7) Hallituksen esitys laeiksi Suomen perustuslain 25 §:n,
vaalilain ja puoluelain 9 §:n muuttamisesta
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Hyvät kansanedustajat! Hallituksen
esitys sisältää monia merkittäviä heikkouksia.
Hallituksen esityksessä kansalaisen ääni
voi mennä täysin tuntemattomalle henkilölle.
Samoin annettu ääni voi mennä ehdokkaalle,
joka asuu täysin eri puolella maata. Hallitus asettaa ehdokkaan
puoluekannan tärkeämmäksi kuin ehdokkaan
henkilön ja hänen edustamansa alueen.
Ehdokkaan puoluekannan korostamisella voi olla perusteensa,
hyvätkin. Kuitenkin hallituksen esityksessä yksittäiset
alueelliset ehdokkaat tai vaalipiirikohtaiset listat eivät
käytännössä voisi saada yhtään
edustajaa läpi eduskuntaan. Esimerkiksi eduskunnan puhemies
Sauli Niinistö ei olisi tullut omalta listalta valituksi
eduskuntaan, vaikka hän sai 60 563 ääntä,
jos tämä hallituksen esittämä malli
olisi ollut voimassa viime eduskuntavaaleissa.
Sosialidemokraattien kannan mukaisesti perustuslakivaliokunta
päätyi kannattamaan 2 prosentin valtakunnallista äänikynnystä hallituksen esittämän
3 prosentin äänikynnyksen sijaan. Nyt ensimmäistä kertaa
tällä vaalikaudella valiokunnan mietintö ei
kelvannut pohjaksi.
Språkliga minoriteter är ofta regionala.
De kan få sina representanter in i riksdagen genom ett
regionalt koncentrerat stöd. Den här reformen
betyder ett slut på möjligheten att få regionala språkliga
minoriteter in i Finlands riksdag.
Arvoisa puhemies! Nyt hallituksen esittämä malli
on yhdenvertaisuuden tavoitteesta hyvin kaukana. Se mielivaltaisesti
sortaa pienten vaalipiirien äänestäjiä.
Hallitus tyrmää uusien yhteiskunnallisten liikkeiden
nousun eduskuntaan. Hallitus pyrkii pitämään
uudet pienet puolueet Suomen eduskunnan ulkopuolella.
Mikäli tämä hallituksen esitys olisi
ollut voimassa, perussuomalaiset eivät olisi saaneet yhtään
kansanedustajaa peräti kolmissa eduskuntavaaleissa. Kristilliset
olisivat aikoinaan menettäneet kaikki viisi kansanedustajaa.
Jos tämä hallituksen esitys olisi ollut voimassa,
liberaalien Tuulikki Ukkola, Remonttiryhmän Risto Kuisma,
Lapin Tennilä, kaksi nuorsuomalaista sekä vihreät
vuonna 1983 eivät olisi päässeet eduskuntaan,
ei yksikään heistä.
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatit haluavat muuttaa nykyistä vallassa
olevaa järjestelmää tasapuolisemmaksi
ja oikeudenmukaisemmaksi siten, että suhteellisuus otetaan
paremmin huomioon ja vaalipiirien väliset äänikynnyserot kaventuisivat.
Siihen on paljon parempia keinoja kuitenkin kuin hallituksen esitys.
Hallituksen esitys on täysi sekamelska. Äänestäjä ei
ennalta tiedä, mihin hänen äänensä menee,
eikä ehdokas ennalta tiedä, mistä hänen äänensä tulevat.
Kansanvallan kannalta sekava järjestelmä ei ole
hyvä. Ei ole myöskään hyvä,
että raa’alla kädellä tyrmätään
pienet puolueet ja alueelliset yhteiskunnalliset liikkeet. Myös
vaalitulosten laskeminen tällä hallituksen ehdottamalla mallilla
on erittäin monimutkaista, työlästä,
hankalaa, aikaa vievää, sekavaa.
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että esitys hylätään.
Sen sijaan tulee pohtia parempia keinoja nykyisen järjestelmän
parantamiseksi ja suhteellisuuden parantamiseksi niin, ettei nykyistä,
selkeää ja ymmärrettävää vaalijärjestelmää turhaan sekoiteta
vaikeasti kansalaisten ymmärrettä- väksi.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan aluksi kannatan ed. Vuolanteen
tekemää hylkäysehdotusta. Perustelut
ovat ne samat, jotka olen jo aikaisemminkin sanonut: Tämä betonoi
meidän nykyisen poliittisen järjestelmämme,
se ei anna tilaa uusille liikkeille, ja valtakunnallinen juridinen äänikynnys
estää alueellisten liikkeiden synnyn.
Minä en kannata tätä hylkäysesitystä sen
takia, että olisin itse kärsinyt enkä olisi
päässyt eduskuntaan yksin omalta listalta. Tai
itse asiassahan minä olin kristillisten kanssa vaaliliitossa silloin,
nämäkin kielletään, ja siinä ei
sinänsä ole mitään pahaa. Kuitenkin
se, että ei ole vaalipiirikohtaista äänikynnystä,
estää nimenomaan uusien ryhmien synnyn,
koska ei vaaliliittoja enää suvaita.
