2) Valtioneuvoston ihmisoikeusselonteko 2014
jatkui
James Hirvisaari /m11:
Arvoisa puhemies! Tässä talossa toimitaan
tällä hetkellä kansan tahdon vastaisesti
liian monella sektorilla. Meillä ei ole kansan valtuutusta
tuhota omaa maatamme. Meidät on valittu pitämään
suomalaisten puolta muun maailman puristuksessa. Katson, että selonteon
vihapuhetta koskevan osuuden perimmäinen tarkoitus on suojata
mielipuolista maahanmuuttopolitiikkaamme kritiikiltä. Jätin
lakivaliokunnan lausuntoon eriävän mielipiteen, koska
selonteossa on vihapuheille annettu liian suuri painoarvo ja koska
maahanmuuton ongelmista puhuminen halutaan umpimielisesti mieltää rasismiksi.
Arvoisa puhemies! Selonteko herätti monia kysymyksiä.
Kykeneekö kukaan näkemään ongelmaksi
sen, että vihapuheleimoja käytetään
poliittisina lyömäaseina ja hyvin yleisesti ilkeimpien
vihapuheiden kohteina ovatkin maahanmuuttopolitiikan kriitikot?
Lieneekö sellaisia vihapuheita meillä oikeasti
edes olemassa, kun vertaamme äärimuslimien harrastamaan
karmeaan vihanlietsontaan? Heidän saarnoihinsa kuuluu ilmiselvästi
myös vihan tunne, kun sokeauskoisen porukan hermo repeää hulluja
kuvittelevien aivojen tyhjälyönneistä.
Säkkipimeässä ei järjen valo loista.
Nyt tuntuu siltä, että suhteellisuudentaju on
pahasti pettänyt.
Mitä sitten tarkoittaa selonteossa vaadittu nollatoleranssi
käytännössä, ja kuinka ne kansalaisten
suut voitaisiin tukkia? Eikö olisi parempi, että paha
olo puretaan ajoissa sanoiksi kuin että paine purkautuu
teoiksi? Entä mitä pahaa sananvapauden kannalta
on epäkorrektissa retoriikassa? Sekoitetaanko sellainen
vihapuheeseen? Ovatko huumori, vitsit ja pilapiirrokset vihapuhetta?
Uuden säälittävän yhdenvertaisuuslain mukaan
niin taitaa olla tulkittavissa. Esimerkki: Suomalainen, ruotsalainen
ja somali kävelivät kadulla. Kuka heistä teki
väärin? Sekin taitaa olla kielletty vitsi, koska
somalihan se ei ainakaan voinut olla.
Arvoisa puhemies! Minä kritisoin ankarasti islamia,
koska siinä kulttuuripiirissä ihmisoikeudet, demokratia,
sananvapaus ja tasa-arvo ovat hyvin heikossa jamassa. Islam aiheuttaa
vakavaa turvallisuusuhkaa myös Suomessa, kuten juuri äsken
keskustelussa kävi ilmi ja käsiteltiin. Sen ilmaiseminen
ei ole mitään vihapuhetta, vaikka niin halutaan
poliittisista syistä tulkita ja vaikka moraaliltaan läpimädäntynyt
oikeuslaitoksemme rankaisee totuudenpuhujia. Mutta on pakko kysyä:
Mitä valtiojohto aikoo tehdä suomalaisten turvallisuuden
takaamiseksi? Onko niin, että vain anteeksipyydellä ja
alistua islamin edessä? Minusta se olisi aivan äärimmäisen
häpeällinen tie.
Arvoisa puhemies! Islamin invaasio ja terrorismi on ovella,
mutta oikeusministeriö hyssyttelee ja syyttää kansalaisia
vihapuheista. Sen takia katson, että ainakin siltä osin
kyseinen selonteko on leikillisesti sanoen kukkahattuämmien
arvoton tekele.
Arvoisa puhemies! Jatkaisin puhetta seuraavassa puheenvuorossani.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Statsrådets redogörelse
om mänskliga rättigheter är ett viktigt
dokument som är värt den grundliga behandling
i riksdagen som den genomgått. Det är förstås
lite tråkigt att vi den här tidpunkten, så här
sent, som ett av de sista ärendena under den här
riksdagsperioden får en möjlighet att diskutera
frågan här i plenum.
