2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lukiolaissa, ammatillisesta
peruskoulutuksesta annetussa laissa ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta
annetussa laissa tarkoitetun koulutuksen rahoituksesta ja laeiksi
lukiolain, ammatillisesta peruskoulutuksesta annetun lain, ammatillisesta
aikuiskoulutuksesta annetun lain 18 §:n ja opiskelijavalintarekisteristä,
korkeakoulujen valtakunnallisesta tietovarannosta ja ylioppilastutkintorekisteristä
annetun
lain 7 ja 9 §:n muuttamisesta
Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Koulutuksesta on leikattu tällä vaalikaudella
1,5 miljardia euroa, ja nuo jäljet ovat kyllä erittäin huolestuttavia
suomalaisella koulutuskentällä. Nyt hallitus esitti
ihan tässä viime metreillä sitten vielä 260
miljoonan euron lisäleikkauksia toiselle asteelle. Alusta
asti olemme pitäneet niitä kohtuuttomina ja mahdottomina
toteuttaa. Tämä hallitus itsekään
ei ole kyennyt arvioimaan enää noiden esitysten
vaikutuksia. Se oli kovin, kovin puutteellista tuolla — niitähän
tuotiin meille kahden eri lakiesityksen kautta, tämän
ja hallituksen esityksen 306 kautta, jossa vielä kaiken
kukkuraksi olisi tullut tuo järjestämislupien
pakkohaku. Me olemme esittäneet omat vaihtoehtomme siitä,
miten tulisi edetä. Eli näille 260 miljoonan euron
säästöille on tietenkin olemassa vaihtoehtoja.
Tässä nyt käsittelyssä olevassa
laissa on myös hyviä elementtejä. En
puhu nyt noista säästöistä vaan
siitä, millä tavalla ja millä perusteilla
tuota rahaa tulevaisuudessa tultaisiin jakamaan, ja niihin esityksiin
voi monessa kohtaa yhtyä. Mutta tuo 191 miljoonan euron
säästö, mikä tässä on
sisällä, on täysin kohtuuton. Se ajaa
suomalaisen koulutuskentän sekasorron tilaan. Se on valitettavasti
vallinnut siellä kuukausien ajan, ja esimerkiksi Opettajien
Ammattijärjestö on arvioinut, että noin
kolmannes suomalaisista lukioista tai ammatillisen koulutuksen järjestäjistä poistuisi
tämän
myötä, ja sillä olisi vaikutusta tietysti myös
lukiokenttään.
Tällä perusteella esitän vastalauseen
mukaista lakiehdotuksen hylkäämistä.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen suunnittelemat leikkaukset koulutukseen ovat
kestämättömiä. Esityksessä ei
ole minkäänlaista vaikuttavuusarviointia, mitkä olisivat
rahoitusjärjestelmän ja järjestäjäverkon
uudistamisen yhteisvaikutukset. On selvää, että lopputuloksena
on oppilaitosten sulkemisia laajalla rintamalla.
Perustuslakivaliokunnan lausunto on todella kriittinen. Saimme
opposition yhteistyöllä torpattua hallituksen
esityksen 306 sivistysvaliokunnassa ja 70 miljoonan euron leikkaus
onnistuttiin välttämään. Nyt
on kysymys vielä suuremmista summista ja leikkauksista
oppilaitoksille, joten kannatan edustaja Puumalan esittämää hylkäysesitystä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on edellisen
lakiesityksen jatkoa, ja siinä mielessä joudumme
taas näkemään uuden farssin tässä valmistelussa
ja tässä käsittelyssä. On vielä itselleni
hyvinkin epäselvää, miten tässä tulee
käymään, koska se aikaisempi 70 miljoonan
euron leikkausesitys saatiin peruttua, ja kun tämä on
osa sitä, niin onko yksimielisyyttä tässä salissa
tämän 191 miljoonan euron lakiesityksen hyväksymiseen.
Arvoisa puhemies! Tämä hallitus on rapauttanut
suomalaista, maailman parasta koulutusta jo 1 700 miljoonan
euron edestä. Aivan oikein, 1 700 miljoonaa euroa,
kuulitte oikein, tämä on niin merkittävä summa.
Me ymmärrämme, että säästöjä tulee
hakea, mutta ei yhdeltä toimialalta. Ei yhdelle toimialalle
tule vastuuttaa Suomen taloustaantumaa, kuten nyt on käynyt
ja käymässä.
Arvoisa puhemies! Toisen asteen kouluverkon karsiminen ei ole
koko maan etu. Tämä tulisi myös vaikuttamaan
yksityiskoulujen verkoston ja toimilupien saamiseen. Siinä mielessä tämä herätti
paljon keskustelua valiokunnassa. Toivon, että nyt nähdään
samanlainen temppu kuin aikaisemmassa keskustelussa, että hallituksen
sivistysvaliokunnan jäsenet tulevat opposition kannalle
ja yhdessä perumme myös tämän hallituksen
esityksen.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Kenttäväki on sitä mieltä,
että rahoitus pitää uudistaa toisen asteen
koulutuksessa, ja ymmärtää hyvin myöskin
sen, että valtion pitää säästää rahaa.
Mutta ne säästöt, mitä rahoitusjärjestelmä tuo
ja miten sitten tiivistetään rahan säästämisen myötä järjestäjäverkkoa,
he haluavat tehdä itse, koska he tuntevat parhaiten oman
alueensa.
Tämä hallituksen esitys ei nyt ole ihan paras mahdollinen.
Siellä on paljon puutteita ja sellaisia elementtejä,
joista ei oikein tiedä, mihin ne johtavat. Rahaa on liikaa
jo viety valiokunnankin mielestä koulutuksesta, ja esimerkiksi
hallituksen esityksen 304 yhteydessä valiokunta esittikin,
että pitäisi tehdä kokonaisarviointi
ensi vaalikaudella siitä, miten rahoituksen taso ja asetetut
koulutuksen tavoitteet kohtaavat toinen toisensa, ovatko ne kohdillaan
vai eivät. Tämmöistä toivottavasti
on tulossa.
Mutta, arvoisa puhemies, haluan tehdä tähän kohtaan
kuitenkin lausumaehdotuksen: "Eduskunta edellyttää,
että valtioneuvosto varmistaa, tarvittaessa lainsäädännöllisin
toimenpitein, että toisen asteen rahoitusuudistuksen toimeenpano ei
vaaranna koulutuksen yhdenvertaisuutta, alueellista saatavuutta
ja koulutuksen monimuotoisuutta."
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä rahoituslaki nyt käsittelyssä yksin
on torso. Siksi edelleen pahoittelen koulutuksen järjestäjien puolesta
opposition farssia valiokunnassa, joka esti tämän toisen
asteen koulutusta koskevan kokonaisuudistuksen käsittelyn.
Opposition ja myös osittain valiokunnan puheenjohtajan
jarruttamisen takia olemme nyt tilanteessa, (Raija Vahasalo: Ai
mitä? Ei pidä paikkaansa!) joka vaarantaa koko
toisen asteen tilanteen. Tarve uudistukselle ei ole hävinnyt
minnekään, mutta sitä ei voinut tehdä vain
toiselta reunalta. Rahoitusmuutosta ei voi viedä eteenpäin,
koska keinot toimintaan kentällä puuttuvat. Jos
rahoituslaki yksin toteutuisi, se poistaisi rahat ja vaarantaisi
koulutuksen saatavuuden. Järjestämislailla koulutuksen saatavuus
olisi turvattu.
