2) Laki alkoholilain 14 ja 21 d §:n
muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Lakialoitteeni tarkoituksena on rajoittaa
oluen ja siiderin vähittäismyyntiä huoltoasemilla.
Aloitteen perusajatuksena on se, että alkoholi ja autoilu
eivät kuulu yhteen. Huoltoasemat ovat autojen huoltamista
ja automatkustajien virkistymistä ja lepoa varten, ja tähän
yhteyteen alkoholin myynti soveltuu mielestäni huonosti.
Se antaa ristiriitaisen viestin, kun toisaalta rattijuopumusta pyritään
monin toimin ja kampanjoin ehkäisemään
ja torjumaan. Tämän aloitteen tarkoituksena on
myös antaa viranomaisille keinot puuttua alkoholin anniskeluun
huoltoasemilla tapauksissa, joissa he katsovat sen liikenneturvallisuuden kannalta
tarpeelliseksi. Nykyisin nämä keinot ovat varsin
rajoitetut perustuslain suoman vahvan elinkeinonharjoittamisoikeuden
vuoksi.
Rattijuoppouden määrä laski 90-luvulla,
mutta on kääntynyt jälleen nousuun. Vuonna
2001 liikenteessä kuoli 114 ihmistä onnettomuuksissa,
joissa alkoholilla oli osuutta tapahtumaan. Luku on 21 prosenttia
eli viidenneksen enemmän kuin vuonna 2000. Alkoholin kulutus
on lähtenyt kasvuun, ja vuonna 2001 kokonaiskulutus henkeä kohden
kasvoi edellisvuoden 8,8 litrasta 9,2 litraan puhdasta alkoholia.
Kasvu on jatkunut ja uhkaa jatkua edelleen. Alkoholisairaudet ja
alkoholin aiheuttamat terveyshaitat ovat tulevaisuuden merkittävimpiä terveysuhkia.
Lähitulevaisuudessa edessä oleva alkoholin tuontirajoitusten
väljentyminen sekä Viron mahdollinen liittyminen
Euroopan unioniin alentavat alkoholijuomien hintaa ja väistämättä menneiden
kokemusten pohjalta tulevat edelleen nostamaan alkoholin kulutusta.
Seurauksena on silloin alkoholihaittojen kasvu, joista yksi vakavimmista
on juuri rattijuoppouden yleistyminen. Sekä kuolonuhrien,
loukkaantumisten että taloudellisten menetysten määrä tulee
kasvamaan. Erityisen huolestuttavaa on, että alle 20-vuotiaiden
rattijuoppojen aiheuttamat kuolonkolarit ovat viime vuosina lisääntyneet.
(Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Räsänen, ihan pieni hetki. — Arvoisat
edustajat! Jos käytte keskusteluja, pyydän, että käytte
niitä vähän hiljaisemmin, koska nyt on
aivan liian paljon hälinää. — Ed.
Räsänen jatkaa.
Rattijuoppoutta ehkäisevänä toimenpiteenä mielestäni
huoltoasemien keskiolut- ja siiderimyynnistä tulisi päästä eroon.
Joitakin vuosia sitten useat sanomalehdet tekivät testejä siitä, mitkä paikat
myyvät alkoholia alaikäisille ja missä taas
kysytään nuorilta ihmisiltä henkilöllisyyspaperit.
Itse asiassa juuri huoltoasemat menestyivät näissä testeissä erityisen
huonosti. Henkilöpapereita alkoholijuomien ostajilta kysyttiin
niissä kaikkein harvimmin. Alaikäisten ostajien määrää oli
rajoittanut vain huoltoasemien asiakaskunnan painottuminen autoilevaan
aikuisväestöön. Nuoret oppivat kuitenkin
nopeasti, mistä alkoholia voi rajoituksetta ostaa. Kun
huoltoaseman myymälässä on usein vain
yksi myyjä, henkilöllisyyspapereiden kysyminen
saattaa helposti jäädä, jos kaljaostoksille
saapuu suuri nuorisojoukko. Pahimmillaan tästä muodostuu
myös työturvallisuusongelma huoltamohenkilökunnan
kannalta.
Alkoholin vähittäismyynnin lisäksi
osa huoltoasemista toimii alkoholin anniskelupaikkoina. Osassa anniskelua
harjoittavista huoltoasemista on asianmukainen ruokailuravintola,
mutta osassa on kyseessä puhtaasti baaritoiminta. On merkillistä,
että jopa sellaisilla huoltoasemilla, jonne ei voi päästä edes
muuta kuin autolla, voi olla tällaisia baareja. Nykyisin
viranomaisilta puuttuvat keinot puuttua tällaiseen toimintaan
perustuslain suoman vahvan elinkeinonharjoittamisoikeuden vuoksi.
Ajattelen, että viranomaisille tulisi antaa oikeus evätä anniskelulupa
huoltoasemaravintolalta tapauksissa, joissa se arvioidaan yleisen
turvallisuuden ja nimenomaan autoilun kannalta tarpeelliseksi. Tällaisia
mahdollisuuksiahan lisättiin hiljattain lastensuojelullisista
näkökohdista sekä myös sellaisissa
tilanteissa, joissa on kysymys nimenomaan työpaikkaruokailusta,
mikä oli järkevä muutos. Ajattelen, että samaan
malliin lainsäädännön tulisi
antaa viranomaiselle keinot puuttua perusteettomaan anniskeluun huoltoasemien
yhteydessä.
Tutkimuksissa on todettu, että vähäisetkin
alkoholimäärät veressä vaikuttavat
ajokykyä heikentävästi, siis jo alle
niiden rajojen, jonka jälkeen laukeavat rattijuopumuskriteerit.
Sen vuoksi ei ole kannatettavaa suosia alkoholin nauttimista ajon
yhteydessä edes silloin, kun se tapahtuu lain sallimissa
promillerajoissa.
Anniskelun ja vähittäismyynnin sallimista huoltoasemilla
saatetaan perustella sillä, että vain siten voidaan
turvata joidenkin asemien kannattavuus. Tämä oli
itse asiassa se merkittävin perustelu, joka keskusteluissa
muun muassa kansanedustajien keskuudessa kävi esiin, kun
tämän lakialoitteeni pohjalta kävin keskusteluja. On
toki tarpeellista, että maassamme toimii kylmäasemien
lisäksi suhteellisen tiheä hyvin varusteltujen
huoltoasemien verkosto, mutta mielestäni ei ole kuitenkaan
perusteltua, että huoltamotoimintaa ylläpidetään
kaljamyynnillä tai baaritoiminnalla. Rattijuoppouden torjunta
ja siten myös ihmishenkien säästäminen
menee tärkeysjärjestyksessä tällaisten
perustelujen ohi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Räsäsen lakialoite
alkoholilain 14 ja 21 §:n muuttamisesta on niiltä perusteluiltaan,
jotka ed. Räsänen puheenvuorossaan julki toi,
erinomaisen onnistunut ja hyvä. Mutta ettei aivan kokonaan
kehumisen puolelle menisi, perustelut ovat erittäin hyvät,
mutta sisältö yrittäjätoimintaan
ja yrittäjyyteen liittyen on mielestäni sellainen,
että en tiedä, onko se välttämättä tässä ihan kohdallaan
ja paikallaan. Ed. Räsänen totesi, että rattijuoppous
ja sen kautta tulevat ongelmat ovat todella kasvaneet ja lisääntyvät
ja kiihtyvät. Siihen liittyen vielä erityisesti
alkoholi suomalaisessa yhteiskunnassa, ja varsinkin, kun verotuskäytäntö ja
hintataso muuttuvat tulevaisuudessa, on yhtä suuri tai
oikeastaan paljon suurempi ongelma kuin me tällä kertaa
osaamme arvella ja nähdäkään.
