9) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi arvonlisäverolain
3 ja 149 a §:n sekä kuitintarjoamisvelvollisuudesta
käteiskaupassa annetun lain 2 §:n muuttamisesta
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Arvonlisäveron alarajan ja huojennuksen
ylärajan korottamisella voidaan tukea pieniä ja
aloittavia yrityksiä. Sillä tavalla voimme osaltaan
vaikuttaa työllisyyteen, ja näiden rajojen korottaminen
on ollut vasemmistoliiton tavoitteena.
Tämän perusteella nyt teen tämän
meidän vastalauseemme mukaisen lausumaesityksen ja ehdotan,
että tässä yhteydessä lakiehdotukset
hyväksytään muuttamattomina mutta hyväksytään yksi
lausuma, joka on vastalauseessa 2 sanottu. Luen sen: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus aloittaa pikaisesti
neuvottelut EU:n kanssa, jotta voimme nostaa alv:n alaisen toiminnan
alarajan vähintään 25 000 euroksi
ja huojennuksen ylärajan vastaavasti vähintään
39 000 euroksi ja että hallitus antaa siten pikaisesti
eduskunnalle näiden rajojen nostoa koskevat esitykset." Eli
teen tämän lausumaehdotuksen.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen valiokunnan mietintöön
tehnyt hyvin lakonisen vastalauseen, jossa sanotaan, että valiokunnan
mietinnöstä ilmenevistä syistä johtuen
esitys tulisi hylätä. Myönnän,
että tässä on vähän
teekkarihuumoria mukana, mutta tämmöistä tilaisuutta
ei voinut jättää käyttämättä,
tai niin kuin edustaja Kalli sanoi, se oli kuin syöttö lapaan.
Arvoisa puhemies! Tämä on vakavampi asia. Ensinnäkin
kaikkien eduskuntapuolueitten ohjelmassa on se, mitä Kalliorinnekin
tässä sanoi, että tätä alarajaa
pitäisi nostaa ja paljon, jotta me tukisimme pienyrityksiä.
Ja, puhemies, minäkin olen sitä jo esittänyt,
siis 15 vuotta sitten, jo aikanaan liikevaihtoverosta. Vielä kuukausi
sitten pidin tätä ehdotusta oikein hyvänä,
mutta sitten kun tämä esitys tuli, niin se pantiin
verojaostossa asiantuntijoitten kesken aivan palasiksi eikä siitä jäänyt
kiveä kiven päälle sen takia, että tämä on kallis,
tämä tuottaa hyvin vähän niitä hyötyjä, mitä tällä tavoitellaan,
ja ne hyödyt ovat saatavissa toista kautta paljon paremmin.
No, nyt tämä on toistaiseksi vielä aika
harmiton, koska tämä 10 000 euroahan
tarkoittaa harrastelijamaista työskentelyä, mutta
jos se nostettaisiin, niin kuin omakin puolueeni esittää,
jonnekin 30 000 euroon, niin se maksaisi hyvin paljon ja
sen ainoa varsinainen vaikutus olisi se, että se johtaisi
yritysten pilkkomiseen ja sen kaltaiseen pakkoyrittäjyyteen,
jossa nyt työsuhteessa olevat ihmiset, sanotaan vaikka
parturi-kampaamossa, yhtäkkiä havaitsevat kaikki
olevansa yksittäisiä parturiyrittäjiä:
asiakas ei ollenkaan huomaa, että tässä olisi
tapahtunut mitään, mutta verottaja huomaa, että veroja
tulee vähemmän, ja sitten kaikki työsuhteeseen
liittyvät edut, esimerkiksi naisvaltaisilla aloilla perhevapaisiin
liittyvät edut, muuttuvat tietysti sillä tavalla
huonoiksi kuin ne yrittäjillä ovat. Vasemmistoliittokin siellä,
kun tällaisia esityksiä tekee, tosiasiassa tukee
pakkoyrittäjyyttä.
Toivon vakaasti, että vaikka me tätä virallisesti
kannatamme, niin tulevissa hallitusneuvotteluissamme unohtaisimme
koko asian ja keskittyisimme esimerkiksi sen ensimmäisen
työntekijän palkkaamiseen tai johonkin muuhun
tällaiseen, joka voisi jopa edesauttaa niitä asioita,
mitä tavoitellaan.
Verojaosto yksimielisesti sopi, että tätä asiaa ei
viedä eteenpäin. Me keskustelimme ainoastaan siitä,
esitämmekö hylkäystä vai unohdammeko
koko jutun. Hallituspuolueet esittivät, että on
parempi unohtaa koko juttu kuin esittää, että hallitus
on esittänyt huonon esityksen. Mutta sen jälkeen
tuli ihmisiä, joilla oli isommat kaluunat ja jotka sanoivat,
että kyllä tämä nyt vain on
pakko hyväksyä, ja sitten sen verojaosto hyväksyi mutta
päätti kuitenkin kirjoittaa perustelut hylkäämiselle
ja laittaa sinne yhden ainoan virkkeen lisää,
ja se oli se, että "esitys on hyväksyttävissä" — ei
voinut sentään kirjoittaa, että "hyväksytään
vain, koska ryhmänjohtajat käskivät".