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen edustajat ovat puhuneet rahoituslain
hyväksymisen puolesta. Haluaisin nyt kysyä, ymmärtävätkö nämä edustajat,
mitä se tarkoittaa. Ilman järjestäjäverkon
kehittämisen kautta tapahtuvaa tehostamista päätetyt
säästöt joudutaan toteuttamaan pääosin opetuksesta
ja siihen kohdistettavista resursseista. Koulutuksen järjestäjät
eivät voi jatkaa toimintaansa entisin edellytyksin, eli
järjestäjäverkon kehittäminen
on edellytys uudistuvan rahoitusjärjestelmän toimivuudelle.
Arvoisa puhemies! Rahoitusuudistuksessa on hyviä tavoitteita
muun muassa lyhentää keskimääräistä opiskeluaikaa
ja vähentää keskeyttämistä.
Kuitenkaan hajanainen järjestäjäkenttä ei kykene
näitä tavoitteita saavuttamaan, ellei ole käytössä riittävää toiminnallista
volyymia. Kyllä tässä tämän
lain yksin hyväksymisessä ollaan nyt viemässä alas
juuri niitä pieniä haja-asutusalueiden yksiköitä.
Ja muistakaa siellä haja-asutusalueella ja myös
siellä maaseudulla: tämän laittoivat
alulle keskustan edustajat valiokunnassa perussuomalaisten, vihreiden
ja vasemmistoliiton avustuksella. Sen lisäksi vihreät
ja vasemmistoliitto olivat tätä kokonaisuutta
hyväksymässä jo hallituksessa. (Mika
Niikko: No, mites perussuomalaiset?)
Arvoisa puhemies! Tilanne on nyt se, että sovituista
säästöistä ei ole toistaiseksi
luovuttu vaan ne ovat astumassa voimaan täysimääräisinä 2017.
Tämä tarkoittaa suunnittelematonta ja nopeaa aloituspaikkojen
vähentämistä ammatillisesta koulutuksesta
ja yksikköhintojen alentamista lukiokoulutuksessa. Siksi
vetosin jo aikaisemmin tässä muuttuneessa tilanteessa
muun muassa pääministeri Stubbiin, että hän
olisi tajunnut vetää koko esityksen valtioneuvoston
istunnossa pois käsittelystä. Mutta kokoomus on ilmeisesti
valmis tuhoamaan toisen asteen koulutuksen. Sosialidemokraatit eivät
sitä suostu tekemään. Meille tärkeintä on
koulutuksen saavutettavuus ja tasa-arvo.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt en ymmärrä ollenkaan, mihin
edustaja Peltonen viittaa. Juuri tämän lain yhteydessä ollaan
hyvin tarkasti katsottu sitä, että kaikki, mitä on
säädetty, menee juuri paragrafien mukaan. Ja ne
paragrafit on myöskin kerrottu. Puheenjohtajalla ei ole
mitään mahdollisuutta keskeyttää puheenvuoroja
eikä rajoittaa lukumäärää,
jos puheet pysyvät asiassa. Ja tätä samaa jarrutusta
tekivät demarit viime kaudella tässä viimeisessä valiokunnan
kokouksessa mutta epäonnistuivat silloin.
Mutta näillä kahdella lailla, järjestäjälailla
ja tällä rahoituslailla, ei ole mitään
tekemistä toistensa kanssa teknisesti eikä juridisesti,
ja joka tapauksessa raha vähenee opetuksesta, koska hallinto
ei sisällä niin paljoa rahaa kuin demarit täällä esittävät,
että säästyy. Että tämä on
nyt aika erikoista, että teidänkin lakiesityksissänne,
mitä te olette tänne tuoneet, totta kai te maalaatte
nyt kauhukuvia, mutta ette kerro mitään konkreettista
asiaa. Rahoitusuudistusta tarvitaan, siinä te olette oikeassa...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
No niin, vastauspuheenvuoro kestää vain minuutin.
Tuomo Puumala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tästä logiikastahan
tässä voisi vähän provosoitua,
tai sitten sille voi hymyillä, ja jotain siitä välistä on
oma tunnetila. Tässä sosialidemokraattien edellisessä puheenvuorossahan
oli siis logiikka sen kaltainen, että kun perutaan 69 miljoonan
euron säästö, tai mahdollisesti 260 miljoonan
euron säästö, toiselta asteelta kaiken
tehdyn päälle, niin se vaarantaa suomalaisen koulutuskentän
tulevaisuuden. Siis kun ei lakkauteta joka kolmatta lukiota tai ammattikoulua,
(Raimo Piiraisen välihuuto) se saattaa vaarantaa suomalaisen
koulutusjärjestelmän tulevaisuuden. Sieltä siis
pitäisi vähentää lukioita, sieltä pitäisi
leikata rajusti. Jos ymmärrän teidän
puheenvuoronne oikein, suomalaisesta koulutusjärjestelmästä pitäisi
leikata valtavasti, jotta alueellinen tasa-arvo toteutuisi. Aavistuksen
on vielä logiikka hukassa.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ei tämä nyt aivan yllätyksenä minulle
tullut, että vuorostaan SDP esittää kriittistä näkökulmaa
tähän hallituksen esitykseen, mutta jälleen
täytyy nyt pikkasen kaivaa esille sitä näkökulmaa,
että valiokunnassa tämä kyllä työskentelyssä kelpasi
erinomaisesti.
Tämä hallituksen työskentely on aika
koomista, kun teillä kahdella suurella puolueella ei näytä olevan
yhteistä näkökulmaa ja linjaa tähän
kokonaisuuteen lainkaan. Siinä mielessä olisi
kyllä ihan reilua nytten kaikkia opiskelijoita kohtaan
ja äänestäjiäkin kohtaan, että haudattaisiin
tämä hanke huomenna äänestyksen
kautta. Ja näyttääkin siltä,
että sosialidemokraatit ovat tulossa vihdoin tässä valaistuksen
tiellä samoille linjoille kuin oppositio, joten kiitos
nyt tästä vastaantulosta, ymmärsin tämän
näin.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunnan puheenjohtaja sanoi, että tällä rahoitus-
ja järjestämislailla ei ole mitään
tekemistä teknisesti (Raija Vahasalo: Juridisesti!) — teknisesti
tai juridisesti. Mutta hei, come on, se on koulutuspoliittinen näkökulma,
jota me tässä korostamme.
Minä haluaisin kyllä edustaja Puumalallekin sanoa,
että teidän on pakko keskustalaisena ymmärtää,
mitä tarkoittaa kansallinen koulutuspolitiikka. Me olemme
yhdessä rakentaneet Suomeen peruskoulujärjestelmän,
ammattikorkeakoulujärjestelmän. Se ei ole syntynyt
vapaaehtoisesti kunnissa ja järjestäjien taholta,
vaan se on vaatinut myöskin vastuullisen opetusministeriön vaikutusta.
Sen takia on tämä toimilupakierros, jotta kyetään
arvioimaan yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus
jokaisella paikkakunnalla alueellisesti koko Suomessa. Ja sen takia
me demarit (Puhemies koputtaa) emme voi hyväksyä yksin
tätä rahoituslakia, koska tämä järjestäjäverkkolaki
on aivan olennainen osa (Puhemies koputtaa) tässä yhteydessä.
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On tämä nyt koomista, että viimeisenä eduskunnan
työpäivänä kaksi johtavaa hallituspuoluetta
rupeaa nokittelemaan näistä asioista ja viime
kädessä vierittää syyn opposition
päälle, kun oppositio kuunteli asiantuntijoita,
kenttää ja nimenomaan monissa asiantuntijoiden
puheenvuoroissakin tuli esille, että järjestämislailla
ei ole kiirettä.
