2) Hallituksen esitys laeiksi kestävän metsätalouden
rahoituksesta annetun lain 22 § väliaikaisesta
muuttamisesta ja kestävän metsätalouden
rahoituksesta annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen
muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ensimmäisessä käsittelyssä oleva hallituksen
esitys on tietysti kannatettava ja välttämätönkin,
mutta jälleen kerran täytyy ihmetellä sitä,
että kun me olemme viime vuoden puolella hyväksyneet
rahoituslakia maatalouspuolelle, niin kun se vaatii komission hyväksymisen,
niin nyt täällä hallituksen esityksen
perusteluissakin on mainittu, että onneksi komissio nyt
hyväksyi tämän tältä osin
ja me saamme voimaan vanhan rahoituslain vuodelta 1996. Eli uuden
rahoituslain 15 §:ä ei voida edes panna täytäntöön,
vaikka sisällöllisesti komissio on sen hyväksynyt.
Ja hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että joudutaan
joka tapauksessa muuttamaan useampaa pykälää EU:n
edellyttämällä tavalla mitä ilmeisimmin,
ei kannanottoa vielä ole tullut. Mutta hämmästelen
vaan sitä, että silloin kun valmistellaan lakeja
ja eduskunta ne hyväksyy, niin eikö silloin valmisteluvaiheessa
pystytä saamaan edes suurin piirtein osviittoja siitä,
miten EU tulee suhtautumaan siihen. Minun mielestäni tämä on
aika erikoista työskentelyä.
Puhemies:
(koputtaa)
Arvoisat edustajat! Täältä katsottaessa
jää kyllä sellainen vaikutelma, että me
emme oikein osaa arvostaa toistemme työtä, kun
puhujan ääni peittyy yleiseen hälinään
jatkuvasti.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä lakialoite
ja hallituksen esitys. Saadaan energiapuu metsistä liikkeelle.
Metsät ovat nyt jo pusikoitumassa, ja sieltä ei
kunnon tukkipuuta eikä vanerikoivua tule, joten on huolestuttava
tilanne. Siellä on monen vuoden rästit, ja ihmettelen
hallitusta, ettei se ole aikaisemmin jo näitä asioita
hoitanut. Tämä on suomalaiselle metsäteollisuudelle
tärkeä asia, ja toivon, että tämä nyt
kiireisesti viedään päätökseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On syytä palauttaa mieleen, mistä tämä haketustukiasia
ylipäätään lähti liikkeelle.
Se lähti kansanedustajien aloitteesta 90-luvun puolivälissä, ja
se saatiin sitten talousarvioaloitteella ja lakialoitteella eteenpäin.
Sitten ilmestyi kuvaan mukaan Euroopan yhteisön komissio,
joka rupesikin tarkastelemaan tätä asiaa kilpailuoikeudellisena
asiana, kun se meillä on ihan kokonaan, aivan kokonaan
muuta. Kysymys on metsien ekologisesti oikeasta hoidosta, ja nyt
sitten se viimeinen vaihe on tämän välivaiheen
jälkeen se, josta tässä nyt on kysymys,
että meidän pitää kuulemma vakuuttaa
se, että näitä varoja, näitä "tukia",
käytetään ainoastaan yksityismetsien kohdalla.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Asia on aivan kuten ed. Pulliainen tuossa
sanoi, mutta haluaisin ed. Kankaalle vain oikaista, että koko
ajanhan tämä haku on ollut käynnissä.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! On tärkeätä, että tämä aikoinaan
todella, kuten ed. Pulliainen totesi, hyvin pitkälti maa-
ja metsätalousvaliokunnan ja meidän eduskunnan
paineella aikaansaatu, kotimaisen puun ja bioenergian käyttöä edistävä lainsäädäntö
pidetään
voimassa ja sitä edistetään. Mutta samalla
on kyllä myönnettävä, että hallitus
ei ole tehnyt puun saatavuuden eteen niitä ratkaisuja,
joita pitäisi tehdä esimerkiksi 90-luvun puolenvälin
metsälainsäädännön kokonaisarvioinnin
merkeissä. Esimerkiksi metsien ensiharvennusvelvoitteen
puuttuminen ja metsien uudistamiseen liittyvät väljät
muotoilut ovat koko kansantalouden ja myös metsätalouden
kannalta asioita, jotka pitäisi nyt uskaltaa ottaa yhteisen
kansallisen edun takia uudelleenarvioinnin kohteiksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laeiksi kestävän
metsätalouden rahoituksesta annetun lain 22 §:n
väliaikaisesta muuttamisesta ja kestävän
metsätalouden rahoituksesta annetun lain muuttamisesta
annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta on
aivan oikea ja tarpeellinen, jotta saadaan metsien bioenergiaa hyödynnettyä.