Sedan den senaste redogörelsen om mänskliga
rättigheter getts till riksdagen har ett centrum för
mänskliga rättigheter inrättats i anslutning
till justitieombudsmannens kansli. Finlands nationella människorättsinstitution
har skapats och i december 2014 fått status att yttra sig
i FN:s råd för mänskliga rättigheter.
Det är bra att Finland på det här viset
visar att mänskliga rättigheter är något
vi vill prioritera och ser som en central del av vår säkerhets-
och utrikespolitik. Respekten för mänskliga rättigheter är
en av de viktigare utgångspunkterna för en rättsstat
och demokrati.
Också i Finland har vi skamfläckar som måste åtgärdas.
Ratificeringen av ILO-konventionen som vi behandlar här
i riksdagen just nu ser ut att falla, vilket vi i svenska riksdagsgruppen är enormt
besvikna över, och jag hoppas ännu att vi i morgon
under behandlingen här i riksdagen ska komma till att vi
godkänner ILO-konventionen. Det är någonting
som samerna i Finland har väntat på länge.
Det är också en skam att behandlingen av
lagförslaget som skulle ha garanterat papperslösa personer
grundläggande rätt till vård på ett
fult sätt stoppades här i riksdagen den här
veckan. Frågan är så viktig att det skulle
ha varit skäligt att ordna ett extra plenum för
att slutföra behandlingen av lagen här under den
här riksdagsperioden.
Puhemies! Ulkoasiainvaliokunta korostaa erityisesti naisiin
kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemistä ja
torjuntaa koskevan Euroopan neuvoston yleissopimuksen, niin kutsutun
Istanbulin sopimuksen, ratifioinnin ja tehokkaan toimeenpanon merkitystä.
Naisiin kohdistuva väkivalta on Suomessa edelleen
erittäin suuri ja vakava ongelma, ja seuraavan hallituksen
tuleekin jatkaa toimenpiteitä tämän moniulotteisen
ongelman ratkaisemiseksi.
Naisten osallisuutta päätöksenteon
eri tasoilla täytyy vahvistaa YK:n päätöslauselman
1325 mukaan. Suomi ja muut Pohjoismaat voisivat toimia edelläkävijöinä tässä kansainvälisessä
rauhan
ja konfliktien jälkeisen tilanteen ratkaisutyössä vahvistamalla
nimenomaan kansallisia toimintaohjelmia, vakiinnuttamalla seuranta-
ja arviointiohjelmia.
Ilmastonmuutosta pidetään jo tänään
ympäristöongelman lisäksi ihmisoikeusongelmana.
Ilmastonmuutoksesta kärsivät kaikista eniten köyhimmät
ihmiset köyhimmissä maissa. Naisten osuus kaikkein
köyhimmistä on noin 70 prosenttia. Olisi erittäin
tärkeää lisätä naisten
osallisuutta kansainvälisissä ilmastoneuvotteluissa
ja erityisesti myös niissä maissa, joissa luonnonkatastrofien
uhka on suuri.
Genom att stärka kvinnornas deltagande i arbetet för
att stoppa klimatförändringen och i anpassningsarbetet
skulle resurserna användas på ett effektivt sätt
och mycket mänskligt lidande kunna undvikas. Kvinnornas
roll som ledare bör stärkas både i fredsmedlingen,
konfliktlösande och i katastrofberedskap. Allt det här är
en del av arbetet för att stärka mänskliga
rättigheter i världen och att bygga ett rättvist
och fungerande samhälle både lokalt, regionalt
och globalt.
Värderade talman! Utrikesutskottet föreslår att
en nationell handlingsplan uppgörs i början av nästa
valperiod för grundläggande och mänskliga
rättigheter. Det här är ett bra förslag
som möjliggör att kunskapen om och fokus på innebörden
av mänskliga rättigheter skulle stärkas
här i Finland, vilket också debatten här
den här kvällen har visat att det finns ett stort
behov av. — Tack.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sitaatti: "Elämässä on
kaksi perusvalintaa: hyväksyä olosuhteet sellaisina
kuin ne ovat — tai hyväksyä vastuu niiden
muuttamisesta."
Arvoisa puhemies! Edellisen ihmisoikeusselonteon mietinnössä ulkoasiainvaliokunta
katsoi, että selonteolle luonnollisen jatkon muodostaisi
kansallisen toimintaohjelman laatiminen perus- ja ihmisoikeuksien
toteuttamisesta Suomessa. 2012 valtioneuvosto hyväksyi
ensimmäisen kansallisen perus- ja ihmisoikeustoimintaohjelman.
