1) Laki opintotukilain 27 §:n 5 momentin kumoamisesta
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Opintotukiasiat puhuttavat paljon nuoria ihmisiä,
varsinkin kun nyt Sailaksen työryhmän raportissa esitetään
opintotuen muuttamista opintolainaksi. Tämä on
aivan väärä suunta.
Opintotuki on nykyisellään varsin pieni, ja
sillä on vaikea tulla toimeen. Opintotukeen pitäisi tehdä tuntuva
korotus. Lisäksi takaisinperinnän kanssa kehottaisin
malttiin. On hyvä, jos nuori näinä aikoina
saa työtä ja jaksaa tehdä työtä opiskelun
ohella. Pienestä lisäansiosta ei pitäisi
rangaista, vaan ottaa se oikeutettuna lisänä,
joka tekee elämisestä vähän
helpompaa, ettei tarvitse kituuttaa pienellä opintotuella.
Lakialoite on siinä mielessä oikean suuntainen,
että siinä esitetään säännöstä takaisinperittävän
opintotuen korottamisesta 15 prosentilla poistettavaksi laista.
Tällaista korotusta ei laissa pitäisi olla. Kyllä takaisinperinnän
valvonta ja toimivuus pitää muuten pystyä varmistamaan.
Opiskelijat ja lapsiperheet kuuluvat maamme pienituloisiin ryhmiin,
jotka eivät ole lainkaan tyytyväisiä puheista
korottaa tv-maksua 13 prosentilla. Jos hallitus kuitenkin korottaa
tv-maksuja, korotus pitää hyvittää näille
ryhmille, kuten opiskelijat, lapsiperheet ja työttömät
jne.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoite, jota nyt käsittelemme
opintotukilain 27 §:n 5 momentin kumoamisesta, on varsin
oikeaan osunut. Ei ole mitään mieltä siinä, että takaisinperinnässä on
tällainen 15 prosentin korotus, kun se johtuu opiskelijan
hankkimista tuloista. Tämä on tarpeeton lisäsanktio.
Opiskelijoitten opintotuki on todella riittämätön
ja alhainen. Aivan käsittämättömältä tuntuu
tämä Sailaksen ehdotus sen muuttamisesta lainaksi.
Se ei ole käyttöön sopiva malli.
Tämä aloite, joka on tehty, on aivan oikea, koska
opiskelijat käyvät työssä. Silloin
heidän on ilman tällaista lisäsanktiota
takaisinperinnän osalta voitava käydä työssä ja
saada sääntömääräiset
opintotuet. Toivon, että opintotukia voitaisiin nostaa,
ja myöskin tätä rajaa, mistä perintä alkaa
työtulojen vuoksi, voitaisiin korottaa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Erityisesti pääomatulojen
ollessa kyseessä opiskelija on erittäin hankalassa
asemassa. Heitä tietenkään ei ole missään
mielessä suurin osa opiskelijoista. Käsittääkseni,
jos on kyse puhtaasta ansiotulosta, mikään mahdottomuus
ei ole opiskelijan selvittää vuoden aikana kertyneitä tuloja.
Mutta kun pääomatulot ovat kyseessä,
ja käsittääkseni kyseinen pykälä antaa
Kansaneläkelaitokselle mahdollisuuden tarkastella bruttotuloja,
varsinkin näissä tapauksissa tämä 15
prosentin sanktio on kohtuuton. Mielestäni kyllä se
joka tapauksessa voitaisiin poistaa.
Toistan vielä: jos on kyse puhtaista ansiotuloista,
niitä kyllä jokainen opiskelija pystyy seuraamaan,
mutta selkeä epäkohta tässä joka
tapauksessa on. Niinpä siinä mielessä tämä lakialoite on
kannatettava.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kelahan on perinyt näitä opintotukiin
liittyviä asioita takaisin lain pohjalta, mutta opintotukiuudistus pitäisi
tehdä kokonaisuudessaan eikä pelkästään paikkailla
eri pykäliä ja momentteja, vaan laki pitäisi
käsitellä kokonaisuudessaan. Mielestäni opintotuen
pitäisi olla työttömän peruspäivärahan
suuruinen ja ympärivuotinen. Lisäksi, jos joku
vielä ehtii töissä käymään,
mielestäni opiskelijan pitäisi saada rajoituksetta
tienata niin paljon kuin hän jaksaa töitä opiskelunsa
ohessa tehdä. Tämä tieto pohjautuu useiden
eri puolelta Suomea olevien opiskelijoiden kokemuksiin. Kaikenlaisen
työnteon, mukaan lukien opiskelu, pitää olla
aina kannattavaa.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni ed. Thorsin lakialoite
on erittäin kannatettava. On tärkeää,
että ministeri Karpela ottaa tämän asian
esille työryhmässään, jonka
hän on luvannut perustaa, että katsottaisiin, että tämä opintotuen
takaisinperintä olisi oikeudenmukaista ja loogista. Silloin,
kun tätä aikoinaan tehtiin, olin itse mukana opiskelijajärjestöissä,
ja hieman kritisoimme sitä, että tämä laki tehtiin
niin, alkuperäinen takaisinperintä, mikä Kelan
hallinnolle olisi helpompaa. Nythän tätä on
korjattu erinomaisesti. Ministerit Lindén ja Dromberg ovat
tätä eteenpäin vieneet.
Arvoisa herra puhemies! Tästä opintotuesta vielä:
Täällä todettiin, että se pitäisi
kokonaisuudessaan uudistaa. Hallitusohjelmassa todetaan, että opiskelijoiden
opintososiaalista asemaa kohennetaan, mutta siinä liitepöytäkirjassa
ei sitten ollutkaan euroakaan opintotukeen. Tässä yhteydessä kyllä haluaisin
kysyä, jos täällä on ministeri
Karpela, miten hän on aikonut tämän opintotuen
uudistaa ja opiskelijoiden opintososiaalista asemaa parantaa, jos
siihen ei todellakaan senttiäkään ole
seuraavaksi neljäksi vuodeksi varattu. Tätä myöskin
odottavat kaikki Suomen opiskelijajärjestöt, jotka
todella ilahtuivat, kun hallitusohjelmaa ensin lukivat.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite on
hyvä siinä mielessä, että tässä puututaan
oleelliseen seikkaan sillä tavalla, jotta ymmärsin,
että tässä aina peritään
15 prosenttia ylimääräistä.
Se tuntuu kohtuuttomalta sanktiolta, kun ottaa huomioon, mitä täällä eduskunnassa
on koko ajan puhuttu, jotta opiskelijoiden asemaa pitää parantaa
ja väljyyttä tehdä siihen, jotta opiskelijat
voisivat tienata opiskeluaikanaan vähän lisätienestiä.
Sen tyyppistä kannustetta ei missään
tapauksessa pidä poistaa. Esityksenä kannatan
tätä.
Erityisesti panin merkille vielä ed. Matti Kankaan
lausuman, kun hän ihmetteli, miksi televisiolupia korotetaan.