Tämä on hyvä mietintö, ja toivon
vain, että nopeasti pääsee käytäntöön.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän rahoituslain osalta
hallitus teki niin ripeästi esityksen kuin se ikinä oli
vain mahdollista. Samoin myöskin eduskunta toimi tässä asiassa
siten, että erilaisiin Kemera-hankkeisiin ei tullut minkäänlaista
katkoa. Elikkä tämä on jatkumo siihen
edelliseen Kemera-lakiin, joka sitten, niin kuin ed. Pulliainen
sanoi, joutui EU-komission hampaisiin, ja nyt on sitten tämä tarvittava
muutos tehty. Ja erittäin hyvä, että se
on tehty näin nopeasti.
Mitä tulee niihin muihin metsätaloutta edistäviin
toimenpiteisiin, niin muutaman viikon kuluttua ensimmäiset
esitykset niistä myöskin tulevat.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lyhyesti vain se, että on arvokasta,
että komissio teki nyt ratkaisun, joka on vuoteen 2012 asti,
että tähän on saatu selvä jatkuvuus.
Uskon vakaasti, että Euroopan unionin alueella ruvetaan
pikkuhiljaa ymmärtämään, mikä on
energiapuun tarkoitus koko Suomelle.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olisin odottanut, että valiokunnan
puheenjohtaja jotenkin olisi kommentoinut sitä, että kun me
säädämme täällä lakia,
niin eikö meillä ole sellaisia asiantuntijoita,
jotka voivat kertoa valiokunnassa, mitä mahdollisesti komissio
tulee vaatimaan, jos kerran tässä hallituksen
esityksessä on perustelu siltä osin, että "yhteydenotoissa
komissioon on käynyt ilmi, että uutta rahoituslakia on
tarpeen muuttaa", ja ilmeisesti monen pykälän
osalta. Tätä vaan jäin hämmästelemään,
että eikö meillä ole asiantuntijoita
valiokunnassa, kun kuullaan, miten mahdollisesti pitäisi
muuttaa pykäliä, ettei tällaista viivästymistä suotta
tule.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tässä on
niinpäin tämä asia, että me
täällä Suomessa tiedämme tasan
tarkkaan, mikä tässä asiassa myöskin
metsäpoliittisesti, ilmastopoliittisesti ja energiapoliittisesti
on se oikea tapa. Mutta komissiossa ei tunnu tätä tiedettävän,
ja tästä se ongelma tulee. Tässä Suomen
on pitänyt lobata asiaa erittäin voimakkaasti
komission suuntaan, jotta järki voittaisi, niin kuin se
nyt voitti. Se aikataulu, joka oli, oli kirein mahdollinen, jotta
tämä voimaan saatiin. Ja asiantuntijoita kuullaan
aivan varmasti myöskin komission suunnalta ja toisinpäin.
