1) Hallituksen esitys kansalaisuuslaiksi
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi uusi kansalaisuuslaki,
jossa säädetään Suomen kansalaisuuden
saamisesta, säilyttämisestä ja menettämisestä sekä kansalaisuusaseman
määrittämisestä. Aikaisemmin
kansalaisuutensa menettäneelle ja hänen jälkeläiselleen
varataan mahdollisuus saada Suomen kansalaisuus takaisin ilmoitusmenettelyllä.
Lakialoitteeseen 180/99 sisältyvä lakiehdotus koskee
kaksoiskansalaisuuden mahdollistamista kumoamalla kansalaisuuslain
säännökset kansalaisuuden menettämisestä.
Se ehdotetaan (Hälinää — Puhemies
koputtaa) hylättäväksi siitä syystä,
että samaa asiaa koskeva säännös
sisältyy tähän hallituksen esitykseen.
Perustuslain 5 §:ssä säädetään
Suomen kansalaisuudesta. Se saadaan perustuslain mukaan syntymän
ja vanhempien kansalaisuuden perusteella sen mukaan kuin ... (Hälinää)
Puhemies:
Anteeksi, ed. Kokkonen. Arvoisat edustajat, kehotan asettumaan
paikoilleen ja lopettamaan ne keskustelukerhot ympäri salia.
Jos niitä halutaan jatkaa, mentäköön
salin ulkopuolelle. Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja esittelee
mietintöä. Olkaa hyvä.
Kiitoksia! — Siis kansalaisuus saadaan perustuslain
mukaan syntymän ja vanhempien kansalaisuuden perusteella
sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.
Kansalaisuus voidaan lisäksi myöntää laissa
säädetyin edellytyksin myös ilmoituksen
taikka hakemuksen perusteella. Suomen kansalaisuudesta voidaan perustuslain
mukaan vapauttaa vain laissa säädetyillä perusteilla
ja sillä edellytyksellä, että henkilöllä on tai
hän saa toisen valtion kansalaisuuden. Esityksessä ehdotetussa
laissa on tarkoitus säätää kattavasti
kaikista näistä perustuslain mukaisesti lailla
säänneltävistä seikoista.
Valiokunta on yhtynyt lähes kokonaan esityksessä ehdotettuihin
asiaratkaisuihin. Esitykseen sisältyvä lakiehdotus
on kovin vaikeaselkoinen ja viimeistelemätön.
Valiokunta on kuitenkin vaalikauden nykyvaiheessa ja erityisesti
ulkosuomalaisten kaksoiskansalaisuuden mahdollistamiseen kohdistamat
odotukset huomioon ottaen pitänyt asianmukaisena, että tällaisista
heikkouksista ja puutteista huolimatta esityksen pohjalta säädetään
uusi laki.
Odotetuin ja tärkein uudistus on Suomen kansalaisuuden
takaisin saaminen ilmoitusmenettelyin. Valiokunta pitää tärkeänä esityksen
mukaista moni- tai kaksoiskansalaisuuden hyväksymistä.
Käytännössä oleellisin lain
voimaantuloa seuraava osa tätä uudistusta on lakiehdotuksen 60
ja 61 §:ssä säännelty kysymys
niiden henkilöiden mahdollisuudesta saada ilmoituksesta
takaisin Suomen kansalaisuus, jotka ovat sen aikanaan menettäneet
saatuaan hakemuksesta tai siihen verrattavalla tavalla vieraan valtion
kansalaisuuden.
Tämä ilmoitusmenettely on voimassa viisi vuotta
lain voimaantulosta. Näin pitkä aika on valiokunnan
mielestä perusteltu. Merkittävästi lyhyempi
aika saattaisi Ruotsista saatujen kokemusten valossa aiheuttaa ilmoitusten
ruuhkautumisen ja voisi myös vaikeuttaa asianmukaista tiedottamista.
Hallituksen esityksen mukaan kyseinen erityisperusteinen ilmoitusmenettely
olisi pääosin samanlainen kuin ilmoitusmenettely
muutoinkin. Tämän ehdotuksen oleellisin seuraus
olisi, että ilmoitus pitäisi näissäkin
tapauksissa jättää henkilökohtaisesti.
Läsnäolovaatimus koskisi myös kanssahakijaa
sekä hakijana olevaa lasta ja hänen puolestaan
ilmoituksen jättävää huoltajaa. Tällainen
sääntely on erityisen merkityksellinen sellaisille
ulkosuomalaisille, jotka asuvat pinta-alaltaan suurissa maissa kuten
Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Australiassa. Siellä henkilökohtainen
käynti diplomaattisessa edustustossa, konsulaatissa tai
kunniakonsulaatissa saattaa helposti vaatia hyvinkin pitkiä,
satojen, ehkä tuhansienkin, kilometrien kalliita matkoja.