Se on hyvä työkalu hallituskausittaisen ihmisoikeuspolitiikan
tekemiseen.
Kuten selonteossakin kuitenkin todetaan, jatkossa priorisointia
koskevaa keskustelua helpottaisi se, että tulevissa toimintaohjelmissa
tehtäisiin selvemmin ero yleisen, hallituskauden ylittävän
ihmisoikeuspolitiikan ja konkreettisen, tietyllä hallituskaudella
toteutettavan politiikan välillä. On
ihan luontevaa, että ihmisoikeusongelmien korjaamisessa
edetään vaiheittain keskittäen rajallisia
resursseja eri aikoina eri asiakokonaisuuksiin.
Konkretisoinnissa on parantamisen varaa myös siltä osin,
että toimintaohjelma ei sisällä kustannusarvioita
toimintaohjelmahankkeista. Myöskään selonteko
ei käsittele taloudellisten voimavarojen kohdentamista
Suomen ihmisoikeuspolitiikassa. Kuten ulkoasiainvaliokunta on ehdottanut,
toivon seuraavan hallituksen laativan heti vaalikauden alussa kansallisen
perus- ja ihmisoikeuksien toimintaohjelman.
Arvoisa puhemies! Kansainväliset valvontaelimet ja
ylimmät kansalliset laillisuusvalvojat ovat kiinnittäneet
toistuvaa huomiota eräisiin perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen
kannalta merkittäviin ongelmiin Suomessa. Niin ulkoasiainvaliokunta
kuin perustuslakivaliokunta ovat aikaisemmin todenneet, että tällaiset
huomiot ovat usein merkkejä vakavista rakenteellisista
ongelmista, joihin on syytä puuttua.
Kansainvälisiltä valvontaelimiltä Suomi
on saanut huomautuksia muun muassa siitä, että naisiin
kohdistuvaan väkivaltaan ei ole kyetty riittävästi
puuttumaan. Vaikka painopistealueena ihmisoikeustoimintaohjelmassa
on ollut parantaa lähisuhdeväkivallan ja seksuaalisen
väkivallan uhreille tarkoitettuja palveluja ja kehittää keinoja
tunnistaa ja puuttua haavoittuvassa asemassa olevien kokemaan väkivaltaan,
ei esimerkiksi turvakotipaikkojen määrää ole
kyetty nostamaan riittävälle tasolle. Paitsi turvakotien
vähäinen määrä Suomessa,
ongelma on myös se, että turvakodit jakautuvat
alueellisesti epätasaisesti. Avopalveluihin eli niin sanottuun
turva-asumismalliin resurssisyistä siirtyminen ei sekään
ole optimiratkaisu kaikille väkivallan uhan alla eläville.
Turvakotien vahvuus on ympärivuorokautisessa henkilökunnassa
ja vertaistuen saatavuudessa.
On positiivista, että turvakotien rahoitus siirretään
kunnilta valtiolle. Turvakotipaikkojen määrä ei
kuitenkaan kasva, vaan saattaa ensi vuonna jopa vähentyä.
Hallituksen esitys Istanbulin sopimuksen ratifioinnista on hyvin
löyhä, eikä se täytä sopimuksen
velvoitteita. Onneksi työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
otti mietinnössään sopimuksen täytäntöönpanoon
perusteellisemman kannan edellyttäen, että turvakotipaikkojen
määrää nostetaan asteittain
Euroopan neuvoston suositusten mukaiselle tasolle.
Arvoisa puhemies! Sivistysvaltion mitta on osittain siinä,
kuinka hyvin se pitää huolta vähemmistöistään.
Ukrainan sisäinen hajaannus on osittain seurausta siitä,
että vähemmistöjen oikeuksista ja vaikutusmahdollisuuksista
ei ole huolehdittu, minkä seurauksena osa väestöstä on kääntynyt
valtiota vastaan. Tämä on tärkeä muistutus
myös meille asian tärkeydestä. Aiemmin debatissa
puhuin tästä hieman enemmän.
Arvoisa puhemies! Olen toiminut keskustan kansanedustajana pian
16 vuotta. Tämän vaalikauden olen hoitanut ulkoasiainvaliokunnan
vastaavan tehtävää ryhmässämme.