Korotusesitys on 13 prosenttia. Opiskelijoiden kohdalta pitäisi
poistaa kokonaan televisiolupien maksu, koska useimmissa tapauksissa
kuitenkin kotona on TV ja siitä maksetaan jo lupa. Opiskelija
ei välttämättä muuta kuin viikot
asu kämpillään ja viikonlopuiksi saattaa
tulla kotiin, ja niissä tapauksissa joka tapauksessa pitäisi
television katselun olla kokonaan vanhempien luvan varassa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puheenjohtaja — anteeksi: puhemies! On
ollut välillä näitä valtuuston
kokouksiakin.
Tämä aloite palauttaa mieleeni vaalikeskustelut,
joissa hyvin selkeästi opiskelijoille luvattiin, että muutoksia
tulemme ajamaan opintotukilakiin. Varsin paljon korostettiin asumislisän
maksamista myöskin kesäkuukausilta. Tämä aloite tuo
mieleeni myöskin hallitusohjelman, tämän viisaan
hallituksen hallitusohjelman, jossa kerrotaan, että aiotaan
parantaa opiskelijoiden opintotukea. Se palauttaa mieleeni myöskin
niin sanotun salaisen listan eli listan, joka ei ole olemassa, mutta
joka on kuitenkin olemassa, jossa ei ole euroakaan varattu opiskelijoiden
aseman parantamiseksi. Aloite on hyvä, ja kun sitä on
kehuttu kaikista puolueista, niin toivon todella, että tämä aloite
menisi läpi, mutta emme tyytyisi tähän vaan
toteuttaisimme sen, minkä kaikki puolueet ovat vaalikampanjassa
opiskelijoille luvanneet.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edellisen kerran uudistettiin opintotukilakia
siihen suuntaan, että jokainen opiskelija ymmärtäisi, miten
paljon hän voi tienata, jotta hän voi nostaa myöskin
opintotukea. Opintotukeahan ei tarvitse nostaa kenenkään
välttämättä, jos tienaa niin
paljon, ettei tarvitse. Tässä keskustelussa unohtuu se.
Mielestäni oli erittäin tärkeää silloin,
kun sivistysvaliokunta tätä käsitteli,
että siitä tehtiin selkeä laki, mutta
nyt ovat kuitenkin esimerkiksi Kelan tilintarkastajat huomanneet,
että jostain syystä opiskelijat eivät
halua ymmärtää sitä, eivät
halua noudattaa sitä. En usko, että kovin paljon
tietysti tahallista tulee, mutta varmasti aika paljon huolimattomuuden
tiliin voidaan laittaa.
Mitä tulee 15 prosentin sanktioon — tai ei
se välttämättä sanktio ole,
vaan se on korko tavallaan lainasta, joka ei tälle opiskelijalle
ole kuulunut — niin mikä se olisi sitten? 15 prosenttia
on aikoinaan laitettu sen tähden, että kukaan
ei tahallaan tekisi tätä ongelmaa, mistä nyt
on kyse. Se voi olla pienempikin, mutta se on aika vaikea kyllä laskea
ja miettiä.
Mutta mitä tulee kokonaisuuteen, pettynyt hallitusohjelmassa
olin siihen, että siellä ei todellakaan ole opintotuen
kokonaisuudistusta, ja kyllä pitäisi lähteä siitä,
että ainakin asumistuki kulkisi sen mukaan, mitä tänä päivänä vuokrankorotukset
ovat olleet, koska kyllä opiskelijat ovat aika ahtaassa
asemassa tänä päivänä.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan opintotukilainsäädäntö on
sen kaltainen viidakko, että kun ajatellaan tulorajoja opiskelijoiden
kohdalla — hyvin paljonhan opiskelijat tekevät
määräaikaisia työsuhteita ja
lyhyitä pätkätöitä — niin
tästä tulee ikään kuin sellainen
kuva, että niitä opiskelijoita, jotka käyvät työssä,
rangaistaan. Senhän pitäisi olla täysin päinvastoin.
Sen tähden opintososiaaliset etuudet kaiken kaikkiaan ja
tämä koko lainsäädäntö pitäisi
uuden hallituksen osalta mahdollisimman nopeasti ottaa käsittelyyn
ja viedä kokonaisuutena läpi. Tässä eivät
ole pelkästään opintotukeen liittyvät
kysymykset, vaan siellä on asumislisään liittyvät
asiat, siellä on opintolainoihin liittyvät kysymykset
ja opintojen pituuteen liittyvät kysymykset myöskin.
Täytyy kyllä sanoa, että uuden hallituksen
hallitusohjelma lupaa, että opiskelijoiden opintososiaalista
asemaa kohennetaan, jotta täysipäiväinen
ja suunnitelmallinen opiskelu olisi mahdollista. Kuitenkin kun niin
sanottu salainen lisäpöytäkirja tuli
julkisuuteen, siellä ei ole euroja ohjattu tähän
asiaan, ja kyllä täytyy ihmetellä, millä tavalla
hallitus tulee lunastamaan opiskelijoille antamansa lupaukset. Sitä kyllä mielenkiinnolla
seuraan ja odotan tulevaisuudessa.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan vähän suunnitellun
puheenvuoron ulkopuolella voisi ihan aluksi sanoa, että sitten
niitä rahoja varmasti vielä vähemmän
opintososiaalisten etuuksien parantamiseen löytyisi, jos
tekisimme kokoomuksen verolinjan mukaan eli laittaisimme kaikki
loputkin rahat veronkevennyksiin. Minä luotan tässä hallitusohjelman
viisaaseen kirjaukseen siitä, että opintososiaalisia
etuja kohennetaan. Varmasti ja toivottavasti tulemme tulevina viikkoina
ja tulevina kuukausina näkemään, miten.
Jöötä pidetään niin
opposition kuin hallituspuolueenkin toimesta siitä, että tämä lupaus
tullaan täyttämään, ja sillä sipuli.
Minun mielestäni on tässä vaiheessa turha
kaivaa täällä joitain Sailaksen esityksiä esiin;
ne ovat romukopassa, ja siellä niiden tältä osin
tulee ollakin.
