5) Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle vaalirahoituksen
valvonnasta vuoden 2011 eduskuntavaaleissa
jatkui
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on varmaan turha viitata
suoraan, että edellisessä asiaa koskevassa puheenvuorossa
puhuttiin näitä ja näitä, mutta
tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja Tuija Brax ansiokkaasti kävi
läpi mietinnön, missä käytiin
läpi lukuja, kuinka monta ilmoitusta on jätetty,
mitkä olivat vaalikampanjoiden summat jne. Ne löytyvät
mietintötekstistä.
Olennaiseen, itse asiaan: Voi sanoa, että vaalilaki
on tuonut varmasti sitä tarvittavaa läpinäkyvyyttä koko
meidän järjestelmäämme, mitä on kaivattu,
mutta on ihan varmasti vielä ongelmia, joihin tulee puuttua.
Suurimpana ongelmana tietysti tässä on nähty
se, että Valtiontalouden tarkastusviraston resurssit oli
lähtökohtaisesti jo mitoitettu niin, että mietittiin,
kyetäänkö tätä lakia
lainkaan saattamaan voimaan, niin että tarkastus kyetään
toimittamaan.
Suurempi ongelma vielä siinä on se, että Valtiontalouden
tarkastusvirasto ei saa välttämättä sitä tietoa,
minkä me itse voisimme kuvitella tähän
kohtaan tarvittavan — erilaisia vertailutietoja vaikkapa
mediasta, vertailutietoja mainosten summista — koska kuten
voi todeta, että joka ikinen tässä salissa
oleva vaalikampanjan käynyt, ilmoituksen jättänyt,
voi sanoa, että me tiedämme vain meihin kohdistetut
maksuvelvoitteet vaikka tietyn median kautta, mutta onko rinnakkainen
ehdokas ollut samojen maksuvelvoitteiden alla vai eri hinnoittelun
mukaan, sitä me emme tiedä. Tämmöisiin
asioihin emme pääse kiinni ainakaan vielä tässä vaiheessa.
Tarkastusvaliokunta tulee ottamaan laajemmalti kantaa, kun on
käyty kuntavaalit ja presidentinvaalit — tai presidentinvaalithan
on suoritettu jo — mutta kuntavaalien jälkeen
kokonaisuutena siihen, miten tämä laki toimii
tai ei toimi.
Edustaja Ruohonen-Lerner totesi viime perjantaina, että tarkastuksen
ulkopuolelle jää hirveän suuri osa ilmoituksia
sellaisilta henkilöiltä, jotka eivät
ole esimerkiksi varaedustajiksi tulleet valittua mutta ovat käyttäneet
isoja summia. Täytyy tehdä selvä rajanvalinta
myös, tarkastetaanko kaikki ilmoitukset, ehdokkaat vai
ei, eikä niin, että pelkästään
isot summat, koska siinähän tulee iso ongelma:
kuka sen määrittää, missä menee
raja, kuka ehdokas sen jälkeen määrittää,
että kampanja jäikin muutaman euron alle, en ole
ilmoitusvelvollinen? Me käymme sen jälkeen kädenvääntöä epäolennaisesta
asiasta, kun täytyy muistaa tässäkin
keskittyä olennaiseen.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Aivan niin kuin täällä asian
käsittelyn yhteydessä jo perjantaina todettiin
ja äsken erinomaisesti kollega Heli Paasio totesi, laki
toi ryhtiä ja läpinäkyvyyttä tilanteeseen.
Olen iloinen myös siitä, että lakia on
noudatettu varsin hyvin. Ennakkoilmoituksiakin annettiin 40 prosenttia
eli noin 900 kappaletta, ja sekin kertoo hyvää.
Sitten kun tässä yhteydessä myöskin
kysytään, minkä verran käytetään
vierasta pääomaa, niin useita kampanjoita läpi
käyneenä ja tällä elämänkokemuksella
jättäisin kyllä sellaisen perinnön
seuraaville sukupolville, että tämä on
niin epävarma kortti tämä kansanedustajankortti,
että en suin surminkaan suosittele velaksi kampanjointia.
Voi olla, että aina ei tärppää niin
hyvin, koska suurin osa ehdokkaista jää valitsematta,
ja ne ovat raskaita laskuja maksella jälkikäteen,
jos on velaksi kampanjoinut.
Viittaan myös siihen, mihin täällä edustaja Paasio
aikaisemmin viittasi, että nämä tulkintaongelmat,
siltä osin kuin niitä on, on yritettävä minimoida.
Eivät ne nyt ole olleet määräävässä asemassa
tähänkään asti, mutta siellä jotakin
kuitenkin vielä on. Siltä osin niitä varmaan
selvitellään.
Sitten tähän Valtiontalouden tarkastusviraston
toimivaltaan. Minäkin painotan sitä, että siinä on
kehittämisen varaa. Täytyyhän tarkastavalla
viranomaisella olla sellaiset työkalut, että se pystyy
sen tarkastustoimensa tekemään. En puhu pelkästään
henkilöstöresursseista, mikä on tietysti
ihan perusasia, että on ihmisiä tekemässä, vaan
siitä, että he voivat vertailla tietoja, ovatko annetut
ilmoitukset uskottavia. Vertailutietojen saaminen on ihan ensisijaisen
tärkeätä, muuten syömähammas
tarkastustoiminnalta on kyllä katkennut. Tällä hetkellä näin
ei ole, jolloinka ei ihan aukotonta tarkastusta ole voinut saada.
Kiinnittäisin huomiota myös siihen, että kun nämä vaalikampanjat
ovat tällaisia projektiluonteisia juttuja, niin byrokratiaa
ei saisi kyllä tässä maksimoida, esimerkiksi
ihan kirjanpitolain mukaisia taseita ym. Tämän
pitäisi olla tällaisella menot—tulot-linjalla
kuitenkin, koska jos nyt katsotaan tätä kampanjointia,
niin tuollainen keskivertokampanja on maksanut noin 30 000
euroa, joten siihen ei niin kovin raskaita kirjanpitojärjestelmiä pitäisi
valjastaa, vaan pitäisi aukottomasti ja ihan läpinäkyvästi
kertoa, mistä rahat tulevat ja mihin ne on käytetty.
Sitten, herra puhemies, ihan lopuksi vielä tähän
ilmoitusvelvollisuuteen, että ketkä ja mitkä tahot
ovat sen ulkopuolella. Euromääräinen
tarkastelu, se on yksi suunta, mitä voi ja olisi hyvä tarkastaa,
tulipa valituksi tai ei, nimenomaan niiden henkilöiden
osalta, jotka eivät tule valituksi ja joiden kampanjat
ovat olleet kalliita. Se on yksi signaali siitä, että tarkastuksessa
voisi olla joku intressi tarkastaa massiivista kampanjaa. En tässä nyt
laita euromääräistä rajaa, mutta
se on jotakin enemmän kuin tämä 30 000
euroa, joka on tuollainen keskimääräinen
kampanjan hinta.