Joka tapauksessa tähän sitten solahtaa taas
50 miljoonaa, niin että terveisiä taas niihin
hallitusneuvotteluihin, joissa yritetään miettiä,
että mistäs nyt sitten tämäkin
50 miljoonaa säästetään, samalla
kun ehkä ei ole rahaa sitten siihen ensimmäisen
työntekijän palkkaamiseen ja sen tukemiseen, kun
se nyt sitten meni tähän.
Todettakoon tämän hankaluuksista myös
se, että tämä on erittäin työläs — ei
silloin, jos joku on sen alarajan alla, vaan silloin, jos joku on
siinä välissä. Näitten palautushakemusten
käsittely työllistää 30 työvuotta
Verohallinnosta, mitä kannattaa ehkä verrata siihen,
että harmaan talouden torjuntaan, jota me kaikki pidämme
kovin suuressa arvossa ja jota pitäisi tehostaa, on varaa
käyttää 24 työvuotta — siis
tämä 30 ja koko harmaan talouden torjunta 24.
Ja koko tähän siirtohinnoitteluun, jossa puhutaan
siis sadoista miljoonista ja ehkä miljardeista, käytetään 40.
Tämä on myös monimutkaisuutensa takia huonoa
lainsäädäntöä.
Niinpä, arvoisa puhemies, en kuitenkaan aktivoi tätä esitystä,
koska olisi ikävää päättää eduskuntauransa
siihen, että puhemies toteaisi, että Soininvaara
on ehdottanut mutta kukaan ei ole kannattanut, joten asia raukeaa.
Sitä paitsi onhan tässä vaalitkin tulossa,
ja kun tämä nyt kaikkien puolueitten ajatuksena
on, niin en nyt omankaan puolueeni vaalityötä halua
tällä tavalla ryhtyä sabotoimaan, mutta
toivon jotakin järkeä sitten kuitenkin niihin
hallitusneuvotteluihin.
Arvoisa puhemies! Ellei huomenna tapahdu jotakin todella yllättävää,
niin tämä oli sitten viimeinen puheeni tässä eduskunnassa. — Kiitos.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Kalliorinteen vastalauseen
mukaista lausumaehdotusta.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Voin allekirjoittaa edustaja Soininvaaran
kaikki ne asia-argumentit, joita hän esitti tämän
asian yhteydessä. Samalla joutuu toteamaan, että onneksi
parlamentaarinen kokemus on tuonut sen, että lähetekeskustelussa
ei puhu aina kaikkea sitä, mitä sillä hetkellä on
mieltä, koska kyllä tämän asian
yhteydessä nimenomaan toteutuu tämä vanha
sanonta, että tieto lisää tuskaa. Eli asiantuntijavaiheessa
verojaostossa ei todellakaan jäänyt kiveä kiven
päälle tämän meidän kaikkien
yhteisesti kannattaman esityksen hyvien asioitten puolesta. Kaikkinensa
tämän vaikutus on verrattain pieni kuitenkin,
ja tämä on erittäin työllistävä Verohallinnon
puolella.
Ehkä tässä olisi ollut kaikkein parasta
se, mitä verojaostossa jo yhteisesti sovittiin, että tämä jätettäisiin
raukeamaan ja seuraava hallitus olisi saanut tehdä tästä paremman
version. Olisiko se sitten ollut samantyylinen tai olisiko tämä kyseinen
raha, noin 50 miljoonaa, käytetty sitten johonkin muuhun,
jolla katsottaisiin olevan parempi vaikutus pienten yritysten tukemiseen,
sitä en tiedä, mutta pakko myöntää,
että tämä ei missään
olosuhteissa tule olemaan ideaali tapa näitten pienten
yritysten tukemiseen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on hyvin mielenkiintoinen
kysymys, minkä takia hallitus tuo arvonlisäverolain
muutoksen tammikuussa. Jos se olisi haluttu tehdä, niin se
olisi voitu tehdä ennen vuodenvaihdetta ja voinut tulla
voimaan tämän vuoden alusta. Nyt tämä tulee
sitten seuraavan vuoden alusta kaiken kaikkiaan voimaan.
No, tietysti pikkuisen ironisesti voi sanoa, että voihan
sitten sanoa, että tämä on työllisyyttä edistävä hallituksen
esitys, koska 30 työntekijää joudutaan
palkkaamaan Verohallintoon, jotta tämä byrokratia,
joka tästä aiheutuu, voidaan toteuttaa.
