19) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ehkäisevän
päihdetyön järjestämisestä sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lakiesityksessä säädetään
yleisellä tasolla päihdehaittojen seurannasta,
toiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta. Laki korvaa jo vanhentuneen raittiuslain.
Lakiesitys on erittäin kannatettava. Erityisen tyytyväinen
olen siihen, että tässä laissa säädetään
nyt ensimmäistä kertaa myös pelihaittojen ehkäisystä.
Rahapelaamisesta aiheutuu merkittäviä sosiaalisia,
terveydellisiä ja taloudellisia haittoja, jotka kohdistuvat
pelaajiin ja heidän lähiyhteisöönsä sekä yhteiskuntaan.
Rahapelihaittoja on pyritty vähentämään
osana ehkäisevää päihdetyötä,
vaikka tästä ei ole aikaisemmin erikseen säädetty.
Rahapelihaittojen ennaltaehkäisy kuuluu hyvinvoinnin ja
terveyden edistämiseen.
Mietinnössään valiokunta korostaa
rahapelihaittojen ehkäisyn merkitystä ja pitää tarkoituksenmukaisena
toiminnan kytkemistä osaksi ehkäisevän
päihdetyön kokonaisuutta.
Arvoisa puhemies! Kannatan lakiesityksen hyväksymistä tällaisenaan.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ehkäisevän päihdetyön
merkitys on viime aikoina kasvanut alkoholinkulutuksen kasvun myötä. Päihdehaitat
eivät kosketa pelkästään päihteidenkäyttäjiä vaan
myös heidän läheisiään
ja ympäröivää yhteiskuntaa.
Pelkästään alkoholinkäytön aiheuttamat
haitat maksavat julkiselle sektorille arviolta jopa yli miljardi
euroa vuosittain.
Tällä lailla on tarkoitus turvata päihdehaittojen
ehkäisy paikallisella tasolla omalla erillislailla. Kunnilla
säilyy yhä vastuu ehkäisevän
päihdetyön järjestämisestä,
ja kunnat saavat ohjausta aluehallintovirastolta, kun lain valtakunnallinen ohjaus
kuuluu Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle. Lain tavoitteena on
tukea ehkäisevää päihdetyötä kunnissa
entistä tehokkaammin. Erillislailla mahdollistetaan myös
se, että tasa-arvo ehkäisevässä päihdetyössä toteutuu
kaikkialla Suomessa.
Tällä hetkellä miltei 90 prosentissa
kunnista on nimetty ehkäisevää päihdetyötä koordinoiva henkilö.
Kuitenkin selvityksen mukaan yli puolessa kunnista oli puutteita
yhdyshenkilön tehtävien määrittelyssä.
Onkin tärkeää, että ehkäisevä päihdetyö organisoidaan
jatkossa siten, että jokaisessa kunnassa nimetään
yhdyshenkilö, jonka tehtävät määritellään
siten kuin paikallinen ja alueellinen yhteistyö edellyttää.
Kuten edustaja Tainio totesi, sosiaali- ja terveysvaliokunta
halusi mietinnössään kiinnittää huomiota
myös rahapelaamisen haittoihin. Rahapelihaittoja on pyritty
vähentämään osana ehkäisevää päihdetyötä,
vaikka siitä ei olekaan erikseen säädetty.
Esimerkiksi rahapelaamisen ikärajan valvontaa on edistetty
samoin keinoin kuin päihteidenkäytön.
Rahapelihaittojen ehkäisy kuuluu aivan keskeisesti terveyden
ja hyvinvoinnin edistämiseen, ja olisi järkevää kytkeä se
osaksi ehkäisevän päihdetyön
kokonaisuutta, kuten valiokunta nyt ehdottaa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä tämän
uudistuksen tarkoituksena on saada ehkäisevän
päihdetyön toimintaedellytykset yhdenmukaisiksi
koko maassa. Tavoite on hyvä ja siinä mielessä kannatettava,
että päihteistä aiheutuvat suoranaiset
kustannukset ovat noin 1,6 miljardia euroa vuodessa. Nämä kustannuksethan
tulevat suoraan yleensä kuntien ja valtion maksettavaksi.
Arvoisa puhemies! Omasta kokemuksestani näistä ehkäisevän
päihdetyön tehtävistä, joissa myös
olen joitain vuosia ollut, haluaisin yhden näkökulman
esittää. Valiokunnan tulisi tulevaisuudessa kiinnittää huomiota
siihen, millä tavoin voidaan vahvistaa kolmannen sektorin
ennalta ehkäisevää työtä,
koska se trendi, ikävä kyllä, oli laskusuunnassa
jo vuosikymmen sitten, kaksi vuosikymmentä sitten. Aikaisemmin
panostettiin kovasti ennalta ehkäisevään
työhön, ja se on muuttanut muotonsa moneen kertaan.