Mutta, herra puhemies, kiinnitän huomiota siihen, että ehdokkaiden
joukosta suurin osa on tavalla tai toisella kuntapolitiikassa tai
maakuntapolitiikassa mukana ja pitäisi katsoa heidän
asemaansa: mikä on heidän organisaatioasemansa kunnanhallituksen
puheenjohtajana, valtuuston puheenjohtajana tai muuna vastaavana.
Silloin olisi hyvä katsoa siltäkin osin, vaikka
henkilö ei ole tullut valituksi, kun heillä on
tällainen vähän herkempi asema, ja olisi
hyvä läpivalaista se vaalirahoitus tältä osin,
koska esimerkiksi asemakaavoista päätetään
kunnissa, ei tässä salissa. Olemmepa kotikunnissa
missä asemassa tahansa, niin tässä täysistuntosalissahan
ei päätetä yhtään asemakaava-asiaa.
Eli intressi, jos sitä ajattelee korruption ja lahjonnan
kannalta ja lahjan antajan kannalta, on siellä kuntapoliitikoissa
ja niissä ihmisissä, joilla on sellaista asemavaltaa.
Ylipäänsä Suomen kansan edustajaa kansanedustajan
toimessa ei ole mitään intressiä lahjoa,
kun kukaan meistä täällä ei
päätä yksin yhtään
mistään. Me päätämme täällä aina
yhdessä ja porukassa. Tämänkin halusin
tältä paikalta todeta.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän asiaan huomiota, josta
viime perjantaina muun muassa edustaja Ruohonen-Lerner puhui ja äsken
edustaja Paasio. Se on se, että tarkastusvirastolla ei
ole oikeutta pyytää tietoja kolmannelta osapuolelta.
Viisi vuotta sitten, kun oli vastaavat eduskuntavaalit kuin
vuosi sitten, Keski-Suomessa, Jyväskylässä,
tarkastelin mediaa, maakuntalehteä, televisiomainoksia
ja radiossa olleita mainoksia, ja olin huomaavinani, että ne,
jotka panostivat paljon rahaa omaan mainontaansa, verrattuna niihin,
jotka pääsivät eduskuntaan pienemmillä summilla,
kun katsoin tilityksiä, vaikutti ainakin minusta siltä,
että näillä eri medioissa suuresti itseänsä mainostaneilla
oli pienemmät laskut kuin näillä vähemmän
mainostaneilla.
Eli tästä tullaan siihen, että jatkossa
pitäisi eduskunnan pyrkiä omalla lakisääteisellä toimellaan
siihen, että Valtiontalouden tarkastusvirastolla olisi
todellakin oikeus saada tietoja medialta, erilaisilta lehdiltä,
maakuntalehdiltä ja muiltakin viestimiltä ja televisiosta
ja radiosta, että paljonko kyseinen henkilö on
käyttänyt rahaa sen ja sen median toimesta. Tämä ei
varmasti maksa kovinkaan paljon, koska itse kunkin laskutustiedothan
ovat näitten medioitten koneilla.
Tähän asiaan toivon minäkin jatkossa
hieman enemmän selkeyttä ja sitä, että tarkastusvirasto entistä helpommin
pääsee entistä parempiin lopputuloksiin
ja nimenomaan oikeudenmukaisiin tuloksiin siinä, miten
kukin edustaja eduskuntavaaleissa, presidentinvaaleissa ja kunnallisvaaleissa
on käyttänyt rahaa.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Laki vaalirahoituksesta on toiminut suuressa
mittakaavassa varsin hyvin. Tarkastusviraston kertomuksen mukaan
tämä laki on lisännyt vaalirahoituksen
läpinäkyvyyttä, ja toivottavasti laki edelleen
pidemmällä aikajänteellä lisää läpinäkyvyyden
ohella myös vaalirahoituksen ja vaaleihin osallistumisen
hyväksyttävyyttä ja arvostettavuutta.
Merkittäviä väärinkäytöksiä ei
ole ilmennyt, ja lakia voi siis myös tästä näkökulmasta
pitää parannuksena aiempaan, mutta silti lakia
voi tietyltä osin arvioida myös kriittisesti.
Eräs kriittinen kohta on, kuten täällä on
jo aiemmin mainittu ja tarkastusvirastokin on kertomuksessaan esiin
nostanut, että puuttuu mahdollisuus vaalirahoitusilmoitusten
jälkitarkastamiseen. Jatkossa tulisikin arvioida, voisiko
Valtiontalouden tarkastusvirastolla tai muulla viranomaistaholla
olla mahdollisuus pyytää selvitystietoja esimerkiksi mediatoimistoilta
ja yksittäisiltä medioilta vaalirahoitusilmoitusten
oikeellisuuden selvittämiseksi.
Valvonnassa ja mahdollisissa jälkitarkastuksissa, niiden
intensiteetissä, on tietenkin muistettava toiminnan vaatimat
resurssit suhteessa saavutettaviin hyötyihin, eikä tältäkään
osin liialliseen byrokratiaan ole varmaan kenelläkään
meistä tahtoa.
Tähän mennessä kertyneiden kokemusten
perusteella ei myöskään lain velvoitetta
vaali-ilmoituksen maksajan merkitsemisestä jokaiseen ilmoitukseen
voi pitää kovinkaan toimivana. Lain noudattaminen
on ollut kirjavaa, eikä selkeää ohjeistusta
ole ollut. On myös vaikea nähdä, että laskun
maksajan merkitseminen ilmoitukseen olisi lisännyt vaalirahoituksen
lähteiden läpinäkyvyyttä. Maksaja
kun ei aina ole se taho, jolta vaalirahoitus on alun alkaen peräisin.
Tähän mennessä kokemuksia on kertynyt
kuitenkin vasta muutamista vaaleista, eikä tämänkään
lain osalta kannata vetää hätiköityjä johtopäätöksiä.
Jatkossa, kun kokemuksia kertyy, on kuitenkin arvioitava tarvetta
tämänkin lain uudistamiselle ainakin näiden
mainitsemieni kohtien osalta.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni vaalirahoituslainsäädännön
uudistuksessa olisi pitänyt huomata se, että myös
ei valituiksi tulleiden äänet vaikuttivat läpi
päässeiden äänimäärään.
Nythän vaalirahailmoitus koskettaa ainoastaan valittuja
kansanedustajia sekä varaedustajia. Vaalirahailmoituksen
ulkopuolelle jää reilu 2 000 muuta edustakunta-,
kunnallis- ja europarlamenttivaaleissa ehdolla ollutta henkilöä esimerkiksi.
