1) Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2007
Pertti Salolainen /kok(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Ulkoasiainvaliokunta keskittyi mietinnössään
siviilikriisinhallintaan ja Suomen kehitysyhteistyömäärärahojen
kehitykseen.
Kehitysyhteistyömäärärahojen
osalta toistan nyt heti aluksi tässä salissa aikaisemminkin
esiin tuomani kritiikin kehitysyhteistyömäärärahojen tasosta.
Tämä on ollut myöskin valiokunnan yksimielinen
kanta koko meneillään olevan vaalikauden aikana.
Eli Suomi on EU:ssa selkeästi sitoutunut saavuttamaan kehitysyhteistyömäärärahojen
0,51 prosentin bruttokansantuotetason vuoteen 2010 mennessä — se
on ensi vuonna. Ennen taloustaantumaan ajautumista Suomi ei ollut
saavuttamassa tätä tasoa. Nyt on jokseenkin paradoksaalista,
jos Suomessa nimenomaan taantuman ansiosta käykin niin,
että hallitus voi ehkä todeta saavuttaneensa tämän
tason ensi vuonna. Aika outoa, että mitä syvemmälle
Suomi sukeltaa, sitä solidaarisemmiksi tulemme kehitysmaita
kohtaan. Miljoonat eivät muutu, mutta prosentit muuttuvat.
On sanottu, että me tarvitsemme tämän
näytön nimenomaan tavoitellaksemme YK:n turvaneuvoston
vaihtuvan jäsenen paikkaa. Tämähän ei
saa olla näin. Se tietysti on hyväksi meille,
kun tätä paikkaa tavoittelemme, mutta kyllä meidän on
vaan yksinkertaisesti ja yksiselitteisesti tämän
kehitysmaavastuumme vuoksi pidettävä huolta näistä tavoitteista.
Minua on tässä parin vuoden aikana hieman harmittanut
se, että julkisesti puhutaan niin paljon tästä 0,7
prosentin tavoitteesta ja jätetään kokonaan
mainitsematta tämä EU:lle antamamme sitoumus 0,51:stä.
Kysymyshän on siitä, että 0,7 kuuluu
seuraavan eduskunnan ja seuraavan hallituksen saavutettavaan tasoon.
Ja näin ollen katson, että puhuminen tästä 0,7:stä on
eräällä tavalla vastuun välttämistä tästä 0,51:stä.
Mutta kuten totesin, voi olla, että mitä syvemmälle
Suomi sukeltaa, sitä kauniimmalta näyttää meidän
kehitysyhteistyövaraprosenttimme.
Kansainvälisestä talouskriisistä huolimatta
on ensiarvoisen tärkeätä, että vauraiden
maiden hallitukset kantavat vastuunsa kehitysmäärärahojen suunnitelluista
korotuksista vuosituhannen kehitystavoitteiden saavuttamiseksi.
Rahoituksen ohella toinen kehityspolitiikan tärkeä kehittämiskohde
liittyy tuloksellisuuteen ja politiikkajohdonmukaisuuteen. Kehityspoliittinen
johdonmukaisuus tarkoittaa sen varmistamista, että kehityspolitiikan
tavoitteet ja tulokset eivät heikenny kehitysmaihin vaikuttavien
muiden politiikkojen vuoksi ja että nämä muut
politiikat tukevat kehitystavoitteita.
Ulkoasiainvaliokunta on johdonmukaisesti edellyttänyt,
että kehityspoliittisen kertomuksen arvioita Suomen kehityspolitiikan
ja EU:n toiminnan johdonmukaisuudesta on vahvistettava, ja me edellytämme,
että jo seuraavassa kehityspoliittisessa kertomuksessa
politiikkajohdonmukaisuuteen on kiinnitetty aikaisempaa suurempaa
huomiota. Esimerkiksi on johdonmukaisesti pidettävä huolta
siitä, että kehityspolitiikka korjaa niitä kielteisiä ilmiöitä,
joita muun muassa ilmastonmuutos aiheuttaa jo tänä päivänä ja
tulevaisuudessa maailmassa.
