Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Meneillään on sosiaali- ja
terveydenhuollon perustamishankkeiden valtionosuuden alasajo. Tämä kysymys
on ongelmallinen palvelujärjestelmän toimivuuden
ja myös riittävien ja välttämättä tarvittavien
rakennushankkeiden käynnistyksen osalta tilanteessa, jossa
kunnat ovat myös taloudellisissa vaikeuksissa. Etenkin
pienten kuntien kannalta tilanne käy entistä mahdottomammaksi,
ja luvattua uudistuksen jatkoa tai uutta toimintamallia ei vieläkään
ole annettu. Kysyn, herra puhemies:
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo tilanteen osalta ryhtyä?
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Tämä uusi toimintamalli
on meillä valmisteilla. Tarkoitus on antaa se maaliskuun
aikana eduskunnalle. Siinä on vielä joitakin ratkaisemattomia
kysymyksiä. Toivon, että tässä aikataulussa
tästä huolimatta pysytään.
Itse pidän kyllä erittäin kannatettavana
sitä, kun meillä muuten ollaan tämmöisessä laskennallisessa
mallissa, jossa kunnat tavallaan sataprosenttisesti vastaavat kustannuksistaan
niiden valtionosuuksien puitteissa, mitä ovat saaneet, että samaan
järjestelmään otetaan myös pääomakustannukset.
Onhan tietysti aivan erikoista, että pääomakustannusraha
on kunnille halvempaa kuin toimintaraha. Sehän vinouttaa
silloin tätä toimintaa ikään
kuin seinäpainotteiseksi toimintapainotteisuuden sijaan.
On kuitenkin tarkoituksena, että perustamiskustannuksiinkin
jotakin kautta valtio osallistuisi.
On kyllä väärin ajateltu, että tässä sorrettaisiin pieniä kuntia,
koska enemmän rakentamishankkeita on tietysti kasvavilla
kunnilla. Kasvavien kuntienhan pitäisi valittaa siitä,
että valtio ei osallistu investointikuluihin.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Perustamishankejärjestelmä on
koettu toimivaksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Se on ollut osa meidän
valtionosuusjärjestelmäämme. Ministeri
totesi, että tarvitaan enemmän rahaa toimintaan.
Tarvitaan toki myös tiloja ja rakenteita. Myös
peruskorjaustarpeita on hyvin laajasti johtuen myös monista
homeongelmista.
Aikooko hallitus nyt toteuttaa tämän uudistuksen
erillisenä, ilman valtionosuusjärjestelmän uudistamista,
joka sekin kaipaa korjausta, niin että valtiovallan vastuu
toteutuu riittävänä kansalaisten peruspalvelujen
toteutuksessa?
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Tarkoituksena on, että se raha, jota
on käytetty tähän asti seinien rakentamisen
tukemiseen, tulisi tämmöisiin sisällöllisiin hankkeisiin,
joissa nimenomaisesti tuetaan esimerkiksi uusia toimintamalleja
ja niitten kokeilua. Tällä tavalla ehkä myös
järjestelmän ohjattavuus paranisi.
Kysymys on kuntien kannalta nollasummapelistä. Se raha,
joka nyt on annettu investointeihin, annettaisiin toimintaan, ja
kunta voi käyttää rahan haluamallaan
tavalla: joko siihen, että rakentaa lisää seiniä,
tai siihen, että rahoittaa enemmän toimintaa niiden
seinien sisällä. Nykyisin, kun pääomamarkkinat
on hyvin kehittyneet, tavallaan erillistä investointirahatarvetta
ei samassa määrin ole kuin aikaisemmin.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Periaatteessa on tietysti näin, että yleisellä valtionosuudella
pitäisi toimia, mutta silloin kun kunta, joka on taloudellisesti
hyvin tiukassa tilanteessa, yhtäkkiä joutuu tilanteeseen,
jossa työsuojelupiiri antaa tiukan määräajan,
jolloin ensimerkiksi vuodeosaston henkilöstön
pitäisi homeongelman takia lopettaa siellä työskentely — potilaista
työsuojelupiiri ei kyllä kanna huolta, mutta työntekijöiden
pitää lopettaa työskentely — kyllähän
tämä tilanne vaatii jotain nopeata reagointia
ja myös erityistä perustamiskustannuspanostusta.
Olisin ministeri Perholta myös kysynyt:
Onko lääninhallituksien ohjeistamiseen millään
tavalla paneuduttu, kun priorisoidaan erilaisia hankkeita? Jos vuodeosastolla
esimerkiksi yhtäkkiä tulee tällainen
homekysymys, niin millä tavalla sosiaali- ja terveydenhuollon
resursoinnissa ja priorisoinnissa voidaan myöskin tässä nopeammin
liikkua? Eihän kunta voi vuodeosastoa yhtäkkiä lakkauttaa!
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Tuo kysymys kuuluu kyllä kokonaisuudessaan
minulle. Meillä on jatkuvaa yhteistoimintaa lääninhallituksen
sosiaaliosastojen kanssa, vaikka siellä onkin sisäasiainministeriön
virkamiehiä sinänsä.