Opintososiaalisia etuuksia tulee parantaa, ja mielestäni
yksi kiireellisimpiä niistä on asumislisän
ympärivuotistaminen, josta kerran jo ministeriltä tiedustelin,
milloin mahdollisesti se olisi tulossa, mutta siihen en sillä hetkellä saanut
vastausta vielä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Ensin
vastaan ed. Viitasen äskeiseen puheenvuoroon. Ed. Viitanen edelleen
kuvittelee, että kaikki se, mitä veroratkaisujen
osalta tehdään veroja alentavassa tarkoituksessa,
kaikki se on pois hyvinvointipalveluilta tai tulonsiirroilta. Kun
ed. Viitanen näin kuvittelee, niin hän varmasti
tulee parin viikon päästä vastustamaan
täällä hallituksen lisäbudjettia,
jossa hallitus esittää verojen alentamista, koska
ed. Viitanen luulee, että kaikki veronalennukset ovat pois
palveluilta tai tulonsiirroilta. Minä voin kertoa teille,
ed. Viitanen, että hallitus ei esitä verojen alentamista
sen takia, että se haluaa romuttaa hyvinvointipalveluita,
vaan hallitus, jossa teidän puolueenne on mukana, esittää veronalennuksia lisäbudjetissaan
sen takia, että tällä tavoin pyritään
tukemaan talouden kasvua ja työllisyyttä ja sitä kautta
taas luodaan niitä voimavaroja, joilla voidaan hyvinvointipalveluja
ja tulonsiirtoja kohentaa. Kannattaisi ed. Viitasen ja muiden, jotka eivät
tätä vieläkään ymmärrä,
keskustella esimerkiksi ministeri Kalliomäen kanssa siitä,
minkä takia hallitus aikoo veronalennuksia eduskunnalle
lähiviikkoina esittää. (Ed. Gustafsson:
Paljon maltillisempia kuin kokoomuksella!)
Arvoisa puhemies! Mitä tulee sitten tähän aloitteeseen
ja opintotukeen, ensi viikolla täällä eduskunnassa
käydään perusteellisempaa keskustelua
siitä, että hallitus salasi tähän
hallitusohjelmaan liittyvän liiteasiakirjan, jolla on erittäin suuri
merkitys arvioitaessa hallituksen ohjelman menopuolen todellista
sisältöä. Ei riittänyt, että hallitus
salasi tämän asiakirjan, joka olisi pitänyt ehdottomasti
julkistaa, vaan hallitus aluksi myös kiisti koko asiakirjan
olemassaolon. Miksi hallitus salasi ja miksi hallitus kiisti? Hallitus
tietysti salasi tämän asiakirjan sen vuoksi, tämän
liiteasiakirjan, tämän salaisen lisäpöytäkirjan,
että hallitusohjelman kauniit sanat lupaavat enemmän
kuin tämän liiteasiakirjan kylmät luvut,
ja opintotuki ja sen kehittäminen on tästä yksi
aivan erinomainen esimerkki.
Puhemies! Luen hallitusohjelmasta suoran sitaatin, joka koskee
opintotukea. Täällä sanotaan näin:
"Opiskelijoiden opintososiaalista asemaa kohennetaan, jotta täysipäiväinen
ja suunnitelmallinen opiskelu on mahdollista ja opiskeluajat lyhenevät.
Opetusministeriö laatii heti hallituskauden alussa toimenpideohjelman,
jolla edistetään tutkintojen suorittamista tavoiteajassa.
Samassa yhteydessä kehitetään opintotukijärjestelmää kannustavammaksi."
Tätä tekstiä, jossa opintotukea kohennetaan
ja opintotukea kehitetään, kelpasi hallituspuolueiden
edustajien esitellä opiskelijoille. Esimerkiksi ed. Kaikkonen eduskunnan
portailla kehui opiskelijoille, jotka toivat adressia 70 000
opiskelijalta Sailaksen mallia vastaan, ed. Kaikkonen kehui siellä,
miten hallitusohjelmassa on luvattu, että opintotukea kohennetaan
ja kehitetään. (Ed. Taipale: Kaikkonen on noviisi!)
Tämä kaikki näytti hallituksen kannalta
hyvältä, mutta arvoisa puhemies, kun tämän
hienon hallitusohjelmatekstin rinnalle otetaan tämä aluksi
salattu liiteasiakirja, niin asiat eivät näytäkään
opiskelijoiden kannalta enää yhtään
hyvältä. Ed. Kaikkonenkaan ei kehtaa tätä liiteasiakirjaa
mennä esittelemään kenellekään
opiskelijalle tai opiskelijajärjestölle, ei myöskään
ed. Viitanen. (Ed. Viitanen: Kyllä kehtaa!) Miksi ei kehtaa?
Siksi ei kehtaa, että siinä ei ole osoitettu euroakaan — herra
puhemies, ei ensimmäistäkään euroa — tähän
opintotuen kohentamiseen ja kehittämiseen. Hallitus aikoo
kohentaa ja kehittää opintotukea ja opiskelijoiden
opintososiaalista asemaa, ilman että se maksaa ensimmäistäkään euroa.
Kyllä saa olla aika fakiiri tämä hallitus,
jos se aikoo tästä lupauksestaan selvitä.
On olemassa kyllä malleja, joilla tämä tapahtuu,
kuten tämä Sailaksen työryhmän
malli, mutta en usko, että hallitus sitä tarkoittaa.
Arvoisa puhemies! Tämä opintotukiesimerkki
on vain yksi esimerkki siitä, miten tärkeätä ja oleellista
on, että tämä liiteasiakirja julkistettiin myös,
koska vasta sen kautta hallitusohjelman sisältö todellisuudessa
avautuu. Liiteasiakirja olisi pitänyt heti julkistaa, mutta
pääministeri Jäätteenmäen
linja näyttää olevan se, että julkiset asiakirjat
salataan ja salaiset asiakirjat julkistetaan. (Naurua)
Ed. Klaus Pentti merkitään
läsnä olevaksi.
Pia Viitanen /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En minä tiedä, kuinka monta
kertaa se tässä salissa pitäisi sanoa,
jotta kokoomuskaan ei enää tekisi näitä type...,
sanotaanko, yksinkertaisia rautalankayleistyksiään. Veronkevennyksiin
on monta mallia, ja nimenomaan, niin kuin sosialidemokraatitkin
ovat halunneet, nyt tehdään veronkevennyksiä työllisyyspainotteisesti
pieni- ja keskituloisille etenkin.
Minun mielestäni tämä on hivenen
eri asia kun kokoomuksen viljelemä malli: kaikille veronkevennyksiä,
suurituloisille veronkevennyksiä. Silloin jos mennään
kokoomuksen mittapuussa, silloin vaarantuvat hyvinvointipalvelut,
silloin vaarantuvat opintotuen rahoitusjärjestelmät.
On järkevää antaa veronkevennyksiä työllisyyssyistä jonkin
verran, mutta kyllä minä ainakin olen vakuuttunut
siitä, että ne määrät,
mistä puhutaan niin kokoomuksen papereissa kuin joissakin muissakin
malleissa, tarkoittaisivat, niin moni asiantuntija on todennut,
hyvinvointipalveluiden rajua alasajoa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tällä niin kutsutulla salaisella
pöytäkirjallahan ei hämättykään
oppositiota, vaan sillä hämättiin nimenomaan
hallituspuolueiden kansanedustajia hyväksymään
hallitusohjelma. Näinhän tässä kävi,
ja muistan hyvin tarkkaan vuoden 95 hallitusohjelman, jossa oli
leikkauspöytäkirja liitteenä. Siellä oli
kaikki nämä ikävät leikkaukset,
mitkä oli, mutta se oli julkistettu saman tien hallitusohjelman
yhteydessä ja oli myös hallituspuolueiden kansanedustajien
arvioitavissa, hyväksyvätkö he hallitusohjelman
ja hallitukseen menemisen. Siinä mielessä tämä salainen
pöytäkirja nousee arvoon arvaamattomaan täällä.
