4) Hallituksen esitys kuntoutusta koskevan lainsäädännön
muuttamiseksi
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Rouva puhemies! Keskustelimme perusoikeuksista aiemmin, ja
tämä hallituksen esitys kuntoutusta koskevan lainsäädännön
muuttamiseksi liittyy myöskin erittäin läheisesti
perusoikeuksiin, nimenomaan sellaisten henkilöiden perusoikeuksiin,
joiden työkyky on alentunut tai uhkaa alentua.
Tällä esityksellähän mahdollistetaan
se, että kuntoutusta, nimenomaan ammatillista kuntoutusta,
ryhdytään antamaan entistä aiemmin. Se on
hyvä tavoite ja toivon mukaan toteutuu, kun tämä laki,
tosin valitettavasti vasta vuoden 2004 alussa, tulee voimaan. (Ed.
Vehkaoja tulee paikalleen) — Jaha, valiokunnan puheenjohtajakin ennätti
paikalle. Meinasin juuri ruveta sitä ihmettelemään,
miten vähän tämä tärkeä laki
meidän valiokuntamme jäseniä jaksaa kiinnostaa,
mutta onneksi puheenjohtajaa sentään.
Valiokunnan mietinnössä on kiinnitetty huomiota
erityisesti työterveyshuollon toimenpiteisiin. Työterveyshuolto
on keskeinen paikka, jossa näiden ihmisten perusoikeuksia,
työntekijöiden perusoikeuksia, voidaan turvata.
Valitettavasti vaan kaikilla työpaikoilla ei työterveydenhuolto
toimi, ja siksi olisi tärkeää, että myöskin erityisesti
terveyskeskuksissa työkyvyn arviota ja kuntoutuksen tarvetta
entistä enemmän lähdettäisiin
pohtimaan laaja-alaisesti ja ryhdyttäisiin toimenpiteisiin.
Työttömien kuntoutukseen on myöskin
valiokunnan mietinnössä, samoin kuin työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan lausunnossa, kiinnitetty huomiota.
Erityisesti työttömien kohdalla terveyskeskusten
perusterveydenhuollon ja myöskin erikoissairaanhoidon toimenpiteet
ovat tärkeitä, ja niiltä voi odottaa
aktiivisempaa otetta, sillä kansanterveyslain ja erikoissairaanhoitolain
mukaisesti kuntoutus on näiden lakien mukaista toimintaa.
Mutta tällä hetkellä tuntuu siltä,
että paljolti on näillä alueilla jätetty
toiminta Kansaneläkelaitoksen kuntoutuksen varaan tai jonkun muun
tahon kuntoutuksen toimenpiteiden varaan, myöskin esimerkiksi
työvoimatoimistojen aktiivisuuden varaan. Tätä eivät
nämä terveydenhuollon peruslait tarkoita. Tämä liittyy
juuri siihen perusoikeuskeskusteluun, jota käytiin perustuslain
19 § 3 momentin pohjalta, eli julkisen vallan on turvattava
riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut.
Kunnilla täytyy olla myöskin riittävä rahoitus näiden
kuntoutustoimenpiteiden käyntiin saattamiseksi riittävän
varhain. Tosiasiassahan varat kyllä olisivat saatavissa
ja saataisiin juuri siten, että toimenpiteet aloitetaan
riittävän ajoissa, koska silloin säästytään
raskaammilta toimilta. Mutta jotta tämä toimintatapojen
muutos saataisiin aikaiseksi, vaaditaan erityistä satsausta
kuntoutustoimintaan. Vajaakuntoiset työttömät
joutuvat usein todella vaikeaan tilanteeseen, koska he jäävät
ikään kuin oman onnensa nojaan.
