olisivat
pelastaneet kuljettajan. Viime vuodeltakin muistan parikin tapausta,
joissa selvästi tutkijalautakunta ilmoitti, että turvavyöt
olisivat pelastaneet. Kun olen seurannut liikennettä, niin
enenevässä määrin niitä vöitä on
käytetty vapaaehtoisestikin, ja arvelisin, että jo
enemmän kuin 30 prosenttia on käyttänyt
vapaaehtoisesti. Saattaa olla, että menee jo puoleen pian,
ja kun valistus lisääntyy, se tietenkin auttaa
siinä asiassa ja se, että nyt se tehdään
pakolliseksi. Me suomalaiset aina vaadimme jonkin lain, niin että pitää olla
pakollista, jotta me rupeamme noudattamaan asiaa. Kun katselee henkilöautoja,
niin kyllä aika hyvin ihmiset turvavöitä käyttävät,
niin että kyllä se on iskostunut meillä tuonne
päänuppiin, että niitä kannattaa
käyttää, jos meinaa henkensä säilyttää.
Mutta sitten muutamia muita kommentteja.
Tämäkin esitys on lähtenyt, niin
kuin muutamassa kohtaa on sanottu, sieltä Konginkankaan onnettomuuden
jälkeisistä asioista. Siitä nyt sitten
syyteharkinta näyttää maalis—huhtikuulle menevän,
ja tämänpäiväisten tietojen
mukaan syytteeseen ovat joutumassa myöskin muut kuin kuljettaja
pelkästään. Siellä yrityksen
entinen toimitusjohtaja on joutumassa syytteeseen. Myöskin
yritykselle ollaan yhteisösakkoa esittämässä ja
vetämässä työaikarikkomuksista
yritys oikeuteen tälläkin kohdalla. Lienee ihan
oikein, että ne, jotka asioista ovat päättäneet,
myöskin siellä vastaavat lopullisesti.
Muitakin hyviä esityksiä tässä liikenneministeriön
liikenneturvallisuustyöryhmän raportissa on. En
käy niitä lukemaan, mutta sieltä löytyy. Mutta
yksi on, mitä tässä kaivattaisiin: valvonnan
lisääminen niin, että sillä olisi
jotain merkitystä tänä päivänä.
Myöskin tässä kohtaa voidaan ajatella
sitä, miten näiden turvavöiden käyttöä sitten
valvotaan erityisesti linja-autoissa, kuten ed. Salo totesi. Kyllä minä luulen,
että siellä tullaan kulkemaan edelleenkin edes
sun takaisin, ja vallankin kun pienessä myötälaitaisessa
oleva porukka matkustaa linja-autolla, niin yritäpä sitä jengiä saada
pysymään turvavöissä. Se voi
olla mahdottomuus, mutta joka tapauksessa hyvään suuntaan
ollaan menossa.
Valvontojen kohdalla ihan uutta ajattelua pitäisi olla
eikä pitäisi sysätä sitä pelkkään
poliisin hallintaan, vaan siellä pitäisi olla
myöskin erilaista yksikköä, niin että ammattitaitoista
valvojaa olisi. Raskaan liikenteen yksikön, jota itsekin olen
muutaman kerran esittänyt, pitäisi ottaa tämä asia
hallintaan eri puolilla maata.
Noihin ed. Esa Lahtelan esittämiin talvirenkaisiin
täytyy kyllä sanoa reilun 3 miljoonan kilometrin
kokemuksella, että eipä taida oikein olla toteuttamisen
arvoinen asia. En usko, että varsinkaan perävaunuissa
sillä on oikeastaan minkäänlaista merkitystä,
minkälaiset kumit siellä alla on. Ihan joitain
kelejä voi olla, joilla ne sitten vaikuttavat. Mutta linja-autoissa
ne ilman muuta vaikuttavat, ja kyllä kun minä olen
katsellut linja-autojen renkaita, niin kyllä vetäviin
pyöriin jokaisessa paikassa laitetaan nykyään
karkeat renkaat, niin että vetopyörät
pitävät, ei niillä pääse liikkeellekään
muuten. Mutta etupyöriin ei tahdo olla oikein kunnollisia
pyöriäkään tällä hetkellä muita
kuin nastoitetuilla kumeilla, jos ajatellaan talviliukkaalle. Niitä nyt
ei sitten kovin monessa firmassa näy, mutta aina joissakin
paikoissa näkee vielä nastarenkaitakin edessä,
joittenkin linja-autoyritysten eturenkaissa, mutta ei kovin laajalti.
Ja kun nyt ajatellaan näitä Etelä-Suomen
teitä esimerkiksi, jotka ovat lähestulkoon läpi
talven sulana, ei siinä nasta kovin pitkään
pysy. Sillä ei yhtä talvea, yhdellä nastakierrolla,
pysty ajamaan. Muistan joskus, että kun 80-luvulla vielä nastarenkaita
sain itsekin ajokkiin alle, niin hätäisimmät,
jotka olivat syksyllä laittaneet, olivat nastansa ajaneet
pilalle siinä vaiheessa, kun minä viimeisenä olin
laittamassa omaan ajokkiini. Asentajat tulivat sanomaan, että "nyt
pittää laittaa sullekin, pojilta on mennyt jo
renkaat sileeks, että ne haikailee noita sun nastarenkaitas".
Silloin oli kuitenkin niin erilaiset olosuhteet ja määräykset,
ja silloin sai vielä laittaa kunnon nastojakin, mutta nykyiset
nastat ovat vielä niin pieniä, että se
todellinen merkitys voi olla vaan huonontava tekijä: kuljettaja
luottaa liikaa niihin nastarenkaisiin, eikä siitä tule
sitä hyötyä silloin. Se on ääritapauksissa,
jolloinka se voi karata ihan jäätikössä kiinni.