Juuri tämä ed. Kaikkosen esimerkki on tyypillinen
esimerkki siitä, miten niitä kauniita lauseita
sieltä voi lainata.
En kannata tätä ed. Thorsin tekemää lakialoitetta
sen vuoksi, että minun mielestäni opintotuessa
on paljon muita, tärkeämpiä asioita kehitettävänä,
muun muassa opintotuen nostaminen niin, että ne opiskelijat,
jotka haluavat todella opiskella täysipainoisesti, voisivat
sen tehdä. On tärkeämpää kannustaa
niitä opiskelijoita opiskelemaan, jotka haluavat todella
opiskella ja käyttää kaiken aikansa opiskeluun,
kuin niitä, jotka käyvät työssä ja
haluaisivat käydä vielä enemmän
työssä ja vähemmän opiskella.
Siinä mielessä hallituksen tavoite on ihan oikea,
että pyritään nopeuttamaan opiskelua,
vaikka täällä hallituspuolueen kansanedustajat
ovat jo hyväksyneet tämän ehdotuksen.
Näyttää siltä, että se
on varmasti menossa sitten läpikin — toivottavasti
ei tässä muodossaan.
Mutta on pakko priorisoida, koska kaikkea ei voi toteuttaa.
Veronalennukset ovat yhtä suuri paketti tässä kuin
tämän salaisen pöytäkirjan eritelty
menopaketti. Siinä mielessä veronalennukset ovat
liialliset, koska ne vähentävät sitä paketin
määrää. Sinne ei ole mahtunut
opintotukeen korotusta, niin kuin olisimme oppositiossakin toivoneet.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Ensin haluaisin kommentoida ed. Viitasen puheenvuoroa,
kun hän niin kovasti luottaa hallitusohjelman kirjaukseen
opiskelijoiden opintososiaalisen aseman parantamisesta, ja kuten
ed. Zyskowicz omassa puheenvuorossaan ansiokkaasti totesi, niin
sanotussa salaisessa lässykässä ei todellakaan
luvata yhtään ainoaa euroa opintososiaalisen aseman
parantamiseksi.
Haluaisinkin kysyä ed. Viitaselta, miten hän katsoo,
että se voidaan tehdä, kun tiedetään,
että opetusministeriössä on valmiita
toimenpide-ehdotuksia muun muassa asumistuen vuokrakaton nostamiseksi
tai täällä on ennen vaaleja moni edustaja
luvannut tukea hankkeita, joilla opiskelijoiden asumistuki saadaan
ympärivuotiseksi, ja me kaikki tiedämme, että nämä vaativat
kymmeniä miljoonia euroja ja todellakaan tämä kehyspaperi
ei siihen senttiäkään ole lupaamassa.
Pääministeri Jäätteenmäen
neuvonantaja Timo Laaninen alkuviikosta Hufvudstadsbladetissa totesi,
että opiskelijoiden opintososiaalisen aseman parantamiseksi
ei tarvita lisäresursseja. Minä kyllä olen
hänen kanssaan aivan eri mieltä. Jos todellakin
tämä hallitus toteuttaa kirjaimellisesti opintososiaalisen
aseman parantamisen ilman, että siihen käytetään
euroakaan, niin se on kyllä aikamoinen hokkuspokkustemppu.
Sitten varsinaiseen asiaan eli tähän lakialoitteeseen.
Haluaisin hieman kertoa taustoja tälle asialle.
Viime vaalikaudella opintotukilainsäädännön epäkohtia
korjattiin juuri takaisinperinnän osalta. Alkuperäisessä lainsäädännössä,
silloin kun se säädettiin, lähtökohta
oli se, että saman vuoden loppuun mennessä pitää palauttaa
liikaa maksettu opintotuki, jos tulot ylittävät
rajat. Kun ensimmäisen kerran tätä perintää suoritettiin,
todettiin, että aivan selvästi suuri ongelma on
se, että harva opiskelija vuoden loppuun mennessä tietää välttämättä tulojensa
määrää. Tämän
vuoksi aikaa pidennettiin kolme kuukautta eli maaliskuun loppuun
asti.
Jokainen suomalainen, joka veroja maksaa ja saa verolomakkeen — uskon,
että jokainen opiskelijakin — joutuu verotiedot
verotoimistolle tammikuun loppuun mennessä ilmoittamaan
ja pystyy myös samalla tietämään
siihen mennessä sen, paljonko on tienannut. Hyvin yksinkertainen
kaava tämä on, millä lasketaan, paljonko opintotukea
voi ansaita. Tällöin voi palauttaa liikaa nostetun
opintotuen, jolloin myös saa ne opintotukikuukaudet uudelleen
käyttöön. Nämä opintotukikuukaudet
tietysti ovat kullan arvoisia opiskelijoille, kun niitä on
vain 55 kuukautta opiskeluajaksi varattu käyttöön.
Kun tässä laissa oli korko takaisin maksettavalle
tuelle — en muista nyt, oliko se 5 prosenttia vai 7 prosenttia — jos
joutui palauttamaan liikaa maksettuja opintotukikuukausia, niin
Kelan selvitykset selvästi osoittivat, että useat
opiskelijat käyttivät opintotukea halpakorkoisena
lainana, koska kun pankista lähtee lainaa hakemaan, siihen
tulee kaikenlaisia pankin kuluja ja opintotuen palautuksen korko
oli kumminkin alhaisempi.
Katsottiin, että 15 prosenttia on sopiva tai toivottavasti
riittävän korkea korko, että opintotukietuisuutta
ei ainakaan käytettäisi ikään
kuin lainana. Opintotukijärjestelmää ei
ole luotu sellaiseksi, että opiskelijat käyttäisivät
sitä alhaiskorkoisena lainana, erityisesti kun näissä palautuksissa
oli opiskelijoita, joiden tulot olivat jopa yli 200 000
markkaa kyseiseltä vuodelta, ja kun tiedetään,
että jos 9 kuukautta opiskelee, se raja on muistaakseni
54 000 markkaa, jonka saa tienata, ilman että joutuu
opintotukea palauttamaan 9 kuukaudelta. Kyllä minun mielestäni
sellaisilta opiskelijoilta, jotka selvästi ansaitsevat
yli sen rajan, voidaan kysyä motiivia siihen, miksi tukea ei
palauteta ajoissa, vaan halutaan parin vuoden laina-aika tälle
rahalle.
Toisaalta opintotuki on ainoa Kelan maksama etuisuus, jonka
väärinkäyttöä ei ole
sanktioitu. Eli on lähdetty siitä, että jos
opintotukea nostaa liikaa ja jos sitä ei ajoissa palauta,
sanktiointi on juuri opintotukikuukauden menetys ja toisaalta 15
prosentin korko. Minun mielestäni on erittäin tärkeää,
että toisaalta nuoria ihmisiä opetetaan käyttämään
oikein erilaisia etuisuuksia ja huolehtimaan omista asioistaan.
