16) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi lasten päivähoidosta
annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! 40 vuotta vanha päivähoitolaki
on nyt käsittelyssä ja uudella nimellä.
Valitettavasti suurin asia, mikä muuttuu, on tässä nimike,
ja sisältöjen suhteen muutokset ovat ainakin huomattavasti
vaatimattomampia kuin kentällä odotettiin tältä lailta. Kohtuullisen
pienillä muutoksilla aiotaan edetä. Sinänsä emme
vastusta suoraan noita nyt tehtäviä muutoksia,
mutta olisimme kuitenkin odottaneet paljon enemmän tältä lailta,
ja uskon, että aika moni olisi kohdistanut suuremmat odotukset
tähän. Tässä on siis kysymys
teknisestä päivityksestä.
Valiokunnassa paljon keskustelua herätti se, onko tällä nyt
suuria kustannusvaikutuksia. Meidän näkemyksemme
mukaan ei, koska juuri mikään verrattuna nykylakiin
ei muutu.
Teimme valiokunnassa kaksi erillistä lausumaehdotusta,
jotka teen myös nyt, siis lausumaehdotukset 1 ja 2. Niistä ensimmäisessä korostetaan
laadukkaan varhaiskasvatuksen saatavuutta koko maassa, ja toisessa
lausumaehdotuksessa esitämme muun muassa selvityksen tekemistä siitä,
että jokaiselle lapselle tarjottaisiin mahdollisuus muutaman
tunnin tavoitteelliseen varhaiskasvatustoimintaan tuon varhaiskasvatuspäivän aikana.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Varhaiskasvatusuudistusta on odotettu kauan.
Nyt käsittelyssä on osauudistus, siis tämä ykkösosa.
Laadukas varhaiskasvatus ulottuu pitkälle lapsen mennessä koulutaipaleelle.
On tärkeää tunnistaa oppimisen ongelmat
ajoissa. Varhaiskasvatuslain jatkovalmistelussa pitää tähän
kiinnittää erityistä huomiota. Samoin
toivoisin, että lasten liikkumiseen ja liikunnan lisäämiseen
kiinnitettäisiin tulevaisuudessa paljon huomiota.
Varhaiskasvatuksen kehittämisessä on huomioitava
alueellinen saatavuus. Myös perheiden valinnanvapaus on
tärkeää. Päiväkotihoidon,
ryhmäperhepäivähoidon, perhepäivähoidon
on oltava mahdollisia jatkossakin. Kotona tapahtuvaa hoitotyötä voidaan
tukea eri varhaiskasvatuspalveluiden avulla. Varhaiskasvatusalalla
toimijoiden kelpoisuusvaatimuksia ei voida heikentää. Erilainen
koulutustausta tuottaa monipuolista osaamista, ja tärkeää onkin
saada se osaaminen käyttöön lasten eduksi.
Myös perussuomalainen ryhmä on yhtynyt lausumaehdotuksiin,
ja kannatan edustaja Puumalan esitystä.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Varhaiskasvatuksessa lähtökohtana
on oltava lapsen etu. Tarpeeksi varhain aloitettu laadukas varhaiskasvatus
mahdollistaa lapsille parhaan mahdollisen oppimiskyvyn huolimatta
siitä, minkälainen hänen taustansa on
ja onko perheellä esimerkiksi taloudellisia vaikeuksia.
Toimiva varhaiskasvatus on todellinen tasa-arvoteko. Varhaislapsuus
on yksi keskeisimpiä vaiheita oppimiselle ihmisen elämänkaarella,
ja on tärkeää, että kaikilla
lapsilla on mahdollisuus varhaiskasvatukseen juuri tässä elämänvaiheessa.
Varhaiskasvatus on yksi parhaita keinoja ehkäistä eriarvoistumiskehitystä jo
lapsuudessa. Varhaiskasvatuksella on merkittävä rooli
sosiaalisten ja terveydellisten ongelmien, kuten myös oppimisvaikeuksien
ennaltaehkäisyssä. Tutkimusten mukaan eniten varhaiskasvatuksesta hyötyvätkin
juuri kaikkein heikoimmassa asemassa olevat lapset.
Nyt käsittelyssä on varhaiskasvatusuudistuksen
niin sanottu ensimmäinen vaihe, jossa linjataan varhaiskasvatuksen
määrittelystä ja tavoitteista sekä toimintaympäristön
kehitettävyydestä, oppimisen edistämisestä ja
lasten turvallisuudesta. On erittäin tärkeää,
että seuraava eduskunta jatkaa tätä työtä ja
vie uudistusta määrätietoisesti
eteenpäin seuraaviin vaiheisiin. Varhaiskasvatus on tuotava
2010-luvulle myös henkilöstömitoitukseen
ja kelpoisuuksiin liittyvien säännösten
osalta. Nykylinjaukset perustuvat osittain yli 40 vuotta vanhaan
päivähoitolakiin, joka ei enää vastaa
nykypäivän vaatimuksia.
Lakiin ehdotetaan myös kirjattavaksi moniammatillisen
yhteistyön merkitystä korostava säännös.
Tämä on erittäin tärkeää,
kun haluamme nähdä lapsen ja perheen tilanteen
kokonaisuutena. Varhaiskasvatus on olennainen osa koko lasten ja
perheiden palveluiden palettia, ja näiden palveluiden on
muodostettava nykyistä eheämpi kokonaisuus. Kun
palvelut on sovitettu yhteen, myös mahdollisiin ongelmiin
voidaan puuttua riittävän varhaisessa vaiheessa.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvon puhemies! Kun ei ollut mahdollisuutta ensimmäisessä käsittelyssä puhua
tästä aiheesta, niin korjataanpa tilanne nyt.
Ihan ensimmäiseksi kannatan edustaja Puumalan tekemiä lausumaehdotuksia.