Näistä tilanteista, mitä nyt näissä isoissa
onnettomuuksissa on ollut, Pyhtäällä Kotkan
lähellä sen venäläisen perävaunu
lähti luisuun ja linja-autonkuljettajalla oli aika vähän
tekemistä siinä asiassa. Siinä eivät
renkaat varmaan olisi vaikuttaneet mitään. Jos
nyt ajatellaan, että joku loska taikka muu on ja rengas
siihen päälle nousee, ihan sama on, on siellä perävaunun
alla minkälainen pyörä tahansa, niin
että käytännön kokemuksen perusteella
en kyllä kauheasti lämpene millekään
talvirenkaille perävaunujen osalta. Vetopyöriin
niitä varmaan jokainen järkevä yrittäjä yrittää laittaa,
jos niillä autoilla meinataan liikkua, mutta sitten muitten
akselien kohdalla voi vähän olla miettimisen paikka,
onko mitään tolkun hiventäkään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Petri Salo ei tainnut olla salissa silloin,
kun minä käytin ensimmäisen puheenvuoroni,
jossa palautin mieleen, mitenkä tämä hallituksen
esityksen syntyminen on tapahtunut. Tämähän
on Euroopan parlamentin ja neuvoston yhteinen direktiivi, jota on
käsitelty eduskunnassa varsin moneen otteeseen valiokunnassa.
Siinä on koko ajan kiinnitetty huomiota siinä olleisiin
heikkouksiin ja niitä, mitkä ovat olleet hyviä asioita,
on pyritty vahvistamaan, ja sillä tavalla on päädytty sitten
hallituksen esityksen kautta direktiivin hyväksymisesitykseen
ja kokonaisuuteen, joka näin oli muodostunut. Siihen liikenne-
ja viestintävaliokunta oli kohtuullisen tyytyväinen,
kun ottaa huomioon sen, mikä se historia oli ollut. Tätähän ei
olisi voinut estää sillä, että hallitus
ei olisi esitystä antanut, siinä olisi lähdetty
Euroopan yhteisön tuomioistuimeen sitten mietiskelemään, miksei
direktiiviä ole ruvettu toimeenpanemaan.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Myös ed. Petri Salolle sanon, että valiokunnassa kuultiin
Linja-autoliittoa, joka on nyt se työnantajan edustaja.
Siellä kerrottiin, että tämä on
hyvä esitys ja turvallinen asia. Kyllä siellä varmaan sitten
voi olla yksittäisiä yrittäjiä,
jotka ovat toista mieltä, mutta heidän keskusjärjestönsä kyllä kannatti
lämpimästi tätä.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Rönni otti puheenvuorossaan esiin
vähän laajemminkin liikenneministeriön
linjaukset liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Tässä kohtaa
tuli mieleen, että hyvä olisi ottaa ihan vakavaan
keskusteluun tämä tilanne, jossa sairauseläkkeellä oleva
linja-autonkuljettaja saa edelleenkin säilyttää linja-autokorttinsa
ja ajaa sitten näitä tällaisia koululaiskuljetuksia
ja eläkereissuja ja ties mitä teatterimatkoja
tuolla bussilla, jota hän kenties hyvin harvoin ajaa. Jotenkin
näin ainakin maallikon kuvitellessa jos terveydentila on
siinä kunnossa, että ollaan omasta ammatista sairauseläkkeellä,
se ongelma saattaa tulla myös tämmöisellä lyhytaikaisemmalla
komennuksella eteen, ja silloin olisi hyvä kyllä,
että siinä olisi ratissa henkilö, jolla
tätä terveysongelmaa ei ole. Sitten kun tiedetään
nämä tämän päivän
bussit, ne ovat teknisesti erittäin vaativia, niin voisi
kuvitella, että niitä pitäisi aika säännöllisesti
ajaa, että jos sitten tulee tämmöinen
yhtäkkinen tilanne, niin pystyy nopeasti reagoimaan tuttuun
työvälineeseen. Jos siellä on harvoin
ratissa, niin voi käydä äkkiä niin,
että se reaktionopeuskaan ei ole niin hyvä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rönnille voisi todeta,
tuossa kun hän vähätteli tätä perävaunukysymystä rekan
osalta, että itse tein kirjallisen kysymyksen ja tänään
sain vastauksen, ja luulen, että ed. Rönnikään
ei voi olla eri mieltä siitä vastauksesta. Se
oli hyvä. Nimittäin siinä kuvasin sen
tilanteen ensinnäkin kysymyksen osalta: siis perävaunu
on liukkailla renkailla kokonaan varustettu, ja sitten jossakin tilanteessa,
kun joutuu liukkaalla jarruttamaan, niin se vaan käy puskemaan
tai menee sivuun ja vetää sen vetovaununkin sitten
ojaan. Vastaus oli tosi hyvä siinä, jotta tästä ei
mitään pakkoa tehdä tästä hommasta,
mutta vähän niin kuin suositusluontoisesti voidaan
antaa näille yrittäjille semmoinen ohje, kun siellä perävaunussa saattaa
pyöräpareja olla aika paljon, että takimmaisiin
pyöriin pantaisiin vähän karkeammat renkaat,
jolloin kun jarrutetaan, niin se niin kuin hidastaa vähän
enemmän. Minusta se on sinällään
hyvä, että ei ole pakkoa, mutta tervettä järjenkäyttöä ja
vähän opastusta, että rekkayrittäjätkin
voisivat tehdä tämäntyyppistä työtä omalta
osaltaan.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on erittäin
hyvä, ja on todettava tuon lasten turvaistuinpakon osalta,
että omien lasten kohdalla olen varsin usein huomannut
sen, että turvaistuimen käytöstä ei
tarvitse edes heidän kanssaan keskustella, kun se on itsestäänselvyys
ja sitä on käytetty pienestä asti. Varsin useinhan
ongelmatilanteita ajaessa muodostuu nimenomaan siitä, että lapsi
kyllä istuu istuimessa, mutta hänen ruvetessaan
kiukuttelemaan esimerkiksi hänet sitten otetaan pois istuimesta,
jolloin se, että autossa on istuin, ei auta enää siinä tilanteessa,
jos sitten onnettomuus sattuu.
