5) Laki perintö- ja lahjaverolain 12 §:n muuttamisesta
jatkuu:
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen allekirjoittanut lakiesityksen perintö-
ja lahjaverolain 12 §:n muuttamisesta. Mielestäni
ed. Kalliksen lakiesitys on oikean suuntainen. Perintö- ja
lahjavero on progressiivista. Perintövero määrätään
perinnön saamisen yhteydessä, jolloin saajalle
voi olla mahdotonta maksaa veroa. Tavallisesti perintönä siirtyvä varallisuus
on suurimmalta osin kiinteää omaisuutta, joka
monessa tapauksessa pitää myydä pois,
jotta perintövero saadaan maksettua. Tämä johtaa
usein kohtuuttomiin tilanteisiin, ja niitä on paljon.
Arvoisa puhemies! Olisi järkevää,
että ensimmäisen luokan perintövero poistettaisiin
kokonaan. Toisen ja kolmannen luokan perintöveroa voisi
vähittäisesti alentaa. Perintö- ja lahjaveron poistaminen
edellä mainitulla tavalla helpottaisi myös yritysten
sukupolven- tai omistajanvaihtoa, mikä on erittäin
tärkeää maallemme. Omaisuuden kertymisestä ei
saa rangaista, vaan jokainen saa tehdä omilla säästöillään,
mitä haluaa, ilman valtion väliintuloa. Suomeen
tarvitaan lisää omistajia, omaisuutta ja pääomia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää edustajia
Kallis ja Polvi, että he ovat tehneet nämä lakialoitteet,
joilla ajankohtainen keskustelu perintöveron poistamisesta
on voitu jälleen tuoda tähän istuntosaliin.
Tämä teemahan oli tänä iltana
jo esillä kyselytunnilla kansanedustajan tekemällä kyselyllä valtioneuvoston
jäsenen vastattavaksi. Olen myös viime vuonna
loppuvuodesta itsekin tehnyt lakialoitteen, jolla tähtään
perintöveron poistamiseen lähiomaisilta, ensimmäiseen
perintöveroluokkaan kuuluvilta, aina miljoonan euron perittävään omaisuuteen
saakka. Sitä ylittäviltä osilta voitaisiin
perintöveroa maksaa kuin myös sitten kaukaisimpien
perijien osalta.
Tämän päivän Keskisuomalaisessa,
maakuntalehdessä, pääkirjoituksessa sanotaan:
"Koko perintövero on aikansa elänyt. Se pitäisi
kiireesti poistaa. Perittävä omaisuus on kertynyt
tuloilla ja tavoilla, joita on aikanaan verotettu lainmukaisesti.
Perintövero on helppo mieltää kateus-
ja kaunaveroksi, jolla samalla padotaan pääomien syntymistä esimerkiksi
yritystoiminnan edistämiseen. Jo runsaat puolet kansanedustajista
on allekirjoittanut vetoomuksen perintöveron uudistamiseksi.
Parlamentissa on siis herätty. Milloin torkahtanut hallitus
havaitsee toimeliaisuuden välttämättömäksi?"
Näin pääkirjoituspalstalla tänään
maakuntalehti Keskisuomalainen.
Näihin Keskisuomalaisen ajatuksiin on paljolti helppo
yhtyä. Jos nyt ei heti päästä siihen,
että perintövero kokonaan poistettaisiin, niin
lähtisin siitä, että tätä lähdettäisiin
asteittain poistamaan ja poistettaisiin lähimmiltä omaisilta.
Perintöverohan mielletään nykyisin valtion
kouraisemaksi ryöstömaksuksi, joka usein suistaa
kuolleen ihmisen lähiomaiset vaikeisiin, jopa kohtuuttomiin
tilanteisiin.
Veroa on alettava maksaa jo 3 400 euron perinnöstä.
Se kohoaa nopeasti 16 prosenttiin ensimmäisessäkin
veroluokassa, johon kuuluvat aviopuolisot, lapset ja vanhemmat.
Perivien sisarusten ja heidän lastensa vero on kaksinkertainen ja
muiden sukulaisten, vieraiden ja avopuolison peräti kolminkertainen.
Kiperiä ongelmia syntyy muun muassa silloin, kun perheellä on
asunto, jossa on yhdessä eletty vuosikymmenet, ja kuoleman
jälkeen siitä on luovuttava, jotta veroista selvittäisiin
edes jollakin tavalla. Leski saattaa ajautua hyvinkin ankeisiin
olosuhteisiin.
