3) Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2015 lisätalousarvioksi;
Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2015 lisätalousarvioesityksen
(HE 362/2014 vp) täydentämisestä
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelemme tämän
vuoden ensimmäistä lisätalousarviota
tilanteessa, jossa on jonkinlaista toivoa kasvusta. Nimittäin
kasvu on kiihtynyt Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa. Valitettavasti
kuitenkin euroalueen tilanne on edelleen varsin vaisu ja kasvunäkymät
ovat varsin heikot.
Suomen talous kääntyi vuoden 2014 puolivälissä jonkinlaiseen
kasvuun, vaikka viime vuoden kasvu kaiken kaikkiaan jäi
juuri alle nollarajan. Tässä hyvänä uutisena
on se, että vienti on alkanut asteittain elpyä ja
se on viemässä Suomen taloutta omalta osaltaan
kasvuun. Valitettavaa on se, että työttömyysaste
on nousussa, ja tämä tietysti edellyttää toimenpiteitä sekä hallitukselta
että eduskunnalta. Huolestuttavaa on myöskin se,
että julkinen talous on vuonna 2015 alijäämäinen
jo seitsemättä vuotta peräkkäin
ja alijäämä on edelleen tuntuva, vaikka
se on kuitenkin vuotuisella tasolla puolet siitä, mitä se
oli edellisen hallituksen loppuvaiheessa.
Arvoisa puhemies! Kun sitten on tehty ne muutokset budjettiin,
joita tässä lisätalousarviossa ja sen
täydennyksessä ehdotetaan, ne merkitsevät
tulojen 36 miljoonan euron vähennystä ja määrärahojen
410 miljoonan euron lisäystä, ja se merkitsee
sitä, että lainanotto nyt tässä vaiheessa on
tänä vuonna 5,2 miljardia euroa. Valtiovarainministeriön
ehdotuksessa ja hallituksen varsinaisessa budjettiehdotuksessa tuo
summahan oli 4,7 miljardia euroa kaiken kaikkiaan.
Lisätalousarvion tarkoituksena on tukea työllisyyttä ja
kasvua, ja on varsin paljon erilaisia hankkeita, joilla tähän
pyritään. Niitten osalta kuitenkaan ei konkreettisia
työllisyysvaikutuksia ole laskettu, mikä sinänsä olisi
budjettikäytännössä varsin hyvä,
joskin työläs menettelytapa.
Mitä tulee erityisiin kohtiin, niin haluan tältä osin
todeta, että hallituksen esitys on varsin myönteinen
ja vastaa niitä linjauksia, mitä valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä tämän vuoden budjetiksi
esitettiin.
Ensinnäkin täällä esitetään
nyt kehitysavun 15 miljoonan euron vähentämistä.
Melkoinen keskusteluhan viime joulukuussa syntyi siitä,
kun valiokunta ehdotti 2,8 miljoonan euron vähennystä.
Tuolloin epäiltiin, onko se tarkoituksenmukainen, mutta
nyt tosiaankin voidaan tehdä huomattavasti suurempi leikkaus,
ja se kohdistuu samaan maa- ja aluekohtaiseen kehitysyhteistyöhön,
mihinkä valtiovarainvaliokunta tuon säästön
viime joulukuussa kohdisti.
Tämän lisäksi myöskin Rajavartiolaitoksen toimintamenoihin
esitetään 1,9 miljoonan euron lisäystä,
ja myöskin nimenomaan rajavalvontaan valtiovarainvaliokunta
viime joulukuun mietinnössään osoitti
lisärahoitusta.
Lisäksi sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja
hallintomenoihin esitetään 8,8 miljoonan euron
lisäystä, ja sotilaallisen kriisinhallinnan koulutukseen
valtiovarainvaliokunta viime syksynä antoi lisärahoitusta.
Tämän lisäksi on iloisena uutisena
todettava, että maksut Euroopan unionille vähentyvät
10 miljoonalla eurolla, mikä osoittaa, että kun
tuo raamiratkaisu tehtiin Euroopan unionin rahoituksesta vuosille
2015—2019, niin se on ollut onnistunut ratkaisu.
Lisäksi yleissivistävään
koulutukseen tulee 6 miljoonaa euroa lisää. Tästä käytiin
valiokunnassa merkittävä keskustelu viime joulukuussa,
jolloin valtiovarainministeri Rinne lupasi, että tuo summa,
joka siinä vaiheessa ei mahtunut kehyksien puitteisiin,
palautetaan budjettiin, ja hän on tältä osin
pitänyt kunniallisesti lupauksestaan ehdottomasti kiinni.
Sitten vielä voidaan todeta, että petoeläinten vahinkoja
korvataan lisää vielä 3,7 miljoonalla eurolla,
ja tämän jälkeen valiokunnan pitkäaikainen
tavoite, että nuo vahingot täytyy täysimääräisesti
korvata, myöskin toteutuu.
Mitä tulee liikenneverkkoon, niin tältä osin valiokunta
pitää erittäin hyvänä sitä,
että Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet
kunnostetaan. Siihen myöskin lisäbudjetin täydennyksessä ehdotettiin
lisärahoitusta, jolla voidaan turvata, että tuo
hanke voidaan kaiken kaikkiaan toteuttaa asianmukaisesti.
Arvoisa puhemies! Haluan kuitenkin todeta, että me
olemme Pisara-radasta käyneet varsin erikoisen näytelmän
tässä viime viikkojen aikana. Tietysti lähtökohta
liikennehankkeissa on se, että kerran neljässä vuodessa
eduskunnalle annetaan liikennepoliittinen selonteko ja siinä määritellään
kaikki hankkeet, jotka on tarkoitus toteuttaa, ja liikenne- ja viestintäministeriö
sitten
tuon selonteon pohjalta tuo niitä ehdotuksia säädetyssä järjestyksessä eduskunnalle.
Tältä osin valtiovarainvaliokunta on todennut,
että muun muassa sähköistyshankkeitten
osalta ei ole päästy siihen, mikä on
ollut varsinainen tarkoitus.
Mitä sitten menettelyyn tulee, niin tietysti kun hankkeita
toteutetaan, niitä voidaan aloittaa muutamalla miljoonalla
eurolla, mutta täytyy sanoa, että jos kyse on
miljardin euron hankkeesta, niin annetaan aika väärä kuva
siitä, jos eduskunnan päätäntävaltaa
sidotaan muutamalla miljoonalla eurolla hankkeeseen ja samalla annetaan kuitenkin
miljardin valtuus. Tältä osin täytyy
sanoa, että tällaisen aloitusrahan käyttäminen
ei ole asianmukaista budjetointipolitiikkaa.
Mitä tulee sitten sitoumuksiin, niin pitää aina muistaa
se, että jos annetaan esimerkiksi kunnille sitoumuksia,
ne ovat aina riippuvaisia eduskunnan hyväksymisestä,
ja kun näitä MAL-aiesopimuksia tehdään
eräille kaupunkiseuduille, niissä aina on lähtökohtana
se, että jos liikennehankkeita tehdään,
niin niitten hyväksyntä ei ole pelkästään
valtioneuvoston varassa, vaan on aina eduskunnan hyväksymistä edellytettävä,
ja näin on myöskin Pisara-radan osalta ilman muuta
ollut.
