1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi opintotukilain sekä lukiokoulutuksen
ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuesta annetun
lain muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä on käsittelyssä opintotukiasia,
ja olemme valiokunnassa sitä tosi tarkkaan käyneet
läpi. Siinähän esitetään
sitä, että opiskelijalle ei olisi enää mahdollista
saada opintotukea toiseen samantasoiseen tutkintoon. Me yritimme
asiantuntijakuulemisen perusteella myöskin etsiä ratkaisua
siihen, mitä esimerkiksi tehdään siinä tapauksessa,
kun opiskelija on jo suorittanut yhden tutkinnon eikä ole
käyttänyt vielä ollenkaan opintotukimahdollisuuttansa
ja tekee sitten toisen — löytyisikö muun
muassa tähän asiaan ratkaisu.
No, yhdessä ministerin kanssa etsimme vastausta. Emme
kuitenkaan sitä ehtineet ja päässeet
löytämään, ja sen takia tilanne
oli vähän haastava. Meillä on erittäin
kriittinen mietintö, jossa katsottiin myöskin,
että monet seikat vaikuttavat siihen, että opiskelijat
haluavat opiskella myöskin toisen tutkinnon. Esimerkiksi
työmarkkinatilanne voi olla sellainen, jossa opiskelija
mieluummin tarvitsee alan vaihtoa, ja silloin toinen tutkinto saattaisi
olla se ratkaisu. Tai sitten voi olla tilanne, jossa uran kannalta
on jo suunniteltu erilaisia tutkintoja tehtäväksi
etukäteen. Kaiken kaikkiaan tämä tuottaisi
säästöä 10,5 miljoonaa euroa
vuoden 2019 tasolla, ja se tarkoittaisi noin 3 200:aa opiskelijaa
vähemmän.
Syy, miksi tämä hallituksen esitys tehtiin,
on, että haluamme nopeuttaa tutkintojen suorittamista.
Tämä on myöskin osa rakennepoliittista
säästöpakettia. Totesimme kyllä senkin,
miten näitten säästöjen laita
voi olla, ettei se sitten johda siihen, että opiskelija
tehdessään kahta eri tutkintoa kerralla ei otakaan
sitä ensimmäistä tutkintoa vastaan, jotta
saisi opintotukea vielä siihen toiseenkin. Tästä syystä ja
monesta muusta syystä me esitimmekin valiokunnassa lausumaa,
jossa ajattelimme, että pitää tehdä kokonaisuudistus mahdollisimman
nopeasti, jotta tämä opintotuki olisi mahdollisimman
selkeä, läpinäkyvä, johdonmukainen,
kannustava, ja että opiskelijoiden välinen yhdenvertaisuus
paranisi. Tällä hetkellähän
tilanne on se, että samaan aikaan, yhtä aikaa on
voimassa useita eripituisia opintotukiaikajaksoja ja myöskin
-tasoja, ja kaikki ymmärtävät sen, että yhdenvertaisuus
ei varmasti toteudu, joten näillä perusteilla
sivistysvaliokunta halusi kantaa huolta siitä, että opintotukijärjestelmä tulee
olemaan kannustava ja tulee tarvitsemaan kokonaisuudistusta, ja
toivomme tietenkin, että se mahdollisimman nopeasti tapahtuu.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Otamme hyvin lyhyen debatin, koska asia on moneen kertaan puhuttu,
ja sitten mennään puhujalistaan.
Tuomo Puumala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Sitä tässä vähän
ihmettelen, että kun korkealle arvostamani edustaja Vahasalon
kanssa olimme tuolla juuri ja 5 000—6 000
opiskelijalle, jotka osoittivat mieltään asiasta,
te kerroitte siellä, että tämä esitys
on vedetty pois ja olkaa huoleti, niin nyt käytitte esittelypuheenvuoron
tästä itse asiasta ja valiokunnan enemmistön
kannan siitä asiasta. Siellähän vähemmistö,
kahdeksan edustajaa, oli sitä mieltä, että missään
tapauksessa ei pitäisi rajata kahden samanarvoisen tutkinnon
opintotukioikeutta. Se ei säästä. Ja
toisekseen se ei missään tapauksessa ole järkevää,
se luo kannustinongelman opiskelijalle.
Sen vuoksi olen vähän hämmennyksissä nyt siitä,
mitä edustaja Vahasalo ja mitä kokoomus nyt tästä asiasta
todella ajattelevat, kun tuntuu, että jo pelkästään
tämän päivän aikana on tullut ainakin
kolmea tai neljää kantaa tästä asiasta.
Siihen olisin pyytänyt tarkennusta.
Ritva Elomaa /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On käsittämätöntä,
että julkisuudessa hallituspuolueet esittävät
kriittisyyttään opintotuen tiukentamiseen. Jos
oppositio ja opiskelijat eivät olisi nostaneet asiaa niin
vahvasti esille ja tikun nokkaan niin sanotusti, niin tämä asia
olisi hallituspuolueitten taholta menty hiljaisesti läpi.
On selkärankaista osoittaa, että joskus voi
olla väärässä. Ja tässä asiassa
hallitus on tehnyt huonon esityksen.
Pauli Kiuru /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Opintotukilaki on sekava. Se ei ole
kannustava, se ei ole johdonmukainen, ja sitä on rakennettu
kerros kerrokselta. Jopa perustuslakiasiantuntijat ovat valiokunnassa
sanoneet, että se asettaa opiskelijat hyvin epätasa-arvoiseen
asemaan.
Ainakin itse olen kuullut, ja myös kokoomus, kentän ääntä.
Ainakin omasta puolestani uskallan sanoa, että en kannata
tätä hallituksen esitystä. Se ei ole
missään mielessä sellainen, että se kannustaisi,
olisi kannustava, palvelisi sitä tavoitetta, että Suomesta
tulee maailman osaavin kansa.
Minulle jäi hieman epäselväksi, minkä takia opetusministeri
ei vetänyt tätä pois ja uudelleenvalmisteluun.
Toivottavasti seuraavalla vaalikaudella saadaan selkeä,
hyvä kokonaisuudistus, joka kelpaa meille kaikille.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä edustaja Gustafsson, sen jälkeen mennään
puhujalistaan.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen itse ymmärtänyt nämä pelisäännöt — nyt
sanon nimenomaan edustaja Kiurulle — sillä tavalla,
että ministeri ei voinut ja halunnut sitä tehdä,
koska pääministeri, kokoomuksen Stubb, ei sitä halunnut
ja se olisi edellyttänyt sitten valtioneuvoston yhteistä päätöstä.
Todella tämä on äärimmäisen
kiusallinen säästölaki alkumetreiltä lähtien,
ja se näkyy myöskin sivistysvaliokunnan äärikriittisestä kannanotosta
tähän esitykseen. Se 10 miljoonan säästö — huomioiden
tämän esityksen koulutuspoliittiset ongelmat,
suoranaiset vahingot — ei ole missään
suhteessa siihen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja tämän jälkeen puhujalistaan.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys rajaisi opintotukioikeuden vain ensimmäiseen
samanarvoiseen korkeakoulututkintoon.
Ehdotus on järjetön tässä ajassa,
jolloin tuskin kukaan voi enää kuvitella suorittavansa
työuran vain yhdessä ammatissa. Se on myös
ristiriidassa Suomen koulutuspolitiikan, tasa-arvon ja elin-ikäisen
oppimisen periaatteiden kanssa.
Tällä perusteella esitän lakia hylättäväksi.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
kysymys siitä, säilytetäänkö toisen
tutkinnon opintotuki. Opintotuki siis evättäisiin
kaikilta, jotka haluavat vaihtaa tai joutuvat vaihtamaan koulutusalaa
samantasoisesta tutkinnosta toiseen, riippumatta siitä,
onko opiskelija saanut tutkinnon aikana opintotukea. Tämä leikkaus
todennäköisesti pidentäisi opiskeluaikoja
sekä käytännössä tekisi
opiskelualan vaihtamisen taloudellisesti mahdottomaksi monille.
Hallituksen esityksessä on jotain hyvääkin, mutta
koska tämä opintotuen heikkous on niin perustavaa
laatua oleva asia uravalintojen ja opiskeluedellytysten kannalta,
esitän, että lakiesitykset hylätään.
Ville Niinistö /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on esimerkki
harvinaisen huonosta lainvalmistelusta. Jos hallituksella vielä vuosi sitten
oli jonkinlaista ajatusta siinä, mikä tämän esityksen
tarkoitus on, niin se on matkan varrella muuttunut kyllä varsin
kummalliseksi. Ymmärsin vuosi sitten hallituksen kehysriihessä ajatuksen
niin, että tarkoitus oli välttää sitä,
että saataisiin lisäkuukausia siitä,
että tehdään toinen tutkinto samalla
korkeakouluasteella, mutta jossain vaiheessa valmistelua tämä on
muuttunut sellaiseksi, että evätään
opiskelijoilta kokonaan oikeus sosiaaliturvaan. Elikkä toisesta
tutkinnosta ei voi saada opintotukea ollenkaan, vaikka ensimmäiseen
ei ole sitä nostanut kuukauttakaan.
Tämä ajatus rikkoo hyvin vahvasti opiskelijoiden
toimeentuloturvaoikeutta ja sitä oikeutta vastaan, että kaikilla
väestöryhmillä pitäisi olla
oikeus sosiaaliturvaan. Pidän hyvän erikoisena
sitä ajattelutapaa, että opiskelijoita jotenkin
voitaisiin rangaista valmistumaan tai tekemään
sellaisia oppimisvalintoja, että vain yksi valinta on oikea,
ja sitten rangaistaan siinä, jos tehdään
uusia oppimisvalintoja.
Nykyaikana työelämä on muuttunut.
Hyvin usein on perusteltua tehdä toinen tutkinto, ja jos opiskelija
sen tehokkaasti tekee, niin miksi erikseen kieltää mahdollisuutta
saada siihen opintotukea? Se, että hallitus on jääräpäisesti
pitänyt esityksestä kiinni tähän
asti, vaikka asiantuntijakuulemisessa ja ihmisten palautteessa tuolla
kaduilla ja toreilla tämä koko lakiesitys on todettu täysin
päättömäksi, osoittaa, että hallituksen
toimintakulttuuri on todella ollut puutteellinen. Olen ymmärtänyt
tänään kuitenkin, että hallituspuolueet
olisivat valmiita äänestämään
omaa esitystään vastaan, mikä on hyvä asia,
koska uskon, että kaikki odottavat, että tämä huono
lakiesitys kaatuu.
