2) Hallituksen esitys laiksi kuntajakolain muuttamisesta
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä on hallituksen
esitys kuntajakolain muuttamisesta. Kuntajakolain tavoitteenahan
on edistää kuntajaon kehittämistä niin,
että kuntien alueellinen eheys ja yhdyskuntarakenteen toimivuus
paranee. Käsiteltävänä oleva
lakiehdotus käsittelee muun muassa hallinnon ja palveluiden
järjestämissopimusta, laskennallista yhdistymisavustusta,
valtionosuuksien vähentämisen korvaamista sekä investointi-
ja kehittämishankkeiden tukea. Uusien säännösten
tarkoituksena on ohjata kuntia parantamaan kuntajaon muutoksen yhteydessä myös
palvelujen tuotantorakenteita. Valiokunta pitää ehdotettuja
säännöksiä tarpeellisina ja
tarkoituksenmukaisina sekä kuntajakolain tavoitteita edistävinä.
Ehdotuksen mukaan yhdistymistilanteessa kunnille tulee velvollisuus
laatia sopimus hallinnon ja palveluiden järjestämisestä samoin
kuin suunnitelma siitä, miten kuntien palvelurakenteita
sovitetaan yhteen taloudellisuuden ja tehokkuuden parantamiseksi.
Käytännössähän tällainen
sopimus on tosin tehty kaikissa tähänkin mennessä jo
toteutetuissa kuntajakolain piiriin kuuluneissa yhdistymistapauksissa.
Kunnilla ei sen sijaan ole ollut velvollisuutta liittää sopimukseen
suunnitelmaa palvelurakenteiden yhteensovittamisesta. Jossain määrin
tätäkin tarkastelua on toteutuneissa sopimuksissa
kuitenkin jo tehty.
Hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
että kuntajaon muutosta pohditaan kunnissa omista lähtökohdista
ja omat erityispiirteet otetaan huomioon. Tavoitteena tulee olla
voimavarojen yhdistäminen niin, että yhdistyneen
kunnan asukkaiden palveluiden saatavuus ja laatu kyetään
mahdollisimman hyvin turvaamaan. Tässä onnistuminen
edellyttää olemassa olevien voimavarojen suunnitelmallista
ja entistä tehokkaampaa ja tuloksekkaampaa käyttöä yhdistyneen
kunnan kehittämiseksi ja palveluiden laadun ja saatavuuden
varmistamiseksi.
Herra puhemies! Lakiehdotuksen 38 §:ään
sisältyvät yhdistymisavustuksen määrittämistä koskevat
säännökset. Laskennallisen yhdistymisavustuksen
lisäksi kunnilla on kuntajakolain 39 §:n mukaan
oikeus saada korvaus kuntajaon muutoksen aiheuttamista valtionosuuksien
menetyksistä. Hallituksen esityksessä laskentatapaa
ehdotetaan muutettavaksi siten, että kuntien kuntajaon
muutosta edeltävänä vuonna saamia valtionosuuksia
verrataan niihin valtionosuuksiin, jotka kunnat olisivat olleet
oikeutettuja saamaan, jos kuntajaon muutos olisi toteutettu tuona
samana vuonna.
Valiokunta pitää muutosta perusteltuna ja kannatettavana.
Saman vuoden tietojen vertailu kuvaa paremmin kuntajaon muutoksesta
aiheutuvia valtionosuuksien todellisia menetyksiä. Uusi poikkileikkaukseen
perustuva laskentaperiaate on tarkoitus ottaa käyttöön
niin, että vuoden 2006 alusta tapahtuvien kuntaliitosten
osalta menetys lasketaan vuoden 2006 valtionosuusperusteiden mukaan.
Hallintovaliokunta pitää tätä perusteltuna,
koska valtionosuusjärjestelmä on tarkoitus uudistaa
kyseisen vuoden alusta.
Ehdotuksen mukaan vuoden 2006 alusta voimaan tulevien kuntaliitosten
osalta vuosina 2006—2010 syntyvä valtionosuusmenetys
voisi olla enimmillään 400 000 euroa.
Tämän ylittävän valtionosuusmenetyksen
sisäasiainministeriö maksaisi tasaerinä kuntajaon
muutosta seuraavina neljänä vuotena. Valiokunta
kannattaa esitystä ja ehdottaa pykälään
täsmennystä, jolla ei kuitenkaan muuteta ehdotetun
säännöksen sisältöä.
Herra puhemies! Hallintovaliokunnan asiantuntijakuulemisessa
ehdotettiin myös muutosta, jossa poikkileikkauksen sijaan
valtionosuusmenetys olisi laskettu erikseen kultakin vuodelta. Valiokunta
on kuitenkin näiltä osin yksimielisesti pitäytynyt
hallituksen esitykseen. On todettava, että asiantuntijakuulemisessa
ehdotettu muutos merkitsisi, että valtionosuusjärjestelmässä näille
kunnille tulisi vuosittain laskea valtionosuudet sekä yhdessä että erikseen.
Tässä tarvittavia tietoja, kuten väestötietoja
ja verotiedoista kerättäviä pohjatietoja,
ei nykyjärjestelmästä kuntarajan poistuttua
ole saatavissa. Tämä laskentamalli poikkeaisi
myös täysin muille kunnille jo sovelletusta ja
vuoden 2006 jälkeen sovellettavaksi tulevasta valtionosuuksien
menetyksien laskentamallista.
Kuntajakolain 40 §:ssä on säädetty
määräaikaisesta investointi- ja kehittämishankkeiden
tuesta. Jatkossakin ehdotetaan tämän tukimuodon säilymistä määräaikaisesti
koskien vuosien 2006—2009 alusta voimaan tulevia kuntaliitoksia.
Esityksessä investointi- ja kehittämishankkeita
ei rajata enää hallinnonalamaininnoin, vaan tuen
myöntämisen edellytyksenä on, että hankkeella
pyritään taloudellisuuden ja tehokkuuden parantamiseen.
Tämä tapahtuu sovittamalla yhteen kuntien palvelurakenteita
ja vahvistamalla myös uuden kunnan elinkeinopohjaa. Valiokunnan
käsityksen mukaan tällä tavoin voidaan
nykyistä paremmin edistää kuntajaon muutoksen jälkeen
tapahtuvaa kunnan kehittämistä. Tuen myöntämisedellytykset
ovat myös linjassa muiden tässä esityksessä ehdotettujen,
palvelujen tuotantorakenteiden parantamiseen tähtäävien esitysten
kanssa.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta pitää hallituksen
esityksessä ehdotettuja muutoksia, mukaan lukien ehdotettu
kunnallista kansanäänestystä koskeva
täsmennys, tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina. Hallintovaliokunnan
mietintöön sisältyy vastalause, joka
koskee investointi- ja kehittämishankkeiden tuen enimmäismäärän
poistamista.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Esillä oleva kuntajakolain muutosehdotus
on esimerkki siitä, että hallituksen kuntapolitiikka
on linjatonta. Kun tarkastelemme hallituksen kuntajakolain muutosehdotusta,
meidän on syytä palauttaa mieliimme, mitä hallitus
kirjoitti kuntapolitiikasta ohjelmaansa. Hallitus lupasi ympäripyöreässä julistuksessaan
muun muassa toteuttaa pitkäjänteistä ja
vakaata kuntapolitiikkaa. Kunnalliset peruspalvelut luvattiin turvata
huolehtimalla toimintakykyisestä ja elinvoimaisesta kuntarakenteesta,
jolloin kuntaliitoksia aiottiin edistää vapaaehtoiselta
pohjalta. Näin siis luvattiin kesäkuussa vuonna
2003.
