18) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sosiaalihuollon ammattihenkilöistä ja
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta annetun lain
muuttamisesta
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä taannoin
käydyssä lähetekeskustelussa nostin esiin
huolen muutamasta seikasta. Ilokseni totean nyt, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta on omassa mietinnössään
niihin kiinnittänyt huomiota.
Toinen asia on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon
huomioiminen. Valiokunta omassa mietinnössään
toteaa, että meillä on olemassa jo paljon
ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon saaneita, ylemmän
sosionomi (amk) -tutkinnon saaneita henkilöitä työelämässä.
Tulee jatkossakin huomioida, että heille löytyy
sellaisia työtehtäviä, jotka sitten vastaavat heidän
osaamistaan ja pätevyyttään. Kolmen ja puolen
vuoden opiskelu ensin sosionomiksi ja sen jälkeen kolmen
vuoden työkokemus ja sitten vielä opiskelu ylempään
ammattikorkeakoulututkintoon pätevöittää kyllä heidät
monenlaisiin työtehtäviin. Esimerkiksi johtamisen
osaaminen on heillä erityisen hyvää.
Toinen erittäin tärkeä asia on se,
että valiokunta tarkensi nyt sosiaalityöntekijän
sijaisena toimivan kelpoisuutta. Tämähän
oli siellä aikaisemmassa esityksessä vähän
kyseenalaisesti kirjattu. Sanoin täällä silloin
esimerkkinä, että ei terveydenhuollossakaan lääkärin
sijaisena voi toimia kemian opiskelija pelkästään
sillä perustella, että on vähän
samaa alaa opiskeleva henkilö kyseessä. Aivan
samanlaisesti sosiaalialallakaan ei voi ajatella niin, että sosiaalityöntekijän
sijaisena toimisi yleisesti yhteiskuntatieteitä opiskeleva
vaan nimenomaisesti sosiaalityötä opiskeleva.
Tämän valiokunta on nyt sitten tänne
esitykseen tarkentanut, tästä olen erittäin
mielissäni.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Tulen varmuuden vuoksi tänne, jos
ei 2 minuuttia ihan riitä, mutta todennäköisesti
riittää. (Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle.)
Puutun ainoastaan yhteen asiaan tässä lakiesityksessä,
tähän, mihin edustaja Salonen jo viittasi. Lakiehdotuksen
7 §:n mukaan oikeus harjoittaa sosiaalityöntekijän
ammattia laillistettuna ammattihenkilönä on jatkossakin
henkilöllä, joka on Suomessa suorittanut sellaisen
korkeakoulututkinnon, johon sisältyy pääaineopinnot tai
pääainetta vastaavat yliopistolliset opinnot sosiaalityössä.
Lakiehdotus ei laajenna sosiaalityöntekijän ammattioikeutta
ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille.
Tähän haluan ottaa kantaa sen vuoksi, että olen
huomannut muissakin, esimerkiksi työpaikkarekrytointi-ilmoituksissa,
että on alettu korostamaan yliopistollisen korkeakoulututkinnon vaatimusta
joidenkin tehtävien pätevyysvaatimuksena. Tämä on
kyllä siinä mielessä ristiriitainen,
että me olemme pyrkineet luomaan tähän yhteiskuntaan
sellaista koulutusmallia, että ylempi ammattikorkeakoulututkinto
ja yliopistossa suoritettu maisterintutkinto ovat työelämässä samanarvoisia
ja samanvertaisia. Mutta käytännön elämässä,
rekrytointi-ilmoituksissakin, tätä periaatetta
vesitetään sillä, että tiettyihin tehtäviin
työnantaja haluaa valita yliopistollisen korkeakoulututkinnon
suorittaneita. Siihen tietysti työnantajilla on mahdollisuus,
koska hehän voivat valita sellaisia kuin itse haluavat.
Mutta tässä laissakin tämä viedään
lainsäädännön asteelle, eli
me rikomme sitä periaatetta, että ylempi ammattikorkeakoulututkinto
ja yliopistossa suoritettu maisterintutkinto olisivat työelämässä samanarvoisia.
Tässäkin laissa me rikomme tätä tavoitetta
ja periaatetta vastaan, koska lakiehdotuksessa vaaditaan yliopistolliset
opinnot sosiaalityössä.
Minä kyllä henkilökohtaisesti jollakin
tavalla en ymmärrä sitä, ettei ammattikorkeakoulusosionomi,
joka on opiskellut siis, niin kuin edustaja Salonen sanoi, sen kolme
ja puoli vuotta ja ne kaikki opinnot, sen lisäksi pätevöitynyt
työelämässä vuosikausia ja lähtenyt
sen jälkeen opiskelemaan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon,
silti tällä alalla voi edetä vaativampiin
työtehtäviin. Hän pysyy kyllä käytännössä esimerkiksi
sosiaalityön alalla aika pitkälti sitten niissä tehtävissä,
missä aikaisemminkin, huolimatta tästä kouluttautumisesta
eteenpäin.
Tähän kiinnitän huomiota, että me
tavallaan tämän lain yhteydessä toimimme
sitä periaatetta vastaan, millä ylemmät
ammattikorkeakoulututkinnot on tähän maahan luotu.