Näin ollen kannatan lakiesityksen hylkäämis-esitystä,
jonka edustaja Kontula teki.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunta on tehnyt pääosin
erittäin hyvää työtä tämän
hallituskauden aikana. Siellä ollaan hyvin yksimielisesti
päästy pääasiassa päätöksiin
ja tehty hyvin paljon hyviä esityksiä, joissa sisältöä on
päästy korjaamaan. Tässä hallituksen esityksessä tosin
ei päästy yhteisymmärrykseen, ja siinä mielessä on
harmillista, että hallitus näin viime metreillä kompastuu
tällaiseen kohtaan, kun yrittää rajoittaa
opiskelijoitten oikeutta saada ammatti itselleen.
Me tiedämme kaikki sen, että jos tällainen
laki tulisi menemään maaliin saakka, niin sitten
monet kouluttautuisivat ehkä hyvinkin turhaan alalle. Siinä mielessä,
jos huomaa kesken opintojen esimerkiksi sen, että nyt ei
kannata valmistua, haluan sittenkin mennä johonkin toiseen
hommaan, sitten se koulutusputki aloitetaan uudelleen. Siinä mielessä sekin
puoli vain lisää valtion kustannuksia.
Arvoisa puhemies! Uskon, että ensi hallituskaudella
näitä asioita voidaan uudelleen tarkistella ja
korjata suuntaan jos toiseen. Mutta tämä lakiesitys
sietää tulla hylätyksi, joten kannatan edustaja
Elomaan tekemää hylkäysesitystä.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys tarkoittaa opintotuen epäämistä toisesta
samantasoisesta tutkinnosta riippumatta siitä, onko tukea
alun alkaenkaan nostettu kuukauttakaan. Kyse ei ole vain muutaman
siirtymäkuukauden leikkaamisesta. Opintotuen rajaaminen
heikentäisi niiden ihmisten sosiaaliturvaa, joiden tilanne
on jo muutenkin vaikea. Taloudellisia säästöjä opintotuen
leikkaaminen ei toisi. Riittämätön opintotuki
lisäisi vain toimeentulotuen tarvetta.
Miellä puhutaan paljon siitä, että ihmisten
on oltava valmiita elinikäiseen oppimiseen. Opiskelun ja
kouluttautumisen pitäisi aina olla kannattavaa ja mahdollista.
Olisi virhe poistaa mahdollisuus saada opintotukea toista tutkintoa
varten. Työelämä vaatii ihmisiltä jatkuvaa
uudistumista ja elinikäistä oppimista. Seuraavaan
hallitusohjelmaan pitäisi kirjata, että sosiaalitukien
ja opiskelun yhteensovitusta parannetaan niin, että opiskelu
olisi aina kannattavaa. Ei ole mitään järkeä siinä,
että hallitus estää nimenomaan vaikeassa
elämäntilanteessa olevilta ihmisiltä opiskelun.
Yhden syrjäytyneen nuoren hinta on miljoona euroa.
Eduskunnan lakiesitys ei edistä myöskään
valmistumista. Laki on järjetön, koska opiskelijan
ei olisi järkevää valmistua, jos hän
sillä menettäisi mahdollisuuden toisen tutkinnon
opintotukeen.
Esitys asettaa myös nuoren 19-vuotiaan kohtuuttomaan
tilanteeseen. Toiselta asteelta valmistuvan pitäisi osata
valita oikein ja tietää, mitä hän
haluaa tehdä lopun ikäänsä,
ettei vain putoa tyhjän päälle. Nuoren
olisi myös osattava ennustaa työmarkkinoiden muuttumista,
ja se on mahdoton tehtävä.
Lakiesitys merkitsisi myös paluuta luokkayhteiskuntaan,
jossa mahdollisuus opiskella riippuu kotitaustasta ja vanhempien
varallisuudesta. Se on väärin.
Meillä on Suomessa noin satasivuinen lainsäädäntö,
joka koostuu lukuisista opintotukia koskevista erillisistä laeista
elikkä erilaisista opintotuista erilaisiin elämäntilanteisiin.
Tällainen lainsäädäntöpumaska
pitäisi heittää saunan pesään,
ja tällaisten lakiesitysten sijasta me tarvitsisimme opintotukilain
kokonaisuudistuksen, joka tekisi mahdolliseksi opiskelun elämäntilanteesta
riippumatta. Suomi tarvitsee opintotuen kokonaisuudistuksen, joka
tekee opiskelusta aina mahdollista.
Arvoisa puhemies! Vihreiden ajama perustulo olisi kokonaisuudistus,
joka tekisi opiskelusta ja työstä kannattavan
kaikissa elämäntilanteissa.
Arvoisa puhemies! Hallituksen romukopassa on varmasti vielä tilaa
tällekin laille. Kannatan siis esitystä lakiesityksen
hylkäämisestä. — Kiitos.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakipaketti koostuu
kahdesta eri laista. Toinen ansaitsee kritiikin ja toinen ansaitsee
kiitoksen.
Silloin kun puhumme toisen tutkinnon opintotuesta ja sen rajaamisesta,
niin kritiikki on aiheellista. Suomessa ei enää ole
elämän mittaisia tai elämänuran
mittaisia työpaikkoja. Moni joutuu vaihtamaan omaa ammattiaan
kesken elämän-uransa, ja silloin on perusteltua,
että toisenkin tutkinnon opiskelua rahoitetaan jopa sillä samalla
asteella. Mutta sen sijaan toinen näistä laeista, joka
liittyy siihen, että lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa
voitaisiin koulumatkatukea kunnissa viedä eteenpäin,
on kannatettava.
Sen vuoksi toivoisin, että te, jotka tunnette esityksen
paremmin, miettisitte sitä mallia, jolla me voisimme hylätä tämän
toiseen tutkintoon liittyvän opintotuen rajauksen mutta
sen sijaan viedä toista lakia eteenpäin, joka
on siis koulumatkatuki.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Filatov totesi, niin opintotukilain
lisäksi tässä lakiesityksessä on mukana
myös laki koulumatkatuesta. Tämä koulumatkatuki
onkin syytä hyväksyä, vaikka muilta osin
eduskunta hylkäisikin opintotukilain.
Nykyisen koulumatkatukilipun tilalle ovat monessa kaupungissa
tulossa uudet vyöhykkeisiin perustuvat lipputuotteet, ja
ilman tätä koulumatkatukilainsäädäntöä monelle
kunnalle tulee aiheutumaan ongelmia, sillä uuden järjestelmän kustannukset
kaatuvat kuntien ja kaupunkien maksettavaksi. Lisäksi on
mahdollista, että opiskelijat joutuisivat maksamaan lipustaan
myös paljon kalliimpia hintoja.
Siksi, arvoisa puhemies, teen esityksen, että 1. lakiehdotus
hylätään.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa puhemies! Arvostamani opetusalan hyvin tunteva kansanedustaja Gustafsson
muistutti pelisäännöistä, ja
pelisäännöt ovat selvät. Tarkoitukseni
ei ollut moittia pääministeriä. Tarkoitukseni
ei ollut moittia ministeri Viitasta. Tässä ovat
varmasti tämän loppuhetken kiireetkin aiheuttaneet
erinäköisiä paineita. Kaikki sen varmasti
ymmärtävät. Jos tämä hallituksen
esitys ei etene, se ei ole hallituksen voitto, se ei ole hallituksen
tappio. Se ei ole myöskään opposition
voitto tai opposition tappio. Se on suomalaisten opiskelijoiden
voitto.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Tämä lakiesitys on
suorastaan pöyristyttävä. Jos tässä otetaan
pois opintotuet samanaikaisesti, kun me annamme ulkomaalaisille
opiskelijoille ilmaiset opiskelupaikat, niin onhan tämä suorastaan
käsittämätöntä. Me
tarjoamme joka ikinen vuosi 3 000 ulkomaalaiselle opiskelijalle
ilmaisen paikan opiskella. Tälläkin hetkellä heitä on
17 000 yliopistoissa ja saman verran ammattikorkeakouluissa.
Me siis lahjoitamme 300 miljoonaa tähän, mutta
meillä ei ole varaa oman maan opiskelijoille antaa opintososiaalisia
tukia.
Tämä on täysin käsittämätöntä,
kun otetaan huomioon se, että joka vuosi yliopistojen ulkopuolelle
jää 35 000 nuorta. He eivät
sovi opiskelemaan sinne. Nyt meillä sanotaan, että me
tarvitsemme työperäisiä maahanmuuttajia
nimenomaisesti korkeakoulutettuihin ammatteihin sen takia, että meillä itsellämme
ei ole korkeasti koulutettuja ihmisiä. Mikä ihme
tätä maata vaivaa? Sitä minä en
voi ymmärtää. Meillä olisi ihmisiä, jotka
haluaisivat kouluttaa itseään, saada itselleen
korkeakoulututkinnon, saada itselleen yliopistotutkinnon, ja me
epäämme sen, me jätämme tukematta
heitä, mutta me tuemme mieluummin sellaisia ihmisiä,
jotka muualta tulevat tänne opiskelemaan. Ei tämä maa
sillä tavalla, kuulkaa, nouse, ei kerta kaikkiaan. Kyllä täytyy
ottaa järki käteen ja täytyy katsoa sitä tilannetta,
mikä tässä maassa on. Jos esimerkiksi
ihminen ei ole ensimmäisen tutkinnon jälkeen saanut
ammattiaan vastaavaa työtä, hänen täytyy
saada opiskella toinen ammatti, jotta hän pystyy työllistymään ja
pystyy kantamaan kortensa kekoon tämän maan, tämän
yhteiskunnan eteenpäinviemiseksi ja tämän
yhteiskunnan hyvinvoinnin kasvattamiseksi.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän paljon kohua aikaansaaneen
esityksen tarkoitus on ollut alun perin nopeuttaa opiskelujen valmistumista
ja sitä, että jokainen saisi suoritettua vähintään
yhden korkeakoulututkinnon. Uudistuksen tarkoituksena on ollut myös
luoda edellytyksiä sille, että opiskelijat siirtyvät
työmarkkinoille mahdollisimman pian tutkinnon suorittamisen
jälkeen. Tämä on ollut osa hallituksen
rakennepoliittista ohjelmaa. Tähän esitykseenhän
kuuluvat myös koulumatkatuen muutokset ja ulkomailla opiskelevien
tuen mahdollistaminen, jos opiskelijalla on kiinteät siteet Suomeen.