Ministeriaitiosta olemme aivan viime aikoihin saakka voineet
kuulla vastauksena kuntien tilannetta koskeviin kananedustajien
huolestuneisiin kysymyksiin, että kunnilla menee hyvin
ja niiden talous vain vahvistuu. Näin siitäkin
huolimatta, että muun muassa hallintovaliokunta totesi
kehityksen suunnan erittäin huonoksi jo viime vuoden puolella
ja pyysi marraskuussa 2004 sisäasiainministeriöltä riittävän
seikkaperäistä kirjallista selvitystä kuntakentän
taloudellisista mahdollisuuksista selviytyä tehtävistään
ja velvoitteistaan.
Ministeriölle tilanteen vakavuus ei ole vielä selvinnyt,
vaan se pyysi vastaukselle jatkoaikaa maaliskuun 2005 puoleenväliin
saakka. Kaikkien tiedossa on kuitenkin, että kuntien taloudellinen
tilanne on vielä huonompi kuin kukaan meistä osasi
edes ennakoida. Vuosikatteeltaan negatiivisten kuntien lukumäärä kaksinkertaistui
142:een,
ja kuntien lainakanta kasvoi edellisestä vuodesta erittäin
paljon. Tästä huolimatta hallitus leikkasi kuitenkin
kunnilta valtionosuuksia noin 300 miljoonaa euroa.
Kuntaministeri Hannes Manninen on kuitenkin muuttanut kurssiaan
aivan viime aikoina hyvin voimakkaasti. Muutama viikko sitten hän
antoi julkisuuteen haastattelun, joka oli mielestäni hyvin
tervetullut, vaikkakin osin olisin toivonut sitä jo vuosi
sitten. Ministeri Mannisen mukaan menevät uusiksi koko
maan kuntarakenne ja palvelut. Muutoin hänen mielestään
julkinen talous on vuosikymmenen lopulla konkurssitilassa. Ehkä näin
räväköiltä lausunnoilta olisi
ministeri välttynyt, jos hallitus olisi uskonut puheemme
tilanteen vakavuudesta jo aikaisemmin. Mutta parempi myöhään
kuin ei milloinkaan.
Ministeri Manninen ennakoi lausunnossaan, että tällä vuosikymmenellä syntyy
kymmeniä kuntaliitoksia. Toki muutamia onnistuneita ratkaisuja
on saatu jo nyt aikaan. Muun muassa Rovaniemen kaupungin ja maalaiskunnan
yhdistyminen on suuri voitto Pohjois-Suomelle. Suosittelisin esimerkiksi
Jyväskylän kaupungin ja maalaiskunnan johtaville
viranhaltijoille ja poliitikoille tutustumismatkan tekemistä napapiirille. Kun
he saisivat vastauksen kysymykseen, miten niin järkevä kuntaliitos
syntyy, heidän matkansa olisi kullanarvoinen Keski-Suomen
ja Jyväskylän seudun kannalta.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki on myös
moneen otteeseen kiirehtinyt kuntaliitosratkaisuja. Hänen
mukaansa nykyinen kuntarakenne ei mahdollista palvelujen tuottamista
taloudellisesti järkevällä tavalla. Kuntaliiton
puheenjohtaja, kansanedustaja Pekka Nousiainen, keskustapuoluelainen,
on peräänkuuluttanut hallituksen kuntapolitiikan
uskottavuutta. Keskeisillä hallituspuolueiden edustajilla
on siten samanlainen ja aivan oikea näkemys asiasta.
Nyt onkin syytä kysyä hallitukselta ja erityisesti
kuntaministeri Manniselta, miksi juuri tällaisena ajankohtana
eduskunnalle annetaan kuntajakolain muuttamisesta esitys, joka selvästikin tulee
vaikeuttamaan maassamme merkittävien kuntaliitosten aikaansaamista.
Jos se johtuu siitä, että lakiehdotus annettiin
eduskunnalle viime vuoden puolella, jolloin hallitus ei vielä tiedostanut
tilanteen vakavuutta, olisi lainmuutosehdotus voitu vetää pois
eduskunnasta. Virheiden myöntäminen on mielestäni
politiikassakin hyvin arvostettavaa rehtiyttä.
Kuntajakolain muutosehdotuksessa on useitakin yksityiskohtia,
joilla tulee olemaan kielteinen vaikutus kuntaliitosten aikaansaamisessa. Puutun
niistä tässä yhteydessä vain
yhteen, joka on mielestäni hyvin keskeinen koko lainmuutoksessa.
Siinähän nimittäin määritellään
investointi- ja kehittämishankkeiden tuelle katto eli 1,7 miljoonaa
euroa. Juuri tuo tuki olisi se liikkuva osa kuntaliitoksen tukea,
jolla liitos voitaisiin saada kunnissa aikaan. Kuntaliitosvaikeuksissahan
on hyvin usein kysymys psykologisista ja valtapoliittisista taustoista
ja perusteista, jotka ovat murrettavissa yleensä vain talous-
ja työllisyysratkaisuilla. Muun muassa Säynätsalon
kunnan liittymisen Jyväskylään ratkaisi
kuntaan jäänyt peruskorjattu vaneritehdas.
Mutta kun näitä tehtaita ei ole joka kunnassa, olisi
eräs merkittävä tapa edistää ratkaisuja
juuri se, että valtiovalta tulisi tilanteeseen tehokkaasti mukaan.
Tämä ei tarkoita sitä, että valtiovalta
ostaisi kuntaliitoksia, eikä se johtaisi taloudellisesti
kohtuuttomuuksiin, mutta mielestäni olisi erittäin
järkevää jättää tuo
summa sisäasiainministeriön päätettäväksi,
jolloin ministeriö olisi paremmin ja kiinteämmin
mukana koko prosessissa. Jokainen ymmärtää tänä päivänä sen,
mikä merkitys noilla porkkanoilla on päätöksenteossa
talousvaikeuksissa kamppaileville kunnille.
Merkillepantavaa on se, että Kuntaliittokin on lausunnossaan
arvostellut kuntajakolain muutosta. Se toteaa muun muassa, että tuen
saamiseen ja sen määrään liittyvä epävarmuus
voi myös olla omiaan vaikeuttamaan kuntien yhdistymistä tulevaisuudessa.
Viime vuoden lopulla Kuntaliitto vaati komiteaa vauhdittamaan kuntaliitoksia. Tuohon
on todettava, että komitea vain hidastaisi ratkaisujen
aikaansaamista. Kuntaliitosten vastustajien perusteluna kielteiselle
kannalleen olisi, ettei päätöksiä voi
tehdä, ennen kuin komitea on kertonut valtakunnallisen
linjansa asiassa. Aivan vastaavanlainen vaikutus tulee mielestäni olemaan
kuntaministeri Mannisen suunnittelemalla johtoryhmällä,
joka selvittäisi kuntarakennetta ja palvelujen tuottamista.
Mielestäni me emme tarvitse enää lisää selvityksiä,
niitä meillä on jo aivan tarpeeksi. Me tarvitsemme
jämäkköjä päätöksiä kunnissa
kuntaliitoksista ja niille riittävän valtiovallan
tuen.