Siviilikriisinhallinnan osalta valiokunta otti hallituksen kertomuksen
ohella tarkastelussaan huomioon viime vuoden elokuussa hyväksytyn siviilikriisinhallinnan
kansallisen strategian. Valiokunta on johdonmukaisesti korostanut,
että siviilikriisinhallinnan resursseja tulee lisätä,
ja valiokunta tervehtiikin tyydytyksellä vuoden 2009 menoarvioon
sisällytettyä linjausta, jonka mukaan siviilikriisinhallinnan
rahoitustaso nostetaan noin 18 miljoonan euron tasolle. Tämä mahdollistaa
Suomen osallistumistason nostamisen pysyvästi noin 150
asiantuntijan tasolle. Valiokunta toivoo, että siviilikriisinhallinnan
rahoitustaso olisi nyt saatu pysyvästi nousevalle käyrälle,
mutta on toki tietoinen siitä, että osallistumistason
kohottaminen edellyttää kotimaisten valmiuksien
määrätietoista kehittämistä,
jotta muun muassa koulutetun henkilöstön saatavuus
voidaan varmistaa. Ei ole aina suinkaan itsestäänselvää,
että löytyy halukasta väkeä lähtemään
näihin projekteihin.
Mitä tulee sitten näihin puheenvuoroihin ja ajatuksiin
tämän kertomuksen käsittelyn kehittämisestä,
niin kannatan sitä, että eduskunnassa pohditaan
perusteellisesti, mikä olisi tarkoituksenmukaisinta tulevaisuudessa.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän vuoden alussa Latvia
ilmoitti vähentävänsä 100 prosentilla
kansallisia kehitysyhteistyömäärärahojaan,
Irlanti 10 prosentilla ja Italia 20—75 prosentilla. Siksi
puheenjohtaja ed. Salolaisen puheenvuoro kehitysyhteistyömäärärahojen
kohtalosta on enemmän kuin akuutti tällä hetkellä Euroopassa.
Ensi vuonna todellakin tulee aika, jolloin Suomen kaltaisten
maiden pitäisi noudattaa EU:ssa itse asettamiaan tavoitteita
kehitysyhteistyömäärärahojen
suhteen. Siksi onkin vähintään hämmentävää,
että kun hallituksella on ollut tiedossa tämä eduskunnan
tahtotila, niin tammikuun lopussa hallitus on antanut kannanoton
EU:n ensi vuoden budjetin painopisteistä, joissa ei sanallakaan,
siis ei sanallakaan, mainita kehitysyhteistyötä tai
sille asetettavia tavoitteita.
Mielestäni tämä jälleen
osoittaa, että vaikka eduskunta ja erityisesti ulkoasiainvaliokunta
on kerta toisensa jälkeen täällä jopa
lausumien muodossa korostanut kehitysyhteistyön merkitystä suomalaiselle
politiikalle ja myös suomalaiselle, sanotaanko, ulkopolitiikalle,
niin siitä huolimatta Suomen hallitus syystä tai
toisesta haluaa jälleen kerran osoittaa kääntävänsä selkänsä maailman
lapsille. Tästä olen todella pahoillani.
Olin iloinen siitä, että puheenjohtaja ed.
Salolainen nosti tämän siviilikriisinhallinnan
ja sen resurssit näin näyttävästi äskeisessä puheessaan esiin.
Vasemmistoliitto on jo pitkään ollut huolissaan
siitä, että kuilu sotilaallisen kriisinhallinnan
rahoituksen ja siviilikriisinhallinnan rahoituksen välillä kasvaa,
ja valitettavasti näin on käymässä myös
lisätalousarvion käsittelyn jälkeen.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Arvostan sitä, että ulkoasiainvaliokunta
puheenjohtaja Salolaisen johdolla sitkeästi kerran toisensa
jälkeen nostaa esiin tämän kehitysyhteistyön
määrärahojen noston tarpeen ja samalla
moittii hallitusta siitä, että ei olla saavuttamassa
näillä näkymin asetettuja tavoitteita.
Mutta toisaalta on aika ristiriitaista, että samaan
aikaan, kun eduskunta moittii sitä, että näitä määrärahoja
ei riittävästi nosteta, sitten eduskunnan enemmistö kuitenkin äänestää sellaisten
päätösten
puolesta, joita perusteluissa ja jopa ponsissa moittii.
Kyllä itse asiassa ihan alun perin tuon 0,7 prosentin
tavoite asetettiin jo vuodelle 2010, ja sen vuoksi en pidä mitenkään
epärelevanttina, että siitä puhutaan.