Kaikkinensa on äärimmäisen demokratiaa
halventavaa tuoda esitykset tällä tavoin, ikään
kuin vaihtoehtoja ei olisi ja olisimme vain annettujen tosiasioiden
edessä. Kyllä meillä on oikeus esittää vaihtoehtoja
vielä demokraattisessa järjestelmässämme.
Kyllä tämä on varsin (Puhemies koputtaa)
hämmästyttävää.
Tuula Peltonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä me sosialidemokraatit olimme
valiokunnassa tämän kokonaisuuden takana ihan
täysillä, ja me olimme tätä esittämässä hallituksessa
ihan yhtä lailla kuin kokoomus ja muut hallitusryhmät.
Ilman järjestäjäverkkolakia on suorastaan
vaarallista viedä eteenpäin rahoituslakia. Meillä on 190
miljoonaa siellä sisällä, vaikka meillä ei
ole keinoja, millä me teemme tämän uudistuksen.
En ymmärrä edustaja Vahasalon näkemystä,
että tässä ei olisi tällä esityksellä mitään
tekemistä. Asia on juuri päinvastoin. Ja edustaja
Vahasalolta voisin vielä kysyä: Te kyllä esititte
sanomalehti Keskisuomalaisessa heti tuon perjantain käsittelyn
jälkeen haastattelussa mielipiteen, että tätä lakia
ei pitäisi viedä eteenpäin. Miten te
esitätte, että te ette ole jarruttanut tätä esitystä valiokunnassa?
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuosta Keskisuomalaisesta en nyt tiedä yhtään
mitään, mutta demarit nyt esittävät
sitä, että näiden kahden hallituksen
esityksen täytyy mennä käsi kädessä,
vaikka asiantuntijat ovat sanoneet, että niillä ei
ole mitään teknistä eikä juridista
yhteyttä toinen toisiinsa. (Jukka Gustafsson: Koulutuspoliittinen
on!) Tässä on nyt jotain mystistä, että te
haluatte itse oman tekemänne ja valmistelemanne lain nyt
sitten kumota. Se ei ole täydellinen, kaikki tietävät sen,
mutta kuitenkin tämä on nyt hyvin erikoista. Kenttäväki
ymmärtää sen, että pitää säästää, mutta
he haluavat tehdä ne säästöt,
he haluavat tehdä sen tiivistyksen itse, koska he ymmärtävät, mitkä ovat
sen alueen tarpeet, eikä niin, että se olisi keskusjohtoisesti
päätetty jossain. Se on vanhanaikaista politiikkaa,
keskusjohtoisuus, ja sitä ei olisi kuitenkaan voinut hyväksyä.
Nämä ovat kaksi erillistä lakia, ja nyt
me puhumme tästä rahoituslaista ja pitäydymme
nyt siinä.
Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! En ole sivistysvaliokunnan jäsen,
mutta minulla on kokemusta tästä asiasta Kainuun
hallintokokeilun tiimoilta. Silloin yksi järjestäjä oli
Kainuun kattojärjestönä ja se oli Kainuun
maakuntayhtymän koulutuskuntayhtymä. Siihen kuului
kahdeksan eri kuntaa, ja heillä oli ammatillista toisen
asteen koulutusta ja sitten lukiokoulutusta. Jos järjestämislakia
ei nyt hyväksytä, niin tässä käy
sillä tavalla, että ko- koajaa ei tule siihen.
Jos ajatellaan nyt sitten, että rahoituskin on vielä auki,
ja jos tällä rahoituslailla lähdetään
nyt etenemään, niin tässä käy
sillä tavalla, että nämä kahdeksan
kuntaa, jos ajatellaan Kainuun kohtaa, eivät pysty järjestämään sitä lukiokoulutusta
ja ammatillista koulutusta. Tästä on kysymys,
ja sen takia tämä järjestämislaki
on erittäin tärkeä. Tässä kun
on torpattu tämä järjestämislaki,
niin tätä rahoitustakaan ei tule viedä eteenpäin. — Kiitoksia.
Tuomo Puumala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olen samaa mieltä edustaja Gustafssonin
kanssa siitä, että kyllä me olemme paljon
hyvää saaneet aikaan historian saatossa yhdessä.
Siitä voimme olla samaa mieltä. Välillä on
vastustettu, mutta hyviä esityksiä on viety eteenpäin,
ja totta kai ministeriötä tarvitaan, sekin on
päivänselvä.
Mutta se logiikka vielä vähän ontuu,
millä perusteella myös tuo järjestämislaki
olisi pitänyt viedä eteenpäin. Nythän
tämä 191 miljoonan euron säästö on
ikään kuin giljotiini, ja se 69 miljoonan euron
lisäsäästö, joka sen toisen
lain kautta olisi tullut, olisi sen teroitettu terä, joka
olisi siis antanut ministeriölle mahdollisuuden sitten vielä vetää rakseja
oppilaitosten päälle, että tuolla ei
koulutusta enää tarvitse järjestää.
Yhdessä ne olisivat muodostaneet kokonaisuuden, joka olisi
heikentänyt alueitten elinvoimaa ja jopa perustuslain mukaisesti
tehnyt sivistyksellisten perusoikeuksien saamisen eri puolilla Suomea mahdottomaksi.
Siksi olemme esittäneet tälle toiminnalle vaihtoehtoja.
Simo Rundgren /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Gustafsson, on pikkuisen, mielestäni
kyllä aika paljonkin, liioiteltua verrata sitä valmistelua,
mikä on tehty näiden lakien osalta ikään
kuin koko koulutuspoliittisesta kokonaisnäkemyksestä,
johonkin peruskouluun, jota olemme todellakin yhdessä olleet kehittämässä.
Silloin oli aivan toinen lähtökohta, silloin oli
laajat komiteat, jotka vuosikausia kehittivät sitä ja
päätyivät niihin ratkaisuihin, jotka sitten
ovat tuottaneet Suomelle maailman parhaan koululaitoksen.
Kyllä tässä ovat tapahtuneet valmistelut
melko lailla maakuntien ja alueitten ja oppilaitosten näkökulmasta
ylätasolla niin, että oikeastaan, jos nämä hyväksytään,
sinnehän vain täältä ylhäältä kaadetaan
tietyt ratkaisumallit valmiina ja ne ovat kyllä täysin
ministeriön armoilla näissä lupahakemuksissa
muun muassa. Kyllä tämä opposition esittämä hylkyesitys
on perusteltu.
Ritva Elomaa /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelee tätä meidän keskusteluamme,
niin tulee mieleen, että olemmeko me olleet ollenkaan samoissa
sivistysvaliokunnan kokouksissa. Nimittäin hallituspuolueet pitivät
kyllä myös niitä keskinäisiä yhteydenpitoja
ja pikku kokouksia. Nyt te riitelette täällä jo keskenänne,
ja ihmettelen sitä, miksi tämä täyskäännös
juuri nyt.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ministeri haluaa vastata.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Kiitän myöskin siitä puheenvuoron
mahdollisuudesta. Varmasti pystyn vielä käyttämään
pitemmän puheenvuoron, mutta joihinkin asioihin haluaisin
nyt ottaa kuitenkin kantaa, että ymmärretään tämän
tilanteen ero siihen, mitä se oli viime viikolla ja tällä viikolla.