Arvoisa puhemies! Sopeuttaminen on ollut tämän
kauden suuri sana, ja suurena sanana se koskettaa kaikkia yhteiskunnan
osa-alueita. Uskon, että tässä talossa
ei kukaan haluaisi rajata mahdollisuuksia opiskella, mutta uskon
myös sen, että sen sijaan halutaan suoda mahdollisuuksia nopeaan
valmistumiseen. Tämän lain avulla ajateltiin päästävän
ainakin osaan näistä tavoitteista. Ehkä kaikki
esityksessä ei ole napakympin arvoista.
Arvoisa puhemies! Olemme saaneet paljon yhteydenottoja opiskelijoilta
ja ymmärrämme, että elämäntilanteet
ovat erilaisia. Tässä esityksessä oli
tarkoitus rajata oikeus saada opintotukea vain yhteen samantasoiseen
korkeakoulututkintoon. Useiden tutkintojen suorittajia ei ole hirvittävän
paljon, mutta aina elämänpolku ei ole täysin
selvää, ja voi tulla myös tilanne vaihtaa alaa.
Siksi tämä esitys ei ole hyvä. En henkilökohtaisesti
voi kannattaa sitä, että alan vaihtamista estetään.
Me kaikki varmasti uskomme, että koko elinikäinen
oppiminen on kaikkein tärkeintä. Mutta toisaalta
olen itse suorittanut kaikki korkeakoulututkintoni työn
ohessa ilman opintotukea.
Arvoisa puhemies! Täällä on nyt edustaja
Mäkisalo-Ropponen tehnyt esityksen, että tästä laista
hyväksyttäisiin vain koulumatkatuen osuus, ja olen
valmis tätä esitystä kannattamaan. Sen
sijaan en kylläkään hyväksy
sitä, jos tämän myötä poistuu
tämä ulkomailla opiskelevien mahdollisuus saada
opintotukea, jos on kiinteät siteet Suomeen. Mutta sivistysvaliokunta
on omassa mietinnössään korostanut
sitä, että tarvitaan kokonaisuudistus
opintotukeen, ja edellyttänyt myös sitä,
että sellainen tullaan tekemään seuraavalla
hallituskaudella, ja tässä opintotukiuudistuksessa
on saatava nämä myös ulkomailla opiskelevien
asiat kuntoon, tietenkin, ja myös kaikki toisella asteella
opiskelevien opintotukiasiat. Tässä vaiheessa
on luotettava siihen, että tuleva eduskunta on myös
riittävän viisas tekemään päätöksiä opiskelijoiden
etujen turvaamiseksi.
Eli kannatan Mäkisalo-Ropposen esitystä.
Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Lienee paikallaan nyt vielä kerrata,
mitä tässä tämän asian
suhteen on tapahtunut. Ensinnä siis sivistysvaliokunnassa
tästä asiasta oppositio yhdessä esitti
nimenomaisesti sen yhden pykälän poistamista,
siis sen, että kahteen samanarvoiseen tutkintoon ei enää jatkossa
saisi tukioikeutta. Se hävisi äänin 9—8.
Siitä äänestettiin jo täällä istuntosalissa,
ja te, hallituspuolueitten edustajat, äänestitte
sitä vastaan. (Mika Niikko: Juuri näin!) Eli ensimmäisessä käsittelyssä tästä asiasta
on jo äänestetty. Nyt ollaan toisessa käsittelyssä,
jossa ymmärrykseni mukaan lakiesitys voidaan hyväksyä tai
hylätä. Tässä on esitetty sen hylkyä,
jota siis itsekin kannatan.
Tämä tilanne on niin sekava, että ei
kai tästä enää puutu kuin se, että kohta joku
esittää parlamentaarisen työryhmän
perustamista tähän asiaan ja pyytää ryhmiltä siihen
lausunnot. Sitähän nämä viimeiset
viikot ovat nyt olleet, ja valitettavasti vähän
koko vaalikausi. Tämä ei ole kunniaksi eikä arvoksi
suomalaiselle poliittiselle järjestelmälle eikä eduskunnalle.
Arvoisa puhemies! On vielä välttämätöntä nostaa
esille se, että tänään aiemmin
päivällä tuolla oli 5 000—6 000
opiskelijaa osoittamassa mieltään eduskunnan edessä,
ja siellä, edustaja Vahasalo, joka tulitte juuri saliin,
te juhlitte opiskelijoitten kanssa sitä, että tämä esitys
vedetään pois. Kerroitte, että kokoomus
vetää sen pois, ja tuli valtavat aplodit, suorastaan
vyöry. Opiskelijat lähtivät kotiin ja
juhlimaan sitä, että huono esitys kaatui. Nyt
me käsittelemme sitä teidän mietintönne
pohjalta. Kukahan on se, joka pettää aina? Tuntuu
siltä, että se ei ainakaan ole tässä keskellä.
Tuula Peltonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä suuresti ihmettelen kyllä,
että täällä salissa nimenomaan
keskustan edustajat puhuvat arvovallan menettämisestä. Minä toivoisin,
että kaikki olisivat nähneet sen valiokuntakäsittelyn,
kun muun muassa toista asiaa, esimerkiksi tätä järjestämislakia
ja rahoituslakia, käsiteltiin tuolla valiokunnassa. Siitä oli kyllä kaikki
arvovalta poissa. Eli minä ihmettelen näitä puheita.
Täällä vaaditaan arvovaltaa, mutta itse
voidaan sitten käyttäytyä valiokunnassa
ihan miten huvittaa, ja sillä on tehty erittäin vaikeita
ja suuria, hankalia seurauksia meidän koulutuskentällämme,
ja siitä ovat todella monet koulutusjärjestäjät
huolissaan.
Mutta tässä esityksessä olen myös
surullinen siitä, että me emme pysty sitä yhtenäisyydessä viemään
ja noudattamaan rakennepoliittisia ohjelmia, mutta tässä täytyy
tietysti ottaa ennen kaikkea huomioon se, että me olemme
yhtenäisiä ja pystymme olemaan tämän
asian takana. Tällä hetkellä sitä yhtenäisyyttä ei
löydy.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastaukseksi edustaja Puumalalle — joka
tuolla yrittää provosoida kovastikin — vain
se, että kokoomuksen ryhmä arvioi tätä asiaa
ja tuli siihen tulokseen, että todennäköisesti
on näin, että tämä lakiesitys
ei toteuta 10,5 miljoonan säästöjä eikä nopeuta
näiden tutkintojen suorittamista, joten se, mitä siellä torilla todettiin,
on ihan oikein ajateltu.
Sitten toinen asia: on mietitty sitä, että kun
se koulumatkaosio tässä oli kuitenkin kiistaton
ja se oli yksimielinen, niin tietysti yksi vaihtoehto on se, että uusi
hallitus nopeasti sen sitten laittaa täytäntöön,
koska se voidaan tehdä. Ei tässä ole kuin
pari kuukautta aikaa sille asialle.
Tuomo Puumala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kysynpä nyt vielä selvyyden
vuoksi, että se nyt ihan varmasti tulee kaikille selväksi:
aikooko kokoomus siis huomenna äänestää tätä esitystä vastaan
vai onko se nyt vielä viemässä tätä rajaamista
eteenpäin, kun tuossa kuitenkin esittelypuheenvuorossa
vähän aikaa sitten mietinnön pohjalta
niin edustitte? Eli onko tämä huomenna tulossa
saliin ja aiotteko te sitten ryhmänä äänestää sitä vastaan?
Tähän kai nyt sitten ansaittaisiin aika selkeäpiirteinen
vastaus, kun opiskelijakentältä noita viestejä tulee
nyt sitten muutama minuutissa tällä hetkellä,
että mitä ihmettä siellä tapahtuu.
Vastaus tähän lienee paikallaan, niin tämä tulee
sitten myöskin kansalaisten tietoon.
Mitä tulee arvokkaaseen valiokuntatyöskentelyyn,
niin se ei tietenkään ole sen arvoa lisännyt, että hallitus
on viime metreillä väkisin pusertanut esityksiä eteenpäin.
Jos ne ovat huonosti valmisteltuja, niin kyllä silloin
oppositiollakin täytyy olla oikeus olla niitä eteenpäin
viemättä.
Ritva Elomaa /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunnan kokouksessa olisi ollut
mahdollista tehdä vastalauseita, asettua niiden puolelle,
jotka olivat sitä mieltä, että se 6 § oli
huono, että se piti poistaa — siihen olisi voinut
yhtyä. Todellisuus on se, että me äänestimme
tästä asiasta täällä salissa
ja äänestysnappi, mitä painettiin, oliko
se "jaa" tai "ei", kertoo kaiken
siitä, mitä mieltä ollaan oltu asiasta.
Nyt kun painetta on tullut tuolta kentältä,
opiskelijat ovat mielenosoittaneet ulkona ja paine on julkisuudesta
kova, asetutaan sitten kriittisiksi ja ollaan jo vetämässä tätä pois.
Se on hyvä, jos järki tulee tässä kohtaa
päähän, mutta jos annetaan medialle väärin
käsitystä siitä, että oltaisiin
oltu kriittisiä koko ajan, niin miksi sitten tuodaan se hallituksen
esitys tänne saliin?
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Netti kertoo paraikaa, että eduskunnassa
on nyt sekava tilanne, ja kyllähän tämä kompurointi
kertoo täydellisestä tragikoomisesta farssista,
jonka äärellä nyt ollaan.
Muistan, kun alkujaan ministeri Viitanen toi lähetekeskusteluun
tämän asian, niin ei hänkään järin
innostunut tästä esityksestä ollut. (Riitta Myller:
Se oli edellisen ministerin valmistelema!) Rakennepaketin vuoksi
tehdään sitten paniikinomaisesti huonoa lainvalmistelua.
Ei tällä tavoin asioita viedä eteenpäin,
ei kestävyysvajetta kurota kiinni ja saada paalutettua
asioita eteenpäin. Saadaan aikaiseksi vain kaaosta. (Tuula Peltonen: Äänestäkää puolesta!)
— Katsotaan, mitä huomenna
tapahtuu, mikä on kokoomuksen ryhti, miten SDP toimii.