Ulkosuomalaisia asuu myös maissa, joissa Suomella ei ole
lainkaan toimintapisteitä. Läsnäolovaatimus
voisi tällaisista syistä muodostua tosiasialliseksi
esteeksi ilmoituksen tekemiselle ja on siksi korostetun vaikutuksellinen
ulkosuomalaisten yhdenvertaisuuden kannalta. Henkilökohtaisen
asioinnin vaatimus olisi lisäksi omiaan lisäämään
olennaisesti edustustojen ja konsulaattien työmäärää. Tämän
ovat edustustot oma-aloitteisesti valiokunnalle viestittäneet.
Ruotsissa toteutettu käytäntö kansalaisuusilmoitusten
toimittamisesta postitse on valiokunnan saaman selvityksen mukaan
osoittautunut toimivaksi ja joustavaksi. Luopuminen ilmoituksen
henkilökohtaisesta jättämisestä ei
ole merkinnyt ongelmia henkilöllisyyden todistamisessa.
Entiset Ruotsin kansalaiset ovat kyenneet dokumentoimaan aukottomasti
aikaisemman kansalaisuutensa ja uuden valtion kansalaistamishistoriansa
passi-, hakemus- ja päätöstiedoilla.
Näihin seikkoihin vedoten valiokunta on täydentänyt hallituksen
esitystä siten, että lakiehdotuksen 61 §:ssä tarkoitetuissa
tapauksissa kansalaisuuden saamista tarkoittavan ilmoituksen voi
lähettää myös postitse Suomen
diplomaattiseen edustustoon, konsulaattiin tai kunniakonsulaattiin.
Eli 61 §:ssä on uusi 2 momentti. Tämä on
siis varsinainen sisältömuutos.
Lain täytäntöönpano edellyttää virkakoneiston
virittämistä, kouluttamista ja tiedottamista. Siksi
hallitus esittää, että laki tulisi voimaan
kesällä. Tähän haluan kiinnittää erityistä huomiota, että myöskin
ulkosuomalaiset pidättäytyisivät hakemasta
kansalaisuutta ennen kuin laki on astunut voimaan, ettei tule sitten
ongelmia näitten säännösten
soveltamisten kanssa. Varsinaisia ongelmia ei tarvitse tulla, mutta
jonkin verran häslinkiä voi kuitenkin aiheuttaa
se, keihin sovelletaan vanhaa ja keihin uutta lakia.
Riitta Prusti /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan vain paikaltani lyhyesti todeta tyytyväisyyteni siihen,
että tämän eduskunnan aikana vielä tämä laki
voidaan hyväksyä. Valiokunnan puheenjohtaja esitteli
lain, enkä sisältöön sen kummemmin mene,
mutta haluan vain monien edustajatovereitteni kautta kiittää niitä ulkosuomalaisia,
jotka ovat erityisesti kyselleet ja olleet peloissaan, ehdimmekö tätä käsitellä,
samoin Suomi-seuraa, joka aktiivisesti on ollut tässä asiassa
liikkeellä.
Siitä on yli kolme vuotta, kun tein lakialoitteen kaksoiskansalaisuudesta.
Voitte ymmärtää, että eri puolilla
maailmaa sen jälkeen on ollut mielenkiintoa, ja tällä hetkelläkin
tämä keskustelu välittyy maailmalle ja
kuullaan, miten Suomessa tätä lakia käsitellään.
Haluan vain todeta sen, että ulkosuomalaisten ja Suomi-seuran
toive, niin kuin ed. Kokkonen täällä totesi,
postitse hoidettavasta kansalaisuuden palauttamisesta toteutui,
ja pidän itse sitä myöskin erittäin
hyvänä asiana.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minustakin on erittäin hyvä asia,
että kaksoiskansalaisuuskysymys saadaan nyt päätettyä täällä eduskunnassa.
Tämä on iso asia eri syistä Suomen kansalaisuuden
menettäneille ihmisille, jotka ovat joutuneet ottamaan
toisen maan kansalaisuuden muuttaessaan eri syistä sinne.