Toki ymmärrän, että meidän pitää uudistua
ja tuoda eri tavalla näitä päihdehaittojen
ehkäisytoimenpiteitä, mutta niitä ei
saisi pelkästään jättää niin
sanotusti kuntien tehtäväksi. Uskon edelleenkin,
että kolmannella sektorilla on innovatiivisempia tai hyvinkin
ruohonjuuritasolähtöisiä toimintatapoja,
ja tokihan me tuemme niitä esimerkiksi Raha-automaattiyhdistyksen
kautta mutta emme missään tapauksessa siinä määrin
kuin sille olisi tarvetta.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on todella tärkeä asia,
tämä päihdehaittojen ehkäisy
ja se, mitä edustaja Niikko sanoi, miten kolmas sektori
tekee siinä erittäin arvokasta työtä.
Raha-automaattiyhdistyshän todella rahoittaa sitä aika
merkittävällä summalla, mutta on totta myös
se, että sekään ei riitä. Nimittäin
tässä on jo edellisissä puheenvuoroissa
puhuttu näitten päihdehaittojen kustannuksista,
ja niitten välilliset kustannukset ovat jopa 3—6
miljardia euroa vuodessa yhteiskunnalle. Jos me otamme huomioon
vielä sen, että päihdehaitat lyhentävät työuria
noin neljä vuotta keskimäärin, niin tässä menetetyssä työajassa,
jos se lasketaan mukaan, puhutaan 12 miljardista eurosta vuositasolla.
Eli meidän koko kestävyysvajeemme olisi jo sillä kuitattu,
jos me pystyisimme täysin nämä päihdehaitat
ehkäisemään. Se on ihan selvää,
että niitä ei pystytä täysin
ehkäisemään, mutta kaikki eurot, joita
siitä saadaan, ovat erittäin arvokkaita, ja kolmannen
sektorin rooli on aivan keskeinen tässä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä tähän
edustaja Tainion huomioon liittyen jatkaa, että kun me
yhdessä tunnustamme kolmannen sektorin merkityksen päihdehaittojen ehkäisyssä,
niin meidän tulisi myös ymmärtää se, että me
ikävä kyllä jätämme
tällaiset pienet toimijat helposti pois näitten
avustusten jaossa. Raha-automaattiyhdistys yleensä suosii
näissä avustuksissaan näitä valtakunnallisia
ja isoja toimijoita, ja ikävä kyllä tämmöiset
pienet toimijat ovat tämän ennalta ehkäisevän
työn puolelta aika vähissä tässä maassa.
Siinä mielessä, kun itse en istu Raha-automaattiyhdistyksen
hallituksessa ja jos täällä on tänään
kansanedustajia, jotka istuvat siellä, niin pyytäisin
erityisesti kiinnittämään huomiota siihen,
että siellä voitaisiin linjata avustusmenettelyä siten,
että myös nämä pienet ruohonjuuritason
toimijat pääsisivät kiinni niihin avustuksiin.
Ei sen työn tarvitse olla aina niin sanotusti kymppipisteen
luokkaa joltain hallinnolta tai muulta, jos siellä on muuta
ruohonjuuritason innovatiivista osaamista, jota pystyttäisiin hyödyntämään.
Yleensä näillä pienillä toimijoilla
oman kokemukseni mukaan on hyvin paljon annettavaa ja hyvin paljon
sitä aitoa kansalaisyhteistyötä, jossa
myös vapaaehtoistyö yhdistetään sen
pienen saadun avustuksen kanssa. Siinä mielessä meidän
täytyy tässä asiassa mennä eteenpäin:
ei ulkoistaa tätä ongelmaa suurille järjestöille
tai kunnille vaan huomata ne kaikki toimijat tällä alalla.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Niikko peräänkuulutti
Raha-automaattiyhdistyksen hallituksen jäseniä,
ja olen tosiaan hallituksen jäsen ja olen sen puheenjohtajakin.