Me tiedämme, että maanantaiaamuna oppositio
omalla viivyttelyllä ja ulosmarssilla aiheutti sen, että tämän
hallituksen lakiesityksen toinen puoli kaatui, ja siinä puolessa
oli kaikkein keskeisin koulutuspoliittinen tavoite, joka on kaikkina
aikoina yhteiskunnassa ollut sellainen arvo, jonka varaan on laskettu.
Se on koulutuspoliittinen tasa-arvo. Ja nyt me olemme tilanteessa,
että maanantaiaamuna kaadettiin koulutuksellinen saatavuus,
joka olisi taannut, että vaikka säästöjä tehdäänkin
koulutuksesta, ne tehdään tehostamalla sitä nykyistä koulutuksen
järjestämistä, ei leikkaamalla mekaanisesti
opiskelijamääriä ja lukioyksikköhintaa.
Nyt nämä täällä salissa
loppuviikosta käsiteltävät säästöt
ajavat yksinään meidät tilanteeseen, jossa
näiden säästöjen realisoiduttua
täysin vapaana pudotuksena pitkin kenttää aiheutuu
se, että jos ei ole perälautaa yhteiskunnallisella
harkinnalla varmistaa, että joka puolella Suomea on koulutuksellinen
saatavuus turvattuna, niin me joudumme tilanteeseen, jossa näitä säästöjä ei voi
tehdä, koska me olemme nimenomaan lähteneet siitä,
että yksikköverkkoa ei voi leikata.
Viime vuonna koulutustakuu toteutui ensimmäistä kertaa
koko Suomessa. Ajatelkaa, viime vuonna koulutustakuu toteutui tällä hallituksen päätöksellä
eka
kertaa. Ja me emme voi leikata yksikköverkkoa emmekä näitä opiskelupaikkoja,
ja sen takia me olimme yrittäneet tehdä säästöjä kuntatehtävien
vähentämiseksi tehostamalla toimia. Mutta tämä tehtiin
mahdottomaksi, kun tämän lakipaketin ensimmäinen
osa ei toteutunut.
Ja siksi, arvoisa edustaja Vahasalo, on mahdotonta ajatella,
että sillä esittämällänne
lausumalla me voisimme tämän tilanteen enää klaarata. Tämä on
nyt käsissä, ja koulutuksellista saatavuutta ei
voi turvata koko maassa, minkä vuoksi näitä säästöjäkään
ei voi tehdä niin kuin oli ajateltu, kun tämä paketti,
josta yhdessä on sovittu, on nyt erilainen, kun siinä ei
ole koulutuksellista saatavuutta enää voitu ottaa
huomioon. Siten se lausuma (Puhemies koputtaa) ei auta tätä tilannetta.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Kiitoksia, ja mennään vastauspuheenvuoropyyntöjärjestyksessä.
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen arvostetuin ministeri Erkki Tuomioja
kirjoitti joskus 70-luvulla kirjan, jonka nimi oli Vaihtoehdottoman
demokratian kritiikki. Ja nyt sosialidemokraatit ovat itse ajamassa
vaihtoehdotonta demokratiaa, jossa koko paketti halutaan, järjestäjäverkkolaki
ja rahoituslaki, ajaa yhtenä kuin käärmettä pyssyyn.
Annetaan ymmärtää, että sille
ei ole vaihtoehtoja. Jokainen ymmärtää,
että tällaiset säästöt
toteutuessaan jättävät vakavia vaurioita
meidän koulujärjestelmäämme
ja järjestäjäverkkoon ja niin edelleen.
Ollaan todellakin päähallituspuolueet hapoilla
paniikkitilanteessa. (Puhemies koputtaa) Voitto on, että tämä raukeaa.
Tuula Peltonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Vahasalo täällä kertoi,
että hän ei ymmärrä viittauksia
Keskisuomalaisen haastatteluun, mutta kyllä te olette ihan
silloin perjantaina antanut tämmöisiä lausuntoja, että teidän
mielestänne "nykyinen laki määrittelee
tarpeeksi selkeästi kriteerit, joiden turvin lukio- ja
ammatillista koulutusta voidaan järjestää ja
hallituksen esittämää uudistusta ei välttämättä tarvita.
Se johtaisi valtavaan luparumbaan, sillä maassamme on yli
400 koulutuksen järjestäjää." Elikkä olette
ollut jo silloin sitä mieltä, että tätä ei kannattaisi
viedä eteenpäin.
Mutta myös ihmettelen sitä, mitä kentältä on kuulunut.
Esititte, että siellä on päinvastoin.
Minkä takia Akava vetoaa eduskuntaan, että toisen asteen
koulutuksen rahoituslaki on hylättävä? SAK:
toisen asteen koulutuksen leikkaukset peruutettava. OAJ: rahoituslaki
vedettävä pois eduskunnasta. JHL: rampaa lakiesitystä toisen asteen
säästöistä ei pidä hyväksyä.
Kuntaliitto, AMKE ja niin edelleen.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustajat Rundgren ja Puumala, te olette koulutusihmisiä,
te hyvin tiedätte, mitä tarkoittaa kansallinen
koulutuspolitiikka, josta äsken sanoin, että me
olemme sitä paljon yhdessä tehneet. Joissakin
asioissa kokoomuskin on ollut mukana, mutta pääosin
on tehty maalaisliiton ja keskustapuolueen kanssa.
Sitten oliko se niin, että edustaja Rundgren sanoi
sanatarkasti, että tässä ollaan ikään
kuin jättämässä koko tämä asia,
säästöjen toteuttaminen, "täysin
ministeriön armoille". En voi pitkästä kokemuksesta
puhua, kaksi vuotta ministerinä, ja kuitenkin kun olen
seurannut, niin kyllä minä aika paljon myöskin
luotan siihen virkamieskuntaan ja poliittiseen ohjaukseen, joka
opetus- ja kulttuuriministeriössä on. Sitä on
ollut maailma sivu ja on nytkin, ja sen takia on (Puhemies koputtaa)
tärkeää, että se on tässä mukana, jotta
tasa-arvo ja saavutettavuus toteutuisivat. Minä en, (Puhemies:
No niin, kiitoksia!) kuulkaa, luota hirveästi kuntiin ja
kuntayhtymiin tältä osin.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten ministeri Kiuru totesi, tavoitteena
oli, että koulutukseen suunnatut säästöt
olisi saatu osittain toteutettua järjestämisverkkoa
tiivistämällä ja toimintoja tehostamalla
ilman, että esimerkiksi koulutuspaikkoja tarvitsisi karsia.
Kyllä meidän on syytä myöntää,
että tehostamisen tarvetta on. Tässä asiassa
kyllä kannattaisi ottaa oppia esimerkiksi Pohjois-Karjalasta.
Aiemmin tehtyjen säästöpäätösten
ja nyt esillä olevan rahoituslakiesityksen toimeenpano
ilman järjestämisverkon järkeistämistä tarkoittaisi sitä,
että esimerkiksi toisen asteen aloituspaikkoja uhkaisi
jopa usean tuhannen paikan karsinta. Nämä kaksi
asiaa tai kaksi lakia liittyvät niin kiinteästi
yhteen, että järjestämisverkkolain kariutuminen
tarkoittaa myöskin, että rahoituslakia ei voida
hyväksyä.
Ja edustaja Vahasalolle totean, että kenttä ei todellakaan
halua tämän rahoituslain uudistusta.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja vielä sitten kolme vastauspuheenvuoroa: edustajat
Rundgren, Vahasalo ja Tuppurainen. Sitten siirrymme puhujalistaan.