Nämä kysymykset on täällä kansanedustajien toimesta
useaan otteeseen tiedostettu, mutta itse maaseudulta kotoisin olevana
tuon esille myös jo aiemmin tässä salissa
sanomani näkökohdan, että talonpoika
elää köyhänä, mutta
kuolee rikkaana. Maatalousyrittäjän tulot ovat
kohtuullisen pienet yrittäjätulot, mutta sitten
kun kaikki tuotanto-omaisuus kuolemantapauksen jälkeen
lasketaan, niin näistä muodostuukin sitten pääoma,
josta menee perintövero tuotannollisesta pääomasta. Näin
ollen tämä on kyllä hyvin kohtuutonta.
Perheyhteydessä, niin kuin maatila on, tai perheyrittäjyydessä tai
kotitaloudessa omaisuus on jo mielletty omistetuksi, omaksi, mutta
sitten kun tuleekin kuolemantapaus, niin yllätys, yllätys, siitä onkin
merkittävä osa valtion omaisuutta, josta valtio
ottaa omansa perintöveron muodossa.
Olen kuullut erään historian perintöverolle, että kun
aikanaan ei ollut varainsiirtoveroa tehtävistä kaupoista,
niin perintövero oli silloin osaltaan perusteltu. Mutta
kun sitten muut veromuodot ovat tulleet, niin perintövero
kuitenkin jäi, ja näkisin, että tälle
ei ole enää tänä aikana perusteita.
Ymmärrän, että aikana, jolloin yhteiskunnalla ei
ollut kovinkaan paljon veropohjaa, on ollut toisenlaiset perusteet
perintöverolle, mutta tänä aikana sitä kyllä tavallisten
kansalaisten, tavallisten maatilayrittäjien, perheyrittäjien
kohdalta voi pitää aikansa eläneenä,
kohtuuttomana verona, ja toivon, että maan hallitus osoittaisi
olevansa tässäkin asiassa ajan hermolla ja lähtisi
edustamaan sitä näkemystä, jonka puolueista
riippumatta jokainen kansalainen lähiomaisensa menettäessään
jakaa, ja että hallitus nopeasti tekisi ensimmäiseen
perintöveroluokkaan kuuluvien osalta perintöveroluopumisesityksen
ainakin nyt tavanomaisten perittävien omaisuuksien kohdalta.
Jos tietysti perittävä omaisuus on kovinkin suuri,
silloinhan ainakin toistaiseksi vielä tuo perintövero voisi
olla, mutta suurin osa kansasta vapautuisi perintöverosta.
Näkisin hyvin välttämättömäksi, että tästä saataisiin
jo tällä vaalikaudella ja tämän
hallituksen aikana nopeasti myönteinen ratkaisu.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täällä jo,
oliko se alkuviikosta, käytiin ansiokasta keskustelua näistä kahdesta
mielenkiintoisesta ja voi sanoa perustellustakin lakialoitteesta
eli ed. Kalliksen ja ed. Polven lakialoitteista.
Elävästä elämästä jonkin
verran tietoisena tietysti täytyy sanoa näin,
että ongelmana tällä hetkellähän
on se, että veroviranomaiset eri puolilla maata suhtautuvat
eri tavoin niihin anomuksiin, joissa pyritään
lieventämään ongelmatilanteissa perintöveroa.
Minun mielestäni koskaan ei ole hyvä se, että eri
puolilla maata on täysin erilainen suhtautuminen siihen,
ja sen johdosta minun mielestäni näissä määrätyissä tilanteissa
pitäisi päästä kyllä yhdenmukaiseen
käytäntöön. Uskoisin näin,
että näillä, mitä tässä on
esitetty, ainakin osittain päästäisiin
siihen. Kun kuulimme, mitä pääministeri
täällä kyselytunnilla totesi, minun mielestäni
siinä oli jo havaittavissa jonkinmoista vastaantuloa siltä osin,
että näissä määrätyissä ongelmatilanteissa
voitaisiin jopa harkita perintöveron muutoksia, luopumista
kokonaan tai lieventämistä.
