2) Hallituksen esitys terrorismia koskeviksi rikoslain ja pakkokeinolain
säännöksiksi
Henrik Lax /r:
Arvoisa rouva puhemies, fru talman! Hallituksen esityksen myötä tuodaan meidän
rikoslakiimme uusi terrorismirikoksia koskeva luku. Sen keskeisimmät
säännökset koskevat terroristisessa tarkoituksessa
tehtyjä rikoksia, niiden valmistelua sekä terroristiryhmän
johtamista, terroristiryhmän toiminnan edistämistä ja
rahoittamista.
Tämä on uusin vaihe varsin pitkään
jatkuneessa kansainvälisessä yhteistyössä terrorismin
torjumisessa. YK:n piirissä on jo useita vuosikymmeniä yritetty
kehittää välineitä tällaisen
toiminnan tukahduttamiseksi. Terrorismin rikosoikeudellinen määrittely
on kuitenkin osoittautunut hyvinkin vaikeaksi, ja siitä kiistellään
YK:n piirissä edelleen. Rajan vetäminen oikeutetun
poliittisen toiminnan ja rangaistavan terroristisen teon välillä onkin
kieltämättä arka asia. Ongelmaa on pyritty
kiertämään erilaisten osauudistusten
avulla; osoituksena tästä maamme lainsäädäntöä on
tähän mennessä jo muutettu 12 erillisen
YK:n piirissä laaditun terrorisminvastaisen yleissopimuksen
johdosta.
Tähän liittyen myös EU:n piirissä on
ryhdytty toimiin jäsenmaiden toimien ja lainsäädännön yhteensovittamiseksi
ja myös yhdenmukaistamiseksi. Vuoden 2001 syyskuun 11.
päivän terrori-iskut Yhdysvalloissa antoivat lisää vauhtia
tälle lainvalmistelutyölle, ja näin syntyi
kesäkuussa vuonna 2002 EU:n puitepäätös,
joka nyt hallituksen esityksellä on tarkoitus panna täytäntöön.
Eduskuntaan tuotiin jo vuoden 2001 syksyn aikana EU:n komission
puitepäätösehdotus, josta muun muassa
lakivaliokunta saman syksyn marraskuussa antoi lausuntonsa. Valiokunta
oli tietysti perinteisellä kannallaan eli sillä kannalla, että kansainvälisiä toimia
pitää edelleen tehostaa terrorisminvastaisessa
toiminnassa ja näin ollen Euroopan unionin piirissä tehtävä ja
edistettävä kansainvälinen yhteistyö on
erityisen tärkeää.
Valiokunta esitti kuitenkin kritiikkiä puitepäätösehdotuksen
useista yksityiskohdista, ja ehkä kannattaa tässä mainita,
että kun usein kohdistetaan epärealistisia odotuksia
siihen, mitä itse rikoslainsäädännöllä voidaan
tällaisessa rikoksentorjunnassa saada aikaan, niin valiokunta
erityisesti korosti kansainvälisen viranomaistyön
tehostamisen merkitystä. Viranomaisten poliisiyhteistyötähän
erityisesti on se, jonka avulla ylipäätänsä voidaan
päästä tällaisen terroritoiminnan jäljille.
Me tiedämme kaikki, että kaikkein vaikeinta on
itse asiassa tunnistaa siihen liittyviä valmistelutoimia
riittävän hyvissä ajoin, jotta todella
voitaisiin tätä toimintaa estää.
Varsinaiset rikospykälät ovat tässä taistelussa
toissijaisia, eivät toki merkityksettömiä.
Erityisinä ongelmina lakivaliokunta piti alkuperäisessä puite-ehdotuksessa
sitä, ettei terroristiryhmän johtamisen ja toiminnan
edistämisen osalta edellytetty toteutunutta rikollista
toimintaa, siis rikos olisi täyttynyt, vaikkei ryhmä olisi toteuttanut
tällaista rikollista toimintaa. Valiokunta suhtautui myös
kriittisesti rangaistusasteikkojen pitkälle menevään
yhtenäistämiseen. Siinä nähtiin,
että tämä olisi voinut vaikeuttaa johdonmukaisen
rikosoikeudellisen seuraamusjärjestelmämme toteuttamista
ja olisi voinut johtaa niin sanotun suhteellisuusperiaatteen vastaisiin
rangaistusuhkiin. Tämä tarkoittaa suomen kielellä,
että täytetystä teosta on voitava rangaista
ankarammin kuin yrityksestä ja yrityksestä ankarammin
kuin rikoksen valmistelusta. EU:ssa sitten syntynyt puitepäätös
on monilta osin täsmentynyt vastaamaan lakivaliokunnan
ja eduskunnan lausunnoissa esitettyjä näkemyksiä.