D’Hondtin menetelmän mukaan listan saamien äänimäärien
perusteella paikat jaetaan puoluelistalle. Listalta eniten ääniä saaneet
eivät yleensä pääse läpi
yksin omilla äänillään, vaan
tarvitsevat myös niiden ääniä,
jotka eivät tulleet valituiksi. Kaikilla äänillä on
merkitystä. Siksi vaalirahailmoitussäännöt
olisi pitänyt laatia siten, että suuret rahalliset
kampanjat tai paljon ääniä saaneet olisivat
joutuneet myös tekemään vaalirahoituksestaan
ilmoituksen. Näin läpinäkyvyys olisi
ollut parempaa, koska myös useat ei valituksi tulleet saavat
muita poliittisia luottamuspaikkoja, kuten esimerkiksi kaupungeissa
ja kunnissa lautakuntapaikkoja.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Keskustelu on osoittanut, että vaalirahailmoituslainsäädännössä
on
varmasti vielä tarkistamisen varaa. Kannattaa kuitenkin
ehkä koko ajan pitää mielessä sekin,
että todennäköisesti valtaosaa ehdokkaina
olleista ei ole yritetty korruptoida, lahjoa eikä kohdella
muutenkaan arveluttavalla tavalla eikä valtaosa ehdokkaista
ole myöskään itse siihen pyrkinyt.
Hieman on nyt hämmentänyt tuo edustaja Ruohonen-Lernerin
avaama keskustelu siitä, että toisaalta niidenkin,
jotka eivät tulleet valituiksi, olisi pitänyt
ilmoittaa vaalirahoituksensa, mutta sitten toisaalta edustaja Ruohonen-Lerner
kuitenkin vaatii, että kunnallisvaaleissa sitten taas, kun
siellä niin kovin moni menee läpi, niihin ei niin
tarkasti pitäisi keskittyäkään.
Ehkä johonkin se raja on vedettävä, ja
kun tiedetään, että tarkastajan, eli
tässä tapauksessa Valtiontalouden tarkastusviraston,
resurssit ovat rajalliset, niin jos sitä tarkastettavien
määrää laajennetaan kovin paljon,
edellytykset löytää sieltä oikeasti
jotakin entisestään heikkenevät.
Edustaja Saarisen esiin nostama tällainen välillisen
vaikuttamisen näkökulma on kyllä mielenkiintoinen.
Rupesin tuossa miettimään, että itsellänikin
saattaisi olla syytä epäillä, että joskus, tultuani
ensimmäisen kerran tänne valituksi, niissä vaaleissa,
jotkut minua rahoittaneet eivät rahoittaneet siksi, että olisin
tullut valituksi, vaan ehkä pelkäsivät,
että jos en tule valituksi, niin heittäydyn hankalaksi
siinä edellisessä tehtävässäni.
Voisi kysyä, liittyykö tähänkin
kenties jonkunlainen vaikuttamisen pyrkimys. Mutta jos niin oli,
voin kuitenkin todeta, että seuraavissa vaaleissa he ilmeisesti
arvelivat, että se tulee joka tapauksessa valituksi, että enää ei
tarvitse kantaa huolta.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on nyt
ollut puhetta siitä, että olen esittänyt
jonkinlaista lievempää kohtelua henkilöille,
jotka ovat ehdokkaina kunnallisvaaleissa ja joilla on sitten ilmoitusvelvollisuus
ensi syksyn kunnallisvaaleissa.
Kun olen tätä asiaa selvittänyt ollessani
Tarastin työryhmässä noin 1,5 vuotta,
meillähän oli 30 kokousta, kävimme myös
läpi näitä ehdokasmääriä ja
kampanjoiden suuruutta. Kunnallisvaaleista voin todeta sen verran,
että suurin osa kunnallisvaalikampanjoista on suuruudeltaan
nolla euroa tai sitten muutama kymmenen euroa tai joskus jopa sata
euroa tai parisataa euroa. Nyt nämä 20 000
valittua valtuutettua ja varavaltuutettua joutuvat ilmoittamaan
mitättömistä kampanjoista, kun samanaikaisesti
on europarlamenttivaaleissa ja eduskuntavaaleissa satoja ehdokkaita, joiden
kampanjat ovat voineet olla vaikka satatuhatta euroa, ja heillä ei
ole minkäänlaista ilmoitusvelvollisuutta, jos
ei tule valituksi tehtävään tai varalle,
ja sitten he saattavat olla merkittävissä kunnallispoliittisissa
tehtävissä, kuten tiedämme, että Rovaniemen
kaupunginhallituksen puheenjohtaja oli näissä Kevan
kelkkatehdaskuvioissa mukana ja on myös syytettynä.
Hän esimerkiksi ei ollut millään tavalla
ilmoitusvelvollinen vaalikampanjasta vuodelta 2007, jolloin hän
oli ehdokkaana.
Olen halunnut sitä korostaa, että pitää ottaa huomioon
se, että ilmiotusvelvollisuus kohdistetaan juuri niihin
tahoihin, joilla on jotakin ilmoitettavaa, eikä niihin
suuriin massoihin, joilla on vain nolla euroa ilmoitettavaa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja
Brax esitellessään perjantaina valiokunnan mietintöä ja
nyt myös edustaja Ruohonen-Lerner kiinnittivät
huomiota tosiaan siihen, että meillä on tuhansia
kunnallisvaaleissa ehdolla olleita valtuutetuiksi tai varavaltuutetuiksi
tulleita, joilla on ilmoitusvelvollisuus, vaikka kampanjan summat ovat
ehkä muutamassa kymmenessä eurossa. Itsestäni
tuo kyllä vaikuttaa hyvin liioitellulta ja byrokraattiselta
järjestelmältä. Eikö voisi ajatella,
että tämän ilmoitusvelvollisuuden osalta
tulisi jokin alaraja? Jos kampanja on ollut esimerkiksi 1 000
euroa tai enemmän, niin silloin olisi ilmoitusvelvollisuus,
mutta tilanteessa, jossa kampanja on ollut taloudellisesti hyvin
vaatimaton, ilmoitusvelvollisuutta ei olisi.
Voi vain kuvitella, mitä kunnallisvaalien jälkeen
merkitsee se, että ilmoitusvelvollisia on parikymmentätuhatta,
ja ilmeisesti tarkastusvirastolla on sitten velvollisuus niiltä,
jotka eivät ilmoitusta tee tai joiden ilmoitus on puutteellinen, pyytää lisäselvityksiä.
Voisin kuvitella, että tarkastusvirastolla olisi erinomaisen
paljon parempaa tekemistä kuin tällaisten muutaman
kympin kampanjoiden ilmoitusten perääminen tai
lisäselvitysten perääminen.
Eli kun tämä lainsäädäntö on
hyvin tuoretta ja kun sen kehittämistarpeita eri puolilla
arvioidaan, niin olen kyllä sitä mieltä — en
ole ihan varma, oliko edustaja Ruohonen-Lerner samaa mieltä — mutta
olen kyllä sitä mieltä, että näiden kaikkein
vaatimattomimpien kunnallisvaalikampanjoiden, siis taloudellisesti
vaatimattomimpien, osalta tästä ilmoitusvelvollisuudesta
voitaisiin kyllä hyvin luopua.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lain tavoitteena on lisätä vaalirahoituksen
avoimuutta ja tietoa ehdokkaiden mahdollisista sidonnaisuuksista,
oikein hyvä. Tavoitteena on myös ehkäistä korruptiota.
