4) Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun
lain muuttamisesta
Valto Koski /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Vähän asiaan kuulumattomana
aluksi haluan todeta, että niin arvokas keskustelu kuin
täällä Ahvenanmaan asiasta käytiin,
se tuntui aika pitkästyttävältä sen
takia, että kuvittelin tämän pienen asiani
voivani käsitellä huomattavasti nopeammin, sen
takia että olen varautunut olemaan eräässä tilaisuudessa
Kouvolassa kello 18. (Ed. S. Lahtela: Puhuja voi lyhentää puheenvuoroaan!) — Arvoisa
puhemies! Ed. Lahtelan huomautuksen olen ottanut jo huomioon, pöytäkirjoista
voi tarkastaa.
Tällä lakiesitykselläni tavallaan
on liittymäkohtia nyt eduskunnan käsittelyssä olevaan
lakiin hallituksen esityksessä 20/2002 vp. Voidaan sanoa,
että tämä on osin rinnakkaislaki, jonka
tarve on syntynyt valiokuntakäsittelyn yhteydessä. Siinä yhteydessä kun
on syntynyt tällainen tarve, niin tietysti on toivottavaa,
että voitaisiin tämä asia näillä valtiopäivillä käsitellä sen
lain yhteydessä.
Tämä lakiesitykseni koskee yksityisestä turvallisuuspalvelusta
annetun lain muuttamista, ja siinä on esitetty lisättäväksi
12 päivänä huhtikuuta 2002 yksityisistä turvallisuuspalveluista
annetun lain 282/2002 46 §:ään
uusi 4 momentti; 47 §:ään uusi 4 momentti;
48 §:ään uusi 4 momentti; ja 49 §:ään
uusi 3 momentti; sekä 50 §:ään
vielä uusi 4 momentti, jotka selviävät
lakiesitykseni pykäläsisällöstä.
Rouva puhemies! Ehkä muutama sana vielä näistä perusteluista,
joissa todetaan, että yksityisiä turvallisuuspalveluja
koskevan lain mukaan vartioimisliike saa teettää vartioimistehtäviä vain sellaisella
palveluksessaan olevalla, jonka hyväksyminen vartijaksi
on voimassa. Vastaava vaatimus koskee hyväksymistä edellyttäviä turvasuojaustehtäviä.
Hyväksymisen peruuttamistoimenpiteiden kohteeksi joutuneet
henkilöt eivät kuitenkaan selvityksen mukaan säännönmukaisesti
ilmoita hyväksymisten peruuttamista työnantajille.
Siten tilanne käytännössä ei
vastaa lain vaatimuksia.
Tässä esitän, että tilannetta
tulee muuttaa niin, että vartioimis- ja turvasuojausliike
saa tiedon sen palveluksessa olevan vastaavan hoitajan, vartijan
tai turvasuojaajan hyväksymisen peruuttamisesta sekä vartija-
tai turvasuojaajakortin haltuunotosta. Näin asiaa voitaisiin
ajanmukaistaa ja saada asia muiltakin osin päivän
tasalle.
Oikeastaan tältä osin riittää.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Koska ed. Koskella oli kiire eteenpäin
tärkeässä maakunta-asiassa, niin haluan
tässä käyttää vähän
laajemman puheenvuoron, missä käsitellään
vähän enemmänkin tätä yksityisten
turvapalvelujen alaa nimimerkillä "Vähän
kokemusta omaava". Tämän pohjalta, mitä tässä ed.
Kosken aloitteessa todetaan ja mitä ed. Koski perusteli, tämä on
erinomaisen hyvin sattunut tärkeään asiaan,
sellaiseen asiaan, mitä juuri käsitellään
ja missä on oleellisia osia se, että ammattiluvan
hyväksytystä voimassaolosta ollaan valmiita ilmoittamaan
sille, jonka tehtävänä on valvoa ja ylläpitää sitä järjestelmää,
niin että nämä yksityiset turvapalvelut
ovat uskottavia ja myöskin poliisin hyväksymiä.