Muun muassa ed. Kalliksen lakialoitteessa todetaan perintö-
ja lahjaverolain suurimmiksi epäkohdiksi tapaukset, joissa
eloon jäänyt puoliso tai perinnönjättäjän
lapset joutuvat myymään kotinsa perintöveron
takia. Tähän ongelmatilanteeseen liittyen sain
joitakin päiviä sitten sähköpostiviestin
Hyvinkäältä. Eräs henkilö,
jonka niin sanotusti edellisessä elämässä opin
tuntemaan, kun olimme samassa työpaikassa työssä — hän on
ilmeisesti tällä hetkellä eläkkeellä mutta
tekee perunkirjoituksia — lähetti minulle tämän
sisältöisen sähköpostiviestin:
"Perunkirjoituksia tehdessä melkein itketti seuraava tapaus:
Mies, 42 vuotta, jäi leski, kolme alaikäistä lasta,
maksettu asunto ja 1 000 euroa rahaa. Lapsille määrättiin
perintövero, jonka tietysti äiti maksaa. Käteinen
ei riitä. On joko myytävä asunto tai
otettava pankkilainaa. En osaa selittää tätä leskelle. Eikö tämä ole
rosvousta? Eikä tapaus varmasti ole ainoa maassamme. Jotakin
olisi pian tehtävä." Eli tämä on
elävästä elämästä,
ja näitä tilanteita on aika paljon. Itsekin nimismiehenä ollessani,
kun jouduin ulosottomiehen ominaisuudessa liikkumaan ja perimään
muun muassa tämän suuntaisia veroja, niin joskus
se vähän kosketti, mutta tietysti virkamies tekee
sitä, mikä hänelle kuuluu, ja siinä ei
paljon tunteilla silloin ole sijaa.
Toinen tähän liittyvä ongelma minun
mielestäni on, mikäli olen perintövero-oikeutta
oikein ymmärtänyt ja tulkinnut, se, että jos
puolisoilla on esimerkiksi avioehtosopimus ja puoliso kuolee, niin
sen jälkeen nykykäytännön mukaan
leskellä on mahdollisuus jäädä siihen
asuntoon asumaan ja lapset eivät suoranaisesti siinä vaiheessa konkreettisesti
peri mitään, mutta joutuvat maksamaan perintöveroa.
Jos he itse tavallaan siirtävät sen perinnön
edelleen, niin silloin kyseessä ovat tavallaan alaikäiset
lapset ja sekään ei ole järkevää siinä vaiheessa.
Tässä on monenlaisia pieniä ongelmakohtia,
ja minun mielestäni, jos ei valiokunta nyt jostakin syystä,
hallituspuolueitten edustajien toimesta taikka heidän vastustuksensa
johdosta, näitä asioita pääse
viemään eteenpäin, niin toivoisin, että hallitus
nyt lähtisi liikkeelle ja toisi ainakin sen suuntaisen
esityksen, jolla nimenomaan taattaisiin lesken ja lasten mahdollisuus
ihmisarvoisen elämän jatkamiseen suuren surun
keskellä, joka on sattunut puolison kuoleman johdosta.
Minun mielestäni nyt, kun tämä asia on
lähtenyt näin hyvin keskusteluun, tavalla taikka
toisella sitä olisi vietävä eteenpäin, ja
parhaiten tietysti se menee niin, että hallitus tuo esityksen,
jolloin hallitus saa kunnian siitä itselleen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edellinen puhuja oikeastaan lopetti
hyvään asiaan. Minä odotan tässä kanssa,
että nykyinen Vanhasen hallitus lähtee toimenpiteisiin
perintö- ja lahjaveron osalta. Siihen voi sanoa — kun
ed. Vistbacka tuossa ohi mennessä huusi, että kykeneekö — että toivon
mukaan kykenee. Ainakin minulla on semmoinen vakaa toive siitä,
koska tämä on johtanut monissa tilanteissa ihan
kohtuuttomuuksiin. Itsellenikin on sattunut semmoisia tapauksia,
joissa asunto on pitänyt myydä. Kun Suomessa kuitenkin
näillä leveysasteilla tarvitsee jonkunlaista kämppää,
niin onhan se nyt kohtuutonta, että joutuu myymään
asuntonsa ja lähtemään mahdollisesti
vuokralle tai muuttamaan pienempään kämppään,
kun yhdessä on hankittu omaisuus ja sitten se joudutaan
realisoimaan.