Kokoomus on jättänyt vastalauseen kuntajakolain
muutosehdotukseen muun muassa juuri edellä kertomieni näkökohtien
vuoksi. On parempi tehdä järkeviä, joskus
koviltakin tuntuvia ratkaisuja riittävän ajoissa
kuin ajautua tilanteeseen, jossa kuntien tulevaisuus on lähes
toivoton ja ratkaisut tulevat entistäkin kalliimmiksi sekä valtion,
kuntien että veronmaksajien kannalta tarkasteltuna.
Arvoisa puhemies! Huomenna yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulen
esittämään, että 40 § saa sen
muodon kuin on kokoomuksen vastalauseessa.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä olevaan
kuntajakolakiin ja muihin kuntien palvelu- ja hallintorakennetta koskeviin
lakeihin tämä eduskunta joutuu mitä todennäköisimmin
puuttumaan vielä tällä vaalikaudella
hyvinkin merkittävällä tavalla. Tällä hetkellä elämme
vaihetta, jossa kaikki, jopa istuva hallitus alue- ja kuntaministeri
Hannes Mannista myöten, myöntävät,
että kunnat eivät pysty huolehtimaan nykyisellä palvelu-
ja kuntarakenteella asianmukaisesti tehtävistään
ja velvotteistaan. Vielä viime syksynä tämän
vuoden valtion talousarvion käsittelyn yhteydessä ja
erityisesti ennen kunnallisvaaleja hallituspuolueet kertoivat, ettei
kunnilla ole mitään hätää,
kun tämän vuoden valtionosuuksissa tulee lisää rahaa.
Tosiasiallisesti valtio pidätti itsellään
yksipuolisesti kunnilta pakkolainana 366 miljoonaa euroa kuntien
ja valtion välisen kustannustenjaon tarkistusten perusteella
kunnille kuuluvia rahoja. 502 miljoonan euron velka jaksotettiin
neljälle vuodelle ja vielä hyvin takapainotteisesti.
Kuntien viime vuoden tilinpäätöstiedoista
selviää, että vuosikatteeltaan negatiivisten
kuntien lukumäärä peräti kaksinkertaistui
142:een. Kuntien lainakanta kasvoi miljardilla eurolla edellisestä vuodesta.
Talous heikkeni, koska toimintakulut kasvoivat voimakkaasti verotuloja nopeammin
eivätkä valtion kunnille antamat valtionosuuslisäykset
tosiasiallisesti riittäneet kattamaan valtion
kunnille siirtämien uusien tehtävien kustannuksia.
Mikäli nykyisellä palvelurakenteella jatketaan,
tuplautuu kuntien lainakanta vuoteen 2010 mennessä ja kuntien
yhteenlaskettu vuosikate laskee kolmasosaan vuoden 2007 tasosta.
Palvelut varmaankin toteutetaan jotenkuten, mutta se merkitsee pätkätöitten lisääntymistä,
kouluverkoston supistumista, palvelumaksujen nostamista, verotuksen
kiristymistä jne.
Arvoisa puhemies! Vaikka tosiasiat tunnustetaan ja nähdään,
että nykyisellä palvelu- ja kuntarakenteella ollaan
menossa umpikujaan, niin hallituksessa näyttää olevan
hajaannuksen tila eikä oikein suuntaa tahdo löytyä,
mitä pitäisi tehdä. Hallintovaliokunta
jätti sisäasiainministeriölle jo viime
marraskuun puolivälissä selvityspyynnön
kuntien taloudellisista mahdollisuuksista huolehtia tehtävistään.
Valiokunta pyysi samalla ministeriöltä myös
arviota siitä, miten kunnallinen itsehallinto
toteutuu, kun kunnilta puuttuu tosiasialliset edellytykset hoitaa
perusoikeusuudistuksessa tarkoitettuja velvoitteita. Valiokunta
edellytti vastausta tämän vuoden tammikuun loppuun
mennessä, mutta nyt on jo kulunut kohta neljä kuukautta
eikä ministeriö ole pystynyt vieläkään
toimittamaan selvitystä. Seuraava tavoite selvityksen jättöpäiväksi
on asetettu 15. päiväksi maaliskuuta.
Eilen saimme tiedon, että jo eduskunnankin työlistalla
ollutta hallintoselontekoa on aloitettu kirjoittaa uudestaan ja
sen antaminen eduskunnalle siirtyy. Hallitus on luvannut käynnistää kuntien
palvelurakennehankkeen lähiaikoina, mutta hallituksen tavoitteet
ovat tällä hetkellä epäselvät
ja hallituksen alue- ja kuntapolitiikka sekavaa.
Mikä on hallituksen todellinen linja ja tavoite kuntapolitiikassa?
Minkälaista mallia keskusta nyt esittää?
Ennen vaaleja se ei pitänyt mitään muutoksia
tarpeellisena. Mikä on SDP:n ratkaisu ongelmiin: progressiivinen
kuntavero vai kiinteistöveron laajentaminen maa- ja metsätalouteen?
Kuntien palvelujen uudistaminen on joka tapauksessa välttämätön.
Mielestäni olisi välttämätöntä,
että palvelurakennetarkastelussa otetaan ennakkoluulottomasti
arvioitavaksi myös kuntien ja valtion työnjako.
Ainakin tiettyjen tarkastus- ja valvontatehtävien hoito
voitaisiin siirtää valtiolle. Myös valtion
nykyisen paikallis- ja aluehallintoviranomaistoiminnan tarkoituksenmukaisuutta
on syytä tarkastella. Tarkastelun alaiseksi tulisi ottaa
myös erikoissairaanhoidon toteutuminen, sairaanhoitopiirien
lukumäärä ja erikoistumistavoitteet.
Ja kuka ottaa vastatakseen tulevaisuudessa vanhentuneiden sairaalakiinteistöjen
ylläpidon ja korjaamisen? Kaikki nämä ovat
kuntien kannalta erityisen isoja asioita. Joka tapauksessa kunta-
ja palvelurakennetta uudistettaessa on läpinäkyvyys,
yksinkertaisuus ja tuotannon ja hankinnan tarkoituksenmukainen erottaminen
toisistaan pidettävä kirkkaana mielessä.
Tarvitsemme selkeää sopimusohjausjärjestelmää ja
kansanvaltaista päätöksentekoa.
Arvoisa puhemies! On selvää, että nykyinen kunta-
ja palvelurakenne ei toimi. Kuntien lukumäärä ei
ole itsetarkoitus, mutta huomattavasti nykyistä vähemmälläkin
kuntamäärällä tulisimme toimeen.
Kannattaisiko hakea kokemuksia muista eurooppalaisista maista? Tanskassa
on parhaillaan loppusuoralla suuri alue- ja kuntarakenneuudistus.
Kannattaisiko Suomen mennä Tanskan-mallin mukaisesti? Mielestäni
ainakin menetelmä, miten siellä kuntarakennetta
uudistettiin, on käyttökelpoinen.
Nyt käsittelyssä olevan kuntajakolain muutoksen
tavoitteena on, että kuntajakoa kehitetään kuntien
alueellista eheytymistä ja yhdyskuntarakentamisen toimivuutta
parantavalla tavalla. Kuitenkin hallituksen esityksen mukaisen kuntajakolain
40 §:n muuttaminen esitetyllä tavalla vähentää mitä ilmeisimmin
kuntien halua tehdä kuntaliitoksia. Varsinkin merkittävissä liitoksissa
on erittäin tärkeää, että investointi-
ja kehittämishankkeiden tuelle ei määriteltäisi
ylärajaa, sillä se vähentää myös
sisäministeriön liikkumavaraa neuvotteluissa.