On erittäin hyvä, että ihan selkeästi
lain tasolle kirjoitetaan tämä, että alle
3-vuotiasta lasta ei takseja lukuun ottamatta saa kuljettaa lainkaan, ilman
että hän on asianmukaisesti kiinnitettynä turvaistuimessa.
Mutta on myös huomautettava se, että varsin usein
turvaistuimet ovat jo vanhoja, monella käytössä olleita,
ehkä jopa onnettomuustilanteissa olleita, eivätkä ne
välttämättä sitten täytä asianmukaisen
istuimen vaatimuksia, ja tähän olisi myös
kiinnitettävä huomiota.
Sitten tässä jätetään
taksit ulkopuolelle. Tiedän, että joistakin taksikeskuksista
on mahdollista tilata taksi, jossa on lapselle turvaistuin varattuna.
Tämmöistä käytäntöä varmasti
pitäisi laajentaa yhä enemmän, koska
kyllä taksissakin ilman turvaistuinta kuljettaminen on
ihan yhtä vaarallista kuin muussakin henkilöautossa.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Kaiken tämän lainsäädännön
lisäksi on kumminkin tärkeätä se,
että kontrolloidaan niin, että näitä laitteita
käytetään ja ohjeita noudatetaan. Yksi suuri
asia, mikä on tänä päivänä,
on väsyneenä ajaminen. Millä lainsäädännöllä me
sen saamme kuntoon, koska tänä päivänä nimenomaan
raskaan liikenteen ongelmista johtuu aika moni tästä?
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Karhu ja ed. Kauppila toivat ihan
kaksi vakavaa asiaa keskusteluun: väsyneenä ajamisen
ja myöskin eläkeläiskuljettajien käyttämisen
ammattiliikenteessä.
Siinä edustamassani firmassa, missä nyt olen hallituksen
jäsenenä, niin on tehty periaatepäätös,
jota jopa mainonnassa käytetään, että tämä yhtiö ei
käytä linja-autoliikenteessä, ammattimaisessa
linja-autoliikenteessä, eläkeläiskuljettajia.
Se palaute, mitä on tullut asiakkailta, koska he hakevat
myöskin turvallisuutta pitkällekin matkalle, on
ollut hyvin positiivista. Sitä voidaan käyttää jo
markkinoinnissakin hyväksi. On tietenkin vaikea ihan perustuslain
mukaan kieltää sellaista henkilöä,
jolla on linja-autokortti, myöskin sairauseläkkeellä tai
muulla eläkkeellä käyttämästä tätä korttia,
mutta väitän, että tämän päivän
ammattitaitoisille bussifirmoille se ei ole enää etu,
se on pikemminkin haitta. Kehotan kaikkia teidän alueellanne
olevia linja-autoyrityksiä käyttämään
tätä markkinointivalttina.
Työvoimapula on tietenkin asia, joka on pahin täällä Pääkaupunkiseudulla.
Se on tietenkin oma ongelmansa ja nämä osa-aikatyösäännökset,
josta tälläkin hetkellä käydään
nyt työmarkkinaosapuolten välillä aika
kipakkaakin keskustelua. Toivottavasti näistä löytyy
järkevä ratkaisu, joka mahdollistaa myöskin
osa-aikatyön tällä linja-autonkuljetusalalla.
Tero Rönni /sd:
Puhemies! Muutama kommentti ensinnä tuohon turvaistuimeen:
Täytyy sanoa, että paljon ovat muuttuneet ajat
siitä, kun itsellä oli pieniä lapsia.
Meidän lapset seisoivat siinä penkkien välissä lattialla
ja milloin missäkin, eivät ne olleet koskaan missään
kiinni, kulkea höyläsivät joka suuntaan.
Nyt kun on pappana lähtenyt kuljettamaan Sakua, 2,5 v,
niin poika ei suostu tulemaan edes kyytiin, jos ei ole turvaistuinta.
Pappa joutui hommaamaan autoonsa istuimen. Poika kysyy jo, kun Espoosta
lähdetään, että onkos papalla
penkki mukana. Kun auto on Tampereella, niin se on näin.
Valistus on mennyt todella perille. Siis kun pienestä pitäen opetetaan
lapset siihen, niin he tulevat käyttämään
sitä vielä tulevaisuudessakin ja oppi menee oikein
kunnolla, niin että tässä nähdään,
miten tämä valistus toimii.
Sitten tuohon ed. E. Lahtelan kommenttiin näistä renkaista
se täytyy sanoa, että ilmeisestikin rengasvalmistajien
kanssa pitäisi asiasta puhua vähän enemmän,
koska tämmöinen karkeapintainen elikkä nappulapintainen
talvirengas on tahtonut perävaunussa mennä semmoiselle
laikalle hyvin äkkiä. Se ei pyöri tasaseen,
vaan se menee montulle, ja siitä tulee tämmöinen
pompottava kummi, ja se ei ole hyvä ollenkaan siinä vaiheessa,
sen kestävyys on vähän aina heikompi,
jolloin siinä voi olla ideaa näin.
