Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Esitän kysymykseni työministerille.
Laman seurauksena syntyneen työttömyysongelman
purkaminen on jäänyt varsin vaikeaksi haasteeksi.
Vaikka toisaalta talouskasvu on luonut työllisyyttä ja
uusia työpaikkoja, toisaalta työllisyyttä ei
ole saatu kohennettua riittävän tehokkaasti, näin
siitä huolimatta että työhallinnon toimenpidesalkussa
on mittava määrä erilaisia keinoja ja
rahaakin kohtuullisesti käytössä.
Valtiontilintarkastajat ovat kertomuksessaan kiinnittäneet
huomiota ministeriön toiminnan tuloksellisuuteen ja toimenpiteiden
vaikuttavuuteen. Nykyinen, määrällisiin
suoritteisiin perustuva tulosohjaus tulisi tarkastajien käsityksen mukaan
korvata räätälöidyllä,
työvoiman kysynnän ja tarjonnan ehtoihin perustuvalla
ohjauksella, jossa tärkein toimintaa ohjaava kriteeri on työllistyminen
avoimille markkinoille. Kysynkin:
Mihin toimenpiteisiin työministeriö aikoo ryhtyä parantaakseen
työvoimapoliittisten toimenpiteiden tuloksellisuutta ja
vaikuttavuutta?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Siihen ei minuutti riitä, koska
toimenpiteitä on niin paljon. Me olemme tehneet laajaa
tutkimusta vaikuttavuudesta esimerkiksi EU:n työllisyyspolitiikan
yhteydessä. Siinä tutkimuksessa selkeästi
osoitetaan se, että työvoimapolitiikan vaikuttavuus
syrjäytymisen ehkäisemisessä, inhimillisen
pääoman kasvattamisessa ja ihmisten työntekoedellytysten
parantamisessa on hyvä. Sen sijaan työvoimapoliittiset
toimet, koulutus tai tukityö, eivät sinänsä juuri
synnytä työpaikkoja, koska se on kysyntäpuolen
asia. Tämä on mielestäni varsin luonnollista.
Pitkäaikaistyöttömyys on alentunut enemmän
kuin työttömyys keskimäärin,
jopa toistuvaistyöttömyys on alentunut enemmän
kuin työttömyys keskimäärin. Tämä ehkä kertoo
siitä, että vaikuttavuutta on pystytty lisäämään.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Edelleenkin tilintarkastajien raportissa
nostettiin esiin selvitykset työvoimapalvelu-uudistuksen tuloksellisuudesta.
Raportin mukaan uudistuksen vaikuttavuus työllistymiseen
ja työnhakijan aktivoitumiseen jäi varsin vähäiseksi
ja ne keinot, kuten määräaikaishaastattelu
ja toisaalta työnhakusuunnitelma ja työnhakukoulutus,
aktivoivat lähinnä lyhytkestoisesti. Selvitysten
mukaan aktiiviset työnhakijat kokivat uudistuksen riittämättömäksi.
Sen sijaan ne, jotka ovat työttöminä tai
esimerkiksi eläkeputkessa, pitivät palvelua hyvänä.
Työvoimatoimistoissa asia jouduttiin ottamaan kireällä aikataululla
käyttöön. Näyttää siltä,
että uudistuksen osalta ongelmana ehkä on kiivastempoinen
uudistaminen, niin että kentällä välttämättä ei
ole aikaa toteuttaa asiakaslähtöistä ja
räätälöityä palvelua.
Millä tavalla aiomme varmistaa sen, että tämä uudistus
tuottaisi paremman hyödyn jatkossa?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Voisi sanoa, että eduskunnan hyvällä avustuksella
tätä on varmistettu esimerkiksi sitä kautta,
että on perustettu yhteispalvelupisteitä suurimpiin
kaupunkeihin, joissa pystytään rakenteellisen
työttömyyden torjumiseksi nimenomaan räätälöintitarvetta
edellyttävään palveluun panostamaan enemmän
ja hakemaan yhteisiä ratkaisuja. Sen lisäksi niin
sanottu toisen aallon uudistus, joka tämän vuoden
alusta on astunut voimaan ja jota eduskuntakin on käsitellyt,
on täynnä niitä keinoja, joilla pyritään
tähän haasteeseen vastaamaan.