Hyvä puhemies! Varhaiskasvatuslaki, joka meillä on
tällä hetkellä käsittelyssä,
oli suurin odotuksin tänne eduskuntaan tuotu laki. Monenlaisia
toiveita, hartaita ja vähemmän hartaita, sisältyi
tähän lakitoivetynnyriin, mutta sitten kun tämä lopulta
saatiin pöytiin, niin saa sanoa, että se pettymys
oli jonkinmoinen. Aivan kuten edustaja Puumala alkupuheenvuorossaan
totesi, nimi oli muuttunut mutta kaikki asiat, jotka sisältyivät tähän
lakiin, olivat niin tuttuja, että ne ovat käytössä jo
tänä päivänä. Asiantuntijat
minusta osuvasti kuvasivat tätä lakia todeten,
että mikään ei muutu tämän
lain tultua voimaan.
Tietenkin ensimmäinen problemaattinen asia liittyy
ryhmäkokoihin, jotka sisältävät
nyt uuden määritelmän tässä laissa.
Mutta arkielämän tilanteet kuitenkin näyttävät
sen, että ryhmäkokoja joudutaan muuttelemaan niin
moneen malliin päivän mittaan, että tällaisiin
kattorajoituksiin tuskin voidaan hyvin tarkasti perehtyä.
Mehän kaikki tiedämme, että kunnan
elinvoiman muodostavat lapset ja perheet, vaikka monesti väitetään,
että esimerkiksi elinkeinotoimi on se, jolla nämä asiat
saatetaan järjestykseen. Mutta tosiasia on kuitenkin se,
että niihin kuntiin, joissa on lapsia ja perheitä,
sijoittuvat monet muutkin toimijat. Syytkin me arvaamme: sen kunnan
nähdään olevan elinvoimainen myös
tulevaisuudessa.
On tärkeää, että muistutamme
itseämme ja muita siitä, että ensisijainen
kasvatusvastuu on aina kodeilla. Mutta onneksi yhteiskunnassa on luotu
järjestelmä, että jos avun tarvetta perheissä ilmenee,
niin voimme järjestää sellaisen avunantoväylän
niin, että kaikki perheet saavat ammattilaisten apua silloin,
kun hätä on suurin. Tässä yhteydessä on
tärkeää muistuttaa siitä, että meillä on
sosiaalipalvelulaki tullut voimaan tämän vuoden
alusta, jossa viitataan esimerkiksi kotipalveluihin ja niiden lisäämiseen.
Tosiasia on kuitenkin se, että kun raha ei kulje rinnalla,
niin tämä järjestelmä ei toimi
niin hyvin kuin on oletettu. On arvioitu, että yksi kodinhoitaja
tai yksi tämmöinen perhehoitaja 35:tä lasta
kohden lisäyksenä siis Suomenmaassa tarkoittaisi
60 miljoonan panostusta. Sehän tarkoittaa sitä,
että kun lisäämme ennalta tarjottaviin
palveluihin, niin vähennämme kuormaa sieltä toisesta
päästä, johon korjaavat toimenpiteet
yleensä kumuloituvat.
Siksi olisi tärkeää, että seuraavalla
hallituskaudella viimeistään, kun tulokset ja
tutkimukset osoittavat sen, että esimerkiksi näillä kotiin annettavilla
palveluilla on merkitystä, tämä pieni panostus
tehtäisiin, jolla on kuitenkin suuret vaikutukset. Samoin
on myös varhaiskasvatuksessa yleensä. Arvostetut
tutkijat ovat arvioineet sen, että varhaiskasvatukseen
suunnatut rahasummat tuottavat itsensä kuusin—seitsenkertaisina
takaisin. Kun kaikkea mitataan kuitenkin taloudellisilla mittareilla,
niin tämän, jos minkä, luulisi olevan
hyvä mittari siitä, että tähän
asiaan kannattaa panostaa.
On muun muassa ihan tuoreita tutkimuksia siitä, että kunnat,
jotka leikkasivat tosi kovalla kädellä esimerkiksi
90-luvulla lasten, nuorten ja perheiden palveluja, saavat nyt maksaa
kumuloituvia mielenterveyskuluja omissa kunnissaan. Kuten kaikki
tiedämme, ne ovat paitsi taloudellisesti myös
inhimillisesti erittäin raskaita taakkoja kannettavaksi
kunnille ja perheille.
Arvoisa puhemies! Nyt sitten tähän varhaiskasvatuslakiin
varsinaisesti. Kuten alussa todettiin, tekniset kysymykset vellovat
tämän lain sisällä. Tietenkin
olisi toivonut, että tämä laki olisi ollut
enemmän mahdollistava kuin rajaava. Siksi kannan huolta
siitä, että perheiden valinnanvapautta ja erilaisia
avoimia päivätoimintoja järjestettäisiin
niin, että kaikki perheet voisivat käyttää varhaiskasvatuspalveluita
järkevästi hyväksensä. Kun tästä osaamisesta
on puhuttu niin paljon, niin voimme varmasti todeta, että kun
osaavat henkilöt ovat oikeilla paikoilla lasten varhaiskasvatuspalveluissa,
niin ne tulokset näkyvät myöskin tässä muodossa
sitten tulevaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että seuraava eduskunta saa
ratkaistavakseen laaja-alaisemman varhaiskasvatuslain, jossa tehdään
niitä tarpeellisia muutoksia, joita nyt on havaittu sillä sektorilla
tarvittavan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hartaasti odotettua päivähoitolakia
uudistetaan, mutta hyvin pienin askelin. Sivistysvaliokunnassa tämä aiheutti
paljon keskustelua ja hyvin paljon asiantuntijoitten puheenvuoroja.
Päällimmäiseksi jäi mieleen
se, että voiko missään lainsäädännössä olla
niin eri suuntiin meneviä ammattijärjestöjen edustajia
kuin tämän lain valmistelussa. Monesti tällaiset
isot, suuret yhteiskuntaa merkittävästi hyödyttävät
uudistukset tahtovat tukehtua siihen, että eri ammattijärjestöt
alkavat ajamaan omia etujaan ja omia tavoitteitaan eikä kompromisseja
osata tehdä.