Tuohon väsymykseen ja ammattitaitoisiin kuljettajiin
voisi sanoa, että väsymyksestä meillä pykälät
on, mutta valvonta puuttuu. Tuohon linja-autonkuljettajien kortin
pois ottamiseenkin keinot olisi olemassa. Kun eläke saadaan,
niin silloin otetaan, kuten seitsemänkymppisiltä,
kortista D- ja E-kirjaimet pois, ja se on sillä siisti. Valitettavasti
näitä ihmeparantumisia on, ja tämmöiset
pelkästään tilausliikenteessä olevat
bussifirmat, pikkuiset narikat, vaan vähän tahtovat käyttää eläkeläisiä ja
urheiluseurat valitettavasti. Se on hankala juttu.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Peltokorpi otti esiin taksien turvaistuimista
ihan semmoisen asian, josta puhuttiin valiokunnassa jonkin verran.
Todettiin, että takseilla ei ole varsinaisesti tilaa, että jokaisessa
taksissa olisi turvaistuimia, mutta tosiaan näitä tämmöisiä joissain
keskuksissa olevia turvaistuimia on. Siinä keskustelussa
tuli esiin se, että suurta halua näiden turvaistuinten
lisäämiseen ei välttämättä ole sen
takia, että taksi ei aina välttämättä lähde
tullessaan lähimmältä tolpalta keskuksesta,
ja jos se kiertää keskuksen kautta hakemassa turvaistuimen,
niin se on sitten pois sieltä taksimatkan maksajan kukkarosta,
ja hän ei välttämättä ole siitä ylimääräisestä lenkistä kovin
mielissään. Tämä on tämmöinen
käytännön asia, mutta tämä oli
kyllä keskustelussa valiokunnassa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
käyty hyvin vilkasta keskustelua liikenneturvallisuudesta
ja erityisesti turvavyön käytöstä.
Turvavyön käyttö sinänsä on äärettömän
tärkeä asia, se on sitä henkilöautoissa,
kuorma-autoissa ja myöskin varmasti julkisessa liikenteessä.
Täällä on rakennettu monenmoisia näkemyksiä myöskin
renkaista ja muista.
Kokonaan on jätetty sivuun teiden yleinen kunto. Siis
nykyisellä hoitoluokitustasolla meidän valtatietkin
ovat aika ajoin aika lailla turvattomia. Erityinen huomio näiden
muiden lisäksi pitäisi kiinnittää myöskin
Tiehallinnon määrärahoihin, jotta tiet
voidaan pitää paremmin liikennöitävässä kunnossa
kuin esimerkiksi Konginkankaan liikenneonnettomuuden aikana.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Siihen kaikkeen, mitä ed. Mauri Salo
kertoi tiestön kunnosta, yhdyn. Ongelma ehkä tämän
päivän liikenteessä on se, että meillä on
tällainen kuljettajien murros käynnissä.
Meillä on tulossa ammatillisista kurssikeskuksista hyvin
koulutettuja, hyvin asiakaspalveluun suuntautuneita, ammattitaitoisia
kuljettajia, mutta meillä on edelleen niitä vanhoja
jääriä, jotka ovat 30 vuotta tehneet
asiat tavallansa, jotka eivät omaksu näitä uusia säännöksiä välttämättä oikealla
tavalla.
Yksi keskeinen asia, josta liian vähän puhutaan
raskaassa liikenteessä, jonka varmasti ed. Rönni
hyvin tuntee, on ennakoivan ajotavan omaksuminen, mikä tarkoittaa
sitä, että lähestyttäessä toista
ajoneuvoa, risteystä tai muuta tilannetta vauhtia jo ennakkoon
otetaan pois niin paljon, ettei tarvitse raskaalla liikenteellä painaa
jarrua voimakkaasti, koska tiedetään, että tehokkaat
ilmajarrut aiheuttavat sen, että auton pysähtyvyys
on hyvin voimakasta, mikä aiheuttaa sitten matkustajien
liikehdintää siellä auton sisäpuolella
ja myöskin kuorman siirtymistä tietyissä tilanteissa.
Sama ennakoiva ajo pitäisi olla myöskin autoa
kiihdytettäessä, koska ne samat voimat toimivat
silloin toiseen suuntaan. Nämä säästävät
auton kestoa, auton jarruja, polttoainekulutusta ja lisäävät
matkustusmukavuutta, mutta näistä asioista ei
tavallaan nosteta ollenkaan sellaista markkinointivalttia, jota
voitaisiin käyttää. Sen huomaa, kun olette
matkustaneet autossa. Kun on oikein ammattitaitoinen linja-autonkuljettaja,
niin periaatteessa voi panna vaikka tupakan kojetaululle seisomaan
ja se seisoo pystyssä koko matkan. Uskon, että varmasti
ed. Rönni pitkäaikaisena kuorma-auto- ja rekkakuljettajana
tuntee tämän asian, mistä erottaa ammattimiehen
todellisesta ammattimiehestä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Mauri Salo täällä nosti
tärkeän asian. Hän tuli eduskuntaan ja
heti huomasi, että tiemäärärahat ovat
riittämättömät, ja otti tämän
Konginkankaan tapauksen, mikä nyt oli vakavin onnettomuus
Suomen liikennehistoriassa. Nelostie on Suomen vilkkain rekka-autotie,
halkoo Suomea pohjois—etelä-suunnassa, ja se on
huonossa kunnossa. Se ei vastaa niitä liikennemääriä,
mitä siellä tänä päivänä on.
Varsinkin väli Heinola—Jyväskylä olisi
erittäin kiireellisen korjauksen kohteena, mutta myös
koko matka aina Rovaniemelle asti. Näinä viikkoina
menee valtava määrä turistiliikennettä Helsingin
seudulta aina Lappiin. Valitettavasti Konginkankaalla raskas liikenne
ja turistiliikenne kohtasivat aamuyöllä ja tuhoisin
seurauksin. Se tie pitäisi saada nyt kuntoon.