Mutta tähän laajempaan näköalaan:
Tämä yhteiskunta muuttuu entistä enemmän
siihen, että turvattomuus, sisäinen yleinen turvattomuus,
lisääntyy koko ajan. Kun tätä asiaa
nyt valiokuntatasolla käsitellään, tätä ennen
on käsitelty sekä käsitellään
tämän jälkeen — erityisen hyvänä asiana
näen, että erityisesti hallintovaliokunnassa — niin
tulee tulevaisuudessa ottaa laajempi ja vahvempi kanta siihen, meneekö tämä yhteiskunta
kokonaan siihen, että joudutaan rakentamaan kaikki elämä näitten
yksityisten turvapalvelujen varaan. Ehkä vähän
voisi sanoa sulkeissa "kaikki turvapalvelu", mutta normaali kansalainen
tulee kohta kohtaamaan elämänsä sellaisena,
että kansalainen tuntee, että hänen turvapalvelunsa
ja turvallisuutensa takaavat yksityiset liikkeenharjoittajat, jotka
tästä turvallisuudesta vastaavat. Kysynkin, onko
tämä oikea suunta tällä yhteiskunnalla,
että me ajamme tätä tähän
päivään.
Eduskunnan tahto ja tavoite ei varmasti ole näin olemassa.
Se on vain voimavara- ja resurssikysymys, kysymys siitä sitten,
onko olemassa niin, että muuttuva yhteiskunta suosii tavalla
tai toisella tätä rikollisuutta laajemmin niin,
että näiden turvapalvelujen turvaaminen ja saatavuus
pitää hoitaa yksityiseltä puolelta, kun
virallisen järjestelmän — tarkoitan sillä poliisijärjestelmää ja siihen
liittyvää yleistä turvallisuutta — rahoitus ei
riitä eli niitä palveluja ei ole riittävästi
saatavissa.
Ihmettelenkin sitä muuttuvaa maailmaa, mistä tämä johtuu.
Onko tämä rikollisuuden ja turvattomuuden kasvatustyö jossain
maankolkassa tai maailmankolkassa sellainen, että se tuottaa entistä enempi
tämmöistä järjestäytynyttä rikollisuutta,
mitä varten näitäkin yksityisten turvapalvelujen
turvaamistoimenpiteitä yleensä tarvitaan. Sen
osalta asiaa pitää pohtia ja katsoa, mutta veikkaan,
että tämä menee tulevaisuudessa siihen
suuntaan entistä enemmän, että jokainen kansalainen,
joka asuu yksin asunnossaan, jos asunto on varsinkin vähän
syrjässä, joutuu tekemään sopimuksen
jonkun turvapalvelujen tuottajan kanssa, jotta hänen elämänsä olisi
vähän turvallisempaa ja turvatumpaa.
Ehkä jos täällä tulee riittävän
suuret markkinat, markkinat ovat valtavassa kasvussa, riittävän
suuret markkinat, niin se hinnallisesti voi olla myöskin
kilpailukykyinen ja käypäinen ja siihen liittyen
sitten monia muita vartiointiasioita, mitä liittyy lämpöön,
veteen ja valoon, voisi olla myöskin tässä asiassa
tähän liitettävissä niin, että se
voisi olla myöskin sille maksajalle kustannustehokasta.
Rouva puhemies! Sellaiseen asiaan tässä asiassa,
mikä liittyisi vähän niin kuin keveämmällä ja
pehmeämmällä pohjalla. Nämä turvapalvelujen
tuottajafirmat, yksityiset yrittäjät, ovat rakentaneet
yhdessä yhteiskunnan kanssa sellaisen lainsäädännön
tähän asiaan, että niin sanottuja turvatoimenpiteitä ei
voida myydä kuin hyväksytystä liikkeestä hyväksytyn
yrittäjän ja hyväksytyn työntekijän
voimin ja niitä palveluksia vain sitä kautta tarjoten.
Tähän asiaan voi todeta, että tämä on
aika mahdoton tilanne.
Kun itse toimin yrittäjänä Luumäellä,
siellä ei tällaisia palveluja ole saatavissa;
oli kyllä saatavissa, oli. (Ed. Kekkonen: Tarvitsisiko
niitä?) — Ed. Kekkonen, ehdottomasti tarvitsee.
En tätä puheenvuoroa käyttäisi,
ellei niitä tarvittaisi. — Siellä muutamien
yrittäjien kesken tätä asiaa hoidettiin
ja maksettiin ja oli erinomaisen hyvät palvelut olemassa,
mutta nämä muut yrittäjät, jotka olivat
siinä välissä, toimivat vapaamatkustajina eivätkä maksaneet
sitä pottiansa, mikä periaatteessa olisi elättänyt
sen liikkeen ja turvapalvelujen tarjoajan niin, että palvelut
olisivat olleet siellä paikan päällä,
jolloin tapahtui niin, että palvelujen tarjoaja ei kustannustehokkaasti
kyennyt niitä tarjoamaan, jolloin yrittäjän
toteamus oli, että sieltä paikkakunnalta on vetäydyttävä.