Mitä tulee sitten, herra puhemies, eduskunnan budjettivaltaan,
niin täytyy sanoa, että on totta, että eduskunta
on viimeisessä budjetissa joskus lisännyt liikennehankkeita
ennen vaaleja, mutta täytyy sanoa, että en 30
vuoden aikana muista yhtään kertaa, että lisäbudjettiin,
puhumattakaan sen täydentävästä esityksestä,
olisi tuotu miljardin euron hanke. Täytyy sanoa, että tällaista
menettelyä ei olisi voinut pitää varsin
asianmukaisena.
Tällainen esitys olisi myöskin saattanut valtiovarainvaliokunnan
varsin hankalaan tilanteeseen siitä syystä, että kun
budjetin täydennysesitys annettiin 24. päivä helmikuuta,
se olisi antanut valiokunnalle vain noin yhden viikon aikaa käsitellä tuota
hanketta, ja käsittelyn olisi pitänyt olla perusteellinen
siitä syystä, että hyöty—kustannus-suhde
oli 0,5 viimeisimpien, marraskuun laskelmien mukaan, ja tällainenkin
ehdotus on varsin suuri kokonaisuus, jossa täytyy kaikki
liikennehankkeet laittaa johonkin tärkeysjärjestykseen.
Myöskin kuntien rahoitusosuudesta olisi ollut varmasti
tarkoituksenmukaista keskustella, koska esimerkiksi metrohankkeisiin
rahoitusosuus on 30 prosenttia, ja tässä tietysti
valtion rahoitusosuus olisi ollut olennaisesti suurempi. Tietysti
olennaista on ihan demokratiaprinsiipin perusteella se, voidaanko
aivan viime hetkellä seuraavan hallituksen lähes
kaikki vapaat infrarahat sitoa yhdellä päätöksellä.
Täytyy sanoa, että jokaisella hallituksella pitää olla
oma toimintamahdollisuutensa silloin, kun päätöksiä tehdään,
ja kuormasta ei kaiken kaikkiaan pitäisi syödä.
Mutta valtiovarainvaliokunnan mietinnössä on
yksi hyvin tärkeä asia, johonka liikennejaostossa
on paneuduttu, ja se on hyöty—kustannus-suhteen
laskenta. Mitä Pisara-hankkeeseen tulee, niin oli aikaisemmin
laskettu, että hyöty—kustannus-suhde
olisi 1,54, marraskuun laskennassa saatiin 0,54. (Kari Rajamäki:
Kumpi oli lähempänä oikeaa?) Tilanne
on se, että hyöty-kustannus riippuu hyvin olennaisesti
niistä tekijöistä, joita tässä yhteydessä käytetään.
Tältä osin täytyy sanoa, että pitäisi
saada kyllä tietyt, selkeämmät periaatteet
kuin nykyisin ja niitä pitäisi johdonmukaisesti
käyttää ja, niin kuin täällä todetaan,
myöskin sellaiset periaatteet, joissa otetaan joukkoliikenteen
hyödyt ehkä nykyistä paremmin huomioon
tältä osin. Eli analyysiä on kehitettävä.
Minun mielestäni, henkilökohtaisen mielipiteeni
mukaisesti, pitäisi lähteä siitä,
että silloin kun hankkeita tehdään, hyöty—kustannus-suhteen
pitää olla aina enemmän kuin yksi, ja
tässä suhteessa tuo tilanne on, voi sanoa, vähintäänkin
epäselvä. Tärkeätä on
myöskin se, että kun päätöksiä liikennehankkeista
tehdään, koska ne ovat kalliita ja niitä voidaan
toteuttaa vain rajallinen määrä, hankkeitten
arviointimenettelyä kaiken kaikkiaan kehitetään
siten, että päätöksenteko voi
perustua kokonaisvaltaiseen ja hankkeen vaikutus laajasti huomioon
ottavaan arvioon.
Vielä haluan todeta sen, että valiokunta on saanut
myöskin selvitystä Talvivaaran osalta ja nythän
melkein 200 miljoonaa euroa laitetaan Talvivaaran ympäristötuhojen
korjaamiseen ja myöskin siihen, että on valmiudet
löytää uusi omistaja tuolle Talvivaara-hankkeelle.
On syytä kannustaa valtiota ja valtioneuvostoa siihen,
että uusi omistaja saadaan. On kuitenkin syytä tässä yhteydessä todeta,
että olemme saaneet myöskin selvitystä uudesta
teknologiasta ja sen käytöstä ja hyödyntämisestä siellä Talvivaarassa,
ja pitäisin hyvin tärkeänä ja
valiokunta pitää hyvin tärkeänä sitä,
että nämä uudet teknologiat ja niitten mahdollinen
hyödyntäminenkin selvitettäisiin, jos
niillä voidaan saada sekä parempi tulos että myöskin
alhaisemmat kustannukset.
Arvoisa puhemies! Oppositioryhmät ovat jättäneet
omat vastalauseensa tähän valiokunnan mietintöön,
ja jätän valiokunnan mietinnön täysistunnon
arvioitavaksi.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Minä keskityn tässä omassa
puheenvuorossani lähinnä Talvivaaraan. Talvivaara-ongelma
on moniulotteinen. Tässä on puhuttu nyt pääsääntöisesti
vain vesitaseesta ja vesiongelmista, mutta Talvivaara itse asiassa
pitää sisällään liiankin
monta isoa ongelmaa.
Ensimmäinen on tietenkin se, että Talvivaarassa
ei ole malmia ollenkaan. Elikkä tämä nikkelin
ja sinkin tuotantoon louhittava kivi Talvivaarassa on mustaliusketta
samoin kuin sivukivikin. Ja kun me nikkeliä saamme talteen
alle puolet, noin 45 prosenttia, voi karkeasti sanoa, että noin
1 kilo nikkeliä saadaan yhdestä mustaliusketonnista.
Ja kun nikkelitulo per mustaliusketonni tämänhetkisillä hinnoilla
on noin 9,5—10 euroa ja tuotantokustannukset mustaliusketonnilla
ovat noin 43—45 euroa, niin yksinkertainen laskenta osoittaa,
että tappiota tulee karkeasti noin 35 euroa per tonni,
kun tästä prosessista saadaan tätä nikkeliä aikaiseksi.
Toinen keskeinen ongelma on niin sanottu bioliuotus, jossa väkevää rikkihappoa
kaadetaan mustaliuskeaumoille. Tähän mennessä rikkihappoa
on viety tuonne alueelle yli miljoona tonnia, kun alkuperäinen
lupa piti sisällään 392 000
tonnia vuodessa. Tämä menetelmä ei ole
käytössä missään muualla
mustaliuskemalmeissa koko maailmassa. Menetelmä on toiminut
huonosti muun muassa siksi, että mustaliuskesepeliraot ovat
liettyneet ja niihin on kertynyt erilaisia saostumia estämään
nesteiden kiertoa. Neljästä kasasta on tällä hetkellä toiminnassa
1,5, ja näyttää, että nekin
ovat tällä hetkellä hyytymässä.
Kolmas ja itse asiassa pahin Talvivaaran ongelma on tämä mustaliuske,
joka pitää sisällään 7—8
prosenttia rikkiä. Kun tämä murskattu
mustaliuske rapautuu hyvin nopeasti joutuessaan ilman ja veden kanssa
tekemisiin, niin siitä prosessista syntyy rikkihappoa.
