3) Laki autoverolain 3 §:n muuttamisesta
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tähän alkoholikeskustelun
perään sopii myöskin keskustelu ajoneuvoista
ja liikenteestä. Nimittäin tämä lakialoitteeni
koskee ajoneuvoharrastajaryhmää. Tämä on
erittäin suosittu harrastus myöskin tänä päivänä.
Monet nuoret miehet käyttävät autotallissa
tuhansia ja taas tuhansia työtunteja tehdäkseen
vanhoista autoista mahdollisimman näyttäviä,
mahdollisimman hienoja. He ajavat niillä muutaman sata
kilometriä ehkä kesäkuukausina, käyvät
näyttelyissä, kilpailevat osaamisesta, käden
taidoista, ja yleensä nämä nuoret harrasteajoneuvon
rakentajat ovat poissa esimerkiksi sieltä kadulta käyttämästä alkoholia
tai tekemästä jotakin muuta pahaa.
En lähde lukemaan tätä lakialoitteeni
sisältöä, koska tiedän, että täällä on
poikkeuksellisen hyvin lukutaitoista porukkaa paikalla, vaan totean, että itse
näen, että pahin uhka liikenneturvallisuudelle
on se, että näiden ajoneuvojen rakentajat eivät
voi tehdä näihin ajoneuvoihin edes niitä turvallisuuden
kannalta merkittäviä jarrujen tai ohjauslaitteiden
tai joidenkin muiden turvallisuuteen vaikuttavien ajoneuvon osien
parantamistoimenpiteitä ilman pelkoa siitä, että katsotaan,
että heidän autonsa menee uudelleen verotettavaksi.
Lakialoitteeni jälkeen olen saanut tietää,
että muun muassa liikennevaliokunta on ajoneuvolakia käsitellessään
ottanut tähän asiaan hyvin asiantuntevaa kantaa.
Saattaa olla, että se on vielä pitemmälle
menevä ja parempi kanta kuin tässä lakialoitteessani,
joka rajoittaa ajoneuvojen muutosprosentin 65:een. Mutta koska tällä hetkellähän
meillä on valtiovarainvaliokunnan verojaostossa autoverolaki
auki, niin toivoisin, että tietenkin tämä lakialoite
osaltaan kiinnittää verojaoston huomiota tähän
epäkohtaan, joka ei ole varmasti valtiontaloudellisesti
mitenkään suuri, vaan oikeastaan paljon ylimääräistä työtä liikenneministeriön
virkamiehille aiheuttava säännös.
Viime kädessä sanoisin niin, että tällainen
täydellinen rajoituksen poistaminen näiltä harrasteajoneuvoilta
olisi varmasti se ihannetila, koska enää meillä ei
ole sitä ilmiötä pelkona, että meille
tuodaan niitä katkaistuja mersuja, niin kuin joskus aikoinaan
tähän maahan tuotiin. Osaksi tämäkin
prosenttisäännös varmasti jotenkin liittyy
tähän katkaistujen mersujen problematiikkaan.
Jos vertaan pohjoismaista käytäntöä,
niin esimerkiksi Ruotsissa ajoneuvojen rakentamisesta ja harrastuksesta
on tullut aikamoinen elinkeino. Sinne on syntynyt erilaisia yhteisöjä ja
firmoja, jotka myyvät näitä varaosia,
yrittävät niitä etsiä kaikin
mahdollisin keinoin ja jopa valmistaa, koska kaikkia näitä varaosia
ei ole enää rahallakaan saatavissa, koska ajoneuvot
ovat varsin vanhoja ja ne joudutaan käsin tekemään
siihen entiseen kuntoon, jos halutaan entisöidä auto mahdollisimman
erikoiseen ja näyttävään kuntoon.
Tämä on omiaan myöskin lisäämään
työpaikkoja ja luomaan nuorisolle järkevämpiä ja kannustavampia
harrastuksia.
Ed. Koski merkitään
läsnä olevaksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämähän on sinänsä ihan
kannatettava hanke, ja toivottavasti se kytketään
nyt autoverolain käsittelyyn, joka on parhaillaan valtiovarainvaliokunnassa.
Minä vain totean, niin kuin aloitteen ensimmäinen
allekirjoittaja jo totesi, että ajoneuvolain yhteydessä hänellä oli
tilaisuus olla tavallaan mukana seuraamassa sitä, kuinka
perusteellisesti liikennevaliokunta tätä asiaa
käsitteli ajoneuvolain yksimielisessä,
laajassa mietinnössään, jossa määritteli
museoajoneuvon, jossa totesi, juuri niin kuin tässä tapauksessa,
että voidaan lisätä ja vaihtaa osia liikenneturvallisuutta edistävästi.
Sehän tässä hyvin usein on esimerkiksi
museoajoneuvojen kohdalla kyseessä, että liikenneturvallisuuden
edistämiseksi on pakko vaihtaa näitä uusia
osia.