Juha Korkeaoja /kesk:
Puhemies! Tässähän on pohjalla se,
että koko tämän kestävän
metsätalouden rahoituslain eduskunta on käsitellyt,
ja vaikka valmistelun yhteydessä käytiin paljon keskustelua
komission kanssa, niin siitä huolimatta tämä kokonaisuudistus
ei ole komissiossa tullut hyväksyttyä. Mutta jotta
tältä tärkeältä osin ei
oltaisi ikään kuin tämän kokonaisuuden
vankina, niin tässä on hallitus nopeasti edennyt,
ja tältä osin tukeutuen vanhaan lakiin voidaan
jatkaa toimia. Kyllä tässä, niin kuin
ed. Leppä totesi, komission kanssa vaatii aika paljon sitkeyttä,
että nämä suomalaiset näkökohdat
saadaan siellä läpi.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Leppä totesi tuossa puheenvuorossaan,
että muutaman viikon kuluttua tulemme näkemään näitä metsätalouden
tukimuotoja lisää, mikä on tietysti hyvä asia,
ja sitä me kaikki odotamme. Erityisesti odotan, että tuo
Esko Ahon ryhmän ehdotus ensiharvennuspuun verotuesta toteutetaan
pian, koska muuten sen suhteen voi tulla todellakin ongelmia, sitten
metsänomistajat jäävät odottelemaan
sitä, tuleeko sitä verotukea vai ei. Mutta totean
kuitenkin, että kyllä tämä hallitus on
ollut liian hidas ja jähmeä näissä toimissaan metsätalouden
tukemiseksi ja nimenomaan sen turvaamiseksi, että puuta
saataisiin suomalaisista metsistä. Metsäteollisuus
olisi ehdottomasti tarvinnut vahvemman signaalin jo tässä aivan
alkukaudesta sille, että Suomessa tullaan todellakin turvaamaan
se, että suomalaista puuta tulee riittämään
metsäteollisuuden tarpeisiin.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lainsäädäntö on
sinänsä hyvää ja tarpeellista
ja välttämätöntäkin.
Mutta arvoisat kollegat, ydinkysymyshän on se, että jälleen
ollaan EU:n komission hyväksynnän armoilla. Jokohan se
nyt vihdoinkin tässäkin salissa tulee selväksi? EU:n
komission armosta saamme tämänkin tehdä.
Tämä on vastoin perussuomalaisten linjaa, ja tässäkin
päivässä on se hyvä puoli, että itsenäisyys
on jälleen päivän lähempänä.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän päivän
Maaseudun Tulevaisuus -lehden mukaan Suomen metsistä hyödynnetään
hyvinkin noin 80 prosenttia keskimäärin. Ongelmat ovat
siellä ensiharvennuspuustossa ja taimikoiden hoidossa,
ja juuri siihen tämä Kemera-lainsäädäntö nimenomaan
täsmätoimin tähtää.
On erinomaisen hyvä asia, että lainsäädäntö ja
siihen liittyvät tukitoimet ovat olleet koko ajan voimassa
ja tuet haettavina, aivan kuten täällä on kerrottu.
Tämä lainsäädäntö elää myöskin
ajassa. On valmisteltavina toimia, joissa muun muassa suometsien
hyödyntämiseen tulisi täsmätoimia,
ja tällä tavalla asiat etenevät varsin
hyvin.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Ed. Räsäselle on syytä muistuttaa,
että metsälainsäädännön
uudistamisessa ensiharvennusvelvoite hylättiin silloisen
Ahon hallituksen ja MTK-johtoisen hallituksen toimesta ja pinta-alaverotus muutettiin
myyntiverotukseksi, millä oli puun saatavuuteen ja puuhuoltoon
kielteinen vaikutus. Nyt tämä uusi hallitus hoksasi
pyytää ex-pääministerin selvittämään
ensiharvennuspuolta, ja yllätys, hän esittääkin,
että viisi vuotta verovapaasti saa myydä. Ei tämä tällainen
puuhuollollinen ja metsäpoliittinen näkökulma
ole kestävä. Meillä on 1,2 miljoonaa
hehtaaria huonosti hoidettua, ensiharvennusta vailla olevaa metsäalaa.
