Annika Lapintie /vas:
Rouva puhemies! Esittelen tämän mietinnön
liikennevaliokunnan varapuheenjohtajana, koska puheenjohtaja Pulliainen
on liikennevaliokunnan matkalla.
Sinänsä hallituksen esitys ajoneuvoliikennerekisteristä on
niin kutsuttu tekninen lainsäädäntöuudistus.
Eli tässä oli tarkoituksena ja on tietenkin edelleenkin
tarkoituksena tieliikenteen viranomaisrekisteriä koskevan
lainsäädännön muuttaminen nykyistä paremmin
vastaamaan rekisterinpidolle ja tietojen asianmukaiselle käytölle asetettuja
vaatimuksia ja lainsäädännön
muuttaminen siten, että se paremmin vastaisi viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annetun lain periaatteita ja että siinä otettaisiin
huomioon yksilöiden suojelusta henkilötietojen
käsittelyssä annetut uudet säännökset,
ja todellakin perustuslain uuden säännöksen
mukaan sitten säädetään henkilötietojen
suojasta. Uusi sähköinen asiointikin tämän
hallituksen esityksen taustalla on yhtenä asiana.
Ongelmat sitten alkoivat siinä, kun oikeusministeriö antoi
tästä esityksestä lausuntonsa eikä pitänyt
lainvalmistelutapaa onnistuneena eikä henkilötietojen
käsittelyn keskeisiin periaatteisiin kuuluvan käyttötarkoitussidonnaisuuden vaatimuksia
vastaavana. Hallituksen esityksestä ja sen säännöksistä ei
myöskään käynyt selville, minkälaisia
tietoja henkilöistä rekisteriin talletetaan. Myöskään
henkilötietojen suojan sääntelyn tarkkuustaso
ei ollut riittävä ja tietojen luovuttamista koskevat
säännökset eivät olleet selkeitä. Vielä ongelmana
oli se, että suhde muuhun lainsäädäntöön,
erityisesti viranomaisten toiminnan julkisuudessa annettuun lakiin,
oli epäselvä.
Tämän vuoksi valiokunta on puuttunut lain systematiikkaan
ja muuttanut sitä niin, että tässä on
nyt kuusi lukua. Tämä lukujen muuttelu aiheutti
myös sen, että pykäläjaottelu
muuttui. Tässä on nyt siis laki, jossa on 25 pykälää,
kuten valiokunnan mietinnöstä käy ilmi.
23 pykälää on kirjoitettu täysin
uudestaan, ja kahdessa pykälässä on pikkuisen
hallituksen esitystä jäljellä. 4 luvun 13 §:ssä on
neljä sanaa hallituksen esityksestä, ja sitten
15 §:ssä on hieman enemmän. Eli tässä on nyt
taas erinomaisen surullinen esimerkki tällaisesta teknisestä lainsäädännöstä,
jota hallituksen esittelykoneisto ei tunnu hallitsevan.
Viime viikolla samoihin aikoihin, kun liikennevaliokunta käsitteli
tätä lakia, silmiini sattui Helsingin Sanomista
yleisönosasto- tai oliko se kolumnikirjoitus, jossa valtio-opin
emeritusprofessori Voitto Helander Turusta käsitteli nimenomaan
näiden lakien kirjoittamisen ongelmaa. Hän erittäin
osuvasti oli sanonut sen, mitä mekin täällä eduskunnassa
monta kertaa olemme joutuneet näkemään,
että itse asiassa koko lainvalmistelu on mennyt täysin
nurin perin. Kun ajatuksena on, että kansalaislähtöisyys
olisi tämä näkökulma, jonka
perusteella Suomen eduskunta valmistelee lainsäätämistä ja
sitten sillä tavalla, että tällaisten
poliittisten ja suurten linjojen vetäminen kuuluu poliittiselle
päätöksenteolle, niin sen sijaan on lainvalmistelussa
menty aivan niin kuin väärään
suuntaan, takaperoiseen järjestelmän muutokseen.
