8) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi elinkeinotulon verottamisesta
annetun lain 6 ja 56 §:n, maatilatalouden tuloverolain 10 f §:n
ja rajoitetusti verovelvollisen tulon verottamisesta annetun lain
15 §:n muuttamisesta
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Tekisi mieli ehdottaa tämän
hylkäämistä, mutta en nyt kuitenkaan
ehdota.
Haluan kiinnittää huomiota siihen, että valiokunnan
mietinnössä alun perin sanottiin, silloin kun
tämä laki ensimmäistä kertaa
täällä oli — nythän
sitä korjataan, enkä muista, kirjoitinko minä sitä tähän
uudestaan — että valiokunta puoltaa lain hyväksymistä vain
sen takia, että se on osa työmarkkinasopimusta.
Tässä lain tarkoitushan kuulostaa ihan hyvältä:
tukea sitä, että yritykset kouluttavat henkilökuntaa
ja että yhteiskunta ottaa siitä tietyn vastuun.
Tätä varmaan työmarkkinajärjestöt
silloin aamuyöstä kello neljä, kun ne
tästä sopivat, ajattelivatkin, mutta sitten kun
tämä tuli verojaostoon ja tätä analysoitiin,
niin todettiin, että tämä on aivan surkea.
Ja tähän nyt menee taas 50 miljoonaa euroa, samalla
kun niitä tavoitteita, joita tällä tavoitellaan, voitaisiin
saavuttaa paljon tehokkaammin ja halvemmalla toista kautta.
Niille, jotka sitten huhtikuussa, toukokuussa tai ehkä elokuussa
tekevät hallitusohjelmaa, yrittävät miettiä,
mistä se 2 miljardia säästöjä otetaan,
tässä on sitten taas 50 ylimääräistä miljoonaa
siihen ongelmaan tehtävänä. On ikävää,
että tehdään tämmöistä lainsäädäntöä,
mutta, arvoisa puhemies, seuraavassa kohdassa puhun tästä asiasta
ehkä enemmän.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Soininvaara tiivisti hyvin
tämän tilanteen.
Olen itse istunut verojaostossa nyt 12 vuotta, ja en muista,
että olisi ollut montaakaan lakia, josta olisi niin yksiselitteisesti
verojaostossa hyvässä hengessä todettu,
että tämä on täysi susi jo lähtiessä.
Ja tämä ehkä varoituksena siitä,
että jos tehdään työmarkkinapoliittisia
ratkaisuja ja heitetään tietyllä tavalla
pakkopulla eduskuntaan, niin se ei vastaa kyllä missään
nimessä hyvää verolainsäädäntöä.
En ole vielä tavannut ketään, joka
olisi tyytyväinen tähän koulutusvähennykseen.
57 miljoonaa maksaa, ja kukaan ei ole tyytyväinen. Ehkä tämä on
yksi merkittävimpiä tai keskeisimpiä tarinoita
tämän kauden hyvinkin heikosta verovalmistelusta,
poukkoilevasta verotuksesta. Jääköön
tämä sitten historian lehdille niinä verolakeina,
joita ei koskaan olisi pitänyt säätää.
Toivon mukaan tämä pystytään
oikaisemaan tulevaisuudessa, koska tämä ei miltään
osilta kyllä täytä niitä velvoitteita
ja edellytyksiä, joita hyvältä verolainsäädännöltä edellytetään.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen täsmälleen samaa
mieltä edellisten puhujien kanssa. Jo silloin aikoinaan,
kun tämä koulutusvähennys neuvoteltiin
työmarkkinasopimuksen osana, se oli hyvin hankala neuvotella.
Sitten loppujen lopuksi, että saatiin kuntoon, valtion piti
verovähennyksellä osallistua tähän
kokonaisuuteen. Jo silloin aikanaan verojaosto ja valtiovarainvaliokunta
moittivat tätä ratkaisua. Tässä yhteydessä valiokunta
tekee aivan saman asian.
Täytyy sanoa, että jos jotakin pitäisi
tukea, niin se pitäisi oikeastaan ensi sijassa antaa suorana
tukena. Verovähennykset on erittäin huono tukikeino,
ja ne ovat hyvin monimutkaisia järjestelyjä. Ja
tältä osin voi sanoa, että tämän
tyyppistä verolainsäädäntöä ei
pitäisi hyväksyä. Pitäisi se yleinen
periaate olla: laaja veropohja ja alhaiset verokannat. Sen mukaan
mennään, ja jos tukia annetaan, niin annetaan
suorina tukina mahdollisimman läpinäkyvästi.
Sillä tavalla pitäisi toimia.
Mutta koska kyseessä on työmarkkinaratkaisu,
niin tässä yhteydessä asialle ei voida
yhtään mitään, mutta toivottavasti
se kritiikki, joka nyt tässä yhteydessä ilmastaan
ja myöskin valiokunnan mietinnössä, johtaa
siihen, että kun seuraava työmarkkinasopimus tehdään,
niin siinä yhteydessä tästä koulutusvähennyksestä voitaisiin
luopua.
Keskustelu päättyi.