Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Vuosi sitten pääministeri
Vanhanen Rukan lumilla koki näyn tai sai ahaa-elämyksen
tai koki kohtauksen ja esitti, että yleistä eläkeikää pitää nostaa
kahdella vuodella. Opposition ja ammattiyhdistysliikkeen vastustuksen
vuoksi tämä hanke sitten kariutui ja siirtyi työryhmien
pohdittavaksi.
Maan hallitukset ovat aiemminkin pyydel- leet vähän
tilaustyöluonteisesti neuvoja milloin EU:lta, milloin Maailmanpankilta,
milloin Oecd:ltä. Nyt Oecd jälleen pyydettiin
hätiin arvioimaan työryhmien työtä.
Tämä raportti ei anna tukea esimerkiksi sille
superkarttumalle, jota maksetaan 63 vuoden jälkeen ja joka
Suomessa on todettu hyväksi keinoksi työurien
jatkamiseen. Sadattuhannet suomalaiset, jotka haaveilevat eläkeiästä ja
ovat siihen valmistautumassa, pelkäävät
nyt, mitä hallitus aikoo tehdä tämän Oecd:n
arvioinnin jälkeen.
Aiotteko edelleen ajaa jääräpäisesti
ja väkivalloin eläkeiän nostamista, vai
millä keinoin aiotte pyrkiä tähän
pääministerin eilen mainitsemaan työurien
pidentämiseen jopa neljällä vuodella?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämän rinnalla minä arvelen,
että miljoonat suomalaiset ovat huolissaan siitä,
millä tavalla me tulevaisuudessa hyvinvointimme pystymme
lunastamaan ja ansaitsemaan. Ymmärtääkseni
tässä salissa on äärimmäisen
laaja kannatus ollut sille, että töitä tekemällä se
tapahtuu. Se tarkoittaa sitä, että kun meidän
ihmisten terveys on parantunut ja keskimääräinen
elinikä kasvaa, niin me teemme myös hieman pidempään töitä.
Siitä neljästä vuodesta osa saadaan opiskelupäästä nuorten
työmarkkinoille tuloa aikaistamalla, osa tulee keskeltä työuraa
lyhentämällä työttömyysjaksoja
ja osa tulee sitten eläkkeellesiirtymisikää erilaisilla
keinoilla parantamalla.
Me pyysimme ulkopuolisia arvioita sekä kotimaasta että ulkomailta
liittyen tähän Ahtelan työryhmän
esitykseen, koska kyllä meillä täytyy
olla tieto siitä, mikä vaikutus milläkin
toimenpiteillä on. Ei kannata pelätä omaa
järjestöämme. Oecd:hän on meidän
oma järjestömme, me olemme siinä jäsenenä,
heillä on valtava kokemus siitä, miten on eri
maissa hyvinvointiuudistuksia tehty ja mikä vaikutus niillä on.
Kyllä meidän kannattaa tätä asiantuntemusta
myös hyvin tarkkaan kuunnella. Parempi kysyä heiltä ajoissa kuin
sitten jälkikäteen luottoluokituslaitoksilta, jotka
ratkaisevat sen, minkä koron Suomi maksaa veloistaan.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Toistan nyt kuitenkin vielä tämän
yhden yksityiskohdan, että Oecd ei tässä arvioinnissaan
todellakaan anna paljon arvoa sille kannustavuudelle, mitä meillä tehdään
63 vuoden jälkeen kertyvällä ylimääräisellä eläkekertymällä.
Miten se on mahdollista, jos he ovat niin hirveän hyviä asiantuntijoita,
kun meillä kuitenkin on hyvin laaja käsitys siitä,
että nimenomaan se on aika myönteisellä tavalla
toiminut jo tänä lyhyenä aikana ja eläköitymisikä on
noussut?