Toki tällä hetkellä tilanne on se, että tuo
tavoite on jo karannut mahdottomaksi ja epärealistiseksi,
mutta alun perinhän nimenomaan YK-tasolla Suomi sitoutui
siihen, että 0,7 prosenttiin olisi päästy
jo vuonna 2010.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jo Riossa vuonna 1992 pohjoiset hyvinvoivat
valtiot sitoutuivat nimenomaan kehitysyhteistyöhön,
ja näitä sitoutumia ei ole toteutettu. Vuosittain
ilmastokokouksissa tämä asia on tullut ilmi ja
esille, ja myös nyt Kööpenhaminassa tänä vuonna
varmasti tämä kysymys tulee jälleen,
miten pohjoiset rikkaat maat ovat valmiit tukemaan kehittyviä maita
ilmastonmuutoksen vastaisessa kamppailussa. Oli hyvä, että puheenjohtaja
Salolainen otti ilmastonmuutoksen vastaiset toimet esille.
Toinen asia, missä meidän pitäisi
olla aktiivisempia, on globaalin väestöräjähdyksen
ongelmien nostaminen kansainvälisessä yhteisössä esille,
siis Euroopan unionissa luonnollisesti, mutta nimenomaan YK:ssa.
Tämä asia on jäänyt vahvasti
sivuun 1990-luvun alun jälkeen. Siellä on hyvin
epäpyhä liittouma, siellä on islam, siellä on
toisaalta Rooma ja kolmanneksi sitten Yhdysvaltain raamattuvyöhyke,
jotka ovat löytäneet toisensa tässä asiassa.
Arvoisa puhemies! Todellakaan, jos Suomi ei vastaa omista kehitysyhteistyötavoitteistaan,
YK:n
turvaneuvostoon on turha hakea. Mitä tulee siihen, mitä meidän
arvoisa valtioneuvostomme tekee asiassa, niin valtioneuvoston päätökset voivat
ainoastaan 0,7 prosenttiin tavoitella vain sitä kautta,
että meidän bruttokansantuotteemme laskee niin
paljon, että tuo prosenttiluku nousee, ja se on ainakin
selvä, että toisen tyyppisiä esityksiä ei
ole näkynyt.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! En minäkään halua
kehitysyhteistyömäärärahojen
vastustajaksi leimautua. Olen niitä kannattanut ja kannatan
vastaisuudessakin. Mutta kyllä tässä keskustelussa
on kuitenkin syytä katsoa mitalin molemmat puolet, jos
jonkinlaista taktiikkaa koettaisi laatia, miten kohtaamme sen kansainvälisen
arvostelun ja paineen, jota meihin kohdistuu näissä asioissa,
puhutaanko prosenteista vai puhutaanko euroista.
Jos me läpivalaisemme meidän oman budjettimme
ja vertaamme kehitysyhteistyömäärärahojen
euromääräistä kasvua, niin kulmakerroin
erittäin jyrkästi kasvava. Se kestää keskustelun
millä foorumilla tahansa. Voisiko sanoa, että tähän asti
on ollut mukava ongelma, kun bruttokansantuote on noussut niin valtavasti,
että kehitysyhteistyömäärärahojen
euromääräinen kasvu, sen prosenttiosuus,
ei ole pysynyt näissä tavoitteissa, ei ole ylletty.
Nyt tulee käänteinen kuvio tämän
kaamean finanssikriisin aiheuttamana, bkt laskee ja saavutamme tavoitteet.
Tuntuu aika nurjalta, mutta, ed. Salolainen, ei tämä ole
ainutlaatuista tällä hallinnonalalla, koska liikennemäärärahojen
kohdalla käy täsmälleen samoin. Tarvittiin
lama, että saadaan hankkeita liikkeelle. Ei niitä tehty
ylijäämäisellä budjetilla, niitä tehdään
alijäämäisellä budjetilla ja velkarahalla.
Pakko tehdä, jotta työllisyyttä voidaan
ylläpitää. Sama koskee keskustelua tulo-eroista.
Ainahan laman aikana tuloerot ovat kaventuneet, esimerkiksi pääomatulot
pienenevät siihen mittaan. Tämä toimii
vähän epäloogisella tavalla. Tässä on
yksi suuri käytännön esimerkki, minkä puheenjohtaja
Salolainen toi täällä erinomaisen hyvin
havainnollisella tavalla esille.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Saarinen totesi, meillähän
on jo pitkään kymmenillä miljoonilla
euroilla noussut tämä absoluuttinen summa, ja
nyt kun bkt supistuu, niin tavoite lähenee. On tämä kanssa
nyt sitten eräänlaista paradoksia.