Tämä tukimuoto on hyvin käyttökelpoinen
tapa, jolla valtiovalta edesauttaa kuntaliitosten onnistumista myös
taloudellisesti.
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Vielman tekemää esitystä siitä,
että investointi- ja kehittämishankkeiden yläraja
poistetaan laista.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Kun kuuntelin edellisiä puhujia, edustajia
Vielma ja Kurvinen, niin piti oikein kaivaa tämä hallintovaliokunnan
mietintö käsiin, koska jäin miettimään,
puhutaanko täällä nyt ylipäätänsä samasta asiasta
edes. Nimittäin tämä asiahan kiteytyy
hallituksen esityksessä niin, että uuden kunnan
perustamista tai kuntien määrän vähentämistä tarkoittavissa
kuntajaon muutoksissa kunnilla olisi — ja tämä nyt
siis nykyisestä poiketen — velvollisuus laatia
sopimus hallinnon ja palveluiden järjestämisestä,
suunnitelma siitä, miten kuntien palvelurakenteita sovitetaan
yhteen taloudellisuuden ja tehokkuuden parantamiseksi. Minä näen
tämän hyvin isona periaatteena, jolla kuljetaan
kohti järkevämpää kuntajakoa.
Tämä ei tarkoita sitä, että pannaan
hetkessä koko programmi toimeen, vaan tämä tarkoittaa
hiljaista järkiperäistämistä sillä tiellä,
joka johtaa entistä rationaalisempaan kuntajakoon.
Kun tässä paljosta puheesta jää jäljelle
vain tämä 1,7 miljoonan euron katto, josta te
tulette äänestyttämään
huomenna, niin on perin kummallista se, että tämän
tyyppisessä asiassa jätettäisiin piikki
auki. Olen ymmärtänyt, että teidän vaihtoehtonne
olisi se, että ylärajaa ei ole olemassa. Sehän
saattaisi pahimmillaan johtaa täysin järjettömiin
lopputuloksiin. Minusta on tärkeätä,
että tässä nähdään
se vastuullisuus, mitä rahan käyttäminen
tällaisissa asioissa väistämättä edellyttää,
ja siksi on tärkeätä, että se
katto täällä on. Mutta tällaisena
yleisperiaatteena minusta tämä on suhteellisen
pitkä askel erinomaisen rationaalisella tiellä kohti
järkevämpää kuntajakoa.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Ehdotettu kuntajakolain muutos tulee monin osin
parantamaan nykyistä tilannetta. Me tiedämme,
että kuntien taloustilanne on vaikea, sitä on
turha muuksi väittää. Se on meidän
yhteinen haasteemme. Menot kunnissa kasvavat merkittävästi
nopeammin kuin tulot. Pääministeri Matti Vanhasen
hallitus on osaltaan eri tavoin ollut jo edistämässä kuntien
yhteistyötä palvelujen järjestämisessä ja
tätä kautta myös taloudellisuuden ja
tuottavuuden parantamista palvelutuotannossa.
Tällä hankkeella nyt tarjotaan lisämahdollisuuksia
kunnille, jotka harkitsevat kuntaliitosta. Me kaikki tiedämme,
että meillä on vahva kuntalaisten itsehallinto,
ja liikkeelle on lähdettävä kuntalaisten
omin ja kuntien omin päätöksin. Meillä on
edessä väestön ikääntyminen
ja tästä aiheutuva mittava palvelujen lisätarve.
Meillä on muuttoliike, työttömyys, myös
globalisaatio tuo omat haasteensa, samoin tietoyhteiskuntakehitys,
joka on myös monin tavoin mahdollisuus palvelujen järjestämistä ja
niiden taloudellisuutta ajatellen. Tästä syystä on
ennakkoluulottomasti tarkasteltava sekä kuntien mahdollisia
liitoksia että myös uusia rakenteita palvelujen
tuottamiseen ja järjestämiseen. Tähän
tämä lakiesitys osaltaan antaa eväitä.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Aluksi muutama sana edustajille Vielma ja
Kurvinen kuntien tilanteesta.
Kuntien tilanne on tällä hetkellä vaikea,
vaikeampi kuin pitkään aikaan, moneen vuoteen.
Hallitus on hyvin tietoinen tilanteesta, samoin sisäministeri
ja sisäministeriö, enkä ole kuullut hallituksen
enkä sisäministerin muuta väittävän,
en myöskään viime syksynä. Kuntien
tilanne on vaikea, ja kaikkien kuntataloutta koskevien taloudellisten
ennusteiden mukaan nimenomaan vuodet 2004 ja 2005 ovat erityisen
vaikeita. Siinä oli yhteinen, Kuntaliiton ja hallituksen
yhdessä laatima ennuste pohjana. Mutta on arvioitu yhteisesti,
että kuntatalouden tilanne tietyin edellytyksin eli reunaehdoin
on parantumassa, ja se edellytti ja edellyttää sitä,
että menotalous pysyy kohtuullisen tiukkana. Nyt ennusteet
ja arviot viime vuoden kuntien taloudellisesta tilanteesta osoittavat, että menot
ovat kasvaneet arvioitua enemmän. Keskeinen syy on ollut
sosiaali- ja terveydenhuollon menojen voimakkaassa kasvussa. Verotulot
ovat kasvaneet sen sijaan hieman ennakoitua enemmän. Huoli
ja vakava huoli kuntatalouden tilanteesta on hyvin yhteinen.
Sitten, mitä tulee niihin toimenpiteisiin, mitä kuntatalouden
ja kuntien suhteen on tehty, ei tämä hallitus
ole leikannut kunnilta, vaan on lisännyt, (Välihuutoja)
lisännyt valtionosuuksia, mutta voi sanoa niin, että tämä ei
ole riittänyt siihen, että talous olisi tasapainossa.
Tämä on kokonaistilanne tällä hetkellä.
Kun ed. Väistö edellä totesi muutoksista,
niin muutokset ovat välttämättömiä.
Me olemme muutoksen keskellä ja muutoksen edessä.
Palveluiden tuottamisessa, palvelurakenteessa ja kuntarakenteessa
tapahtuu muutoksia. Niissä asioissa tarvitaan ennakkoluulottomuutta.
Nyt tämän kuntajakolain tavoitteenahan on, että kuntajakoa
kehitetään siten, että kuntien alueellista
eheyttä ja yhteiskuntarakenteen toimivuutta parannetaan.