Oikeastaan harmittaa se homma, kun ed. Paajanen pyysi tämän
pöydälle muutama ilta sitten, ajatuksena se, että täällä olisi
porukkaa, olisi ministereitä vastaamassa tähän,
mitä me puhumme, ja antamassa meidän toiveisiimme
jotain toivoa tai tyssäämässä koko
jutun, että ei tästä tule mitään,
ottamassa kantaa. Nyt tässä kävi näin
vaan, että suurin piirtein sama jengi, vähän
pienempi, on paikalla. Mutta nyt täältä puuttuu
ed. Paajanen ja monta aikaisempaa keskustelijaa, joten tämä ei
jalostunut siinä mielessä yhtään.
Viimeisenä lauseena tähän totean
vain sen, että odotan sitä, jotta ministereiden
keskuudessa valtioneuvoston sisällä syntyy ajatus,
jotta varallisuusveron poistoa ei nyt tehtäisikään,
kun sitä ei ole vielä lyöty lukkoon,
ja sekin 70 miljoonaa euroa, vai mikä se mahtaa olla, käytettäisiin
tähän perintö- ja lahjaverotuksen keventämiseen. Sillä tehtäisiin
jo aika hyvää jälkeä. Tämä koskisi
lähinnä rintaperillisiä ja puolisoa,
koska sivuperilliset ja muut voi vielä antaa olla. Jos
joskus tulee tulevaisuudessa mahdolliseksi, niin kevennetään
sieltä, mutta nyt ensimmäiseksi nämä lähisukulaiset,
jotka jäävät perimään.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun tiistaina käydyssä keskustelussa
syntyi osittain ilmeisesti väärä kuva
näiden aloitteiden sisällöstä ja
samaten koko perintöverojärjestelmästä, niin
sen takia on paikallaan vielä kerrata muutamia ajatuksia.
Ensin tietenkin tiistain keskustelusta jäi mieleen
se, että erityisesti Rkp:n edustajat, jotka käyttivät
puheenvuoron, lähtivät siitä ajatuksesta,
että verot valtion maksettavaksi. Se oli heidän sanomansa.
Tänään pääministeri
vastasi kyselytunnilla perintöveroa koskevaan kysymykseen. Itselleni
jäi se kuva, että hallitukselta ei ole odotettavissa
mitään liikkumista mihinkään
suuntaan siinä asemassa. Hänhän vetosi
ymmärtääkseni hallitusohjelmaan. Mutta
minä olen ymmärtänyt hallitusohjelman
niin, että siinä ei puhuttu myöskään
varallisuusveron poistamisesta, mutta se näyttää kai
kuvioihin sopivan. Oikeastaan 50 varakkainta vuoden 2003 verotilaston
mukaan saavat senhetkisen omaisuusmassan perusteella omaisuusveroon
sen poistamisen myötä suunnilleen saman kokoisen
alennuksen, mitä maksaisi esimerkiksi vasemmistoliiton
nimissä olevan aloitteen toteuttaminen, vuosittain, niin
ja niin paljon merkitystä sillä on.
Mutta näistä aloitteista. Kumpikin tähtää aivan
oikeaan päämäärään.
Kummassakin korostetaan asunnon säilyttämistä perillisten
käytössä, jotta siitä ei tarvitse
luopua, ja se on minusta aivan oikea lähtökohta,
sitä pitää pitää tavoitteena. Mutta
jos verrataan näitä aloitteita, niin toistan edelleen
sen, että siinä aloitteessa, jossa on toistasataa
allekirjoittajaa, nostetaan puolisovähennystä,
joka koskee hyvin pientä joukkoa sen takia, että puoliso
on kohtalaisen harvoin perijänä, perimässä toista
puolisoa tai lapsiaan. Rintaperilliset, lapset, ovat yleensä perijöitä,
ja kun alaikäisyysvähennystä nostetaan,
sekin koskettaa lukumääräisesti pientä joukkoa.
(Eduskunnasta: 2 600:aa vuodessa!) — No, sitä luokkaa,
ilmeisesti koko ajan määrä vähenee
ikärakenteen muuttumisen myötä, mutta
kahden ja puolen tuhannen pinnassa kai sitä liikutaan,
joten siitä kai voidaan olla aika yksimielisiä,
eli se koskettaa verrattain pientä joukkoa kaiken kaikkiaan.
Sen takia minusta sillä ratkaisumallilla, mitä vasemmistoliiton
aloitteessa haetaan, että myönnetään
toisaalta asunnon osalta vähennys, pyritään
nimenomaan turvaamaan asunnon säilyttäminen. Toisaalta
siinä aloitteessa poistetaan yksi keskeinen lähtökohta.