Heikki Autto /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun täällä nyt
kovasti oppositio tätä asiaa esittää jonakin
suurena hämmennyksenä ja tällaisena sekavana
tilanteena, niin ei tässä nyt ole syytä asiaa
dramatisoida, vaan todella eduskuntaryhmät ovat kokoontuneet,
ja ainakin kokoomuksen eduskuntaryhmä on sillä kannalla,
että koska tämä lakiesitys ei täytä sille asetettuja
edellytyksiä, elikkä se ei toisaalta tuo säästöjä eikä toisaalta
myöskään lyhennä näitä valmistumisaikoja,
niin kokoomuksen eduskuntaryhmä ei kannata tätä lakiesitystä.
(Tuomo Puumala: Äänestetäänkö huomenna
tätä vastaan?) — Kun täällä edustaja
Puumala kysyy sitä, äänestetäänkö huomenna
tätä vastaan, niin mikäli tästä äänestetään,
niin sitten äänestetään tätä vastaan.
Mutta eduskunnan työjärjestyksen mukaan tietysti
edetään näissä eduskunnan toimintaan
liittyvissä asioissa, eikä minulla ole mahdollisuutta
ottaa niihin kantaa, se on puhemiesneuvoston asia ja puhemiehen
asia viime kädessä.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt minä haluaisin kyllä kysyä edustaja
Peltoselta: Onko juuri näin, että demarit ovat
sitä mieltä, että opintotuki pitää saada ulkomaalaisille
opiskelijoille, mutta kotimaisilta opiskelijoilta, jotka opiskelevat
toista ammattia itselleen työllistyäkseen tai
saadakseen työpaikan, se pitää evätä?
Tämäkö on teidän linjanne tässä asiassa?
En voi ymmärtää, että jos toisaalta ajattelette
niin, että lakiesitys on huono, niin miksi ette vain suoraselkäisesti
voi sanoa, että tekevälle sattuu, nyt tuli tehtyä huono
esitys ja tästä me voimme perääntyä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Mennään järjestyksessä näissä vastauspuheenvuoroissa.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tässä vaiheessa tunnustetaan
se, että toisen samanarvoisen ammattitutkinnon kieltäminen
oli huono päätös, mutta ihmettelen kyllä tätä hallitusten
jäsenten venkoilua ja vastuun pakoilua. Edustaja Puumala
aivan asianmukaisesti kysyi meidän valiokunnan puheenjohtajalta
Vahasalolta sitä, aiotteko te vetää pois
tämän esityksen, joten siihen pitäisi tulla
nyt selkeä vastaus tämän istunnon aikana. (Riitta
Myllerin välihuuto) Olisi aika koomista se, että me
kaikki äänestämme tässä salissa
yksimielisesti tätä hallituksen esitystä vastaan.
Sitten toisekseen, kun sanotaan, että yhtäkkiä huomattiin,
ettei tämä täytä sille asetettuja
vaatimuksia, niin kyllähän me tästä,
kuulkaa, aika monta viikkoa ja kuukautta valiokunnassa keskustelimme,
ja huomasimme sen jo siellä. Tämä yhtäkkinen
valaistuminen viime hetkellä ennen vaaleja on aivan höpöhöpöpuhetta.
Siinä mielessä olkaa selkärankaisia ja
vastuuntuntoisia (Puhemies koputtaa) ja myöntäkää,
että tuli mokattua ja jatketaan eteenpäin, jotta
voidaan rehellisellä tavalla mennä eteenpäin.
Tuomo Puumala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Nyt ymmärrän niin, että kokoomus
siis äänestää tätä vastaan,
jos tämä huomenna äänestykseen
tulee, ja tältä osin asia on selkeä.
Siltä osin on vielä tarvetta kommentoida edustaja
Auton puheenvuoroa, että kun sen alkuosassa sanoitte, että nyt
on käynyt ilmeiseksi ja selväksi, että tämä esitys
ei tuo säästöjä tai tätä esitystä ei
ole järkevä viedä eteenpäin,
niin haluan vain muistuttaa, että siitä äänestettiin
muutamia päiviä sitten täällä eduskunnan
istuntosalissa, ja vielä silloin se tuntui teille järkevältä, koska
täällä salissakin on jo kertaalleen äänestetty.
Muutaman äänen enemmistöllä se
hävisi. Mutta on miellyttävää,
että nyt pari päivää myöhemmin
olette havainneet jo ensimmäisen käsittelyn äänestysten
jälkeen, kuukausien valiokuntakäsittelyn jälkeen
olette nyt tänään huomanneet, että se
ei saavuta säästöjä. Se on hyvä ja
positiivinen asia, siitä tunnustus, mutta vielä pari päivää sitten
oli toinen ääni kellossa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Vastauspuheenvuoro, edustaja Filatov. Sen jälkeen annan
vielä kaksi vastauspuheenvuoroa, ja sitten siirrytään
puhujalistaan.
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oppositiolle ei näytä kelpaavan se,
että hallituspuolueet tukevat tätä esitystä,
eikä oppositiolle näytä kelpaavan se,
että hallituspuolueet eivät tue tätä esitystä.
Mutta mitä tulee näihin menettelytapoihin, niin
normaali käytäntö on se, että esitykset
ja mietinnöt, jotka valiokunnista valmistuvat, tulevat
tähän saliin äänestettäviksi
ja puhemiesneuvosto päättää siitä,
milloin niitä tässä salissa käsitellään.
Mutta joissakin tilanteissa hallitus käyttää omaa
valtaansa ja vetää esityksiä pois, ja
sekin on mahdollista, mutta ei ole kohtuullista, että eduskunnassa
puhemiesneuvosto ryhtyisi siihen rooliin, että se ennakoisi,
mikä lopputulema jollakin lailla tässä salissa on,
vaan se on tämän salin tehtävä.
Tuula Peltonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppaselle täytyy vastata.
Minä ymmärrän, että perussuomalaisille on
tärkeä asia, että ulkomaalaiset eivät
saisi mitään etuja opiskelijana tai muutenkaan,
mutta tässä laissa on oikeasti kysymys siitä,
että ulkomailla harjoitettaviin opintoihin myönnettäviä opintotuen
edellytyksiä muutetaan. (Mika Niikon välihuuto)
Ei ole kysymys ulkomaalaisista, vaan myös suomalaisista,
jotka opiskelevat ulkomailla. Elikkä jos on elinolosuhteisiin
liittyviä kiinteitä siteitä Suomeen,
niin tällä tuetaan opiskelijaliikkuvuutta elikkä pyritään
edistämään sitä, jos on tämmöisiä tulkinnallisia
ongelmia ja EU-oikeudellisia epäkohtia ja muita. Eli kyllä tässä nyt
pitää pikkusen avartaa sitä katseisuutta
perussuomalaistenkin.
Heikki Autto /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä tosiaan edustaja Puumalalle
haluan todeta, että emmekö voi olla siitä yhtä mieltä,
että jos tässä nyt on loppu hyvin, niin sitten
on kaikki hyvin. On turha mielestäni käydä liian
syvälle siihen, miten tämä prosessi on edennyt.
Joka tapauksessa kokoomuksen eduskuntaryhmä ei kannata
tätä lakiesitystä niistä jo edellä mainitsemistani
syistä, ja mielestäni, kun tässäkin
varmasti keskustelu jatkuu, niin sen sijaan, että ruotisimme
vain sitä, mikä tässä prosessissa
on ollut hyvää tai huonoa, miettisimme sitä,
miten ylipäätään saisimme Suomeen
sellaisen opintotukijärjestelmän, jota ei joka
vuosi tarvitsisi muuttaa.
Meillähän on viime vuosina tehty lähes
vuosittain jonkinlaisia muutoksia järjestelmään,
ja tulevalla vaalikaudella varmaan tarvittaisiin sellaista kokonaisvaltaisempaa
otetta. Toisaalta tällainen elinikäinen oppiminen
joustavasti säilyy, mutta myöskin niin, että järjestelmä olisi
kannustava, olisi kansantalouden kannalta kestävällä pohjalla
ja (Puhemies koputtaa) myös mahdollistaisi napakat opiskeluajat
opiskelijoille.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minä nyt ihmettelen suunnattomasti
edustaja Peltosen tulkintaa tästä asiasta. Tekö yritätte
ihan vakavissanne sanoa, että on sama asia, jos suomalainen
menee opiskelemaan ulkomaille, kuin se, että ulkomainen opiskelija
tulee opiskelemaan Suomeen? Vai tarkoitatteko kenties sitä,
että meidän pitää maksaa opintotukea
myös ulkomaalaiselle opiskelijalle, joka tulee Suomeen
ja sen jälkeen menee ulkomaille opiskelemaan? Sitäkö tämä tarkoittaa, sekö on
sitä avartamista? Sekö auttaa kotimaisia opiskelijoita
saamaan opintososiaaliset edut ja hankkimaan itsellensä ammatin
ja opiskelemaan toisen ammatin? Ihmettelen suunnattomasti tämmöistä asiaa.
On täysin selvä asia, että jos suomalainen opiskelee
itsellensä ammattia, niin hän on oikeutettu opintososiaalisiin
etuihin, mutta on aivan käsittämätöntä,
että täällä vaaditaan sitä ulkomaalaisille,
jotka tulevat tänne ja lähtevät ulkomaille
opiskelemaan, että ryhdymme heille maksamaan. Samahan se
sitten on, jos me otamme koko Euroopan unionin sisämarkkinat
ja maksamme kaikille opintotukea mutta jätämme
pois ne, jotka sattuvat olemaan suomalaisia.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja sitten puhujalistaan.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Peltonen osittain korosti oikeita
asioita, sitä, jos suomalainen opiskelee ulkomailla, ja näin.
Mutta kyllähän tässä on asia,
johon edustaja Tolppanen juuri puheensa lopussa viittasi, että ulkomaalainen,
joka on Suomessa kirjoilla ja lähtee jonnekin toisaalle
ulkomaille opiskelemaan, on oikeutettu suomalaiseen opintotukeen.
Kyllä ymmärrettävästi tämä loukkaa
ihmisten oikeudentuntoa ja tästä on tullut kansalaispalautetta runsaasti,
että kun samanaikaisesti suomalaisten opintotukiedellytyksiä kavennetaan,
niin sitten laajennetaan ulkomaalaistaustaisten ulkomailla tapahtuvan
opiskelun taloudellista tukemista. Ymmärrettävästi
tällainen loukkaa oikeudentuntoa.