Pitkällinen työskentelyni IPUssa, maailman parlamenttien
välisessä liitossa, 12 vuotta eri tehtävissä,
jatkuu vielä vaalitauonkin aikana. Tähän
selontekoon viitaten on todettava, että neljä vaalikautta
on voinut puhua samoista, omista teemoistaan — maaseutukehitys,
tasa-arvo, yrittäjyys, lapset ja nuoret — ja toimia
niiden puolesta niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin
yhtä lailla. Tästä etuoikeudesta kiitän.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan kiittää lämpimästi
kaikkia kollegoita vuosien varrella ja tämän talon
ammattitaitoista henkilökuntaa ja tietenkin kaikkia äänestäjiä ja
tukijoita maakunnassa siitä, että olette auttaneet
minua hoitamaan kansanedustamista kohtuullisella menestyksellä. Ensimmäiset
neljä vaalikautta aloitin kaikki puheeni puhujapöntöstä sanoilla "Arvoisa
puhemies! Sitaatti." Tästä seurasi joitakin
vedonlyöntejäkin, muistelen, ensimmäisellä vaalikaudellani.
Ja niinpä nyt haluan tämän luottamustehtäväni
lopettaakin samoin Kyllikki Villan runon sanoin: "Arvoisa
puhemies! Sitaatti: ’Turvallisuutta ei ole, ei palkka,
ei vakuutus eikä eläke, ei toinen ihminen. On
vain uimataito, luottamus siihen, että vesi kantaa.’"
James Hirvisaari /m11:
Arvoisa puhemies! Arvoisat kollegat! Te, jotka luulette, että maailma
paranee kieltämällä sanoja ja leimaamalla mielipiteet
rikollisiksi, kuunnelkaapa tätä hiljaisuutta.
Se on täynnä keskisormia. Se ei ole vihapuhetta,
se on aitoa puhetta vihaisilta suomalaisilta — kansalta,
joka kokee, että sen johtajat ovat heidät pettäneet.
Te vaaditte vastuullisuutta samalla, kun luovutatte Suomen omaisuuden,
metsät, maat ja yritykset vieraiden valtioiden omistukseen
ja tuotte tänne muukalaisia maan ääristä elämään
suomalaisten kustannuksella. Puhutaan ihmisoikeuksista, mutta missä ovat
suomalaisten oikeudet? Niin kauan kuin nämä teidän
ihmisoikeutenne polkevat Suomen kansan oikeuksia, ne ovat vääryyden
asialla ja pahuuden edistäjiä. Ja syyllisiä tulevienkin
suomalaisten sukupolvien edessä olette te itse. Te aliarvioitte
ihmisen älyä. Te osoitatte ylemmyydentunteenne
ja halveksitte tavallisten suomalaisten tunteita. Te olette ajaneet
Suomen suohon, ulkoistaneet työpaikat Kiinaan ja Intiaan,
tuoneet halvat duunarit Virosta ja laittaneet suomalaiset maksamaan
Kreikan velat. Te vieläpä syyllistätte
nämä maahan polkemanne ihmiset siitä,
että te olette kohdelleet heitä väärin. Ja
teidän lääkkeenne on nollatoleranssi
ja sensuuri.
Arvoisa puhemies! Valheilla, hyssyttelyllä ja uhkailulla
yritetään pakottaa kansalaiset nielemään
karvas monikulttuurilääke, joka sekä maistuu
pahalle että on myrkkyä. Se myrkyttää totuuden,
se myrkyttää oikeudenmukaisuuden, se myrkyttää demokratian
ja se tuhoaa yhteiskuntarauhan. Ihmiset joutuvat päivittäin
kohtaamaan maahanmuuton aiheuttamia ongelmia omassa elämässään
samalla, kun valtiojohto hymyilee imelästi ja sanoo, että tämä on
meille vain rikkautta. Kuka voi oikeasti luulla, että sensuuri
lakaisee kärjistyvät asenteet maton alle? Miten tyhminä te
omia äänestäjiänne oikein pidätte?
Ja mikä vielä murheellisempi kysymys: miten halpa
tämä maa teille on?
Te olette häpäisseet Suomi-neidon ja sen päälle
tuoneet tänne rehellisten suomalaisten kustannuksella eläviä muukalaisia,
joista osa syyllistyy suureen osaan maamme raiskausrikoksista. Ja suunta
on pahenemaan päin. Sen toteamiseksi ei tarvitse kuin vilkaista
Ruotsiin ja Norjaan, jotka ovat ehtineet painua meitäkin
syvemmälle suohon. Tapanilan joukkorikastus on tuorein
esimerkki väärästä maahanmuuttopolitiikasta,
johon te olette syyllisiä.