Tonni mustaliusketta tuottaa noin 200 kiloa rikkihappoa, ja kun
mustaliusketta on tällä hetkellä sivukasoissa
kymmeniä miljoonia tonneja, ne ehtivät tuottaa
monin verroin enemmän rikkihappoa kuin mustaliuskeaumoille
on holvattu rikkihappoa. Toisin sanoen se prosessi tuottaa itse
rikkihappoa prosessoituessaan.
Tämä alue pitäisi peittää kokonaan
vesitiiviiksi, mutta tällä hetkellä tietojeni
mukaan mitään peittotoimenpiteitä ei
ole aloitettu. Peitettävä alue on tällä hetkellä noin
tuhat hehtaaria — siis Helsingin niemen alue Katajanokalta
Olympia-stadionille, jotta mittaluokat aukeavat.
Mustaliuskeen rapautuminen ja rikkihappomuodostus on Talvivaaran
pahin, ehkä vuosikymmeniä tulevaisuuteen vaikuttava
ympäristöongelma, joka vain tuottaa itse siinä prosessissa
rikkihappoa. Mustaliuske on itse asiassa tiedetty alun perin ympäristövaaralliseksi,
mutta vasta uudessa ympäristöluvassa vuonna 2014
asia myönnetään. Tietenkin, jos olisi
ilkeä, kysyisi, että haluavatko tässä viranomaiset
pyrkiä pesemään sitten kätensä tästä päätöksestä,
joka aiemmin oli.
No, nyt kun prosessi toimii, mihin tämä rikkihappo
valuu? Se valuu järveen. Ja kun tätä rikkihappoa
neutraloidaan nyt lipeällä, siitä syntyy natriumsulfaattia — natriumsulfaatti
sinänsä ei ole mitenkään myrkyllistä,
sitä löytyy merivedestä noin 400 milligrammaa
per litra, mutta se ei kuulu järviin — ja nyt
kun se lähtee järviin, joissa veden tiheys vaihtelee
ja se on keväällä ja syksyllä noin
plus 4 astetta, ja tämä plus 4 -asteinen vesi
makaa näissä järvien syvänteissä,
silloin sinne ei pääse hapekasta vettä tilalle.
Loppujen lopuksi tämä johtaa siihen, että pieneliöt,
jotka syövät orgaanisia aineita ja tarvitsevat
happea, eivät elä, ja jos suola estää uuden
hapekkaan veden pääsyn, se lähtee toimimaan
niin, että pieneliöt ottavat ensiksi natriumsulfaatissa
olevaa happea niin kauan kuin sitä riittää ja
sen jälkeen, kun se ei riitä, ne kuolevat ja niistä tulee
anaerobisia bakteereja, jolloin itse asiassa lähtee syntymään taas
rikkivetyä näistä natriumsulfaattijäänteistä, jolloin
tämä rikkivety itse asiassa tappaa koko sen vedenalaisen
alueen ja sen elämän siellä järvien
pohjassa. Ja kun Nuasjärvi on yhteydessä Oulujärveen
ja Oulujärvi on yhteydessä Oulujokeen — se
ketju on loputon — tässä ei hyvää vaihtoehtoa
itse asiassa ole, ja jos tämä yksikkö nostaa
tuotannon sinne tavoitteeseen, jonka he itse ovat ilmoittaneet,
se tuotanto, mitä sieltä tulee, ei ole enää 30 000
tonnia vuodessa, vaan se on noin 100 000 tonnia vuodessa.
Arvoisa herra puhemies! Tämä on todella mittava
ja suuren luokan ympäristökatastrofi, joka tässä on
riskinä nytten syntyä. Siinä mielessä olen
erittäin iloinen, että valiokunta... Mutta olisi voinut
kyllä tiukentaa vielä sitä muotoilua,
se pitää hoitaa tämä asia kuntoon.
Mutta, herra puhemies, tämä on todennäköisesti
viimeinen varsinainen puheenvuoroni. Jätän tämän
huolen nyt tässä muille hoidettavaksi.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Keskityn kahteen asiaan tässä lisätalousarvioesityksessä:
ensinnä Hanko—Hyvinkää-rataan,
ja sen jälkeen jokunen sana Pisara-hankkeestakin, etenkin
kun valiokunnan puheenjohtaja, edustaja Sasi esitteli tämän
mietinnön hyvin erikoisella tavalla. Se on tietysti puheenjohtajan
valtaoikeuksien puitteissa.
Hanko—Hyvinkää-radan sähköistämiselle eduskunta
on myöntänyt jo 2014 budjetissa 2,6 miljoonaa
euroa määrärahaa. Hanke on kolmen vuoden
kestoinen, noin 45 miljoonan euron hintainen. Nyt tässä mietinnössä valiokunta
toteaa, että on välttämätöntä aloittaa
sen sähköistäminen. Siihen on monia syitä,
ei pelkästään läntisen Uudenmaan
viennin ja kasvun edistäminen. Siis tämähän
on valtakunnallinen raideyhteys Hyvinkäältä Hankoon.
Viennin ja kasvun edistäminen on hallituksen kärkiperiaatteita,
ja tällä hankkeella sitä vientiä ja
kasvua voitaisiin oleellisesti edistää. Tämä on
suunnittelutilanteen osalta valmis hanke käynnistettäväksi.
Mitä tulee liikennepoliittisen selonteon listoilla
olevaan Ylivieska—Iisalmi-rataosuuteen, jo-ka liikennejaoston,
valtiovarainvaliokunnan ja eduskunnan puolesta olisi ollut varmaankin
aloituskelpoinen, koska se on selonteossakin priorisoitu, siellä jostain
syystä ei ole suunnittelutilanne edennyt sillä tavalla.
Se on eräällä tavalla, voidaan sanoa,
tulppana myöskin sähköistysohjelman eteenpäinviemisessä.
Sen vuoksi, kun tilanne on muuttunut, ei voi tukeutua tällaiseen
neljän vuoden liikennepoliittiseen selontekoon, joka on
ikään kuin tiiliskivi. Täytyyhän
sen voida sitten joustaa, jos on tilanne muuttunut, niin kuin selvästi
sähköistysohjelman toteuttamisen osalta on tapahtunut.
Silloin olisi ollut järkevää käynnistää Hanko—Hyvinkää-radan
sähköistäminen, joka on yli kolme kertaa
halvempikin kuin Iisalmi—Ylivieska, jolla ei ole edellytyksiä lähteä liikkeelle
suunnittelutilanteesta johtuen.
Poikkeuksellista on sekin, että valtiovarainministeriö tarjosi
reilusti määrärahaa sekä Pisaraan että Hanko—Hyvinkää-radan
sähköistämiseen, mutta jostain syystä substanssiministeriölle,
jonka rooliin ymmärtääkseni pitäisi
kuulua hankkeitten edistäminen eikä niitten tuhoaminen,
jarruttaminen tai estely, eivät kelvanneet valtiovarainministeriön
tarjoamat määrärahat. Tämä on poliittista
historiaa. Yleensä on ollut aivan päinvastoin,
että VM on käyttänyt punakynää ja
leikannut hyvistäkin hankkeista.
Sitten kolmas seikka, dieselveturien hankinta, joka on myöskin
valiokunnan mietinnössä kuvattu. VR:n tilanne
on sellainen, että se saattaa joutua ostamaan 20 dieselveturia
sen tähden, että sähköistysohjelma
ei etene. Se on hinnaltaan noin 50 miljoonaa euroa, ja se on hukkainvestointi,
jos ja kun ei sähköistysohjelmia käynnistetä.