Raha-automaattiyhdistyshän jakaa vuosittain noin 318
miljoonaa euroa sosiaali- ja terveysalan järjestöille,
ja siellä avustusosasto erittäin tarkkaan arvioi
jokaisen hakemuksen. On tietysti totta, että me
emme pysty kaikkia avustamaan, sillä avustushakemuksia
tulee muistaakseni yli 2 000:lle erilaiselle projektille,
joista vain noin 700—800:aa pystytään
vuosittain avustamaan. Mutta kaikki, joita avustetaan, arvioidaan
erittäin tarkasti. Ne menevät hyvin tarkan seulan
läpi, ja myös niitten toimintaa vuoden mittaan
arvioidaan, että kuinka vaikuttavaa se on. Eli pelkästään
se järjestön ja hakijan koko ei ratkaise sitä avustuksen
saamista, vaan ennen kaikkea se, miten vaikuttavaa toimintaa se
pystyy aikaansaamaan niillä euroilla.
On todettu, että jokaisen euron, joka tähän
toimintaan laitetaan, yhteiskunta saa 8-kertaisena takaisin. Järjestöjen
toiminta on erittäin tärkeää.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Kun kerrankin pääsen keskustelemaan
Raha-automaattiyhdistyksen hallituksen puheenjohtajan kanssa oikein
eduskunnasta käsin, niin haluaisin yhden huomion tässä tuoda
esille.
On hyvin tavallista, että pienet toimijat, järjestöt,
joilla ei ole esimerkiksi avustusta ja ei ole vakituista henkilökuntaa,
eivät pysty tekemään niin pedanttisia
hakemuksia, että he tulisivat huomioiduiksi siellä avustusvalmisteluiden
arvioinneissa. Tiedän hyvin usean järjestön
kohtalon siinä, että heidät on hylätty
sen tähden, että he eivät pysty esittämään
asiaa niin kaunokielisesti, että se avustusvalmistelu voisi
heidät hyväksyä. Onkin tullut tälle
alalle hyvin tyypilliseksi se, että jotkut toimijat ostavat
ulkopuolelta sen avustuksen valmistamisen kokonaan. Tehdään
pedanttinen hakemus, tehdään paperilla kaikki
täydelliseksi, mutta se ei vielä takaa yhtään
mitään siitä, että se työ itse
asiassa olisi juuri sitä tehokasta toimintaa, mitä paperissa
kuvataan.
Siinä mielessä toivoisin, edustaja Tainio,
että aidolla tavalla Raha-automaattiyhdistys voisi palata
sinne alkujuurille, missä se oli vielä noin 20 vuotta
sitten ja hyvin helposti otti mukaan uusiksi toimijoiksi järjestöjä,
jotka oli vuosi kaksi sitten perustettu ja suurella innovatiivisuudella
ja sydämellä tulivat esittämään
hankkeen, josta löytyi se helmi, jota kannatti lähteä tukemaan.
Tiedän tämän sen vuoksi, että olin
itse perustaja yhdessä tämmöisessä järjestössä,
joka pääsi jo ensimmäisenä vuonna
avustuksen piiriin. Ja kun jälkeenpäin luin sen
avustuksen sisällön, minkä olin itse
raapustanut, vaikka en ollut ammattilainen siltä osin,
että olisi ollut terveysalan koulutusta edes, niin ei voinut
kuin nauraa vain, että miten minä tällaisella
rahoituksen sain. Mutta silloin oli ainakin mahdollista vielä tavata
avustuksen valmistelijat henkilökohtaisesti ennen kuin avustus
jätettiin ja pääsi käymään
semmoista vuorovaikutusta, ja avustusvalmistelija otti sen helmen,
jos hän löysi, ja myönsi sen avustuksen.
Tämänkaltaista rahoitusta meillä pitäisi
olla yhdistyksille tässä maassa. Yhteiskunta ei
voi muuttua sellaiseksi, että sieltä tulee vain
niille suurille ammattilaisille se avustus, vaan tulisi ottaa aidosti
mukaan aivan pienimmätkin toimijat.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa puhemies! Raha-automaattiyhdistyshän on uusinut
avustustenjakotoimintaansa erittäin paljon viime vuosina,
ja olen saanut myös näiltä yhdistyksiltä ja
niiden projekteilta paljon kiitosta tästä toiminnasta.
Siellä todellakaan ei ratkaise se, kuinka kaunokielisesti
avustuksen kirjoittaa, vaan siellä nimenomaan ratkaisee
se sisältö ja työ, mihin sitä avustusta
haetaan. Jokaiselle nimetään oma valmistelija,
ja jokainen hakija voi ottaa yhteyttä tähän
valmistelijaan ja keskustella hänen kanssaan, ja sen jälkeen,
jos hän saa avustuksen, hänellä on aina
se yhteyshenkilö, jonka kanssa hän voi keskustella.
Eli toimintaa on organisoitu aivan parin viime vuoden aikana
uudella tavalla, ja siitä on tullut paljon kiitosta avustuksen
hakijoilta.
Keskustelu päättyi.