Siinä mielessä minun mielestäni kyllä nykyinen
järjestelmä on ihan hyvä ja ne opiskelijat, jotka
käyttävät opintotukea siten kuin se kuuluu, eivät
joudu 15 prosentin korkoa maksamaan eivätkä myöskään
tämän vuoksi menetä niitä opintotukikuukausia.
Siinä mielessä minun mielestäni tämä lakialoite
ei ole ajankohtainen eikä hyvä.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Lindén tässä aiemmin
kuvasi tämän lain alkuperäisen lähtökohdan,
kun tämä aikanaan viime kaudella hänen
ministerikautenaan säädettiin juuri ehkäisemään
tämän tyyppisiä hyväksikäyttötapauksia,
joissa opintotukea käytetään eräänlaisena
ilmaisena lainana. Toki tämän aloitteen lähtökohtaa
15 prosentin osuudesta — eli sanktio on kohtuullisen korkea — voitaisiin
miettiä, sen kohtuullisuutta prosenteissa nollasta viiteentoista
varmastikin.
Haluaisin tähän opintotukiasiaan sen verran palata
kokonaisuudessaan, että kun tätä hallitusohjelmaa
laadittiin ja lähdettiin tuomaan myöskin näitä opintososiaalisia
asioita ohjelmaan, niin tässä on useita lähtökohtia.
Ensinnäkin pohjana oli se keskustelu, jossa vaadittiin
opintoaikojen lyhentämistä, opintolainaperusteisuutta
kokonaisuudessaan opintotukijärjestelmälle, joka
nykyisin on voimassa, eli Sailaksen esitykset. Toisena lähtökohtana
oli tietenkin näiden opintososiaalisten etuisuuksien
kohentaminen ja yleisesti ottaen täysipäiväisen
opiskelun mahdollistaminen. Nämä kaksi tavoitetta
pyrittiin tuomaan hallitusohjelmaan siten, että tällä vaalikaudella
todella päästään molemmissa
toimenpiteissä eteenpäin. Nämähän
kulkevat käsi kädessä, ja toivoisin,
että opetusministeriön molemmat ministerit tekisivät erittäin
tiivistä yhteistyötä nyt toimenpidekokonaisuuden
laatimiseksi, joka hallitusohjelmassa on. Kirjasimme sen sinne juuri
siten, että heti vaalikauden alussa tehdään
todellakin laaja toimenpideohjelma, jolla saatetaan nämä järjestelmät
sekä kannustavammiksi että nopeampaa valmistumista
paremmin tukeviksi ja myöskin opiskelijoiden kannalta kohtuullisemmiksi.
Nimenomaan sen vuoksi, kun edellisellä vaalikaudella opetusministeriössä tehtiin
niinkin monta selvitystä kuin tehtiin opiskelijoiden sosiaalisesta
asemasta ja monesta muusta kysymyksestä, se ei enää riitä,
että me selvitämme asioita seuraavat neljä vuotta,
vaan tällä vaalikaudella on todella päästävä toimenpiteissä eteenpäin.
Hallitusohjelmaneuvottelujen ja -keskustelujen yhteydessä myöskin
nousi esille vapaan tulorajan nostaminen. Ed. Lindén toi
tämän esille, että noin 54 000
markkaa tällä hetkellä vuodessa voi opiskelija
ansaita menettämättä penniäkään opintorahastaan.
Kun sitten keskusteltiin tämän rajan korottamismahdollisuudesta,
niin itse toin kyllä sen näkemyksen esille, että kun
samaan aikaan pyritään siihen, että pitäisi
täysipäiväisesti tehdä opintoja
ja valmistua nopeammin, niin meillä ei ole mitään
mahdollisuutta tässä tilanteessa lähteä nostamaan
vapaan vuositulon rajaa, joka toimenpide kannustaisi enemmän
tekemään töitä ja olemaan poissa
yliopistolta tai korkeakoululta. Sen vuoksi tämäkin
asia kuuluu tähän selvitettävään
kokonaisuuteen ja toimenpideohjelmaan. Toivon, että opetusministeriö todellakin
tuo eduskuntaan mahdollisimman nopeasti tämän
esityksen, jolla sitten sekä opintoja tehostetaan että myöskin
opintososiaalista asemaa kohennetaan.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Opintotukilaki on osa sosiaalipolitiikkaa.
Haluan puuttua tähän asiaan vielä kerran
Kelan valtuutettuna. En halua enää toistaa niitä neljää riviä, jotka
kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja luki suoraan
hallitusohjelman sivulta 22, jossa mainittuun tarkoitukseen ei siis
ole euroakaan laitettu lisää rahaa tässä hallituksen
ohjelmassa, tässä lisäpöytäkirjassa.
Mutta haluan myös puuttua hallitusohjelman sivulla
14 lauseisiin: "Hallitus edistää sosiaali- ja terveydenhuollon
entistä parempaa yhteensovittamista päämääränään
lisätä kansalaisten hyvinvointia, terveyttä ja
vähentää syrjäytymistä.
Terveys- ja sosiaalipolitiikkaa on kehitettävä rinnakkain
ja yhdensuuntaisin tavoittein." On ihan oikein, että pitää määritellä perusvalmistumisajat
eri
koulutuksille. Mielestäni siksi ajaksi, kun ihminen hankkii
itselleen koulutuksen, pitää olla riittävä opintotuki,
ja mielestäni se opintotuki voisi olla esimerkiksi peruspäivärahan
suuruinen. Sen on oltava ehdottomasti ympärivuotinen.
Kelaan kohdistuu kohtuuton kritiikki, että opintotukia
peritään takaisin. Kela perii näitä opiskelijoiden
rahoja takaisin sen takia, että eduskunta on säätänyt
lainsäädännön sellaiseksi kuin
se nyt on. Kelaa on turha moittia. Se sylttytehdas löytyy
tästä salista ja etenkin hallituksesta.
Nuoret käyvät töissä — ainakin
minun tuntemani opiskelijat, ja olen myös ollut Päijät-Hämeen
koulutuskonsernin hallituksen puheenjohtaja, jossa on yli 11 000
opiskelijaa, ja se on Suomen suurin koulutuskonserni — sen
takia että heidän rahansa eivät riitä päivittäiseen
toimeentuloon. Eivät he huvikseen käy töissä.
Mielestäni siksi ajaksi, joka on se määräaika
tietylle opiskelulle, voidaan antaa riittävä opintotuki,
ja jos opiskelu pitkittyy, voidaan opintotukea radikaalisti leikata.
Tietenkin jos on raskauttavia seikkoja, minkä vuoksi opintoja
joudutaan pitkittämään, voitaisiin opintotukea
jatkaa pitempään.