Mutta on totta, että kun työttömyysjaksoja kuitenkin
on kaiken kaikkiaan lähes miljoona, koska ihmiset ja työmarkkinat
toimivat varsin liikkuvasti, se on toisella puolella lisännyt
resurssitarvetta, vaikka meillä samanaikaisesti on suuri
joukko pitkään työttöminä olleita
ihmisiä, jotka tarvitsevat yhä enemmän
henkilökohtaisempia ja räätälöidympiä palveluja,
mutta myös palveluja sosiaalitoimen ja Kelan puolelta,
koska yksin työvoimahallinnon keinoin näitä kaikkia ihmisiä ei
pystytä auttamaan.
Sakari Smeds /kd:
Arvoisa puhemies! Kun tämä hallituskokoonpano
aloitti vuonna 95 työnsä, sen keskeinen lupaus
oli puolittaa työttömyys. Tiedämme, että hyvä tavoite
ei toteutunut ensimmäisellä vaalikaudella, ja
näyttää siltä, että edes
kaksinkertainen aika ei riitä tuon tavoitteen toteutumiseksi.
Rohkenen nyt kysyä:
Onko ministerillä esittää jotakin
uutta aikataulua siitä, milloin tuo tavoite saattaisi toteutua? Onko
hallitukselta sen toimikauden aikana vielä odotettavissa
joitakin uusia toimenpiteitä, joilla työttömyys
saadaan nujerrettua?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Oecd:n tuoreimmassa maaraportissa todetaan,
että Suomen työttömyys on puolittunut. Tämä on
Oecd:n arviointi eikä hallituksen arviointi siitä,
miten työllisyys on kehittynyt. Voisi sanoa, että kun
syvimmän laman jälkeen on syntynyt 320 000
työpaikkaa, se on ihan kohtuullinen saavutus. Mutta se
ei tarkoita sitä, etteikö meidän pitäisi
jatkuvasti ponnistella enemmän sen eteen, että nimenomaan
rakenteellista työttömyyttä pystytään
purkamaan. Siihen on vastattu kahta kautta:
On pyritty tukemaan kysyntää niin kuin esimerkiksi
tämän vuoden budjetissa. Siellä on veronkevennyksiä,
siellä on työnantajamaksujen alentamista, siellä on
työttömyysmaksujen alentamisia, jotka kaikki vaikuttavat
työn hintaan. Mutta myös on vaikutettu työn
tarjontaan, jota on tehty koulutuksen ja nimenomaan erityisten,
räätälöidympien toimien kautta.
Kauppa- ja teollisuusministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Työllisyyden hoidossa tarvitaan talouskasvua.
Se oli tämän hallituksen yksi keskeinen periaate
myöskin, että talouskasvun edellytykset hoidetaan.
Tällä hetkellähän kansainvälisten
vertailujen mukaan Suomessa ovat parhaat talouskasvun edellytykset. Eli
toimintaympäristön luomisessa ja parantamisessa
hallitus on tähän asti onnistunut. Nyt meillä on
laman pitkä varjo, joka aiheuttaa erityisen suuret haasteet
pitkäaikais- ja toistuvaistyöttömien
hoidossa. Muutoin edellytykset ovat kunnossa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ihmisillä olisi halu työllistyä,
ja myös yrittäjillä olisi halu ottaa
ihmisiä töihin, mutta yhdeksi esteeksi on nyt
noussut oppisopimuskoulutus. Yksin yrittävä ei
voi ottaa tänä päivänä oppisopimuskoulutussuhteeseen
nykyisen lainsäädännön mukaan.
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta myös
oppisopimuskoulutus tulee jälleen mahdolliseksi?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Hallitus lisäsi rahaa oppisopimuskoulutukseen
viime vuoden puolella siinä vaiheessa, kun työllisyyskehitys
näytti negatiivisemmalta kuin budjettiriihessä oli
ennakoitu. Se miksi yhden henkilön yrityksissä työvoimapoliittisia
toimia ei käytännössä voi käyttää,
johtuu siitä, että toiminta perustuu työyhteisön
olemassa olemiseen ja työssä oppimiseen esimerkiksi
työharjoittelun tiimoilta. Silloin on vaikea ajatella,
että pystyttäisiin yhden hengen yrityksissä turvaamaan
se muoto, jonka nämä toimet vaativat. Mutta oppisopimuskoulutus
on sellaista toimintaa, että jos voidaan luoda työnantajan
kanssa järjestelmä, jossa turvataan oppiminen
aivan oikeasti ja aidosti, lain purkamista pitää pohtia.