Arvoisa puhemies! Lähetekeskustelussa jo kävimme
keskustelua siitä, että kun tämä ryhmäkokoasia
tulee voimaan, niin se ei käytännössä muuta
asiaa paremmaksi. Kolme vuotta täyttäneiden kokopäivähoitoryhmässä saisi
samanaikaisesti olla läsnä enintään
21 lasta ja alle kolmevuotiaiden ryhmässä 12 lasta.
Kun me tiedämme, että osapäivähoidossa
olevat lapset tulevat ja menevät päivän
mittaan ja heidät lasketaan puolikkaina, niin ryhmäkoko
voi olla numeroita suurempi hetkellisesti. On toki ymmärrettävää se, että jos
rahaa ei lain uudistamiseen laiteta lainkaan, niin eihän
siitä ihmeitä voida odottaa.
Arvoisa puhemies! Odotan, että seuraavan hallituskauden
aikana me jatkamme tätä varhaiskasvatuslain uudistamista,
kuten edustaja Kerola mainitsi, ja pääsemme siihen
suuntaan, että jokaiselle kolme vuotta täyttäneelle
lapselle tulee oikeus hyvään varhaiskasvatukseen.
En tiedä, tuleeko hallitusneuvotteluissa olemaan itse kullakin
eduskuntaryhmällä minkään näköisiä tavoitteita
tässä suhteessa, rupeammeko varautumaan siihen,
millaisia esityksiä lähdemme tuomaan.
Arvoisa puhemies! Olisin yhden esimerkin vielä halunnut
nostaa siitä, että ne perhepäivähoitajat,
jotka tällä hetkellä työskentelevät,
ovat kuitenkin saaneet toimia hyvin vapaasti ilman koulutusta. Perhepäivähoitajien
pätevyysvaatimukset ovat olleet hyvin nimellisiä,
ja tämän lain tarkoitushan on tuoda sinne lisää osaamista.
Toki en sano sitä, etteivätkö perhepäivähoitajat
tähän saakka ole osanneet työtänsä tehdä,
mutta jos kunnat tällä hetkellä eivät
koulutusta arvosta rahalla mitaten, niin eihän se itsestään
parane. Tällä hetkellä kunnissa on tapana,
että jos on koulutusta perhepäivähoitajan
tehtävään, ammattiin soveltuvaa koulutusta,
niin kunnan maksama korvaus siitä on luokkaa muutama kymmenen euroa
enemmän kuin henkilöllä, jolla ei ole
siihen täysin soveltuvaa koulutusta. Siinä mielessä kuntien
tulisi myös katsoa peiliin ja maksaa tehtävästä asianmukaisesti
paremmin.
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Puumalan lausumaehdotuksia.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tänään on kyllä hieno
päivä siinä mielessä, että täällä on
kaksi erittäin hyvää lakiesitystä käsittelyssä.
Toinen oli viittomakielilaki, ja sitten nyt on tämä varhaiskasvatuslaki,
vihdoin. Yli 40 vuotta on odotettu tätä lakia
uutena, ja nyt se on tässä meidän käsittelyssämme — kiitos
ministeri Kiurun, että on tehnyt vahvaa työtä tämän
lain eduskuntaan tuomiseksi.
Täällä on puhuttu paljon tämän
lain epäonnistumisesta ja siitä, että siellä ei
ole riittävästi pedagogiikkaa tai siellä ei
ole riittävästi käsitteitä avattu.
Minä haluaisin muistuttaa kuitenkin kaikkia, että toivoisin,
että kaikki ymmärtävät, että tässä laissa
on kysymys lapsen oikeudesta: lapsen oikeudesta varhaiskasvatukseen.
Se on tämän lain lähtökohta,
ja siitä tässä on lähdetty lakia
tekemään, lapsen edun huomioimisesta päivähoitoa
suunniteltaessa ja järjestettäessä.
Käsitteet: käsitteitä voidaan uudistaa,
kunhan vain ymmärrämme, mitä niillä tarkoitetaan.
Ryhmäkokoasia: Tässä laissa ehdotetaan
säädettäväksi ryhmäkoosta.
Ja kyllä täällä edustaja Niikko
puhui vähän pikkuisen unohtaen tiettyjä asioita.
Kun mainitsin, että 21:n ryhmiä, niin siellä on
kyllä vaatimus sitten siitä, että siellä pitää olla
niitä aikuisiakin, ohjaajia ja opettajia, sitten enemmän
sitä ryhmää kaitsemassa. Elikkä 3 vuotta
täyttäneiden kokopäiväryhmässä saisi
samanaikaisesti olla läsnä enintään
21 ja 3-vuotiaiden ryhmässä 12 lasta. Ja kun meillä valiokuntakuulemisissa
toivottiin joustavuutta ja epäiltiin, että tämä rajoittaa
liikaa, niin kukaan ei estä kuitenkaan esimerkiksi yhdistämästä eri-ikäisten lasten
ryhmiä. Tämä laki ei sitä estä,
eli tässä on myös joustamisen mahdollisuudet.
Lain myötä tulee nyt käyttöön
erittäin hieno asia, joka on jo käytössä aika
monessa kunnassa, monessa päiväkodissa. Se on
varhaiskasvatussuunnitelma, mutta nyt sille luodaan lakiin perusteet,
jotka Opetushallitus sitten määrittelee, ja siinä sitten
voidaan kirjata lapsen edistymistä, kehitystä,
oppimisen tavoitteita ja niin edelleen ja mitä toimenpiteitä halutaan
tavoitteiden saavuttamiseksi tehdä.