Peräänkuulutan nyt vain hallitukselta sosiaalipolitiikan
yksinkertaistamista ja uudistamista, johonka liittyy myös
opintotukilainsäädäntö ja myös
syrjäytymisen ehkäisy.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa on
kysymys tosiaan opintotuen takaisinperintärajan korotuksesta,
kun perintä aiheutuu siitä, että opiskelija
on todella saanut liikaa tuloja. Näen, kuten täällä erityisesti
ed. Lindén ja myös ed. Tahvanainen toivat hyvin
esille, että tässä on kysymys siitä kokonaisuudesta, koko
opintososiaalisen aseman kohentamisesta. Tavoitteena tulee olla,
että opiskelijoitten opintososiaalista asemaa kohennetaan
ja toimenpiteitä ja resursseja siihen löydetään.
Kun viime kaudella olin sivistysvaliokunnassa ja tätä keskustelua
useampaan kertaan asiantuntijoitten myötä käytiin
sekä Kelan että opetusministeriön asiantuntijoitten
selvitysten kautta, niin ymmärrän kyllä sen,
että joitakin säädöksiä tulee
olla. Tässä nyt tietysti tulee mieleen, että jos
tätä nyt kohdennetaan, niin onko todella tämä 15
prosenttia liian suuri, kun kysymys on tämmöisestä lainasta
ja lainoissa yleensä on pienempi korkoprosentti. Näen,
että jotakin myös tälle momentille on
tehtävä, mutta erityisesti ja ensisijaisesti on
kysymys opiskelijoitten opintososiaalisen aseman parantamisesta,
jotta he eivät joudu tämänlaiseen taloudelliseen
vaikeuteen eli näihin määräaikaisiin
lisätöihin, vaan pystyvät suunnittelemaan
paremmin, koska tässä on kyse heidän
arvioinnistaan ja siitä, miten he ovat pystyneet suunnittelemaan
opiskelunsa ja tulojen hankintansa.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Tämän lisäksi, mitä esimerkiksi
edustajat Lindén ja Tahvanainen edellä totesivat,
täytyy muistaa, että meillähän
on yleinen maksuvapautuslainsäädäntö olemassa.
Valtiolle tulevasta maksusta voi vapauttaa, jos on tällaisia
anteeksiantoperusteita eli esimerkiksi tässä tapauksessa,
jos se on sitten erityisen paljon tästä opiskelijasta
riippumattomista syistä johtunut, että tällainen
takaisinperintätilanne tulee vastaan. Käsittääkseni
samat normit ulottuvat myös Kansaneläkelaitokseen,
että sillä on mahdollisuus siitä 15 prosentin
lisästä vapauttaa, jos on tällainen kohtuuton
tilanne sen opiskelijan kannalta, joka tätä takaisinsuoritusta
joutuu tekemään.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä omassa puheenvuorossani
korostaa sitä, että tätä opintotuen
takaisinperintää ei missään tapauksessa
pidä sotkea etuuksien väärinkäyttöön,
koska kyse tässä on hyvin pitkälti opiskelijoilla
siitä, että he eivät konkreettisesti
pysty laskemaan näitä tulojaan niin tarkasti.
Minun mielestäni se perusperiaate on hyvin tärkeä,
että meidän pitää nimenomaan
tukea ja antaa mahdollisuus siihen, että nämä nuoret
voivat käydä töissä. (Ed. Nurmi:
Kyllä!) Siitä ei pidä missään tilanteessa
rangaista. Sen pitää olla se lähtökohta.
Mutta toinen asia, minkä myöskin haluan tässä puheenvuorossani
nostaa esille, on se, että kun täällä puhutaan
näistä erilaisista ratkaisuista opintososiaalisiin
etuuksiin, niin nostetaan esille helposti aina yksi vaihtoehto.
Me puhumme täällä Sailaksen esittämästä vaihtoehdosta.
Ed. Viitanen varmasti hyvin mainiosti tietää pitkäaikaisena
sivistysvaliokunnan jäsenenä, että opintososiaalisista
etuuksista on tehty hyvin paljon erilaisia tutkimuksia, muun muassa
tuli julkisuuteen opintotuen kannustavuutta tutkineen työryhmän julkaisu,
joka pitää sisällään
hyvin paljon hyviäkin elementtejä opintotuen kannalta
ja myöskin asumislisään liittyviä elementtejä.
Ei pitäisi hirttäytyä näissä asioissa
johonkin yksittäiseen raporttiin ja sen pohjalta lähteä sättimään.
Mutta kaiken kaikkiaan kyllä pidän tätä hallitusta
erinomaisen hyvänä, jos se pystyy tämän opintotuen
problematiikan ratkaisemaan ilman rahaa. Nimittäin kyllä näin
maalaisjärjellä ajateltuna se on kohtalaisen mahdoton
tehtävä.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on taas niitä asioita
kuten lapsiperheiden tukeminen, eläkeläisistä puhuminen
ja rintamamiehistä puhuminen. Kaikki puhuvat, mutta minä uskon, että näissä asioissa
ei tapahdu mitään, elleivät opiskelijat
itse järjestäydy ja muodosta uhkaa puolueille.
Vuonna 65 opiskelijoilla oli toisen maailmansodan jälkeen
ensimmäinen mielenosoitus; he vaativat asuntoja. Eivät
uskaltaneet kävellä eduskuntatalon editse vaan
Arkadiankatua myöten nostaen yhtä lastenvaunua — silloin koko
Suomen opiskelijoilla oli yksi lapsi — ja sieltä heiluttivat,
vaativat asuntoja. He saivat kymmenentuhatta kämppää valtiolta
kymmenessä vuodessa, kun perustivat opiskelija-asuntosäätiön.
Kaikki pelkäävät opiskelijoita, niin
kuin täällä puhujat. Opiskelijat, järjestäytykää ja
vaatikaa mahdottomia, mutta vain yhtä asiaa, joko opintotukea
tai opiskelija-asuntoja! Meiltä puuttuu viisitoistatuhatta
opiskelija-asuntoa ja viisitoistatuhatta nuorten työssäkäyvien
työttömien asuntoa. Keskittäkää voimat,
saatte yhden asian läpi ja sen myötä kaikki!
Mutta kun vaaditte tältä hallitukselta ja hallituksen
oppositiolta jotakin, niin kaikki sanovat "juu, juu, opiskelijat
ovat tärkeitä", ettekä saa mitään.
Tämä on tärkeä puheenvuoro.
(Naurua — Hälinää) Kun täällä on hallitusta
moitittu, niin kertokaa, mitä hallitus on tehnyt, mistä sitä voi
moittia. Onko se tehnyt jotain, josta voi moittia? (Ed. Tiura: Ei
ole ohjelmassaan luvannut lisää rahaa!) Juu, ei,
vaarinhousut!
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz, jota ei nyt valitettavasti
näy, viittasi puheenvuorooni eduskunnan portailla. Olin siellä vastaanottamassa
ison opiskelijajoukon adressia, siinä oli lähes
80 000 nimeä. Sinne oli muuten kaikki muutkin
kansanedustajat kutsuttu, enkä siellä montaa muutakaan
nähnyt. En muista myöskään ed.
Huotaria, joka tässä siteerasi. Mutta sekä ed.