Mutta kyllä näissä asioissa täytyy
myös pystyä katsomaan sen vaikuttavuuteen. Meillä on kehitysapukohteita
ympäri maailmaa lukuisia, joihin on kymmeniä vuosia
kannettu rahaa, ja mikä on vaikuttavuus? Kyllä tämäkin
täytyy uskaltaa sanoa. Se on ihan selvä, että diktatuurien
ja sellaisten porukoiden tukemista, jotka omaa kansaansa sortavat
vuosikymmenestä toiseen, minä en kyllä hyväksy.
Täytyy sanoa, että Suomen kehitysapukohteet tältä osin
ovat olleet kriittisessä tarkastelussa, me emme mitään
mukabeja tue, eikä pidäkään.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Ed. Saariselle totean, että kyllä tämä prosenttilaskelmatapa
on ainoa oikea. Dollareista puhuminenhan veisi siihen, että ei
olisi mitään vertailumahdollisuutta eri maiden
kesken. Maat ovat erikokoisia, ne ovat eri kehitystasoilla. Tämä on
se solidaarisuusmitta, tämä prosenttiluku. Me
olemme sitoutuneet 0,7:ään, ja on vain sääli,
ettei sitä lupausta pystytä toteuttamaan.
Ed. Soinille totean, että te vastustitte — ainakin
halusitte tuoda sellaisen kuvan julkisuuteen — pakolaisten
ottamista meidän maahamme, ja kun käsiteltiin
kehitysapua viime joulukuussa budjettia tehtäessä,
te esititte, että kehitysapuakin leikataan. Te ette halua
mitenkään auttaa näitä köyhimpien
maiden ihmisiä, ette siellä paikan päällä ettekä siten,
että edes ne surkeimmassa jamassa olevat voisivat tulla
näihin kehittyneisiin maihin. Asemäärärahoja
taisitte kannattaa, jos muistan oikein.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vaan todeta, että ulkoasiainvaliokuntahan
on ollut erittäin johdonmukainen omissa lausunnoissaan
ja kannanotoissaan kehitysyhteistyömäärärahojen
tavoitteiden saavuttamisen osalta tällä vaalikaudella
ja aikoo kyllä sitä olla jatkossakin ja luoda
painetta hallituksen suuntaan. Se on meidän kansainvälisen,
globaalin, vastuumme kannalta hyvin tärkeä tavoite.
Arvoisa puhemies! Varsinainen puheenvuoroni koskee nyt erityisesti
tätä pitkän linjan kriisinhallinnan resursointia
ja koko meidän kriisinhallintapolitiikkaamme. Mehän
tässä lausunnossamme katsoimme, että tässä turvallisuuspoliittisessa
selonteossa pitkän linjan kirjaus täytyy saada,
ja sehän siinä nyt on. Siitä tullaan
sitten turvallisuuspoliittisen selonteon yhteydessä var-masti
tarkemminkin keskustelemaan. Nyt on korkea aika kuitenkin nähdä eteenpäin
riittävästi. Me puhumme tänään
myöhemmin Tšadista, viikko kaksi sitten täällä puhuttiin
Afganistaniin osallistumisesta. Mutta täytyy olla selvä visio,
tavoite, kymmenen vuoden päähän, mikä on
se Suomen panos kansainvälisessä kriisinhallinnassa
ja mikä on kriisinhallinnan sisällöllinen
jako siviilikriisinhallinnan ja sotilaallisen kriisinhallinnan välillä,
missä meidän painopisteemme ovat, miten ne resursoidaan.
Olemme kuulleet juuri asiantuntijoilta, että esimerkiksi
Tšadin hankkeessa yksi sinne lähetettävä mies
tai nainen maksaa yli 200 000 euroa, Afganistanissa puolet
siitä, Kosovossa alle 100 000. Nämä ovat
erittäin mittavia lukuja. Vanha sanonta "tuhat miestä,
100 miljoonaa" ei enää päde lainkaan.
Nyt meidän täytyy keskittyä myös
laadulliseen arvioon siitä, mitä kriisinhallintaan
osallistuminen tulee meillä olemaan. Sen takia oli hyvin
tärkeää, että tässä vastauksessa toimenpidekertomukseen
valiokunta halusi avata tämän myöskin.