Yhtenä syynä esimerkiksi Helander näkee
sen, että lainvalmistelussa on vähittäin
siirrytty laajapohjaisista komiteoista virkamieskoosteisiin työryhmiin.
Tällainen muutos, jota me nyt jatkuvasti viime vuosina
täällä eduskunnassa olemme nähneet,
on myös Helanderin mielestä johtanut tilanteeseen,
jossa poliittisten ja hallinnollisten lainsäädäntötoimijoiden
roolijako on kääntynyt nurinpäin. Eli
yhteiskunnan arvopäämäärien asettajaksi
tarkoitettu eduskunta tuskailee yhä laajamittaisemmin säännösteknisten
ongelmien kanssa. Helander sitten todellakin esittää tähän komiteajärjestelmään
paluuta juuri siksi, että esimerkiksi kansalaisyhteiskuntaa
edustavat järjestöt, poliitikot ja muut etutahot
pystyvät paremmin kuin puhdas virkamiesvalmistelu ja virkamiesnäkökulma
toteuttamaan myös näitä hyvälle
lainvalmistelulle asetettuja tavoitteita, ja nimenomaan pitää melko
hyvänä sitäkin ajatusta, että kansanedustajat
osallistuisivat komiteoissa tehtävään
lainvalmisteluun siksi, että he pääsisivät
tuomaan lakiehdotuksiin yhteiskunnalliset arvostukset. Jos tällainen
järjestelmä toimisi näinpäin,
että kansanedustajat kansalaisten edunvalvojina toisivat
tätä yhteiskunnallista näkemystä tähän
lainvalmisteluun, niin kuin kai tarkoitus on, niin sitten virkamiehet
puolestaan pääsisivät keskittymään
nykyistä intensiivisemmin niihin ehdotusten lakiteknisiin
ongelmiin, joista nyt muun muassa tämän lain suhteen
ja aika monen muun lainkin suhteen käydään
kritiikkiä täällä eduskunnassa.
Täytyy sanoa, että kun koko laki taas kerran uudelleen
tällä eduskunnan aika suppealla ja vajaavaltaisella
virkamiesvalmistelulla ja kansanedustajien lainsäädäntötoimien
kyvyllä teknisesti korjattiin, niin kannatan kyllä lämpimästi
tätä Helanderin näkemystä siitä,
että tällainen tekninen säädösvalmistelu
tulisi virkamiesten tehtäväksi ja nämä suuret
linjanvedot meille poliittisille päättäjille
ja sitten ehkä tämä asiakin saataisiin
kuntoon. Todellakin mielestäni loppukin tässä Helanderin
kirjoituksessa oli mielenkiintoinen, koska hänen mielestään
tämä ei edes vaadi minkään näköisiä lainsäädäntötoimia,
eli ei lakien muutoksia, vaan pelkästään
vahvistamalla lainvalmistelun poliittista ohjausta ja valvontaa ministeriöissä voitaisiin
pistää ihmiset tekemään sitä,
mitä he parhaiten osaavat ja josta he palkkansakin saavat.
Mutta sinänsä nyt valiokunnan uudelleen kirjoittamana
nämä pykälät voin lämpimästi
kannattaa hyväksyttäväksi.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän esittelypuheenvuoron
jälkeen voin vain vilpittömästi toivoa,
että tämä lainsäädäntö ei
olisi susi. Koska kun kirjoitetaan 23 pykälää uusiksi,
muutetaan lain jaottelua, muutetaan koko sen systematiikkaa, muutetaan
myös ehdotetun lain pykäläjaottelua,
ne ovat niin drastisia muutoksia kyllä meikäläisessä lainsäädäntöjärjestelmässä,
että todellakin pitäisi toivoa ja pitää toivoa,
että tämä onnistuu. Nimittäin
jos tämä lainsäädäntö osoittautuu
epäonnistuneeksi, voimme vain kuvitella, mikä keskustelu
siitä alkaa eduskunnan kyvystä laatia lakeja.
Tässä mielessä tälle lainsäädännölle
on toivotettava hyvää matkaa.
Yleiskeskustelu päättyy.