Simo Rundgren /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valiokunnassa on herättänyt
hämmennystä näitten lakikokonaisuuksien kohdalla
se, että siellä eräät asiantuntijat
ministeriöstä ovat todenneet, että näillä kahdella
lailla ei ole mitään tekemistä toistensa
kanssa, että ne voidaan hyväksyä erikseen.
Tämä on ihan totta. He ovat näin kysyttäessä sanoneet.
Mutta se, mihinkä viittasin äsken, edustaja Gustafsson,
ministeriön ja poliittisen ohjauksen välillä käytävään
keskusteluun, liittyy myöskin perustuslakivaliokunnan lausuntoon,
jossa todettiin ja vaadittiin muutosta siihen, että päätökset näistä toimiluvista
tekee valtioneuvosto eikä ministeriö virkamiespäätöksillä.
Se liittyy juuri siihen kohtaa, että perustuslakivaliokunta
näki, että yhdenvertaisuuskysymys on tässä niin
tärkeä, koulutuksen saatavuus ja yhdenvertaisuus,
että siitä täytyy ottaa vastuu poliittisella
tasolla. Tämän vuoksi henkilökohtaisesti
ja vilpittömästi olisi ollut erittäin
tärkeätä, että ministeri olisi voinut
tulla valiokuntaan tästä asiasta keskustelemaan.
Kuka ottaa tästä poliittisen vastuun?
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä ymmärrän demareita oikein
hyvin. Jos minä olisin demari, niin veisin sitä samaa
aatetta ihan samalla tavalla ja olisin samalla lailla samaa mieltä,
että tilanne on nyt muuttunut, kun se järjestäjälupalaki
kaatui, koska työkalu vietiin pois, ja se työkalu
oli se, jolla muovataan kokonaisharkintaan perustuen koko tämä toisen
asteen koulutuskenttä ihan uuteen uskoon. Minä ymmärrän
teitä, mutta tämä ei vain nyt toimi näin.
Nämä kaksi lakia ovat oikeasti eri lakeja, eikä niillä ole
tällaista yhteyttä. Siinä tapauksessa
kyllä, jos ajattelee niin kuin te ajattelette. Vapaata
pudotusta ei ole, koska nytkin on olemassa jo lainsäädäntö,
johon nojautua, jonka perusteella näitä lupia
on annettu.
Ja kentällä, mitä sillä tarkoitin?
En tarkoittanut näitä liittoja ja muita, vaan
tarkoitin niitä, jotka ovat siellä oppilaitoksissa
olleet, heidän edustajansa, meillä asiantuntijoina.
Kyllä monet sanoivat niin, että ymmärtävät,
mutta tietenkin haluavat tehdä sen omalla tavallaan, eikä liikaa
saa tietenkään viedä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ministeri haluaa vastata minuutin vastauspuheenvuoron.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minä kiitän, edustaja Rundgren,
teitä siitä, että nostitte esiin sen,
että perustuslakivaliokunta on myöskin ottanut
asiaan kantaan. Hyvä korjata jo heti tässä vaiheessa,
että perustuslakivaliokuntahan otti...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Kuunteleeko edustaja Rundgren siellä? (Simo Rundgren:
Kuuntelee!)
Edustaja Rundgren, esititte kysymyksen perustuslakivaliokunnan
kannanotosta. Olen myöskin itse tutkinut sekä tämän
kariutuneen mutta kuitenkin jo valmistelevan keskustelun jälkeen
pöydällä olleen mietinnön mutta
myöskin rahoituslain mietinnön ja niitä koskevat
lausumat perustuslakivaliokunnasta lähetettynä.
Tärkeätä on nyt todeta, että perustuslakivaliokunta toteaa
omassa lausunnossaan, että ehdotetulla rahoitusmallilla
on vaikutuksia rahoituksen jakautumiseen toisen asteen koulutuksen
järjestäjien välillä, ja toisessa
lausunnossa suoraan toteaa, että nämä lait
ovat sidoksissa toisiinsa. Sen takia me olemme lähteneet
myös ministeriössä siitä, että uskon
asiantuntija-arviota. Minulla on todella monia kytköksiä näiden
lakien välillä, ja olen pahoillani, että olen
se viestintuoja, joka toteaa, että nämä lait
ovat käytännön tasolla yhteyksissä.
Esimerkiksi 78 miljoonan euron säästö,
joka on laskettu tämäniltaisen käsittelyssä olevan
esityksen sisään, joka liittyy koulutusprosessien
ja opintoaikojen tehostamiseen, on mahdollista toteuttaa vain, jos
tämän lakipaketin toisen puolen kohdalla eli järjestäjälaissa
olevat ohjauskeinot tämän toteuttamiseen, aikuiskoulutuksen
puolella nämä välineet ovat käytettävissä uutta
kertaa ja aivan uudella tavalla. Se tarkoittaa, että tämä säästö jää toteutumatta
siinä laajuudessa. (Puhemies koputtaa)
Arvoisa puhemies! Totean vielä lopuksi, että kun
edustaja Rundgren totesi, että ministeri ei olisi tullut
valiokunnan kuultavaksi, niin minua ei ole sinne koskaan pyydetty.
(Tuomo Puumala: Onko totta? — Raija Vahasalo: On totta!)
Minä tiedän, että tämän
viimeisen käsittelyn kohdalla oli tehty ehdotus, ja valiokunnasta
sain tiedon, että te olette siitä äänestäneet
ja sen takia minua ei kutsuttu kuultavaksi. Tämä oli
käsittääkseni 20 vailla 12, ja varmaan
valiokunnan puheenjohtaja tämän vahvistaa. Minä käyn
aina valiokunnassa, ja olisin mielelläni tullut useamminkin,
mutta tämän kummankaan lakipaketin yhteydessä minua ei
ole kuultu valmistelun yhteydessä. Meidän virkamiehiä on,
(Puhemies koputtaa) ja minusta sekin on jo hyvä alku. Mutta
niin kuin totesitte, niin en ole silloin voinut tulla kuulluksi,
koska ministeriä ei sitten otettu vastaan.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Tämä on ihan totta, mitä ministeri
sanoo. Emme me pyytäneet ministeriä paikalle, koska
katsoimme, ettei siihen ole tarvetta. Mutta kaikki lait ovat kytköksissä toisiinsa.
Jos me tämän asian ajattelisimme, niin emmehän
me voisi mitään lakia säätää.
Siis käytännön tasolla on näin.
Jos käytännön tasolla on niin, että ne
ovat kytköksissä, niin se ei tarkoita sitä,
että toinen lakiesitys pitää hylätä sen
takia, kun toinen on tässä. Nyt tuli vähän
sekava puheenvuoro, mutta tarkoitan sitä, että kaikki
lait ovat toisiinsa kytköksissä, ja se ei ole
siis peruste sille, että laki pitää hylätä.
Tytti Tuppurainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmasti olisi ollut teknisesti mahdollista
käsitellä ja hyväksyä nämä lait
erikseen mutta käytännössä poliittisesti
ei. Yhdessä nämä lait, tämä järjestämislaki
ja rahoituslaki, olisivat olleet rakenteellinen uudistus — siis
rakenteellinen uudistus — mutta yksin tämä rahoituslaki
on vain juustohöylä — juustohöylä, johon
koulutuksellisista näkökulmista meillä Suomessa
ei ole varaa. Järjestämislailla me olisimme varmistaneet
koulutuksellisen tasa-arvon, me olisimme turvanneet koulutuksen
saatavuuden kaikkialla maassa, myös Itä-Suomessa, Pohjois-Suomessa,
harvaan asutulla alueella. (Välihuutoja keskustan ja perussuomalaisten ryhmistä)
Ilman järjestämislakia rahoituslaki tuottaa vain
koulutuksellista epätasa-arvoa.