Mutta Suomessa huoltamotoiminta, autojen korjaustoiminta ja
sellainen huoltamotoiminta, jossa autoon voitaisiin tehdä jotain
muutakin kuin mittarista laskea polttoainetta, on erityinen ongelma
olemassa. Mielestäni sen huolen ed. Räsänen
hyvin puheenvuorossaan perusteli tässä asiassa,
kuinka huoltoaseman, baarin, toimeentulo ei voi rakentua oluen ja
siiderin myynnille, mutta mielestäni siitäkin
saatava vähäinen lisä ehkä saattaa
olla se merkittävä lisä, millä tämä huoltamo
ja baari pysyy pystyssä. Erityisesti on ongelma siinä,
kun haja-asutusalueilla se viimeinen yhteinen kokoontumispaikka
taikka baari on ehkä sen huoltamon yhteydessä,
ja ehkä se viimeinen lisämarkka, millä tämä baari
saattaa pysyä pystyssä, tulee siitä oluen
myynnistä.
En kyllä ymmärrä ensinkään
sitä näkemystä, että autoilijat
nauttisivat tankatessaan tai huollattaessaan autoa siinä samassa
yhteydessä kahvin lisäksi olutta taikka siideriä.
Enkä ymmärrä sitäkään,
että se hetken mielijohteesta siitä mukaan lähtisi
ja kotia menisi taikka matkalla sitä nautittaisiin. Mutta
ymmärrän erittäin hyvin ed. Räsäsen
huolen siitä, että tähän asiaan
pitää kiinnittää huomiota. Ehkä ymmärrän
myöskin sen, että tämä koko
lakialoite on varmaan ehkä enemmänkin keskustelun
pohjaksi rakennettu kuin että odotettaisiin, että tämä suoraan
nyt tulisi tällä kertaa hyväksyttyä.
Mutta, rouva puhemies, sellainen näköala tässä asiassa
tulee esille, että tässä pari vuotta
sitten eduskunta päätti liikeaikalaista ja kauppojen
aukiolosta, niin siinä yhteydessä murehdittiin
erityisesti sitä, että kuluttaja joutuu kermansa
ostamaan huoltoasemalta kalliimmalla hinnalla ja sen kautta pitää suurten
myymälöiden aukioloaikaa jatkaa, että olisi
kuluttajalla valinnan mahdollisuutta eikä tarvitsisi huoltoasemalta
ostaa. Silloin kiinnitin huomiota erityisesti siihen, että yrittäjiä,
toimeentulevia yrityksiä, ovat myöskin ne huoltamot
olemassa ja kyllä niidenkin asemasta pitäisi huolta
kantaa. Siihen nähden kannan erityisesti huolta kaikkien
huoltamoiden, myöskin syrjäseutujen baarien, toimeentulosta, mutta
aivan samalla tavalla kannan huolta siitä, että nämä alkoholin
haitat suomalaisessa yhteiskunnassa tulee jollakin tavoin torjua
joko valistuksen, sivistyksen, asiatietojen tai jonkun muun järkisyyn
perusteella. Voisi lisätä, että perusteluihin
voisi liittää vielä aavistuksen verran
myöskin tunnesyitä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! En ole pitänyt erityisesti tapanani
käydä yksittäisistä aloitteista
niiden lähetekeskustelun yhteydessä täällä käyttämässä puheenvuoroa. Nyt
ajattelin muutaman sanan sanoa.
Ed. Räsänen tavoittelee aloitteellaan ilmiselvästi
paljossa hyvää, alkoholinkäytön
hillintää ja hallintaa, käyttöön
liittyvien ongelmien vähentämistä, kasvun
hillitsemistä. Se tapa, se metodi, mitä hän
tässä nyt esittää, ei välttämättä mielestäni
ole kuitenkaan aivan paras mahdollinen.
Mutta, arvoisa puhemies, siitä huolimatta ja juuri
siksi, että ed. Räsänen on aloitteensa
tehnyt, sietää ja kannattaa kyllä kiinnittää huomiota niihin
ongelmiin, joita lisääntyvä alkoholinkäyttö maassa
aiheuttaa. Ei ole monta päivää aikaa, kun
Kansanterveyslaitoksen esimies Jussi Huttunen käytti puheenvuoron.
Hän sanoi suurin piirtein omin sanoin tulkiten hänen
viestiään näin: alkoholi, sen lisäkäyttö,
on suurin tällä hetkellä suomalaisten
kansanterveyttä uhkaava ja vaarantava asia. Kun asiantuntijaviraston
päällikkö, virkavastuisesti tehtäväänsä hoitava,
näin sanoo, niin jo se minusta on riittävän
vahva viesti siitä, että kyse on vakavasta ongelmasta,
jonka vähentämiseen pitäisi pyrkiä ja
ainakin jonka lisääntyminen pitäisi kaikin
tavoin ja voimakkain toimin ja konstein saada hallintaan.
Euroopan unioni laajenee tuota pikaa. Baltian maat tulevat Euroopan
unionin jäseniksi. Alkoholin tuonti rajojen yli muuttuu
käytännössä täysin
vapaaksi. Voi vain kuvitella, mitä lisäuhkia ja vaaroja
siitä seuraa Suomelle, kun sellaisilta ilmansuunnilta,
joista käsin miljoonissa ihmisissä luetaan se
rajojen yli liikkuvien määrä, jotka voivat
sitten tuoda periaatteessa aivan rajattomasti Suomeen alkoholia,
tuodaan alkoholia hinnalla, joka on rutkasti ja radikaalisti hinnaltaan
alempaa kuin on asianlaita Suomessa.
Arvoisa puhemies! Minusta Suomen hallitus, Suomen viranomaiset,
Suomen poliittiset päättäjät,
me kaikki emme ole tiedostaneet tätä ongelmaa
siinä mitassa, jossa se ansaitsisi tulla tiedostetuksi,
eikä ole ryhdytty meillä niin vankkoihin toimenpiteisiin
kuin tämän ongelman hallintaan saaminen välttämättä edellyttäisi.
Tässä Euroopan unionissa sanotaan olevan monta
ihanaa asiaa, mutta yksi niistä minusta käsittämättömimmistä asioista
on se, että täällä nyt tämän
yleisen harmonisoinnin täytyy käytännössä koskea myöskin
alkoholi- ja tupakkatuotteita ja näidenkin tuotteitten,
näitten kansalaisten kannalta ilmiselvien haitakkeitten,
veroa me olemme pakotetut laskemaan alas, alemmalle tasolle kuin
erittäin monien muitten eurooppalaisten hyödykkeitten
vero tällä hetkellä on. Jos jotain asiaa
pitäisi verottaa vähän enemmän
Euroopassa ja jotain toista vähemmän, niin nyt
tällä hetkellä Euroopan unionin piirissä asiat
ovat aivan päälaellaan: alkoholituotteita verotetaan
vähän ja monia sellaisia hyödykkeitä,
mitkä ovat ihmisille, tavallisille kansalaisille, tärkeitä ja
terveellisiä, verotetaan kireästi.
Arvoisa puhemies! Lopetan puheenvuoroni siihen viestiin, jonka
haluan osoittaa erityisesti maan hallitukselle. Suomen valtiovarainministeri
käy lähes viikoittain Ecofinin kokouksissa. Siellä kerta
toisensa jälkeen käsitellään
myöskin niitä yhteisiä eurooppalaisia
veroratkaisuja. Suomen hallituksen tulee ottaa agendalle aktiivisesti alkoholiverotuksen
kiristäminen Euroopassa.