Sillä pohjalla tämä sopimuksemme
yrittäjän kanssa jäi voimaan edelleenkin:
Kun tapahtuu jotain epäilyttävää,
hälytys ohjautuu tälle turvapalvelujen tuottajalle
Kouvolaan, mikä on 50 kilometrin päässä paikan
päältä. Voi ajatella vain, että jos
on pahimmiltaan kysymys vaikka murrosta, niin murron suorittaja — sen
verran selvyyden vuoksi ed. Kekkoselle sanon, että sieltä meidän
puulaakista ei ole paljon mitään vietävää — jos
jotakin on olemassa, niin kaikkine kamoinensa on hävinnyt
sellaiseen paikkaan, että on täysin tavoittamattomissa
olemassa. (Ed. Kekkonen: Toiseen suuntaan kokonaan!) — Tähän
nähden voisi nähdä niin, että suuntaan
taikka toiseen on poistunut ja paikalta ei löydy mitään.
Kun tätä asiaa on yritetty selvittää niin,
että hälytys voisi ohjautua johonkin lähiseudulle
sellaiselle aktivistille kuin ed. Kekkonen ja itse tässä esimerkiksi
olemme olemassa, virkeät heräämään
yölläkin ylös ja katsomaan, mitä siellä kävi,
oliko hälytys pakkasen aiheuttama vaiko tuulen vai oliko
todella jostakin muusta, vakavammasta, kysymys, niin tätä ei
voida sinne ohjata, koska ei ole tällaista hyväksyttyä liiketoiminnan harjoittamislupaa
olemassa. Sen pohjalta toivoisin, että kun valiokunta tätä asiaa
käsittelee, siihen löytyisi myöskin sellainen
mahdollisuus, missä tämän hälytystehtävän
voisi kontrolloida, ottaa vastaan, joku muukin kuin vain se hyväksytty
liike.
Rouva puhemies! Vielä tähän asiaan:
Toivoisin, että löytyisi myöskin sellainen
järjestelmä — en nyt olisi ehkä ihan
valmis suoraan sanomaan, että pakotettaisiin — että kaikki
liiketoiminnan harjoittajat hyväksyen osallistuisivat tähän
asiaan, hyväksyisivät sen osasuorituksen, jolloin pienilläkin
paikkakunnilla olisi mahdollisuus saada laadukkaat turvapalvelut
niin, että ne olisivat siinä paikkakunnalla paikan
päällä. Tämä on ihan
puhtaasti yrittäjän näkemys, ja tähän
asiaan pitäisi tässä tasavallassa kiinnittää huomattavan paljon
enemmän huomiota.
Rouva puhemies! Toivon, että tässä myöskin tämän
asian jalostuessa eteenpäin löytyisi sellainen
kustannustehokas tapa, millä yksin elävät
ihmiset, vanhukset, veteraanit, sairaat — ja miksei myöskin
nuorempikin kansa, ne, jotka tuntevat, että pitäisi
olla semmoinen, joka pitää huolta — olisivat
jonkin näköisen hälytyskentän
matkassa ja tietoisina siitä, että heidänkin
asiastaan kantaa joku huolta, ja tiettävästi se
huolenkantaja olisi yksityisiä turvapalveluja tarjoava
yritys. Tämän osalta tämä maailma
tulee muuttumaan, mutta toivottavasti nämä yksin
elävät ihmiset ja yrittäjät
eivät olisi ainoita maksajia tälle asialle, vaan yksityiset
turvapalvelut ja muu yhteiskunta, muun muassa poliisi, toimisivat
rinnakkain toinen toisiaan tukien.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Yksityisistä turvapalveluista
annetun lain uudistus on ollut voimassa viime vuoden lokakuun alusta
saakka, ja se on otettu monella taholla myönteisesti vastaan
muun muassa koulutuksen tehostumisen ja sen sisällön
uudistumisen vuoksi. Mutta, rouva puhemies, siihen on selkeästi
nyt muutaman kuukauden kokemuksella jäänyt muutamia
asioita ja heikkouksia, joita tulisi mielestäni uudelleen
miettiä.
Yksi sellainen on, että uuden lain mukaan vartija ei
enää saa kantaa luotiasetta kuin henkilösuojauksessa,
arvokuljetuksessa tai yhteiskunnallisesti merkittävien
kohteiden vartioinnissa. Vielä lain valmistelun aikana
aseenkantomahdollisuus oli, mutta täällä eduskunnassa
tämä otettiin pois. Uudistus on merkittävä heikennys niillä alueilla
varsinkin suurkaupunkien ulkopuolella, haja-asutusalueilla, joilla
poliisien, virkavallan, vähennys on ollut voimakkainta.