Monissa tapauksissa testamentattu perijä on todellisuudessa
paljon läheisempi tälle perinnön jättäjälle
kuin monessa tapauksessa joku sivuperijä, ja kolmannessa
veroluokassa maksetaan vero kolminkertaisena verrattuna ykkösluokkaan.
Sen takia tässä vasemmistoliiton aloitteessa on
lähtökohtana, että yhdistetään
toinen ja kolmas luokka tai kolmas luokka siirretään
toiseen, jolloin vero on pelkästään kaksinkertainen.
Silläkin helpotetaan merkittävästi asunnon
säilyttämismahdollisuutta, koska nämähän
ovat nimenomaan niitä tapauksia, joissa esimerkiksi avoparit
joutuvat kolminkertaisen verotuksen piiriin, jos ovat tehneet testamentin
keskenään, jolla omaisuus siirtyy toiselle toisesta
ajan jättäessä. Sen takia ne ovat minusta
paremmat lääkkeet.
Kun puhutaan näistä rajanveto-ongelmista,
on arvosteltu sitä, että kun vasemmistoliiton
allekirjoittamassa aloitteessa kohdennetaan tiettyyn omaisuuslajiin
alennus, siinä on selvä tavoite nimenomaan asunnon
säilyttämismahdollisuus tai sen parantaminen.
Mutta jos otetaan sitten näitä muita rajoja: Jos
nostetaan puolisovähennystä, se koskee vain sitä tapausta,
jossa nimenomaan puoliso on perijänä. Jos arvioidaan
tätä alaikäisyysvähennystä,
niin voi olla tilanteita, joissa muutamaa päivää vaille
18-vuotias saa perinnön, saa hyväkseen siinä tapauksessa
tuon 35 000 euron vähennyksen. Toinen tapaus voi
olla muutaman päivän iäkkäämpi
kehitysvammainen, työtön, joka on elänyt
käytännössä tämän
vainajan taloudessa, hänen huollettavanaan ja ylläpidettävään.
(Ed. Kallis: Silloin tulee huojennus mukaan!) — Huojennusta
on sovellettu hyvin kitsaasti eri puolilla maata tähän
mennessä. Siitäkin varmaan voidaan olla yhtä mieltä,
koska tilastot tai tapausten lukumäärä ovat
tiedossa. — Sen takia myös tähän
vasemmistoliiton aloitteeseen sisältyy 53 §:ään
tehtävä lisäys näistä huojentamismahdollisuuksista,
jossa nimenomaan jälleen korostetaan asunnon säilyttämisen
ajatusta ja asetetaan se yhdeksi perusteeksi sille, että voidaan
perintöveroa alentaa tai luopua sen perinnästä kokonaan.
Sen takia minusta se linjaus ja lähtökohta on
oikea.
Kuitenkin on syytä toivoa, että enemmistö eduskunnasta
on kehittämässä tätä perintöverokysymystä eteenpäin
oikeaan suuntaan, jolloin nimenomaan nämä kaikista
heikoimmat ja vaikeimmat tapaukset kyetään hoitamaan.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on kaksi
hyvää lakialoitetta, ja niin kuin ed. Polvi sanoi,
molemmat tähtäävät samaan suuntaan
ja molemmissa on hyviä elementtejä ja askeleita
oikeaan suuntaan, tosin vielä aika vaatimattomia askeleita.
Voi sanoa, että nykymuotoisessa perintö- ja lahjaverotuksessa
on monia ongelmia. Ensinnäkin alarajaa, mistä veroa
lähdetään perimään,
ei ole muutettu varmaan 20 vuoteen, aikanaan se oli 20 000
markkaa, nykyään euroaikana se on 3 400 euroa.
Ensimmäinen, mikä olisi kaikkein helpoin helpotus
tähän ongelmaan, on se, että alarajaa
nostettaisiin tuntuvasti ylöspäin.
Toinen ongelma on se, että tiedetään,
että lähitulevaisuudessa, kun suuret ikäluokat
jäävät eläkkeelle, on odotettavissa
ja toivottavissa paljon sukupolvenvaihdoksia niin maataloudessa kuin
yrityksissäkin. Vaikka meillä on olemassa tiettyjä helpotusjärjestelmiä sukupolvenvaihdoksiin,
ne eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa ole riittäviä.
