Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen tavoitteenahan
on ennen kaikkea edistää hoidon jatkuvuutta ja
potilasturvallisuutta mahdollistamalla potilaan ajantasaisten tutkimus-,
lääkitys- ja hoitotietojen saatavuus.
Palvelujen saatavuuden edistäminen asuinpaikasta riippumatta
on nimenomaan kansalaisten parasta palvelua.
Sähköiset palvelut ja sähköinen
asiointi ovat suurimmalle osalle meistä kansalaisista jo
arkipäivää tavalla jos toisella, mutta
tässä esityksessä on tietenkin erityisen
tärkeää huomioida se, että kyseessä ovat
erittäin arkaluontoiset asiat, joitten tietosuojan pitää olla
kunnossa, kun rekistereitä yhdistetään,
elikkä virheitä ei saa tulla. On myös
varmistettava, että ikääntyvä väestö voi
sujuvasti omaksua sähköisten lääkemääräysten käyttöönoton.
Lukuisat esimerkit ovat osoittaneet, että ikääntyville
ihmisille vain paperille kirjoitetut asiat ovat konkreettisia. Datan
liikkuminen tietoverkoissa voi myös hämmentää.
Kaiken kaikkiaan on erinomainen asia, että tämän
esityksen myötä hoitavalla henkilöstöllä on käytössään
kattavat tiedot potilaan aiemmasta hoidosta ja lääkityksestä.
Hoidon taso ja vaikuttavuus paranevat varmasti, ja päällekkäisyyksiltä voidaan
välttyä. Tämä tuo pidemmän
päälle myös kaivattuja säästöjä ilman,
että hoidon taso laskee.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Kun en päässyt
ensimmäiseen käsittelyyn, niin muutama sana tästä esityksestä.
Elikkä tällä esityksellä todellakin
otetaan jälleen yksi askel kohti yhdenmukaisempia ja toiminnallisempia
tietoverkkoja sosiaali- ja terveydenhuollon alalla. Polttopisteessä ovat
tietosuoja, tietojen kattavuus sekä toiminnan luotettavuus
ja tehokkuus. Sosiaali- ja terveysalan palvelujen kohdalla
uusien järjestelmien käyttöönotto tulee
tehdä maltillisesti. Mahdolliset kasvukivut tai tekniset
ongelmat aiheuttavat aina asiakkaille hankaluuksia, ja niitä me
emme halua tässä talossa yhtään
enää lisää.
Sähköisen lääkemääräyksen
käyttöönotto on sujunut pääpiirteittäin
oikeinkin hyvin. Silti edelleen edetessämme meidän
tulee noudattaa erityistä varovaisuutta. Ehkä vieläkin
suuremmat riskit kuin toimintahäiriöt piilevät
järjestelmien tietosuojassa. Ongelmat tietosuojassa ovat
aina varsin vakavia. Tilanne korostuu sosiaali- ja terveydenhuollon
järjestelmissä, joissa liikkuu arkaluontoista
tietoa. Siksi kaikille sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmille
tulisi määrittää vaatimukset,
joiden on täytyttävä ennen kuin järjestelmä otetaan
kokonaisuudessaan käyttöön. Näillä säännöksillä varmistettaisiin
osaltaan asiakas- ja potilastietojen asianmukainen käsittely sekä tietosuoja
ja tietoturvallisuus.
Arvoisa herra puhemies! Sähköisten järjestelmien
hyödyntäminen on tärkeä kehityskulku.
Se, että meillä on vielä sosiaali- ja
terveydenhuollossakin erilaisia järjestelmiä,
jotka eivät seurustele keskenään, on
ongelma niin tietosuojan kuin tehokkuudenkin kannalta, ja ihminen,
potilas, aina siinä sitten myös osittain kärsii.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on korostanut mietinnössään,
miten tärkeää on, että potilasta hoitavalla
ammattihenkilöllä on Kanta-palvelujen kautta saatavilla
mahdollisimman kattavat tiedot potilaan aiemmasta hoidosta ja lääkityksestä,
ja tietysti tietojen kattavuus on tärkeää esimerkiksi
potilaan kokonaislääkityksen arvioinnin ja lääkkeiden
haitallisten yhteisvaikutusten välttämisen kannalta.
Tämä on hyvä esimerkki siitä,
miten järkevällä tavalla toimiva tietojärjestelmä voi
parantaa hoitoa ja ennalta ehkäistä myös
ongelmia. Haluan kiittää myös substanssivaliokuntaa,
joka työstäessään omaa mietintöään
otti huomioon kriittisen kansalaispalautteen, jota me kaikki kansanedustajat
saimme.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Myös korostan sitä, kuten
Taimelakin sanoi, että on paljon tullut palautetta varsinkin
pieniltä lääkäriyrityksiltä.
He ovat maininneet, että tietotekniikka on olemassa mutta
pienellä alkupääomalla käyntiin
lähtenyt yritys ei kovin äkkiä voi investoida
komponentteihin, jotka maksavat useita tuhansia euroja. Siinä mielessä valiokunta
on ottanut hyvän kannan, että sähköiseen
lääkemääräykseen olisi
syytä siirtyä vuoden 2015 alussa, ja mikäli
vuotuinen reseptimäärä on alle 5 000
kappaletta, niin silloin voitaisiin tätä siirtää 2017
alkuun. Muistan, että myös sosiaali- ja
terveysvaliokunnan puheenjohtaja Rehula sanoi, että tämänkin
jälkeen sitten, jos on jotain poikkeusoloja, voitaisiin
katsoa tätä siirtymisasiaa.
Keskustelu päättyi.