Zyskowicz että ed. Huotari tiesivät siteerata
sitä, mitä olin siellä sanonut, vaikka
kumpikaan ei siellä edes ollut paikalla, valitettavasti.
Siellähän oli kysymys siitä, että iso
opiskelijajoukko toi adressin, jolla vastustettiin Sailaksen esitystä opintolainapainotteisesta
opintotuesta. Meidän sitä vastaanottaneiden viesti
oli, että siihen suuntaan ei mennä, ja jos myös
hallitusohjelmassa todetaan, että opintotukea kohennetaan, kyllä sen
voi aika selvästi tulkita niin, että opintolainapainotteiseen
tukeen ei olla siirtymässä. Ainakin näin
minä sitä tulkitsin siellä ja tulkitsen tässä salissa
myös. (Ed. Tiura: Ei ole lisärahaa!) — Ensinnäkin,
tietysti voi olla, että olen noviisi täällä,
mutta minulla on tämmöinen ajatus, että kenties
kehysten sisällä voi jonkin verran liikkua. Ehkä tämä osoitetaan
vääräksi. Siltä varalta, että ei
voi liikkua (Ed. Halme: Antakaa kaverin puhua, on ensikertalainen!) — kiitos,
ed. Halme — sen varalta, että täällä vanhat
asenteet ovat niin tiukassa, että kehysten sisällä ei
voi liikkua millään tavalla, kyllä tuossa
teidän kovasti mainostamassanne pöytäkirjassa
on OPM:n sektorille lisää rahaa luvassa aika reippaastikin.
Katsotaan sitten, miten sitä käytetään,
kun lähdetään opintotukea uudistamaan.
Tämä oli kohdistettu erityisesti ed. Zyskowiczille,
jota ei näkynyt portailla silloin, kun opiskelijoitten
asioista puhuttiin, ja jota ei näy täällä salissa
nyt, kun opiskelijoiden asiasta puhutaan.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tuossa ed. Taipaleen hehkutuksessa
oli todella voimaa, ja sitä samaa hehkutustahan muuten opiskelijat
käyttivät hyväksi tässä männä vuosina,
eli ei ole kuin pari vuotta taaksepäin, kun opiskelijat
todellakin lähtivät osoittamaan mieltä.
Se oli silloin yliopistojen perusrahoituksen puolesta, näyttäviä miekkareita
niin Helsingissä, Tampereella kuin muilla isoilla paikkakunnilla. Ja
kuinka ollakaan, kävi juuri niin kuin ed. Taipale kertoi,
nämä rahat yliopistojen perusrahoitukseen löytyivät,
eli se oli tärkeä asia. Todellakin kehotan tähän
samaan kuin ed. Taipalekin opiskelijoita.
Mutta mitä tulee sitten tähän itse
lakialoitteeseen, niin minäkin olen sitä mieltä,
että oikeastaan tämän takaisinperinnän
osalta viime kaudella tehtiin tärkeä muutos, tehtiin
tämän takaisinperintäjärjestelmän
senhetkiseen tilaan inhimillistys. Se oli se kaikista olennaisin,
mikä silloin tehtiin. Mistä nyt ehkä kannattaa
puhua, on juuri se, mitä ed. Tahvanainenkin täällä sanoi,
että on se prosentti sitten 15:nä inhimillinen
tai ei ole, mutta tätä systeemiä muilta
osin on kyllä jo viime kaudella oikeastaan parannettu.
Kuten täällä niin moni puhuja on sanonut,
varmasti tulevaisuudessakin, on meillä minkävärinen
hallitus tahansa, myös näitä opiskelijoiden
asioita joudutaan pikkuhiljaa askel askeleelta viemään
eteenpäin. Me joudumme tekemään tärkeysjärjestyksiä,
pistämään tärkeysjärjestykseen
näitä eri asioita, jotka monet ovat osaltaan tärkeitä.
Nyt rupeamme sitten lähikuukausina toivottavasti miettimään, missä järjestyksessä
etenemme,
mutta päämäärä on selkeä ja
täällä monesti esiin tuotu: opintososiaalista
asemaa opiskelijoilla tullaan kohentamaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelee näitä puheita,
niin lähtökohta tuntuu kaikilla olevan sillä tavalla,
jotta nämä ovat kaikki rikkaiden penikoita, joista
puhutaan. Nämä ovat kaikki varmaan kansanedustajien
lapsia, joilla on suhtkoht hyvä palkka. Kyse on semmoisista
nuorista, jotka ovat köyhistä oloista lähteneet
ja joutuvat väkisin olemaan jossakin töissä, ja
ne rahat on ehkä syöty jo etukäteen.
Sen takia minusta näin kova korko tässä,
sanktio, on kohtuuton. Minusta olisi kohtuullista alentaa sitä, että se
on joku sieltä nollan ja viiden väliltä,
joku alle 5 prosenttia voisi olla sopiva.
Edustajille kokoomuksen puolella voisi todeta sen, kun täällä on
edellisen ja sitä edellisen kauden kansanedustajia, että minä ainakin
olen muistavinani, että joka joulun alla olemme käyneet
kovaa vääntöä rahoista. Tämä eduskunta
on sen verran fiksu paikka vielä kuitenkin, jotta eduskuntakin
on jotain sanonut. Ei ensi joulun allakaan hallitusohjelmaa, kuulkaa,
kaiveta sieltä ja lueta tarkkaan, että tässä rivillä nyt
on tämmöinen ja tässä liitepöytäkirjassa,
tässä salaisessa tai mikä teillä nyt
onkin, joku ihmeen läpyskä siellä, siellä nyt
on tämmöinen luku, vaan tämä eduskunta
voi päättää ja hallitus voi
keskuudessaan vielä muuttaa monta kertaa niitä juttuja.
Rahanjaossa nämä etuudet voidaan laittaa ihan
uuteen uskoon kokonaan. Se riippuu siitä tilanteesta, mikä on,
ja tahdosta kaiken lisäksi. Sehän on täysin
tyhjää puhetta, kun on joku liitepöytäkirja taikka
lisäpöytäkirja kaivettu esiin, että siitä sanotaan,
että tämä vain on käytössä.
Siellä on sen verran just rahaa käytössä,
mitä tämä eduskunta tahtoo.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Lahtelan kanssa täysin eri
mieltä siitä, miten köyhien perheiden
lapset yleensä tekevät. He pyrkivät opiskelemaan
mahdollisimman nopeasti, että pääsisivät
työhön ja valmistuisivat nopeasti. He voivat ehkä joutua
jonkun verran käymään työssä,
mutta ongelma on varmaan ihan muualla.
Ed. Rauhalalle toteaisin, että minusta ei pitäisi
puhua tästä takaisinperinnästä lainana
missään nimessä, ei pidä antaa
sellaista kuvaa, että se on ikään kuin
lainaa, koska kysymys on siitä, että tämä on
liikaa maksettua etuutta. (Ed. Tulonen: Näin on!) Se on
perittävä takaisin. Täällä on
vaadittu kaikissa muissakin perittäväksi aina
takaisin.