Hallituksen esityksen lähtökohtana on, ettei kriminalisointeja
uloteta pidemmälle kuin Suomen kansainväliset
velvoitteet välttämättä edellyttävät.
Tämä puitepäätös
on ensimmäinen Euroopan unionin piirissä syntynyt
säädöskokonaisuus, joka velvoittaa jäsenvaltiot
lähentämään terrorismia koskevaa
kansallista rikoslainsäädäntöä. Mainitsin
jo aikaisemmin, että suomalaista lainsäädäntöä on
terrorisminvastaisessa toiminnassa usean kerran muutettu YK:n yleissopimusten pohjalta.
Tähän asti, lukuun ottamatta viime vuonna säädettyä terrorismin
rahoittamista, meillä ei ole ollut nimenomaista terrorismia
koskevaa rikoslainsäädäntöä.
Silti kyllä useimmat terroritekoina arvioitavat teot ovat
jo nyt Suomen rikoslain mukaan rangaistavia tekoja. Nyt kuitenkin
terroristisessa tarkoituksessa tehdyt rikolliset teot merkitsevät
kovempia rangaistusuhkia kuin tähän asti ja myös
parissa kohden uusien rikosten tuomista meidän lainsäädäntömme piiriin.
Mainitsin jo terroristiryhmän johtamisen samoin kuin terroristiryhmän
toiminnan edistämisen. Ne ovat uuskriminalisointeja tässä.
Ehkä pari yksityiskohtaa kannattaa vielä mainita.
Kun sanoin, että rajanveto oikeutettujen poliittisten toimien
ja rangaistavien rikollisten terroristitekojen välillä joskus
voi olla vaikeata, tässä hallituksen esityksessä todetaan,
että syytteen näistä rikoksista voi nostaa
ainoastaan valtakunnansyyttäjä. Tällä syyteoikeuden
järjestelyllä halutaan taata terrorismirikosten
syyteharkinnassa tarvittava erityinen perusoikeuksia turvaava huolellisuus.
Tähän samaan rajanvetoaihepiiriin kuuluu perustuslakivaliokunnan
vaatimus. Perustuslakivaliokuntahan on sitä mieltä,
että 6 §:n määritelmäsäännöstä on
tarkistettava sillä lailla, että vain tarkoitus
kumota valtiosääntö oikeudettomasti voi
olla terroristinen.
Lakivaliokunta esittää siis nyt hallituksen
esityksen täsmentämistä edelleen joissakin
kohdin kansallisen liikkumavaramme rajoissa ja perustuslakivaliokunnan
esittämien näkökohtien mukaisesti. Voimme
olla kohtalaisen tyytyväisiä lopputulokseen. Tämä lainsäädäntö on
nyt saatu sopeutetuksi Suomen rikosoikeuden yleisiin oppeihin, vaikka
alun perin pelättiin, että maassamme perinteisesti
noudatettuja keskeisiä oikeusperiaatteita uhkaisi vesittyminen.
Fru talman! Det här är en länk i
en lång kedja av internationellt samarbete för
att bekämpa den internationella brottslighet, dvs. terrorism,
som vi nu har att göra med. Det har varit svårt
att internationellt komma överens om hur gränsen skall
dras mellan rättmätiga politiska aktioner och
terroristaktioner som bör kriminaliseras. Inom FN har ett
arbete fortgått i flera decennier för att få fram
olika medel för att bekämpa terrorismen. Också Finland
har redan 12 gånger före detta ändrat
sin lagstiftning i samma syfte utgående från FN:s
konventioner.