Sitten, puhemies, lopuksi totean vain sen, että tähän
liittyy myöskin se siviilikriisinhallinnan oda-kelpoisuus,
koska näillä siviilikriisinhallintahankkeillahan
on tavattoman suuri vaikuttavuus ja parhaimmillaan Suomi on onnistunut
hyvin siviilikriisinhallintatehtävissä. Esimerkiksi Afganistanissa
siitä on hyviä kokemuksia. Näin ollen
on hyvin välttämätöntä,
että tätä painopistepohdintaa ja oda-kelpoisen
rahan lisäämistä sinne pyrimme tavoittelemaan.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Olemme varmaan ed. Tennilän kanssa
ihan yhdessä kuorossa täällä monta
kertaa huutaneet väliin tai käyttäneet
puheenvuoroja, että ei prosenteilla leipää osteta,
eurot ratkaisevat, silloin kun olemme puhuneet suomalaisten köyhien
ihmisten asemasta. Se on nimenomaan työväenliikkeen
taholta esitetty vaatimus: tarvitaan euroja, kaupan kassalla prosenteilla
ei saa mitään.
Tämä finanssikriisi mielestäni osoittaa
nyt, tosin erittäin nurjalla tavalla, ajatelkaa, että jos lama
Suomessa jatkuu, bkt edelleen laskee ja budjetissa kehitysmäärärahat
pysyvät vakiona, että automaattisesti saavutetaan
nämä prosentit. Mutta ei se niitä ihmisiä auta
yhtään, meidän panoksemme euromääräisesti
ei kasva maailmalla eurollakaan, jos bkt sukeltaa aina vaan alaspäin. Tätä tarkoitan,
että meillä on suhteellisen puhdas kaula. Kun
laitetaan meidän budjettimme hallintokuntien, pääluokkien,
määrärahat ja katsotaan kasvukerroin,
minkälaisella kulmakertoimella menot ovat kasvaneet missäkin
toiminnassa, niin katsokaa, hyvät kollegat, mille tahansa
kansainväliselle foorumille voi mennä sen kalvon
kanssa ja näyttää, että Suomessa
millään muulla hallinnonalalla ei ole ollut varaa
näin voimakkaaseen menojen kasvattamiseen. Voimme tunnustaa,
että me emme saavuta niitä prosentteja, meidän
bkt:mme on tähän asti kasvanut niin voimakkaasti.
Eli tässä keskustelussa täytyy kuljettaa molempia
elementtejä mukana, ei niin, että pakoillaan jotain
kansainvälistä vastuuta. Vastuuta kannetaan ja
kehitysmaita autetaan, mutta tämä ei ole kuitenkaan
sillä tavalla selvä, tämä pelkkä prosenttilukuun
tuijottaminen. Tässä täytyy katsoa molempia,
sekä euroja että prosentteja, ja myöskin
suhdannetilannetta.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomi on maailmalla tullut tunnetuksi siitä,
että se pitää sanansa. Olemme olleet
uskollisia lupauksillemme, alkaen jo siitä ajasta, kun
olimme oikeastaan ainut maa, joka maksoi Yhdysvalloille ensimmäisen
maailmansodan aikaiset velat. Kehitysyhteistyössä olemme
antaneet lupauksen toteuttaa YK:n 0,7 prosentin tavoite — tämä on
toistettu monessa eri yhteydessä. Euroopan unionissa olemme
sitoutuneet nostamaan kehitysyhteistyöpanoksemme 0,51:een
vuoteen 2011 tultaessa. Tällä tavalla katsotaan
nyt kaikkia maailman valtioita, pitävätkö ne
sanansa ja ottavatko tosissaan sen hädän, joka
on monta kertaa suurempi näissä kehitysmaissa
kuin mitä se on Suomessa tai missään muussakaan
kehittyneessä maassa, lamankaan hetkellä. Eli
kyllä tämä prosenttisitoumus on välttämätön
ja Suomen täytyy ottaa tämä tosissaan.
Me olemme nyt Ruotsin kanssa samalla bkt:n tasolla, mutta meidän
kehitysyhteistyöpanoksemme on noin puolet kansantuotteeseen suhteutettuna.
Edellinen lama ei enää kelpaa selitykseksi.
Keskustelu päättyi.