Kyllä metsäpoliittisesti, metsälainsäädännöllisesti
pitää jo kansallisen edun näkökulmasta ryhtyä huolehtimaan
siitä, että kenelläkään
ei ole varaa pitää negatiivisella korolla omaisuuttaan. Eli
tässä yhteydessä myöskin velvollisuuspuolta pitää korostaa.
MTK-johtoinen hallitus on nytkin katsellut tätä puutullikysymystä vähän
sillä mielellä, että on hyvä,
kun kantohinnat nousevat, käsi lipassa. Mutta kun ei tule
pinoa ollenkaan, niin siinä häviää myös
metsänomistaja.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tästä mietinnöstä en
kyllä kovinkaan paljon ymmärrä. Mutta
ymmärrän kyllä, mitä edustajat ovat
puhuneet. Haluan nyt kiinnittää huomiota siihen,
että ed. Leppä maatalousvaliokunnan puheenjohtajana
toteaa, että EU:ssa ei tiedetä yhtään
mitään, he eivät ymmärrä näistä asioista
yhtään mitään. Se on aika paljon
sanottu, että siellä ei ymmärretä mitään,
ja he kuitenkin päättävät meidän
asioistamme.
Kestävästä metsätaloudesta
tiedän jotakin, ja sen takia kristillisdemokraatit esittivätkin
joulukuussa joukon toimenpiteitä, mihin olisi pitänyt nopeasti
ryhtyä, jotta metsä ja puu saataisiin metsistä.
Ikävä kyllä hallitus hylkäsi
kaikki nämä hyvät esitykset.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Se on tietysti aika mielenkiintoinen kysymys,
mikä on niin kuin Suomen kannalta metsäpoliittisesti kansallinen
etu, koska nythän just saatiin lukea, että metsiä omistaa
kaupunkilaiset, ja voi kuvitella, mitkä puolueet täältäkin
omistavat nykyään eniten metsää,
mutta samalla lailla myös metsäteollisuuden osakkeita
omistavat samat porukat. Eli tästähän
on tulossa tavallaan Suomen sisäinen ongelma, ja voi olla,
että jollain tavalla näin karkauspäivänä EU
vaikka ajaakin vähän Suomen kansalaisen etua tässä asiassa,
koska tämä ansa tiivistyy juuri tällä hetkellä Suomessa, niin
että meidän metsätalous on hukassa tämän kanssa,
että osakkeenomistajia on niin paljon sekä itse
myyjissä että tavallaan näitten tavaroiden
hyödyntämisessä. Tämä on
todella vaikeampi kysymys kuin millainen pelkästään
tämä ongelma tässä näin
helposti tuntuu olevan.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäkeä tuntuvat kovasti
huolettavan nämä kannustimet, mitä metsien
hoitoon on tulossa. Kysynkin — tai olisin kysynyt, jos
edustaja olisi ollut paikalla — haluaako hän tämmöistä keppityyliä käyttää myös
samalla tavalla esimerkiksi marjoihin ja sieniin, joita jää sinne
metsään, aivan samoin kuin sinne jää tätä pienpuuta.
Pitäisikö senkin osalta olla pakote maanomistajalle, että on
pakko käydä noukkimassa? Kyllä minun mielestäni
tällaiset myönteiset kannustimet ovat paljon parempia.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On täysin ymmärrettävää,
että tukitoimenpiteitä tarvitaan metsänhoidon
edistämiseksi, mutta siihen arvioon, että hallitus
ei olisi ollut riittävän terhakka ja jämäkkä tässä asiassa,
en voi yhtyä. Muistutan mieleen sen, että edellisen, Matti
Vanhasen ykköshallituksen aikana tehtiin esitys siitä,
että kuljetustukea hakepuulle voisi maksaa myöskin
toisen ja kolmannen kehitysluokan hakkuutähteistä,
mutta tämänhän EU-komissio tyrmäsi
täysin. Eli kansallinen tahtotila on ollut vahva sen eteen,
että näitä tukitoimenpiteitä kehitetään,
mutta aina ne eivät ole EU:ssa menneet läpi. Itse
kuitenkin nostaisin tämän omatoimisuuden vahvasti
esille. Kyllä jokaisen suomalaisen metsänomistajan
pitäisi myös olla omatoiminen metsänhoidossa.