Tero Rönni /sd:
Puhemies! Ed. Salolle, Petri Salolle nimenomaan, ensinnä,
että kyllä totta on näin, että kun
istuu autossa, niin kyllä siinä voi lasia pitää ihan
puhtaasti kädessä taikka laittaa sen siihen lattialle,
jos on ammattilainen, joka ymmärtää tämän
ennakoivan ajon ja rauhallisuuden siinä, kyllä se
siinä pysyy pystyssä, ja yhtä nopeasti
päästään, kun pikkuisen aikaisemmin mietitään
ja katsotaan, mitä tuleman pitää. Lisäksi
täytyy sanoa toki, että nykyisiin autoihin vielä kun
on tullut nämä lukkiutumattomat jarrujärjestelmät
ja kaikki, niin ajo on parantunut kuljettajan kannalta ja on turvallisempaa
ilman muuta matkustajien kannalta.
Tuohon teitten kuntoon täytyy pikkuisen kritiikkiä tietysti
heittää myöskin siihen, että ei kaikki
ole siitä kiinni. Minusta liikaa moititaan, että tiet
ovat niin huonossa kunnossa. Kun nyt muistelee vuosikymmenten takaa,
niin minun mielestäni ne eivät ole älyttömästi
huonontuneet yhtään. Liikenne on toki lisääntynyt,
se täytyy tunnustaa. (Ed. Laxellin välihuuto) — Ei
täällä salissa varmasti huomaa, mutta
kyllä minä nyt vielä yli 30 000
kilometriä ajan tänäkin päivänä ja
melkein mihin vuorokaudenaikoihin tahansa liikun tuolla, ja kun
kuuntelen kavereitten puheita, niin eivät ne nyt niin älyttömän
huonossa kunnossa ole kuin puhutaan.
Siitä Konginkankaan onnettomuudesta: Ikinä muuten
meille ei tule semmoista tilannetta tähän maahan,
että semmoinen tilanne pystyttäisiin ennakoivasti
estämään. Niin paljon suolaa ja soraa meillä ei
olekaan, että meillä muutaman sadan metrin matkalle
tullutta vesikuuroa, jota ei ole tunnistettu mistään
tutkista, pystyttäisiin ennakoimaan, että ympäri
maata voitaisiin tämä homma hoitaa. Siis se on
näin.
Myöskin kun nyt puhutaan tästä, että nämä ovat
kaikenvoivia, kun tulee kännykkäviesti tekstiviestinä kuljettajalle,
että nyt on liukasta, niin en tiedä, olenko minä sitten
ollut mielestäni niin paljon parempi mies tai muuta, mutta
kyllä se täytyy pakosti nähdä,
jos se tie on jäätikössä tai
sula, kyllä se on nähtävä. Kyllä sen
näkee, se kuljettaja sen kuitenkin ensimmäisenä katsoo.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Mauri Salo sinänsä ihan
oikealla tavalla laajentaa liikenneturvallisuutta, että siihen
kuuluu monia asioita eikä vain tietenkään
teiden kunto vaan myöskin liikennemäärät,
niin kuin ed. Rönni sanoi, ja nimenomaan raskaan liikenteen
valtaisasti noussut määrä. Se on eräs
suurin turvallisuusriski ja yhdistyy siihen, että meillä on
tiestön rakenne aika tavalla vastaamaton tähän
haasteeseen monin osin. Niitä valtateitä voisi
luetella Kaakkois-Suomesta monta numeroa: Valtatie 25, Valtatie
26, Valtatie 7:n itäinen osa, Valtatie 13, Valtatie 6 osittain,
Valtatie 15. Mutta toisaalta, mitä pitäisi tehdä?
Saada enemmän ja enemmän nimenomaan raskasta pitkän
matkan liikennettä, rekkaliikennettä, sitä konttia,
kiskoille. Tällöin nimenomaan transitoliikenne
on sen tyyppinen, johonka pitäisi kiinnittää huomiota, myöskin
nämä autokuljetukset, joihinka täällä viitattiin
tämän Pyhtään liikenneonnettomuuden yhteydessä.
Konginkankaan onnettomuus muuten oli tänään
kello 18:n uutisissa. Siinä on taas uusia näkökulmia.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Kaikki keinot ovat tarpeen, kun tavoitellaan
liikenneonnettomuuksien uhrien määrien vähentämistä,
ja siksi pidän myös tätä esitystä varsin
tarpeellisena, vaikka vielä varmasti tärkeämpiäkin
syitä täällä on nostettu esiin,
kuten teiden kunto tai vaikkapa sitten rattijuoppouden aiheuttamat
uhrit.
Keskustelu liikenneturvallisuudesta on täällä nyt
ollut sen verran laajaa ja monipuolista, että olisi ollut
kiintoisaa, jos liikenneministeri Huovisella olisi ollut mahdollisuus
osallistua tähän keskusteluun. Hänhän
on viime viikkoina ollut ainakin puheiden tasolla varsin aloitteellinen,
ja mielestäni hänellä on ollut erittäin
hyviä ehdotuksia. Esimerkiksi itse kannatan lämpimästi
tätä rattijuoppouden promillerajojen alentamista.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä palaisin tähän
Nelostiehen ja teitten kuntoon. Muun muassa oululainen Vähälä-yhtiöitten
toimitusjohtaja Jukka Vähälä kertoi,
että heidän kannaltaan ja heidän rekkaliikenteensä kannalta — se
on yksi Suomen suurimpia rekkafirmoja — pahin väli
on Jyväskylä—Heinola-väli. Se
on suuri ongelma heille. Kyllä nämä alan
ammattilaiset näin toteavat. No, me Keski-Suomessa nyt uskomme
siihen, kun on meillä sektoriministeri Huovinen ja Mauri
Pekkarinen kauppa- ja teollisuusministerinä, että maan
hallituksessa se Nelostie pistetään kuntoon, kun
voimaa on meillä siellä.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä teiden
kunnosta puhutaan paljon. Totuushan on se, että kyllä meillä päätiet
ovat noin suhtkoht kunnossa. Tietysti on tämä Nelostien pätkä.