Terrordåden på Manhattan och annorstädes
i USA den 11 september 2001 satte ny fart på arbetet med
att bereda en harmoniserad lagstiftning för bekämpning
av terrorism inom EU och 2002 antogs ett beslut, som nu verkställs
genom regeringens proposition och förhoppningsvis genom
de preciseringar som lagutskottet har föreslagit.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Lakivaliokunta on käsitellyt
terrorismilakia marraskuusta lähtien. Olemme valvoneet lainsäädännön
täsmällisyyttä, oikeusprosessien oikeudenmukaisuutta
ja arvioineet sitä, miten laki istuu rikosoikeudellisiin
periaatteisiimme. Käsittely on ollut suhteellisen asiallista,
eikä pahoja ylilyöntejä ole tullut.
Olinkin hyvin tyrmistynyt siitä ilmapiirin muutoksesta,
joka lakivaliokunnassa tapahtui itsenäisyyspäivän
jälkeen. Osalla valiokunnan jäsenistä loppui
täysin suhteellisuudentaju, ja he alkoivat terrorismilain
yhteydessä puhua itsenäisyyspäivien mielenosoituksissa
mellakoivista nuorista. Valiokunnassa on ollut raskas ja haastava
syksy, mutta nyt höyryt purkautuivat aivan väärää kautta.
En puolusta väkivaltaa enkä huppu päässä tehtävää laitonta
mellakointia, mutta näistä katujen kahakoista
on vielä pitkä matka terrorismiin. Niin paljon
kuin olemme näitä asioita valiokunnassa käsitelleet,
tämän eron olisi pitänyt olla jokaiselle
jäsenelle päivänselvä asia.
Terrorismi uhkaa yhteiskunnan perusarvoja, demokratiaa, ihmisoikeuksia
ja oikeusvaltiota, ja terrorismia vastaan on taisteltava päättäväisesti. Terrorismia
ei kuitenkaan pidä nähdä siellä,
missä sitä ei ole. Jonkin tahon syyttäminen
terroristiksi on vakava syyte ja vaatii vahvat perustelut niin laissa
kuin poliittisissa puheissa. Korkeimman oikeuden oikeusneuvos lakivaliokunnassa oli
marraskuisessa lausunnossaan kaukaa viisas, kun hän varoitti
meitä terrorismin käsitteen arkipäiväistymisestä ja
totesi muun muassa näin: "Lähtökohtana
on, ettei esimerkiksi mielenosoitusoikeuden tai lakko-oikeuden käyttäjiä voida syyttää
terrorismista,
vaikka nämä heille kuuluvia perusoikeuksia käyttäessään
satunnaisesti syyllistyisivätkin rangaistaviin tekoihin."
Olen täysin samaa mieltä.
Korostan tätä niin painokkaasti siksi, että koin tuon
ilmapiirimuutoksen valiokunnassa käsin kosketeltavaksi.
Kun systemaattisesti tiukkasin asiantuntijoilta pitkin lain käsittelyvaiheita
terroristilakien vaikutuksista kansalaisjärjestötoimintaan,
joku tokaisi, että täällä alkaa
olo olla kuin Greenpeacen kokouksessa. Osin kommentti menee huumorin
piikkiin mutta kertoo samalla jotain tämän henkilön
arvomaailmasta.
Perinteisesti lakivaliokunnalle kuuluneiden demokraattisen yhteiskunnan
oikeusperiaatteiden ja ihmisten perusoikeuksien, joista on puhuttu
tänäänkin hyvin paljon, puolustaminen
näyttikin yhtäkkiä joidenkin valiokunnan
jäsenten silmissä terroristien hyysäämiseltä.
Lakivaliokunta on siis koettanut täsmentää terrorismiin
liittyviä määreitä juuri siksi,
ettei niitä käytettäisi ylimalkaisesti
omia poliittisia näkemyksiä pönkittämään.
Kun suhteellisuudentaju on näköjään
näin reaktiivinen ja herkässä, on lain
totta vieköön syytä olla mahdollisimman
täsmällinen.
Arvoisa rouva puhemies! Lainvalmistelun tasosta oli vakavaa
puhetta tämänkin aamun lehdessä, ja kritiikki
osui aika kohdalleen myös terrorismilakien kohdalla. Tämä lakiesitys
on vaatinut paljon paikkauksia ja korjailuja matkan varrella.