Me tarvitsemme verotuloja myöskin kansallisesti erilaisiin
yhteiskunnallisiin hyviin, ja jos niitä jostakin pitäisi
sitten saada ja ottaa, niin kyllä mielestäni alkoholi
ja tupakka ovat niitä asioita, joihinka nimenomaan pitäisi
kohdentaa nykyistä radikaalisti ja selvästi kireämpää verotusta.
Kun on päätetty mennä Euroopan unioniin, Suomi
ei voi tehdä sitä yksin, ei ainakaan määräänsä pitemmälle
voi tehdä sitä yksin, ja tästä syystä tämän
asian ratkaisemisessa niiltä osin kuin verokeinot siinä voivat
jollakin tavalla auttaa — ne eivät ole ainoita
keinoja, sanon sen tässä välissä — näiden
verokeinojen täytyy olla Euroopan unionin laajuisia keinoja.
Minun toiveeni on siis, että nykyinen hallitus vielä omalta
osaltaan ja se hallitus, ken vaalien jälkeen Suomeen pystyyn
laitetaan, ottaa aktiivisesti omalle agendalleen tämän
kysymyksen Euroopan laajuisesti: alkoholituotteitten verotuksen
radikaalin kiristämisen.
Ed. Sarkomaa merkitään
läsnä olevaksi.
Mauri Salo /kesk (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pekkarinen otti erittäin
tärkeän asian esille. Alkoholiveron vaikutus Suomen
valtion budjettiin on erittäin korkea. Myös tämän
vuoden osalle on budjetoitu 1,3 miljardin vero. Se on hankala katettava
tässä unionin laajenemisvaiheessa.
Erikoisen kannan otti ministeri Biaudet vastauksessaan kysymykseeni
keskioluen vähittäishinnoista. Meillähän
on taannoin ollut käytäntö, että kauppa
ei käytä olutta sisäänvetoartikkelina, mutta
ministerin vastauksen mukaan se on mahdollista eikä myöskään
halutakaan enää jatkossa valvoa sitä.
Vastaus on suurin piirtein, että jos menee tappiolle, niin
menee, mutta sitä on vaikea todistaa ja tämä asia
on siltä osin loppuun käsitelty. Mutta tämä lisää alkoholin
haittoja, joka näkyy sitten meidän terveystaseessamme.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Vähän äkkiä tuli
tämä ed. Pekkarisen esitys tästä verotuksen
eurooppalaisesta koventamisesta, mutta sen takana oleva ajattelu
oli aivan oikeata. Täytyy sanoa, arvoisa rouva puhemies, että kun
tässä edellä on ollut kolme opposition puheenvuoron
käyttäjää, niin enpä muista,
että juuri koskaan olisin saattanut olla näin
täysin samaa mieltä edellisten puhujien kanssa
kuin olen juuri tässä asiassa.
Huoli, mitä ed. Räsänen kantaa, paljastuu
tästä aloitteesta, ja se huoli on ihan oikea huoli. Mikä tässä hämmästyttää,
on se, että kun tämä ongelma on megaluokkaa,
ongelman ratkaisuesitys on miniluokkaa. Ei tämä kysymys
ratkea välttämättä edes sillä veronkiristyksellä,
mihin ed. Pekkarinen viittasi, mutta ei ainakaan tällaisella yhden
pienen yritystoiminnan osan liipasimelle ottamisella. Tämä ei
todellakaan voi olla ratkaisu. Sen sijaan se, mistä päästä tällaista
megaluokan ongelmaa pitäisi lähteä purkamaan,
on jossain siellä, mihin ed. Lahtela viittasi. Hän
taisi käyttää joitakin sellaisia sanoja
kuin sivistystä ja opetusta ja asiatietoa, mutta näiden
jälkeen mitä suurimmassa määrin
sinne tarvitaan asennetietoista suhtautumista alkoholiin. Tämä on
mitä suurimmassa määrin asennekysymys
sillä tavoin, että ajatuskin, että bensa-asemalta
ostettaisiin jotain alkoholijuomaa siksi, että päästäisiin rattiin,
tai että autolla mentäisiin bensa-asemalle, jotta
saataisiin juomaa, kummin päin vain, on asenteellisesti
niin vino ja niin sairas, että siihen ei voi vaikuttaa
muuten kuin valistustoiminnalla.
Arvoisa rouva puhemies! Jatkamatta tästä sen enempää sanon,
että se huoli, mikä tämän aloitteen
takana on, on todella huomion arvoinen huoli. Luulen, että ainakin
tässä näköpiirissä olevat
kansanedustajat ovat kaikki huolissaan samasta asiasta, mutta ratkaisu
tähän huoleen on kyllä luvattoman kepeä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun tätä lakialoitetta
lukee, niin tulee äärimmäisen ristiriitainen
olo. Ensinnäkin on tietysti niin kuin edellä puhuneet
ovat todenneet, että huoli on aiheellinen ja liikenneturvallisuudesta
ja rattijuoppouden yleisyydestä kannattaa todella kantaa
huolta. Mutta sitten kun tämä asia siirretään toimenpide-ehdotuksen
tasolle, sitten kyllä kaikki vähän niin
kuin minun ajattelussani pikkuisen romahtaa. Nimittäin
ensinnäkin tästä puuttuu aivan selvä kytkentäosoitus,
että henkilöt, jotka ajavat, tulevat autolla huoltamolle
ja lähtevät siitä huoltamolta ajamaan
edelleen, heräteostoina siinä välillä ostavat
siideriä taikka keppanaa ja vetävät sitä sisäänsä siinä määrin,
että tulevat alkoholin vaikutuksen alaisina oleviksi promillemääriensä osalta
veressään ja sitten lähtevät
sen herätetunnelman alaisina ajamaan edelleen. Siis tämä kytkennän
osoittaminen tästä puuttuu kokonaan. Sillä tavalla
tämä menee jo harhaan.
Sitten kun käännetään tämä asia
toisin päin, mitä viimeaikaiset tutkimukset osoittavat?
Juuri pari viikkoa sitten, vai oliko se viikko sitten, julkistettiin
perusteellinen selvitys siitä, mikä näyttää kiikastavan
näissä lukuisissa liikenneonnettomuuksissa, erikoisesti
kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa. Hyvin keskeiseksi syyksi
on osoittautunut väsyminen. Tämä tarkoittaa
sitä, että jos se huoltamoverkosto harvenee ja
harvenee, niin se levähdyspaikkaverkosto harvenee ja harvenee,
yhä useammat ovat väsyneitä, yhä useammat
altistavat itsensä siihen liikenneonnettomuuteen näistä rakenteellisista syistä.
Vaikka minä suhtaudun tavallaan ymmärtävästi
ed. Räsäsen siihen ajattelumalliin, että ei
pitäisi keppanan eikä siiderin myynnillä pitää huoltamoita
taloudellisesti yllä — siinä on itua
ja siinä on semmoista eettis-moraalista puolta, ymmärrän
sen — mutta silloin kun nämä asiat laitetaan
oikeaan tärkeysjärjestykseen ja vaikutustärkeysjärjestykseen,
niin silloin tullaan aivan kokonaan toiseen tulokseen juuri siinä katsannossa,
että tässä ensisijaiseksi tavoitteeksi
asetetaan liikenneturvallisuuden edistäminen ja siihen
liittyvä keinovalikoima.