Arvoisa puhemies! Vihapuhehysterialla on saatu aikaan se, että viranomaiset
vaikenevat. Briteissä raiskattiin 1 400 lasta,
kun poliisit olivat hiljaa rasismisyytteiden pelossa. Tuoreen uutisen
mukaan Oxfordissa on ilmennyt samankaltainen tapaus. Tämä,
jos jokin, on sairasta. Ja sinä, äläkä vetäydy
vastuusta, juuri sinä, suvaitsematon suvaitsija, olet pilaamassa
tätä maailmaa ja tämän maailman
samalla, kun huulillasi on moraalisen petoksen voitelemia yleviä puheita — ihmisoikeuksista.
Arvoisa puhemies! Jatkaisin puhettani vielä hetken
seuraavassa puheenvuorossa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Vuoden 2014 ihmisoikeusselonteossa esitetään
34 kehittämislinjausta. Sivistysvaliokunta omassa lausunnossaan
puuttuu omaa toimialaa koskeviin huomioihin. Ohessa muutama poiminta
sivistysvaliokunnan lausunnosta vapaasti siteerattuna.
Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä,
että kehittämislinjauksissa on nostettu näkyviin
naisten ja tyttöjen oikeudet koulutukseen useissa maissa. Selonteossa
todetaan myös, että vammaisiin henkilöihin
kohdistuu muita henkilöitä enemmän syrjintää ja
ihmisoikeusloukkauksia. Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat ne
vammaiset henkilöt, esimerkiksi naiset, lapset ja vähemmistöihin
kuuluvat, jotka joutuvat syrjityiksi monella eri perusteella.
Sivistysvaliokunta korostaa selonteossa todettua siitä,
että vammaisten henkilöiden oikeuksien toteutuminen
vaatii jatkuvaa seurantaa ja riittäviä voimavaroja
niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Vammaisten oikeudet tulee huomioida
kattavasti niin kansallisessa kuin kansainvälisessäkin
päätöksenteossa.
Sivistysvaliokunta pitää myös välttämättömänä,
että vammaisjärjestöjen ja -edustajien
asiantuntemusta hyödynnetään yhä paremmin
vammaisten aseman kehittämisessä.
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunta on edellisen ihmisoikeusselonteon
yhteydessä antamassaan lausunnossa kiinnittänyt
huomiota romanien koulutukseen. Romanit joutuvat ympäri Eurooppaa
syrjinnän kohteeksi, ja heihin kohdistuva vihapuhe on osin
lisääntynyt taloustaantuman myötä.
Suomen tulee toimia siten, että huomioimme myös
heikommassa asemassa olevien, kuten romanilasten, oikeudet koulutukseen.
Romanilapsia, sekä tyttöjä että poikia,
joutuu myös edelleen useissa maissa tarpeettomasti erityiskouluihin
etnisin perustein.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Pikkusen otan kantaa tuohon vihapuheeseen,
mitä on käyty tuolla. Nyt oli joukkoraiskaus tuolla
Tapanilassa, ja siitä sitten uutisoitiin — ensimmäiset
uutiset olivat Hesarissa ja Iltalehdessä muistaakseni — että ulkomaalaistaustainen
ryhmä oli tehnyt tämän. Sitten vähän
ajan päästä poistettiin sieltä se,
että se on ulkomaalaistaustainen ja niin edelleen. Nämä kätketään. Ei
voida puhua enää rehellisesti, miten asiat ovat. Tällä tavalla
nämä rikokset peitetään tuon
nimikkeen "vihapuhe" alle. Miksi ei voi sanoa
niin kuin asiat ovat? Sanommehan me täällä Suomessakin
esimerkiksi pohjalaisia puukkojunkkareiksi, lappalaisia heinäkengiksi
ja savolaisia kieroiksi ja vaikka mitä, eikä siitä kukaan
suutu, mutta tuntomerkit kyllä tulee. — Mutta
näissä tapauksissa ei sitä saa tehdä.
Sitten vielä semmoinen juttu: Tulin tänne eduskuntaan,
käytin n:llä alkavaa sanaa, joka oli minun Aapisessa.
Siitä jopa tasa-arvovaltuutettu nosti maitonsa, koska oli
kysymyksessä vihapuhe. Tuomitaan nyt se Aapinen ensin ja
sitten vasta minut, joka sitä vahingossa käytin.