Suurissa kaupungeissa vartija saa poliisin apua murtohälytykseen
lähes viipeettä varsinkin, kun kysymyksessä on
niin sanottu todettu oikea hälytys. Pienellä paikkakunnalla
kuitenkin on niin, että operatiivisessa toiminnassa olevilla
vartijoilla on aivan eri lähtökohdat. Vartija
saattaa hälytystilanteessa joutua huolehtimaan oman hengen ja
terveyden lisäksi kohteessa olevien suojaamisesta varsin
pitkän aikaa ilman riittävää voimankäyttövälineistöä.
Viranomaisavun paikalle saaminen saattaa viivästyä,
koska kaikki tiedämme poliisien voimavarojen niukkuuden.
Hälytystilanteessa pitäisikin mielestäni
luotiaseen kanto sallia, jotta vartijat voisivat suorittaa tehtävänsä ja
turvata asiakkaiden hengen ja terveyden sekä huolehtia
myös omasta turvallisuudestaan.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä keskustelu on
nyt mennyt kovin kauas siitä yksittäisestä aloitteesta,
jonka ed. Koski täällä kävi
esittelemässä ja joka sinänsä on
ihan hyvä aloite.
Mutta jos rouva puhemies sallii, niin kun ed. Lahtela retorisesti
kysyi, onko suunta oikea, tarkoittaen ymmärtääkseni
näitä turvapalveluita, siis sitä, että tulee
yksityisiä turvaliikkeitä, yksityisiä turvavartijoita,
niin siihen on aika helppo vastata, että suunta ei ole
oikea. Sellaiset tehtävät ovat yhteiskunnan tehtäviä,
se on ihan selvä. Mutta on myös yhtä selvää se,
että yhteiskunta yksin ei näistä pysty
selviämään, ja sen takia tarvitaan erittäin
tiukkaa sääntelyä sen suhteen, miten
yksityiset turvaliikkeet toimivat. Tässä mielessä tämä ed.
Kosken esitys ja ehdotus on hyvin paikallaan.
Mutta sen verran ed. Lahtelalle haluaisin kyllä todeta,
että kun hän panee samaan riviin yritykset, yritystoiminnan,
niiden turvallisuuden, ja sitten vaikkapa vanhukset, niin ne eivät
kyllä ihan samaan kategoriaan sovi. Tuolloin puhutaan vähintäänkin
kahdesta eri turvallisuudesta, eikä niitä oikein
voi minusta käsitellä yhden lauseen sisällä.
Mitä tulee vanhusten turvallisuuteen, siihen, minkälaisia
pulmia heille saattaa tulla, tästähän on
julkisuudessa ollut hyvinkin vastenmielinen tapaus ihan muutaman
päivän sisältä, niin sillä puolella
on erittäin hyviä teknillisiä laitteita
kehitteillä, siis sen kaltaisia, joissa esimerkiksi dementoitunut
vanhus tai Alzheimerin tautia poteva vanhus kulkiessaan tietynlainen
ranneke kädessään on ikään
kuin valvonnan alla lähes koko ajan. Minusta sillä puolella
on vielä paljon tehtävää, mutta
se on olennaisesti eri asia kuin esimerkiksi yrityksen varjeleminen
varkaalta.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun tässä nyt on vähän
lipsuttu sinne sun tänne, niin ajattelin muutaman sanan
sanoa minäkin näistä turvapalveluyrityksistä.
Meillä on paikkakunnalla erittäin hyvin toimiva
turvapalveluyritys, joka on keskittynyt aika moneen asiaan. Ymmärrän,
että kun tämä yritys toimii, niin sen
suhteen ed. Kosken aloite on erittäin tarpeellinen, koska
yrityksen palveluksessa olevat toimivat niin monella alalla. He
käyvät muun muassa vanhainkodissa auttamassa yöaikaan,
jos tulee jotain avun tarvetta joidenkin potilaiden kanssa, kun
on yksi hoitaja tai pari hoitajaa, jotka eivät kaikkia
kenties saa siirrettyä, vallankin jos miehistä voimaa
tarvitaan. Siellä hoidetaan sähköpäivystyksiä,
erilaisia vika-asioita, polttoaineen itsejakelumittareitten hoitoa.
Olivatpa turvapalvelumiehet tässä vuosi pari sitten hetken
aikaa varalla varsinaisessa palokunnassa varamiehinä valmiina
lähtemään, mikäli tarvittiin,
kun paikallinen vpk vähän siinä kiukutteli lähtöjensä kanssa.