Arvoisa puhemies! Toivon tälle lakialoitteelle erittäin
kehnoa jatkoa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä tietysti vähän
saman tyyppisiä puheenvuoroja nyt on jonossa. Minäkin
aloitan perusteluista ja siitä, että kansanedustaja
Päivi Räsänen lääkärinä täällä perusteluissaan
tuo esiin alkoholin käyttömäärät,
mitkä ovat todella kohoamassa ja kohonneet. Tässä on
yli 9 litraa. Tosiasiassa kulutus lienee yli 10 litraa absoluuttista
alkoholia per asukas. Siinä ovat sekä mummot,
vaarit että imeväiset mukana. Voidaan todeta,
että suomalaisella viinapäällä on
ohitettu Ranskan käyttömäärät.
Tuloksethan ovat selvillä, mitä se aiheuttaa.
Täällä todetaan, että seurauksena
on alkoholihaittojen kasvu, joista yksi vakavimmista on rattijuopumuksen
yleistyminen. Näin varmasti on, mutta myöskin
niin, että meillä on 800—1 000 alkoholikuolemaa
vuodessa vähän laskutavasta riippuen: akuutit
haimatulehdukset, yleensä haimatulehdukset, maksasairaudet,
mahahaavan puhkeamiset, tämän tyyppiset, jotka
akuutisti ja suoraan liittyvät alkoholiin, onnettomuudet.
Voidaan sanoa, että päivystyspoliklinikoiden asiakkailla
yleensäkin on alkoholia veressä aika runsaasti
silloin, kun he tulevat päivystykseen. Alkoholin myötävaikuttava
tekijä onnettomuuksissa, väkivallanteoissa jne.
on kaikille tuttu.
Tässä viitataan huoleen siitä, mitä nuoriso
tekee. Eihän nuoriso tietenkään ole itse
keksinyt alkoholin käyttöä, vaan se on
oppinut sen aikuisilta. Urheilun liittäminen alkoholiin,
alkoholin myyminen urheilutilaisuuksissa, on yksi pohjimmiltaan
varsin ristiriitainen tilanne. Alkoholin mainonta urheilun kautta,
formulaykköset esimerkiksi, siinä on erittäin
vahva vaikutusmekanismi nuorisoon, tämä niin sanottu
moottoriurheilu. Alkoholi ja tupakka ovat hyvin läheisesti olleet
tekemisissä sponsorisopimusten kautta aina tällä urheilun
saralla.
Mitä tulee eurooppalaiseen alkoholiverotukseen, mihin
täällä ed. Pekkarinen kiinnitti huomiota,
niin suuressa valiokunnassa olemme toki kuulleet Suomen ministereiden
kertovan, että he yrittävät painottaa
alkoholin terveysvaikutuksia, pyrkivät sitä kautta
lisäämään nimenomaan veroa alkoholijuomiin
eurooppalaisella tasolla. Se on varmasti sellainen kestävä tapa
tuoda tätä asiaa eteenpäin, niin että eurooppalaisittain
nostettaisiin varsin mitätöntä alkoholiveron
tasoa. Se, että Suomi on nyt tässä: Niin
kuin ed. Pekkarinen totesi, niin silloin, kun Suomi päätti
EU:n jäsenyydestä, nämä tilanteet
olivat tiedossa. Silloin vain löytyi se enemmistö kuitenkin
EU-jäsenyyden siunaamiseen ilman esimerkiksi tähän liittyviä ennakkoehtoja.
Mutta kaiken kaikkiaan, puhemies, on syytä myös
todeta se, että niin kuin ed. Seppo Lahtela totesi, baarit
ovat usein ainut paikka, missä maaseudulla harvaan asutulla
alueella ihmisillä on mahdollisuus tavata toisiaan, ja
siellä eittämättä juodaan keskiolutta.
Mutta ne ovat kylläkin toiset juojat kuin ne, jotka ovat
matkalla ja käyvät siellä tankkaamassa
bensiiniä. Eli se on se paikallinen tapaamispaikka. Tällaisia
löytyy. Vaikkapa Iisalmi—Oulu-välillä kun
pysähtyy, niissä kunnissa se paikka on Shellin
huoltoaseman baari, jossa nämä ihmiset tapaavat
toisiaan. Tämä on tässä mielessä ristiriitainen.
Perusteluissa tuodaan esiin myöskin Baltian maiden
mukaantulo, josta jo keskusteltiin, ja monet tämän
tyyppiset asiat, mutta tosiaan ratkaisumallina, vaikka ymmärrän
tietysti, että lähtökohtanakin on, että se
on vain osittainen tai hyvinkin pieni vaikutukseltaan, tämä huoltamoiden
kaljan- ja siiderinmyyntimahdollisuus ei voi olla nyt kuitenkaan
lopetuslistalla. Etsikäämme parempia, toimivampia,
vaihtoehtoja.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun on ikää tullut, niin
tuntuu, että kaikista asioista tietää melko
lailla, mikä pitää ehkä vielä jopa
paikkansakin.
Vuoden 90 alkupuolella oli alkoholilain muutos voimakkaasti
ja silloin muun muassa valvonnan suhteen tehtiin aikalainen virhe.
Lakkautettiin niin sanotut kunnalliset alkoholitarkastajat, jossa
firmassa minäkin 38 vuotta olin. En kuitenkaan yhteen menoon
vaan kahden kunnan yhteisenä alkoholitarkastajana, jonka
vuoksi tuli 38 vuotta täyteen yhteensä. Samalla
nostettiin huomattavasti kahviloitten ja baarien aukioloaikoja. Niiden
piti mennä kiinni kello 22, mutta aikoja nostettiin kello
24:ään, ensimmäisen luokan kahvila sai
olla auki jopa kello 1:een saakka, siis samalla ajanjaksolla.
Sivutoimisia tarkastajia oli Suomessa yli 300, reilustikin,
ja kustannukset vuodessa vain 7 miljoonaa markkaa. Silloin loppui
kahviloitten ja baarien ja erikoisesti huoltoasemienkin valvonta.
Siellä ei valvonut sitä toimintaa kukaan, eli myydään
todellakin, pelkään pahaa, että tälläkin hetkellä myydään
kelle tahansa olutta, oli alaikäinen taikka jopa humalassa.
Joka tapauksessa tuo työvoima oli hyvin halpaa. Halpaa
se varmaan olikin. Kun minäkin esimerkiksi olin virassa
vuonna 74, siitä oli palkka kuukaudessa 72 markkaa, että piti
olla oikeastaan semmoista harrastusta siihen toimeen sillä,
joka iltaisin ja öisin kulki aina katsomassa, mitä missäkin
baarissa tapahtui.
Vaikka tämän aloitteen asia on ilman muuta hyvä ja
tämä nyt tähtää rattijuopumuksen
vähentämiseen ja yleensäkin alkoholin
kulutuksen vähentämiseen, niin nyt kyllä taistellaan
tuulimyllyjä vastaan tässä asiassa. Aika
on nyt kyllä mennyt ohitse. Sitä ei enää voi
palauttaa. Vaikka monet huoltoasemat kyllä näyttävät
siltä, että ne ovat pelkkiä kaljamyymälöitä.
Sieltä tuskin polttoaineita löytyy eikä mitään
muutakaan siitä, mitä siellä alkuperäisesti
on suunniteltu olevaksi. Eli jos siellä nyt lakkautetaan
tuo myynti, sillä ei tähän hyvään
asiaan, taikka huonoon asiaan, apua kovinkaan paljoa saada.
Siihen aikaan, kun annettiin oikeus keskioluen myyntiin huoltoasemille,
se kytkettiin ruokailuun. Piti vähintään
yksi makkara ostaa sieltä. Pahat kielet väittivät,
että siellä myytiin jotakin muovimakkaraa, joka
sitten aina välillä pestiin ja pantiin sinappia
taas päälle ja vaihdettiin seuraavalle asiakkaalle,
ettei sen tarvitse turhanpäiten syödä sitä makkaraa
kuitenkaan. Saattoi joku olla niin humalassa, että söikin
sen siinä vaiheessa vahingossa.