Tämä on ollut kaikkinensa kiireellistä,
huonoa lainvalmistelua. Hupsua tässä on myös
se, että jos on kertaalleen suorittanut tutkinnon ilman
tukea ja lähtee suorittamaan toista tutkintoa, niin siihenkään
ei saa sitten tukea. Tämmöinen on varsin nurinkurista.
Kokonaisuutena tarvittaisiin täydellinen opintotukijärjestelmäremontti.
Opintotukijärjestelmähän luotiin 60—70-luvun
taitteessa nimenomaan yliopisto-opiskelijoita varten, ja sitä on sitten
paikkailtu. Merkittävin reformihan toteutettiin selvitysmies
Kurrin työn pohjalta 90-luvun alussa, jolloin painopiste
tuli opintorahan osuuden korostamiseen, mutta se on toteutettu silloin
90-luvun laman aikana.
Katja Hänninen /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä tänään
on tuntunut siltä niin kuin elettäisiin aprillipäivää.
Olen kyllä todella pettynyt tähän kokoomuksen
venkoiluun. Elikkä kun kansalle tuolla turuilla ja toreilla
jotakin luvataan, niin kyllä tuntuisi, että siitä voidaan
pitää kiinni.
Tässä mietinnössä oppositio
on vastalauseessaan kyllä hyvin tuonut esille juuri tämän
lakiesityksen heikkoudet ja puutteet. Sieltä kyllä voi
lukea, että ei tämä esitys mitään
säästöjä tuo. Se rajoittaa meidän
koulutusmahdollisuuksiamme, meidän tulevaisuuttamme, koko
meidän koulutusjärjestelmämme on uhattuna.
Kerkesin tänään jo innostuneena siitä,
että kokoomus on vihdoinkin tullut järkiinsä,
blogata näin: "Hallituksen päätös
perua opintotuen rajoittaminen yhteen tutkintoon on osoitus opposition
ja kansalaisten vaikutusmahdollisuuksista. Olen erittäin
iloinen siitä, että kansalaiset lähtivät
liikkeelle vastustamaan opintotuen rajaamista. Opintotuki lienee sosiaaliturvamme
uhatuin osa, sen verran usein sitä joudutaan puolustamaan
erilaisilta huononnuksilta."
Lisäksi on erittäin surullista se, että kokoomuksesta
usein täällä oppositiota arvostellaan siitä,
että me haluamme elvyttää, että me
haluamme työllistäviä investointeja tukea
vaikka velkarahalla, mutta samaan aikaan te edellytätte,
että opiskelijat elävät velaksi. Meillä Suomessa
ainoa ihmisjoukko, jonka odotetaan pääsääntöisesti
ottavan velkaa elääkseen, syödäkseen
ja asuakseen, on opiskelijat.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt minä en ihan ymmärtänyt
edustaja Hännisen puheenvuoroa, koska täällä juuri
täältä kokoomuksen taholta on kerrottu,
mitä mieltä kokoomus on, ja minusta on varsin
liikuttavaa se, että oppositio huolehtii siitä,
mitä mieltä kokoomus on. Se on hienoa, että olette
siitä kiinnostuneita.
Täytyy sanoa, että tuo sivistysvaliokunnan mietintö oli
hyvin kriittinen ja me nostimme siellä esille näitä kohtia
ja näitä asioita, mitä vielä pitäisi
korjata, ja me olemme sen aina tehneet. Me olemme aina nostaneet,
kun opintotukilakia korjataan, niitä asioita esille, mitä pitää korjata.
Nyt me päädyimme siihen myös, aikaisemminkin
on tehty niin, että kokonaisuudistusta tarvitaan, jotta
opiskelijoiden välinen yhdenvertaisuus paranee, jotta järjestelmä on
niin selkeä ja läpinäkyvä, että ei
tule tämmöisiä kannustinloukkuja, ei pussinperiä eikä muutakaan
ikävää vaan että se olisi kannustava
ja aivan sellainen opiskelijat huomioon ottava ja palvelisi sitä tehtävää,
mitä varten se on, eli mahdollistaa kokopäiväisen opiskelun.
Myöskin seuraavalla kaudella varmasti huomioidaan myös
näitä muitakin puutteita. Se, että pieninä palasina
joka vuosi jotain korjataan, ei auta yhtään tätä opintotukiasiaa.
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! Itse äänestin ensimmäisessä käsittelyssä mietinnön puolesta,
ja niin kuin tässä on todettu, niin olen tyytyväinen,
että pystyn osaltani ainakin virhettäni korjaamaan.
Niin kuin tässä eri puheenvuoroissa on tuotu esille,
työelämä on muuttunut ja harva meistä pystyy
kerralla tietämään, mitä työuran
aikana tulemme tekemään, ja moni joutuu kouluttautumaan
uudelle alalle. Tähän pitäisi myöskin
meidän opintotukijärjestelmämme kannustaa.
Toinen asia, jonka nostaisin esille: Tällaiset jatko-
ja täydennyskoulutukseen liittyvät kustannukset
on tähän asti tulkittu tällaisiksi kustannuksiksi,
jotka eivät ole verotuksessa vähennyskelpoisia,
ja jatkossa olisi hyvä, että samalla, kun pohditaan
opintotukiuudistuksen kokonaisuudistusta, mietittäisiin
myös, millä muilla keinoilla voidaan tukea elinikäistä oppimista
ja uudelle alalle kouluttautumista. Tässä kohti
verovähennysoikeus koulutusmenoista voisi olla yksi tällainen
keino.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
sentyyppisiä piirteitä, jotka vähättelevät
sitä, etteivät kansanedustajat voi myöskin
arvioida asioita uudelleen, kun uutta tietoa tulee ja he voivat
syventyä siihen asiaan perusteellisemmin. Haluan sillä tavalla
vilpittömästi uskoa, että monien kohdalta
on just näin käynyt, ja se tietysti johtuu monista
eri asioista.
Esimerkiksi itselleni tämä asia oli äärimmäisen
kiusallinen koko valiokuntakäsittelyn ajan. Minä en
itse asiassa muista senkaltaisia hallituksen lakiesityksiä pitkään
pitkään aikaan, jotka ovat niin koulutuspoliittisesti
vastenmielisiä kuin tämä oli. Se taustahan
on se, että se kertoo, että meillä ovat
johtavat poliitikot joutuneet tekemään näitä rakennepoliittisia
säästöjä tilanteessa, jossa
niitten syvävaikutuksia ei ole osattu ja keritty arvioida.
Nyt sitten tuuli on kääntynyt sillä tavalla
oikeaan suuntaan, että on nähty, että tämä ei
tuo niitä odotettuja säästöjä ja
tämä ei mahdollista sitä elinikäisen
oppimisen, jatkuvan oppimisen periaatetta. Sen takia minä olen
ymmärtänyt myöskin, että sosialidemokraattiset
kansanedustajat ovat, mikäli tämä tulee äänestykseen, äänestämässä tätä vastaan.
Näin se nyt vain on, ja en vuodata kyyneliä sen
takia. Jos kyyneliä tulee, niin ne ovat ilonkyyneliä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Valitettava tosiasia on, että lakiesitys
on ongelmallinen ja vähän hämmentäväkin.
Me olemme varmaan kaikki saaneet suuren joukon viestejä niistä yksittäisistä ongelmista,
mitä tämä lakiesitys tulee aiheuttamaan,
jos se hyväksytään eduskunnassa. Mutta
täytyy sanoa kyllä sillä tavalla valiokunnalle
myönteinen viesti, että valiokunta on mielestäni
hyvin kuitenkin avannut tähän opintotukeen liittyvää ongelmatiikkaa,
ja siltä osin kiitos valiokunnalle.
Tässähän todetaan hyvin, että opintotukeen
ei olisi oikeutta toisen samantasoisen tutkinnon suorittamiseksi
riippumatta siitä, onko opiskelija saanut opintotukea jo
aikaisemmin suoritetun korkeakoulututkinnon suorittamiseksi. Tämähän on
hyvin ongelmallinen juuri siitä syystä, kuten täällä on
monissa puheenvuoroissakin todettu, että tämä ei
ole kansalaisten kannalta tasa-arvoista eikä se mahdollista
kaikille mahdollisuutta myöskään vahvistaa
omaa osaamistaan tai koulutustaan esimerkiksi työllisyyden
takia.
Kuten täällä on todettu, niin työelämä muuttuu,
ja meille on erittäin tärkeää,
että meidän ihmiset ja kansalaiset pystyvät
ylläpitämään omaa osaamistaan,
ja tästä syystä on erittäin
tärkeätä, että jatko- ja täydennyskoulutusta
kehitetään mutta mahdollistetaan myös
opiskelijoille toisen tutkinnon suorittaminen esimerkiksi työllisyyden
takia. Meillä on useita esimerkkejä viime vuosien
aikana siitä, että kun on ollut massairtisanomisia
esimerkiksi teollisuudessa tai ict:ssä Nokian osalta, niin
tämä on edellyttänyt sitä, että ihmiset
ovat hakeneet itselleen uuden ammatin ja tutkinnon, ja meidän
pitää myös tätä sitten
tietenkin ihmisille mahdollistaa.
Toinen asia, josta haluaisin tässä myös
muistuttaa, on, että toivoisin sitä, että opintotukijärjestelmää lähdetään
kehittämään ja ensi kaudella valmistellaan
ja toteutetaan opintotukilainsäädännön
kokonaisuudistus, joka tuo koko tämän koulutuskentän
ei ainoastaan korkeakoulututkintojen osalta vaan myös jatko-
ja täydennyskoulutusten osalta: kuinka aikuiset ihmiset
voivat tulevaisuudessa myös opintotuen tai muitten etuuksien
kautta täydentää omaa osaamistaan.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Totean vielä saman asian, kun tuolla
käytin äsken puheenvuoron edestä. Elikkä tässä tarkoituksena ei
todellakaan ole mikään eriarvostaminen, vaan sen
mahdollistaminen, että mahdollisimman moni saisi yhden
korkeakoulututkinnon. Myös me sosialidemokraatit olemme
halunneet tästä lähtökohdasta
lähteä tämän esityksen kanssa
liikkeelle, koska näemme, että on hyvin tärkeää,
että meillä kaikki saavat mahdollisuuden opiskelupaikkaan
ja pääsevät nopeasti työmarkkinoille.