Lakivaliokunnassa ensimmäinen tärkeä täsmennys
saatiin siihen, mitä voidaan pitää terroristisessa
tarkoituksessa tehtynä rikoksena. Valiokunta sulki — kuten
perustuslakivaliokunta ohjaili — terroristisen tarkoituksen
ulkopuolelle sellaiset teot, joita voidaan pitää oikeutettuina. Valiokunta
katsoi, että terroristiseksi määritelty teko,
esimerkkinä vaikka pyrkimys muuttaa jonkin valtion valtiosääntöä,
voi jossakin tilanteessa olla hyväksytty. Useimmat meistä hyväksyvät esimerkiksi
sellaisen diktatuurissa toimivan vapausliikkeen, joka puolustaa
ihmisoikeuksien toteutumista, vaikka teot olisivat muodoltaan terroristisia.
Oikeutetun terroristisen teon tarkkaa rajaa on lainsäädäntöön
vaikea kirjoittaa. Tärkeää on kuitenkin
se, että laki tunnustaa sen mahdollisuuden, että terroristinen
teko voi joissakin poikkeuksellisissa olosuhteissa olla oikeutettu.
Perustuslakivaliokunta korosti lausunnossaan sääntelyn
täsmällisyyttä. Rikosten tunnusmerkistö on
ilmaistava laissa riittävän selvästi,
jotta siitä selviää, onko jokin toiminta
rangaistavaa vai ei. Lakivaliokunta tekikin lakiin useita täsmennyksiä.
Ensinnäkin terroristiryhmän toimintaan osallistumisen
ehdoksi tuli nyt selkeästi aktiivinen toiminta, ei passiivinen
sivusta seuraaminen, ja tämä näkyy jo
osallistumispykälän otsikossa. Valiokunta muutti
alkuperäisen "Toimintaan osallistumisen" paremmin aktiivisuuden vaatimusta
korostavaksi "Toiminnan edistämiseksi".
Erityisesti perustuslakivaliokunta kiinnitti huomiota siihen,
että osallistumista käsittelevän pykälän
6) kohdan mukaan on rangaistavaa toimia "muulla tavalla" terroristiryhmän
hyväksi. Useimpien asiantuntijoiden ja lakivaliokunnan mielestä ilmaisu
"muulla tavalla" ei täytä rikosoikeuden täsmällisyysvaatimusta.
Epämääräinen ilmaisu korvattiin
luettelolla niistä toimista, jotka ovat rangaistavia. Tällaisia
ovat muun muassa terroristiryhmän merkittävien
taloudellisten asioiden hoitaminen tai ryhmän toiminnan
kannalta tärkeiden oikeudellisten neuvojen antaminen. Tästä täsmennyksestä olen
erityisen tyytyväinen. Alkuperäinen esitys parantui
nyt merkittävästi.
Erityisen hankalaksi osoittautuivat terrorismin rahoitusta koskevat
pykälät. Oli erittäin vaikea saada valiokunnan
asiantuntijoilta täsmällisiä vastauksia
siihen, mikä kaikki voi olla rangaistavaa. Maalailin esimerkkitilannetta,
josta ongelmat selviäisivät. Ajatellaanpa, että Greenpeace
saartaa Itämerellä turvattomaksi luokitellun yksipohjaisen öljyaluksen — hyvinkin
akuutti, ajankohtainen, ongelma. Järjestön tarkoituksena
on kiinnittää huomiota meriturvallisuuden puutteisiin.
Saarto katsotaan terroristiseksi rikokseksi joko tuhotyönä tai
liikennetuhotyönä. Koska kyseessä on
oikeudeton pakottaminen, pidetään tekoa terroristisessa
tarkoituksessa tehtynä. Kysyin asiantuntijoilta, voidaanko
minua Greenpeacen jäsenmaksun maksajana, tukimaksun maksajana
tai Itämeri-kampanjan rahoittajana syyttää terrorismin
rahoittamisesta tällaisessa tapauksessa. Muutamat asiantuntijoista
vastasivat, että niin, ed. Ojansuu, kyllä syyte
on mahdollinen. Asia on epäselvä. Vaikka lakivaliokunta
täsmensi rahoitusta koskevia pykäliä,
ei asia ratkennut selvällä tavalla. Linkki rahoittamisesta itse
tekoon on edelleen liian hauras ja epämääräinen.