Ei kukaan omilla rahoillaan tekisi näin typeriä investointeja
vaan ryhtyisi sähköistämään
ratoja ja säästäisi 50 miljoonaa turhien
dieselvetureitten hankinnasta.
Sitten muutama sana vielä, herra puhemies, Pisarasta.
Ensinnäkin, meillä on sopimuskulttuuri. Nimet
ovat paperissa. Valtio on sopinut kuntien kanssa: 30 000
työpaikkaa, 4 000 asuntoa. Samaan aikaan, kun
täällä ministerit sanovat, että pitää luoda
edellytyksiä asuntorakentamiselle, jarrutetaan hanketta,
jossa on valtion puolesta sitouduttu. Minkälaisen kuvan
valtio antaa sopimuskumppanina perääntyessään
tästä hankkeesta?
Hyöty—kustannus-indeksistä: Se on
50-luvulla Yhdysvalloissa kehitetty laskentajärjestelmä,
jossa verrataan moottoriteiden keskinäistä kilpailukykyä,
kahden samanlaisen investoinnin keskinäistä paremmuutta.
Se ei vertaa lentokenttiä satamiin tai rautateitä moottoriteihin.
Suomessa ei rautatiehankkeita tahdo millään saada hyöty—kustannus-indeksiltään
yli 1:n, täällä on niin harva verkko
ja vähän väkeä.
Tässä vaarannetaan nämä TEN-rahat,
100—200 miljoonaa. Kuka astuu rivistä sitten,
kun todetaan, että Suomelta jäi saamatta 200 miljoonaa EU-rahaa?
Tämän esimerkiksi valiokuntamme puheenjohtaja
sivuutti tyystin, vaikka on talousmies.
Kaiken huippu on, että jaostolle ei paljastettu edes
tämän uuden hyöty—kustannus-indeksin, tämän
0,5:n, laskentaperusteita. Sen on joku pieni konsulttifirma tehnyt.
Tiedot on julistettu kuulemma salaisiksi. Niitä eivät
pääse edes asiantuntijat julkisesti arvioimaan.
En tiedä, minkälaisen tupakka-askin kanteen ne
on tehty, mutta siellä on jotakin outoa, kun ne eivät
kestä julkista tarkastelua. Ja mitä tulee tähän
1,5:een, joka siellä on ollut, niin Pisaran osalta eivät
ole olosuhteet muuttuneet, mutta on tullut joku uusi laskelma, josta
meillä ei ole tarkempaa tietoa pyynnöistä huolimatta,
jolloin se on hyvin moitteenvarainen koko hyöty—kustannus-indeksi.
Jos sillä perusteella tässä maassa olisi
rakennettu liikenneverkkoa, niin Uudenmaan läänin
ulkopuolelle ei olisi kovin paljon hankkeita sitten tullut.
Siihen hyöty—kustannus-indeksiin ei voi hirttäytyä.
Pitää nähdä muunkinlaisia hyötyjä.
Siihen nyt tähdätään, että sitä vähän
päivitetään ja ajanmukaistetaan, että työllisyydellä,
asunnoilla ja kansantaloudellisilla vaikutuksilla on tässä suurempi
painoarvo.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskustan valiokuntaryhmä on jättänyt
tähän käsiteltävänä olevaan
lisätalousarvioon vastalauseen numero 2, jossa on kolme
ehdotusta:
1) Lukio-opetuksen kehittämiseen esitämme 22
miljoonaa euroa lisää. Niin kuin tätä edeltänyt
keskustelu totesi, epävarmuutta on ja epävarmuuden
vähentämiseksi lukioverkon olemassaolon ja säilymisen
ja kansalaisten yhdenvertaisuuden kannalta kehittämistarpeita
on, ja tähän perustuen esitämme tähän
lisää.
2) Maa- ja metsätalousministeriön pääluokkaan
ehdotamme 37,5 miljoonaa euroa lisää maatalouden
kansalliseen tukeen, perusteena maatalouden kannattavuuden puolittuminen
ja ne markkinahäiriöt, joita pakotteet ovat aiheuttaneet
koko unionin alueella ja jotka sitten heijastuskautta ovat heijastaneet
myös Suomeen ja suomalaisten elintarvikkeiden markkinahintoihin.
Jotta elintarviketalous voitaisiin turvata, ehdotamme lisää 37,5
miljoonaa euroa.
3) Liikenneväylien kehittämiseen eli perusväylänpitoon
ehdotamme lisää 50 miljoonaa euroa. Niin kuin
kaikki varsin hyvin tunnistavat, vaikeasta, kosteasta ja lauhasta
talvesta johtuen kynnys vain on kasvanut. Meillä on edessä erittäin
vaikea kelirikkokausi, ja ennen kuin seuraavat roudat tämän
vuoden syksyllä tulevat, tulemme näkemään
erittäin huonokuntoisia teitä entistä enemmän.
Ja se korjausvelka, joka on todettu, koko ajan kasvaa potenssissa
niin, että varsin hyvin tunnistan, että ei edes
tämä lisäys riitä, mutta jonkin
verran sillä saataisiin aikaan.
4) Yrittämiseen ja erityisesti yksinyrittämisen kynnyksen
madaltamiseen ehdotamme palkkatukea käytettäväksi
10 miljoonaa euroa, jolla voidaan ensimmäisen työntekijän
palkkakustannuksia tukea niin, että ensimmäisenä vuonna
enemmän, seuraavana vähemmän. Alle 30-vuotias yrittäjä voisi
saada vielä 10 prosenttia enemmän.
Arvoisa puhemies! Kun valiokunnan puheenjohtaja alkoi esittelyn,
niin hän totesi, että on jonkun verran oraita
ja positiivisia näkymiä olemassa. Itse kuitenkin
koen, että silloin kun budjetti hyväksyttiin,
niin siihen kehykseen, johonka budjetti kytkeytyy, on jonkin verran
tullut takapakkeja. Nämä rakenteelliset uudistukset,
joita koettiin sosiaali- ja terveysuudistuksen osalta ja myös
keskiasteen koulutuksen osalta, ovat pohjana ja liitteenä tämän
vuoden talousarvioon. Ja kun nämä molemmat lykkääntyvät,
niillä on selvä heijastava, nimenomaan hidastava,
merkitys.
Sen tähden pitäisi löytää joitakin
sellaisia toimia, joilla me pystyisimme rohkaisemaan ja motivoimaan
kaikkia niitä suomalaisia toimia, jotka kykenevät
kansantalouteen tuomaan nyt tässä tilanteessa
uusia mahdollisuuksia viennin kautta, työllisyyden kautta
ja vaikuttamaan nimenomaan siihen, mitä täällä edustaja
Kalliorinnekin totesi, että työllisyysmäärärahoja
joudutaan käyttämään entistä enemmän.
No, se on heijastus siitä, että meidän
yrityksiemme vientituotteet ja palvelut eivät käy
kaupaksi, toimintaedellytykset heikkenevät, työntekijöitä lomautetaan,
irtisanotaan. Tämä johtaa siihen kierteeseen,
joka on mahdoton. Siksi pitää löytää joitain
toimia, joilla tätä kehitystä voidaan
parantaa. Ja se keino ei voi olla alenevat palkat, ne keinot pitää löytää jostain
muualta. Varmaan tähän vaikuttavat monet hyvin
erilaisetkin asiat. Yksi on se, mitä olen itsekin korostanut:
luottamuksen aikaansaaminen, että suomalaiset osapuolet
nykyistä enemmän luottavat toinen toisiinsa, luottavat
tulevaisuuteen, luottavat, että tänne kannattaa
investoida, täällä kannattaa yrittää ja
tänne kannattaa rakentaa. Meidän tehtävämme
on yrittää löytää parempia
edellytyksiä ja parempaa ennustettavuutta niin, että kasvu
saadaan aikaan ja työllisyys voi tulevaisuudessa kohentua.