Erityisen tärkeä muutos valiokunnan mietinnössä oli
se pykälämuutos, joka pitkän keskustelun
jälkeen saatiin kolmannen lakiehdotuksen, lain työntekijän
eläkelain muuttamisesta, 4 k §:ään,
eli harkinnanvaraista kuntoutusavustusta voidaan myöntää myös
hoito- tai kuntoutussuunnitelman laatimista varten. Nykyäänhän
jo lain 4 §:n mukaan työkyvyttömälle
voidaan kuntoutusavustusta myöntää, mutta
kun kuntoutusrahan saaja ei ole työkyvytön, niin
tätä mahdollisuutta ei ole ollut. Näissä tilanteissa
syntyy juuri väliinputoajia. Tosin myöskään
tätä 4 §:n 7 momenttia mielestäni
ei lainkaan tulkita niin kuin on tarkoitettu; sitä ei käytetä niin
laajasti kuin on tarkoitettu. Toivottavasti tämän
lainsäädännön myötä sekin
momentti saa enemmän tuulta siipiensä alle, samoin
kuin tämä uusi 4 k §:n kohta.
Miksi tämä on niin tärkeää,
että myös hoito- ja kuntoutussuunnitelman laatimista
varten voidaan maksaa kuntoutusavustusta, näiden ihmisten
perusoikeuksien kannalta? Se on tärkeää juuri
sen takia, että meidän järjestelmämme
ovat niin hitaita. Meillä ei ole riittävästi
sosiaali- ja terveyspalveluja tarjolla. Jos ihmisellä on
terveydellinen ongelma, hän jonottaa ensin terveyskeskukseen
pääsyä. Meillä esimerkiksi Tampereella on
ollut erittäin ikävää, että esimerkiksi
joulun aikana kaikki terveyskeskukset ovat olleet suljettuina ja
vain päivystysasema on toiminut, niin että jono
on ollut ulos asti. Lääninlääkäri
on nyt sitten kuitenkin todennut, että ei tämä nyt
ihan lainvastainen tila ollut, mutta ei varmasti paljon puuttunut.
No, tämä on vielä pienempi ongelma,
mutta kun pääsee terveyskeskuksen ovesta sisälle
ja saa lähetteen erikoissairaanhoitoon, niin jonot ovat aivan
liian pitkät. Eikä kysymys ole pelkästään siitä,
että jono on liian pitkä, vaan kun on monenlaisia
terveydellisiä ongelmia, niin niitä täytyy laajasti
tutkia ja ne vaativat eri erikoisalojen tutkimuksia ja selvityksiä ja
sitten myöskin tällaista laaja-alaista työkyvyn
arviota ja kuntoutussuunnitelmien tekoa. Nämä vain
väistämättä vievät runsaasti
aikaa.
Henkilöllä usein sairauspäiväraha
on jo loppunut, 300 päivää on jo tullut
täyteen, taikka hän on ollut työttömänä jo
aikaisemmin ja hänellä saattaa sitten 500 päivää tulla
ansiosidonnaista päivärahaa täyteen.
Tai voi sitten tietysti olla, että hän on jo pudonnut
työmarkkinatuelle. Tämän motivoinninkin
kannalta on aivan olennaista se, että henkilön
toimeentulo on järjestetty sinä aikana, kun häntä pyritään
auttamaan kuntoutumaan ja palaamaan työelämään.
Mielestäni näiden momenttien tärkeyttä ei
ole ymmärretty, ja nimenomaan vieläkin toivon,
että näitä ruvetaan soveltamaan entistä useammin.
Kansalaisten perusoikeuksiin on viitattu, en muista, oliko oikeuskansleri
vai kuka, joka viittasi. Tässä seuraavassa istunnossa
kun tulee tämä autoverolaki, niin puhuttiin, että kansalaisten
perusoikeudet kärsivät, kun he joutuvat odottamaan
kolme vuotta näitä autoveropäätöksiä.
Toivoisin, että joskus joku kantaisi huolta enemmän siitä,
mitä tapahtuu niille ihmisille, jotka joutuvat perustoimeentuloturvaansa
koskevia päätöksiä odottamaan
ei vain kolme vuotta vaan pahimmassa tapauksessa viisi tai jopa
kymmenen vuotta, ennen kuin saavat eläkkeen sitä tarvitessaan. Sinä aikana
useinkaan näitä ihmisiä ei kukaan ole yrittänyt
tosiasiassa kuntouttaa tähän mennessä eikä tarjota
heille työtä.