On vanhoja perheyhtiöitä esimerkiksi, joissa omistus
on sukupolvien aikana hajautunut niin laajalle alueelle, että välttämättä se,
joka aikanaan lähtee vetämään
sitä yhtiötä, ei pääse näitten
helpotusten piiriin. Jos säädettäisiin
sillä tavalla, että perintö- ja lahjaverotusta
ei syntyisi ollenkaan siinä vaiheessa, kun yhtiö vaihtaa omistajaa,
niin yhtiö pääsisi paremmin liikkeelle.
Muutenkin esimerkiksi maataloudessa monissa tapauksissa ongelmia
tulee nimenomaan siitä, että kun alkava yrittäjä lähtee
liikkeelle, niin ensin pitää maksaa huomattavasti
siitä yrityksestä ja sen jälkeen vielä pitäisi
investoida varsinaiseen yritystoimintaankin.
Kolmas asia on se, että nykyään tehdään
paljon erilaisia järjestelyjä, että voidaan
välttää veroja. Omistusta on siirretty
ulkomaille, sitä on yhtiöitetty, tehdään
hallintaoikeustestamentteja jne. eli tähdätään
vain siihen, että vältyttäisiin perintö-
ja lahjaverotukselta. Ei sekään voi olla verotusjärjestelmässä tarkoitus,
että on sen tyyppistä lainsäädäntöä,
jota pyritään erilaisilla elementeillä kiertämään.
Verojärjestelmän pitäisi aina olla selkeä ja
yksinkertainen. Sitä kautta verotuototkin yleensä ovat
huomattavasti parempia kuin silloin, jos meillä on monimutkainen
verojärjestelmä. Mutta järjestelyjä ei
kaikissa asioissa pysty tekemään. Silloin kun
puhutaan kiinteästä omaisuudesta, on se sitten
maata tai metsää tai asuntoja tai kesämökkejä,
niin niissä ei tämän tyyppisiä järjestelyjä aina
pystytä sillä tavalla tekemään
kuin jossakin muussa varallisuudessa, kiinteistöt kun aina
joku omistaa ja niitä ei voi ulkomaille viedä.
Erilaisten tutkimusten mukaan perintö- ja lahjaveron
uudistukseen on olemassa myös selvä sosiaalinen
tilaus. Huomattava osa suomalaisista, selvä enemmistö,
kannattaa sitä, että perintö- ja lahjavero
poistettaisiin kokonaan.
Miten tästä voitaisiin lähteä liikkeelle?
Kokoomuksen kanta tässä asiassa on kai, voi sanoa, että valtaosan
kokoomuslaisista kanta on se, että aloitetaan siitä,
että perintö- ja lahjavero poistettaisiin ensimmäiseksi
ensimmäisestä veroluokasta eli siinä tapauksessa,
kun perintöä siirtyy rintaperillisille tai selkäperillisille
elikkä niille kaikkein lähimmille, ja sitten toisessa
ja kolmannessa veroluokassa tehtäisiin kevennys ja sitten ehkä aikaa
myöten jonkun vuoden kuluessa poistettaisiin lopulta myös
toisesta ja kolmannesta veroluokasta perintö- ja lahjavero
ja sen jälkeen elettäisiin sillä tavalla.
Näin on myös aika monessa Euroopan maassa tällä hetkelläkin.
Muistaakseni kuudessa nykyisen Euroopan unionin jäsenmaassa
ei peritä minkäänlaista perintö-
ja lahjaveroa ja valtaosassa, tai taitaa olla melkein kaikissa muissa
jäsenmaissa, perintö- ja lahjavero on huomattavasti
kevyempi kuin se, mitä tällä hetkellä on
Suomessa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuultuani ed. Jari Koskisen puheenvuoron kokoomuksen
kannoista täytyy sanoa, että itse hämmästyneenä kuuntelin
tätä. Kyllä kokoomuksen kannat ovat tätä ennen
olleet selvästi kirkkaammat ja paremmat, ja niiden selvä lähtökohta
on ollut koko veron poistaminen kertaheitolla. Mutta tietenkin tässä varmaan
ed. Kalliksella, itselläni ja monella muulla on samat periaatteet,
tähän lähes koko sali yhtynee, mutta
kun näen ed. Rönnin tuolla perillä, niin
hän saattanee olla eri mieltä. Kuitenkin tämä ed.