Arvoisa puhemies! Teen nämä vastalauseen 2 numerokohtaiset
ehdotukset. — Kiitoksia.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Edustaja Kalli tuossa päätti
puheensa hyvään, positiiviseen viestiin, ja samoilla
linjoilla olen myös minäkin. Ihan tässä puheen
alussa haluaisin kiittää edustaja Sasia hyvästä puheenjohtamisesta
valiokunnassa, jämäkästä mutta
myöskin samalla joustavasta työstä.
Tästä alkavasta kasvusta, mikä on
ollut näissä edellisissä puheissa myöskin
teemana, totean sen, että kyllähän tilanne
on niin, että tämä halpeneva öljy
sekä myöskin keskuspankkien aloittama valuuttasota
on tällä hetkellä Suomen vientiyhtiöille,
etenkin metsäteollisuusyhtiöille, oikein hyvä asia,
elikkä siellä metsäteollisuusyhtiöt
tekevät tällä hetkellä todella
kovaa ja hyvää tulosta, ja uskoisin, että se
vaikuttaa sitten myös meidän muihinkin teollisuudenaloihin.
Meillä on aika paljon sellaisia yhtiöitä,
mitkä tekevät itse asiassa taalapohjaista kauppaa,
ja nämä nykyiset valuuttasuhteet ovat meille hyvä etu.
Ihan lyhyesti tästä vastalause 1:stä.
Tässä meidän vastalauseessamme on
muutamia muutosehdotuksia, muun muassa leikkauksia 250 miljoonaa
kehitysyhteistyöhön. Sitten mielestämme
pakolaiskiintiöitä tulisi sopeuttaa vastaamaan
tätä nykyistä taloustilannetta, sieltä 7 miljoonan
leikkaus, sitten edelleen 10 miljoonaa maahanmuuton kustannuksista
kunnille. Nämä ovat niitä leikkauspuolia,
mutta sitten toisaalta haluamme lisätä 15 miljoonaa
poliisin toimintamenoihin sekä 20 miljoonaa sotilaalliseen
maanpuolustukseen. Näemme, että nämä viimeaikaiset
tapahtumat ovatkin myös osoittaneet sen, että meidän
täytyy panostaa omaan puolustukseemme.
Sitten vielä näistä uusista metsäteollisuuden investoinneista:
näemme sen, että nämä johtavat semmoiseen
tilanteeseen, että meidän kannattaa myöskin
tukea kestävän puuntuotannon tukemista 5 miljoonalla,
ja täytyyhän se puu jotenkin myös sieltä metsästä pois
ajaa, niin että tiestön kunnossapitoon laittaisimme
200 miljoonaa lisää.
Ja sitten mitä tulee tähän Kainuun
tilanteeseen ja siihen onnettomaan asiantilaan, mikä siellä vallitsee:
Nämä kipsisakka-altaat ovat täynnä jätevettä.
Tänne tulisi saada jätevedenpuhdistamo. Sinne
esitämme 10 miljoonan lisäsatsausta tähän
sinänsä hyvään valiokunnan esitykseen
lisäksi. Tämän jälkeen vielä esitämme
lausumaa, jonka mukaan hallitus huolehtii siitä, että näitä kipsisakka-altaissa
olevia jätevesiä ei saa päästää poistoputken
kautta tai muun menetelmän avulla Kainuun luontoon tai
vesistöihin puhdistamattomana edes väliaikaisesti
saati hätäjuoksutuksena.
Eli tässä on lyhyesti esitelty tämä vastalauseemme,
ja nämä esitykset tulemme myöskin viemään äänestykseen. — Kiitos.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Myöskin haluan henkilökohtaisesti
kiittää puheenjohtaja Sasia hyvästä,
pitkästä yhteistyöstämme, kun
tämä on valtiovarainvaliokunnan työni
viimeinen pönttöpuheenvuoro, erinomaista valtiovarainvaliokunnan
liikennejaoston porukkaa yli puoluerajojen ja erityisesti sitä,
että eduskunnan budjettivallasta pidämme huolen. Toivottavasti
myös seuraava eduskunta tulee tämän muistamaan,
että edustuksellisen demokratian toimivuus edellyttää sitä,
että eduskunta reagoi myöskin asioihin joskus
hallitustakin harmittavalla tavalla.
Arvoisa puhemies! Äänekosken investoinnin liikenneverkon
kehittämistarpeet ovat harvinaisen hyvä esimerkki
siitä suunnittelujärjestelystä, joka
pitää olla aina, kun tehdään
jollekin alueelle liikennevirtoihin voimakkaasti vaikuttavia ratkaisuja.
Sen pitää olla ennakoivaa ja nimenomaan tältä osin
myös niitten hankkeiden toteuttamista vauhdittavaa.
Nyt kuitenkin on syytä myös huomauttaa, kuten
liikennejaosto toteaa, että eri alueilla tapahtuu mittavia
investointeja, jotka vaikuttavat logistiikkaan ja joita ei riittävän
aktiivisesti ja ennakoivasti aina valmistella. Esimerkkinä mainitaan
tilanne Keski-Savossa, jossa Stora Enson kartonkitehdas, toisaalta
puuelementtituotantolinja ja koko Itä-Suomen jätteenpolttolaitos
yhtä aikaa muuttavat logistisia virtoja erittäin
paljon. Näihin on reagoitava kokonaisvaltaisesti ja hyvissä ajoin
nimenomaan liikenneviraston ja elyn toiminnalla. Se ei voi olla
paikallisten karvalakkilähetystöjen asia.
Ratojen sähköistys on suuri pettymys tältä kaudelta.
Liikennejaosto ei ole voinut pitää hyväksyttävänä sitä,
että Ylivieska—Iisalmi—Kontiomäki-
ja Hanko—Hyvinkää-radan sähköistykset
jäävät ikään kuin kalkkiviivoille.
Molempien olisi suunnitteluvalmiuden osalta pitänyt olla
kunnossa. Ne ovat nimenomaan meidän alue- ja kansallisen
kilpailukyvyn kannalta välttämättömiä asioita.
Pidän näitä hankkeita sellaisina, jotka
uuden hallituksen on kasvupaketissa ehdottomasti otettava huomioon.
Hanko—Hyvinkäätä jo eduskunta
on vauhdittanut. Sen käynnistämisen pitää tapahtua
nopeasti.
Sitten hyöty—kustannus-analyysit ovat antiikin
Kreikasta, menneisyydestä. Ne eivät vastaa tämän
päivän tilannetta. Täytyy muistaa, että esimerkiksi
Pisara-radassa puhutaan yhdyskuntarakenteeseen ulottuvista laajoista
asuntopoliittisista ynnä muista vaikutuksista, kauko- ja
lähiliikenteen täsmällisyydestä eli
kansallisesti tärkeistä näkökohdista.
Ne ovat koko maan kannalta tärkeitä hankkeita.
Kun Pisara-rata muodostaa 60 prosenttia komissiolle esitetystä TEN-T-,
EU-rahoituksesta, niin tässä on nyt suuri vaara,
että hankkeen huono hallinta liikenneministeriön
ja myöskin asianosaisten taholla johtaa pahimmillaan siihen,
että Suomella ei ole kunnolla hankkeita EU-rahoitukseen.
