6) Laki työsopimuslain 7 luvun 3 §:n
muuttamisesta
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Uusi työsopimuslaki tuli voimaan 1.6.2001.
Tällä hetkellä on osoittautunut, että tämän
lain sisällä on ongelmia, eli määräykset
taloudellisten ja tuotannollisten irtisanomisten perusteista eivät
aina työntekijöitten näkökulmasta ole
riittäviä. Irtisanomisten lisäksi turvan
heikkous heijastuu lomautustilanteisiin, koska työsopimuslain
5 luvun 2 §:n lomautusperusteet saavat sisältönsä pitkälti
7 luvun 3 §:n kautta. Tämä lakialoite
koskettaakin sitä, että tehtäisiin muutos sinne
työsopimuslain 7 luvun 3 §:ään.
Esimerkkitapauksena on ollut kaarinalaisen pakkausfirman tapaus,
jossa yritys loppuvuodesta 2001 irtisanoi ja vuoden 2002 alusta
lomautti henkilökuntaansa. Lomautukset toteutettiin sillä tavalla,
että työntekijät olivat lomautettuina
vuorotellen joka kolmas viikko. Yritys samanaikaisesti siirsi toimintaansa
niin, että se osti ne palvelut ulkoa. Toiminta oli täysipainoista,
eli firma toimi ihan täysillä. Työt teetettiin
ulkopuolisilla työllistämistyönä.
Tilanteen lopputuloksena oli se, että nämä firman
työntekijät joutuivat elämään
työttömyyskorvauksilla ja uudet työntekijät
tekivät yleensä työtä työllistämistuella,
kuntouttavana työtoimintana, suojatyönä jne.
Tämän tyyppinen tilanne on kyllä aika
ristiriitainen, jos nyt ajattelee sitä vaikka ihan valtiovallan
näkökulmasta.
Tässä edelleen kaivattaisiin, että työsopimuslain
7 luvun 3 §:n momentissa irtisanomisperusteen kohdalla
lähdettäisiin tarkennuksiin. Tällä hetkellä siinä sanotaan
niin, että irtisanomisperusteelta edellytetään
olennaisuutta ja pysyväisyyttä, ja todetaan, että työsopimusta
ei saa irtisanoa, jos työntekijä on sijoitettavissa
tai koulutettavissa toisiin tehtäviin. Vaikka lainkohdan
sanamuoto on jollakin tapaa perusteltu, se on liian väljä.
Tässäkin tapauksessa tätä pykälää on
tulkittu niin, että se mahdollistaa täysin ulkopuolisen
työn käytön ja samanaikaisen lomautuksen. Sen
takia nyt sitten olen tämän lakialoitteen tehnyt.
Tämä lakialoite lähtisi siitä,
että tähän pykälään
tulisi uusi momentti, jossa sanottaisiin, että "irtisanomisperusteen
olennaisuutta ja pysyvyyttä harkittaessa otetaan huomioon
myös tilanteet, joissa työnantaja on ennen irtisanomista
tai sen jälkeen ulkoistanut työtehtäviä",
eli "ulkoistanut työtehtäviä" tulisi
tänne sisään. Ajatus olisi, ettei voida
sitten enää tällaisia lainsäädännön
porsaanreikiä käyttää hyväksi.
Tiedän ihan hyvin, että tämä on
varmaan tulopoliittinen kysymys, mutta mielestäni tämä on sen
verran ongelmallinen asia, että tämä oli
sen arvoinen, että tästä piti tehdä lakialoite.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tänä päivänä tämmöinen
pilkkominen ja ulkoistaminen on hyvin yleistä, ja siitä aiheutuu
monia ongelmia. Niin kuin tässä ed. Marjaana Koskisen
aloitteessa on todettu, tässä on yksi sen tyyppinen
ongelma, jossa työnantaja on käyttänyt
hyväkseen erinäköisiä työvoimahallinnon
mahdollistamia toimenpiteitä, kuntouttavan työtoiminnan
ihmisiä tai joissakin firmoissa mahdollisesti oppisopimuksella
olevia henkilöitä tai koulutustuella olevia henkilöitä.
Siitä huolimatta pidetään töissä ja
otetaan töihin, vaikka toiset ovat lomalla tai irtisanottuja.
Tänä päivänä, kun
ajelin autolla maakunnasta, jossa olin julistamassa hyvää sanomaa
hallituksen töistä, siinä matkalla olin
kuulevinani jonkun tutkimustuloksen, jossa todettiin, jotta tämä on
aika yleistä. Olisiko siinä radio-ohjelmassa todettu,
että joka neljäs tai viides firma on tehnyt tämmöistä toimintaa,
eli samalla kun on lomautettu tai irtisanottu porukkaa, on otettu
uusia työntekijöitä tai tehty tällaista
toimintaa, että on ulkoistettu ja ostettu sieltä sitä samaa
työtä.
Minusta tämä sotii työsopimuslain
henkeä vastaan. Muistan, että kun aikanaan tätä käsiteltiin,
työsopimuslaissahan ei pitänyt muuttua minkään.
Nyt tässä kuitenkin työnantajat näyttävät
hakevan uusia ulottuvuuksia, uusia kokeiluja, millä tavalla
saisi murennettua työntekijöiden sopimusturvaa
ja työsuhdeturvaa.
Minusta ed. Marjaana Koskisen aloite on siinä mielessä hyvä,
että tässä ainakin puututaan yhteen asiaan.
Toivon mukaan se saadaan läpi kanssa, että tällainen
turva vahvistuisi.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Olen yksi tämän aloitteen
allekirjoittajista. Minun mielestäni tässä on
selkeä epäkohta, jota käytetään
häikäilemättömästi
hyväksi. Mikään uusi asia tämä ei
ole, ja sen takia on erinomaisen hyvä asia, että edes
tässä vaiheessa tämä nousee
tässä varsin tyhjässä salissa
kylläkin, mutta nousee kuitenkin keskusteluun. Toivon mukaan
tämä nousisi vähän laajempaankin
keskusteluun ja tämä aloite menisi eteenpäin.
Edustajakollega Esa Lahtela äsken puhui juuri tästä,
että ulkoistaminen on päivän sana ja
sitä käytetään kovasti hyväksi
sellaisissakin tilanteissa, missä omallekin työntekijäporukalle
olisi töitä. Tuottoa haetaan keinoja kaihtamatta
ja ihmisistä ei välitetä. Tämä todella
on minunkin mielestäni työsopimuslain hengen vastaista.
Sen takia todella toivon, että tähän
asiaan päästäisiin puuttumaan ja se henki,
mitä laissa alun perin on tarkoitettu, toteutuisi. Hyvä aloite.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Harmaan talouden tutkinta on tuonut erittäin näyttävästi
esiin tämän ulkoistamismallin, ja sitä olisi
voinut käyttää tässäkin
vielä eräänä hyvin vankkana
perusteena. Kun tätä työsopimuslakia tutkittiin
ja siihen parannuksia etsittiin, silloin siinä työnantajapuolen
työssä, jossa olen ollut pikkuisen mukana, mietittiin
kaikkia niitä mahdollisuuksia, joita reilun kilpailun työnantajapolitiikan
puolelta pitää ottaa huomioon. Siis kaikki eivät
ole reiluja, vaan osa on vähemmän reilua porukkaa
työnantajana. Sillä tavalla tämän
aloitteen on aivan erinomaisen hyvä olla tässä galleriassa,
joka on sitten käytettävissä, kun työsopimuslakia
uudestaan kodifioidaan ja parannetaan.
Keskustelu päättyy.