Sekin on hyvä tavoite. Toisaalta tullaan sitten näihin
ongelmiin: tasapaino riittävän sääntelyn
ja sen aiheuttamien kustannusten välillä.
Itseäni pohdituttaa se, että jos laki on se,
mikä se on, ja sen tulkintaan tarvitaan 200-sivuinen opus,
jonka tarkan lukemisen ja opiskelun jälkeen jää edelleen
merkittävä määrä epäselviä kohtia,
ristiriitaisuuksia, ja kun ehdokkaat eivät ole kirjanpitovelvollisia,
niin mikä on se todellinen merkitys loppujen lopuksi näiden
sinänsä hyvien tavoitteiden saavuttamiseksi. Voisiko ajatella,
että kaikki ulkopuolinen tuki olisi kiellettyä,
mutta toisaalta omarahoitus olisi vähennyskelpoinen tulonhankkimiskulu
henkilökohtaisessa verotuksessa? Se olisi ratkaisu ja vähentäisi
aivan varmasti byrokratiaa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Se, mistä lähdettiin aikoinaan:
politiikka oli ja poliitikot kriisissä ja luottamusta emme
nauttineet johtuen erinäköisistä väärinkäytöksistä.
Siltä osin vaalirahoituslaki tuli hyvään
vaiheeseen ratkaisemaan sitä, millä tavalla meidän
poliitikot pystyvät nauttimaan nykyistä enemmän
kansan luottamusta. Tältä osin laki on tuonut
yhden ratkaisun, ja mielestäni järjestelmä oli
myös näin niin kuin ehdokkaan näkökulmasta
ihan toimiva ja näppärästi ilmoitukset
sai laitettua ja kohtuullisen yksinkertaiset lomakkeet, niin että siltä osin on
ihan toimiva, hyvä järjestelmä luotu.
Varmaankin tarvitaan lisää pieniä korjauksia.
Muutamia asioita nostan.
Jo edellisissä puheenvuoroissa on tullut esille kirjanpitovelvollisuuden
puuttuminen. Lisäksi puuttuu muistiin merkitseminen, ja
siltä osin tietenkin herää kysymys, mikä on
se luotettavuus sitten ilmoituksella, jollei minkäänlaista
muistiinmerkitsemis-, saati sitten kirjanpitovelvollisuutta ole.
Tässä kohdin tietenkin on hyvä, kuten
edustaja Saarinenkin totesi, että kovinkaan monimutkaisesti
sitä ei kannata lähteä tekemään.
Yksinkertainen kirjanpito, jossa on tulot ja menot, varmasti riittää,
ja velvollisuus muistiinmerkitä jokainen erä,
joka tulee ja menee.
Lisäksi ottaisin esille, että jos tarvitsee
200-sivuisen opuksen lähteäkseen ehdokkaaksi,
niin ei sekään kovin hyvä ole. Silloin
voidaan kysyä, miten luotettava se ilmoitus on, koska harvempi pystyy
200 sivun esitystä käymään läpi,
että siinäkin on ohje, että yksinkertainen
on kaunista. Eli laki varmasti vaatii jonkun verran säätöä vielä tästä,
mutta mielestäni tämän lain kanssa on hyvä elää ja
jatkaa pientä kehittämistyötä lainsäädännön
puitteissa.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Uusi vaalirahoituslaki näyttää toimivan
pääosin hyvin lisätessään
avoimuutta ja läpinäkyvyyttä ja sitä kautta
varmasti myös pidemmällä aikavälillä luottamusta
politiikan toimijoihin. Uudessa vaalirahoituslaissa pahin puute,
joka sen sisälle jäi, johtui siitä, että ei
ollut poliittista tahtoa tehdä lakiin sellaista määräystä,
että kampanjoilla, eduskuntavaalikampanjoilla esimerkiksi,
olisi jokin kampanjakatto, joka rajoittaisi sitten kampanjan suuruutta
ainakin joiltakin osin, lisäisi sillä tavalla
ehdokkaiden yhdenvertaisuutta ja ehkä myös edistäisi
demokratiaa. Tällainen puute sinne jäi, mutta
muuten se näyttää pääosin
toimivan hyvin.
Edustaja Saarinen nosti esiin hyvin niitä asioita,
joita tässä erinomaisessa tarkastusvaliokunnan
mietinnössä loppupuolella on, jossa kerrotaan,
että näihin kolmannelta osapuolelta pyydettäviin
selvityksiin voitaisiin palata, kun tätä vaalirahoituksen
toimivuutta arvioidaan vähän pidemmän
ajan kuluessa ja saadaan kokemuksia. Näin näitä tarpeellisia
vertailutietoja voitaisiin saada ja arvioida ilmoitusten luotettavuutta.
Olisin kysynyt tarkastusvaliokunnalta ja ehkä nyt edustaja
Saariselta, joka on täällä paikalla, pohdittiinko
teillä siellä myös tätä kirjanpitovelvollisuuden
ymppäämistä tähän vaalirahoituksen
järjestelmän luotettavuuden parantamiseen. Kuinka
vakavasti tästä keskusteltiin?
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Silloin kun vaalirahoituslakia käsiteltiin,
niin olin jo silloin sitä mieltä, että voitaisiin
siirtyä aivan tämmöiseen kuittiperusteiseen
vaalirahoitusilmoitukseen. Se olisi vastaanottajalle tietenkin salainen,
mutta tietyn rajan ylittävät tuet olisivat julkisia,
niin kuin ne nyt ovat, ja tämä seuranta- ja ilmoitusvelvollisuus
olisi ollut kaikille valituille varajäsenille ja tietyn
suuruisen kampanjan ylittäville. Ja tulot ja menot olisi
ihan tositepohjaisesti eritelty. Ei se mikään
ylivoimainen tehtävä olisi ollut, ei sille vaalirahoitusilmoituksen
tekijälle eikä sille, joka näitä seuraa
sitten. Se olisi varmasti ollut ilmoituksen uskottavuuden kannalta
parempi vaihtoehto. Nythän esimerkiksi tiedetään
se, että ilmoitusalennuksia eri medioissa toisten puolueitten
ehdokkaat — tai jostain muusta syystä — saavat
huomattavasti enemmän kuin toiset, ja siinä olisi
ollut myöskin mahdollisuus vertailla sitä, kytkeytyykö näihin ilmoitushintoihin
piilopuoluetukea.
Mutta ihmettelen kyllä tätä edustaja
Kiurun kantaa siitä vähennysoikeudesta. Kyllähän
kai se siihen johtaisi, että vielä vähemmän,
jos tuon muotoinen malli olisi, jollain tavallisella työttömällä perheenäidillä tai
-isällä tai
muulla pienituloisella kansalaisella olisi ylipäätään
mahdollisuus lähteä mukaan politiikkaan ja ehdokkaaksi.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Mielestäni vaalirahailmoitus ja -valvonta
toimivat nyt hyvin ja se on tuonut kaivattua läpinäkyvyyttä.