Vastaavia tilanteita voi olla monia. Miten pitäisi
suhtautua esimerkiksi Punaisen Ristin rahankeräykseen,
jonka avustus menee tshetsheenien hyväksi? Eihän
Punainen Risti voi pitää huolta siitä,
meneekö se raha mahdollisesti vahingossa joidenkin sellaisten
henkilöiden käsiin, jotka tekevät joitakin
terroristi-iskuja.
Vielä kolmas esimerkki. Asiantuntijoista muun muassa
Asianajajaliiton edustaja oli pohtinut itsekin tällaista
esimerkkiä. Hän mainitsi tämän,
voitaisiinko aiemmin tapahtunut Sellafieldin ydinvoimalan putkien
tukkiminen katsoa törkeäksi tuhotyöksi,
mikä mahdollistaisi Greenpeacen jäsenten syyttämisen
terroristeiksi ja myös sen sukelluskouluttamisen, jota
he tekivät, katsomisen kouluttautumispykälän
mukaiseksi terroristiseksi koulutustapahtumaksi.
Täysin tyytyväinen ei lakipykäliin
voi siis olla. En kuitenkaan tehnyt lakiin muutosehdotuksia, sillä jo
tehdyt muutokset alkuperäiseen tekstiin ja perustelutekstit
paransivat alkuperäistä esitystä merkittävästi.
Viimeinen tae on se, että syytteen terrorismirikoksesta
voi nostaa vain valtakunnansyyttäjä. Tämä poikkeuksellinen
syytejärjestely nostaa syytekynnystä, jolloin
terrorismisyytteistä ei toivottavasti tule vääränlaisen
politiikan välinettä. Arvoisa rouva puhemies!
Lakivaliokunnassa oli pyrkimys tehdä rajanveto sallitusta
kansalaistoiminnasta ja terrorismista selvemmäksi. Täydellisesti
emme siinä onnistuneet, mutta monin paikoin raja tuli selkeämmäksi.
Edellä kerrottujen kokemusten jälkeen täytyy sanoa,
että olen syvästi huolissani nykyisestä yhteiskunnallisesta
ilmapiiristä. Ne tärkeät perusarvot,
joista tänään on puhuttu yli kaksi tuntia,
kuten kansalaisten perusoikeuksien ja lainsäädännön
täsmällisyyden puolustaminen, saavat nyt osakseen
kohtuutonta kritiikkiä, ja me, näiden arvojen
puolustajat, näyttäydymme joillekin, yllättävän
monille, oudossa valossa, joidenkin mukaan rikollisuuden puolustajina.
Joudumme tämän reilun kuukauden aikana, jota tätä eduskuntaa
on jäljellä, ja vieläpä näin
vaalien lähestyessä, käsittelemään
hyvin isoja, merkittäviä kysymyksiä.
Lakivaliokunnan käsissä on vielä muun muassa
esitutkinta- ja pakkokeinolaki ja rikollisjärjestöön
kuuluminen. Minua huolestuttaa se, miten käy länsimaisen
oikeusvaltion, erityisesti kansalaisten perusoikeuksien, ettei vain
lapsi mene pesuveden mukana, kun tulee tällaisia kuvailemiani
reaktioita ja ylilyöntejä tällaisessa
tilanteessa.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Nämä ed. Ojansuun tulkinnat olivat
kovin, sanoisiko, käräjäjuridisointia.
Nimittäin toki rikoslain soveltajaa hyvin tarkkaan sitovat
rikoslain yleiset soveltamisperiaatteet, jotka löytyvät
rikoslain yleisestä osasta, legaliteettiperiaate jne. Toisaalta
emme voi etukäteen sanoa, että Greenpeace kaikissa
teoissaan on ikään kuin oikean ja hyvän
puolella, niin kuin tuntui ed. Ojansuun lähtökohta
olevan. Jokin tällainen hyvinkin arvostettu kansainvälinen
järjestö voi tehdä rikoksia ja voi jopa
tehdä terroririkoksia, jos niikseen tulee, mutta en väitä,
että Greenpeace sellaisia olisi tehnyt.