Mutta rattijuopumusasiaa sinänsä pitäisi
torjua erilaisilla keinoilla. Olisi kysymys nimenomaan siitä,
että, sanotaan, kun saa rattijuopumuksesta ajokiellon,
niin ei mitään estettä olisi sille, etteikö sitä ajoneuvoa
ajokieltoajaksi otettaisi takavarikkoon, oli se sitten oma tai vieras. Kun
se otetaan vain ajokieltoajaksi takavarikkoon, niin silloin se palautuisi
myöskin oikealle omistajalle, jos se on laina-auto. Siinä jonkinlainen
riski on myöskin lainaajalla, kyllä hänenkin täytyy
huomioida, kenelle autonsa lainaa. Se on vähän
niin kuin avioliitossa, että saa kärsiä puolin
ja toisin, jos erehtyy siinä asiassa, ei sitä asiaa voi
niin helposti purkaa.
Jos syyllistyy törkeään rattijuopumukseen
ja sen lisäksi kuolemantuottamukseen eli ajaa toisen hengiltä,
niin ehdottomasti voitaisiin säätää laki — ja
oikeastaan nykyinenkin laki sen sallisi, sitä ei ole vain
sovellettu — että auto tai sen arvo pitäisi
määrätä menetettäväksi
lopullisesti. Siinä tapauksessa todellakin arvo, jos on
laina-auto, ettei oikea omistaja tietenkään silloin
menettäisi, vaan sen arvo määrättäisiin
menetettäväksi. Sillä olisi jotakin ennakolta
estävää vaikutusta.
Sinänsä rattijuopumuksen rangaistusta pitäisi muuttaa
kokonaan erilaiseksi. Jos todellakin ajaa päissään
toisen hengiltä, niin siitä pitäisi rangaista
ihan samalla tavalla kuin tahallisesta taposta. Minulla viime kaudella
oli lakialoite, jonka perustelin sillä tavalla. Se on aivan
sama asia, että jos nyt juo ravintolassa itsensä umpitunneliin,
tai missä tahansa, että on todellakin humalassa,
ja ottaa auton ja lähtee ajelemaan tuonne Mannerheimintielle
sillä mielellä, ettei ole tarkoitus toki ketään
surmata eikä kenenkään päälle
ajaa, mutta mieli on sillä tavalla — kun nyt meillä on
parasta aikaa lakivaliokunnassa tahallisuuden muuttaminen, joka
muuttaa lakia pahasti — on mieli kuitenkin, että jos
joku jää alle, niin jääköön.
Se on niin sanottua vähintään lievemmän asteen
tahallisuutta, ja silloin, kun se on lievemmän asteen tahallisuutta
ja surmaa toisen, on kysymys taposta eikä mistään
liikenteen vaarantamisesta. Se on aivan sama asia, jos hiljaisena
iltana ottaa ampuma-aseen ja lähtee kävelemään tuohon
johonkin Museokadulle ja ammuskelee sinne sun tänne, sanoo,
että ei minulla ole tarkoitus ketään
surmata ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Myllyniemi! Nyt toivon, että palaamme takaisin
aloitteeseen.
Aloite kohdistuu rattijuopumuksen estämiseen.
Ensimmäinen varapuhemies:
Kyllä, kyllä, mutta se laajenee liikaa.
Arvoisa puhemies! Joka tapauksessa sillä samaisella
henkilöllä ei ole ketään tarkoitus surmata
sillä aseella, mutta jos se kuitenkin aiheuttaa sen, varmasti
hänet tuomitaan taposta. (Puhemies koputtaa) Mutta jos
autolla ottaa hengiltä jonkun, siitä ei ole tullut
koskaan tappoa — vain hyvin harvoissa tapauksissa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Räsäsen aloite
on synnyttänyt oikein hyvän ja vilkkaan keskustelun
tavoitteena liikenneraittius. Näin olen ymmärtänyt.
Meidän pitäisi hyvin selkeästi tässä yhteiskunnassa
eri tavoin kampanjoida raittiusihanteen ja nimenomaan liikenneraittiuden
puolesta. Siihen pitäisi panostaa entistä enemmän
kansalaismediassa. Varmasti kouluopetuksessa näin onkin,
liikennekouluissa jne. Samalla meidän tulisi yhteiskunnan
lainsäädännöllä tukea
liikenneraittiutta. Eräskin huoltoasemanpitäjä saatuaan
tiedon tästä ed. Räsäsen aloitteesta
sanoi, että hänen oma kantansa on se, että liikenteessä pitäisi
olla 0 promillea, ja kertoi, että hän ei itse
koskaan ole alkoholia minkään vertaa käyttänyt.
Eli tuo 0 promillea olisi liikenteessä todella ihanne.
Mutta jos on näitä tiettyjä lääkeaineita,
joissa saattaa olla sen verran, että mittari jonkin signaalin
antaa tai on mittarivirheitä, saataisi olla ehkä se
0,2 promilleakin raja, joka olisi huomattavan tuntuva parannus siihen,
että meillä nyt on tuo 0,5 promillea. Meidän
pitäisi todella tätä alkoholia poistaa
liikenteestä sanktioimalla sen käyttöä,
ja sillä, minä uskon, päästäisiin
hyvin selkeästi siihen, mihin ed. Päivi Räsänen
on aloitteellaan tähdännyt elikkä liikenneraittiuteen.
Aivan kuten ed. Kekkonen sanoi, meillä alkoholi liikenteessä ja
alkoholi Suomen kansan parissa on todella megaluokan ongelma, mutta meillä on
vain mini- ellei suorastaan mikroluokan ratkaisuja tähän
ikävä kyllä esittää.
Ed. Mauri Pekkarinen toi erittäin hyvän ajatuksen
esille, että Suomen pitäisi EU:hun vaikuttaa siten,
että alkoholiverotus ei sillä tavalla tästä haitakkeesta
laskisi, kuten nyt on tapahtumassa. Kun Suomi meni EU:hun, silloin
sanottiin, että meidän pitää mennä mukaan,
jotta me voimme siellä vaikuttaa. Tuntuu siltä,
että nyt ei ole Suomi sitten EU:ssa pyrkinyt niinkään
vaikuttamaan, vaan hyvin kuuliaisesti vain tyytynyt siihen, mitä sieltä on
sanottu. Tässä asiassa, mitä tulee alkoholiongelmiin
ja raittiuteen, Suomen todella pitäisi olla vaikuttamassa
EU:ssa. Kun kansainvälisestikin, sikäli kuin ymmärrän,
meillä on naapurimaita, joissa liikenneraittiutta lainsäädännöllä tuetaan
paremmin kuin meillä, näistä maista tulisi
ottaa mallia.
Täällä viitattiin tätä asiaa
sivuten myös siihen, että alkoholi ja alkoholimainonta
esiintyvät urheilukilpailuissa. Aikanaan, kun koulua kävin, pidettiin
ihanteena, että urheilu ja raittius kuuluvat yhteen. Tänä päivänä voi
olla vain masentunut siitä, mikä on tämän
hetken tilanne.
Arvoisa rouva puhemies! Toivon, että liikenneraittiuden
eteen tehdään kaikki voitava tässä maassa
tavoitteena, että lainsäädännöllä,
alkoholia veressä ollessa, tuettaisiin liikenneraittiuden tavoitetta.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Käytän tämän
puheenvuoron tukeakseni ed. Räsäsen lakialoitteen
periaatteellista näkökulmaa.