Ilmoituksen täyttäminen oli helppoa, ja sen saattoi
tehdä kätevästi sähköisesti.
Mutta yksi kohta tuossa vaalirahailmoituksessa kuitenkin vaivasi.
Moni meistä rahoitti kampanjaansa myymällä kampanjatuotteita.
Mielestäni tuotteiden myynti ei ollut tukea yrityksiltä tai
tukea yksityishenkilöiltä. Jos tuotemyynti on
markkinalähtöistä ja kohtuullisesti hinnoiteltua,
ilmoituksessa voisi olla myös kohta sillä tulopuolella "tuotemyynti".
Minä myös luin tämän oppaan huolellisesti
ja olen samaa mieltä siitä, että se jätti
kyllä monia epäselvyyksiä. Esimerkiksi
vaalirahoitusoppaan tulkinta niin sanotusta nettoperiaatteesta jäi
mielestäni vähintäänkin epäselväksi.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Edellisen eduskunnan aikanahan oikeastaan
ongelma vaalirahoituksessa syntyi siitä, että ihmiset
ilmoittivat vaan yhden kokonaissumman, joka oli tukiryhmän
antama kampanjatuki, mutta ei kerrottu, mistä tukiryhmä oli
saanut nämä rahat, ja sehän ei ollut
aikaisemmankaan lainsäädännön mukainen
tarkoitus. No, nyt tilanne on olennaisesti korjaantunut. En ole
ihan täysin varma vielä, onko ne tukiryhmien ja
muitten yhdistysten, jotka tukevat, lähteetkin riittävän
tarkasti kuvattu, mutta merkittävä askel on otettu
eteenpäin.
Mitä sitten tulee vielä ihan tähän
menettelyyn, niin täytyy sanoa, että voisi olla
kyllä hyvä, jos lehdistö tekisi pistokokeita,
laskisi joittenkin ehdokkaitten osalta vielä ilmoitusten
määrän ja niitten hinnan ja vertaisi
ilmoitukseen, että tämänkintyyppistä kontrollia
olisi vielä ja sillä tavalla pyrittäisiin
pitämään huolta siitä, että kaikki
on varmasti kunnossa.
Erittäin hyvä, muun muassa Helsingin Sanomissa
oli tämmöinen verkko, että ketkä olivat
antaneet kenellekin ehdokkaalle — minunkin nimeni näkyi
siellä — ja että ne, jotka olivat antaneet
suurempia summia, näkyivät sitä kautta.
Minun mielestäni tämmöinen lehdistön
tekemä työ on myöskin erittäin
arvokasta.
Sitten, puhemies, mielestäni kolme asiaa ovat kuitenkin
ongelmallisia tässä laissa. Ensimmäinen
on se, että kun ilmoitukseen täytyy laittaa se maksajan
nimi ja kun kaikilla käytännössä on oman
tukiryhmän nimi siellä tai sitten jonkun yhdistyksen
nimi, joka on perustettu sitä varten, että se
kerää rahaa vaalikampanjaa varten, niin sen informaation
merkitys ei ole kyllä kovinkaan suuri. Ja sitten täytyy
sanoa, että vielä jos on televisioilmoituksia — allekirjoittaneella
ei ole ollut — niin sitten, että sinne täytyy
vielä laittaa se maksaja, niin tätä vielä jossakin
vaiheessa kannattaisi miettiä, ovatko ne välttämättömiä ja
voitaisiinko tehdä näin, että jos on
yksityishenkilö tai yritys, joka kokonaan suoraan kustantaa
sen ilmoituksen, niin silloin nimi tulee sinne mukaan.
Ennakkoilmoitukset: osa ilmoitti, osa ei. Minun täytyy
sanoa kokemuksesta, että se on kauhean vaikea tehdä sitä ennakkoilmoitusta,
eli tässä suhteessa voi kysyä, onko se
kauhean tarkoituksenmukainen.
Ja kolmas on kyllä sitten se, että laki on
aika tulkinnanvarainen. Vaikka minä olen ollut perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja, kun tätä tehtiin, niin täytyy
sanoa, että tulkinta ei ole välttämättä kovinkaan
helppoa, ja tässä suhteessa varmasti neuvontaa
tarvitaan.
Lopuksi haluan vain todeta, että Venäjällä on tuo
askel vielä pitemmällä. Kun olin seuraamassa
siellä presidentinvaaleja, siellä oli jokaisen vaalihuoneiston
seinällä kaikkien ehdokkaitten henkilötiedot
ja cv:t, mutta siellä oli myöskin tiedot omistuksesta
ja tuloista, ja siellä muun muassa kävi ilmi,
että presidenttiehdokas Vladimir Putinilla oli 18 neliömetrinen
autotalli Pietarissa, että hyvin tarkasti sielläkin
kyllä nämä taustat kerrotaan ehdokkaista.
(Matti Saarinen: Oliko rehelliset vaalit?)
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Ongelmallista tässä vaalirahoituksessa ja
ennen kaikkea Valtiontalouden tarkastusviraston roolissa
on myös se, että valvonta-aika on hyvin lyhyt.
Tarkastusviraston valvontatehtävä päättyy
kertomuksen antamiseen eduskunnalle. Tämän jälkeen
ilmoitusvelvollisilla ehdokkailla ei ole minkäänlaista
velvollisuutta toimittaa tarkastusvirastolle lisätietoja
tai selvityksiä, joihin mahdolliset kantelut saattaisivat
antaa aihetta. Kun ajatellaan eduskuntavaalien 2007 mitä likaisinta
jälkipyykkiä, jota pestään vielä yli
viisi vuotta vaalien jälkeen tuomioistuimissa, niin tämä historialliseksi
mainostettu vaalirahoitusuudistus ei välttämättä sitä kuitenkaan
ole. Kun ajatellaan, että melko lyhyen ajan kuluttua vaalien
toimittamisesta Valtiontalouden tarkastusvirasto ei voi millään
tavalla kajota mahdollisiin vilppi-ilmoituksiin ja kanteluihin,
vaan voi ainoastaan todeta, että aika on kulunut umpeen
ja valvontatehtävä on päättynyt,
koska kertomus on jo annettu eduskunnalle. Siinä kohdassa
ainakin on paljon kehittämisen varaa, että tästä valvonnasta tulee
uskottavampaa.