Tärkeä osa on myös vanhempien osallisuus,
ja varhaiskasvatussuunnitelman yksi tehtävä on
tietenkin se, että perhe on vahvasti mukana tässä lapsen
kasvussa, ja luonnollisesti, tietysti, perhe ja koti ovat se ensimmäinen
kasvattaja.
Arvoisa puhemies! Opetushallitus saa tässä nyt
hyvinkin merkittävän roolin asiantuntijavirastona
ja, kuten jo totesin, varhaiskasvatussuunnitelmien tekijänä.
Yksi asia toi valiokuntakuulemisissa vähän kummastusta.
Eli laki on tässä, ja silti epäiltiin jopa,
että se vaarantaa varhaiskasvatuksen tai päivähoidon.
Ehkä eniten tämän lain käsittelyssä kummastutti
se, että välillä tuntui tärkeämmältä joidenkin
mielestä se, kuka tai minkä koulutuksen omaava
lasta saa kasvattaa, kuin se lapsen oikeus varhaiskasvatukseen.
Sen takia haluan edelleenkin korostaa tätä lapsen
oikeutta, että me ymmärrämme, mistä tässä on
kysymys.
Arvoisa puhemies! Valiokunta myös käsitteli tulevaisuutta
sillä tavalla, että me tiedämme, että tämä on
osa tästä kokonaislaista, ja me kannustamme nyt
tulevaa eduskuntaa valiokunnan puolestakin omalla lausumalla siitä,
että on välttämätöntä jatkaa
tätä työtä ja tehdä sitten
jatkovalmistelussa muun muassa nämä tästä vielä puuttuvat henkilöstömitoituksen
osuudet ja arvioinnit ja niin edelleen, elikkä nämä ovat
hyvin tärkeitä.
Me painotimme myös sitä, että varhaiskasvatus
on tietysti hyvin merkittävä perusta lapsen oppimiselle.
Tässä vaiheessa on hyvin tärkeää tunnistaa
mahdolliset ongelmat ja tietysti myös vahvuudet. Ja sen
takia tässä jatkovaiheessa onkin erittäin
tärkeätä, että siellä on
nämä tuen muodot sitten esiteltyinä.
Arvoisa puhemies! Varhaiskasvatussuunnitelma keskustelutti myös
meitä paljon ja erityisesti se, ettei lakiin ole kirjattu
paikallisen suunnitelman pakollisuutta. Sivistysvaliokunta tekikin
siitä lakimuutoksen siihen liittyen, että tämä saataisiin
myös kirjattua velvoittavaksi paikallisesti eli myös
kunnat huomioimaan tämä asia.
Ja kuten jo sanoin, niin meidän lausumassamme oli hyvin
vahvana se, että tämä jatkotyö pääsee
käyntiin vahvasti. Ja siksi kyllä vähän
ihmettelemme tätä opposition lausumaesitystä.
Selvitystä vaaditaan, vaikka tämän lain
valmistelussa oli hyvin laaja vanhempien, perheiden kuuleminen tämän
asian ja koko lain sisällöstä. Eli tämä selvitys
tuo nyt vähän turhaa päällekkäistyötä.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! On erinomaista, että liikunta nostettiin
hallituksen esityksen valmistelun loppuvaiheessa niin sanotusti
pykälätasolle tässä esityksessä.
Suositusten mukaiseen riittävään liikuntaan
valitettavan harva päiväkoti-ikäinen
lapsi yltää. Me tiedämme, että liikunnalla
on iso merkitys paitsi motoriselle kehitykselle myös kognitiivisten
toimintojen kehitykselle, joka taas puolestaan on edellytys oppimiselle.
Me tiedämme, että kun lapset oppivat, niin se
kehittää heidän myönteistä minäkuvaansa
ja itsetuntoaan, ja nämä peruspalikat ovat äärimmäisen
tärkeitä. Eli voidaan sanoa, että liikunnasta
on erittäin moneksi tässäkin asiassa.
Näin ollen, jotta nämä hyvät
asiat toteutuisivat, on kiinnitettävä huomiota
varhaiskasvattajien, kaiken koulutusasteen kasvattajien koulutuksessa
myös tähän liikuntaan, ja näkisin,
että olisi äärimmäisen arvokasta,
että liikunta saataisiin ikään kuin pakolliseksi
palikaksi myös jo tässä koulutusvaiheessa.
Lapsen liikkeen tehokkain pysäyttäjä nimittäin
on varhaiskasvattajan asenne, ja asenteeseen vaikutetaan koulutuksella.
Haluan nostaa esiin myös tilat. Valiokunta nosti tässä mietinnössä esiin
muun muassa sisäilman. Päiväkodeissa
tilojen pitää olla riittävät, niiden
pitää olla terveelliset ja myös toimivat. Itse
haluaisin nostaa esiin vielä melun. Melu on usein tilakysymys.
Henkilökuntaa työterveyshuolto kehottaa käyttämään
ongelmatilanteissa korvatulppia. Minä kannan huolta lapsista,
jotka eivät käsittääkseni Suomessa
kuulu työterveyshuollon piiriin. Miten näiden
lasten kokemaan meluun, häiritsevään
meluun, puutumme, siinä on vielä haastetta.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Päivähoitolaki on yli
40 vuotta vanha, ja itse asiassa näytti siltä,
että se ehtii vanheta yli 50-vuotiaaksi ennen kuin varhaiskasvatuslaki
maahamme saadaan. Nyt varhaiskasvatuslaki saadaan, mutta niin kuin
tässä keskustelussa on tuotu esille, aika lailla
vain nimen muodossa. Kyllä rehellisyyden nimissä on
myönnettävä, että tämä varhaiskasvatuslaki,
joka nyt on käsittelyssä, on pettymys siihen nähden,
miten paljon sen eteen työtä tehtiin ja miten
hyvään malliin se jo edellisellä hallituskaudella
keskustan ja kokoomuksen ollessa hallituksessa ministeri Risikon
johdolla oli laitettu. Nyt aivan viime metreillä varhaiskasvatuslaki
saatiin eduskuntaan, ja tämän lain suurin ongelma
on se, että tämä on valmisteltu hyvin vahvasti
sosiaalihuollon viitekehyksessä siitä huolimatta,
että varhaiskasvatus siirrettiin opetus- ja kulttuuriministeriön
alaisuuteen vuonna 2013.