Perustuslain 124 §:ssä — tämä minulta
unohtui, kun oli lyhyt aika siinä aikaisemmassa keskustelussa — on
kyseessä "Hallintotehtävän antaminen
muulle kuin viranomaiselle" ja sanotaan: "Merkittävää julkisen
vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan
kuitenkin antaa vain viranomaiselle." Siis: "Merkittävää julkisen
vallan käyttöä". Työeläkelaitokset
eivät kyllä ihan viranomaisia ole ja mielestäni
tämä asia pitäisi vielä kerran
kyllä selvittää, onko meidän
järjestelmämme sellainen, että se vastaa
tätä perustuslain pykälää,
koska juuri myöskin nämä laitokset ratkaisevat
tätä kuntoutustoimintaa.
Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä laki.
Ainoa, mitä pelkään tämän
yhteydessä, on erityisesti tuon kansaneläkelain
osalta se, ettei vain pääse käymään
niin, että henkilöt, jotka tosiasiassa ovat työkyvyttömiä ja
joille kuuluisi työkyvyttömyyseläke,
eivät sitä saisi, kun edellytetään aina
kuntoutusta. Siitä on tullut myöskin viestiä, että osittain
ihmisiä juoksutetaan turhaan erilaisissa kuntoutuspaikoissa,
kun tilanne on se, että työkyvyttömyyseläkeratkaisu
on ainoa perusteltu ratkaisu. Toivon, että tällaisia
vaikutuksia tällä lainsäädännöllä ei
ole.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa herra puhemies! Täällä oikeastaan
esiteltiin jo tämä hallituksen esitys ja valiokunnan
mietintö aika lailla kattavasti, enkä aio sitä kerrata.
Totean kuitenkin, että esityksen merkitys on siinä,
että työntekijöille tulee nyt oikeus
ammatilliseen kuntoutukseen paljon varhaisemmassa vaiheessa kuin nykyisin
on asian laita, jos tämä hallituksen esitys myös
käytännössä lähtee
kulkemaan toivottuun suuntaan. Olisin nyt kiinnittänyt
kuitenkin sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön sisällöstä kahteen
seikkaan vielä lisää huomiota.
Olemme uhranneet aika paljon aikaa ja tekstiä työterveydenhuollon
osioon. Se voi ehkä kollegoja hieman kummastuttaa, koska
meillä on hyvin tuore uudistettu työterveydenhuollon
lainsäädäntö. Sen uudistuksen
painopiste ei kuitenkaan ollut siinä kohdassa, mihin nyt
valiokunta haluaa kiinnittää huomiota, nimittäin
siihen perustavaa laatua olevaan puutteellisuuteen, että työterveydenhuollon
sisältö vaihtelee meidän maassamme työpaikasta
toiseen tavattoman paljon. Kaikkein vaatimattomimmillaan se pitää sisällään
vain hyvin harvakseltaan suoritettavat ennalta ehkäisevät
terveydenhuollon käynnit työpaikalla ja määräaikaistarkastukset.
Toisessa ääripäässä talo saattaa
tarjota jopa erikoissairaanhoidon tasoista hoitoa, siis talon täysin
maksamana. Näin ollen me puhumme vähän
turhan monoliittisesti, jos näin sanotaan, työterveydenhuollosta,
kun tiedetään, että todellisuudessa kirjo
on varsin suuri. Tätä muuten todistaa myöskin
Työterveyslaitoksen äskettäinen hyvin
tuore selvitys, niin että meillä on tässä kyllä työsarkaa
tulevaisuudessa. Me tiedämme kuitenkin, että työterveydenhuollon
tila on myöskin aivan keskeinen kysymys, kun puhutaan tämän
lainsäädännön, joka nyt on meillä käsittelyssä,
saamisesta hyvään vauhtiin.
Toinen asia, jonka haluan vielä painokkaasti tuoda
esiin, on meidän valiokuntamme pohdinta osittaisesta sairauspäivärahasta.