Ja sikäli, miten tämä liittyy ulkomailla
opiskeluun, ymmärrän sen vaikeuden tuolla perussuomalaisten
puolella. Mutta meidän on pakko tässä EU-yhteisössä myös
ottaa huomioon se, että meidän ihmiset eivät
voi olla pelkästään täällä Suomessa,
vaan ehkä he myös lähtevät opiskelemaan
tuonne ulkomaille, ja on varmaan ihan suotavaa, että opiskelijoille
turvataan mahdollisuuksia tähän liikkumiseen ja
siihen, että he opiskelevat myös muualla kuin
Suomessa, jos heillä on kiinteät siteet ja suhteet
Suomeen edelleenkin. Eli yhdenvertaisuus ihmisten välillä on
hyvin tärkeä näkökulma.
Tässä asian käsittelyn yhteydessä on
tullut kuitenkin esille, että ehkä emme olekaan
enää täällä niin yhtenäisiä tämän
päätöksen kanssa, ja sen takia tässä on
pitänyt tätä kokonaisuutta tarkastella
uudelleen, miten tämän esityksen kanssa etenemme,
ja siksi tässä ovat muuttuneet käsitykset
joiltakin osin.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Pidän hyvin arvokkaana sitä,
että yhteiskunnassa on mahdollista erehtyä. Opiskelijalla tulee
olla mahdollista erehtyä, tehdä väärä valinta
ja sitten kouluttautua uudelleen, ja kyllä olen sitä mieltä,
että myös päätöksentekijällä on
oikeus sanoa, että olin väärässä,
että olemme tehneet laskelmia, olemme perehtyneet asiaan
ja olemme tulleet siihen lopputulokseen, että se päätös,
jota alun perin luulimme oikeaksi, onkin väärä.
Sen vuoksi pidän erittäin hienona sitä,
että hallituksesta on tänään
pidetty puheenvuoroja tätä opintoajan rajausta
vastaan ja tunnustettu, että sillä ei saavuteta
niitä tavoitteita eikä niitä hyötyjä,
joita sillä lähdettiin hakemaan.
Oikeastaan haluan kiittää tästä hallitusta.
Erityisesti sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Raija Vahasalo on
minusta pitänyt erittäin viisaita ja hyviä puheenvuoroja
täällä siitä, että tällä lakiesityksellä ei
säästöjä saada ja että se
lisäisi koulutuksellista epätasa-arvoa. Minusta
on todella hienoa, että poliitikoista löytyy sellaista
selkärankaisuutta, että voidaan tunnustaa, että teimme hätiköityjä ratkaisuja
ja olemme tulleet oikeisiin ajatuksiin. Se on asia, jota toivoisin
näkeväni enemmänkin tässä talossa. — Kiitos.
Katja Hänninen /vas:
Arvoisa puhemies! Pyydän toki anteeksi, edustaja Vahasalo,
jos olen väärin ymmärtänyt kokoomuksen
linjan opintotukijärjestelmän lainapainotteisuudesta.
Olen käsittänyt, että aika moni teidän
kannattajistanne kannattaa nimenomaan tämän lainapainotteisuuden
lisäämistä, ja useissa päätöksissä on
tätä keppiä porkkanan sijaan opiskelijoille
annettu tiukentamalla opintotuen saantikriteereitä jo ennestäänkin.
Mutta olen samaa mieltä edustaja Alanko-Kahiluodon
ja monen muun kanssa siitä, että meillä on
oikeus erehtyä ja meillä on oikeus myös muuttaa
mielipiteitämme, ja on erittäin hienoa, että kun
uutta tietoa tulee, niin sitten voimme täällä avoimesti
keskustella ja muuttaa jo tehtyjä esityksiä tai
vetää ne pois listalta, jolloin säästyy aikaa
ja vaivaa. Jos kerran koko meidän eduskuntamme on samaa
mieltä tästä nyt käsittelyssä olevasta
lakiesityksestä — että tämä on
huono, tätä ei kannata viedä eteenpäin — niin
silloinhan tavallaan olisi ehkä syytä ja paikallaan
saman tien jo vetää tämä esitys
hallituksen toimesta pois listalta, ja näin sitten voimme
todeta, että olemme olleet tässä kaikki
samaa mieltä ja opiskelijoiden puolella.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä antaisin mielelläni
synninpäästön, jos se synti tunnustettaisiin.
Mutta kyllä tässä nyt semmoista venkoilua
kuulee, kun niin SDP:ssä kuin kokoomuksessa hallituksen
jäsenet, jotka ovat itse valiokunnan jäseniä sivistysvaliokunnassa,
puhuvat, etteivät he muka tienneet tai saivat uutta tietoa.
Virheitä tehdään, ja on oikein kääntyä oikeaan
suuntaan, kun on väärään suuntaan
mennyt. Sen, että tässä vaalien alla
annetaan ihmisten ymmärtää, että ikään
kuin tässä joku valo tuli jostain yhtäkkiä kulman
takaa, ymmärrän niiden kansanedustajien osalta,
jotka eivät valiokunnassa istu, mutta te, jotka istuitte
siellä valiokunnassa: kyllä tästä keskusteltiin
ja väännettiin peistä niin paljon, että sitä ei
hyväksytty ennen kuin opiskelijat — kiitos heille — asettuivat
barrikadeille ja laittoivat oman rumpunsa laulamaan. Siinä mielessä on
hyvä nähdä, että kansalaisilla on
vielä vaikutusvaltaa, että saadaan laiva kääntymään,
kun se on karille menossa.
Kiitän teitä kuitenkin, että tässä vaiheessa käänsitte
suunnan sinne, minne mekin alun pitäen halusimme kaikki
mennä. Mutta ei ole mielestäni arvovallalle sopivaa
puhua muunneltua totuutta siitä, että tieto lisääntyi
tässä kahden päivän aikana.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on todella
hankala ja puutteellinenkin, mutta yhtä mieltä varmaan olemme
siitä, että opintotukilainsäädännön
kokonaisuudistus on todella tarpeellinen. Järjestelmä on
tällä hetkellä sekava. Seuraavalla kaudella
on uudistus saatava aikaan, ja silloin tavoitteena tulee olla elinikäisen
oppimisen tukemisen mahdollistaminen.
Kuten aiemmin sanoin, tässä lakiesityksessä on
myös hyviä asioita, ja tavoite siitä,
että jokainen saisi edes yhden tutkinnon, on erittäin
perusteltu. Toivon todella, että laki koulumatkatuesta kuitenkin
nyt hyväksyttäisiin, sillä sen kariutuminen
aiheuttaa taloudellisia vaikeuksia monessa kaupungissa tämän
uuden lippujärjestelmän takia.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten sanoin, tämä koulumatkatukiasia
voidaan seuraavalla hallituskaudella tehdä hyvin nopeasti,
koska se on jo valmis, ja se voi olla vaikka ensimmäinen
hallituksen esitys täällä, niin että se
ei sillä tavalla aiheuta ongelmia.
Mutta on hienoa, kun on kuunnellut näitä puheenvuoroja,
että näyttää siltä,
että koko eduskunta on nyt yhtä mieltä tästä asiasta,
ja jos huomenna äänestettäisiin, niin
olisi punaisten nappuloiden rivistö joka paikassa. Saa
nähdä, äänestetäänkö vai
mitä valtioneuvosto sitten päättää tehdä.
Mutta on hauskaa myöskin kuunnella oppositiota: ensin oppositio
haluaa, että me hallituksessa olisimme samaa mieltä kuin
oppositio, ja sitten kun olemme samaa mieltä, niin sekään
ei käy. Se on niin kuin aina, tietysti oppositio tekee...
(Outi Alanko-Kahiluoto: Kyllä käy!) — Kiitos,
edustaja Alanko-Kahiluoto! — Näin se on, ja tämä on
oikeastaan sitä juuri, että on mukava tehdä päätöksiä silloin,
kun olemme yksimielisiä, ja silloin tiedetään,
että olemme kaikki oikealla asialla.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy sanoa, ettei nyt kauhean
mukavaa ole ollut tämän asian käsittely,
vaikka valiokunnan puheenjohtaja niin äsken totesi. Täytyy
sanoa, että tämä prosessina varmaan on
ollut monessa mielessä hyvinkin hämmentävä.
Kun tässä kuuntelee kaikkia osapuolia ja kun itsekin
olen oman mielipiteeni tuonut julki eli sen, että tätä opintotukeen
liittyvää lainsäädäntöä ei
tulisi hyväksyä elikkä lakia 1 ei tulisi
hyväksyä, toivoisin kuitenkin, että tästä koulumatkatukilaista
me saisimme yhteisymmärryksen, että laki 2 voitaisiin hyväksyä,
kuten sosialidemokraatit ovat tässä esittäneet.
Haluan myös tähdentää sitä,
että kun seuraava hallitus lähtee pohtimaan opintotukijärjestelmää,
niin se katsoo koko opintotuen kokonaisuuden, jossa puhutaan niin
toisen asteen opiskelijoista kuin myös korkeakouluopiskelijoista
sekä jatko- ja täydennyskoulutuksesta, mutta huomioi myös
opiskelijoitten erilaiset elämäntilanteet, muun
muassa perheellisten opiskelijoiden tilanteet, koska heidän
taloudellinen tilanteensa koko opintotukijärjestelmässä on
ehkä, voisiko sanoa, kaikkein heikoin. Siltä osin
minä toivon, että seuraavalla kaudella hallitus
ottaa tämän koko opintotukilainsäädännön
kokonaisuudistuksen hanskaan, ja sitä kautta toivon, ettei
tällaista prosessia enää synny, jota
täällä viime päivinä on
ollut.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tämä on äärimmäisen
hämmentävä tilanne, enkä nyt
juuri voi kyllä niin positiivisin tuntemuksin lähestyä tätä kuin
sivistysvaliokunnan puheenjohtaja äskeisessä puheenvuorossaan.
Nimittäin valiokunnan puheenjohtaja on tainnut ilmoittaa
jo noille opiskelijoille, että tämä vedetään
pois, vai mikä sen ilmoituksen sisältö nyt
on sitten ollut? Me kuitenkin täällä keskustelemme
tästä ikään kuin entiseltä pohjalta,
kuten normaalin lain käsittelyn yhteydessä teemme.