Täällä on keskusteltu varhaiskasvatuksesta
ja lasten oikeudesta siihen, ja keskusta on tehnyt minun mielestäni
ihan hyvän lausuman, että se pitäisi
vahvistaa entistä selkeämmin. On puhuttu muutamasta
tunnista. Itse asiassa tuo aktiivinen varhaiskasvatuksen aika päivähoidossa
on sieltä noin kahdeksasta puoleen päivään
eli aamiaisesta puoleen päivään. Se on
sitä aktiivista varhaiskasvatuksen aikaa, ja se pitäisi
tässä lainsäädännössä tunnistaa
ja tunnustaa jokaisen lapsen oikeudeksi. Sen ympärillä on
sitten sitä osuutta, joka on perinteisempää päivähoitoa,
ehkä aamuvarhaisella ja sitten pidempään
illansuuhun, kun vanhemmat tulevat kotiin.
Olen hieman hämmästyneenä kuunnellut
tänään muun muassa edustaja Peltosen
puheenvuoroa, jossa hän ihmetteli, että varhaiskasvatuksessa
on kannettu huolta siitä, kuka voi antaa varhaiskasvatusta.
Kyllä se on tavoitteellista työtä, jota
tehdään, ja minun mielestäni sitä voi
antaa koulutettu ammattilainen. Sen takia tässä laissa olisi
pitänyt vahvemmin tunnustaa ja vahvistaa myös
koulutetun ja osaavan henkilökunnan asema. Ei päivähoito
ole synonyymi varhaiskasvatukselle, ei missään
nimessä. Tämä näyttää olevan
nyt sosialidemokraateille näköjään
yhdysmerkki näiden kahden välillä. Päivähoidosta
ja varhaiskasvatuksesta puhutaan suloisesti sekaisin koko ajan ja
suurin piirtein siitä, että varhaiskasvatusta
voidaan antaa kenen tahansa toimesta. Näin se ei ole. Näin
edustaja Peltonen hetki sitten juuri kertoi.
Meidän pitäisi vahvemmin siis kirjata varhaiskasvatuslakiin
koulutetun, osaavan henkilökunnan rooli, ja päiväkodissa
ja päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa on tarvetta
monenlaisille tekijöille. Tässä keskustelussa,
silloin kun tämä oli lähetekeskustelussa,
käytiin keskustelua siitä, että sitä työtä on
hyvin erilaista, mitä päivähoidossa ja
päiväkodissa ja varhaiskasvatuksessa pitää tehdä,
ja kaikille on oma paikkansa, mutta meidän pitää tunnustaa
se, että tavoitteellista varhaiskasvatusta ei voi kuka
tahansa antaa. Kaikki tullessaan isäksi tai äidiksi
eivät ole opettajia, kaikki eivät ole varhaiskasvattajia,
ja se pitäisi tunnustaa.
Pidän myönteisenä sitä,
että varhaiskasvatussuunnitelmiin lisättiin myös
tuo väliin tuleva kunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma.
Se on myönteistä, ja sitä on toivottu,
ja myös sitä, minkä edustaja Harkimo
täällä toi esille, että liikunta on
kirjattu tähän mukaan. Sen pitäisi olla
läpileikkauksena kaikessa meidän oppimisen ketjussa,
varhaiskasvatuksesta aina elinikäiseen oppimiseen eri asteilla.
Arvoisa puhemies! Itse olisin ollut sitä mieltä, että tämä varhaiskasvatuslaki
olisi pitänyt ja kannattanut tehdä paremmin ja
huolella, mutta onhan siinä nyt nimi valmiina, ja toivon,
että seuraava hallitus sen sitten kuntoon saattaa. En tässä nyt
keskustan tekemiä lausumia kannata, mutta kyllä niissä on
paljon hyvää perää.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä ollaan tekemässä hienoa
lakia. Edeltävä laki on vanhempi kuin itse olen,
ja olen kuitenkin 19-vuotiaan tyttären äiti. Olen
myös itse työskennellyt niin perhepäivähoitajana
kuin päiväkodissa lastenhoitajana, tehnyt myös
varhaiskasvatuksen opettajan pestiä päiväkodissa,
ja kyllä täytyy ihmetellä tätä keskustelua,
sitä mihin tämä keskustelu täällä johtaa.
Täällä jotenkin meinaa mennä lapsi
pesuveden mukana, sillä täällä puhuvat
sellaiset ihmiset, jotka eivät välttämättä tiedä,
mitä tuo arki päiväkodissa tai päivähoidossa
on.
Tämä laki on hyvä, ja on hyvä asia,
että tällä lailla mennään
eteenpäin. Tämä on askel siihen, että saadaan
kunnollinen noitakin asioita huomioiva laki, joita täällä keskustelussa
on sivuttu, mutta jotta me pääsemme eteenpäin,
jostakin on lähdettävä. Tämä on
hyvä askel eteenpäin, ja sitä eivät
kyllä vastalauseet ja eriävät mielipiteetkään
muuksi muuta.
Edustaja Heinonen totesi, että varhaiskasvatus ja päivähoito
ovat eri asia. Eivät aivan varmasti ole eri asia. Laadukas
päivähoito sisältää varhaiskasvatusta,
hoivaa, myös sosiaalityötä, jota aiemmin
käydyissä keskusteluissa muun muassa kokoomuksen
osalta on kyseenalaistettu voimakkaasti.