Tässähän nyt ollaan säätämässä osakuntoutusrahaa,
mutta me samassa yhteydessä otimme aasinsillan kuitenkin tarpeeseen
saada aikaan myös osittainen sairauspäiväraha,
koska meidän nykyinen systeemimme on oikeastaan sillä tavalla
ollut liian mustavalkoinen, että ihmisen kunnon annetaan
heiketä siinä määrin, että hän
tavallaan ehtii poistua työelämästä kokonaan,
ja sitten koko porukka lähtee yhdessä valtavilla
järjestelmillä yrittämään hänen
saamistaan takaisin työelämään.
Mielestämme nyt huomio pitäisi todella kiinnittää siihen,
että ihmisiä ei päästettäisi,
ellei ole aivan pakko, irti töistänsä pitempäänkään
jatkuvan sairauden johdosta, vaan työpaikallaolo ja työnteko
pitäisi tehdä mahdolliseksi kulloisenkin kunnon
mukaan. Meillä on paljon sellaisia sairauksia, joissa,
kun kuukaudet kuluvat, työkunto kuitenkin alkaa vähitellen
sieltä löytyä, mutta se ei välttämättä ole
sen sairauspäivärahajakson loppuvaiheessa ihan
100:aa prosenttia.
Tässä tulee mieleen tietenkin niiden 300 päivän
jatkaminen myöskin osa-aikaisena sairasloma-aikana. Toisaalta
meillä on sairauksia, joissa osa jopa niistä 300
mahdollisesta päivästä olisi suoraan
mahdollista käyttää vain osa-aikaisesti hyväksi,
ja tämä olisi tietenkin tämän
kuvion säästöpuolikin, jos niin halutaan
ajatella. Mutta meidän näkökulmamme ei
ole ollut tässä ensisijaisesti säästää yhteiskunnan
rahaa, vaan aikaansaada näissä kysymyksissä inhimillisempää jälkeä tämän
kokonaisuuden osalta. Ei ole todellakaan tässä meidän
on—off-systeemissämme paljon järkeä.
Erityisen tärkeä tämä osa-aikainen
päiväraha voisi olla esimerkiksi mielenterveyskuntoutujien
kohdalla. Erityisesti tuon sen esille siitä syystä,
että monesti myös työpaikalla vieroksutaan niitä henkilöitä,
jotka ovat joutuneet hakemaan apua psyykkisiin sairauksiinsa, eikä osata
oikein mitenkään suhtautua tähän
henkilöön luontevalla tavalla, kun hän
on ollut ehkä kokonaisen vuodenkin pois työpaikalta
ja sitten pyrkii pääsemään taas
töihinsä kiinni. Olisi monin verroin inhimillisempää,
jos tällainen henkilö, jos vain terveys sen sallii,
voisi olla osittain työpaikallaan. Sillä tavalla
tulisivat myös työntekijät tavallaan paremmin
suvaitsemaan ihmisen, sanotaanko, vajaakuntoisuutta.
Meillä vallitsee omalaatuinen kuvitelma siitä, että me
kaikki olemme sataprosenttisesti työkuntoisia. Semmoinen
tavoite tietysti pitää olla, mutta vaikka me emme
olisi sairaankaan kirjoissa, niin jokainen kuitenkin käytännöstä tietää,
että toiset työpäivät sujuvat
paremmin kuin toiset ja työn, sanotaanko, panos—tuotos
ei pysy mitenkään muutenkaan tasaisena, vaikka
ei ole sairaslomalla tai vaikkapa kuntoutusrahalla.
Tämän vuoksi, arvoisa puhemies, asetan suuria
toiveita seuraavan hallituksen ohjelman suuntaan, että valiokunnan
lausumaehdotuksen kautta — se on näin lähinnä tulkittava
ja todellakin jäämme tätä odottamaan — osittaisen
sairauspäivärahan mahdollisuus konkretisoituu
heti seuraavassa hallitusohjelmassa.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kuten valiokunnan puheenjohtaja puheenvuorossaan
toi esille, meillä jää monia merkittäviä asioita
ja haasteita työelämän uudistamisessa, jotka
kaipaavat vielä ihan konkreettista lainsäädäntöä ja
toimenpiteitä. Kuten tuossa oli puhe, työterveyslainsäädännön
uudistamiseen asetettiin merkittäviä panoksia
ja odotuksia. Kuitenkin me tiedämme jo tänä päivänä,
että se ei toimi aivan sillä tavalla kuin se parhaimmillaan
voisi toimia.