Tässä oli pikkuisen hämmennystä mielestäni myöskin
sosialidemokraattien puolella. Tuli sellainen tunne, että te
haluaisitte muutoksia tähän lakiin, ja niitähän
ei toisessa käsittelyssä enää voi tehdä.
Olisin perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskiselle,
edustaja Koskiselle, tästä juuri tehnyt kysymyksenkin,
mutta hän poistui täältä, mutta
jos hän talossa vielä on, niin voisi vähän
valaista tätä tilannetta, mihinkä tässä sosialidemokraatit
oikeastaan sitten ovat pyrkimässä.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, täytyy todeta,
että hallitus on saattanut tässä opiskelevan
nuorisomme melkoisen hämmennyksen valtaan. Täytyy
vain toivoa, että tähän saadaan selkeys
ja niin, että se kaiken lisäksi vielä palvelee opiskelijoiden
etua.
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Selventäisin sen verran, että sosialidemokraattien
linja on se tällä hetkellä, että toinen
laki hylätään ja toinen hyväksytään
elikkä tämä ensimmäinen hylättäisiin,
joka rajaa opintotuen vain yhteen tutkintoon, ja toinen, joka koskee
koulumatkakorvauksia, lakiosuus hyväksyttäisiin.
Siis kyse ei ole pykälämuutoksista vaan hylkäämisestä ja
hyväksymisestä.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Muutamalla sanalla vielä ulkomaille
maksettavista opintotuista. Meillähän oli siinä vastalause
tähän ykköspykälään,
ja siellä oli Kelan asiantuntijalausunto tai epäilys
siitä, että se on vähän hataraa,
kuka on oikeutettu saamaan sitä. Esimerkkitapaus oli niin,
että jos EU-työntekijä tulee Suomeen
vähäksi aikaa töihin, niin hänen
lapsensa siellä muualla kuin Suomessa, vaikka ei olisi tämä lapsi
ikinä käynytkään Suomessa, voi
saada sitä opintotukea. Nyt kun suomalaisilta kiristetään
opintotukea, niin sitä voidaan myöntää kuitenkin
henkilölle, jolla ei ole muita siteitä kuin se,
että vanhempi on vaikka vähäaikaisessa työsuhteessa
Suomessa. Se oli se.
Sitten tästä koulumatkatuesta. Se olikin hyvä asia
tässä hallituksen esityksessä, se on
ihan semmoinen plusasia.
Mutta edustaja Vahasalolle sanoisin, että on ihan hieno
asia, että myönnetään, jos on
tehty virhe, ja tullaan toisiin aatoksiin, jos se menee esimerkiksi
tässä tapauksessa opiskelijoiden hyväksi.
Se on ihan kunnioitettavaa, että näin tehdään.
Tämä vaalien läheisyys toimii nyt opiskelijoiden
pussiin ja opiskelijoiden hyväksi, ja se on hyvä asia.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Vahasalolle totean, että kyllä me
voimme hyväksyä koulumatkatuen jo nyt. Ehdotin
siis edustaja Peltosen kannattamana, että ensimmäinen
lakiehdotus hylätään ja tämä toinen
eli koulumatkatukea koskeva laki hyväksytään.
Kysynkin edustaja Vahasalolta, miksi se pitäisi siirtää seuraavalle
kaudelle.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Suomessa on uudistettu opintotukilainsäädäntöä lukuisia
kertoja 90-luvulla ja 2000-luvulla. Seurauksena on aikamoinen sillisalaatti
ja myöskin kansalaisten ja opiskelijoiden kannalta aika
arvaamaton lakipaketti. Opiskelijat saattavat olla keskenään
hyvin eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, koska he ovat
alkaneet nostaa opintotukea tai tulleet oikeutetuiksi opintotukeen.
Sen vuoksi olisi hyvin tärkeää, että meillä toteutettaisiin
opintotukilain kokonaisuudistus, jonka puolesta täällä on
käytetty monta puheenvuoroa.
Mielestäni olisi erittäin tarpeellista, että samassa
yhteydessä uudistettaisiin myös se lainsäädäntö,
joka koskee työttömien oikeutta opiskella, koska
myös työttömät tulevat nykypäivänä hyvin
eriarvoisesti kohdelluiksi te-toimistoissa riippuen siitä,
missä he sattuvat asumaan ja kenen virkailijan kanssa asioimaan.
Eli työttömän on hyvin vaikea tietää etukäteen
sitä, katsooko virkailija, että hänen
omaehtoinen opiskelunsa, jatko-opiskelunsa, edistää työllistymistä,
elikkä tuleeko se hyväksytyksi vai ei. Eli sen
vuoksi me tarvitsisimme tämmöisen uuden, kokonaisvaltaisen
uudistuksen, joka koskisi myös aikuisopiskelijoita.
Lisäksi esitän sellaisen toiveen, että tässä yhteydessä yhdistettäisiin
nämä opetusministeriössä ja
sitten työ- ja elinkeinoministeriössä olevat koulutukseen
ja opiskeluun tarkoitetut määrärahat.
Sitten samalla saataisiin linjakkuutta tähän päätöksentekoon
ja laatua myöskin koulutukseen. Eli me tarvitsemme siis
tämmöisen kaikkia ikäluokkia koskevan
kokonaisuudistuksen opintotukilainsäädäntöön,
emme ainoastaan opiskelijoita vaan myöskin aikuisia työttömiä koskevan.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt en muista, milloin tämä koulumatkatuki
tulee voimaan, mutta kysyisin vastakysymyksen: mitä haittaa
sitä olisi, että se parilla kuukaudella menisi
eteenpäin? En tiedä, saattaa teknisesti olla ihan
mahdollistakin tämä, että toinen lakiesitys hyväksytään
ja toinen hylätään, mutta onko siitä nyt
tässä tilanteessa hyötyä? Täytyy
pohtia sitä ajatusta. Mutta tosiaankin, jos se voimaantulo tässä oli
myöhemmin, siitä ei ole silloin haittaa, vaikka
se sitten tehtäisiin erikseen. Ongelma tässä on
vähän myöskin sekin, että tässä samaisessa hallituksen
esityksessä on sekä kiistanalaisia esityksiä että tällaisia
esityksiä, joista on yksimielisyys. Se vähän
hämmentää.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Totean tähän kysymykseen,
että monessa kaupungissa, esimerkiksi omassa kotikaupungissani
Joensuussa, on todella huoli tästä asiasta tällä hetkellä.
Siellä todella toivotaan, että tämä opintomatkatuki
saataisiin nyt järjestymään ja päästäisiin
asiassa eteenpäin. Se rauhoittaisi kovasti kaupungin päättäjien
ja monen muunkin kaupungin päättäjien
mieltä, koska tämä asia on kuitenkin
jo valmiina. Tämä asia olisi ihan hyväksyttävissä.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän edustaja Vahasalon
epäilyyn siitä, että voisi pidentää tätä aikaa:
tällä koulumatkatuella on kyllä tarkoitus
tulla voimaan elokuussa tänä vuonna, niin että kysymys
on aika nopeasta tahdista.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen aika tarkkaan tuolta työhuoneesta
käsin kuunnellut tätä keskustelua. Minulle
ei ole tullut vielä selväksi, miten eri poliittiset
ryhmät huomenna äänestävät,
paitsi tietysti opposition näkemyksen tiedän ihan
tarkkaan. Tämä on jännitysnäytelmä,
ja näin viimeisinä hetkinä tämän vaalikauden
aikaan tietysti on ihan hyväkin ja tietyllä tavalla
soveliasta, että täällä koetaan
tällaisia vähän dramaattisia, vähän
jännitysnäytelmänkin tapaisia asioita.
Kuitenkin kysymys on viime kädessä aika vakavasta
asiasta. Suomalainen nuoriso, opiskeleva sellainen, haluaa tietää,
että eduskunta pystyy johdonmukaisesti, selvästi
päättämään niistä asioista,
mitkä sen päätösvaltaan kuuluvat.
Toisaalta tämä keskustelu, mitä eduskunnassa
tämän asian tiimoilta on käyty näitten
viikkojen aikaan, on osoittanut, että kansanvalta kuitenkin toimii
ja että poliittiset päättäjät
sitten ovat valmiita kuuntelemaan kansaa.
Haluan antaa aivan erityisen tunnustuksen nimenomaan Tuomo Puumalalle.
Hän näyttää kykenevän
laittamaan suurissa sivistyspolitiikan kysymyksissä ja
asioissa asiat oikeaan järjestykseen ja horjuttamaan hallitusryhmien
alun perin yksimielisiä esityksiä. Ne ovat jo
saaneet ja saamassa uusia sisältöjä,
ja minusta se osoittaa, että poliitikko voi, jos hänellä on
tietoa, taitoa, näkemystä ja vielä poliittista
viisautta, ajaa oikeita asioita oikeaan suuntaan.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! On ihan pakko nyt kertoa edustaja Pekkariselle,
että hänen olisi pitänyt olla seuraamassa
tuota valiokunnan työskentelyä. Ehkä tämä repliikki
olisi voinut olla toisenlainen. Eli kyllä minä pikkuisen
kyseenalaistan sitä toimintaa, että näinkin merkittävässä uudistuksessa
koskien toisen asteen koko koulutuksen järjestämistä ja
rahoitusta nimenomaan edustaja Puumalan toimesta kaadettiin järjestämislakiesitys,
joka sitten tekee mahdottomaksi myös rahoituslain uudistamisen ja
koko toisen asteen koulutusverkon uudistamisen, joka olisi ollut
ensiarvoisen tärkeä asia mutta siirtyy nyt sitten
todennäköisesti eteenpäin, jos tämän
rahoituslain kanssa tehdään niin kuin toivottavaa
olisi, koska tässä tilanteessa ei ole mitään
järkeä viedä sitä rahoituslakia
eteenpäin, kun tämä toinen osa on kaatunut,
kiitos siitä opposition merkittävien toimien,
niin kuin edustaja Pekkarinen täällä totesi.
Simo Rundgren /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt kun tässä edustaja Peltonen
viittaa tähän toisen asteen järjestämislupalakiin,
niin sen lain käsittelystä on kyllä todettava,
että hallituspuolueet ja hallitus siinä tekivät aivan
käsittämättömästi tuomalla
tämän lain niin myöhään
valiokunnan käsittelyyn, että siinä ei käytännöllisesti
katsoen ollut mahdollisuuksia perehtyä siihen lakiin ja
käydä perusteellinen keskustelu siellä,
ettei sitä olisi tarvinnut tämän lain
kohdalla käydä täällä salissa.