Komissio tullee edellyttämään jo 25.6.
mennessä Suomen osalta tarkentavia päätöksiä tältä osin.
Tältä osin on siis syytä asiaa myöskin
katsoa.
Työ- ja elinkeinojaostossa Talvivaara on vakavan tarkastelun
ja kriittisen tarkastelun paikka. Siinä hankkeessa kautta
linjan on ahneus ohittanut ja ylittänyt vastuunkannon.
Se on varmasti monien viranomaisten arvioitava, mutta eduskunnan
pitää pitää huoli siitä,
että ei heitetä hyviä euroja huonon euron
päälle, vaan kannetaan vastuullisesti huolta siitä,
että omistajanvaihdostilanteissa ja ylipäänsä tämän
hankkeen osalta tämä eduskunnan myöntämä raha
kytketään todella vesiongelmien määrätietoiseen
ratkaisemiseen ja poistamiseen, kuten valiokunta ja eduskunta edellyttävät
ympäristön kannalta kestävällä tavalla,
kustannustehokkaasti. Tästä on myös pidettävä huoli.
Meillä on osaamista tällä puolella. Nyt
on varmistettava, että myös hallitus ja eri ministeriöt
katsovat, että tältä osin todella tässä myöskin
on vesiasioiden hallinta. Tämä on eduskunnan seurannan
paikka.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen lisätalousarvioesityksessä valiokunta
on kiinnittänyt huomiota hyviin asioihin, ja haluaisin
nostaa muutaman asian esille niistä.
Kiitos täytyy antaa siitä, että ollaan
päästy oikeaan suuntaan elikkä EU-jäsenmaksujen
määrän vähenemiseen. Toki tämä 10
miljoonaa on vasta pieni alku siihen suuntaan, mutta askeleet kuitenkin
menevät oikeaan suuntaan, ja siitä ihan kannustava
kiitos täytyy osoittaa.
Toinen asia:
Kovasti ihmettelen tätä parkua siitä,
jos kehitysapuyhteistyöstä halutaan leikata se
15 miljoonaa euroa. Se mielestäni ei ole kovin asianmukaista,
koska 1,1 miljardin euron budjetissa on hyvin paljon liikkumavaraa
ja myös semmoisia asioita, mitä pystytään
tarkastelemaan uudella tavalla. Siinä mielessä linja
on oikea, että kahdenvälisestä kehitysapuyhteistyöstä leikataan
tässä taloustilanteessa. Mutta odottaisin kuitenkin
hallitukselta askeleita pidemmälle, kuten perussuomalaisten
tekemän vastalauseen mukaisesti olisi leikattu peräti
250 miljoonaa euroa.
Tässä kohti täytyy muistuttaa se
asia, että perussuomalaiset eivät ole leikkaamassa
Kepan kehitysapujärjestön kehitysaputyöstä.
Siellähän on reilu 100 miljoonaa budjetoitu rahaa.
Tämä työ on läpinäkyvää,
tämä työ on tuloksellista, ja tämä työ lisää suomalaisten
vaikutusvaltaa ja verkostoa maailmalla. Vastaavasti tästä kaikesta
muusta rahasta, mitä annetaan, pystytään
paljon rohkeammin ottamaan kyllä rahaa pois.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset ovat myös toivoneet,
että hallitus ei hylkäisi nuoria tässä taloustilanteessa,
mikä on. Nimittäin määrärahaa
on leikattu myös työttömien nuorten henkilökohtaisesta
ohjauksesta, tämä sillä perusteella,
koska työ- ja elinkeinotoimistosta leikataan talousarvioesityksestä 3
miljoonaa euroa, ei toki tässä lisätalousarvioesityksessä mutta
aikaisemmassa. Siinä mielessä näitä leikkauksia
ei tulisi tehdä, koska tälläkin hetkellä työ-
ja elinkeinotoimistot ovat hyvin ruuhkautuneita. Siinä mielessä meidän
täytyy ottaa vakavasti jokaisen nuoren mahdollisuus päästä henkilökohtaiseen tapaamiseen
eikä vain pyörittää heitä kuukaudesta
toiseen puhelinvaihteen kautta varaamaan uutta aikaa. Ilman henkilökohtaista
ohjausta nuorten osalla työttömyys jää pitkäksi
eikä sitä pystytä korjaamaan.
Arvoisa puhemies! Tämä Talvivaara-asia on merkittävä tragedia
suomalaisessa kaivosteollisuudessa. Se on myös esimerkki
siitä, kuinka ahneella tavalla pystytään
sumuttamaan kaikkia viranomaisia, aloittamaan semmoista kaivostoimintaa,
jolla ei ole tulevaisuutta eikä menestystä. Lisätalousarviossa
sinne on ehdotettu 100 miljoonaa euroa ympäristövahinkojen
estämiseen sekä mahdollisille omistusjärjestelyille
97 miljoonaa euroa. Lisäksi Finnveran kaivostoiminnan tappiokirjauksia
kirjataan alas jälleen 44 miljoonan euron edestä.
Pelkästään tällä kokemuksella
meidän täytyisi varmaan ensi hallituskauden aikana
pohtia sitä, tulisiko kaivostoiminta kokonaisuudessaan — jos
ei, niin ainakin osittain — ottaa valtion haltuun. Meidän
tulisi ottaa mallia Ruotsista, jossa kaivosteollisuus tuottaa heille
kuitenkin verotuloja, eikä antaa kaivosteollisuuttamme
pelureitten käsiin, jotka tuovat meille siitä vain
kustannuksia. Siinä mielessä toivoisin tässä asiassa
kehitystä. — Kiitos.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja
antoi positiivisia näköaloja Euroopan taloudesta
mutta kuitenkin totesi siinä varsin sen totuuden, että euroalue
itsessään, eli ne alueet, jotka eivät
ole eurovaluutassa, pärjää paremmin tällä hetkellä.
Eli voidaan jälleen kysyä: onko euro liian poliittinen valuutta
ja epäonnistunutkin valuutta?
Perussuomalaiset ovat jättäneet vastalauseen ja
omat esityksensä koskien tätä lisätalousarviota,
ja aloitan tässä liikennehankkeista.
Koko tämän hallituskauden budjetit ovat olleet
liikenteen osalta kovin vaatimattomia suhteutettuna teittemme ja
väyliemme kuntoon ja tietysti korjausvelkaan. On totta,
että liikennehankkeet ovat kalliita ja siitä seuraa
usein jopa katkerakin priorisointi, minne näitä hankkeita saadaan.
Toisaalta Pohjois-Suomessa Kainuuseen johtava valtatie 22 oli
jo alun perin saamassa 45 miljoonaa euroa peruskorjaukseen ja tien
parantamiseen, tieturvallisuuden parantamiseen, mutta 30 miljoonaa
leikattiin tästä jossain vaiheessa, ja kyllä se
vielä mieltä kaivelee. Tänä talvena tieosuudella
on Oulun ja Muhoksen välillä sattunut kaksi kuolonkolaria.