Emme me voi pakottaa, vaikka kuinka minkälaisia tukia ohjattaisiin,
jos tätä halua itse metsänomistajalla
ei löydy. Kyllä tämä on sellainen
iso kansallinen kysymys, ja tässä pitäisi
tormakoitua kaikkien metsänomistajien ja kansalaisten.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Viime vuoden aikana Suomessa markkinahakkuut
olivat kaikkien aikojen suurimmat, ja kun me tätä linjaa
jatkamme, me saavutamme sen hallituksen tavoitteen 10—15
miljoonaa kuutiometriä lisää ainespuuta
suomalaisen teollisuuden käyttöön, ja
siihen tähtäävät myöskin
ne tulevat esitykset, joita hallitus tässä kevään
aikana jo tuo. Tämä on vahva signaali ollut kaiken
aikaa, ja se on markkinaehtoisesti toiminut. Metsätaloudessa
puu on liikkunut.
Markkinatalouden ehdoilla on kuitenkin edettävä,
ja olen vahvasti sillä kannalla, että ne kannusteet
ovat tässä tilanteessa huomattavasti parempia.
On selvä, että metsänomistajilla on hoitorästejä,
on myöskin harvennusrästejä. Ne pitää saada
kuntoon. Se on kaikkien etu. Se on myös metsänomistajan
etu. Se on koko yhteiskunnan ja koko tämän klusterin
etu.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! On syytä huomauttaa ed. Kallikselle
ja ed. Soinille, että he hyvin tietävät,
että elinkeinotuet, valtion tuet ovat pääsääntöisesti
unionissa kiellettyjä, lähtökohtaisesti
kiellettyjä. Ja vaikka tämä kestävä metsätalouden
rahoituslaki valmisteltiin konsultoiden komissioon, tämä kokonaisuudistuksen
hyväksyminen, notifiointi, on kestänyt yllättävän
kauan juuri siitä syystä, että komissio
kaikki valtion tukiasiat tänä päivänä tutkii
erittäin huolellisesti ja tarkasti ja vaatii jopa muutoksia,
niin kuin tässäkin tapauksessa. On syytä korostaa,
että kun tämä on tärkeää,
että toimintaan ei tule katkosta, niin hallitus on nopeasti toiminut
ja tässä on saatu tällainen erityisjärjestely
syntymään tämän haketustuen
osalta, ja tämä voi näin jatkua huolimatta
siitä, että näitä neuvotteluja
komission kanssa on jouduttu käymään.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten keskustelussa on käynyt ilmi,
esitys on erittäin hyvä, ja se on tärkeä positiivinen
signaali valtiovallan suunnalta. Tuki on erittäin tärkeä alalla
toimiville yrittäjille, jotta työstä tulee
kannattavaa ja he voivat maksaa investointinsa. Erityisesti tuki
on merkittävä metsien hoidon kannalta, koska meillä on,
kuten on keskustelusta käynyt ilmi, paljon hoitoa odottavia
nuoria metsiä ja ensiharvennuskohteita, ja kun ne saadaan kuntoon,
metsien tulevaisuus on tältä osin turvattu.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Itse kanssa kannatan tätä positiivista
linjaa, en keppilinjaa, mitä nyt arvoisan opposition puolelta
on näytty ehdotettavan. Positiiviseen linjaan liittyy juuri
tämä ensiharvennuksen verovapaus myöskin
samassa suhteessa. Oleellistahan on, että on, sanotaanko,
pitkäaikaista ja linjakasta metsäpolitiikkaa,
ei vaihdeta verotuksesta toiseen yhtäkkiä yllättäen,
taas pinta-alaveroon tästä myyntiverosta. Mutta
oleellista tietysti myös on se hyvä palvelutaso.