Edustaja Niikko arvosteli rankasti perhepäivähoitajien
pätevyyttä ja osaamista. Minusta on käsittämätöntä,
että tässä salissa mennään
tämän tason alapuolelle: kyseenalaistetaan kuntien
vastuuta ja törkeästi jopa panetellaan perhepäivähoitajia,
jotka tekevät äärimmäisen tärkeää ja
raskasta työtä, vastaavat yksin, ilman työparia,
lasten hoivasta, fyysisistä tarpeista, niin ruuasta kuin
kodin siisteydestä lähtien. Kyllä kunnat edellyttävät
tällä hetkelläkin alalle suuntautuvaa koulutusta
perhepäivähoitajana toimivilta. Eivät siellä ammattitaidottomat
ihmiset lapsia hoida. Itsekin olen hoitanut... (Mika Niikon välihuuto) — Lastentarhanopettajatkin
toimivat perhepäivähoitajana hyvin usein silloin,
kun heillä on pieniä lapsia kotona ja he haluavat
itse hoitaa omat lapsensa ennemmin kuin viedä ne päivähoitoon muiden
hoidettavaksi. — Tämä on käsittämätöntä,
että täällä annetaan niin suuresti
pieleen menevää viestiä, etteivät
kunnat huolehtisi siitä, että perhepäivähoitajat
ovat päteviä lapsen kasvattajia tai että koulutus
olisi kunnossa. Totta on, mitä edustaja Niikko sanoi, että perhepäivähoitajien palkka
on liian pieni, vaatimaton sen työn vaativuuteen nähden,
tähän yhdyn täysin. Mutta toivoisin,
että tässä salissa, kun nyt näistä asioista puhutaan,
samaan aikaan lähtisi viesti siitä, että perhepäivähoitajien
ammattia ja työtä arvostetaan, eikä lähdetä tuolla
tavoin polkemaan.
Tässä laissa on kysymys ennen kaikkea lasten oikeudesta,
ja tästä tehdään tässä keskustelussa eri
ammattiryhmien ja poliitikkojen kiistakapula. Kuten aiemmin jo sanoin,
tällä toiminnalla ja tällä keskustelulla
menee lapsi pesuveden mukana.
Tämä laki on tärkeä ensimmäinen
askel, kuten olen jo monta kertaa todennut. Keskusta ei tässä asiassa
nauti tyylipisteitä: he jättävät
tässäkin asiassa, tämänkin lain
kohdalla, eriävän mielipiteen, vaikka eivät
halunneet tulla mukaan — vaikka pyydettiin — lainvalmisteluun.
Eli ei haluta vaikuttaa asiaan, mutta valittaa kyllä. Minä en
itse käsitä tämänkaltaista toimintaa.
Edustaja Tiilikaisen suulla keskusta kieltäytyi lähtemästä varhaiskasvatuslain
valmisteluun. Mitä tämä on, sitä voi
jokainen itse pohtia, mutta omasta mielestäni se ei ole
politiikkaa, joka vie eteenpäin.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kymäläinen, en
minä moittinut, etteivätkö perhepäivähoitajat
osaa tehtäväänsä. Itsekin olet kuullut
sen siellä valiokunnassa, kun olen puhunut siitä,
että omat lapsemmekin olivat perhepäivähoidossa,
ja kehuin sitä, kuinka hyvää hoitoa he
saivat siellä. He olivat erittäin tyytyväisiä,
ja tästä ei ole aikaa kuin vuosi. (Suna Kymäläisen välihuuto) — Ja
en tiedä koulutuksesta, minä en edes kysynyt sitä koulutusta,
vaan olin tyytyväinen siihen hommaan. Elikkä tällä sanon
sitä, että kyllähän he osaavat
sen tehtävän, vaikka koulutus olisi toisenlainen
kuin oli tavoitteena.
Nythän kuitenkin varhaiskasvatuslain uudistuksessa
tulee tavoitteeksi luoda jokaiselle lapselle varhaiskasvatuksen
suunnitelma, ja siinä mielessä se tulee tehtäväksi
lastentarhanopettajalle. Kuitenkin me tiedämme, ettei perhepäivähoidossa
nyt vaadita sitä lastentarhanopettajan pätevyyttä,
että voit kuitenkin olla perhepäivähoitajana,
(Suna Kymäläinen: Luojan kiitos!) ja joissain
kunnissa ei vaadita oikeastaan yhtään mitään.
Tiedän kuntia, joissa perhepäivähoitajana
toimii henkilöitä, joilla ei ole tälle
alalle olevaa niin sanottua pätevyyskoulutusta. Tiedän henkilökohtaisesti
semmoisen henkilön. En nimeä kuntaa enkä mitään.
Kunnat oikaisevat joissain tapauksissa näissä asioissa.
Näin minulle on kerrottu.
Siinä mielessä, jos me olisimme tehneet varhaiskasvatuslain,
niin me olisimme määritelleet joitakin asioita
paljon tarkemmin. Mutta mitä tulee tämän
varhaiskasvatuslain onnistumiseen, niin tämähän
on kuitenkin ammattijärjestöjen, esimerkiksi OAJ:n,
mielestä tyhjää täynnä koko laki.
Nimi muuttuu, mutta sisältö ei juurikaan muutu.
Esimerkiksi OAJ asiantuntijapuheenvuorossaan puhui siitä,
että olisi voitu tämän vanhan lain yhteydessä ottaa
myös päiväkodin ja lapsiryhmien tilat
huomioon. Tällä hetkellä se mitoitus
voidaan tehdä siten, että lisätään
lasten määrää sinne vaikka käytävät
tiloiksi mukaan lukien. Elikkä tämmöisiä kunnon
uudistuksia tässä ei otettu huomioon.