Aloittaessani tämän työpäivän
kävin lävitse STT:n tiedotteet ja minua pysäytti
Kansanterveyslaitoksen pääjohtajan Jussi Huttusen
tuore kannanotto, jossa hän toteaa, että Suomi
on lapsijuopottelun luvattu maa. Minä ajattelen, että jos tämä pieni
sivistysvaltio on tullut siihen tilanteeseen, että me voimme
perustellusti sanoa, että Suomi on lapsijuopottelun luvattu
maa, minusta se on asia, jonka pitäisi pysäyttää meitä kansanedustajia
todella pohtimaan, miten me toteutamme nopeita toimenpiteitä,
joilla vaikutamme alkoholinkäyttöön sillä tavalla,
että käyttömäärät alenevat.
Toivon, että ne alenisivat aikuisten keskuudessa, mutta
ennen kaikkea ajattelen, mitä tämä merkitsee
lasten ja nuorten tulevaisuuden kannalta. Tähän
liittyy se, että meillä on huolestuttava näkymä siitä,
että kun jo pienet lapset — sanon näin:
pienet lapset — tulevat alkoholinkäytön
piiriin, todennäköisyys, että heillä on
elämäniän kestävä alkoholismi
sairautena, merkitsee myös erittäin nopeasti kasvavia
yhteiskunnallisia kustannuksia.
Täältä haen yhteyden ed. Pekkarisen
käyttämään erittäin
perusteltuun puheenvuoroon siitä, eikö todella
Suomi saisi toimia nyt vastuullisesti Euroopan unionin laajentuessa
ja todella vaikuttaen siihen, että tällainen elementti,
joka tulee nostamaan merkittävällä tavalla
myös yhteiskunnan kustannuksia terveydenhoidon alueella,
tulisi huomattavasti nykyistä merkittävämmän
haittaverotuksen piiriin. Käytän tästä ihan
tällaista käsitettä "haittaverotus",
jolla vaikutettaisiin meillä kotimaassa tähän
alkoholikulttuuriin, mutta samanaikaisesti, arvoisa puhemies, otan näkökulman,
jolla on erittäin suuri merkitys nyt Euroopan unionin laajentumiseen.
Me nimittäin tunnemme sen, millä tavalla Euroopan
unionin itälaajentuminen tulee vaikuttamaan kansainväliseen
verokilpailuun. Me näemme pääsääntöisesti
sen, millä tavalla tämä luo painetta
verotuksen alentamiseen. Minusta nykyisten Euroopan unionin jäsenmaiden
pitäisi kysyä itsetuntoisemmin, hyväksymmekö sen,
että tällaisilla alueilla uudet jäsenmaat
muodostavat sen avainroolin, millä tavalla esimerkiksi
alkoholiverotus tullaan hoitamaan. Minä toivoisin, että tässä me
löytäisimme nykyisistä Euroopan unionin
jäsenmaista tukijoita omaan aloitteellisuuteen, ja sillä tavalla
vaikuttaisimme myös uusiin jäsenmaihin ja sen
sijaan, että me laskemme alkoholiverotusta, loisimme painetta
siihen, että uudetkin jäsenmaat joutuvat tähän
asiaan pysähtymään uudella tavalla.
Arvoisa puhemies, lopuksi: Pienetkin askeleet tällä alueella
ovat toki merkityksellisiä, mutta jos kykenemme nousemaan
suurempiin askeliin, olen niitä lämpimästi
tukemassa ja toivon, että voimme yhteisillä ponnistuksilla
vaikuttaa siihen, että yhä useamman suomalaisen
lapsen ja nuoren ihanteena on edelleen raittius.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Mauri Salo toi aiemmin esiin, että tälle vuodelle
on arvioitu alkoholiveron tuotoksi 1,4 miljardia euroa. Sen sijaan
alkoholin aiheuttamat kokonaiskustannukset haittojen myötä yhteiskunnalle
ovat noin 5 miljardia euroa vuodessa, eli vain viidennekseltä katetaan
veron tuotolla näitä aiheutettuja haittoja.
Alkoholihaitat kasvavat suorassa suhteessa alkoholin kulutuksen
kasvun myötä. Kulutus on taas kokemusten mukaan
kasvanut sitä mukaa kuin hinta on laskenut ja saatavuus
lisääntynyt. Esimerkiksi silloin, kun alkoholin
myynti vapautettiin ruokakauppoihin, silloinhan alkoholin kokonaiskulutus
hyvin voimakkaasti kasvoi.
Hintaan on tällä hetkellä todella
vaikea kansallisin toimenpitein vaikuttaa. Olen täysin
samaa mieltä kuin ed. Pekkarinen ja monet muut, että Suomen
tulisi hyvin voimakkaasti vaikuttaa Euroopan unionin tasolla, että veroa
harmonisoitaisiin mieluummin pohjoismaiselle tasolle kuin eteläeurooppalaiselle
tasolle. Mutta ongelmana on se, että toisin kuin Pohjoismaissa
muissa Euroopan unionin maissa alkoholipolitiikka on lähinnä elinkeinopolitiikkaa,
kun se on meillä sosiaali- ja terveyspolitiikkaa. Eli kokonaisvaltainen asennemuutos
tarvittaisiin koko Euroopan alueella pohjoismaiseen näkökulmaan.
Totean vielä, että kristillisdemokraatit ovat
jo pitkään tätä esittäneet,
että alkoholiverotusta koko Euroopan unionin tasolla muutettaisiin
tähän suuntaan.
Arvoisa puhemies! Aikani taitaa päättyä,
mutta käytän toisen puheenvuoron vielä vähän
myöhemmin.
Tapio Karjalainen /sd:
Arvoisa puhemies! Luulen ymmärtäväni
myönteisessä mielessä lakialoitteen tavoitteen.
Menetelmiä alkoholinkäytön kontrolloimiseksi
on syytä aina puntaroida, ja meidän alkoholin
jakelujärjestelmämme liberaaliuttakin pitää aina
pitää kriittisen arvion alla. Mutta suhtaudun
kuitenkin tässä tapauksessa tällä aloitteella
esitettyyn menettelytapaan kielteisesti.
Sattuneesta syystä tunnen huoltamoiden toimintaa ja
niiden toiminnan katerakennetta ja sitä en menisi heikentämään
näillä toimenpiteillä. Arvostan tässä pitkien
etäisyyksien maassa ja paljon pitkiä etäisyyksiä autolla
ajavana sitä, että meillä on miehitettyjä huoltoasemia
vielä. Pelkään tulevaisuudenkuvaa, jolloin
maassa on vain pimeitä bensanjakelupaikkoja.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Alkoholipoliittinen keskustelu sinänsä on
ollut täällä aivan hyvää niin
EU:n tasolla kuin kansallisesti ja laajemminkin. Yhdyn monen edustajan puheenvuoroon
myöskin niistä käsityksistä, mikä olisi
raittiuden ihanne, ja alkoholin kokonaiskulutuksen vähentämisestä.
Sen sijaan en valitettavasti voi yhtyä lakialoitteen lopputulemaan,
että huoltoasemien anniskelua pystyttäisiin rajoittamaan
lailla ja vielä sellaisten huoltoasemien, jotka ovat autojen
huoltoon tarkoitettuja huolto- ja bensiiniasemia. Nimittäin
tämän tyyppisiä huoltamoita on yhä vähemmän.
Nykyään huoltamoissa ei enää ole
perinteistä rasvamonttua eikä sen tyyppisiä huoltotoimenpiteitä, että aina
sieltä edes autoon lamppua tai tuulilasinpyyhintä saisi,
vaan kyllä ne ovat pienimuotoisia elintarvikeliikkeitä,
joissa keskioluen myyntikin on osa merkittävää liikevaihtoa,
jota matkailijat käyttävät myöskin
pysähtymiseen, ruokailuun jne.