On tärkeää saada nyt kaupunkilaismetsänomistajat
mukaan myöskin metsän myyntiin, ja tässä esimerkiksi
metsänhoitoyhdistyksillä on erittäin
tärkeä rooli saada se metsän myynti helpoksi,
saada se metsänkorjuu helpoksi, niin että myöskin
kaupunkilaismetsänomistajat näkevät,
että se on järkevää ja kannattavaa
toimintaa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Reijosen puheenvuoron jälkeen
jäin ihmettelemään sitä, että keskustalaiset
edustajat eivät näe mitään arvosteltavaa
metsätalouden hoidossa ja valtion panostuksessa siihen.
Kuitenkin monet keskustalaiset edustajat olivat vaatimassa aivan niitä samoja
metsätalouden tukitoimia, joita kristillisdemokraatit esittivät
vaihtoehtobudjetissa vaalien jälkeenkin ja joista myös äänestettiin
ja joita vastaan keskustalaiset itse sitten äänestivät näissä budjettiäänestyksissä.
Viittaan myös esimerkiksi liikenneinfraan, joka on päästetty
rapautumaan. Eikö siinäkään
ole mitään arvosteltavaa, että radat
ja metsätiet ovat niin huonossa kunnossa?
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Metsäpolitiikassa verotuksen osalta
ennen kaikkea pitäisi pyrkiä siihen, jotta on
tämmöistä pitkäjänteistä politiikkaa.
Nimittäin, niin kuin tiedetään, metsien
kasvukierto on aika pitkä, ja silloin pitää tehdä niin,
jotta nämä asiat katsotaan sukupolvien yli. Siinä mielessä voi
yhtyä niihin, ketkä näin ovat todenneet
täällä.
Mutta sitten itse nämä eri jakeet ja puuraaka-aineet:
Tässähän on haketustuesta kyse, ja minusta
se on sinällään ollut ihan hyvä asia.
Mutta kun tuossa viikolla satuin tapaamaan yhden teollisuusyrittäjän,
joka sattuu tekemään lastulevyjä ja omistaa
muutaman tehtaan, niin hän totesi, jotta tällä hetkellä on
käymässä sillä tavalla, jotta tämä puun
polttaminen alkaa olla kannattavampaa, jolloin tulee raaka-ainepula
näistä halvemmista raaka-aineista, kuten purusta
ja tämmöisistä eri hakkeista. Siinä mielessä meidän
pitäisi olla aika varovaisia jatkossa ja katsoa, jotta
eri jakeet menee oikeaan osoitteeseen. Nimittäin enstäin
pitäis puusta saada hyödynnettyä tuotteita,
ja sitten nämä muut jakeet menisivät
sitten sinne polttoon, ja sitten toinen tai kolmas kierto niistä tuotteista
poltetaan. Eli se hyödyntää ihmisiä välillä,
jolloin se on kestävää kehitystä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä energiapuun haketustuen
jatkamisesityshän on ollut maa- ja metsätalousvaliokunnassa
yksimielinen, silloin tätä arvostelua ei ainakaan
ole vastalauseessa tai vastustamisessa tullut esille. Toisaalta
on huomattava, että kaikki toimet, jotka mahdollistavat
Suomen metsän hyödyntämisen ja bioenergian
tuottamisen mahdollisuudet, ovat kannatettavia. Siinä on
vielä hyvin paljon savottaa tällekin salille,
että me saamme sellaista yrittäjyyttä,
jossa voidaan tuottaa bioenergiaa ja hyödyntää omia
metsävaroja.
Ed. Räsäselle toteaisin näistä äänestyksistä, että mikäli
puhuitte talousarvioaloitteista, on kansan hyvä tietää,
että kaikki talousarvioaloitteet käsitellään
valiokunnassa ja ne joko hyväksytään
tai hylätään. Täällä saliäänestykset
ovat enemmän politiikan tekoa ja jälkilämmittelyä.
Yleiskeskustelu päättyi.