Voisi ajatella niin, että nimenomaan työssä olevien
työkykyä ylläpidetään
ja parannetaan ja näin ennalta ehkäistään
monia asioita. Mutta todella tiedetään alueelliset
erot ja se, että on työpaikkoja, yrityksiä,
joilla ei ole edes kattavaa sopimusta niin, että työterveyshuollon
sopimus sisältäisi sekä ennalta ehkäisevät
toimenpiteet että sairaanhoidon toimenpiteet, mahdollinen
kuntoutus ja hammashuolto mukaan lukien jne. Siellä on
vielä merkittävää parantamisen
varaa, ennen kaikkea tietysti resursointia ja työnantajille haastetta,
että satsataan taloudellisia resursseja myöskin
tähän. Varmasti myöskin valvontapuolella
on tehtävää.
Tämä on mielestäni todella merkittävä muutos
sillä tavalla, että tulee oikeus ammatilliseen kuntoutukseen.
Varmasti jos tämä toteutuu niin kuin tässä on
haastettu — ja sillä on nyt mahdollisuudet näyttää,
että se käytännössä toteutuu
oikein — tulee myöskin säästöjä.
Tiedetään se, että on aikamoinen kynnys
tänä päivänä lähteä kuntoutukseen
nykyisen käytännön mukaan. Mutta jatkossa,
jos työkyky heikkenee, tämä mahdollistaa
sen, että voidaan lähteä hakemaan uutta
ammattia, hakemaan uusia mahdollisuuksia, etsimään
uutta työtehtävää jne. tämän
toiminnan kautta. Se on merkittävä yhteiskunnallinen
kysymys ihan työllisyyden kannalta ja estää sitä,
että meillä työelämästä todella
jää työttömiksi tänä päivänä ihan
heikon työkyvyn takia niin suuri, merkittävä joukko,
mutta varmasti saadaan myöskin työvoiman hallintaa
eri lailla.
Tämä lausuma on erinomainen asia. Niin kuin puheenjohtaja
kattavasti selvitti, osa-aikaisen sairausloman ja kuntoutusrahan
käyttöönottoa pitäisi nopeuttaa
ja saada se seuraavaan hallitusohjelmaan.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti muutamia näkökohtia
kuntoutusta koskevan lainsäädännön
muuttamisesta.
Ensinnäkin tämä on tarpeellinen muutos,
ja hyvä, että se tuli nyt, koska tätä kokeiluluontoisena
ovat vapaaehtoisesti jo vakuutusyhtiöt ja työeläkelaitokset
harrastaneet. Kokemusta on sillä lailla kertynyt, ja on
erinomaista, että nyt saadaan tavallaan parempi lainsäädännöllinen
suoja, kun on muutoksenhakumahdollisuudet ja kaikki tulee korvatuksi.
Itse asiassa haluaisin kolmea asiaa korostaa tässä rinnalla.
Ensimmäinen niistä on se, että niin
oudolta kuin se tuntuukin, kuntoutuksen käsite on edelleen
Suomessa vähän, miten sanoisi, epämääräinen,
ei meille, jotka täällä näistä asioista
valiokunnassa päätämme, mutta yleisellä tasolla,
eli jonkinlaista koulutusta näköjään
kuntoutuksen sisällöllisistä toiminnoista
täytyisi muistaa nyt taas korostaa, kun kentällä tätä lakia
lähdetään toteuttamaan.
Toinen määritelmä, jota ei ole oikein
hyvin kiveen kirjoitettu, on "vajaakuntoinen". Kuka on vajaakuntoinen,
mitä kaikkea se pitää sisällään? Minulla
on se käsitys, että esimerkiksi työterveyshuollossa
on edelleen vaikeuksia tämän termin kanssa. Ehkäpä se
siitä vuosien saatossa sitten urautuu oikeille raiteille,
mutta hidasta se näkyy, ikävä kyllä,
olevan.