Se on tämän lain selkeä tavoite. Nyt
tähän lakiin on tehty muutamia parannuksia. Säännöksiä muutetaan
sillä tavalla, että ne ohjaavat nykyistä enemmän
parantamaan palvelujen tuotantorakenteita. On erittäin
tärkeä asia, että uudistuksiin lähdetään
palveluista käsin. Ei hallinto ole itsetarkoitus eikä hallintorakenne
itsetarkoitus, vaan kun lähdetään palveluita — sekä tuottamistapoja
että palvelurakenteita — kehittämään,
hallintorakenne muotoutuu sen mukaisesti. Siinä varmasti
tulee olemaan alueellisia eroja. Aivan samalla tavalla ei voi välttämättä toimia
Koillis-Lapissa kuin toimitaan Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla,
(Välihuuto) mutta perustehtävät ovat
samat, ja tämä kuntajakolaki minusta hyvin on
ne mahdollistanut. On erittäin tärkeää,
että siinä on kiinnitetty huomiota juuri siihen,
että tehdään suunnitelma, selkeä suunnitelma,
palveluiden tuottamisesta ja palvelurakenneuudistuksesta, kun lähdetään
kuntaliitoksiin. On nimittäin todettava sekin, että joitakin
kuntaliitoksia on tehty sillä tavalla, että ne
eivät ole onnistuneet, kun ei ole riittävästi
pureuduttu palvelurakenteen uudistamiseen. Kun kuntaliitos tehdään,
siinä tehdään sopimus moneksi vuodeksi;
tavallaan ne rakenteet sitten viideksi vuodeksi jäätyvät,
jos näin voi sanoa. Kuitenkin tavoitteena pitää olla — ja
on — tehokkaampi tuotantotapa.
Totean vielä, että me olemme suurten muutosten
edessä ja me olemme niiden keskellä ja näitä muutoksia
on syytä rohkaista. Kuntaliitoksiakin tulee tapahtumaan
todennäköisesti aika paljon, mutta lähdetään
niitä toteuttamaan palveluista käsin.
Esko Kurvinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sanoisin ed. Töllille, että tämä kuntajakolain
muutos koskee kahta asiaa: Se koskee sitä, että tehdään
sopimus, jonka sisäministeriö tarkistaa, hyväksyy
ja kontrolloi. Toinen muutos on se, että asetetaan ensi
kertaa investoinneille ja kehitysavustukselle katto 1,7 miljoonaa
euroa. Tällä hetkellä ei ole kattoa. Tosiasia
on se, että kyllä kunnat harkitsevat sen, lähteäkö tekemään
isompia kuntaliitoksia, jos siitä ei ole mitään
investoinneille, kehitykselle hyötyä, taloudellista
hyötyä. Kolmanneksi sanoisin, että kyllä tässä varsin
pienin askelin mennään kohti palvelu- ja rakenneuudistusta
tällä lakiesityksellä. Veikkaanpa, että hallitus
lähiaikoina tuo itsekin paljon suuremmat esitykset kuin tämä muutosesitys.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan oikein, niin kuin ed. Tölli
täällä totesi, palvelujen pitää olla
kaiken lähtökohtana, mutta eihän kuntaliitoksissa
pidä palveluita vähentääkään.
Päinvastoin, ne pitää pitää olemassa
olevalla tasolla ja parantaa. Mutta väitän, että monessa
pikkukunnassa, jos kaksi kolme kuntaa yhtyy, johtavat virkamiehet,
kuten koulutoimenjohtaja, hoitavat ne samat kolmen kunnan asiat,
samoin urheilutoimenjohtaja ynnä muut. Näissä jo
yksinomaan säästetään niin paljon,
että pitää tällaiset tehdä.
Ei palveluihin pidä puuttua, mutta muuten näihin
rakenteisiin, ja siltä pohjalta tulee lähteä.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Töllille haluaisin sanoa, että me
todella tarvitsemme nyt päätöksiä,
emme työryhmiä, emme komiteoita, toimikuntia ja
jahkailua. Tuntuu aivan tutulta puheelta. Jo 30 vuotta sitten samoja
asioita samoissa pitäjissä olen virkani puolesta
saanut kuunnella kuin tässä salissa ja maakunnassa
kunnissa, joissa ongelmat ovat tänäkin päivänä.
Sitä haluan korostaa, että nyt tarvitaan päätöksiä,
ja sitä tämä kuntajakolain muutosehdotus
ei edesauta. Suunnitelmat ja sopimukset on tehty aikaisemminkin
kuntaliitosten osalta, esimerkiksi Säynätsalon
ja Jyväskylän osalta erittäin hyvä sopimus,
onnistui erittäin hyvin, ja kaikki säynätsalolaiset
kiittävät tänä päivänä,
että tehtiin tämä sopimus ja liityttiin
yhteen. Mutta siellä oli se vaneritehdas, joka psykologisesti
käänsi tämän asian.
Sitten ed. Kekkoselle tästä 1,7 miljoonan
piikistä: se on erittäin tärkeä määräraha
tämä investointiavustus, ja sisäasiainministeriön
kanssa voidaan yhdessä (Puhemies koputtaa) keskustella
(Puhemies: Aika!) kolmikantakeskustelua, jotta tämä kuntaliitos
saataisiin aikaan.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Töllin puheenvuoroon viitaten
toteaisin, että verotulot todellakaan eivät riitä hyvin
monissa kunnissa. Se, miten tietoisia pääministeri
Vanhasen hallituksen ministerit ovat asiasta, kävi kyllä tänään
kyselytunnilla selville sikäli, että pääministeri
ei yhtynyt tuohon huoleen. Hän vaan sanoi, että pitää olla
menot tulojen mukaan. Tosin ehkä asiantuntevampi tai tietävämpi
puoli eli ministeri Manninen ei ollut sitten tuomassa omaa tietoaan
paikalle.
Mutta lopuksi, puhemies, puhuitte, ed. Tölli, siitä,
että pitäisi olla tehokasta. Sanoisin, että pääalue,
sosiaali- ja terveydenhoito, nimenomaan sairaanhoito ja terveydenhoito,
on tehokasta Suomessa, kun katsomme, miten paljon tässä maassa
käytetään asukasta kohti euroja terveydenhoitoon,
paljon vähemmän kuin juuri missään
EU-maassa. (Puhemies koputtaa) Espanja, Portugali ja Kreikka ovat
meidän takanamme.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin vaan aivan lyhyesti todeta ed. Töllille
ja samaten ed. Kekkoselle, että ostettukin kuntaliitos
on parempi kuin ei kuntaliitosta ollenkaan, eli on hyvin merkittävä asia
se, että tässä tämä porkkanaraha
säilyy. Se ei ole mikään piikki, joka
on taivaaseen asti auki, vaan sehän aina tapauskohtaisesti
harkitaan, mutta ei ole viisasta säätää tällaista
ylärajaa. Se yläraja voidaan katsoa aina jokaisessa
kuntaliitoksessa erikseen.
Martti Korhonen / vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Välillä aina tuntuu, kun
näitä asioita panee johonkin järjestykseen, ettei
nyt mielletä, kuinka ison asian ympärillä puhutaan
ja käydään sitä keskustelua.
Minä väitän, että peruspalvelujen
rahoittaminen tulee olemaan lähivuosien ja lähivuosikymmenten
suurin yksittäinen poliittinen kysymys, miten se onnistutaan
tekemään, miten siellä onnistutaan tekemään
ne rakenteelliset muutokset, mitä tarvitaan. Kyllä nyt
hallituspuolueiden edustajat yrittävät selitellä tätä tilannetta.
Te kerroitte koko viime syksyn, koko viime vuoden, kun yritin kertoa,
missä tilanteessa kuntatalous on, että se on opposition
väittämää, oppositio ei tiedä,
mistä puhuu, oppositio maalaa mustaa seinää,
jos tällaista sanakuvaa käyttää.
Nyt te tunnustatte sen, mikä tämä tilanne
on. Kuntaministeri tunnustaa, että siellä on konkurssikypsä tilanne.