Valtiontalouden tarkastusviraston kertomuksen sivulla 28 kuvataan
tapausta, jossa vaalirahaa annetaan välikäsien
kautta. Tuen saajan on aina ilmoitettava tieto välitetyn
tuen antajasta, jos tuki sisältää tällaista
välitettyä tukea vähintään
1 500 euroa. Tämän säännöksen
noudattamisen valvonta on kertomuksen mukaan erittäin haasteellista,
mikä tarkoittanee sitä, että on käytännössä mahdoton
tehtävä. Lopputuloksena voi olla tilanne, jossa
tuen ensisijainen kerääjä tulee ilmoitetuksi
huomattavana tukijana ilman, että tämä on
siirtänyt niin sanottuja omia varojaan tuen saajalle. Nykykäytäntö voi
siis johtaa aivan vääristyneeseen kuvaan siitä,
kuka tai ketkä ovat todellisia vaalirahan lahjoittajia,
jotka voivat olla sellaisia henkilöitä, jotka
eivät halua, että heidät yhdistetään
tähän ehdokkaaseen lainkaan.
Arvoisa puhemies! Kun olen lukenut Valtiontalouden tarkastusviraston
nyt käsittelyssä olevan kertomuksen, en voi olla
pohtimatta sitä, onko ollut vahinko vai ihan tavallinen
lakiin jätetty aukko, joka sallii vaalirahoitusmarkkinoilla pitkälti
vanhan menon jatkumisen, sillä kiinnijäämisriski
kaikenlaisesta vilpistä on todella pieni. Valtiontalouden
tarkastusviraston tarkastusoikeuksien rajoitukset taisivat olla
Matti Vanhasen johtamalla hallituksella päämäärä.
Lopputuloksena historiallisesta uudistuksesta seurasi se, että Valtiontalouden
tarkastusvirasto käytännössä on
ikään kuin postikonttori, joka hoitaa sen, että saa
tarvittavan määrän ilmoituksia, ja karhuaa
niitä sitten uhkasakkoon vedoten, jos niitä vapaaehtoisesti
ei toimiteta sinne virastoon. Sitten itse tämä tarkastus
tapahtuu sillä tavalla, että lomakkeet katsotaan
läpi ja sitten pyydetään tarkennuksia
ilmoitusvelvollisilta henkilökohtaisesti, jos ilmoitus
muodollisesti ei täytä kaikkia yksityiskohtaisia
vaatimuksia, eli tarkastus käytännössä on
varsin muodollinen ja näennäinen.
Ilmoitusvelvollisilla ei ole tämmöistä varsinaista
kirjanpitovelvollisuutta vaalikampanjansa kuluista ja rahoituksesta,
mutta käytännössä kuitenkin
jokainen ehdokas joutuu laskemaan tulot ja menot kampanjassa yhteen
tavalla tai toisella. Varsinaista kirjanpitoa siitä ei
tarvitse pitää, mutta laskelmat kuitenkin käytännössä on
pakko tehdä.
Tarkastusvirastolla ei ole tarkastusoikeutta tai muutenkaan
mahdollisuuksia paneutua siihen varsinaiseen kampanjakuluaineistoon,
tositteisiin jne., koska sitä mahdollisuutta ei heille
ole annettu, joten on hankalaa käytännössä sitten puuttua
mihinkään puutteisiin, mitä siellä voi
olla. Valtiontalouden tarkastusviraston kertomuksessa todetaankin
hyvin selväsanaisesti, kuinka ilmoitusvelvollisuuden olennaisten
sisällöllisten virheiden tunnistaminen vaalirahoitusvalvonnassa
on keskeinen haaste. Toivoisinkin, että tähän keskeiseen
haasteeseen tartutaan ja mahdollisimman nopeasti.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Aivan niin kuin täällä on
todettu, minäkin haluan vielä painottaa sitä,
että olihan tämä laki ja sen mukainen
toiminta valtava ja selvä edistysaskel. Korostan sitä,
että kirjoitetaan täällä mitä pykäliä tahansa,
niin julkisuus toimii ennalta ehkäisevänä. Henkilökohtaisesti
sanon niin, että minulle tuli siihen ennakkoilmoitukseen
yksi lyöntivirhe, löin yhden nollan liikaa. En
muista nyt, kuka oli, mutta vieras ihminen kuitenkin ihmetteli,
mistä tulee 50 000, kun oli tarkoitus laittaa
5 000 tulopuolelle, eli joku seuraa netissä näitä ilmoituksia.
Sain tällaisen palautteen ja sitten otin yhteyttä Valtiontalouden
tarkastusvirastoon, ja tämä lyöntivirhe
korjattiin. Olen saanut henkilökohtaisesti tällaisen
palautteen. Korostan tämän ennalta ehkäisevän
toiminnan merkitystä. Niin kuin kaikessa tarkastustoiminnassa,
kaikessa tilintarkastustoiminnassa, sitä pitää peilata
sitä vasten, mitä tapahtuisi, jos ei olisi minkäänlaista
tarkastusta eikä tarkastusjärjestelmää.
Täällä on tullut hyviä näkökulmia
esimerkiksi kuntavaaleihin. Olen samaa mieltä siitä,
että siinä pitäisi turhaa byrokratiaa
välttää. Ei pelkästään
kuitenkaan joku alaraja sinänsä pelasta, vaan
nyt, jos missä, kuntavaaleissa tulisi katsoa, missä asemassa
henkilö käy vaaleja. Pienelläkin rahamäärällä voi
sitoutua sellaisiin rooleihin ja tilanteisiin, että omassa
kotikunnassaan joutuu sitoutumaan jonkinlaisiin — otan
esimerkiksi asemakaavaratkaisut. Ne voivat olla muitakin, ne voivat
olla joitain sidonnaisuuksia vaikkapa paikkakunnan pankkeihin. Näin
ollen aika pienelläkin tuella voidaan yrittää ehdokasta
sitouttaa jonkun kunnan organisaation ulkopuolisen tahon toimintoja
sympatiseeraamaan ja tukemaan. Ainakin, mielestäni, pitäisi
lautakuntien puheenjohtajien, hallituksen puheenjohtajien ja valtuuston
puheenjohtajien antaa, jos ja kun ovat seuraavissa vaaleissa ehdolla,
ilmoitus, miten heidän rahoituksensa on järjestynyt.
Siellä voidaan muutamalla satasellakin luoda sellainen
sitouttava suhde.
Sitten kirjanpitovelvollisuuteen viittasi edustaja Kantola.
Tarkastusvaliokunnan keskusteluista ei nyt voi sen enempää puhua
kuin että kaiken, mitä olemme kirjoittaneet, olemme
siellä sanoneet ja se näkyy mietinnöstä.
Mutta kun valiokunnalla on mahdollisuus olla aloitteellinen ja tehdä esityksiä,
niin tämänkaltaiset asiat kuin kirjanpitovelvollisuus
ja kuntavaaleissa alaraja, välitetty tuki- tai myyntitoiminta,
mikä sillä kentällä on vielä tulkinnanvaraista,
ja myöskin tyyppiä vaikka kampanjakatto voisivat
olla sellaisia, että kun lainsäädäntöä kehitetään,
niin varmaan näillä rasteilla käydään,
ja näistä asioista olisi aiheellista minun mielestäni
puhua. Kuitenkin toteaisin, että tämä perusasia
on raiteilla, että kun tätä hiukan vielä hiotaan,
niin tästä tulee tosi hyvä timantti.