Kyllä tämä lakialoite johtaisi siihen,
että monta yrittäjää ja monta
työpaikkaa menetettäisiin käytännössä myöskin
Suomesta. Sitä voi tietenkin aina verrata myöskin
alkoholin kokonaishaittoihin, mutta kyllä minun mielestäni
rinnastus on keinotekoinen ja väärä.
Kyllä meidän täytyy säilyttää tämä palveluverkosto
laajassa Suomessa ja mahdollistaa myöskin keskioluen myynti;
valvontaa voidaan tehostaa.
Ed. Myllyniemi muisteli aikoja, kun oli kunnalliset alkoholitarkastajat.
Täytyy myöntää, että kyllä se
oli huomattavasti tehokkaampi ja parempi paikallinen kontrollijärjestelmä kuin
nykyinen järjestelmä, jossa keskiolutta myydään
päihtyneille, alaikäisille tai muille sellaisille,
joille se ei kuulu.
Eli en kannata tämän lakialoitteen läpimenoa.
Ed. Laitinen merkitään
läsnä olevaksi.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Riensin saliin, kun kuulin ed. Karjulan
puhuvan. Ed. Karjula tapansa mukaan puhui hyvin viisaasti, kun hän
painotti eurooppalaista verotusta. Niin mukava kuin olisikin olla
hänen kanssaan samaa mieltä, kyllä tässä tietysti
nyt täytyy olla realisti, tässä törmää kaksi
kulttuuria: Välimeren kulttuuri ja meidän pohjoismainen
kulttuuri. Kun täällä meidän
Pohjoismaiden sisässä Suomessa on myöskin
kaksi alkoholikulttuuria, se kulttuuri, joka syntyi kieltolain olosuhteissa, jolloin
piti saada alkoholia, joka oli mahdollisimman tiukkaa, jotta sitä oli
helppo salakuljettaa, jotta se mahtui pieneen tilaan. Se kulttuuri
yhä vielä (Puhemies koputtaa) elää suomalaisessa
...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Kekkonen, voitte vielä jatkaa. Täällä oli
kellossa pieni virhe. Anteeksi vain.
Arvoisa rouva puhemies! Niin myös täällä Suomessa
me elämme tavallaan kahta kulttuuria yhtä aikaa.
Siis on se kieltolain muovaama erittäin turmiollinen tapa nauttia
alkoholia, siis terävää ja nopeasti,
ja sitten keskioluen vapautumisen myötä plus televisioitumisen
myötä mukaan tullut eurooppalainen tapa ryypiskellä,
siis se pubikulttuuri, se viinitupakulttuuri, mitä me katselemme
ilta illan jälkeen televisiossa, jossa maan tavaksi on
tullut mennä niin sanotusti kaljalle työpäivän
jälkeen.
Nämä kaksi kulttuuria samassa yhteiskunnassa
ovat tuhoisa yhdistelmä. Se näkyy terveystilastoissa,
se näkyy sosiaalimenojen kasvuna, se näkyy ahdistavana
yhteiskunnallisena ilmapiirinä, se näkyy myöskin
väkivallantekoina. On merkillepantavaa se, että kun
tähän eurooppalaiseen tapaan Suomea ruvettiin
ajamaan, yksi perustelu oli se, että väkivallanteot,
puukotukset, tappelut, humalassa vähenisivät.
Näinhän ei ole käynyt. Eivät
ne minneen ole vähentyneet, eivät ne olennaisesti
ole kyllä lisääntyneetkään.
Mutta ne ajatukset tai päämäärät,
joita aikoinaan tarjoiltiin, kun siirryttiin tähän
uuteen aikaan, ovat osoittautuneet paikkansapitämättömiksi.
Arvoisa rouva puhemies! Toistan sen, että niin hyvä tarkoitus
kuin tällä lakialoitteella onkin, se kyllä johtaa
ojasta allikkoon, ei vähiten siellä yrityselämän
puolella, saatikka sitten kylmien bensa-asemien lisääntymisen
kautta, jotka eivät ole ilo silmälle eivätkä ilo
käyttäjälle. Ainoa ratkaisu, mikä tähän
on mahdollinen, on valistus, valistus ja taas valistus, mutta myöskin
asennemielessä se, että alkoholiin ei suhtauduttaisi
sillä tavoin huvittuneen hyväksyvästi
kuin nyt on asianlaita. Se asennemaailma on tuhoisa, se on tuhoisa
ei vain meille varttuneille, mutta aivan erityisen tuhoisa se on
nuorisolle.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Minua hiukan vaivaa se, että tämä aloite tyrmätään
täällä nyt lähinnä elinkeinopoliittisin perustein.
Tämähän on aivan sama syy, miksi viinintuottajamaat
Euroopassa eivät halua korottaa alkoholiverotusta. Siellä pelätään,
että viinintuotanto elinkeinona kärsisi, jos lähestyttäisiin
tätä pohjoismaista verotasoa. Lisäksi
en usko, että alkoholin myynnillä kuitenkaan aivan
niin merkittävä vaikutus on koko huoltamoalalle,
että se olisi täysin katastrofin partaalla, jos
tämän aloitteen mukaan toimittaisiin.
Vielä jäin ihmettelemään
ed. Pulliaisen huolta siitä, että tämä esitys
lisäisi kuljettajien väsymystä. Kuljettajien
väsymys ei varmasti johdu liian harvasta huoltamoverkostosta.
Tuskin kukaan kuljettaja on niin väsynyt, että hänen
tarvitsee joka ainoalla huoltamolla pysähtyä esimerkiksi 20
kilometrin välein. Varmasti enemmänkin tämä väsymys
johtuu siitä, että kuljettaja ei malta kiireensä vuoksi
pysähtyä, vaikka olisikin väsynyt. Jos
verkosto hiukan harvenisi, en usko, että sillä silloin
olisi mitään vaikutusta tähän
väsymykseen, ja ainahan on mahdollisuus jaloitella raittiissa
ilmassa, jos tarvitsee lepoa silloin, kun huoltamo ei ole aivan
lähettyvillä.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tulee välillä mieleen
se, onko suomalaisen elämä pelkästään
päihteitä ja veroja. Haluan itsekin muutaman sanan
sanoa tästä alkoholipoliittisesta keskustelusta,
mitä täällä on tänään
käyty. Tokihan meidän elintapamme määräävät
pitkälti sen, millaisia riskejä rakennamme itse
terveydellemme, ja tätä terveyden seurantaa tietysti
paljon tehdään Suomessa. Se on ollut osa meidän
terveyspolitiikkaa.
Mutta kaksi selvää trendiä on, jotka
uhkaavat meidän kansanterveyttämme tänä päivänä.
Toinen on tietysti tämä alkoholinkäyttö.
Pienen notkahduksen jälkeen se on kasvanut. Alkoholikulttuurin
eurooppalaistuminen viinikulttuurin myötä ei tapahtunut
tai tapahtui osittain, mutta alkoholinkäyttö lisääntyi.
Pahinta oli se, että tämä alkoholinkäyttö aloitetaan
yhä nuorempana, humalakäyttö on myös
lisääntynyt ja varhentunut jne. Toinen näistä huolestuttavista
kansanterveysasioista on tietysti tupakoinnin yleistyminen varsinkin
nuorten keskuudessa.
Meillähän noita hoitoa vaativia alkoholiperäisiä sairauksia
todetaan noin 26 000 henkilöllä vuosittain.