Tässä globalisoituvassa maailmassa täytyy
ottaa huomioon se, että ihmisten joutuessa muuttamaan muihin
maihin ja ottaessa mahdollisesti siellä erinäisistä syistä,
esimerkiksi eläke-, sosiaaliturvajärjestelmien
ja muiden syiden takia, sen maan kansalaisuuden he voivat säilyttää kuitenkin
myös Suomen kansalaisuuden. Se on erittäin tärkeää ja
myöskin se, että nyt sitten nämä, jotka
ovat aiemmin menettäneet Suomen kansalaisuuden, he tai
heidän jälkeläisensä, voivat
saada myöskin Suomen kansalaisuuden ilmoitusmenettelyllä.
Päätös, että se saatiin nyt
aikaiseksi vielä tämän eduskunnan aikana,
on erittäin myönteinen asia.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkin haluaisin yhtyä siihen
joukkoon, joka täällä esittää tyytyväisyytensä sen
johdosta, että nyt tämä kaksoiskansalaisuus
vihdoin saadaan aikaan. Tässä voi onnitella tietysti
myöskin ed. Prustia, että lakialoite on tällä tavoin
johtamassa tuloksiin.
Se, mikä tässä on myöskin
todellakin tärkeää, on se, että ulkosuomalaiset
ovat olleet hyvin aktiivisia tässä asiassa, että myöskin
todellakin ne, jotka ovat menettäneet Suomen kansalaisuuden, voivat
saada sen takaisin. Tietenkin sitten jatkossa on tärkeää,
että ne, jotka myöhemmin muuttavat ulkomaille
ja ottavat toisen kansalaisuuden, voivat säilyttää jatkossa
myöskin Suomen kansalaisuuden.
Arvoisa puhemies! Haluaisin kiinnittää kahteen
asiaan huomiota. Kuten valiokunnan mietinnöstä käy
ilmi, tämä lakiehdotus on ollut erittäin vaikeaselkoinen,
ja tämä on myöskin valitettavaa. Olemme
paljon käyneet keskustelua ja puhemieskin on nostanut esille,
että lainvalmistelutyö ei ole ollut riittävän
hyvää ja laadukasta. Erityisesti se on valitettavaa
silloin, kun on kyse monien kansalaisten sellaisista perusasioista,
jotka heidän täytyisi välttämättä ymmärtää.
Tämä on todella valitettavaa, että teksti
on ollut kömpelöä ja vaikeaa kielellisesti
ja käsitteellisesti.
Toinen asia, josta olen taas toisaalta hyvin iloinen, on se,
että valiokunta on muuttanut hallituksen esitystä siten,
että nämä hakemukset voidaan jättää postitse,
ja sillä tavoin ottanut esimerkkiä Ruotsista,
jossa vastaava käytäntö on ollut. Valiokunnan
puheenjohtajalle ed. Kokkoselle toteaisin, että saattaa
kuitenkin käydä niin, että ihmiset nyt
innostuvat tästä niin paljon, että kyllä eräänlainen
jutturuuhka väistämättä tulee.
Se on kai aika ymmärrettävää,
mutta tämä joustava menettely on tavattoman tärkeää.
Kalervo Kummola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tein tästä asiasta
aikoinaan toimenpidealoitteen, ja heti sen jälkeen ed.
Prusti teki tämän aloitteen, jossa olen toisena
allekirjoittajana. Olen todella iloinen, että tämä asia
vihdoinkin on saatu päiväjärjestykseen
Suomessa, ja uskon, että tämä on tunnetasolla
yhtä suuri asia kuin käytännön
asioissakin. Useimmissa maissahan länsimaissa on kaksoiskansalaisuus
ollut pitkään jo voimassa. Monta kertaa Suomen
kansalaisuudesta on jouduttu ulkomailla luopumaan ihan käytännön
syistä. Tämä on varmasti ainakin vanhemmalle
väelle ja myöskin nuoremmalle väelle
ulkomailla iso asia.
Erityiset kiitokset perustuslakivaliokunnalle vielä tästä,
että tämä voidaan nyt postitse, (Hälinää — Puhemies
koputtaa) niin kuin ed. Ojala täällä mainitsi,
jättää, ja ei tarvita henkilökohtaista
käyntiä, joka monta kertaa merkitsisi tuhansia kilometrejä,
vanhoille ihmisille varsinkin aika vaikeata tilannetta. Elikkä kiitos
perustuslakivaliokunnalle.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Kummola totesi, tämä on
tullut hyvin esille, että monille tämä on tunneasia.