Ymmärrän toki sen, etteivät määrärahat
olisi näitä onnettomuuksia estäneet,
mutta tämä osoittaa kyllä ikävällä tavalla sen,
että tarvetta tien turvallisuuden parantamiseen on. Olen
jättänyt tästä asiasta kolmen
muun kansanedustajan kanssa lisätalousarvioaloitteen muistutukseksi
ja jatkotyöstöä ajatellen, sillä muutoinkin
liikennestrategiassa tällä kaudella keskustelun
ytimessä vaikuttaa olleen enemmän ihmisten kuin
tavaroiden kuljettaminen. Molempia tarvitaan, mutta lisätalousarviossa
huomioitu Äänekosken biotaloushanke ja Pyhäjoen
ydinvoimalahanke osoittavat myöskin sen, että tarvitaan
myös panostuksia teihin juuri elinkeinoelämänkin
kannalta. Kuten Keski-Suomessa, niin muuallakin Suomessa biotalouden
koti on maakunnissa.
No, sitten tämä tapaus Talvivaara, jonka ongelmista
ympäristövaliokunnan puheenjohtaja puhui varsin
seikkaperäisesti ja perusteellisesti. Olen hänen
kanssaan samaa mieltä, että huoli on ihan todellinen.
Perussuomalaiset ovat esittäneet niin, että purkuputkea
ei tule rakentaa, ei edes ympäristövaikutusten
arvioinnin kautta, sillä tämä purku mahdollisesti
ei vaikuta vain Nuasjärveen vaan laajaan vesialueeseen
ja päätyen aina Perämereen asti.
Valiokunnalle kiitos määrärahoista,
jotka on lisätty petokorvauksia varten. Ongelma ei tietenkään
näiltä osin poistu, mutta se on kädenojennus
kuitenkin niille elinkeinonharjoittajille, jotka petovahingoista
kärsivät. Muistutan edelleen, että mielestäni
petopolitiikan tulee säilyä ehdottomasti kansallisessa
päätösvallassa eikä siitä tule
päättää Euroopan unionin tasolla.
Samoin metsäpolitiikan tulee säilyä ehdottomasti
kansallisena, ja tästä myös olemme esittäneet
määrärahaa puuhuollon, puutuotannon tukemiseen
ja siihen, että jatkamme edelleen sitä hyvää,
kestävää metsätaloutta ja metsän
uusintamista, joka on kuitenkin meille elinkeinoelämän
merkittävä tukijalka.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnä haluan esittää tukeni
sille talousarvio-aloitteelle, jonka edustaja Mattila ja minä ja muutama
muu olemme tehneet tämän valtatie 22:n määrärahoista.
Se on erittäin tärkeä.
Mutta käytän tämän puheenvuoroni
kertoakseni, että myös vasemmistoliiton ryhmä valtiovarainvaliokunnassa
on jättänyt vastalauseen, ja tässä vastalauseessa
haluamme edistää Suomessa välttämättömien
raidehankkeiden edistymistä ja niiden eteenpäinmenoa.
Kun tällä hetkellä todella työvoimaa
on tarjolla, hyviä hankkeita on tarjolla ja valtionvelan
korot ovat nollassa tai jopa sen alle, niin on järkevä käynnistää näitä hankkeita,
koska ne on jossain vaiheessa kuitenkin välttämätöntä tehdä.
Tämän perusteella me ehdotamme, että momentille
20 Perusväylänpito lisätään
150 miljoonaa euroa liikenneverkon korjausvelan pienentämiseen
sekä rataosuuksien Ylivieska—Iisalmi—Kontiomäki
ja Hyvinkää—Hanko sähköistämisedellytyksien
varmistamiseen ja Pisara-ratahankkeen suunnittelun jatkamiseen ja
hankkeen käynnistämisvalmiuden nostamisen.
Esitämme myös lausumaa liittyen Talvivaaraan
ihan tämän huolen takia, jonka ympäristövaliokunnan
puheenjohtaja Korhonen täällä hyvin toi
esiin, eli esitämme siihen lausumaa, jossa vaaditaan ennen
kaikkea ympäristötoimien riskien ottamista nykyistä vakavammin.
Nämä kaikki esitykset, niiden perustelut ja lausumaehdotus
tarkasti löytyvät jaetusta materiaalista, ja tulemme
siis ratkaisevassa käsittelyssä tekemään
nämä muutosesitykset.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnassa on ollut selkeä linja,
että on pyritty edistämään nimenomaan
sellaisia infrahankkeita, jotka palvelevat teollista tuotantoa ja
teollisuutta, ja muun muassa Äänekoski on tällainen
hanke. Niiden osalta voidaan todeta, että se hyöty
on merkittävä.
Sen sijaan mitä tulee esimerkiksi Helsingissä sijaitsevaan
joukkoliikennehankkeeseen, niin tietysti se ei tuo kasvua oikeastaan
muulta osin kuin sen rakentamisen osalta, ja tietysti on tiettyä henkistä köyhyyttä,
mitä esiintyy jossain määrin, että ajatellaan,
että tiehankkeita tekemällä työllisyys
paranee. Täytyy sanoa, että 50—60-luvulla,
kun teitä tehtiin lapioilla, niin se oli ehkä ymmärrettävämpää,
mutta tänä päivänä näitä teitä ja
tunneleita tehdään aika pitkälti koneella,
joten tässä suhteessa täytyy sanoa, että aina
pitäisi katsoa, mitkä ne hyödyt ovat.
Tietysti lähtökohdan pitäisi olla se,
että kun infrahankkeita tehdään, niin
hyöty—kustannus-suhde olisi mielellään
yli 2:n, jotta se on varmasti kannattava, ja näitä hankkeita
pitäisi keskenään vertailla.
Pisarankin osalta olennaista on se, että on tietty
selkeä järjestys, missä hankkeet pitäisi
toteuttaa, että ne voidaan tehdä järkevästi,
eli ensimmäinen hanke on nimenomaan Pasilan ratapiha ja
sen kuntoon saattaminen. Ilman sitä merkittäviä hyötyjä tuosta
Pisarasta kaiken kaikkiaan ei voida saada.
Mutta täytyy sanoa, mikä on olennaista, kun tehdään
budjettia: jatkossa pitäisi ehkä huomattavasti
tarkemmin katsoa, että kun meillä on tiettyjä menoeriä,
niin mikä niiden menoerien kasvuvaikutus on, mikä niiden
vaikutus sitä kautta on työllisyyteen, ja pyrkiä suojelemaan
niitä ja säästöt kohdistaa erityisesti
sellaisiin menoihin, joitten kasvuvaikutus on hyvin vähäinen.
Arvoisa puhemies! Olisin halunnut kiittää edustaja
Rajamäkeä. Hän on osoittanut, että yksittäisellä kansanedustajalla
voi olla merkittävää vaikutusvaltaa toiminnallaan
täällä salissa, mutta haluan todeta,
että hän on myöskin ollut erinomainen
valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtaja ja pitänyt
liikenneasiat kyllä hyvin pitkälti hallussaan,
ja hänen perintöään on nimenomaan
tämä teollisuusmyönteinen liikennepolitiikka.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että hallituksessa
ymmärrettiin luopua tästä Pisara-ratahankkeesta,
ja siinä mielessä kiitän valtiovarainvaliokuntaa,
ettei lähdetty tähän huutokauppaan mukaan.