Mutta täytyy muistaa, miten kunnat käyttäytyvät
tänä päivänä, elikkä meillä liikenneonnettomuuksia
ja tapahtumia on paljon taajamissa, joissa kunta tai kaupunki säästää esimerkiksi
aurauskustannuksissa.
Siellä on polanteita. Siellä on kaikkea. Täytyy
minusta tämäkin puoli ottaa huomioon, elikkä kun
on se ketju, että kun valtio ei anna rahaa ja samaan aikaan
kunnat vetävät vielä omia rahojaan pois,
niin siitä tulee minusta aika suuret riskit.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässähän on kysymys
liikenneturvallisuuden parantamisesta. Sehän on nimenomaan
sellainen hanke. Suurin ongelma teillämme on tällä hetkellä väärä tilannenopeus
suhteessa vallitseviin olosuhteisiin. Siitähän
kaikki on kiinni.
Ed. Rönnille, ystävälleni, viesti
sinne selän taakse, että tähän
on olemassa keksittynä oikein hyvä lääke,
jonka ed. Rönni tietää varsin hyvin. Se
on telemaattinen järjestelmä, jossa liikennöintiolosuhteitten
mukaan muutetaan suurimpia sallittuja ajonopeuksia. Jos olot ovat
todella kurjat, juuri niin kuin Konginkankaalla, niin silloinhan se
siedettävin nopeus saattaa olla 20—30 kilometriä tunnissa,
ja jos siihen järjestelmään päästäisiin,
niin kyllä liikennekuolemien määrät
suorastaan romahtaisivat, ne olisivat todella harvinaisuuksia. Kysymys
on vain siitä, millä tavalla määrärahojen
käytössä painopisteet asetetaan, ja sillä sipuli.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Emme me niin tiheätä verkkoa
tuonne saa ollenkaan, jotta kaikki liikenneonnettomuudet saadaan
loppumaan, vaikka minkälainen telematiikka olisi olemassa,
mutta kyllä niistä apua on. Ed. Pulliainen, se
on hyvä systeemi. Itse tuossa tammikuun aikana testasin,
kun ajelin tuolla teitä pitkin, ja totesin Keski-Suomessa
olevan näitä muuttuvia tauluja, joissa nopeudet
muuttuvat. Se on tosi hyvä systeemi, ja toivon mukaan sitä jatketaan.
Mutta ed. Räsänen puhui tästä,
jotta liikenneministeriö on hyviä esityksiä tuonut
tänne ja sieltä on pullahtanut. Minusta siinä seitsemänkympin
yleisessä nopeusrajoituksessa kaikille teille ei ole kyllä päätä eikä häntää.
Jos me olemme korjanneet risteyksiä ja sitten laittaneet
vaihtuvia nopeustauluja ja sitten sanottaisiin, että pannaan
yleinen nopeusrajoitus seitsemäänkymppiin, niin
se jotenkin on kyllä jostakin tuulesta temmattu. Toivon
mukaan siinä järki voittaa ministeriössä sillä tavalla,
jotta katsotaan, niin kuin ed. Pulliainen totesi, kelien mukaan
ja tien kunnon mukaan ja sillä tavalla järjellä se
homma. Jopa voisi olla talvella yhdeksääkymppiä,
satasta, jos on hyvää tieosuutta. Tämä seitsemänkymppiä voi
käydä enintään johonkin semmoiselle
oikein huonolle tielle, joka on mutkainen soratie tuolla jossakin
sivussa; laitetaan sinne seitsemänkymppiä, mutta
ei näille isommille teille.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun nyt tässä tapana
on ollut tässä keskustelussa julistaa varoituksen
sanoja kaikilta tahoilta, niin enpä jätä itsekään
tätä asiaa käyttämättä.
Ed. Tiusanen puhui Valtatie 7:n ongelmista ja turvallisuudesta.
Siellä ongelma on se, että viikoittain jonoja
on 10, 20 kilometrin, vuosittain 30, 40 kilometrin jonoja, jolloin
käytössä on vaan yksi kaista ja liikenne
puikkelehtii sillä yhdellä kaistalla, tulee vastaan
edes sun taas. Jos on kova tuisku, niin aurata ei voida, ei päästä eteen
eikä taakse. Tuleepa tässä vaan mieleen,
pitääkö ryhtyä tekemään
semmoista lakiesitystä, että jos yhdellä kaistalla
ajetaan, niin kumpikaan ei ole syyllinen, kun vahinko käy,
ja ennenhän siellä ei parannusta tapahdu ennen
kuin todella kova vahinko käy. Toivottavasti semmoista
ei koskaan satu, niin että se tulisi vastaan. Hallituksen
kovan linjan pitäisi pehmetä sen verran, että pantaisiin
tietä kuntoon ja rajaa vetämään,
ettei tällaisia jonoja tarvitsisi ihmisten kestää ja
siellä välissä poukkoilla, siis yhdellä kaistalla,
tullen mennen samaa kaistaa. Se on oikein todella, miten sanoisin,
sitä venäläistä rulettia, jos
mikä.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustelu on laajentunut aika kauas tästä alkuperäisestä turvavyöasiasta,
mutta en malttanut olla silti itsekään pyytämättä tätä puheenvuoroa.