Ulkosuomalaisparlamentin edustajista eräs kertoi minulle
viime kesänä, että kun hän kotiin
menee, niin hän haluaa kertoa emännälle, joka
oli sanonut, että hän haluaisi edes suomalaisena
kuolla, että tämä asia on nyt edistymässä ja hänen
toiveensa tulee toteutumaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kahteen asiaan. Toinen on joustavuus, toinen
on tiedonvälitys. Todellakin on sillä tavalla,
että ne, jotka ovat erikoisen läheisesti tämän
lainmuutoksen kokeneet, ovat olleet tässä suhteessa
aktiivisia. Viime syksyltä muistan, että eräs
ulkosuomalainen soitti ulkomailta joka ikinen viikko ja kysyi, joko,
joko. Vastasin juuri sillä tavalla kuin me lehdistöä seuraavana
saatoimme siihen vastata, että aikataulu on nyt semmoinen
ja semmoinen. Nyt kun ollaan tässä hyvässä vaiheessa,
on äärimmäisen paikallaan, että viranomaispuoli
pitää huolen informaatiosta niin, että selkokielisesti
tiedotetaan siitä, mikä tilanne tämän
lain voimaantulon jälkeen on, ja itse viranomaismenettely
on niin joustava kuin se lain mukaan on mahdollista.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Voi todeta sen, että itse kun olen
ollut lähes 16 vuotta kansanedustajana, niin näiden
vuosien varrella useampi kansanedustaja on tehnyt erilaisia kyselyjä ja
aloitteita tämän asian suhteen. On hyvä,
että vihdoinkin tässä on päästy
näin pitkälle ja perustuslakivaliokunnan yksimielinen
mietintö on nyt täällä käsittelyssä.
Voi todeta, että valiokunta on minunkin mielestäni
tehnyt monia tärkeitä täsmennyksiä ja
tarkennuksia hallituksen esitykseen. Minun mielestäni ainakin
niiden viestien mukaan, joita itse olen saanut ulkomailta, on otettu
tyydytyksellä vastaan nämä muutokset,
ja joustavoitamissäännös on tärkeä,
niin kuin täällä useassa puheenvuorossa
on esitetty. Erityisen panoksen varmasti tähän
lopputulokseen on antanut myös Ulkosuomalaisparlamentti,
joka on erittäin voimakkaasti vuosien varrella lähestynyt kansanedustajia
puheenjohtajansa välityksellä, ja nyt kun siellä on
kokenut parlamentaarikko, joka on ollut pitkään
tässä talossa, eli Pertti Paasio, niin hän
varmasti on tyytyväinen nyt tähän aikaansaannokseensa,
koska hän voi sanoa, että ollessani puheenjohtajana
tämäkin toteutui.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on todellakin odotettu
laki. Yksi puute, mikä tähän nyt näyttää jäävän,
on se, että ylisukupolviset henkilöt eivät
tätä kansalaisuutta tule todennäköisesti
saamaan. Eli jos esimerkiksi lapsenlapsi on kiinnostunut omista
juuristaan ja on opetellut Suomen kielen, mutta esimerkiksi omat vanhemmat
eivät ole näin tehneet, hänellä ei
ole tällaista mahdollisuutta. Tiedämme erään
tunnetun kirjeenvaihtajan, jonka pojanpoika on Prahassa ollut muun
muassa virallisena tulkkina, ja häneltä esimerkiksi
tämä mahdollisuus nyt jää saamatta.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Huotarille lohdutukseksi: Jos on niin
kiinnostunut lapsenlapsi, että opiskelee Suomen kielen,
varmaan muuttaa tänne hetkeksi asumaankin, ja kyllä kansalaisuus
on mahdollista saada. Ei se ole kovin vaikeata loppujen lopuksi.
Tuija Brax /vihr:
Puhemies! On syytä olla tähän lakiin
tyytyväinen, ja perustuslakivaliokunnan mietintö tältä osin
oli yksimielinen, ja puheenjohtajamme varmasti kertoi niistä lakiteknisistä vaikeuksista,
joita meillä on ollut.
Keskustelussa on jäänyt hiukan huomiotta se, että jotta
laki on saatu, niin hallituksen sisäisessä kompromisseissa
on yllättäen päätetty vuodella pidentää sitä aikaa,
joka vaaditaan Suomen kansalaisuuden saantiin, kun maassa ollaan:
viidestä vuodesta kuuteen vuoteen. Pidän tätä uudistusta perusteettomana
ja huonona. Ymmärrän, että se on ollut
kompromissi siinä, että kaikki nämä hyvät
parannukset on saatu. Siinä mielessä katson, että kaksoiskansalaisuuden
mahdollistaminen on semmoinen voitto, että vaikka pahoittelen
sen hintaa, toisaalta iloitsen kyllä tästä lopputuloksesta.
Yleiskeskustelu päättyy.