Sanni Grahn-Laasonen /kok:
Arvoisa puhemies! Uusi vaalirahoituslaki tuli tarpeeseen, ja siitä olemme
olleet täällä varmasti kaikki samaa mieltä.
Se on paitsi lisännyt luottamusta, mahdollisesti myös
madaltanut kynnystä osallistua poliitikkojen vaalikampanjoiden
rahoittamiseen, kun pelisäännöt ovat
selkeät. Muutamia korjauksia kuitenkin toivotaan ja tarvitaan.
Ilmoittamisen taakka tuntuu kohtuuttomalta, kun kyse on kuntavaaleista
ja erityisen pienistä kampanjabudjeteista. Pahimmillaan
monimutkainen laki karkottaa kiinnostuneita kuntavaaliehdokkaita
ja korottaa kynnystä lähteä mukaan. Lisäksi
maksajan ilmoittaminen vaalirahailmoituksissa on aiheuttanut lähinnä hämmennystä.
Koska
suurin osa ehdokkaista kierrättää suositusten
mukaisesti rahoituksensa tukiyhdistyksen kautta, ei se myöskään
kerro mitään todellisesta maksajasta. Tästä voitaisiin
hyvin luopua.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on ollut
puhetta näistä sidonnaisuuksista, jotka olisi
hyvä ainakin puheenjohtajatasolla kunnissakin ilmoittaa.
Mielestäni ajatus on hyvin kannatettava. Meillehän
tänne eduskuntaan on nyt 23. päivä helmikuuta
tuotu tiedoksi valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle valtioneuvoston
jäsenten sidonnaisuuksista. Tämä on minusta
erinomainen malli, jolla voitaisiin edetä kuntatasolla,
elikkä henkilöillä, jotka ovat merkittävissä tehtävissä omissa
kunnissaan, olisi velvollisuus aivan samalla tavalla kertoa osakeomistuksista
ja muista omistuksista yrityksissä, elinkeinon- ja ammatinharjoittamisessa,
minkälaista varallisuutta ja minkälaisia tehtäviä heillä on
näissä yhteisöissä, ja myös
siitä, minkälaisia velkoja heillä on
ja minkälaisia luottamustehtäviä kaiken
kaikkiaan.
Tämä vaikuttaa minusta hyvin käyttökelpoiselta
mallilta. Jos tätä sidonnaisuuspuolta halutaan
viedä eteenpäin kuntatasolle, niin ainakin kaupunginhallituksen
puheenjohtajisto kokonaisuudessaan ja myös valtuuston puheenjohtajisto ja
samaten kaikkien lautakuntien puheenjohtajat olisi hyvä saada
tämmöisen ilmoitusvelvollisuuden piiriin. Mutta
sitten kuitenkaan, kuntapolitiikassa kun olen liki 30 vuotta ollut,
se ei välttämättä riitä,
koska siellä saattaa olla sellaisia henkilöitä lautakunnissa
ihan rivijäseninä, jotka pääsevät
manipuloimaan ja vaikuttamaan hyvin voimakkaasti omiin bisneksiinsä,
vaikka ravintolatoiminnassa pystyvät hankkimaan helposti tontteja,
parkkipaikkoja ja erilaisia etuja, vaikka eivät olisi itse
siinä puheenjohtajan tehtävässä. Sen
takia nämä sidonnaisuudet olisi hyvä saada esille
myös kuntapolitiikassa. Voitaisiin tietysti aloittaa se
puheenjohtajistosta.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kiinnitän vielä huomiota edustaja
Pauli Kiurun puheenvuoroon siltä osin, kun hän
ehdotti, että kampanjakulut pitäisi säätää tuloverotuksessa vähennyskelpoisiksi.
En ollut ihan varma, esittikös hän tämän
vakavissaan vai keventävänä osana. Jos
hän esitti sen vakavissaan, niin toivon vakavissani minäkin,
että edustaja Kiuru jatkaisi ajatteluaan vähän
pitemmälle ja miettisi, mihin se käytännössä tulisi
johtamaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pirkko Ruohonen-Lernerin esitys siitä,
että sidonnaisuudet tulisivat myös kuntatasolla
julkisesti nähtäviksi, on hyvä. Toki
se on nyt esitetty vaan täällä keskustelutasolla,
mutta semmoiseen vapaaehtoisuuteen voidaan toki kansanedustajat myös
omalla paikkakunnallaan kannustaa. Meillähän Vantaalla
on juuri tällainen käytäntö tulossa,
että Vantaan valtuutetut ilmoittavat vapaaehtoisesti sidonnaisuutensa.
Toivoisin, että me kansanedustajat, jotka olemme itse valtuustossa
mukana, veisimme sitä esimerkkiä omille paikkakunnillemme.
Kun istumme siellä samoissa päätöksentekopaikoissa,
niin lähtisimme ajamaan sitä, että tulisi
tämmöinen trendi, että voisimme avoimesti
näyttää kaikki sidonnaisuutemme. Myös
tämä Pirkon mainitsema lautakuntatasolle ulottuva
sidonnaisuuden ilmoittaminen olisi tärkeätä nimenomaan,
jotta kaikki päätökset olisivat hyvin
läpinäkyviä. Siten se voisi lisätä myös poliittista
uskottavuutta ja kiinnostusta joiltain osin myös politiikkaan.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Itsekin kiinnittäisin huomiota siihen, että jos
ryhdytään vaalirahoituskustannuksista vaatimaan,
että ne olisivat verotuksessa vähennyskelpoisia
menoja, niin mentäisiin kymmeniä vuosia taaksepäin
kehityksessä. Muistelen vielä aikoja, jolloin
tavalliset palkansaajat saivat vähentää veroilmoituksessa
silmälasien hankintakustannukset, apteekkilaskut, lääkärikustannukset
siltä osin kuin ei saanut Kelalta palautuksia. Viimeisten
kymmenien vuosien aikana on luovuttu näistä ja
monista muista vähennyskelpoisista menoista verotuksessa,
joten sitä en pidä ollenkaan mahdollisena, että mentäisiin
järjestelmään, jossa vaalikustannukset
olisivat ikään kuin vähennyskelpoisia
tulonhankkimismenoja.