Jos näin monessa asiassa ja yhteiskunnan vastuullisissa
töissä toimitaan, en kyllä ymmärrä ed. Lahtelan
näkökantaa siihen, että sinne voitaisiin palkata
keitä hyvänsä ja vaikka kuka hyvänsä voisi
lähteä näihin hälytyksiin. Kyllä se
vaatii koulutuksen ja erittäin vakaan toiminnan ja sen ammattitaidon,
mitä siinä tehtävässä vaaditaan. Niiden
pitää olla kunnossa eikä voi olla, että sieltä vedetään
kuka sattuu mökistä mukaan, jos vain lähtövalmiutta
on.
Puhemies:
Kehotan tosiaan muistamaan ed. Kosken alkuperäisen
aloitteen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Yksityinen turvapalveluala on voimakkaasti
kasvanut, ja siksi on hyvä, että ed. Koski on
tehnyt muun muassa tämän aloitteen. Tälle alalle
on yhä enemmän tarvetta turvattomuuden lisäännyttyä.
Viittaan tässä nyt ed. Lepän kysymykseen.
Niin toivottavaa kuin on, että ampuma-asetta ei koskaan
tarvita, ja toivon, että tämä todella
näin menisi, niin kuitenkin aseen mukanaolo olisi kenties
seikka, joka olisi rauhoittamassa tilanteita ja luomassa sitä tunnetta,
että asetta ei myöskään tarvita.
Turvapalveluhenkilöiden tulee olla varustautuneet siten,
että kaikissa tilanteissa turvaa pystytään
tuottamaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Vastauksena ed. Rönnille voisin
todeta, että ed. Rönni varmasti puolittain tahallaan
ymmärsi puheenvuoroni sisällön aivan
eri tavalla kuin se oli tarkoitettu, ja siinä mielessä haluan tarkentaa
tätä asiaa. Ei voida ajatella, että kuka tahansa
tulisi kysymykseen, eivät ainakaan ne voi tulla missään
tapauksessa kysymykseen, jotka ovat tämän hyväksytyn
luvan ja kortin menettäneet. Mutta jos tässä asiassa
voisi käydä tarkistamassa ja katsomassa se naapurin
mies, joka on siinä lähinnä, niin mielestäni
tämä tähän asiaan sattuisi.
Vaikka keskustelu on paljonkin käynyt ulkopuolella
tästä ed. Kosken alkuperäisestä aloitteesta,
niin ajatus, että hyväksytty, laadukas väki,
mistä paikallinen poliisi tietää, keitä siellä on ja
kenellä se hyväksyminen on voimassa, varmasti
on hyvä asia. Kyllä tämä kokonaisuus
tästä varmasti rakentuu, kunhan halutaan vain
ymmärtää tämä asia
oikein eikä aina välttämättä haluta tulkita
väärin.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Turva-alahan on laajasti kasvavaa ja myöskin
koulutus on erittäin voimakkaasti lisääntynyt.
Meilläkin Torniossa ammatillisen aikuiskoulutuksen yhteydessä on
kaksivuotinen turva-alan koulutus. Kyllä minusta on lähdettävä siitä,
niin kuin aivan oikein ed. Valto Kosken aloitteessa on tehty, että niillä henkilöillä,
jotka vastaavat turvallisuudesta, pitää olla asianmukainen
koulutus. Siitä huolimatta pitää vetää myöskin
raja siten, että poliisivaltuudet ovat erikseen ja turva-alan
henkilöiden valtuudet pysyvät myöskin
hyvin erillään ja erilaisina verrattuna poliisin
valtuuksiin.
Myöskin on erittäin tärkeää mielestäni
se, että yleisillä paikoilla turvallisuudesta
huolehtivat poliisit ja että yksityiset vartiointi- ja
vartijaliikkeet toimivat ennen kaikkea yksityisillä alueilla, suljetuilla
alueilla ja tietyillä rajatuilla alueilla. Mutta lähtökohtana
täytyy olla se, että yksityisen turva-alan koulutuksesta
huolimatta poliiseilla säilyy järjestyksenpitovelvollisuus
yleisillä paikoilla, koska kansalaisten luottamus poliisiin
on erittäin korkea. Varmasti luottamus näihin
turvapalveluihinkin ja vartijoihin kasvaa jatkossa, kun koulutuksesta
asianmukaisesti huolehditaan, mutta olen erittäin varovaisen
linjan kannalla tämän yksityisen turva-alan kehittämisessä,
joskin kannatan tietysti, että silläkin alalla mennään
eteenpäin.
Keskustelu päättyy.