Sen vuoksi sosialidemokraatit vaativat, että rahoituslaki
vedetään pois tai että eduskunta sen hylkää.
Koulutuksellinen tasa-arvo ennen kaikkea. Me kannatamme rakenteellisia
uudistuksia. Yhdessä tämä lakipaketti
olisi tuottanut Suomeen parempaa toisen asteen koulutusta, yksin rahoituslaki
ei.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja sitten puhujalistaan.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Suomen menestys on aina perustunut kansan
sivistykseen, korkeaan osaamiseen, ja näitä on
tietysti maailman parhaalla koulutuksella luotu. On aivan selvää,
että maassa on hyvin erilaisia olosuhteita, ja täytyy
tarkkaan harkita sitten, millä tavalla koulutuksen järjestäminen
saadaan sillä tavoin järjestettyä, että se
on kaikille yhdenvertais-ta, alueellinen saavutettavuus on turvattu
mutta että myöskin koulutus sitten riittävän
monimuotoisesti käytännössä toteutuu.
Jotta nämä tavoitteet voidaan saavuttaa, olen
sitä mieltä, että tämä Raija
Vahasalon tuossa jo edellä esittämä lausumaehdotus
tulee hyväksyä, ja siksi sitä kannatan.
Arvoisa puhemies! Jos sitä hieman vielä saan perustella,
niin haluan todeta, että lukiot kulkevat varsinkin tuolla
pienemmillä paikkakunnilla aivan käsi kädessä maailman
parhaan peruskoulun, siis Suomen peruskoulun, yläluokkien
kanssa, koska samat maailman parhaat aineenopettajat opettavat sekä niitä lukion
kursseja että sitten pitävät tunteja
myös siellä peruskoulun yläluokilla.
Mikäli tilanne olisi se, että syystä tai
toisesta lukioverkko ei ulottuisi joka paikkakunnalle, missä myös
nämä peruskoulun yläluokat ovat, niin
olisi hyvin vaikea järjestää sitten sitä maailman
parasta peruskoulun yläluokkien opetusta. Näin
ollen siis on todella tärkeää, että tämä lausuma
tähän liitetään. Mikäli
tämä kokonaisuus tästä rahoituksesta
tosiaan sitten hyväksytyksi tulee, niin valtioneuvosto
todella sitten varmistaa, että koulutuksen yhdenvertaisuus,
alueellinen saatavuus ja monimuotoisuus turvataan.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä rahoitusleikkaus olisi
kyllä tosiasiassa koulutukseen pelkkä juustohöyläleikkaus,
ja siksi pidän kummallisena sitä, miksi kokoomus
sitä edelleen puolustaa ja miksei pääministeri
Stubb ole sitä suostunut vetämään
pois.
Jos näillä leikkauksilla ei edes ole mitään
tekemistä jo kaatuneen järjestämislain
kanssa, niin miksi ihmeessä siitä on pakko pitää kiinni?
190 miljoonan euron lisäleikkaus on liikaa — varsinkin,
kun hallitus ei ole kyennyt esittämään
uskottavaa tapaa leikata toiselta asteelta ilman että opetuksen
laatuun, saatavuuteen ja yhdenvertaisuuteen kosketaan ja tehdään
suurta vahinkoa.
Tosiasiassa nämä leikkaukset vaarantavat opiskelijoiden
yhdenvertaisuuden, eikä se tosiasia muutu ponnella miksikään.
En myöskään tajua, miksi toisaalta demarit
kaipaavat edelleen järjestäjäverkkolakia.
Asiantuntijat ovat todenneet, samoin kuin perustuslakivaliokunta,
että se olisi johtanut koulutuksen kentällä kaaokseen
ja täysin ennakoimattomaan lopputulokseen. Sen vuoksi kannatan
edustaja Puumalan hylkäysesitystä ja toivon, että hallituksen
esittämät leik-kaukset opetuksen määrärahoihin
eivät toteudu.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Valitettavasti tämä repivä koulutuskeskustelu
peilaa sitä tilannetta, että Suomessa koulutusjärjestelmä on
rapautumassa.
Arvostamani edustaja Gustafsson peräänkuulutti
kansallista koulutuspolitiikkaa. Meillä on todellakin upea
menestystarina, miten sukupolvissa meidän koulutusjärjestelmäämme
on rakennettu: suuret kansalliset hankkeet on viety läpi
huolellisessa valmistelussa, arvostavassa hengessä, erilaisia
näkemyksiä yhteen sovitellen, toisia mielipiteitä arvostaen.
Mutta nyt pyritään vain repimään
ja hajaantumaan. Totta kai on selvää, että kaikki
tämä heijastuu sitten siellä koulutuksen
kentällä ja viime kädessä tästä repivästä hengestä kärsii
oppilas, lapsi, opiskeleva nuori, aikuisopiskelija ja niin edelleen.
Mutta kun sanottiin, että suuret kansalliset koulutuspolitiikan
hankkeet on valmisteltu huolellisesti laajapohjaisessa poliittisessa
yhteisymmärryksessä ja asiantuntijoita hyödyntäen,
niin nyt sen sijaan valmistelua on leimannut kiire, vaikeaselkoisuus,
johon perustuslakivaliokuntakin kiinnitti huomiota, ja myös
vaikutusarvioinnin lähes täydellinen poissaolo.
Valitettavasti tämä kaikki peilaa paniikkitilannetta,
missä nyt ollaan. Päähallituspuolueet
ovat lähdössä vaaleihin ylikunnossa,
hapoilla.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä demarit
kaipaavat edelleen sitä järjestämislakia
tai lupalakia, mutta hallituksen esityksen muodossa sitä ei
olisi voitu missään tapauksessa edes hyväksyä,
se oli perustuslain vastainenkin. Ministeriölle ei olisi
voitu antaa vapaita käsiä muotoilla oppilaitosverkostoa
Suomeen niin kuin olisivat halunneet. Ja se ei vain riitä, että OKM
sanoo, että me turvaamme yhdenvertaisuuden ja saavutettavuuden,
vaan sen pitää myöskin näkyä lakipykälissä.
Siksi nämä kaksi asiaa eivät ole yhteydessä teknisesti
ja juridisesti toisiinsa, vaan ne ovat kaksi eri asiaa, ja nyt me puhumme
täällä tästä rahoituslaista,
ja siinä ei ole mitään sellaista estettä,
etteikö sitä voisi viedä eteenpäin.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu osoittaa
kyllä sen, että Suomi tarvitsee muutoksen. Me
tarvitsemme emme vain koulutuksen osalta sitä kansallista
yksituumaisuutta, vaan kaiken hallitustoiminnan osalta aivan uudenlaista
otetta ja yksituumaisuutta, näkyä siitä,
mitenkä tämä Suomi nostetaan tästä suosta,
kehitetään asioita, ja varsinkin koulutuksen osalta,
miten kehitetään, uudistetaan eikä vain
leikata. Me tarvitsemme uudenlaista politiikkaa, ja toivottavasti
kansalaiset tarkkaan seuraavat nyt näitä keskusteluja
niin, että tietävät, että lähellä olevien
vaalien jälkeen tarvitsemme uuden vetojuhdan tähän
Suomeen. Uskon, että nämä keskustan myöskin
koulutuksen osalta esittämät näytöt
ovat niitä, joihinka kansalaiset luottavat.