Muistutan vielä siitä, että jos työtön
hankkii yhdenkään euron, niin häneltä peritään
50 prosenttia ikään kuin omavastuuta, se vaikuttaa
siihen heti pienentävästi 50-prosenttisesti. Nyt opiskelija
saa kuitenkin hankkia 500 euroa kuukaudessa, ilman että se
vaikuttaa hänen opintotukeensa laisinkaan.
Työttömän pääsääntöinen
tehtävä kuitenkin olisi työllistyä ja
opiskelijan opiskella. Nyt kun meidän pitää laittaa
asioita tärkeysjärjestykseen, niin ei voi olla
ensimmäinen ja tärkein asia se, että opiskelijoiden
työhön menoa kannustetaan vielä enemmän,
vaan ensimmäinen ja tärkein asia on se, että opintotukea
nostetaan ja asumistuki muutetaan ympärivuotiseksi ja että työttömien
työhön menoa kannustetaan muuttamalla sitä vielä kannustavammaksi,
että sanktio ei ole niin voimakas palkasta, niin kuin 50
prosenttia tällä hetkellä on. (Ed. Taipale:
Loistava puhe!)
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kaikkoselle toteaisin, että kun
olin siellä portailla, siellä oli ryhmien edustajat,
kyllä siellä ryhmät aika kattavasti olivat.
Kyllä on aikojen alusta ollut niin, että opintotukiasiat
ovat olleet aika tärkeitä kaikille ryhmille. Semmoinen tunne
oli, että opiskelijoille siellä aika hövelisti luvattiin,
että jotain tehdään, mutta kun tarkemmin
muisti, kyllä ministeri Karpela lupasi selvityksen ja työryhmän,
näin se oli. Harmi, että hän ei ole täällä tänäänkään
paikalla, koska tämä on erittäin tärkeä asia.
Ed. Kaikkonen totesi, että ehkäpä sittenkään lisäpöytäkirjassa
olevat asiat eivät pidä paikkaansa, ehkäpä sittenkin
vähän eri tavalla niitä rahoja kohdennetaan.
Kyllä minä tässä vaiheessa toivoisin
jo tietäväni, mihin hallitus aikoo ne rahat kohdentaa,
kun sanoitte, että ehkä se ei olekaan niin kuin
liitepöytäkirjassa on. Tosiasiassa Laaninen, pääministerin
avustaja, on todennut, että rahaa ei tarvita eikä sitä ole.
Opintososiaalista asemaa opiskelijoilla voidaan parantaa jollain muulla
tavalla. Näin ainakin eilen lehdistä luin. Olisi
mukava täällä kuulla, kun ministeri ei
ole paikalla, kuinka tämä on, onko tarkoitus laittaa lisää rahaa
vai ei. Ainakin pääministerin avustaja on sanonut,
että ei tarvita lisää rahaa. Kuinka tämä asia
oikein on? Varmaan jää tänäänkin
vastaamatta, kun ei ole ministeri paikalla.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kuunnellessani tätä keskustelua
täytyy todeta, että tämä hallitusohjelman
kirjaus, jossa todetaan, että pitää tehdä nopeasti
toimenpideohjelma, jossa tosi syvällisesti ja kokonaisvaltaisesti opiskelijoitten
taloudellinen asema käydään lävitse,
on varmaan aika viisas.
Tästä keskustelusta saa myöskin äkkiä väärän ja
vinon kuvan. Nimittäin tutustuessani myöskin hallitusohjelmaneuvottelujen
alla kansainvälisiin ja muihin selvityksiin, suomalaisten
korkeakouluopiskelijoitten opintososiaalinen tuki on aivan kärkipäässä,
kun katsellaan eurooppalaisia maita ja eurooppalaisia järjestelmiä.
(Ed. Zyskowicz: Tuo on totta!) Mistään surkimuksista
ei ole kysymys, kun puhumme suomalaisista opiskelijoista. Tässä nyt
sitten tullaan siihen, että kun myöskin olisi
tarkoituksenmukaista pyrkiä lyhentämään
opiskeluaikoja, miten tämä temppu tehdään.
Esimerkiksi itse olen sitä mieltä, että opintorahan
kohdalla, joka korkeakouluopiskelijoille tulee, voisi hyvin ajatella,
että se, joka valmistuu nopeammin, voisi saada sen joko
kokonaan tai osaksi hyödykseen ja että myöskin
tämmöisillä positiivisilla porkkanoilla
voitaisiin opiskelijoita kannustaa.
Mitä tulee sitten näihin laskelmiin ja muihin, niin
ensi viikollahan käydään välikysymyskeskustelua,
jolloin hallitus selvittää, mikä näitten karkeitten
laskelmien funktio ja muu on loppujen lopuksi ollut. Niitä nyt
on kokoomus tulkinnut omaan pussiinsa. (Ed. Sarkomaa: Oho!) Oikeastaan
säästän johonkin toiseen yhteyteen laajemmin
sen asian, jonka haluaisin nyt vain pelkistetysti sanoa ääneen,
jos puhemies sallii, ja se on se, että kyllä minä teille,
hyvät nuoret kokoomuslaiset kansanedustajat, sanoisin,
että minä mielessäni (Puhemies koputtaa)
muistan, miten kokoomusnuoret puolitoista vuotta (Puhemies koputtaa)
sitten kutsuivat tätä hallituksen tekemää köyhyyspakettia,
(Puhemies koputtaa) jonka vasemmisto ajoi hallituksessa läpi,
että pitäisi kutsua sitä kateuspaketiksi.
Kokoomusnuoret eivät olisi halunneet pennin killinkiä pienimpiin peruspäivärahoihin,
terveydenhuoltoon jne. ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Gustafsson, puhujakorokkeelle, jos puhe jatkuu!
... että joku moraalinen taso pitäisi tässä keskustelussa
olla.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Kysehän nyt tässä keskustelussa
on siitä, mitä luvataan ja mitä lupauksia
tullaan täyttämään. Kuullostaa
perin mielenkiintoiselta, että ed. Kaikkonen sanoo, että lisää rahaa
ei ole tulossa, että siirrytään sisällä ja
tehdään joitakin muutoksia. (Ed. Gustafsson: Ei
hän niin sanonut! — Ed. Kaikkonen: En minä niin
sanonut!) Ed. Viitanen sanoo, että tullaan kohentamaan
opintososiaalisia etuuksia. Haluaisinkin kysyä, millä tavalla
niitä tullaan kohentamaan ja mikä on teidän
tarkoituksenne viedä näitä asioita eteenpäin,
siis toisin sanoen lunastaa lupauksenne. Tässä on
kuultu kahta hallituspuolueen edustajaa, jotka puhuvat aivan eri
tavalla.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, olisi oikein mukavaa, että asianomaiset
ministerit myöskin olisivat tässä salissa
käymässä debattia ja kuuntelemassa tätä arvokasta
keskustelua. Herääkin kysymys, missä ministerit
ovat.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.