Sitten, arvoisa puhemies, on pehmeitä keinoja ja kovia
keinoja, joilla työuria voidaan pidentää. Pehmeitä keinoja
ovat työelämän laadun parantaminen, työntekijöiden
työhyvinvoinnista huolehtiminen, kuntoutustoimenpiteet
jne. Toistan vielä kysymyksen, kun pääministeri
todella neljästä vuodesta puhui, että voisiko
edes suunnilleen sanoa, mikä osuus tästä on
pääministerin mielestä saavutettavissa
näillä pehmeillä, myönteisillä, kannustavilla
keinoilla, ja kuinka paljon te aiotte tehdä näitä pakkokeinoja,
kovia keinoja. Tätä varmasti kansalaiset kovin
mielellään nyt kuulisivat.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Oecd esittää asiantuntija-arvionsa
Ahtelan työryhmän esityksestä. Sen jälkeen
kyllä me täällä Suomessa käytämme
ihan omaa järkeä, Oecd ei meidän puolestamme
päätä mitään.
Tästä neljästä vuodesta
karkeasti noin vuosi pitää vuoteen 2025 mennessä,
toivottavasti paljon paljon nopeammin, saada täältä nuoremmasta
päästä. Puolitoista vuotta tulee vuoden
2005 eläkeuudistuksella, juuri sillä porkkanalla,
johon viittasitte. Vuoden 2009 sosiaalitupolla saadaan joitakin
kuukausia. Sitten siihen jää jäljelle
jonkin verran, mikä pitää vielä kuroa
umpeen. Ahtelan työryhmän töiden toteuttaminen
tullee tuomaan jotakin. Onko se riittävästi, siitä parhaillaan
arvioita tehdään, ja ensi viikolla tapaamme työmarkkinajärjestöt
ja pyrimme katsomaan yhteistä arviota.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! EK ja Suomen Yrittäjät
vaativat työurien pidentämistä, niin
kuin tietysti hallituksen ministeritkin aikaisemmin ja nytkin. Miten
tämä yhtälö on sovitettavissa?
Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta siellä työpaikoilla
sitten on olemassa ne mahdollisuudet jatkaa työurissa?
Yrittäjät ja EK potkivat pois niitä ihmisiä,
jotka haluaisivat jatkaa siellä. Kun alkaa viittäkymppiä lähestyä ja
vähän yli, niin sehän on aika kylmää kyytiä ja
potku perseelle ja sitten on ulkona. Nyt sitten puhutaan samaan
aikaan, että jatketaan työuria. Puistojako he
lakaisevat, vai mikä heidän tehtävänsä tulee
sitten olemaan?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Minusta meidän pitää kyllä nyt
kaikkien katsoa vähän tulevaisuuteen. Vuoteen
2025 mennessä, johon tässä asteittain
pitää päästä, meillä on
silloin nykyiseen verrattuna satojatuhansia, olisiko noin nelisensataatuhatta,
ihmistä enemmän eläkkeellä kuin
tällä hetkellä ja varmaan 100 000—150 000
työikäistä nykyistä vähemmän.
Tämä ed. Lahtelan kysymys pitää suhteuttaa
tähän tulevaisuudenkuvaan, eikä pidä tarkastella
sitä, mitä juuri nyt tapahtuu keskellä lamaa työpaikoilla.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Kyllä vähän tekopyhiltä tuntuvat
puheet työurien pidentämisestä tässä tilanteessa.
Vaikka nyt sanoitte, että siitä ei saa puhua,
niin puhun nyt kuitenkin, koska faktahan on se, että iäkkäämmät
työntekijät laitetaan pellolle sieltä työpaikoilta.
Pidennä siinä sitten työuraa, kun sitä työpaikkaa
ei ole. Tähän samaan suunnitelmaan on kuulunut se,
että näiltä iäkkäimmiltä työntekijöiltä viedään
vielä se työttömyysputkiturvakin, eli
heidät siirretään sitten tällaiseen
köyhyysloukkuun, (Ed. Kuoppa: Leipäjonoihin!)