Vahingosta rangaistaan, mutta sitä vastoin tänne
tulee saarnaamaan joku ja sanoo, että kohta liehuu islamin
lippu Eduskuntatalon lipputangossa. Tämäkö ei
ole vihapuhetta? Tämmöiset saa kyllä hillua.
Mutta jos minä olen 40 vuotta sitten oppinut Aapisesta
kirjoittamaan ja lukemaan ja käytän sitä sanaa,
jonka olen oppinut silloin, minut tuomitaan kyllä välittömästi
siitä. Elikkä tämä on mädännäisyyttä jos
mikä.
James Hirvisaari /m11:
Arvoisa puhemies! Selonteosta saa sen käsityksen, että oikeusministeriön
mielestä Suomen suurin ongelma on rasistiseksi leimatun
suomalaisen kantaväestön harrastama vihapuhe,
minkä takia suomalaisten turvat pitäisi muka tukkia.
Monikulttuurihurmoksessa fantasioivan suvaitsevaiston mielestä esimerkiksi
islamia ei saisi laisinkaan kritisoida, koska monikulttuurisuus
on muka aina pelkkää rikkautta esimerkiksi raiskaustilastoista
riippumatta. Kuvitellessaan edustavansa hyviä ihmisiä tämä höyrähtänyt
eliitti tuhoaa yhteiskunnan henkisellä väkivallalla
ja kansalaisten alistamisella. Ruotsikaan ei tänä päivänä ole
meille mikään esimerkillinen mallimaa vaan tulevaisuuden
kauhukuva, jota Suomen ei pidä jäljitellä vaan
kavahtaa. Sen tähden kaikki haittamaahanmuutto olisi torpattava
ja viime kädessä kansanäänestyksen
keinoin.
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnan lausuntoon jättämääni
eriävään mielipiteeseen kirjasin, että selonteon
laatineen perus- ja ihmisoikeusyhteyshenkilöiden verkoston
muodostamisessa on ollut tasa-arvo-ongelma eli vaatimus sukupuolikiintiöstä ei
ole täyttynyt. Se oli siis naisvaltainen. Verkoston asettamispäätöksessä ei
ole noudatettu naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun
lain säännöksiä toimielimen
kokoonpanosta, mikä myös verkoston asettamista
koskevassa 13.6.2012 päivätyssä muistiossa
todetaan. Tältä pohjalta ei ole mikään
ihme, että vihapuhetematiikka on saanut selonteossa kovin
suuren painoarvon, ikään kuin kantaväestön
väitetty rasismi olisi suurikin ongelma Suomessa. Hämmästelen
vain sitä, että tämmöinen vääristymä menee
kumileimasinvaliokunnissa mennen tullen läpi.
Arvoisa puhemies! Lopetan presidentti Kekkosen legendaarisiin
sanoihin, jotka osoitan kaikille politiikan helppoheikeille ja pellehermanneille,
sananvapauden rajoittajille ja jotka ovat luultavasti myös
viimeiset sanani tältä paikalta tällä eduskuntakaudella: "Nanataas
tiranut!"
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Näitä puheita kuunnellessa
tulee tietenkin mieleen se, että kyllähän
meillä Suomessa on totta, että meillä on
hiukan joskus vihapuhehysteriaa, sillä me hyvin äkkiä haluamme
tukkia eri mieltä olevien henkilöiden suut. Sitten
toisaalta kuitenkin sitä jonkun tasoista radikaalista vihapuhetta
esiintyy joissain ryhmissä, joihin kuitenkaan ei oikeastaan
osata tai pystytä puuttumaan tai uskalleta puuttua.
Se, mikä tässä Suomessa alkaa olla
ehkä tulevaisuudessa harvinaista, on se, että sananvapaus rajoittuu
pian vain eduskuntaan, näiden seinien sisäpuolelle.
Meillähän on perustuslaissa turvattu sananvapaus,
ja kansanedustajaa ei voi asettaa sanoistaan syytteeseen. Siinä mielessä toivottavasti
tulevaisuus ei ole niin synkkä kuin täällä olemme
välillä kuulleet, että pitää pyrkiä eduskuntaan
päästäkseen puhumaan ilman syytepelkoa.
Arvoisa puhemies! Uskon kuitenkin siihen, että kun
sana on vapaa, mielipiteitä vaihdetaan ilman tahallista
toisen henkilön leimaamista, niin sen meidän yhteiskunta
kestää.
Keskustelu päättyi.