Tässä hallituksen esityksessä on
lähdetty olennaisesti kasuistisemmasta lainsäätämistavasta kuin
esimerkiksi maanpetos- ja valtionpetosrikoksissa, joissa on erittäin
rajut rangaistusasteikot, aika yleisluontoiset teon kuvaukset, ja
kun asiat käsitellään vieläpä useimmiten
ei-julkisina, siellä voisi olla isompikin todellinen pelko
siitä, että perusoikeuksia ei varjella.
Ehkäpä juuri se, että joissakin maissa
on tehty hyvin kyseenalaista lainsäädäntöä — esimerkiksi
Ison-Britannian säännökset siitä,
että voidaan kansalaisia ottaa kiinni ilman oikeudenkäyntiä epämääräisiksi
ajoiksi — on heijastunut sitten kansainvälisten
ihmisoikeusjärjestöjen kritiikkiin. Edelleenkin
puhutaan paljolti niistä komission ensimmäisistä ehdotuksista,
jotka muuttuivat aivan olennaisesti, rajusti, Euroopan unionin ministerineuvostokäsittelyssä.
Tämä puitepäätös, jota
nyt kansallisesti toimeenpannaan, on aivan muuta kuin ne ensimmäiset
ehdotukset.
Hallituksen esityksessä lähtökohtana
oli tulkita puitepäätöstä niin,
että osallistuminen terroristiryhmän toimintaan
ei edellyttäisi teon tekemistä. On aika hankala
perustella esimerkiksi kansalaisille sitä, että jos
me tiedämme, että terroriryhmä suunnittelee
kymmenien ihmisten tappamista, niin se ei olisi rangaistavaa, vaan
että pitää mennä siihen tappamiseen
tai edes jonkin vakavan rikoksen tekoon asti, ennen kuin on kysymys
rangaistavasta toiminnasta. Mutta tässä nyt lakivaliokunta
on mennyt pidemmälle, katsonut, että puitepäätöstä tulee
lukea niin, että osallistumisen rangaistavuuden edellytyksenä on
terroristiryhmän toiminnassa tehty terroriteko.
Toisekseen esityksessä katsottiin, että tämä osallistumisen
tekotapojen luettelo ei voi olla kokonaan suljettu. Siinä pitää olla
tiettyä väljyyttä, koska inhimillinen
mielikuvitus näemmä aina luo uusia tapoja herättää kauhua
ja pelkoa, elikkä myös terroritarkoituksessa tehtävät
teot muuntuvat, ja silloin tämmöinen hyvin poissulkeva
luettelo voi jättää paljon siinä olevia
vakavammankin teon kuvauksen ulkopuolelle. Tässä ministeriö koetti
rakentaa myös lakivaliokunnalle tämmöistä uutta
täsmennettyä mallia, jossa olisi tämä kytketty
näihin lueteltuihin tekoihin, niin että jos vastaava
teko tehdään, niin silloinkin voidaan syyllistyä terroritekoon.
Mutta lakivaliokunta katsoi, että tekotavan luettelon tulee
olla suljettu, ja muotoili ryhmän toimintaan osallistumista
koskevan pykälän tämän mukaisesti.
Molemmat muutokset ovat tiukempia tai pidemmälle meneviä kuin
hallituksen esitykseen sisältyvä varovainen tulkinta
puitepäätöksen sanamuodosta. Miten sitten
muut jäsenvaltiot katsovat näiden täyttävän
puitepäätöksen raamit tai edellytykset,
lopullisesti varmistuu sitten, kun Suomi raportoi puitepäätöksen
toteuttamisesta. Puitepäätöksissähän
on se hyvä puoli, että ne jättävät
juuri kansalliselle implementoinnille pelivaraa, että voidaan
sopeuttaa mahdollisimman hyvin kansalliseen rikoslainsäädäntöön
sen johdonmukaisuutta loukkaamatta puitepäätöksen
sisältö.