Arvoisa puhemies! Tämä 40 vuotta vanha varhaiskasvatuslaki
on ollut kirjattuna jo kolmessa hallitusohjelmassa, ja lakimuutos
on ollut työn alla 19 vuotta. Mielestäni, koska
hallitus ei kehdannut tunnustaa epäonnistumista, tuotiin
tämmöinen vähän niin kuin kesken
syntynyt varhaiskasvatuslaki. Jotta lakia olisi voitu kutsua varhaiskasvatuslaiksi,
siinä olisi pitänyt ihan ensimmäisenä erottaa
varhaiskasvatus päivähoidosta. Tästähän
asiantuntijat meillä valiokunnassa muistuttivat. Työntekijöiden
vastuut olisi pitänyt määritellä,
korkeakoulutettujen lastentarhanopettajien määrää olisi
lisätty lapsiryhmissä ja pedagoginen vastuu ryhmästä olisi
määritelty lastentarhanopettajalle. Ryhmäkokojen
pienentäminen tai henkilökohtaisen varhaiskasvatussuunnitelman
laatiminen ei vielä täytä varhaiskasvatuksen
kriteereitä. Näin sanoivat Kuntaliitto ja OAJ,
jotka tyrmäsivät ensimmäisenä tämän varhaiskasvatuslain
sisällön.
Arvoisa puhemies! OAJ:n mukaan esitys oli kunnianhimoton ja
syntyessään vanhanaikainen. Kuntaliitto pitää varhaiskasvatuslakia
hätäisesti valmisteltuna. Tämä olisi
myös pitänyt tuoda lain edellyttämällä tavalla
kunnallistalouden ja -hallinnon neuvottelukunnan käsiteltäväksi.
Tällaisia palautteita me saimme muun muassa tästä. Katsoin
niitä palautteita, mitä meille tuli.
Elikkä siinä mielessä olen samaa
mieltä siitä, edustaja Kymäläinen,
että on hyvä, että me otamme askelen
eteenpäin. Siitä olen samaa mieltä, mutta
en hyväksy sitä, että me täällä käsiä taputamme
ja sanomme, että tulipa hyvä, että saimme
muutettua tämän 40 vuotta vanhan päivähoitolain
ja sen nimeksi saatiin varhaiskasvatuslaki. Jos meiltä puuttuu
rahaa ja meiltä puuttuu kunnianhimo niissä tavoitteissa,
niin toki ymmärrän, ettei tämän
enempää hallitus saanut aikaiseksi, mutta ei tässä ole
kehuille kauheasti aihetta.
Tämä jää meille ensi hallituskauden
tehtäväksi, ja menee ehkä taas ne seuraavat
40 vuotta, kunnes jotain muuttuu. En tiedä, mutta toivon, että sosialidemokraatit
ovat aidosti esittämässä hallitusneuvotteluissa,
tai missä sitten törmäämmekin,
parannuksia tähän. Vai mitä? — Kiitos.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, arvoisat edustajat, vaikka keskustelemme varhaiskasvatuksesta,
niin kaino toivomus, että voisimme tehdä sen aikuismaisesti.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Juuri näin.
Edustaja Heinonen puhui tuossa virkeästä ajasta,
joka on varhaiskasvatusta. Ymmärrän, että silloin
kokoomuksella on halua, että sitä antavat lastentarhanopettajat
muutaman tunnin ja sitten iltapäivällä voivat
tulla ne sosionomimöröt, jotka hoitavat sitten
tämän hoivan ja hoivaamisen ja hoitamisen, (Timo
Heinosen välihuuto) kun siihen varhaiskasvatukseen pätevyyttä heillä ei
varmaan kokoomuksen mielestä ole olemassa. Eli tämä on
kummallinen keskustelu näistä ammattiryhmistä.
En ymmärrä, eikö nyt vieläkään ole
kuultu tästä educare-mallista, joka on kaiken meidän
varhaiskasvatuksen perusta. Elikkä se tarkoittaa nimenomaan
sitä tavoitteellista toimintaa, joka sisältää sitä opetusta,
kasvatusta ja hoivaa ja jota moniammatillisesti annetaan. Tätä korosti
myös sivistysvaliokunta omassa mietinnössään.
Minusta se on hyvin tärkeä asia ottaa huomioon.
Minä jättäisin aivan vähemmälle
nämä määrittelyt, että kuka
voi olla missäkin kolossa siellä päiväkodissa
mihinkin aikaan päivästä.
Vastuukysymys, ennen kaikkea johtamisen kysymys, siitä me
keskustelimme myös. Eli kyllä tälle johtajuudellekin
pitää antaa oma paikkansa, eli kyllä päiväkodissa
pystytään määrittelemään.
Edustaja Niikko puhui perhepäivähoidosta, että siellä ei
ole ollenkaan pätevyyttä, minkäänlaista.
No, ainakin varhaiskasvatussuunnitelman osalta on jo lakiin kirjattu,
perusteluihin, se, että lastentarhanopettaja on vastuussa
näistä perhepäivähoidon
varhaiskasvatussuunnitelmista. Elikkä siinä mielessä myös
tätä osaamista ja korkeampaa osaamista on sinnekin
vietynä. — Mutta ihmettelen suuresti tätä keskustelua.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Perhepäivähoitajat tekevät
arvokasta työtä, ei siitä ole kyse tässä,
myös lastenohjaajat, ryhmäperhepäivähoitajat,
sosionomit ja monet muut, yhtä lailla koulussa, missä on
erilaisia tehtäviä, mutta siellä päävastuun
opetuksesta kantavat luokanopettajat, kasvatustieteen maisterit.
En ole itse valmis siitäkään tinkimään
ja avaamaan koulua niin, että kuka tahansa voisi toimia
opettajana.
Itse olen opettaja, kasvatustieteen maisteri, erikoistunut esi-
ja alkuopetukseen, ja minun mielestäni se on hyvin oleellista,
että meillä on koulutettu henkilökunta
erilaisissa tehtävissä. Mutta on totta, että kasvatustehtävissä on
paljon sellaisia tehtäviä, joita voi hoitaa ja
tehdä jokainen isä, jokainen äiti, ja
näin itse toivon, että yhä isompaa vastuuta
lasten kasvatuksesta perheet tänä päivänä ottaisivatkin.