Minä pelkään, että pikkuhiljaa
käy niin, että tätä ylempää ammattikorkeakoulututkintoa
vesitetään yleisesti niin, että se ei
käytännössä työelämässä mahdollista samanlaisia
reittejä edetä kuin yliopistollinen korkeakoulututkinto
tekee. Tässä me nyt näemme yhden käytännön
esimerkin, jossa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon merkitys
on onnistuttu ihan lainsäädännössä vesittämään
eikä se mahdollista vaativampiin tehtäviin siirtymistä sosiaalihuollon
alalla.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lakiesitys on ehdottomasti tarpeen ja
tarkoituksenmukainen, sillä lailla luodaan keskeisten sosiaalihuollon
ammattien laillistamiselle ja rekisteröinnille ja valvonnalle
perusteet. Ammattihenkilöiden laillistamisen ja rekisteröinnin
tavoitteena on ensisijaisesti varmistaa, että sosiaalihuollon
ammattihenkilöillä on ammattitaidon edellyttämä koulutus,
riittävä ammatillinen osaaminen ja ammattitoiminnan
edellyttämät valmiudet sekä mahdollisuus
kehittää ja ylläpitää ammattitaitoaan.
Asiakasturvallisuuden kannalta tämä on ensiarvoisen
tärkeää.
Jatkossakin oikeus harjoittaa sosiaalityöntekijän
ammattia laillistettuna ammattihenkilönä on henkilöllä,
joka on Suomessa suorittanut sellaisen korkeakoulututkinnon, johon
sisältyy pääaineopinnot tai pääainetta
vastaavat yliopistolliset opinnot sosiaalityössä.
Aivan kuten edustaja Kalliorinne äsken totesi, lakiesitys
ei laajenna sosiaalityöntekijän ammattioikeutta
ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille. Tästä valiokunta
myös keskusteli mietintöä laatiessaan ja
totesi, että siihen olisi jatkossa kyllä syytä kiinnittää huomiota.
Arvoisa puheenjohtaja! Kannatan lakiesityksen hyväksymistä tällaisenaan.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kalliorinteen huoli on kylläkin
aiheellinen. On oltava useita erilaisia polkuja kouluttautumiseen,
ja yksi niistä on luotu nimenomaan ammattikorkeakoulun
puolelle, ja se polku on tärkeä. Itse asiassa
sosiaalityössä jos jossain kokemus työelämästä lisää ja
syventää oikeastaan vielä sitä professionaalista
osaamista ja ymmärrystä, ja siksi tämä on
tärkeä asia.
Sosiaalialan tehtävärakenne on kuitenkin useissa
paikoissa edelleen pahasti kesken, ja siksi haluaisin kiinnittää huomiota
siihen, että työtehtäviä voidaan
edelleen muokata myös siellä sosiaalityön
sisällä niin, että tehtäviä löytyy
sosionomille, ylemmälle sosionomi (amk):lle ja sosiaalityöntekijälle
niin, että jokainen voisi tehdä koulutustaan vastaavaa
työtä. Se tietenkin olisi rakenteellisesti järkevää,
mutta jokaisen työntekijän työssäjaksamisen
kannaltakin erittäin tärkeä asia.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan yhden näkökulman
nostaa tässä esille. Hallituksen tavoitehan on
edistää sosiaalihuollon asiakkaan oikeutta laadultaan
hyvään sosiaalihuoltoon ja hyvään
kohteluun, ja siihen tarvitaan silloin ammattihenkilöstöä.
Meillä Vantaalla kaupungin johto on kiinnittänyt
huomiota siihen, ettei ole olemassa riittävästi sosiaalityöntekijöitä tehtäviin.
Itse asiassa helmikuussa Vantaa yhdessä Helsingin, Espoon
ja Kauniaisten kanssa teki yliopistolle vetoomuksen siitä,
että näitä koulutuksia ja koulutuspaikkoja
lisättäisiin. Sosiaalityöntekijöitä koulutetaan
Helsingin yliopistossa aivan liian vähän, ja viime
vuonna aloituspaikkamäärä oli vain 20.
Jos me ymmärrämme tämän Helsingin
seudun tarpeen, niin ei tällaisilla koulutusmäärillä pystytä vastaamaan
siihen niin, että me saisimme tänne koulutettuja
sosiaalityöntekijöitä vastaavaa määrää,
mitä me tarvitsemme. Tämän johdosta on hyvin
yleistä, että pääkaupunkiseudun
kunnissa on hyvin paljon sijaisuuksia, jotka jatkuvat hyvinkin pitkiä aikoja,
koska sosiaalityöntekijöitä koulutetaan
aivan liian vähän. Tämä olisi
syytä ottaa myös huomioon.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Niikko puuttui erittäin
tärkeään asiaan, ja olen hänen
kanssaan tästä täsmälleen samaa mieltä.
Meillä ei ole riittävästi koulutettuja
sosiaalityöntekijöitä, ja vaikka meillä selkeästi
on tarvetta lisätä koulutuspaikkamääriä,
niitä ei ole lisätty kuitenkaan siten, kuin olisi
pitänyt. Valiokunta kiinnitti tähän ihan
vakavaa huomiota, eli tämä on erittäin
tärkeä asia.
Keskustelu päättyi.