Keskeinen asia minusta tässä vaalirahoituskysymyksessä on
se, että me saisimme kampanjakatot aikaiseksi kaikissa
vaaleissa, kunnallisvaaleissa, eduskuntavaaleissa ja europarlamenttivaaleissa,
koska nythän ehdokkaat eivät ole millään
tavalla samalla viivalla, koska ne, joilla on hyvät suhteet,
saavat firmoilta paljon vaalirahaa ja sitten saavat vielä huomattavia
alennuksia lehti-ilmoituksista, kun sellaisia mahdollisuuksia ei ole
tavallisilla ehdokkailla. Nämä tietynlaiset vaalirahoitusedut
kohdistuvat usein sellaisiin henkilöihin, joilla on varallisuutta
entuudestaan paljon enemmän ja vaikutusvaltaa muutenkin,
ja sitten myös ne tuet kohdennetaan usein tällaisille henkilöille,
ja tavallisilla ihmisillä ei ole juuri minkäänlaisia
mahdollisuuksia menestyä vaaleissa.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Jos tähän vakavaan keskusteluun
toisi pienen kevennyksen, kun ollaan tässä nyt
jo loppupuolella: Minä entisenä reviisorina pyrin
olemaan 80-luvun lopulla eräissä Jyväskylän
kaupungin kunnallisvaaleissa rehellinen ja luettelin sitten ilmoituksessa,
missä kaikissa luottamustehtävissä minä sillä hetkellä olin
alkaen kaupungin eri tehtävistä, seurakunnan eri
tehtävistä, osuuskaupasta, osuuspankeista, puoluetoiminnasta,
urheiluseuratoiminnasta. Minun äänimääräni
kunnallisvaaleissa putosi lähes 200 ääntä,
ja syynä oli se, että eihän tuo Tuupainen
kerkeä mihinkään, kun se on nyt jo näin
monessa hommassa mukana. Että rehellinen pitää olla,
mutta täytyy katsoa, kuinka rehellinen.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Ruohonen-Lerner viimeisessä puheenvuorossaan
perusteli kampanjakattoa, euromääräistä kattoa,
sillä, että nykytilanteessa ehdokkaat eivät
ole keskenään tasavertaisessa asemassa. Kampanjakattoa
voidaan perustella tai sitä voidaan vastustaa, mutta on
täyttä haihattelua kuvitella, että ehdokkaat
voisivat lähtökohdiltaan olla keskenään
kaikilta osin tasavertaisessa asemassa. Totta kai kampanjakatolla
voidaan se varmistaa, että kukaan ehdokkaista ei voi käyttää huikean
paljon enemmän varoja kampanjaansa kuin joku toinen ehdokas,
mutta on lukuisia muita tekijöitä, edustaja Ruohonen-Lerner, jotka
asettavat ehdokkaat keskenään erilaiseen asemaan
ja joita ei voida tai ei pidä ryhtyä lainsäädännöllä sääntelemään.
Tarkoitan esimerkiksi ilmaisen julkisuuden määrää,
joka usein on paljon paljon arvokkaampaa kuin maksetut ilmoitukset.
Meillä on vuosien ja vuosikymmenten varrella ollut talossa edustajia,
jotka ovat tehneet hienon urheilu-uran tai esiintyneet viihdetaiteilijoina
tai toimittajina tai muulla tavoin julkisuuden henkilöinä,
eikä ole mitään keinoa, millä se
etu, jonka nämä henkilöt ovat saaneet
tästä ilmaisesta julkisuudesta televisiossa, radiossa,
lehdissä, voitaisiin tasoittaa muiden ehdokkaiden hyväksi.
Minkäänasteinen vaali-ilmoittelu ei voi korvata
vuosien näkyvyyttä televisiossa. Tämä yhtenä esimerkkinä.
Toinen esimerkki: Meillä on ehdokkaita, jotka ovat
komeita, ja sitten ehdokkaita, jotka ovat vähemmän
komeita. Minäkin olisin saanut paljon enemmän ääniä kaikissa
vaaleissa, jos olisin ollut esimerkiksi edustaja Pertti Salolaisen
näköinen tai edes edustaja Kimmo Sasin näköinen. (Naurua)
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz on paljolti oikeassa,
mitä tulee tähän ilmaiseen julkisuuteen
joidenkin henkilöitten kohdalla. Mutta itse tarkoitin lähinnä sitä,
että kun Tarastin työryhmä perustettiin
selvittämään puolue- ja vaalirahoitukseen
liittyviä ongelmia ja valmistelemaan sitä lainsäädäntöä,
niin parlamentaarisessa työryhmässä oli
edustus kaikista eduskuntapuolueista ja työryhmän
enemmistö oli sitä mieltä, että tämä kampanjakatto
pitää saada, jotta voidaan ehkäistä kilpavarustelu
näillä vaalirahoitusmarkkinoilla, mutta valitettavasti,
kun tämä työryhmän hyvä esitys
meni hallitukseen, erityisesti Ruotsalainen kansanpuolue ja sitten
kokoomus torppasivat sen. Hallituksesta tuli sitten semmoinen esitys,
josta tämä kampanjakatto oli otettu kokonaan pois,
tämä kulukatto, ja sillä tavalla keskeisin
tavoite vaalirahoitusuudistuksessa pilattiin sillä, että otettiin
se katto pois sieltä. Valitettavaa.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! On aivan totta, niin kuin edustaja Zyskowicz
sanoi, ettei ole mitään keinoja, että me
kaikki ehdokkaat olisimme täysin tasavertaisessa asemassa,
kun me lähdemme vaaleihin, ja annoitte siitä varsin hyviä esimerkkejä.
Mutta onhan se aivan selvä, että kampanjakatto
on yksi asia, millä me voimme edistää sitä,
että ihmiset ja ehdokkaat ovat tasavertaisessa, yhdenvertaisessa
asemassa siinä lähtölaukauksessa, kun
lähdetään vaaleihin. Miksi ihmeessä me
emme kannattaisi sitä keinoa niistä kaikista,
minkä me voimme toteuttaa, koska on niin monia, joita edustaja
Zyskowicz ansiokkaasti luetteli, joihin me emme voi vaikuttaa?
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun edustaja Modig käytti
edellisen puheenvuoron, niin en malta olla sanomatta, että edustaja
Modig esimerkiksi monivuotisena televisiokasvona, radioäänenä ja
toimittajana on aivan eri asemassa kilpailussa jonkun saman vaalipiirin
saman puolueen tuntematonta ehdokasta vastaan. Tällöin
voisi olla tämän tuntemattoman ehdokkaan ainoa
mahdollisuus kilpailla edustaja Modigin kanssa, edes yrittää kilpailla
edustaja Modigin kanssa, se, että hän satsaisi
niin paljon enemmän tähän vaalikampanjaansa.
Eli tarkoitan sitä, että kampanjakattoa voidaan
puolustaa ja sitä voidaan vastustaa, mutta mitään
sellaista keinoa ei käytännössä ole,
jolla täysin tuntemattomat ehdokkaat voisivat pärjätä niitä vastaan, jotka
ovat hyvin tunnettuja esimerkiksi sen vuoksi, että ovat
olleet pitkään eduskunnassa, kuten minä itse.
Toisaalta joku voi sanoa, että juuri iso kampanja on se
ainoa, jolla tällainen uusi, tuore, tuntematon kasvo voi
yrittää kilpailla jonkun sellaisen ehdokkaan kanssa,
joka syystä tai toisesta on jo entuudestaan hyvin tunnettu.
Keskustelu päättyi.