3) Hallituksen esitys laiksi vaarallisten aineiden kuljetuksesta
annetun lain muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama sana liikennevaliokunnan tekemästä mietinnöstä,
joka koskee vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain muuttamista, kun
valiokunnan puheenjohtajaa ei näy olevan paikalla eikä oikeastansa
liikennevaliokunnan jäsenistä muita kuin ed. Kangas.
Tämä hallituksen esitys on jälleen
kerran näitä mielenkiintoisia esityksiä,
jotka perustuvat terrorisminvastaisiin toimiin. Näyttää siltä,
että lähes kaikkeen, mitä vaan voidaan
keksiä, voidaan käyttää perusteena
terrorisminvastaisia toimia. Erityisesti olen kuullut, että lakivaliokunnassa
on näitä sangen paljon. Kun olin viime kaudella suuressa
valiokunnassa, niin siellä näin sitä,
että olkoot mitä ihmeellisimpiä esityksiä,
jotka eivät periaatteessa sovi Suomen lainsäädäntöönkään, niin
niitä perustellaan terrorisminvastaisilla toimilla ja EU
juoksee ja laatii direktiivejä sen mukaan, mitä Yhdysvallat
määrittelee sitten.
Tässä lainsäädännössä,
joka nyt on käsittelyssä, on tietysti hyviäkin
puolia monelta osin. Täällähän
edellytetään, että on laadittava turvasuunnitelma
nimenomaan vaarallisten aineiden kuljettamiseen. Siltä osin
tietysti on perusteltua, että me saamme tarkemmat määräykset
siihen, mutta joskus vaan ihmetyttää se, että kikkaillaan
tällaisilla valtioneuvoston asetuksilla. Ensiksi puhutaan,
että valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkemmat
säännökset turvasuunnitelmasta ja vaarallisten
aineiden kuljetuksesta ja tilapäisestä säilytyksestä.
Sitten taas seuraavaksi asianomaisessa momentissa todetaan, että sitten
vielä tarkempia säännöksiä annetaan
liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella.
Eli vaikka kuinka pyrkii perehtymään näihin
asioihin, ei tahdo oikein pysyä mukana, eli hyvin byrokraattista
systeemiä näköjään
vielä tänä päivänäkin
uudella lainsäädännöllä rakennetaan.
Keskeinen uusi byrokratia on minun mielestäni siinä,
että nyt esitetään uudessa 11 b §:ssä erityinen
ajolupa eli niin sanottu adr-ajolupa ja sitten pitää hankkia
vielä koulutusta siihen. Voi sanoa näin, että kyllä raskaan
liikenteen osalta ja erityisesti, jos on erikoistunut joittenkin
tavaroitten kuljettamiseen, pykäläviidakko on
todella hirvittävä. Uskoisin näin, että monessa
vähänkään suuremmassa yrityksessä pitää olla
jo oma asiantuntija, joka hallitsee ne kaikki pykälät,
jotka koskevat kyseistä yritystoimintaa, jos yrittää liikkua
tien päällä sillä tavoin, että ei
joudu poliisin sakotettavaksi. Muilta osin tässä esityksessä on
viittauksia hyvin paljon niin sanottuun adr-sopimukseen sekä muihin
direktiiveihin ja osittain myös kansainvälisiin
sopimuksiin, joissa Suomi on mukana.
Arvoisa herra puhemies! En halua tästä sen enempää lausua,
mutta halusin vain todeta myöskin eduskunnan pöytäkirjoihin
sen, että minun mielestäni jossakin vaiheessa
kannattaa jo miettiä, mitä kaikkea terrorismin
nimissä tänne eduskuntaan tuodaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Pitkäaikainen liikenne- ja viestintävaliokunnan
jäsen, ed. Vistbacka käytti ihan asiallisen puheenvuoron.
Eräs näitä tällaisia turhalta
ja ainakin yliampuvaltakin vaikuttavia toimenpiteitä on
sellaisten satamien suojaukset aitauksilla, jotka saattavat olla
hyvinkin vähän liikennöityjä,
lähinnä puutavaran kuljetukseen käytettyjä laituripaikkoja.
Mutta tähän hallituksen esitykseen 274/2004 vp
haluaisin todeta, että tietysti niin paljon tässä on
muutakin kuin vain ed. Vistbackan viittaamaa yhdysvaltalaista lähtökohtaa.
