Ulla-Maj Wideroos /r:
Värderade talman! I Finland har vi en lång
och fin tradition av socialt byggande. Aravasystemet med både
subventionerat byggande och subventionerat hyresboende har hjälpt
många familjer med låga, men stabila inkomster
till att få ett eget hem.
Under den senaste tiden har aravasystemet diskuterats i den
politiska debatten. Systemet står inför några
nya reformer. Ett bevis på det är att knappt någon
familj i Helsingfors är berättigad till en aravabostad,
eftersom inkomstgränserna är för stränga
med tanke på inkomstnivån i Helsingfors. Räntenivån
för nya aravabostäder är så hög att
byggbolagen drar sig för att bygga sådana bostäder.
I år har t.ex. Helsingfors ansökt om lån
för endast 30 aravabostäder. Allt detta betyder
dock inte att det inte skulle finnas ett behov av aravabostäder
i Helsingfors. Tvärtom, behovet finns fortfarande i hela
landet.
På det privata planet kan aravasystemet bli en fälla
för bostadsspararen som har rätt att i inkomstbeskattningen
dra av räntorna på sådana skulder som
hänför sig till anskaffning eller grundlig reparation
av den stadigvarande bostaden för den skattskyldige eller
hans eller hennes familj. Denna avdragsrätt gäller
alltså lägenheter som är finansierade
med privata banklån, men inte personer med räntor
som hänför sig till lån som är
beviljade med stöd av aravalagen.
Arvoisa puhemies! Aravajärjestelmää on
puitu viime aikoina käydyssä poliittisessa keskustelussa.
Järjestelmä on muutosten edessä. Todiste tästä on,
että tuskin yksikään helsinkiläinen
perhe on oikeutettu arava-asuntoon, koska tulorajat ovat liian kireät
Helsingin tulotasoon nähden. Uusien arava-asuntojen korkotaso
on niin korkea, että rakennusyhtiöt karttavat
arava-asuntojen rakentamista. Tänä vuonna esimerkiksi
Helsinki on anonut lainaa ainoastaan 30 arava-asunnon rakentamista
varten. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että arava-asunnoille
ei olisi Helsingissä tarvetta. Päinvastoin, tarvetta
löytyy edelleen koko maasta.
Yksityisellä tasolla aravajärjestelmästä voi muodostua
ansa asuntosäästäjälle. Henkilöllä on tuloverotuksessa
oikeus vähentää sellaisten velkojen korot,
jotka liittyvät verovelvollisen tai hänen perheenjäsenensä vakituisen
asunnon hankintaan tai peruskorjaukseen. Tämä vähennysoikeus
koskee siis asuntoja, jotka on rahoitettu yksityisillä pankkilainoilla,
mutta ei henkilöitä, joiden korot liittyvät
aravalain suojalla myönnettyihin lainoihin.
Gällande lagstiftning härstammar från
den tid då marknadsräntan var över 10
procent, medan den fasta aravaräntan var betydligt lägre.
Därför ansågs det då oskäligt
att också räntor på aravalån
skulle bli avdragsgilla.
Nu har dock situationen förändrats och de marknadsbundna
låneräntorna kan vara flere procentenheter lägre än
aravalåneräntorna. Denna begränsning
av avdragsrätten leder till att de som beviljats aravalån
försätts i en ojämlik situation jämfört
med övriga låntagare. Situationen har blivit direkt
bakvänd i och med att de som bor i aravalägenheter är
just de som skulle vara i behov av en låg ränta.
Flera låntagare har ansett sig tvungna att byta ut
aravalånen mot lån med marknadsränta.
De har med andra ord blivit tvungna att se sig om efter en annan
bostad. Eftersom alla aravalåntagare inte har denna möjlighet
måste räntan på aravalån göras
avdragsgill för att rätta till situationen.
Useat lainanottajat ovat katsoneet itsensä pakotetuiksi
vaihtamaan aravalainansa markkinakorkoiseen lainaan. Tällöin
he ovat tämän seurauksena joutuneet etsimään
itselleen toisen asunnon. Koska kaikilla aravalainan ottajilla ei ole
tätä mahdollisuutta, aravalainan korko on tehtävä vähennyskelpoiseksi,
jotta tilanne korjautuisi.
I svenska riksdagsgruppens lagmotion föreslås
alltså upphävande av 58 § 3 mom. 2 punkten inkomstskattelagen.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Wideroosin lakialoite
pureutuu hyvin ajankohtaiseen ja tärkeään
asiaan eli aravajärjestelmässämme oleviin
puutteisiin ja ongelmiin. Nämä ongelmat ovat tulleet
esiin oikeastaan kahdella tavalla, ensinnäkin siten, että aravatuotanto
on meidän maassamme romahtanut, ja toinen ongelma on tietysti
se, että vaikeuksiin ovat ajautuneet arava-asunnoissa asuvat
ihmiset tänä päivänä. Tämä jälkimmäinen
ongelma taas johtuu siitä, että aravalainojen
korko on tänä päivänä huomattavasti
korkeampi kuin vapailta markkinoilta saatavien lainojen korko. Minulla
on se käsitys, että vuoden 1990 jälkeen
valmistuneissa asunnoissa tämä aravakorko saattaa
olla jopa kuutta seitsemää prosenttia, vanhemmissa
asunnoissa vieläkin korkeampi, eli ero todellakin pankkilainaan
on erittäin suuri.
Mielestäni ei olekaan oikein, että aravakriteerit
täyttäneet pieni- ja keskituloiset ihmiset tuovat
ylijäämää tähän
aravajärjestelmään maksamalla vuokriensa
kautta huomattavasti korkeampaa korkoa kuin maksavat esimerkiksi
sellaiset ihmiset, jotka hankkivat pankkilainalla omistusasunnon.
Tämä ed. Wideroosin esittämä malli
on ihan hyvä, mutta itse kyllä pitäisin
parempana sitä, että aravakorkoa selkeästi
lasketaan, ja toivoisin, että hallitus tältä osin
ainakin tuo vielä näillä valtiopäivillä esityksensä.
Keskustelu päättyy.