Kalliksen aloite, missä itsekin olen allekirjoittajana,
on kyllä sen suuntainen niin kuin ed. Jari Koskinen tässä esitteli,
että tätä lievennetään
alkuun ja pannaan pahimmat epäkohdat järjestykseen
ja sen jälkeen se on poistettava kokonaan.
Sen verran voisin sanoa, nyt kun miettii tätä, kuinka
hallitus tätä asiaa pohtii, että kyllä tässä varmaan
kiemurrellaan muutamia vuosia, kaksi vuotta sinne tänne
ja luvataan sitä ja tätä, ja kun vaalit
lähestyvät, en ole mikään ennustaja
mutta ennustan kuitenkin, että kaikki lupaavat ennen vaaleja,
että tämä poistetaan selvästi
seuraavan hallitusohjelman aikana. Tämän osalta
täällä vaan pitää luoda
paineita, että asia tulee järjestykseen.
Kun mietitään sitä aikaa, niin kuin
ennenkin täällä olen todennut, milloin
tämä perintöverokysymys on tällaisenaan
syntynyt, on eletty aikaa, jolloin ei ollut luovutusvoittoveroa
ja pitkään omistettu, kymmenen vuotta omistettu
omaisuus voitiin myydä verotta. Tähän
asemaan ja tilanteeseen tämä sattuu hyvin. Ed.
Oinonen mielestäni hyvin kuvaili, että kun tätä varainsiirtoveroa
ei muuten perityssä omaisuudessa synny, niin tämä perintövero
oli yksi osa, mikä sitä täytti ja korjasi.
Näin katsottuna, vaikka näin penkistä äsken kuunneltuna
tuntuu — vaikka en ole ed. Kalliksen esittelypuheenvuoroa
tänä päivänä tässä vielä kuullutkaan,
niin ed. Polven puheenvuoron kuunnellen jäi vähän
sellainen vaikutelma — että nämä olisivat
samanveroisia ja rinnakkain samantekstisiä, niin kyllä näitä kun
lukee, periaate on hyvä molemmissa, mutta ero on kuin yöllä ja päivällä.
Kun toinen puhuu 50 000:sta, niin toinen puhuu suurin piirtein
samassa asiassa 5 000:sta jne. Minusta se on lähimain
kymmenkertainen ero. Tosin kun otetaan näitä huojennusmahdollisuuksia,
mitä löytyy täältä ed.
Polven aloitteesta, mikä on vasemmistoliiton ryhmäaloite
olemassa, niin onhan siellä tämä 53 § huojennuskysymysten
osalta ja jossain muuallakin, ettei se nyt niin pahalta näytä,
kun päältä lukemalla tämän
voi katsoa, mutta on huono kuitenkin. Sanoisin, että siinä tietysti
kaikkein heikoin lähtökohta on siinä,
että veroasteikon alapäähän
tehtäisiin 3 prosentin kevennys ja taas toisaalta yläpäässä kiristettäisiin
2 prosenttiyksiköllä niiden marginaaliveroa jne.
tässä asiassa. Tämä vaikuttaa,
että silloin kun veroa paljon menee, niin silloin ollaan
aika huonolla asialla tässä olemassa.
Jos katsotaan yleensäkin perintöverokysymyksiä,
niin näissä molemmissa aloitteissa on olemassa
se henki, että on tarkoituksena säilyttää,
suojata, lesken ja lasten asunto, asumisoikeus, ja turvata se mahdollisuus
niin, että perintöveron vuoksi ei jouduta myymään
asuntoa ja luopumaan siitä ja jouduta, niin kuin on täällä aikaisemmin
kuullut, taivasalle tavallaan tässä pelissä siitä kodistaan.
Tämä on molemmissa hyvä ja hyvänhenkinen.
Mutta kyllä itse edustan aika vahvasti sitä lähtökohtaa,
että nämä ovat kaikki välimuotoisia esityksiä ja
tästä pitää kertaheitolla koko
verojärjestelmästä tällaisena
luopua. Jos ajatellaan, kuinka hallituksen olisi tullut menetellä tässä asiassa,
on tietenkin hyvä, että omaisuusverosta on nyt
päätetty luopua, mutta kyllä kansa on
sitä mieltä, että jos kansalaisilta olisi
kysytty, niin olisi pitänyt tehdä toisinpäin.