Tämä on liian myöhäinen paikka
käydä näitä keskusteluja niin kuin
me nyt käymme.
Senkin lain kohdalla, jos emme olisi onnistuneet sitä saamaan
siirtymään sitten hamaan tulevaisuuteen seuraavan
hallituksen mietittäväksi, olisi käynyt
juuri tällä tavalla, että olisimme täällä salissa
sitten sitä asiaa käsitelleet. Mehän
katsoimme ratkaisuksi sen, että jos saamme ministerin sinne
vastaamaan meille tärkeisiin kysymyksiin, niin kuka ties
olisi löytynyt joku tie siinä eteenpäin,
mutta...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
No niin, vastauspuheenvuoro kestää vain minuutin.
Seuraava puheenvuoro, puhujalistaan.
...kävi niin, että te ette halunneet ministeriä sinne
valiokuntaan.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Kun hallituspuolueet (Jukka Gustafsson: Puhemies!
Pysytään tässä asiassa nyt!)
pohtivat omia kantojaan...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Puhemies johtaa puhetta. (Jukka Gustafsson: Oikein hyvä!
Ja hyvin on johtanut!) Mutta nyt on edustaja Vahasalolla puheenvuoro.
No niin, kiitos, arvoisa puhemies! — Kun hallituspuolueet
pohtivat omia kantojaan, niin täytyy kyllä todeta,
että eipä siihen paljoa opposition mielipide kyllä nyt
ihan vaikuta, vaan kyllä ne olivat ihan asiaperusteet,
jotka tässä painoivat. Ja myöskin, kun
sivistysvaliokunnan hyvää mietintöä lukee,
niin se antaa paljon eväitä myöskin näille
meidän kannoillemme, mitkä ovat nyt muuttuneet
tähän opiskelijoitten suuntaan positiivisiksi.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Vahasalo: jos olisikin sitten näin, että asiaperusteet,
mitkä te olette tunnistaneet valiokuntakäsittelyn
yhteydessä, painoivat, niin hyvä niin, erittäinkin
hyvä niin.
Mutta nyt, kun täällä salissa ainakin
käväisi äsken ministeri, ja on hän
vielä edelleenkin, niin joutuu sitten kysymään:
missä on se tavallaan valmistelu-aineisto, se
asiantuntemus ja tietämys ja niin poispäin, että hallitus
antaa tänne yksimielisen esityksen, josta sitten sivistysvaliokunnan
puheenjohtaja sanoi äsken kuullulla tavalla, että eihän
tuo voinut olla hyväksyttävissä, ja täällä SDP:nkin,
siis ministerin oman puolueen, edustajat aikovat äänestää nyt
sitten ministerin esitystä vastaan, ainakin toista lakia
vastaan?
Jommassakummassa päässä, joko niin
että valiokunnassa te hallituspuolueiden keskeisten ryhmien
edustajat olette toimineet ihan — niin kuin olette toimineetkin
varmaan nyt sitten viime tuntien aikana — kiitettävällä tavalla.
Mutta jos näin onkin, niin kuin voi hyvinkin olla, että ansaitsette
siitä kiitoksen, niin silloin joutuu väistämättä kysymään,
missä metsässä tasavallan hallitus ja siitä opetusministeriöstä vastaavat
henkilöt ovat oikein olleet? Välttämättä tällaiseen
johtopäätökseen tulee, kun näin,
vähän sivustaseuraajana, aikanaan kumminkin pitkästi
toistakymmentä vuotta juuri näissä asioissa
tässä talossa työskennelleenä,
seuraan, mitä tässä tapahtuu.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja puheenvuorolistassa edustaja Alanko-Kahiluoto.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Vaikka demarit nyt toisin väittävät,
niin kyllä se on pelkästään
hyvä asia, että toisen asteen järjestämislupalaki
kaatui. (Mauri Pekkarinen: Kyllä juuri!) Me olemme tällä kaudella
aika paljon saaneet lukea ja kuulla perustuslakivaliokunnan näkemyksiä siitä,
miten hallitus esittää lainsäädäntöä,
joka on perustuslain näkökulmasta ongelmallinen.
Ja niin olisi ollut myös tämän toisen
asteen järjestämislupalain kanssa.
Ymmärrän hyvin sen, että hallitus
pyrkii tekemään rakenteellisia säästöjä,
mutta myös tämän lakiesityksen kohdalla
osoittautui, että harjoitus olisi ollut hyvin hankala,
olisi aiheuttanut valtavasti byrokratiaa ja kaaosta tuolla koulutuksen kentällä emmekä
voisi
ollenkaan ennakoida sitä, että...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
Liitytään nyt tähän käsiteltävänä olevaan
lakiin, edustaja Alanko-Kahiluoto.
Vastasin näihin repliikkeihin, joita tässä keskustelussa
on esitetty.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Mutta nyt käsitellään tätä hallituksen
opintotukilakia.
Toivon sydämestäni, että opintotukilaki
kaatuu huomisessa äänestyksessä, ellei
puhemiesneuvosto vedä sitä pois.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä esitetään
mielenkiintoisia kommentteja kaikilta puolilta, kun tätä kuuntelee.
Jos nyt ajatellaan tämänkin opintotukilain lähtökohtaa,
niin kyllä siellä oli ministeri Arhinmäki
tätä lakia tehtailemassa ihan alun perin ja ministeri
Niinistö oli myös vihreistä hyväksymässä tätä lakia,
kuten myös tämän toisen asteen koko pakettia.
Eli kyllä tässä nyt pitää jokaisen,
joka täällä puhuu, katsoa peiliin sen
suhteen, mitä täältä nyt esitetään
ja toiselta laidalta, ja näin. Kyllä täällä ovat samalla
tavalla olleet nämä kyseiset henkilöt
hallituksessa näistä asioista päättämässä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja tosiaan, puhutaan tästä opintotukilaista
nyt täällä tässä keskustelussa.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Replikoin edustaja Peltoselle, että tässähän
on keskustelun kuluessa tuotu moneen kertaan esille se, että virkamiesvalmistelussa
osoittautui, että niitä säästöjä,
joita hallitus lähti hakemaan tällä opintotukikuukausien
rajoituksella, on hyvin vaikea rajata pelkästään
muutamiin opintotukikuukausiin, vaan käytännössä oltaisiin
ajauduttu tilanteeseen, jossa opiskelijalla ei olisi oikeutta toista
tutkintoa koskeviin opintotukikuukausiin välttämättä ollenkaan,
vaikka hän ei olisi suorittanut ensimmäistäkään
tutkintoa. Ja on monia muita ongelmia. Eli sen vuoksi olen itse
kiitellyt tässä muun muassa edustaja Vahasaloa,
että hän on suoraselkäisesti myöntänyt,
että tämä hanke osoittautui mahdottomaksi
ja säästöjäkään
ei tulisi. En voi käsittää sellaista
jääräpäisyyttä, että kun...
Ja ei ole ensimmäinen kerta tällä kaudella,
kun demarit pitävät kiinni lakiesityksestä,
josta tiedetään, että se on aivan mahdoton. Eli
myöntäkää nyt, että tämä lakiesitys
on susi. Ei siitä ole mihinkään. Saunan
pesään! (Välihuutoja)
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Menen vielä siihen lähetekeskusteluun.
Kun tämä lakiesitys oli lähetekeskustelussa,
niin todellakin esittelevä ministeri Viitanen ei kovin hurraten
tätä esitystä tuonut, ja toki pitkälti
valmistelu on edellisen ministerin, Arhinmäen, johdolla
tapahtunut. En nyt halua sanoa, että tikulla silmään,
joka menneitä muistelee, mutta siihen nähden oli
kyllä hämmästyttävää,
että kun tämä oli kuitenkin pitkälti
ministeri Arhinmäen johdolla valmisteltu, niin silloin
lähetekeskustelussa nimenomaan vasemmistoliittolaiset kansanedustajat
nostivat täällä salissa melkoisen älämölön
siitä, kuinka epäoikeudenmukainen tämä esitys
on, mitä se kylläkin on.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Jokainen jonkin lakiesityksen valmisteluprosessissa
mukana ollut tietää, että sillä,
mistä lähdetään liikkeelle,
ja sillä, mihinkä päädytään,
ei välttämättä ole minkään
verran tekemistä keskenään. Jos Arhinmäki
on ollut mukana jossakin alkusuunnitelmissa, niin sillä on
hyvin vähän tekemistä enää sen
paperin kanssa, joka meillä on täällä käsittelyssä.
Ja vaikka olisi ollutkin, niin minä käytin vasemmistoliittolaisena — sekä silloin,
kun ministeri Arhinmäki oli hallituksessa, että kaikissa
muissa mahdollisissa tilanteissa nyt, kymmenen ja kaksikymmentä vuotta
sitten — puheenvuoroja, joissa olen vastustanut opintotuen
leikkauksia kaikissa muodoissaan hyvin johdonmukaisesti.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Me olemme puolitoista tuntia keskustelleet
tästä asiasta, joka kaiken kaikkiaan on ollut
proseduurina tragikoominen farssi, ja vielä, jos mennään tuohon
tämän lain syntyhistoriaan, niin ollaanpa siinä tilanteessa,
että ei oikein kukaan halua tunnustaa isyyttään
tämän lain osalta.
Katja Hänninen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä nyt vähän
provosoiduin vastaamaan edustaja Kivelälle: itse en ole
vasemmistoliiton hallitukseen menoa kannattanut missään
vaiheessa. Olen saanut vastustaa sitä myös puoluevaltuustossa,
ja olen sitä tehnyt johdonmukaisesti. Pestini alkoi tuossa
heinäkuussa, ja sen takia olen kyllä ihan hyvällä omallatunnolla
voinut vastustaa tätä leikkauslistaa ihan alusta
alkaen.
Mutta on toki niinkin, kuten edustaja Kontula tässä toi
esille, että kun näitä lakiesityksiä lähdetään
valmistelemaan, niin kyllä niissä aika paljon
ihmeellisiä muutoksia matkan varrella tahtoo tapahtua.
Onhan tässä nyt nähty viime aikoina,
ihan viime päivinä, ihan monen muunkin lakiesityksen
kaatumisia.
Keskustelu päättyi.