Itse en voinut ymmärtää sitä,
kuinka me voimme miljardin kustannuksen tehdä pelkästään
sillä oletuksella, että hyöty—kustannus-laskelma
on 0,5 prosenttia tai 1,5. Elikkä tämähän
tarkoittaa ymmärtääkseni sitä, että työmatka-aika
lyhenee. Nyt kun tiedetään tämän
Pisara-radan kiertolenkki, mikä se olisi tuossa keskustan
ympärillä, niin on hyvin vaikea ymmärtää,
kuinka se tuo sen investoinnin takaisin tulevaisuudessa, ollaanko
siellä työmatkalla viisi minuuttia pidempään
vai ei. Siinä mielessä täytyy tehdä tarkkoja
investointiharkintoja ennen päätöksiä,
ja mielestäni hyviä päätöksiä ovat sellaiset,
joissa esimerkiksi rapautunutta tieverkostoa tai rataverkostoa halutaan
parantaa. Sellaiset investoinnit ovat järkeviä pitkällä juoksulla
nollakoron aikana.
Arvoisa puhemies! Se asia, minkä vielä haluaisin
mainita, on perussuomalaisten vastalause-ehdotukset näistä kehitysapuleikkauksista
koskien
valtion korvauksia kunnille. Perussuomalaiset esittävät
10 miljoonan euron vähennystä valtion maahanmuuton
kustannuksista kunnille maksamiin korvauksiin. Perusteluna on se,
että me odotamme kuntien vapaaehtoisesti valitsevan vähemmän
vastaanotettavia pakolaisia. Toinen asia, mikä lisää näitä kuntien
kustannuksia, tulee perheenyhdistämispolitiikasta.
Arvoisa puhemies! Säästöjä pitää hakea
turvapaikka- ja perheenyhdistämismenettelyn tiukentamisella.
Suomen tulee entisestään tiukentaa turvapaikka-
ja perheenyhdistämismenettelyä. Suomen harjoittama
politiikka on huomattavasti lepsumpaa kuin muiden EU-maiden harjoittama politiikka.
Uusien selvitysten tekeminen ei riitä, vaan järjestelmän
hyväksikäyttöön on puututtava
konkreettisella tavalla. Perheenyhdistämistä hakevilta
on esimerkiksi Ruotsin ja Tanskan mallin mukaisesti edellytettävä näyttöä henkilöllisyydestä
tai
väitetystä sukulaissuhteesta. Ruotsissa tämä uusi
käytäntö on johtanut siihen, että perheenyhdistämistapaukset
ovat romahtaneet.
Arvoisa puhemies! Tällaiset yksinkertaiset toimenpiteet
tulee ottaa välittömästi käyttöön, koska
meidän hyväuskoisuuttamme käytetään hyväksi
näissä asioissa. Siinä mielessä perussuomalaiset
toivovat, että seuraavan eduskunnan aikana tämä maahanmuuttokeskustelu
ja kotouttamispolitiikka rakentavalla tavalla yhteisesti parlamentaarisesti
käytäisiin ja sovittaisiin. Ei tässä tarvitse
ruveta millään tavalla irtopisteitä keräämään,
ei kummankaan osapuolen.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt kun ilmiselvästi sitten rahaa
tulee jäämään tuosta Pisara-hankkeesta,
niin sitä voitaisiin käyttää sellaisiin
hankkeisiin, jotka ovat nyt täysin jumissa valtion toimien
taholta.
Meillä on tehty erittäin paljon työtä tällä hallituskaudella
sen eteen, että saadaan kuntia yhdistymään.
Niinpä meillä esimerkiksi yhdistettiin Vaasassa
kaksi kuntaa, Vaasa ja Vähäkyrö, siten,
että siihen väliin jäi kaistale, jossa
nämä kunnat eivät siis kohtaa — välissä on
Mustasaari. Nyt siellä on sitten pienenpieni tienpätkä,
siis tällainen kevyen liikenteen väylä elikkä polkupyörätie,
ja 7 kilometrin pätkä tässä Mustasaaren kohdalla
on rakentamatta, mikä tarkoittaa sitä, että ihmiset
nostavat polkupyöränsä sieltä vanhan
Vaasan puolelta ja tulevat sinne isolle tielle ja ajavat siellä 7
kilometriä ja sitten tulevat taas takaisin, kun tulevat
takaisin kunnan alueelle. Kyllä tällaisiin täytyy
löytyä se 2 miljoonaa, että ne saadaan
tehtyä ja että ne eivät olisi niin vaarallisia
ihmisille.
Sen lisäksi tuolla meidän alueella on olemassa
muutamia muitakin hankkeita: On Seinäjoki—Kaskinen-rataosuus,
joka pitäisi ehdottomasti saada toimimaan. Kaskisissa on
tehty kymmenien miljoonien satsaukset siihen, että syväsatama
on ruopattu ja laitettu kuntoon, ja nyt se uhkaa jäädä täysin
tyhjäksi ja käyttämättä sen
takia, että sinne ei saada tavaraa enää tulemaan rautateitse.
Kaskisten kaupunki on tehnyt kaiken sen, mitä on pyydetty,
ja nyt valtio vetää liinat kiinni, ja se on kerta
kaikkiaan väärin.
Samaten olisi meille kaikille hyväksi, että Isojoen
ja Karijoen välinen tie korjattaisiin, koska siellä on
erittäin paljon teollisuutta ja siellä on erittäin
paljon maataloustuottajia. Ikävä asia on vain
se, että kun sieltä rekat lähtevät,
niin ne kellahtavat nurin, koska tien reuna ei kestä.
Nämä ovat niitä pieniä asioita,
mutta niihinkin meidän on annettava rahaa, niistäkin
meidän on kannettava vastuumme.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Ensinnä haluan lausua pari sanaa
tästä Talvivaaran ympäristökatastrofista,
joka siellä nyt on kehittymässä kevään
aikana, kun lumet sulavat ja sitten tämä vesi
ei mahdu altaisiin. Kun tätä Talvivaara-asiaa
on nyt useampi vuosi jouduttu seuraamaan, niin ensiarvoisen tärkeätä mielestäni
on se, että tällaisiin kokeiluihin ei enää koskaan
lähdetä, ja jos lähdetään,
niin viranomaisten, nimenomaan valvovien viranomaisten, resurssit
ovat sellaiset, että he oikeasti pystyvät valvomaan
sitä, kuinka yritykset toteuttavat näitä jätevesijuoksutuksia
ympäristöön. Siinä pitää olla
aito valvonta ja kovat sanktiot yritykselle, joka rikkoo näitä määräyksiä,
joita niille on asetettu.
Arvoisa puhemies! Liikennehankkeissa mielestäni ei
juuri pitäisi enää tässä taloudellisessa tilanteessa
aloittaa uusien tiehankkeitten rakentamista. Tärkeintä on
huolehtia siitä, että nykyiset maantiet ja moottoritiet
voitaisiin pitää kohtuullisessa kunnossa. Meillä on
ihan merkillistä, kun täältä Helsingistä mennään
moottoritietä ensin Porvooseen ja sitten Loviisaan — viime
viikonloppuna ajoin tämän väylän — ja
erityisesti kun Porvoosta mennään Loviisaan, niin
on uskomatonta, että niin uusi tie voi olla niin kehnossa
kunnossa. Mikä on näiden moottoriteiden rakentamisen
laatu tänä päivänä?
Kuka sen laadun määrittää, ja
kuinka sitä rakentamistyötä valvotaan? Köyhän
ei ole varaa ostaa halpaa ja huonoa, ja tämä koskee
erityisesti näitä valtion tiehankkeita. Silloin
kun jotain rakennetaan tai saneerataan, niin se pitää tehdä kunnolla.
Yleiskeskustelu päättyi.