Nyt pitää tehdä jotakin, ja kyllä nyt
ensimmäisenä tulee tietenkin mieleen tämä kyselytunti
ja pääministerin täysin onnettomat vastaukset.
Miksi ei edes omaa pesää saada kuntoon? Tällä tarkoitan
sitä, että esimerkiksi kunta-asiat pitäisi
(Puhemies koputtaa) ensimmäiseksi panna yhteen ministeriöön;
edes syntyisi toivo, että valtionhallinnon puolella tapahtuisi
jotakin.
Tapani Tölli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensiksi ed. Korhoselle totean, että olen
samaa mieltä. Tämä palvelurakenteen uudistus
tulee olemaan lähitulevaisuuden merkittävin tai
ainakin merkittävimpiä asioita, paljon suurempi
asia kuin tällä hetkellä yleisesti todetaan.
Ed. Tiusaselle haluan todeta tästä julkisesta terveydenhuollosta,
että se mielestäni on paljon mainettaan parempi
ja tehokkaampi, tai mielikuva on parempi ja tehokkaampi, mutta siinä hyvässäkin
on kehittämistä. Jotkut sanovat, että vain
hyvää voi kehittää tai hyvää on
helpompi kehittää.
Sitten ed. Kurviselle: Hän totesi, että jos
ei kuntaliitoksista saa mitään; kyllä minusta
1,7 miljoonaa euroa on enemmän kuin ei mitään. Pääasia
ei ole kuntaliitoksissa se, että siinä saadaan
porkkanaraha. Se tietysti edesauttaa sitä, mutta oleellinen
kysymys on se, että siinä liitoksella palvelurakenteet
uudistuvat ja palvelut paranevat.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama sana täältä edestä.
Tässä voisi todeta aluksi, jotta kissanpojille
silmät aukeavat. Se koskee oikeastaan keskustaa, ei millään
pahalla, mutta Lipposen kahden hallituksen aikaan muistan hyvästi,
että kun siellä Pohjois-Karjalan maakunnassakin
kiersin, niin aina keskustan edustajat olivat hyvin vastaan tämmöisiä kuntaliitoksia.
Aina olin vähän niin kuin altavastaajana, miten
tehokas voi olla pienikin kunta. Nyt minusta sentään
tämä kuvastaa sitä hyvin kyllä, jotta
punamultayhteistyöllä voidaan Suomea rakentaa.
Tämä viesti minusta on sen suuntainen. Silloin
ymmärsin sen asetelman, kun keskusta oli oppositiossa.
Silloin piti vähän niin kuin ollakin sitä mieltä,
jotta ei tästä mitään tule eikä tämmöistä,
mutta nyt sitten kun ollaan yhdessä, katsotaan, miten Suomi
pärjää tulevaisuudessa, mikä kuntarakenteen
pitäisi olla, nyt on löydetty tietyllä tavalla
jo yhteistä säveltä. Minusta tämä on
hyvä suunta. Sen takia kiitokset vaan keskustan edustajille
ja ministereille siitä, jotta tämmöistä ollaan
tekemässä, koska kyllähän tässä, niin
kuin on edelläkin todettu, ensisijaista pitää olla
sen, miten palvelut tuotetaan näissä kunnissa,
ja hallinto on sivuseikka.
Jos ajattelee sitä mennyttä aikaa, miten nuo kunnat
ovat rakentuneet, niin silloin oli huonot liikenneyhteydet ja kirkkojen
ympärille tuli kunta. Kun tuolla Itä-Suomessakin
on vesistöjä niin hirveän paljon, niin
tietää, jotta kunnat ovat tosi pieniä.
Nyt tänä päivänä vielä,
kun jengi on sitten karannut hyvien liikenneyhteyksien voimassa
ollessa tänne Etelä-Suomeen, niin eihän
siellä monissa kunnissa ole enää hirveästi
asukkaita. No nyt tosin on jo järki tullut, ja siellä kaikkein pienin
kunta on nyt jo liittynyt Tohmajärveen, elikkä Värtsilä on
nyt Tohmajärveä siellä. Sitten tietysti
on suuri Joensuu, joka minusta on nyt mielenkiintoinen avaus siinä mielessä,
elikkä hallintovaliokunnan puheenjohtajankin oma kotikunta
on nyt Joensuuta, jolloin ed. Väistö on sitten
joensuulainen. Toivon mukaan se onnistuu hyvin, ja voi olla, että jossakin
vaiheessa Kiteekin on Suur-Joensuuta, mutta siihen voi mennä vielä ainakin
kolme vuotta.
Sitten se, mitä ed. Tölli täällä puhui:
Minusta tässä se on hyvä puoli — ed.
Tölli lopetti tähän — että tässä vaaditaan
nyt tekemään suunnitelma siitä, miten
homma toimii, laskemaan nämä asiat. Tämä tässä on
erittäin hyvä, koska joitakin kuntaliitoksia kun
on seurannut, mitä siellä on tapahtunut, niin
siinähän mentiin vähän niin
kuin semmoisella kepposella suunnittelulla, oli hyvin kevyt suunnitelma.
Minä veikkaan, jotta niissä käy sillä tavalla — se
viisivuotiskausi ei ole vielä mennyt, mutta kun se kausi
on mennyt ohi — että ne porkkanarahat on syöty
ja joudutaan katsomaan, mitä tehdään,
missä olisi se naapurikunta, mihin voitaisiin liittyä.
Ja sen takia tässä kuntajakolain muutoksessa,
mikä tässä nyt vaaditaan, sitten isoveli
katsoo suunnitelman, onko tämä nyt hyvä ja
riittävä ja voiko tämän hyväksyä,
elikkä tässä on sillä tavalla
hyviä puolia.
Sitten tähän 1,7 miljoonan euron kattoon kyllä sisältyy
semmoisia elementtejä, että se voi joissakin tilanteissa
olla esteenä, koska kannattaa mennä useammassa
portaassa, tehdä niitä liitoksia, jotta hyötyy
paremmin siitä hommasta. Siihen voisi toivoa jotain harkintaa,
mutta kun tämä nyt on hallituksen yksimielinen
esitys, niin minä tässä taivun kyllä tähän,
koska tässä on varmaan ajateltu parasta.
Toivon mukaan, jos tämä käy kangertamaan
ja näyttää siltä, että tämä katto
on esteenä, hallitus mahdollisesti palaa välittömästi
siihen, jos nähdään, että jokin
iso hanke on kariutumassa. Saammehan me varmaan kahdessa viikossa
viimeistään semmoisen lain aikaan, jossa tämä katto
poistetaan, jos tarve vaatii. Mutta tällä hetkellä siinä voi
olla näitä elementtejä, että se
voi jonkin useamman kunnan liitoksen jopa estää.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvin kannatettava tämä esitys,
että investointi- ja kehittämishankkeiden tukien
yläraja poistuisi. Nyt tulee suuremmat porkkanarahat kuntaliitoksille,
ja se on pehmeämpi tapa saada kunnat liittymään
yhteen. Tokihan tässä nyt harkintaa pitää olla,
paljonko sitä rahaa kylvetään, mutta
tämä on tervetullut esitys. Suomessa eivät
kuntien yhdistymiset ole lähteneet liikkeelle, vaikka muun muassa
Pohjoismaissa, niin kuin täällä on todettu,
on liikuttu eteenpäin, ja Tanska on nyt lähtenyt
liikkeelle myös. Siellähän on arvioitu,
että noin 20 000 asukkaan kunta olisi sopiva kuntakoko
tuottamaan kunnallisia palveluja.