Nimittäin kyllä tunnelionnettomuudet EU-alueella
ovat olleet esimerkiksi alppiseuduilla viime vuosina todella traagisia,
nimenomaan kumipyöräliikenteessä, ja nyt
taas toisaalta Suomessakin kun on tunnelien suunnittelua harrastettu
esimerkiksi Vuosaaren sataman kohdalla, niin on tietysti jouduttu
jo hiukan ennakoimaan tätä direktiivin mukaista
lainsäädäntöä kaksoistunneleineen
jne. On varmasti asiallisia perusteita myös näiden
asioiden hallintaan, mutta muuten tällainen yliampuvuus
sananmukaisesti saattaa osua väärään
maaliin.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka, olen täällä minäkin!
Tähän hallituksen esitykseen liittyvät
käytännön tasolla tiiviisti myös
meidän tieverkostomme taukopaikat tai pikemminkin niiden
puute. Suomessa ei ole vielä onneksi tapahtunut pahoja
onnettomuuksia vaarallisten aineiden kuljetusten yhteydessä,
mutta yhä suuremmat määrät tiellä kuljetettavia
aineita tietysti lisäävät tätä turvallisuusriskiä.
Erityisesi juuri nämä kuljetukset lisäävät
tarvetta asianmukaiselle ja turvalliselle levähdyspaikkaverkostolle,
turvalliselle niin lastien kannalta kuin tietysti myös
kuljettajien kannalta.
EU:n ajo- ja lepoaika-asetukset lisäävät
entisestään paineita näille taukopaikoille
ja tämän verkoston tihentämiseksi ja
kehittämiseksi, jotta ne olisivat sosiaalisilta tiloiltaan
myös nykypäivän tarpeita vastaavia. Mitään
suunnitelmia tämän asian tilan korjaamiseksi ja
sen suhteen ei minun käsitykseni mukaan ministeriössä ole. Tämä on
minusta äärimmäisen huolestuttavaa. Miten
näihin muuttuviin lainsäädännön
tarpeisiin nyt vastataan? Toivottavasti jollakin tavalla ja mahdollisimman
pikaisesti.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Pyydän ed. Harkimolta
nöyrimmästi anteeksi sitä, että aina
näköjään käy niin,
että jos on oikein solakka ja muuten, niin minun silmäni
eivät aina sitä huomioi.
Se, mitä ed. Tiusanen totesi tunneleista, pitää erityisesti
paikkansa Euroopassa, ja on hyvä tietysti, että EU
on päässyt sopimukseen siitä, että on
annettu nimenomaan tunnelidirektiivi, jossa asiat on hyvin tarkoin
selvitetty ja määritelty liikenteen osalta ja
jossa myöskin muut turvallisuusnäkökohdat
on nimenomaan rakentamiseen liittyen otettu mukaan.
Herra puhemies! Tietysti, kun pohtii syvällisemmin
näitä asioita, niin aina löytyy myönteisiä ja
kielteisiä seikkoja, mutta itse halusin korostaa vain sitä,
että liiallinen byrokratia minun mielestäni ei
ole hyväksi. Meillähän on ollut muutamia
eduskuntakausia sitten nimenomaan byrokratiatalkoot valtioneuvostossa,
jolloin on pyritty vähentämään
byrokratiaa, mutta nyt näyttää siltä,
että tämän EU:n ihanan direktiiviviidakon
keskellä tulee aina vain uusia ja uusia byrokraattisia
säännöksiä. Tältä osin
minun mielestäni valtioneuvostossa kannattaisi miettiä,
onko kaikkia pakko jopa etukäteen tuoda tänne
eduskuntaan nimenomaan lainsäädännön
tasolla.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Vaarallisten aineitten kuljetukset Suomessa
lisääntyvät, se on ihan selviö.
Täällä ed. Harkimo otti esille tämän
liikenneturvallisuuden ja turvallisuuden yleensä, samoin
ed. Vistbacka. Yksi turvallisuustekijä on myös
se, että nämä Suomen pääväylät
eivät ole kunnossa. Esimerkiksi Suomea halkova Nelostie,
Suomen vilkkain rekka-autotie, ei ole sen tasoisessa kunnossa kuin
sen liikennemäärät edellyttävät.
Nyt pitäisi saada niihin tieinvestointeihin rahaa.
Nämä vaarallisten aineiden kuljetusten taukopaikat:
Suomessahan on jo huoltoasemaverkosto. Sitä varmasti voisi
käyttää hyväksi, sitä sen verran
parannella, että ne taukotilat ja parkkipaikat sinne voidaan
tehdä. Jos tehdään kaksi huoltoasemaa
taikka joku pysähtymisverkko, huoltoasemat ja muut pysähtymispaikat,
joissa on kaikki taukotilat, pesutilat, saunat ynnä muut,
niin se on kai kohtuutonta vaatia. Mutta näitä kun
käytetään hyväksi ja vähän
ohjeistetaan, niin varmaan onnistuu.
Yleiskeskustelu päättyy.