500 eurolle kuukaudessa, mikä myös heikentää heidän
mahdollisuuttaan sitten eläkkeellä. Mitä työurien
pidentämistä tämä on? Ja kun
olette nyt niin innokkaasti pyytämässä Oecd:ltä lausuntoja — viime
kuussa tuli tieto siitä, että amerikkalainen konsulttifirma tekee
suunnitelmia ensi hallitusohjelmaksi — aiotteko nyt pyytää ja
keneltä, Oecd:ltäkö, arviota siihen,
miten työnantajat saadaan pitämään
työntekijät työpaikalla ja miten Suomessa
saadaan työttömyys vähentymään?
Kysykää sitä ulkomaisilta konsulteilta.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
tehdään nyt laajalla rintamalla töitä työhyvinvoinnin
eteen. Olemme ministeri Risikon kanssa juuri tällä viikolla
käyneet laajoja neuvotteluja siitä, että me saamme
työryhmiin asiantuntemusta, Suomen parasta asiantuntemusta,
jolla työryhmät lähtevät hakemaan
työterveyshuollon, työsuojelun, työhyvinvoinnin,
kaikkinaisten osatekijöitten kautta uusia aseita sinne
työpaikalle. Minä olen samaa mieltä kysyjän
kanssa siitä, että kyllä työelämässä myös
tarvitaan niitä muutoksia, ja tästähän
on laaja yhteisymmärrys myös Ahtelan työryhmässä vallinnut.
Tätä työtä ollaan tekemässä.
Nyt sitten esimerkkinä voi mainita, että meillähän
mielenterveyssyitten takia, masennuksen takia, jää työkyvyttömyyseläkkeelle
turhan paljon, turhan monia tuhansia vuodessa. Tätä työtä on
koko vaalikausi tehty. Tämä on yksi tekijä, jolla
jatketaan näitä työuria. Meillä on
Masto-hanke, joka puuttuu tähän, ja ilahduttavaa
on ollut, että tässä on hyvin laaja yhteisymmärrys. Edustajan
kysymyksen perusteella voisi luulla, että työmarkkinajärjestöt
eivät olisi tässä mukana. (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) Kaikki ovat mukana tässä yhteisessä rintamassa,
jolla työuria halutaan pidentää esimerkiksi
juuri mielenterveyspotilaitten kohdalla.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun on tätä hallituksen
linjaa tässä muutaman vuoden seurannut, niin olen
tullut siihen tulokseen, että piiskaa kansalle, joka pimeydessä vaeltaa,
ja porkkanat syvälle herrojen taskuun. Työuraa
on hiukan vaikea jatkaa, jos sitä ei koskaan pääse
aloittamaan.
Mitähän hallitus aikoo tuottavuusohjelman sitkeän
jatkamisen ohella tehdä, jotta nuoret ihmiset pääsevät
työuransa alkuun?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Nuorten työttömyyden torjuminen
on itse asiassa yksi osa niistä toimenpiteistä,
joilla voimme pidentää työuria. Tällä hetkellä suuri joukko
nuoria on työttömänä, kuten
täällä on todettu, melkein 40 000
nuorta. Jos näiden nuorten osalta pystymme auttamaan heitä löytämään opiskelupaikan
tai pääsemään kiinni ensimmäiseen
työpaikkaan, jos heillä on jo relevantti koulutus,
silloin heidän työuransa alkaa paremmin ja todennäköisesti
tulee pidemmäksi kuin se olisi tullut muuten. Tätä työtä tehdään
jatkuvasti, ja jotta onnistuisimme tässä työssä paremmin,
on valmisteilla ensimmäinen lisätalousarvio, jossa resursseja
nuorten työttömyyden torjuntaan ollaan lisäämässä.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Vanhanen ja
valtiovarainministeri Katainen, te valmistelitte tänne
eduskuntaan päätöstä, jossa
erityisesti pienipalkkaiset pitkää työuraa
tehneet ihmiset kokivat, että te petätte heidät,
koska leikkaatte heidän ansaittuja eläkeoikeuksiaan.