Muilta osin lakivaliokunnan ehdottamat muutokset ovat tekstiä täsmentäviä ja
kohentavia. Niissä ei sinänsä mitään
ongelmia ole, eikä muutoksissakaan tietysti ole kovin todennäköistä, että nämä mihinkään
ongelmiin johtaisivat, mutta hallituksen esitys oli sinänsä rakennettu
niin, että se mahdollisimman hyvin vastaisi puitepäätöksen
sisältöä ja tarkoitusta, johon yhdessä Euroopan
unionin jäsenmaat olivat sitoutuneet.
Pidän hyvänä, että tässä on
pysytty aikatauluissa, ja niitä maita lukuunottamatta,
joissa jo ennestään on olemassa tällainen
puitepäätöksen mukainen terrorierikoislainsäädäntö,
taidamme olla ensimmäisenä saattamassa muutokset
kansalliseen lainsäädäntöön.
Siinä mielessä olemme olleet tässä terrorisminvastaisessa
lainsäädäntöhankkeessa ihan
esimerkillisesti mukana.
Henrik Lax /r:
Rouva puhemies, fru talman! Pyysin oikeastaan tämän
puheenvuoron ed. Ojansuun puheenvuoron johdosta, mutta nämä lisänäkökohdat,
jotka aion tuoda esille, sopivat myös tavallaan kommentiksi
ministerin puheenvuoroon.
Ehkä on hyvä muistuttaa tässä yhdestä passuksesta
valiokunnan mietinnössä. Siinä sanotaan näin:
"Vakavimmat terrorismirikokset ovat rinnastettavissa rikoslain kaikkein
vakavimpien rikosten joukkoon. Rikoslainsäädännön
terrorismikäsitteellä on siten jokapäiväistä kielenkäyttöä huomattavasti
rajatumpi, rikosten vakavuutta korostava merkitys." Tämä on
erittäin tärkeätä. Kansainvälisestikin
käytetään sanaa kyllä aika leväperäisesti,
ja se aiheuttaa hämminkiä.
Sekä ed. Ojansuu että ministeri Koskinen,
aivan oikein, käsittelivät näitä rajanveto-ongelmia,
joiden kimpussa valiokunnassa on oltu. Sanoisin vain, että ne
on myös nähtävä suhteessa tämän
maan hallintokulttuuriin, tämän maan oikeus- ja
tuomioistuinkulttuuriin. Varmastikaan tällä lainsäädännöllä ei
pystytä kaikkia rajanvetoja etukäteen tekemään,
ja viimeinen sana kuuluu silloin tuomioistuimille, viranomaisille.
Mutta olen kyllä sitä mieltä, että kun
me esimerkiksi 4 §:n 6) kohdan määrittelyn
suljimme, se on hyvin selkeä ohjenuora myös meidän
viranomaisillemme, ja meidän kulttuurissamme uskon, että ei
ole syytä sellaisiin pelkoihin, joita tässä nyt
on tullut esille.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Toivottavasti säädämme
tarpeetonta lainsäädäntöä siinä mielessä,
että Suomessa ei tarvitsisi koskaan näitä syytteitä nostaa.
Mutta tietysti välttämättä elämä ei
näin mene. Mutta on syytä seurata tämän
nyt meillä hyväksyttävän lainsäädännön
tilaa ja tasoa suhteessa muihin maihin kansainvälisesti,
koska muualla varmaan näitä tapauksia tulee olemaan
jatkossakin, niin kuin on jo nähty.
Itse asiassa perusteluista nostettiin pykälään
4 §:n 6) kohta, ne muodot, jotka olivat hallituksen esityksen
perusteluissa, ja näin saatiin mielestäni kyllä hyvällä tavalla
suljettua tämä tekojen muoto kokonaisuudeksi,
joka on tarkkarajainen. On syytä seurata, miten elämä kehittyy,
mutta mielestäni tämä oli kyllä paikallaan.
Terrorismin rahoitus -kohta on kyllä mielenkiintoinen
ja aika vaikea. On selvää, että terroristit
haluavat toimia peitetysti hyvämaineisissa, tärkeätä kansainvälistä tai
muuta hyväntekeväisyystyötä tekevissä järjestöissä,
ja tätä kautta voi tulla vaikeita rajanvetoja.