Olen täsmälleen samaa mieltä ed.
Pulliaisen kanssa siitä, että kyllä se
tilannenopeus on siellä tärkein. Oikeastaan olisin
vielä jatkanut siitä, että useimmiten
ongelmat ovat kyllä siellä penkin ja ratin välissä,
oltiin sitten maantiellä tai kaupungissa, kun ajatellaan,
että punaista päin ajetaan, jalankulkijoita ei
huomioida, vilkkua ei käytetä ja edes hitaissa
nopeuksissa kaveria ei päästetä väliin,
vaan vaikka olisi kahdesta metristä kysymys, niin se täytyy
ajaa umpeen, ettei toinen pääse ainakaan sen jonon
välistä kääntymään
vasemmalle. Asenteissa on korjattavaa. Täytyy sanoa, että en
tiedä, auttavatko uudet rajoitukset tässä.
Jonkinlaiset perimmäiset autokoulussa meidän kaikkien
oppimat asiat ovat kovasti unholassa.
Olisin ainakin itse taipuvainen palaamaan siihen kahdeksankympin
rajoituslätkään, joka ennen vanhaan uusilla
kuskeilla oli. Sitä pidettiin kovin halventavana. En tiedä,
miksi me suomalaiset pidämme sitä niin halventavana.
Ihan hyvin uusilla kuskeilla voisi olla joku tämmöinen oma
nopeusrajoitusjärjestelmänsä. Koska tuoreet
kuskit tykkäävät kokeilla nopeutta, niin
hyvä olisi, että he ensin hiukan kokeilisivat
ja oppisivat sitä auton ajamista ja sillä tavalla
saisivat sitä kokeneisuutta, ennen kuin he lähtevät
sitten ajamaan kovempaa. Virossa esimerkiksi on tammenlehväjärjestelmä,
eikä sitä kukaan pidä siellä,
ainakaan julkisuudessa ole puhetta kovasti ollut, että sitä pidettäisiin
jotenkin huonona ja hyljeksivänä. Itse asiassa
nuori nainen juuri lehtihaastattelussa, jota luin ihan muussa yhteydessä, sanoi,
että vau, hän sai juuri tammenlehvänsä,
eli ei käyttänyt termiä "ajokortti" vaan
"tammenlehvä", eli sitä pidetään
hienona juttuna. En ymmärrä, minkä takia
me pidämme sitä niin huonona.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Varmasti näin on, että tämä tällä hetkellä käsillä oleva
esitys tieliikennelain muuttamisesta on hyvä, mutta sen
vaikutukset ovat varsin rajallisia, ja kun ed. Pulliainen ja ed.
Karhu nyt viimeksi toivat muita näkökulmia, tilannenopeuden
ja sitten tämän probleemin, joka on usein siinä ohjauspyörän
ja penkin välissä, niin ne pitävät
myös paikkansa.
Mutta haluan ihan lyhyesti todeta siihen, mitä ed.
Seppo Lahtela sanoi, että kyllä se niin on, että siellä Valtatie
7:llä Haminasta itään nämä kumpikaan
eivät ole oleellinen ongelma, vaan oleellinen ongelma on
tien tilanne, huono sää, rekkajonot, ja silloin
siellä mennään todellakin hengen kaupalla,
vaikka ajettaisiin hitaallakin nopeudella, ja muun muassa hälytysajoneuvojen
käyttö voi vaarantua näistä mainituista
syistä.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Hallituksen esitys on perusteltu. Nyt tämä keskustelu on
laajentunut ylipäätään liikenneturvallisuuteen,
hyvä näin.
Yhdyn niihin näkemyksiin, jotka tässä keskustelussa
ovat esille tulleet, että ne muuttuvat tienopeudet, muuttuvat
liikennemerkit, ovat hyvä keino. Keski-Suomessahan näitä on
käytetty jo jonkin aikaa, ja olosuhteiden mukaisesti voidaan
sitten nopeutta muuttaa, ei kuitenkaan sillä tavalla, että mennään
alle 80 kilometrin. Minusta on ollut täysin käsittämätöntä tuoda
keskusteluun se esitys, että perusnopeutta ruvettaisiin
pudottamaan 80 kilometristä 70 kilometriin tunnissa. Sen
vaikutukset ovat sen kaltaiset, että se tulee vaan lisäämään
ilman muuta liikenneturvattomuutta. Paras tae turvata turvallinen
liikkuminen meidän maanteillämme on se, että investoidaan riittävästi
teiden kuntoon. Tässä suhteessa odotetaan nyt
hallitukselta myöskin toimenpiteitä meidän
pääväylienkin, kuten Nelostien, osalta.
Erityisen ongelmallinen tässä on Lusi—Vaajakoski-väli.
Aikoinaan Liikenneturvalla taisi olla sellainen iskulause liikenneturvallisuuden
osalta, että "Ennakoi tuleva tilanne". Tämä on
tietenkin meille kaikille tien käyttäjille ja
autolla ajaville ja moottoriajoneuvoilla kulkeville hyvin tarpeellinen
ohje.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Karhu otti esille erittäin tärkeän
asian, että suuri kysymys on se, mitä siellä ratin
ja penkin välissä on ja mitä siellä ajatellaan,
minkälaiset asenteet vaikuttavat kuljettajalla. Varsin
usein tulee liikenteessä semmoinen olo, että nopeusrajoitukset
käsitetään siksi nopeudeksi, jota on ajettava.
Ed. Laitinen äsken puheenvuorossaan sanoikin, että tämä ennakointi
on tärkeää, ja juuri näin pitäisi
ollakin.