Nyt sitten vanha systeemi toimii sillä tavalla, että sieltä tulee
tämä veroseuraamus. Mutta me totesimme silloin,
ja eduskunta yksimielisesti siihen yhtyi, että ei tällaisilla
perusteilla voi näitä eräällä tavalla
rahallisia sanktioita synnyttää. Siinä on
hyvä mietintö pohjaksi ja tueksi tälle
lakialoitteelle. Tämä varmasti liitetään
nyt valtiovaroissa autoverolain muutosesitykseen. Ihan hyvä asia
kaiken kaikkiaan.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Miksi kiinnitin tähän
huomiota ihan ensimmäiseksi, oli se, että havaitsin,
että tätä aloitetta eivät ole
allekirjoittaneet muut kuin kokoomuslaiset. No, onko tämä esitys
nyt perin kokoomuslainen, rouva puhemies? Ei ole. Tulkitsen, niin,
että lakialoitteen tekijä ei ole muilta kysynytkään
nimiä tähän kuin omilta puoluetovereiltaan.
Tämä lakiesitys johtaa oma-aloitteisuuteen,
ja kaikkea mikä johtaa Suomessa oma-aloitteisuuteen hyvässä,
on tervehdittävä ilolla. Mutta kun sitä oma-aloitteisuutta
viedään riittävän pitkälle, niin
sitten me tulemme kyllä tämän lainsäädännön
monimutkaisuuskysymykseen.
Kun tulemme monimutkaisuuskysymykseen, tulemme myös
mahdollisuuteen keinotella. 3 §:ssä sanotaan:
"- - kun 50 prosenttia tai enemmän ajoneuvon osista on
vaihdettu. Mikäli ajoneuvon käyttöönotosta
on kulunut 25 vuotta tai enemmän, verotetaan ajoneuvo uudestaan,
mikäli 65 % tai enemmän osista on vaihdettu."
Minusta tämä saattaa johtaa sen kaltaiseen sekasortoon — vältän
sanaa sekasotku — tämän lainsäädännön
yhteydessä, että saattaa olla erittäin
hyvä se toimintatapa, mihin liikennevaliokunnan puheenjohtaja
Pulliainen edellä viittasi, eli että tämä käsitellään
rinnan sen ajoneuvolain isomman uudistuksen kanssa, mitä liikennevaliokunta
on tehnyt.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Meillä on todellakin valtiovarainvaliokunnan
verojaostossa autoverolain muutos. Hallituksen esityshän
ei pidä sisällään museoajoneuvojen
verotuskäytäntöön liittyvää muutosta.
Se on suljettu tämän ehdotuksen ulkopuolelle.
Verojaosto on pohdiskellut, millä tavalla mietintö esityksen pohjalta
tehdään. Se ei ole kovin helppo kysymys. Tiedetään
se, että hallituksen esitykseen ei liity yksityiskohtaisia
perusteluja. Toisaalta se on valmisteltu sillä tavalla,
että siinä ei ole kuultu asiantuntijatahoa, ei
myöskään Tullia, vaan se on valmisteltu
virkamiestyönä, joten hyvin lyhyen ajan sisällä eduskunnan
pitäisi tämä lakiehdotus käsitellä ja
saada ulos sellaisena, että se kohtuullisessa määrin
tyydyttäisi eri tahoja, myöskin museoajoneuvoja
ja myöskin ehkä moottoripyöriä ja
mahdollisesti myöskin pakettiautoja, jotka myöskin
ovat tuon lakiehdotuksen ulkopuolella.
Henkilökohtaisesti olen hyvin pitkälle lakialoitteen
ensimmäisen allekirjoittajan ed. Salon kanssa samaa mieltä.
Minusta ehdotuksen 3 § on kyllä rakennettu sillä tavalla,
että se mahdollistaa suhtkoht järkevän
toiminnan ja käytön tämän osalta.
Kyllä tämä lakialoite nyt tietenkin samalla
on käsiteltävä autoverolain käsittelyn
yhteydessä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Vähän pyydän
kyllä anteeksi sitä, että en kiireessäni
lähtenyt keräämään
tähän kaikista poliittisista ryhmistä nimiä,
koska tiedän, että myöskin siellä sosialidemokraattien
puolella on sellaisia edustajia, jotka suhtautuvat niin positiivisesti kuin
tässä salissa äsken kuulimme, myös
verojaoston jäsenet, minkä panen hyvin positiivisesti merkille.
Niin kuin arvaatte, tiesin, että se on nyt saatava
vireille, viimeiset lähetekeskustelut valiokuntiin käydään
nyt, ja meillä on siellä laki siellä tällä hetkellä auki.
Tämä on tavallaan rinnakkaislakialoite, koska
nyt kiinnittämällä tähän
huomiota ehkä saattaa jaosto joko lähteä pykälämuotoiluun
tai ainakin tehdä ponsia tulevan veron valmisteluksi. Sen
johdosta halusin tämän tehdä.
Pykälämuotoilu on lähinnä tietenkin
myöskin tehty yhteistyössä näitten
harrastajien kanssa, mutta myöskin liikenneministeriön
asiantuntijoiden kanssa, niin että tämä ei
ole ihan minun omaa käsialaani, vaikka nyt tuntui, että ed.
Laitiselle tämä muotoilu suurin piirtein kelpasikin.
Mutta luulen, että tämä on aika hyvä pohja
siihen, että tällä pohjalla voidaan päästä kestävästi
siihen ratkaisuun, että myöskin harrasteajoneuvot,
jotka eivät ole sinänsä museoajoneuvoja,
saisivat tämän kohtelun. Nämä käsitteethän
meillä monesti menevät sekaisin, museoajoneuvot
ja harrasteajoneuvot. Tämä koskee nimenomaan harraste-ajoneuvoja.
Toivon aloitteelle menestystä jaoston käsittelyssä.
Keskustelu päättyy.