Neljäs peruste on se, että tämä uusi
vaalijärjestelmä on hirvittävän
monimutkainen. Me olisimme voineet päästä tähän
samaan lopputulokseen jakamalla isot vaalipiirit kahtia ja yhdistämällä pieniä vaalipiirejä
lukuun
ottamatta Lapin lääniä, missä on
ihan riittävän pitkät matkat. Tämä olisi
ilmeisesti ollut se kaikkein paras vaihtoehto, mutta jostain syystä sitä ei
sovittu.
Minä toivon hartaasti, että uusi, vaalien
jälkeinen eduskunta ei tätä lakia hyväksy,
koska tämä on kyllä huono, kertakaikkisen
huono.
Tuomo Puumala /kesk:
Rouva puhemies! Kyllähän tässä esityksessä kuitenkin
oikeudenmukaisuusnäkökulmaakin, johonka täällä ed. Vuolanne
viittasi, on mukana. Sehän on sanottava, että nykyiset — onhan
sitä moni laskenutkin — paikkamäärät
olisivat erilaisia. Me suuret puolueethan eniten tästä esityksestä kärsisimme, näinhän
on arvioitu. Siinä mielessä kyllä toki ymmärrän
sosialidemokraattien huolta tässä asiassa, mutta
kyllähän tässä sellainen ajatus
on kuitenkin taustalla, että nyt varsin suurilla äänimäärillä joissakin
vaalipiireissä ei kuitenkaan tule kansanedustajaksi valittua.
Eli tosiasiallinen äänikynnys on huomattavan korkea.
Tästä oikeudenmukaisuusnäkökulmasta
tässä asiassa on tietenkin edetty, joten siinä mielessä minun
mielestä ei ehkä voi aivan niin sanoa kuin tuossa
ed. Vuolanne käytti tätä oikeudenmukaisuusperustelua.
Sitten tullaan tähän äänikynnykseen,
että jos todella äänet lasketaan valtakunnallisesti
koko maassa ja sitten niiden perusteella jyvitetään
paikat, niin kyllä minä näen välttämättömänä,
että jossain kohtaa on silloin äänikynnys
tällaisessa järjestelmässä.
Ja sitten se, missä kohtaa se menee, on toki pohdinnan
arvoinen kysymys. Itse esitin ennen kuin tuli tämä 3
prosenttia — esillä oli vielä korkeampi
lukema, taisi olla 3,5 prosenttia — ajoin voimakkaasti
sitä, että sen pitäisi olla alhaisempi,
jotta todella tämä demokraattinen mahdollisuus
myös uusien liikkeitten nousulle sallittaisiin. Silloin
sitä saatiin alaspäin 3 prosenttiin. Mielestäni
se on jo huomattavasti parempi.
Antti Vuolanne /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Puumalalle täytyy todeta, kun
te puhuitte siitä, että on korkeat äänikynnykset
tällä hetkellä ja niitä pitää saada
alemmas: Ajatellaan vaikka Etelä-Savoa. Tällä hetkellä siellä on
korkeimpia äänikynnyksiä, ellei korkein,
noin 14 prosenttia. Tässä teidän ehdotuksessanne
tuo äänikynnys nostetaan 80 prosenttiin. Etelä-Savossa
pitäisi saada 67 000 ääntä ennen
kuin sieltä tulisi yksikään kansanedustaja
valituksi omalta listalta.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Tästäkin esityksestä varmasti
niitä puutteita voi löytää vaikka
kuinka paljon, jos näin katsotaan, mutta toisaalta on tässä se
hyvä puoli, että puolueitten kannalta tämä suhteellisuus
eri vaalipiireissä toteutuu paremmin ja demokraattisemmin.
Tämä nykysysteemihän on hyvä suurille
puolueille, ja keskisuurille puolueille ja pienille puolueille ei välttämättä ole
hyvä.
Sitten on näitä tapauksia, missä tulee
kysymys jostakin yksittäisten vaaliliitosta. Voidaan tietenkin
siinä olla samaa mieltä, että tämmöisten
yksittäisten listojen saaminen läpi, varsinkin jos
on korkea äänikynnys, on hankalaa.
Mutta tässä laissa ilmeisesti on kysymys siitä, että tämä nyt
tällä lailla viedään hätäisesti
taas loppumetreillä läpi ja sitten seuraavassa
eduskunnassa on varmaan suurilla puolueilla tarkoitus torpata. Tässä ei
minusta oikein vakavalla mielellä ole tätä asiaa
viety millään lailla eteenpäin, ja tuntuu,
että olisihan tässä ollut mahdollisuus
hakea vielä erilaisia, parempiakin vaihtoehtoja yhteistuumin
mutta ei ole onnistunut.
Veijo Puhjo /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkola puheenvuorossaan esitteli, miksi
hän ei kannata käsittelyssä olevan lakiesityksen
hylkäämistä Ed. Vuolanteen esittämin
perustein. Ed. Ukkola kyllä sitten luetteli omia syitään,
miksi lakiesitys ei ole hyvä, ja toivoi myöskin
puheessaan, ettei esitystä hyväksyttäisi,
mutta koska en hänen sanamuodostaan saanut selvää,
kannattiko hän ed. Vuolanteen hylkäysesitystä,
niin kannatan tässä nyt itse ed. Vuolanteen hylkäysesitystä.
Keskustelu päättyi.