Kuka sitten varhaiskasvatuksen opettajana voi toimia? Minun
mielestäni se on selkeästi koulutuskysymys, ja
itse haluan, että Suomessa pidetään korkeasta
osaamisesta kiinni myös tällaisissa tehtävissä.
Itse opettajana tiedän sen, että meillä toimii
paljon opettajia, jotka eivät ole saaneet koulutusta siihen
tehtävään. Kannattaa jokaisen miettiä,
kuinka monta tuntia ne lapset ovat opettajan käsissä päivän
aikana. Kun tässä isänä mietin
omaa aikaa, mitä lasten kanssa vietän, niin monena
päivänä koulussa opettaja on lasten kanssa
huomattavasti pidemmän ajan kuin tänä päivänä isät
ja äidit aamuisin tai iltaisin, ja silloin on erittäin
tärkeää, että on koulutus siihen tehtävään,
kun tehdään sellaisia toimenpiteitä, mitä koulussa
esimerkiksi tehdään. Siinä pitää olla
ammattilainen havaitakseen sen, tarvitseeko lapsi jotain erityistä apua,
tukea, jotta voidaan puuttua erilaisiin ongelmiin. Ja tämä sama
on varhaiskasvatuksessa: ei varhaiskasvatusta valitettavasti ja
onneksi voi kuka tahansa antaa. Ja me kokoomuksessa arvostamme osaamista.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä sali on käsittääkseni
ollut hyvinkin yksimielinen siitä, että sosiaali-
ja terveydenhuollossa tarvitaan integraatiota nimenomaisesti hyvän hoidon
turvaamiseksi suomalaisille, ja samanaikaisesti kun me puhumme varhaiskasvatuksesta,
niin
täällä esimerkiksi edustaja Heinonen
toteaa, että on olemassa vain ja ainoastaan yksi ammattiryhmä,
jonka tekemä työ on sille lapselle hyväksi
ja tärkeä. (Timo Heinonen: En ole sanonut niin, älkää antako
väärää todistusta!) Ihmettelen suuresti
tämäntyyppistä keskustelua. Erilaisia työtehtäviä,
erilaisia ammatteja, erilaisia tarpeita on olemassa varhaiskasvatuksessa.
Siellä tarvitaan niin hoivaa kuin pedagogista kasvatustakin kuin
vaikka erityislastentarhanopettajan palveluitakin, ja kaikkien näiden
yhteistyöllä syntyy hyvä varhaiskasvatus.
Jos eduskunta riitelee ammattiryhmien osaamisesta ja ammattiryhmien
pätevyydestä, niin miten me voimme kuvitella,
että seuraava eduskunta saa aikaiseksi sen toisen vaiheen
varhaiskasvatuslaissa? Edustaja Heinonenkin täällä nyt kovasti
moittii nykyistä eduskuntaa ja ministeriä, että ei
ole saatu tämän enempää aikaiseksi. Aikuisten
oikeasti, nyt meidän on lopetettava riitely turhanaikaisista
asioista ja keskityttävä lapsen etuun, ja lapsen
etu on se, että erilaiset ammattiryhmät huolehtivat
omalla osaamisellaan lapsen hoivasta ja kasvatuksesta.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Helppo yhtyä edustaja Salosen
puheenvuoroon. Tässä keskustelussa ainakaan omalta
osaltani en ole missään vaiheessa kyseenalaistanut sitä,
etteikö tarvittaisi koulutettua ja osaavaa varhaiskasvatuksen
opetusta antavaa ammattiryhmää tai ammattikuntaa.
Tällä hetkelläkin päivähoidossa,
päiväkodeissa lastentarhan opettajat vastaavat
tuosta annetusta opetuksesta hyvin pitkälti.
Yhdessäkään koulussa, yhdessäkään
päiväkodissa ei varmasti toimi opettajina sellaisia
ihmisiä, jotka on palkattu vakituiseen työsuhteeseen, päättymättömällä ajanjaksolla,
siltä osin antamaan opetusta, vaan kunnissa on päädytty
niin koulujen kuin päiväkotien osalta palkkaamaan opettavaan
toimintaan sellaisia ihmisiä, jotka ovat olleet valmiita
tulemaan töihin ja joita on ollut riittävästi
tarjolla. Monissa pienissä kunnissa on tällä hetkellä todellisuutta
se, ettei löydy koulutettua varhaiskasvatuksen opettajaa,
lastentarhanopettajaa. Tämä kysymys on ennen kaikkea niitä kysymyksiä,
jotka liittyvät tähän meidän eduskunnan
toimintaan. Meidän täytyy saada enemmän
koulutuspaikkoja avautumaan, jotta valmistuu ihmisiä, jotka
pystyvät tähän työhön vastaamaan.
Mutta edelleenkin kiistän ne väitteet, etteikö varhaiskasvatus
ja päivähoito olisi jollakin tavalla yhtä.
Kuten sanoin, laadukkaaseen päivähoitoon kuuluu
osatekijät varhaiskasvatuksesta, hoivasta ja myöskin
sosiaalisesta huollosta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! On valitettavaa, että edustaja Salonen
vääristelee toisten puheita täällä.
Minä juuri puheenvuorossani totesin, että perhepäivähoitajat
tekevät arvokasta työtä, myös
lastenohjaajat tekevät arvokasta työtä,
ryhmäperhepäivähoitajat tekevät
arvokasta työtä, sosionomit tekevät arvokasta
työtä. Näin sanoin omassa puheenvuorossani,
ja te kehtaatte väittää, että minä vähättelen
heidän työtään taikka sanon,
että vain jokin tietty voisi tehdä hyvää työtä päivähoidossa.
En ole niin sanonut, ja toivon, että pysytään
siinä, mitä toiset ovat sanoneet näissä keskusteluissa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Keskustelu päättyi.