Me saimme teidät ottamaan taka-askeleita ja luopumaan tuossa
tilanteessa tästä eläkeoikeuden leikkauksesta.
Nyt taas me kuulemme, että pitäisi työuria
lisätä, mutta vain käyttämällä keppiä ja
pakkoa. Kokonaan näissä on unohtunut se, että työelämää tulisi
kehittää, tehdä se paljon motivoivammaksi.
Meillä on paljon ihmisiä, jotka tekevät
40 vuoden työuran alle 2 000 euron kuukausipalkalla,
ja te olette käymässä näiden
pienipalkkaisten työläisten kimppuun. Me emme
anna tämän tapahtua. Miksi te ette tuo tänne
esityksiä työelämän parantamisesta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Me sovimme muistaakseni työmarkkinajärjestöjen
eikä teidän kanssanne siitä, että työryhmässä etsitään
vaihtoehtoisia, uskottavia, vaikuttavia keinoja sillä hallituksen
esityksellä, joka oli. Näitä keinoja
on haettu ja niitä on löytynyt. Niiden esitysten
pohjalta nyt ministeriössä ollaan valmistelemassa
kolmikantaisia työryhmiä, jotka viimeistelevät
ne esitykset, niin että ne voidaan sitten toteuttaa. Niillä tullaan
ilman muuta saamaan työuraan pituutta lisää,
juuri näillä ed. Uotilan mainitsemilla pehmeillä keinoilla.
Nämä ovat nyt käsittelyssä.
Näistä Oecd esittää arvioita,
näistä kotimaiset asiantuntijat esittävät
arvioita, näitä hallitus haluaa viedä eteenpäin,
ja toivottavasti niillä saadaan mahdollisimman iso pidennys.
Mitä useampi kuukausi tai vuosi voidaan kehyssuunnitelmiin
merkitä pituutta työuraan, sitä pienemmäksi
meidän lainanottomme menee ja sitä pienemmäksi
muut, voi sanoa, paljon kipeämmät toimet menevät.
Mutta elleivät nämä riitä, sitten
täytyy vielä koettaa löytää järjestöjen
kanssa yhdessä semmoisia keinoja, jotka toimivat, joissa
ihmisiän pidentymisen myötä me hieman
nykyistä enemmän, pidempään
tekisimme töitä ja helpottaisimme sitä kautta
julkisten palvelujen rahoittamista.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Paljon töitä on tehty
jo Sata-komitean esitysten kautta, jotka ovat jo voimassa olevaa
lainsäädäntöä ja ovat
vielä tulossa. Mainitsen tällaisia kuin osasairauspäivärahan käyttö,
sitä on parannettu, on lisää siihen rahoitettu,
jotta sekin osaltaan auttaa; osa-aikaeläkkeeltä nykyistä parempi
työhön paluu; työpankkitoiminta, jossa
erittäin heikossa työmarkkina-asemassa olevat
pääsevät paremmin työelämään;
kuntouttavan työtoiminnan laajennus ja parantaminen. Elikkä myöskin
niitten osalta, joitten on ollut ennen vaikea päästä työmarkkinoille,
on tehty paljon toimenpiteitä. Edelleen juuri tänään
on neuvoteltu vielä eri rahoituksista, joita on tulossa
eri etuuksiin, jotta tällaisten aktiivilisien kautta vielä nykyistäkin
paremmin pääsisi myös johonkin syrjään
kiinni.
Uuttahan oli se, että työmarkkinatukeen on tullut
aktiivilisä, jotta voidaan aktivoida myöskin sitä,
että kannattaa mennä koulutukseen ja aktiivitoimenpiteisiin
(Puhemies: Minuutti on kulunut!) ja sitä kautta päästä töihin.