Työterveyshuolto on aivan avainasemassa tämän
lain toteutuksessa. Se on aivan selvä asia. Jos isoissa
tai pienissä yrityksissä työterveyshuolto
ei näitä käsitteitä tunne, ei
tunne väestönsä terveydentilaa eikä pysty
tunnistamaan niitä riskejä, mitä työelämässä on
myöskin muiden kuin perinteisten työaltisteiden
suhteen, niin liian myöhään silloin joudutaan
näiden asioiden kanssa tekemisiin. Silloin ei enää tämä kuntoutus,
mihin tämä laki tähtää,
ikävä kyllä tuo sitä tulosta,
mitä halutaan.
Tämähän lähti työeläkelaitoksissa
liikkeelle niin, että lähdettiin absolut siitä periaatteesta,
että parempi on aina yrittää kuntouttaa
takaisin työelämään kuin suoraan
myöntää työkyvyttömyyseläke,
vaikka tilanne ehkä joskus näyttäisi
aika selkeältä. Tutkimusten mukaan tulee aina
kaikille halvemmaksi ei ainoastaan inhimillisesti vaan myös
taloudellisesti, että kaikki voitava tehdään etukäteen.
Toinen asia työterveyshuollon lähellä ja
sitä aika lailla sivuten on seikka, josta valiokunnassa aika
paljon puhuin, ja sen takia itse asiassa tulin nämä muutamat
sanat täältä sanomaan. Se on se, että meillä on
nyt aika lailla hyvin rahaa, käsitteistöjä ja
lainsäädäntöjä koko
työelämän kuntoutusta varten. Vaikka
siellä onkin puutteita, niin perusta on hyvä.
Työterveyshuoltolakikin on ollut voimassa vuodesta 1978
lähtien.
Mutta yksi sektori on semmoinen, jonka olisin halunnut tähän
vielä voimakkaammin mukaan, ja sanon sen nyt vain tässä:
työntekijöillä on erittäin hyvä mahdollisuus,
samaten kuin toimihenkilöillä, nyt itse aktiivisti
laukaista koko tämä kuntoutuksen alkaminen. On
yksipuolista, että lähdetään
siitä, että työterveyshuolto aina velvoittaa,
katsoo ja poimii esille ne tapaukset, jotka kuuluvat tämän
lainsäädännön piiriin. Pitäisi
kyllä päästä siihen, että ne
työntekijät, jotka haluaisivat sen itse käynnistää,
ymmärtäisivät sen myöskin ottaa
puheeksi silloin, kun työterveyshuollossa näistä asioista
keskustelevat. Ihme kyllä, se on hyvin harvinaista, että työntekijä tai toimihenkilö
itse
käynnistäisi tämän prosessin. Huomattakoon,
että nyt siihen saadaan mahdollisuus, ja onpahan sitten
valitusperustekin toisin päin, jos jostain syystä menee
kiville.
Olen tämän hallituksen esityksen kannalla
ollut koko ajan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
kuntoutusta koskevan lainsäädännön
muuttamisesta on aivan hyvä, ja valiokunnan mietintö on
aivan oikeaan osuva. Kyse on tarpeellisesta lainsäädännön
muutoksesta.
Mutta täällä valiokunnan puheenjohtaja
ed. Vehkaoja toi erinomaisen hyvän ajatuksen tulevaisuutta
ajatellen esille, että voisi olla tällainen osittainen
sairauspäiväraha, joka mahdollistaisi osa-aikaisen
työssäolon vaihtoehtona silloin, kun se on mahdollista
ja perusteltua. Tämä toisi tiettyä inhimillisyyttä työelämään,
työpaikoille. Työ omalla tavallaan myönteisesti
ymmärrettynä hoitaisi kuntoutuvaa osa-aikaisena,
ja samalla sitten työhönpaluu toivon mukaan ja
mahdollisesti täysipainoiseen työhön
olisi paljon helpompi kuin jos työyhteisö olisi
täysin vieraantunut vuodeksi ja henkilö olisi
vieraantunut työyhteisöstä. Silloin tämä työhönpaluun
kynnys ihan inhimillisesti ja ymmärrettävästi
on korkeampi. Tämän kaltainen, valiokunnan puheenjohtajan
esille ottama parannusehdotus on kannatettava jatkoa ajatellen.
Yleiskeskustelu päättyy.