Hallitus on väittänyt, ettei tässä esityksessä ole
kyseessä oppilaitosten lakkauttaminen vaan toiminnan tehostaminen,
hallinnon karsiminen. Nämä väitteet eivät
pidä paikkaansa. Vaikka pitkällä aikavälillä on
mahdollista saada aikaan säästöjä myös
koulutuksen hallinnon uudistamisesta, on huomioitava, että nyt
suunnitellut leikkaukset tarkoittavat pääasiassa
aloituspaikkojen karsimista ja koulutuksen järjestäjille
maksettavan rahoituksen leikkaamista. Erityisesti kunnat ovat epävarmoja
siitä, kauanko ne voivat jatkaa itsenäisinä koulutuksen
järjestäjinä. Varsinkin lukiokoulutuksen
järjestäjistä valtaosa on kuntia. Lukioverkon
muutokset heijastuvat väistämättä myös
perusopetukseen. Etenkin pienemmillä paikkakunnilla opettajan
virkaan kuuluu usein opetusta lukiossa ja peruskoulussa. Jos lukio
lakkaa, voi olla mahdotonta saada pätevää aineenopettajaa
yksinomaan peruskoulun tunneille.
Arvoisa puhemies! Olen aivan vakuuttunut siitä, että Suomessa
ei voida toteuttaa tehokkaammin, edullisemmin, taloudellisemmin
lukiokoulutusta kuin nyt tapahtuu kuntien järjestämänä niin,
että se tehdään yhteistyössä yläkoulun
opettajakunnan kanssa. Se on halvin ja tehokkain tapa. Siksi nämä hallituksen
esitykset (Puhemies koputtaa) ovat erittäin arveluttavia,
ja en ymmärrä niitä perusteita, millä näihin
suunnitelmiin on päädytty.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä pitäisi
luottaa myös siihen asiantuntemukseen, mitä tuolta
virkamiehiltä löytyy, ja siihen valmisteluun ministeriössä.
Nyt kun tämä tilanne tuli näin yllätyksellisenä elikkä tämä toinen
laki sitten opposition toimesta tuolla jäi lopputulosta
vaille, niin kyllähän on selvitetty, mitä kaikkia
lakimuutoksia tämä vaatisi. Eli edustaja Vahasalo
sanoi, että näillä ei ole mitään
yhteyttä toisiinsa, mutta kun lähdemme katsomaan
niitä lakikohtia, sisältöä,
niin siellä olisi hirveän paljon muutettavia pykäliä.
Tässä on ristiriita näitten lakien välillä,
ja me emme voi enää tässä eduskunnassa
sisällöllisesti käsitellä näitä lakiesityksiä.
Me olemme käyneet jo sen käsittelyn läpi,
elikkä tämä ei ole enää mahdollista.
Ja silloin on aika ihmeellistä viedä tätä toista
torsoa esitystä, yksittäistä torsoa esitystä,
eteenpäin.
Kokonaisuudistus on tarpeen edelleen, siitä olemme
varmasti edelleen samaa mieltä, mutta on aiemmin jo todettu,
että kun näistä sovituista säästöistä ei
ole toistaiseksi luovuttu, ne astuvat voimaan täysimääräisinä 2017.
Ja silloin tämä edellyttää hyvin
nopeaa aloituspaikkojen leik-kausta ammatillisessa koulutuksessa
ja yksikköhintojen alentamisesta lukiokoulutuksessa. Järjestäjäverkon
rakenteen kehittämiseksi piti aiheutua ammatillisen peruskoulutuksen
puolella yhteensä 79,3 miljoonan euron säästö.
Tästä 35 miljoonaa euroa oli määrä saada
moninkertaisesta koulutuksesta vähentämällä.
Eli juuri niitä samoja tavoitteita, joista keskusta omissa
tavoitteissaan kertoi, että he olisivat päällekkäisyyttä vähentäneet,
oli täällä, mutta he olivat nyt kuitenkin
itse tässä valiokuntakäsittelyssä kaatamassa tätä esitystä.
Ja nyt säästö on sitten toteutettava leikkaamalla,
leikkaamalla opiskelijamääriä syksyllä 2015
noin 3 000:lla, ja tästä homma vain jatkuu.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On ollut pitkä ilta, ja puheet jatkuvat,
ja keksitään lisää näkökulmia,
joita aikaisemmin ei ikään kuin huomattu. Hiukan
käy sääliksi opetusministeriä, että omassa
puolueessa ovat palikat vaihtaneet paikkaa useamman kerran eikä edes
opetusministeriä pyydetty valiokuntaan kuultavaksi, vaikka
sitä jo aikaisemminkin pyydettiin. Mutta, arvoisa puhemies,
mennyt on mennyttä, nyt mennään eteenpäin.
Huomenna varmasti äänestämme näistä asioista,
ja todennäköisesti saadaan sitten totuus selville
sitä kautta.
Haluan kuitenkin tässä sivistysvaliokuntaa koskevassa
viimeisessä puheenvuorossani kiittää valiokunnan
puheenjohtaja Raija Vahasaloa näistä neljästä opettavaisesta
vuodesta. Olen kiitollinen tästä koulusta, missä olen
saanut niin sanotusti erityisoppilaana olla. Teidän kärsivällisyytenne
rehtorina ja puheenjohtajana on ollut erinomaista. Pidän
teidän tavastanne kuitenkin viedä asioita eteenpäin.
Ja jos kansa hyväksi näkee, että ensi
vaalikaudella olen myös mukana täällä työtä tekemässä,
niin aivan takuuvarmasti pyrin myös sivistysvaliokuntaan
jatkossa työskentelemään, jos minut sinne
huolitaan. Siinä mielessä toivotaan, että ensi
hallituskausi olisi jossain määrin enemmän
yhteistyökykyinen hallituksen puolueitten osalta kuin tällä hallituskaudella
on ollut, ja toivon toki, ilman muuta, sitä, että perussuomalaiset
ovat silloin tässä hallituksessa mukana. Mutta
kiitos, Raija, vielä kerran kaikesta, mitä yhdessä olemme
saaneet jakaa näiden neljän vuoden aikana.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan melkein itku pirahtaa silmään
edustaja Niikon kauniista sanoista. Haluan myöskin kiittää edustaja
Niikkoa ja kaikkia muitakin sivistysvaliokunnan jäseniä,
varapuheenjohtajaa joka ei ole nyt paikalla, ja varajäseniä,
myöskin henkilökuntaa ja ministeriä,
myöskin ministeri Viitasta, joka on tässä messissä mukana.
Teidän kanssanne on ollut todella kiva tehdä töitä,
meillä on ollut hirveän hyvä henki siellä,
ja ollaan oltu asioista samaa mieltä. Tämä loppuvaihe
tässä on nyt vähän erilaista
draamaa, mutta draamaa pitää keksiä. Kun
ei sitä draamaa saatu oppiaineeksi peruskouluun, niin jostain
sitä draamaa pitää sitten luoda.
Testamenttina haluaisin myöskin seuraavalle hallitukselle
osoittaa sen, mikä se lausuma oli, minkä eduskunta
antoi hallituksen esityksen 304 yhteydessä, jossa halutaan,
että ensi vaalikaudella selvitetään koko
koulutuspuolen rahoitus ja se, miten ne kohdistuvat ja miten ne
riittävät asetettuihin tavoitteisiin ja yhteiskunnallisiin
tarpeisiin. Työtä riittää meillä ensi
vaalikaudellakin.