Mutta tällaisessa tapauksessa, jos kunta joutuu yllättäviin
vaikeuksiin, kannattaisi ehkä tarkastella sekä investointitarvetta
että muuta kuntien saamaa harkinnanvaraista rahoitusta
yhtä aikaa. Yksi vaihtoehto olisi se, että tämän
kaltaiset investointitapaukset siirrettäisiin harkittaviksi
sisäministeriön jakaman harkinnanvaraisen avustuksen
kanssa, koska silloin kannattaa katsoa sen kunnan tilannetta kokonaisuudessaan.
On aika erikoista, jos meillä olisi kaksi harkinnanvaraista järjestelmää,
toinen sisäministeriön puolella ja toinen sosiaali-
ja terveysministeriön puolella.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti juuri rahapulaan vedoten monet
kunnat ovat nyt sitten kuitenkin pitäneet potilaita jonossa erittäin
pitkiäkin jaksoja ja potilaat ovat sitten joutuneet hakeutumaan
yksityiseen hoitoon. Nyt meillä on ennakkotapauksena oikeuden
päätös Kuopion osalta. Siinä itse
asiassa asiakas saa korvausta sen takia, että on, kun kunta
ei ole voinut järjestää hoitoa, hakeutunut
yksityiseen hoitoon.
Onko tämä nyt osaltaan johtamassa joihinkin toimenpiteisiin
siinä, miten kuntia aiotaan esimerkiksi ohjeistaa, koska
vastaavanlaisia tapauksia on odotettavissa varmaan useampiakin?
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Tämä kysymyshän
liittyy edelliseen korkeintaan sitä kautta, että kun
annamme vähemmän rahaa investointeihin, annamme
sitten enemmän rahaa siihen, että voidaan purkaa
näitä jonoja.
Mutta tuo oikeuden päätös oli hyvin
merkittävä ja vastasi sitä linjaa, mitä STM:llä on
ollut, että kunta ei voi siihen perustuen, että kunnanvaltuusto
ei ole myöntänyt rahaa, varsinkaan välttämätöntä,
kiireellistä, ihmisen henkeä pelastavaa hoitoa
olla antamatta, ja tämä Kuopion tapaus oli aika äärimmäinen.
Sen perusteella ei voi hakeutua yksityissairaalaan, että mielestään
ei riittävän nopeasti ole saanut hoitoa julkisella
sektorilla. Mutta tarkoituksena on valmistella lainsäädäntö,
jossa tulisi maksimijonotusaika, jonka kuluessa kunnan on hoitoa
annettava, tai sitten asianomainen voi hakea hoidon, mistä haluaa.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällaista erillistä sosiaali-
ja terveystoimen investointi- ja rahoitusjärjestelmää tarvitaan.
Se on itse asiassa välttämätön.
Esimerkiksi vanhusväestön määrähän
kasvaa jatkuvasti. On arvioitu, että ikäihmisten
osuus väestöstä kaksinkertaistuu seuraavan
30 vuoden aikana. Jo nyt meillä on yli 770 000 yli 65-vuotiasta.
Jos ajatellaan tilannetta, että meillä ei olisi
tällaista erillistä rahoitusjärjestelmää,
sehän johtaisi pienissä maaseutukunnissa, joissa
ikärakenne vinoutuu ja vanhusväestön
osuus lisääntyy, kohtuuttomaan tilanteeseen, eikä silloin
voida turvata kansalaisille tasavertaisia palveluita.
Kysyisin kuntaministeriltä, onko hän valmis luovuttamaan
kuntien harkinnanvaraisesta rahoitusosuudesta näihin sosiaali-
ja terveystoimen investointihankkeisiin, niin kuin ministerikollega totesi.
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa herra puhemies! Täsmällisesti ottaen
ministeri Soininvaara kai ei todennut näin, vaan totesi,
että pitäisi hakea järjestelmiä,
jotka tukisivat toisiaan. Minusta harkinnanvaraiset rahoitusavustukset
siten, kuin tällä hetkellä ne on ymmärretty,
ja niillä ohjeistuksilla, mitä meillä on, eivät
ole oikea väline. Mutta järjestelmiähän
voidaan kehittää ja hakea malleja, millä myös
tämä puoli voidaan hoitaa, jos se katsotaan tarpeelliseksi
hoitaa, mutta ei nykyisellä harkinnanvaraisella siten,
että sitä käytetään
tämän ongelman hoitamiseen.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, tarkoituksena ei ollut
tähän käyttää sosiaali-
ja terveysministeriön eikä sisäministeriön
rahoja vaan veronmaksajien rahoja, ja niitä ei ole vielä jaettu
näitten ministeriöitten kesken. Yksinkertaisesti
esitin vaan sitä, että ei ole järkevää,
että meillä olisi kaksi järjestelmää,
joilla kunnan kantokykyä poikkeustilanteessa arvioidaan.
On tietysti selvää, että kunnat voisivat
paremmin, jos ne muitten valtionosuuksien lisäksi saisivat
myös investointirahoja, mutta kun rahan määrä kuitenkin
tässä järjestelmässä on
vakio, se tarkoittaa, että käyttömenojen
tilalle tulee investointirahoja, ja silloin luulen, että pienet
kunnat kärsisivät tästä järjestelmästä ja
suuret kunnat voittaisivat, koska suurissa kunnissa on investointitarpeita
suhteessa selvästi enemmän kuin pienissä kunnissa.