Olen kuullut, että näitä vaihtuvia
nopeusrajoituksia noudatetaan paremmin kuin näitä maalattujen
taulujen nopeusrajoituksia ja nimenomaan siksi, että kuljettajat
ajattelevat, että ne ovat kelin mukaisia rajoituksia. Mutta
juuri tämän ennakoinnin pitäisi ollakin
sitä, että vaikka nopeusrajoituksessa lukee 100
tai 80, niin kyetään katsomaan, mikä on
keli ja erityisesti mitkä ovat omat ajotaidot, ja ajetaan
sen mukaisesti eikä sen nopeusrajoituksen mukaisesti, ja
tämä on usein ongelma.
Toinen ongelma ilman muuta, minkä ed. Karhu otti myös
puheenvuorossaan, on tämä toisten liikkujien kunnioittaminen
ja heidän tarpeidensa huomiointi, sekä jalankulkijat,
polkupyöräilijät että muu autoliikenne
siellä liikenteessä.
Ed. Karhu otti puheenvuorossaan esille myös tämän
kahdeksankympin lätkän, joka on poistettu. Käsittääkseni
siinä yhtenä ongelmana oli myös se, että se
provosoi muita autoilijoita ohitustilanteisiin ja käyttäytymään
epäkohteliaasti näitä kahdeksankympin
lätkällä ajavia kohtaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan sen takia, kun täällä on
monta liikenne- ja viestintävaliokunnan asiantuntevaa jäsentä paikalla,
haluan vielä tarkentaa, että käsitän
tämän lakiesityksen täysin oikein, kun
tässä sanotaan: "Linja-autossa lapsen olisi iästä riippumatta
käytettävä istuinpaikalleen asennettua
turvavyötä tai lasten turvalaitetta." Tilausliikenteessähän
turvalaite voidaan asettaa, jos etukäteen tiedetään,
että autoon on tulossa pieniä lapsia, mutta entäs
linjaliikenteessä? Jos auto on täynnä ja
istumapaikkoja ei ole tai istumapaikalla ei ole turvavyötä tai tällaista
lasten turvalaitetta, niin tarkoittaako tämä nyt
sitten sitä, että vanhemman sylissä ei voi
esimerkiksi olla puolivuotista lasta enää jatkossa
linja-autossa? Kysyn vain, ymmärränkö oikein,
etten anna väärää viestiä kentälle,
että esimerkiksi puolivuotias lapsi, pysyy se sitten pystyssä tai
ei, on kytkettävä tällaiseen turvavyölaitteeseen
ennen kuin äidin syliin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällä lailla varmasti halutaan
hyvää ja se on lain tarkoitus, mutta kyllä siinä näitä käytännön
kysymyksiä on, muun muassa niin kuin ed. Petri Salo toi
esille, ja valvontakysymys. Nämä ovat osaltaan
semmoisia lakeja, että niitä myöskin
helposti saatetaan rikkoa ja yleinen lain kunnioitus vähenee,
niin hyvä kuin tällä tarkoitus on. Ilman muuta
on hyvä tarkoitus. Todellakin tämä lapsen istuminen
tuossa on ongelmakysymys. Sekään ei käy
tästä selkeästi ilmi. Ilmeisesti saa
kuitenkin käyttää tervettä järkeä ja
ymmärrystä, mitenkä toimitaan. Kaikkein
tärkeinhän on kuljettajan oma asenne liikenteessä,
ja siitä liikenneturvallisuuden pitäisi kaikessa
lähteä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Petri Salolle: Minun tulkintani tästä on
se, että kysymys on aivan samasta tilanteesta kuin lentokoneessa,
elikkä toisin sanoen on se tuplaturvavyö, siis
lapsi on vanhemman sylissä ja se tuplaturvavyö on
siinä ympärillä. Senhän täytyy olla
mahdollista, koska on olemassa lapsia, joita ei voi edes laittaa
mihinkään istuimeen linja-autossa elikkä on
terveydentilasta esimerkiksi johtuen pakko pitää sylissä,
esimerkiksi hengitystieongelmien jnp. yhteydessä, elikkä sen
täytyy olla näin.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on myöskin
maininta tästä, kun kuljetuksen suorittaja on
ilmoittanut tai kun olosuhteista muutoin selvästi ilmenee,
että kuljetussopimuksen mukaisen aikataulun noudattamisella
rikotaan lakia. Tämähän on aika iso ongelma
tässä. Kun linja-autoa käyttää esimerkiksi
Lahden ja Helsingin välillä, niin kyllä siinä näkee
aikataulujen aiheuttamat liikenneongelmat, elikkä siinä on
monta läheltä piti -tilannetta juuri sen takia, että on
kiire ruuhkista johtuen taikka sitten on uusi kuljettaja, joka ei
osaa hallita sitä liikennepeliä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Teiden kunto on tärkeä,
kuten on todettu. Myös mielestäni ennakointi,
alleviivattuna oikein, on äärettömän
tärkeä huomioida, kuten myös nopeusrajoitukset
tietysti.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Salo
aiemmin toi myös yhden kysymyksen esille, sen, että linja-autossa
on oikeus liikkua. Se on osa linja-auton mukavuutta, on wc, on lehtiä haettavaksi,
on kahvia mahdollisuus hakea, jos on näin hyvin varusteltuja
busseja. Tämä liikkuvuus on yksi kysymys. Mutta
sitten on yksi kysymys sivuutettu tykkänään
tässä. Kun bussi on reittiliikenteessä,
vaikka paikallisbussi, ja se on täpötäysi
ja siinä on seisovia matkustajia, niin tämä turvallisuuskysymys
on täysin monessa asiassa jäänyt vaille
huomiota.
Yleiskeskustelu päättyy.