Mutta siinäkin on syytä korostaa, että on
kuitenkin pidettävä maalaisjärki kädessä.
Ed. Ojansuu mielestäni kyllä nosti liian voimallisesti
tämän ilmapiirin muutoksen, jonka hän
näki itsenäisyyspäivän jälkeen
valiokunnassa. Ei se ollut näin voimakasta. Siellä,
totta kai, ajankohtaisesta asiasta puhuttiin, mutta en usko, että ne
tapahtumat olisivat vaikuttaneet, eivät ainakaan itselläni
vaikuttaneet, tämän asian käsittelyyn.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Kyllähän, totta kai, ylilyöntejä tapahtuu
myös reaktioissa, mutta toisaalta minusta niistäkin
pitäisi puhua. Ne kertovat kuitenkin jotain sellaista piilevää ja
pinnan alla olevaa ihmisten perusarvoista, siitä, missä liikutaan,
kun näin herkällä alueella kuitenkin
liikutaan. Minulle ainakin tuli sellainen tietty varoituskello näistä reaktioista,
joita tuli. Sen takia halusin tuoda ne asiat myös esiin, koska
meillä on, kuten sanottu, edessä erittäin tärkeitä asioita.
Mutta juuri siitä syystä, niin kuin ed. Lax sanoi,
kun tämän maan oikeuskulttuuri ja rikosoikeus
on niin arvokasta ja merkittävää, siitä tulee
pitää kiinni. Täytyy sanoa kyllä,
että vuoden mittaan tämä vauhti ja nopeus,
mitä World Trade Centerin terrorismihyökkäyksen
jälkeen on tullut, on minua kyllä huolestuttanut.
Vielä ministeri Koskiselle: Nämä esimerkit, joita
sanoin, ovat juuri sellaisia toimintoja, joissa kansalaisjärjestöt
pyrkivät omalla tavallaan hyvinkin havahduttamaan niihin
ongelmiin, joita meillä on esimerkiksi Itämerellä tai
ydinvoimaloissa. En itse kannata laittomia tekoja. Esimerkiksi laivayhtiön
tai voimalan kannalta ne ovat tuhotöitä, mutta
ne ovat myös tärkeitä yhteiskunnallisia
tekoja havahduttamaan asioihin.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Jatkan sen verran, että totean,
että on kyllä tavattoman tärkeää tänä aikana
erityisesti se, että ihmiset, suomalaisetkin, harkitsevat
aika tarkkaan, minkälaisiin järjestöihin
liittyvät jäseniksi ja mihin rahaa antavat. Tämän
lainsäädännön voimaantulo — mielestäni
on sitä syytä korostaa — lisää edellytystä tai
velvollisuutta meille kaikille suomalaisillekin miettiä,
mihin tukemme annamme jäsenyyden tai rahoituksen tai muun toiminnan
muodossa, koska hyvätkin järjestöt, niin
kuin ministeri mielestäni aivan erinomaisesti totesi, saattavat
sortua ja joutua sellaisiin käsiin, että siellä kaikki
toiminta ei ole rehellistä ja sen tarkoitusperän
toteuttamista, mihin järjestö on jopa alun perin
perustettu ja millaisena se yleisesti käsitetään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän suuntaista keskustelua
käydään todella laajasti maailmassa,
paljon laajemmin kuin mitä Suomessa on käyty,
siitä, miten terrorisminvastaisia lakeja todella sovelletaan
ja miten ihmisoikeudet toteutuvat. Tätä keskusteluahan
käydään hyvin paljon Yhdysvalloissa,
Saksassa, Ranskassa ja Englannissa.
Mutta mielestäni ed. Ojansuun vertaus sen suuntaan,
että nämä huppupäiset mielenosoittajat
6. päivä joulukuuta aikaansaivat tavallaan uuden
tilanteen lakiasiainvaliokunnassa ja antoivat jotenkin kasvot terrorismille,
on sinänsä kyllä vakava ja tärkeä huomata
nimenomaan siinä mielessä, ettei johdateta tätä sinänsä tarpeellista
varovaisuutta ja terrorisminvastaista toimintaa sellaisille alueille,
minne se ei sinänsä kuulu.
Yleiskeskustelu päättyy.