Niin kuin todettu, puolueilla on kaikkia hyviä verotäkyjä ohjelmissaan,
ja aina pitäisi muistaa se, että laaja veropohja
on kuitenkin kaikkein paras keino, millä voidaan pitää sitten
se verokanta kohtuullisella tasolla. Tässäkään
se alarajan nosto ei ole sinänsä kauhean suuri
ongelma. Nyt se nostetaan 8 500:sta 10 000:een,
mikä meillä on EU:n kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti mahdollista,
ja se koskee vain noin 2 000:ta yrittäjää.
Mutta se ylärajan nosto 22 500:sta 30 000:een
merkitsee, että tulee kaiken kaikkiaan 20 000
uutta edunsaajaa ja näitten hakemusten käsittely
käynnistää valtavan byrokratian, ja voi
kysyä, mitä tarkoituksenmukaisuutta tässä kaiken
kaikkiaan tältä osin on.
On sinänsä harmi, että kun tosiaan
verojaostossa keskusteltiin, kun lausunto oli saatu, että mitä tälle
pitäisi tehdä, ja valitettavasti kävi
näin, että asia meni Helsingin Sanomiin, julkisuuteen, niin
se merkitsi sitä, että hallituksen kunnia tuli tietyllä tavalla
tässä tapauksessa kyseeseen. Kun hallitus oli
antanut hyvää tarkoittavan esityksen, niin sen
käsittelemättä jättäminen
olisi ollut jonkin verran ongelmallista ja näin ollen päädyttiin sitten
siihen tilanteeseen loppujen lopuksi, että esitys käsitellään
eduskunnassa loppuun asti. Se merkitsee sitä, että 32
miljoonaa euroa joudutaan käyttämään
tähän, plus hallinnolliset kustannukset. Seuraava
hallitus kun joutuu tekemään niitä säästöpäätöksiä,
niin varmaan joutuu sitten miettimään, mitä tälle
loppujen lopuksi tehdään. Tietysti kaikkein parasta
olisi se, että olisi joku yksi yksittäinen raja,
että näitä hakemuksia ei tulisi, 10 000
tai 15 000 — mutta siitä 15 000:stakin
jouduttaisiin sitten neuvottelemaan komission kanssa, jotta siihen
lupa kaiken kaikkiaan saataisiin.
Toivon, että asia tulee uuteen harkintaan seuraavan
eduskunnan aikana.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys tosiaan on työllisyyttä edistävä esitys.
Tässä, niin kuin edustaja Sasi mainitsi, kasvatetaan
taas tätä hallintoa ja työllistetään
veroviranomaisia ja muita henkilöitä tehtävissään.
Mutta hallituksen esityksenhän pitäisi olla kannustava
pk-yrityssektorin toiminnan lisäämiseksi ja yrittäjyyden
aloittamisen helpottamiseksi. Tämä arvonlisäveron
alarajan nostaminen 1 500 eurolla on mielestäni
aika vaatimaton askel siihen suuntaan, mitä hallitus on
kuitenkin puhunut tässä koko vaalikauden aikana,
että halutaan nostaa työllisyysastetta ja halutaan
saada lisää yrittäjiä Suomeen.
Lisäksi hallitus nostaa tätä verohuojennuksen ylärajaa
22 500 eurosta 30 000 euroon. Siinäkin perussuomalaiset
esittivät suurempaa tavoitetta, 40 000 euroon
korottamista.
Perussuomalaisethan ovat jo pitkään haastaneet
hallitusta siinä, että arvonlisäveron
alarajaa nostettaisiin jopa 20 000 euroon saakka. Vastalauseessa
perussuomalaiset lausumaehdotuksessa esittävät,
että hallitus käynnistäisi neuvottelut EU:n
kanssa kansallisen alvin alaisen toiminnan alarajan nostamiseksi
vähintään 20 000 euron tasolle.
Tässä olisi meillä seuraavan hallituskauden
ajalle tehtävää.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Politiikka tosissaan on aika vinkerä laji:
suurella yksimielisyydellä lähdetään
viemään jotain asiaa eteenpäin ja sitten
yhtä suurella yksimielisyydellä todetaan, että ei
tämä oikeastaan toimi ja että vahingot
ovat suurempia kuin hyödyt.
Sitten iso verolinja menee niin kuin se menee. Esimerkiksi yhteisöveron
alentaminen tuotiin ohi hallitusohjelman, miljardin euron vuosittainen
lovi valtion verokassaan ilman mitään merkittäviä investointivaikutuksia.
Arvonlisäveron korottaminen tuotiin ohi hallitusohjelman,
ja se rappaa taas pieniä palveluyrityksiä, kaikkein
eniten niitä yrittäjiä, joilla oman työn
osuus on kaikista suurin yritystoiminnassa. Sitten jos ajatellaan
tätä rajoilla pelaamista, niin se antaa kyllä myönteisen
viestin mutta siihen se sitten jääkin.