Ennen kaikkea tässä on tärkeää se
myös, että henkilöstön edut
ja resurssit paranevat, varsinkin terveys- ja vanhus- ja sosiaalipalveluissa
on loppuunpalamisia ja ihmiset eivät tahdo pysyä viroissaan
ja yksin työskentelyä on siellä. Tämä myös
niitä asioita veisi eteenpäin. Eli kun ei haluta
pakkoliitoksia tehdä, niin silloin tämä tie
pitäisi ottaa käyttöön.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa herra puhemies! Me olemme tässä keskustelussa
kuntajakolain muuttamisesta puhuneet tähän mennessä ainoastaan
toimintamenoista, palveluista ja niiden rahoittamisesta, ja nämä ovat
luonnollisesti yksityisten ihmisten kannalta ne kaikkein tärkeimmät
kysymykset. On ihan oikein, että me olemme niistä puhuneet.
Mutta nyt minä toivon, että te huomaatte,
että kokoomuksen vastalause kohdistuu investointiavustukseen
ja sen katon kiinni lyömiseen. Kuntaliitoksissa on muistettava
se, että ne todella suuret summat palavat sen vuoksi, että yhdyskuntia
suunnitellaan aivan väärin ja rakennetaan aivan
väärin. Meillä on tästä erittäin
paljon valitettavia esimerkkejä.
Helsingin seutukin olisi aivan toisen näköinen tänä päivänä,
jos olisi uskallettu toteuttaa 70-luvun alussa olevia ajatuksia,
kun oli niin sanottu Auran palokuntahallitus, joka antoi ensimmäiseksi
tehtäväksi selvittää Helsingin
seudun kuntajakoa, miten se pitäisi muuttaa, jotta aluetta
rakennettaisiin järkevästi. Olin itse mukana siinä prosessissa
Espoon kaupungin virkamiehenä, ja jos 30 vuotta myöhemmin
katsoo taaksepäin, mitkä silloin olivat ajatukset
ja keskustelut, mikä on tilanne tänä päivänä,
täytyy vain rehellisesti todeta, että on tehty
suuren luokan virheitä itse Pääkaupunkiseudullakin,
korvaamattomia, korjaamattomia virheitä, kun ei silloin
uskallettu tehdä oikeita ratkaisuja.
Tätä haluan korostaa, että meillä pitää uskaltaa
jo vihdoin viimein katsoa näitä asioita realistisesti
jalat maassa ihmisten kannalta, niin että kunnat ovat sellaisia,
että ne pystyvät tarjoamaan palveluita kuntalaisille,
ja se palveluiden tarjoaminen ei saa olla kiinni kuntarakenteesta. Pitää muistaa
se rakennelma, että on ihminen, joka tarvitsee palvelun,
palvelua varten tarvitaan organisaatio, organisaatiota varten tarvitaan
rahaa. Ja se organisaatio on kuntajaotus, ja jos se ei ole kunnossa,
palaa sitä rahaa ja ihminen saa huonot palvelut. Siitä meillä on
nyt valitettavan paljon esimerkkejä.
Täällä on käytetty sellaista
termiä, että valtio ostaa kuntaliitoksia. Itse
puheenvuorossani sanoin, että tämä ei
merkitse sitä, että valtio ostaisi kuntaliitoksia,
jos niin sanottu investointiavustus olisikin suurempi kuin se 1,7
miljoonaa euroa tärkeitten, merkittävien kuntaliitosten
osalta. Miksi näin? Yksi esimerkki: kun suunnitellaan yhdyskuntia,
vierekkäin olevia kuntia väärin niin,
että tehdään kilpailevia asuinalueita
korpeen, kivikkoihin, kalliokkoihin, sinne tehdään myöskin
teitä, joita rahoittaa valtiovalta, yksi ainut väärään
paikkaan sijoitettu asuntoalue, yksi ainut väärään
paikkaan sijoitettu teollisuusalue merkitsee sitä, että valtatieverkostoa,
kenties rataverkostoa on rakennettava väärin ja
ne rahat palavat sinne moninkertaisina.
Tätä haluan korostaa, että investointiavustus, jos
se olisi sisäasiainministeriön käsissä sillä tavalla,
että se olisi harkittavissa oleva summa tilanteen tärkeydestä ja
vakavuudesta riippuen, olisi paljon joustavampi tapa tehdä ratkaisuja Helsingin
seudulla, Jyväskylässä ja kaikkialla Suomessa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Vielma käytti
hyvän puheenvuoron, 3 minuuttia 60 sekuntia, huomasin tuossa.
Tämä ajatus siitä, että tehdään
pakkoliitoksia, on varmasti kaikille meille aika vastenmielinen. Meillä on
sellaisia kokemuksia tältä ed. Vielman mainitsemalta
virkamieshallitusajalta, jolloinka Kymi, Karhula ja Kotka pakkoliitettiin
toisiinsa. Ne haavat eivät ole vieläkään
arpeutuneet ja tulivat muun muassa viime kunnallisvaaleissa esille.
Mutta viisaasti, yksimielisesti ja järkevällä tavalla
tasapainottaen ja ei niin sanotusti pakosta suoritetut kuntaliitokset
ovat varmasti ihan paikallaan.
On myös hyvä muistaa se, että kuntaliitokset eivät
aina ole välttämättömiä.
Voidaan yhdistää palvelut, tehdä eri
kuntien välillä varsin pitkälle menevää synergiaa
ja toteuttaa yhdessä palveluita, vaikka onkin vaikkapa
kolme kunnanjohtajaa edelleenkin. Näin ollen kuntien säilyminen
itsenäisinä toisaalta ei ole taloudellisesti kovin
raskas asia, ja toisaalta on niin, että niin sanottu kunnallisdemokratia — koska
joskus on aina niin sanottukin — tämä kunnallisdemokratia
toimii toki paremmin pienissä yksiköissä kuin
isommissa. Siinä ehkä on juuri niin, että isot
yksiköt siitä näkökulmasta eivät
aina ole hyvä asia.
Mutta haluaisin vielä palata siihen, mitä ed. Tölli
puhui tehokkuudesta. Suomi todellakin on terveyden- ja sairaanhoidon
kohdalla euroissa laskien Euroopan tehopakkauksia. Laskemmeko sen
sitten prosenttina bruttokansantuotteesta taikka euroja per capita
per vuosi, niin Suomi todellakin käyttää tuotettuun
palvelumäärään nähden
vähän euroja terveyden- ja sairaanhoidon palveluihin.
Näin ollen sellainen ajattelu, että meidän
pitäisi sieltä löytää säästöjä,
ei ole kyllä yhdensuuntainen sen kanssa, jos me haluamme samalla
soveltaa lääketieteen saavutuksia, niitä keinoja,
joilla tiedämme pystyvämme auttamaan ihmisiä,
joilla on vaikkapa pahanlaatuinen kasvain taikka vaikeita tuki-
ja liikuntaelinmuutoksia. Nykyään tietysti sairaanhoito,
kun se on kehittynyt pitemmälle, omaa uusia toimintatapoja, toimintakeinoja,
ja ne ovat tietysti aikaisempia kalliimpia. Näin ollen
sellainen ajattelu, mikä aina täältä ministeripuolelta
tulee, niin kuin tänään kyselytunnilla,
että asiat ovat oikeasti kuitenkin hyvin ja pitää elää suu
säkkiä myöten, on vähän
kummallista, kun tiedämme, että tätä säkkiä kuitenkin
pidetään aika pienenä ja jos se uhkaa
kasvaa, sitten vähennetään verolähteitä tai muuten
verotulomäärää tähän
tulosäkkiin.