Alkoholiin liittyvä sairaus tai myrkytys on toiseksi yleisin
kuolinsyy. Pahoinpitelyjen ja tappojen yhteydessä neljässä tapauksessa viidestä alkoholilla
on osuutta asiaan. Suomessa kuolee alkoholimyrkytyksiin yhtä paljon
ihmisiä kuin muissa Pohjoismaissa yhteensä. Vertailun vuoksi
kannattaa tietysti kertoa, että esimerkiksi liikenteessä vuonna
2001 kuoli alle 400 ihmistä, ja tätä lukumäärää yritetään
kaikin keinoin saada pienenemään, joten toivoisi
tietenkin, että niitä pieniä askelia
otettaisiin myös alkoholipolitiikassa.
No, mitä sitten voitaisiin tehdä, jotta varsinkin
nuorten terveysriskeihin voitaisiin puuttua? Välttämättä tämä aloite
ei auta tähän, mutta sitä asennekasvatusta,
jota täällä on kaivattu, todella tarvitaan
edelleenkin riippumatta siitä, että saatiin esimerkiksi
terveyskasvatus oppiaineeksi. Kenties siellä tehdään
elämyksellistä oppimista myös kouluissa,
mutta tärkeintä on tietenkin se, minkälaista
esimerkkiä me aikuiset annamme. Tietenkin avopalveluja
ja akuuttia apua pitäisi olla mahdollisimman hyvin matalalla
kynnyksellä saatavilla, vertaistukea jne. Päihdehaittojen torjuntaa
pitää tehdä aivan yhtä laaja-alaisesti kunnissa
kuin esimerkiksi mielenterveysongelmien torjuntaa. Mutta suuriakin
tekoja tarvitaan, eli tämä EU:n alkoholipolitiikan
kääntäminen toiseen suuntaan.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tulin tähän keskusteluun
vähän myöhästyneenä,
mutta ehkä pääsen kuitenkin juoneen kiinni.
Ed. Kekkonen puhui mielestäni hyvin viisaita omassa puheenvuorossaan.
Minusta tämä aloite on hivenen kummallinen. Täällä todetaan
se, että alkoholi ja autoilu eivät kuulu yhteen.
No, eivät tietenkään kuulu. Rattijuoppous
on tuomittava teko, ja sitä ei missään tapauksessa,
rattijuoppoutta, voi hyväksyä. Tässä lakialoitteessa
ikään kuin annetaan ymmärtää, että kuljettajat,
kun pysähtyvät huoltamolla, nauttivat virvokkeina
alkoholijuomia.
Minusta tällaisen kuvan luominen tämän
aloitteen kautta on aivan käsittämätöntä ja
ihmeellistä. Kyllä varmasti on niin, että siellä autossa
mukana olevat matkustajat saattavat nauttia näitä virvokkeita.
On muistettava se, ed. Räsänen, että kyllä monet
bussit, kun matkaavat Suomen maanteitä, pysähtyvät
virkistystauolle huoltamoihin, ja bussien matkustajat käyttävät
niitä palveluja, mitä huoltamot tuottavat. En
tiedä, mistä te olette tämän
kimmokkeen saanut tehdä tämä lakialoite,
mutta minä luulen niin, että tämä kyllä nyt
toimii jossakin määrin vastaan sitä periaatetta,
mitä me kaikki varmasti kannatamme, että alkoholinkäyttö ja
autoilu eivät sovi yhteen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Juurihan se niin on, että tuo yhdistelmä on
mahdoton hyväksyä, minkä ed. Laitinen
juuri totesi.
Mitä enemmän ed. Räsänen
tästä aiheesta puhuu ja perustelee pyrkimystään,
sen vähemmän minä kannatan hänen
lakialoitettaan. Hän on onnistunut saamaan minusta todella
tämän lakialoitteen superhylkääjän
ajatuksissani. Hän yhdistelee vääriä asioita
väärällä tavalla, tekee niistä oikaistuja
johtopäätöksiä.
Totean vain yhden ainoan asian tähän — hänen
ensi yönä mietittäväkseen sen,
että huoltamoverkosto on tällä hetkellä uhanalainen
luonnonvara. Mitä enemmän maaseutu autioituu,
sen suurempaan merkitykseen se tulee verkostona, jossa on silloin,
kun tarve tulee, huoltamo baareineen paikan päällä olemassa.
Tällä hetkellä ympäristömääräykset,
niin kuin olette lukeneet ja nähneet, ovat viemässä sitä verkostoa
alaspäin. Eli kannattaisi olla tästä väsymisilmiöstä paljon paljon
enemmän huolissaan, niin kuin tutkijatkin ovat, kuin siitä,
mistä te nyt olette huolissanne — vilpittömästi
kai ihan hyvään pyrkiessänne.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliainen sanoi hyvin pelkistetysti
sen, mitä aioin sanoa. Olen tavannut sellaisia huoltamoyrittäjiä maaseudulla
tuolla laajalla alueella, joiden perjantain ja lauantain myynnistä saattaa
olla keskioluen myynti jopa 50 prosenttia liikevaihdosta. Niin suurimerkityksellinen
on jo tämä pelkkä six-packien jakaminen
ohikulkijoille, matkailijoille, jotka sinne mökille menevät.
He kiireessä lähtevät kaupungilta mökeilleen,
jättävät ostamatta esimerkiksi Alkosta
sen perinteisen lastinsa, vaan ajatellaan, että käydään
siinä puolessavälissä huoltoasemalla
hakemassa ne saunaoluet ja jatketaan matkaa. Tämä on
elävää elämää.
Ongelma on meidän nuorisomme, koska jokainen tietää,
että kun anniskelupaikkoja on lisää,
niin he hakevat myöskin kontrollijärjestelmästä aukkoja,
missä saadaan mahdollisesti helpommin olutta kuin jossakin
toisessa paikassa. Onhan meillä keskioluen myyntipisteet
tulleet myös R-kioskeihin, jotka nyt palvelevat kello 21:een
käytännössä joka päivä.
Sanoisin vain sen, että tämä aiheuttaa
suuresti maaseudulla yhä tyhjeneviä huoltoasemia,
mikäli tämä lakialoite tällä lailla
menisi läpi.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Lopuksi totean tähän,
että olen iloinen siitä, että tämä aloite
on herättänyt näin vilkkaan, vaikkakin
hyvin kriittisen keskustelun. Olen pannut merkille, että huolenaihe
keskustelijoilla tuntuu olevan laajasti hyvin yhtenäinen
tästä päihdetilanteesta. En toki kuvittele,
että tämä aloite ratkaisisi päihdeongelmaa
Suomessa kuin pieneltä osin, mutta joudun kyllä toteamaan,
että ei tässä kovin konkreettisia ratkaisuehdotuksia
ole muidenkaan puhujien puheissa tullut, vaikka on vaadittu voimakkaita
toimenpiteitä, eli käsiä on jouduttu
aika paljon levittelemään.
Ed. Kekkonen otti tämän asennekasvatuksen useampaan
kertaan esiin. Itsekin olen sitä mieltä, että asennekasvatusta
tulee edelleen jatkaa, mutta valitettavasti tutkimusten mukaan esimerkiksi kouluissa
jaetun päihdekasvatuksen tulokset ovat plus miinus nolla,
todella heikkoja. Eli tässäkin suhteessa se näyttää tehoavan
erittäin huonosti. Lasten ja nuorten kohdalla varmasti
tehokkain päihdevalistus olisi sellainen, joka kohdistuu
nimenomaan vanhempiin, mutta mikä on sitten sitä valistusta,
mikä tehoaisi parhaiten mahdollisiin rattijuoppoihin, se
jää avoimeksi.
Keskustelu päättyy.