Tämmöinen myönteisesti valikoiva
tuki yrityksille voisi olla vapaa poisto-oikeus, mikä antaisi
mahdollisuuden siihen, että yrityksen sisällä voidaan
rytmittää veronmaksua, verotaakkaa sen mukaan,
mikä on juuri sen yrityksen tilanne.
Täällähän aikaisemmin hyväksyttiin
muun muassa tämä konesalien sähköveron
alentaminen, aivan niin kuin minimaalinen, voi sanoa, mitätön
merkitys sille, tuleeko Suomeen tällaisia jätti-investointeja
vaiko ei. Mutta kun sitä veronalennusta uskalsi täällä kritisoida,
vaikka sen tuen saajatkin olivat sanoneet, että sillä verohuojennuksella
ei ole mitään tekemistä heidän
investointisuunnitelmiensa kanssa, niin täällä nousi
aikamoinen myrsky sen suhteen, että vaahdottiin, että jos
se ei mene läpi, niin silloin vastustetaan ja vaarannetaan
valtavat investoinnit ja valtava määrä suomalaisia
uusia työpaikkoja.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on tietenkin tarkoitus
ollut ihan hyvä hallituksella, että on lähtenyt
miettimään yksinyrittäjille mahdollisuuksia
saada parempia ansioita, mutta tässä on vaikuttavuusarviointi
nyt sitten jäänyt varmaan tekemättä,
ja nämä vaikuttavuudet näyttävät
olevan negatiiviset.
Kustannukset ovat erittäin korkeat tästä,
ja ennen kaikkea sitten tämä henkilöstölisämäärä näyttää olevan — tässä on
Verohallinto arvioinut, että se säästäisi
noin 30 henkilötyövuotta, jos verovelvollisuuden
alaraja nostettaisiin 20 000 euroon. (Eduskunnasta: Juuri
näin!) Mutta tässä on sitten se, että täytyy
EU:n komission kanssa taas käydä neuvottelua tästä,
koska meillä on olemassa tietty määrä näitä alvirajoja
ja tämä ei ole tällä hetkellä mahdollinen.
Sen takia tämä on aika haasteellinen siinäkin
mielessä.
Mutta täytyy todeta tässä yhteydessä,
että meillä on useita tämmöisiä lakiesityksiä,
joiden vaikuttavuusarviointi on jäänyt tekemättä.
Tällä on hyvää haettu mutta
sitten huomataan, että se kasvattaa byrokratiaa ja tätä kautta
ne hyödyt eivät ole sitten niin merkittävät
varsinkaan valtiontalouden näkökulmasta katsottuna.
Mutta ehkä jotakin on näille pienyrittäjille
sitten tästä hyötyä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Jäi äsken mainitsematta
tämä toinen puoli tästä hallituksen
esityksestä, jossa tätä kuitintarjoamisvelvollisuudesta
käteiskaupassa annettua lakia muutetaan siten, että jos
tämä tilikauden liikevaihto ylittää 10 000
euroa, niin sen jälkeen vasta kuitti käteiskaupasta
tarjottaisiin. Tämähän nyt liittyy kiinteästi
tähän arvonlisäveron alarajan nostamiseen.
Tällä hetkellähän esimerkiksi
ravintolavahtimestarit, näitä pormestareiksi sanotaan,
kirjoittelevat kuitteja, kun sinne menee takin laittamaan narikkaan.
Yksi esimerkki liiketoiminta-alueesta, jossa aikaisemmin kuitteja
ei koskaan ole annettu eikä koskaan niitä euroja
ole laskettu, tähänkään päivään
mennessä ei ole laskettu. Mitä niistä verottajalle
ilmoitetaan? Se on semmoista suurpiirteistä toimintaa:
osa menee pelikoneeseen ja osa menee, minne menee, ja kuitenkin
sen alan tunteneena tiedän, että jos me hyväksymme yhden
tämmöisen toimialueen, näitä on
useita muitakin, joissa on niin sanotusti hyväksyttävää laittaa
se euro suoraan taskuun ja ilmoittaa sitten verottajalle mitä tykkää,
niin se antaa huonon signaalin siitä, että meillä katsotaan
sormien lävitse joitain pieniä liiketoiminta-alueita,
joista ei tarvitse tehdä verottajalle tilityksiä.
Siinä mielessä en itse kannata tämänkaltaista lainsäädäntökehitystä,
jossa asetetaan yrittäjiä eriarvoiseen asemaan
siinä, onko kuitti annettava vai ei. Mielestäni
kuitti olisi hyvä antaa kaikenlaisessa liiketoimessa, koska
se vähentää sitä kynnystä silloin
harmaan talouden puolelle siirtymisessä. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.