Todellakin tiedämme, että on kuntia, joissa asuu
se valtaosa suomalaisista, joidenka elintaso ei ole mitenkään
kadehdittava taikka liian korkea, ja näin ollen ne kunnat
tarvitsevat enemmän valtiovallan tukea. Näin ollen
täälläkin jo mainittu ja esitetty kokoomuksen
muutosehdotus valiokunnan mietintöön ja lakiin,
siihen, että ei pidettäisi kattoa kuntaliitoksissa
tapahtuvan valtion mukaantulon suhteen, on kyllä kannatettava.
Matti Väistö /kesk:
Puhemies! Kuntayhteistyön ratkaisut ovat, kuten kaikki
tiedämme, kuntapäättäjien ja
kuntalaisten käsissä. Tämä koskee niin
palveluyhteistyötä kuin kuntaliitoksiakin. Nyt
käsiteltävänä oleva hallituksen
esitys osaltaan pyrkii edistämään tätä kuntajakoa
ja kuntien yhdistymistä.
Täällä on tullut esille tämä katto
1,7 miljoonaa euroa, joka sisältyy lakiehdotukseen. Ymmärtääkseni
vastaava katto on ollut aiemmissakin kuntaliitoksissa, ei kuitenkaan
laissa mainittuna. Minusta tämä saattaa olla myönteinen
ajatellen sitä, että tämä antaa
edellytykset saada valtion talousarvioon tähän
tarkoitukseen rahaa. Toisaalta on sanottu, että näillä kuntien
investointi- ja kehittämisrahoilla edistetään
toki ratkaisun syntymistä. Se ratkaisu tuo sinällään
jo taloudellista etua ja parantaa palvelujen järjestämistä,
palvelujen laatua, niiden saatavuutta. Muistan edellisiltä eduskuntakausilta,
kun kokoomuksen ryhmästä erityisesti sanottiin,
että ei tällaisia ratkaisuja pidä valtion
tukea, jotka parantavat taloudellisuutta jo sinällään.
Silloinhan myös korostettiin, että ei pidä rahoittaa
investointeja, ei pidä rahoittaa seinien rakentamista, vaan
enemmänkin osaamiseen on satsattava. Minun mielestäni
tarvitaan toki molempia ja niitä tarvitaan varmaan myös
tässä kuntaliitostilanteessa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen kaukaisessa entisessä elämässäni
asunut ed. Vielman asuman kunnan naapurikunnassa ja tavannut ed.
Vielman ensimmäisen kerran hänen silloin palvelemansa
eteläkeskisuomalaisen kunnan virkahuoneessa. Juuri niihin
aikoihin keskusteltiin näitten kahden kuuden kilometrin
etäisyydellä toisistaan olevan kunnan yhdistämisestä.
Yllättäen nyt 35 vuotta myöhemmin siitä samasta
asiasta keskustellaan edelleen jopa niin ansiokkaasti, että viime
kunnallisvaalien jälkeen kaikki puolueetkin onnistuivat
hajoamaan tästä samasta syystä. Minusta
tämä ja itse asiassa monet muutkin asiat kyllä osoittavat,
että kuntien pakkoliitokset eivät voi koskaan
onnistua.
Toisaalta kysymys on tietysti siitä, millä tavalla
järjellisin keinoin saadaan täysin käsittämättömiin
puuhastuksiin innostuneet paikalliskunnallispoliitikot ymmärtämään
se, että joskus saattaisi hyvä olla käyttää järkeäkin.
En ole aivan varma, edistyykö se ajattelu sillä,
että esimerkiksi valtion tuelle näissä liitoksissa
ei aseteta mitään kattoa.
Siitä olen kuitenkin varma, että vaikka kaiken järjen
mukaan Jämsänkoski ja Jämsä pitäisi
yhdistää, niitä ei kyllä yhdistetä,
vaikka valtion tuki noin 276-kertaistettaisiin.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Väistölle,
kun hän mainitsi, että tämä katto
1,7 miljoonaa edesauttaa määrärahojen
saamista budjettiin: Sehän saattaa rajoittaa sitä.
Kun pitäisi olla harkinnanvarainen summa ja sisäasiainministeriö olisi
silloin jo tietoinen siitä, mitä liitoskeskusteluja
on vireillä, kun se on itse mukana, se osaa sanoa, paljonko
me tarvitsisimme rahaa kuntaliitoksiin valtion talousarvioon, silloin
se tulisi realistiseksi eikä niin kuin tässä tapauksessa,
ed. Väistö, todennäköisesti
liian pieneksi.
Jätin mainitsematta — ed. Virtanen kertoi — että urani
on käynyt Jämsänkosken kautta kahdeksan
vuotta, keskusteltiin siellä 70-luvulla, ja 22 vuotta minä olen
kuunnellut sitä keskustelua Jyväskylässä eli
yhteensä yli 30 vuotta. Vielä kertaan: Se on meidän
tehtävämme uskaltaa tehdä sellaisia päätöksiä,
että niitä kuntaliitoksia syntyy. Kun siellä on
psykologinen ja poliittinen valtamuuri edessä, yksi tärkeä keino
tässä on väläyttää niille
rahaa, ja siitä tässä on kysymys.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Kuntaliitokset ovat tuiki
tarpeellinen mutta samalla erittäin herkkä keskustelun
aihe. Minusta ed. Vielma nosti erittäin hyvin tähän
esille kaikki psykologiset esteet, joita hyvin pitkälti
tänä päivänä yhä edelleen
kuntaliitoksiin liittyy.
Ed. Tölli omassa puheenvuorossaan puolestaan toi esille
sen, että palvelujen turvaaminen on tärkein kysymys.
Tämä on aivan totta, mutta palvelujen turvaamiseen
liittyy myös se, että usein ratkaiseva sopimus
syntyy vasta silloin, kun porkkanarahojen määrä on
riittävä.
Tällä hetkellä nyt jo yhdistymisavustuksessa on
tietynlainen leikkuri, joka on suhteutettu asukaslukuun. Siksi on
mielestäni aivan perusteetonta, että säädetään
myös investointitukeen vastaavanlainen leikkuri tai oikeastaan
kaavamainen leikkuri, joka ei perustu mihinkään,
koska tällä hetkellä muun muassa kunnat
ovat hyvin eri tilanteessa. Voi hyvin kuvitella, että ehkä kahdelle
pienelle köyhälle kunnalle 1,7 miljoonaa on paljon
rahaa, mutta vastaavasti kahdelle hieman isommalle kunnalle, jotka
ehkä myös haluaisivat liittyä yhteen,
tämä 1,7 miljoonaa on kuitenkin melko vähäinen
summa. Mielestäni tätä ei tule rajoittaa
eikä ole millään muotoa perusteltua tämän
asian lakiin ottaminenkaan. Minä pidän erittäin
perusteltuna kokoomuksen esittämää vastalausetta.
Yleiskeskustelu päättyy.