Toivotan myös kaikille hyvää vaalimenestystä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ja keskustelun päätteeksi ministeri Kiuru,
olkaa hyvä, 5 minuuttia.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Hyvä puhemies! Kiitos, että saan esitellä tämän lain,
mitä hyvää tässä nyt
on. Nimittäin tämä rahoituslakihan, mistä illalla
on keskusteltu, olisi hieno laki, jos tämä kokonaisuus
pitäisi. Minusta on tärkeää ollut
käydä keskustelu yhteiskunnassa siitä,
että jos kuntatehtäviä vähennetään,
niin mitä se käytännössä tarkoittaa.
Olemme pyrkineet vähentämään
esitetyllä tavalla ja vaaditulla tavalla kuntatehtäviä myöskin koulutuksen
parissa niin, ettemme me vaaranna koulutuksellisia tavoitteita.
Tosiasiassa olen vilpittömästi uskonut tämän
matkan varrella siihen, että me pystymme sen tekemään.
Me olemme tuoneet eduskunnan käsittelyyn sellaisen lakipaketin,
jossa kuntatehtäviä toiselta asteelta pystyttäisiin
vähentämään tavalla, joka on
sekä yksilöiden etu että myöskin
koko yhteiskunnan etu.
Joitakin esimerkkejä mainitakseni tämän
rahoituslain keskeisistä hyvistä esityksistä säästää kohtuullisella
koulutuspoliittisesti kestävällä tavalla:
esimerkiksi se, että me ohjaamme aikuiset, noin 9 500
aikuista, jotka ovat vielä näyttötutkintojärjestelmän
ulottumattomissa, opiskelemaan sillä puolella. Se kertoisi
oikeasta suunnasta kohdella aikuisia aikuisopiskelijoina ja opiskella näyttötutkintojärjestelmän
puolella, mutta se vapauttaisi myös yhteiskunnan resursseja
nuoriso-ikäluokan läpivientiin ammatillisessa
koulutuksessa, ja tätä on laajasti kannatettu.
Toinen hyvä näkökulma tämän
lain sisällössä on ollut se, että me
olemme halunneet säästää tavalla,
joka olisi kestävä myöskin yksilöllisestä näkökulmasta.
Kun meillä on vieläkin noin 100 000 alle
kolmekymppistä aikuista nuorta, jotka eivät ole
päässeet peruskoulun jälkeen seuraavan
koulutuksen syrjästä kiinni, niin olisi järkevää,
että heidän siellä täällä pätkimällä tekemänsä opintojen
aloitukset voitaisiin summata yhteen ja tällä henkilökohtaistamisella
saada aidosti päiviä koulun penkillä vähemmäksi
koko yhteiskunnan kannalta, mutta myös näille
henkilöille henkilökohtaista hyötyä siitä,
että myöskin aikaisempi kokemus voidaan ottaa
henkilökohtaistamalla huomioon.
Siinä, puhemies, joitakin esimerkkejä siitä, että me
olemme pyrkineet tekemään säästöjä sellaisella
tavalla, joka on koulutuspoliittisesti arvokasta.
Hyvä puhemies, tässä on kysymys kokonaisuudesta,
jonka kokonaisuuden kolikolla on kaksi puolta. Toinen on tämä rahoituslaki,
jota me nyt käsittelemme, ja sen kaveri, jota me nimitämme
järjestämislaiksi tai järjestäjälaiksi.
Täällä illalla salissa on kovin pitkään
keskustelu siitä, ovatko nämä kokonaisuus.
Minulla on käytettävissäni tietysti sekä ministeriön
arviot mutta myös perustuslakivaliokunnan arvio, ja olen
pahoillani, että olen se viestintuoja, joka olen ollut huolissani
koko tämän viikon siitä, että näiden lakien
yhtymäkohdat ymmärretään.
Tällä samalla kannalla on Tampereen yliopiston
valtiosääntöoikeuteen erikoistunut apulaisprofessori
Juha Lavapuro, joka toteaa, että rahoituslaki on rakennettu
järjestämislain varaan, ja tästä voi
seurata pulmia. Rahoituslain vaikutusten ennakointi on nyt entistä vaikeampaa:
millä tavalla se vaikuttaa opetuksen ja koulutuksen saatavuuteen.
Ja näitä esimerkkejä meillä on
monenlaisia, millä tavoin tässä tulee
käymään.
Huoleni on tietenkin se, että oppositio on suuressa
vastuussa siitä, mitä maanantaina tapahtui. Minä en
olisi koskaan poliittisen urani aikana kuvitellut, että me
olemme sellaisessa tilanteessa, että parlamentaarinen vastuullisuus
ei kohtaa tosiasioita. Me olisimme kipeästi tarvinneet
tämän lakipaketin ensimmäisen osan, mikä maanantaina
kaatui. Ei ole leikin asia koko koulutuksen kokonaisuuden ja saavutettavuuden
kannalta se, että oppositio kaataa sen lain, jossa annetaan mahdollisuus
siihen, että joka puolella Suomea koulutuksesta tullaan
pitämään kiinni.
Erityisesti Lapissa ja pitkillä alueilla Itä-Suomessa
on aivan kohtuutonta ajatella, että meiltä loppuu
täysin taloudesta riippuvaisista syistä koulutusta
aivan kunnan kantokyvyn mukaisesti. Minusta meillä ei koskaan
yhteiskunnassa ole ollut semmoista tahtotilaa, että vain
raha voi ratkaista sen, kuka pääsee koulutukseen.
Ja me olemme nyt sellaisessa tilanteessa, että nämä säästöt
realisoituvat kentälle aivan ilman minkäänlaista
yhteiskunnallisempaa harkintaa, ilman mahdollisuutta millään
tavalla koordinoida tätä, päästäänkö Suomessa
joka puolella samalla tavalla koulutukseen.
Olen hyvin huolissani siitä, että siellä liipaisimella
ovat haja-asutusalueiden yksiköt ja pienten kuntien yksiköt,
sillä koulutuksen jatkuvuuden näkökulmasta
taloudellinen kantokyky on ainoa, joka nyt sanelee. Eli käytännössä olemme vapaassa
pudotuksessa. Tämä lakiesitys, niin kuin joudun
tässä myöntämään
teidän edessänne, puhuakseni totta, on reikiä täynnä,
ja siltä osin olen hankalassa tilanteessa, mitä tästä seuraa,
koska me asetamme nuoret tieten tahtoen tämän
opposition tekemän valinnan jälkeen sellaiseen
tilanteeseen, että parlamentaarista vastuullisuutta joudumme
pohtimaan jokainen kohdaltamme, voimmeko me sitä kantaa.
Minusta on tärkeää muistaa kaiken
tämän keskustelun lopuksi, että oppositio
ei ole esittänyt näiden koulutussäästöjen
perumista. Minusta on hirvittävän vastuullista
muistuttaa, että minä en ole mistään
kuullut, että kukaan näitä koulutussäästöjä olisi
perumassa. Se on myös parlamentaarista vastuullista, että jos
säästetään, tehdään se
tavalla, joka ei vaaranna koulutuksellista saatavuutta, ja sen koulutuksellisen
saatavuuden oppositio kaatoi tarkoituksella maanantaiaamuna. Siitä minä olen
syvästi pahoillani, sillä tähän asiaan
ei voi enää puuttua. Kun nämä lukiosäästöt
on tehty etupainotteisesti ympäri Suomea, lukioita voi
kaatua nyt vapaassa järjestyksessä ilman mitään
harkintaa. Siksi minusta jokaisella valinnalla on myöskin
täällä salissa oma seurauksensa.
Keskustelu päättyi.