Tämä perintövero, joka koskettelee laajaa
kansaa, sekä köyhiä että rikkaita,
olisi tullut poistaa ensin ja omaisuusvero sen jälkeen
seuraavassa portaassa. Itselläni kun ei ole mitään
perittävää, niin en tätäkään
ole saamassa, enkä nyt paljon maksa sitä omaisuusveroakaan,
mutta mielelläni sen vähän, jos sitä jostain
löytyy, maksan, eli mieluummin näinpäin
olisin tehnyt.
Olen aina ajatellut enemmän sitä köyhää kansaa
ja sitä kurjaa kansaa, joka joutuu viimeisillään
repimään ja kaivamaan rahat, että saa
maksettua perintöveron siinä onnettomassa, surullisessa
tapauksessa, kun lähiomainen on kuollut tai testamentin
antaja kuollut ja vielä joutuu taistelemaan tämän
veron kanssakin, kun surua ja murhetta on ihmisillä muutenkin
riittävästi ja liikaakin olemassa. Se on liian
raskas taakka kantaa, että ensin, sanotaan, tapahtuu tämä elämän
päättyminen ja sitten vielä yhteiskunta
rokottaa veron kanssa. Ihme on, että kansalainen, joka
tämän asian tajuaa, mihin kierteeseen joutuu,
jaksaa ja yleensäkään selviää niinkin
hyvin kuin selviää. (Ed. Polvi: Voi luopua perinnöstä!) — Näin on
olemassa, ja monellakin on niin, ettei ole mitään
perittävää, sanotaan niin, ettei ole
muuta kuin tuulen huuhtomat tyhjät housut, niin silloin yhteiskunta
vielä hautaa. Tämä on erään
puolueen vanha tavoite olemassa, jossakin Forssan julistuksessa
olemassa, mutta se on nyt kuitenkin mennyttä aikaa. Se
ei satu nykyelämään eikä käy. (Ed.
Laitinen: Miltä vuodelta?) — Siitä on
100 vuotta aikaa, ed. Laitinen. (Ed. Laitinen: Enemmän!) — No,
tämä on semmoinen homma, että suuruusluokka
100 riittää, ei tässä niin tarkkoja lukuja
tarvitse esitellä. Mutta olen hyvin kiinnostunut kyllä kuulemaan
hyvinkin tarkan lukeman ja tarvittaessa voin netistä etsiä,
koska tiedän, missä se siellä on olemassa
ja mitä siellä sanottiin.
Jos tätä peliä katsotaan eteenpäin,
niin tästä koko perintöverokysymyksestä pitää luopua.
Sillä on suuret valtiontaloudelliset merkitykset olemassa.
Mutta sitten kysytään, mitä sen tilalle. Mielestäni
tämä suuri veronkevennysbuumi, miten sanoisinkaan,
mikä nyt on meneillään, kyllä mahdollistaa
tämänkin. Ymmärrän erinomaisen hyvin,
että palkkatyötä tekevä maksaa
sitä veroa muutaman lantin kuukaudessa, viikossa taikka vuodessa
enemmän. Se täyttyy sieltä se 500 miljoonaa.
Sitten mitä muuten voidaan tähän
löytää lisää: tällä kertaa
on niin, että perintöverosta jos luovutaan, niin
hankintahintaolettaman kautta — kun on omistettu kymmenen
vuotta, ennen oli se olettama 50 prosentin alennus ja tässä jonkun
vanhan eduskunnan hyväksymän "onnistuneen" veroratkaisun
perusteella se on nyt vaan 40, siltäkin osin tätä on
nyt viimeisen vuoden aikanakin vielä kiristetty — tästä voitaisiin
käsittääkseni kyllä aivan erinomaisen
hyvin siirtyä tapaan, missä hankintahintaolettama
määriteltäisiin silloin perinnönsaantiaikana
elikkä kuolinpäivänä, jolloin
jos ei omaisuudesta luovuta, veroa ei mene, mutta jos luovutaan,
niin siitä menee se sama täysi 28, jolloin tätä kautta
tulisi merkittävä summa myöskin takaisin
yhteiskunnan kassaan. Tämä niitä ajatellen,
jotka pistävät rahoiksi perityn omaisuuden, siitä joutaakin
maksaa. Siitä joutaisi maksaa vaikka vähän
enemmänkin.
Sitten jos ajatellaan toista tekijää, mikä nyt
on olemassa, äsken mainitsemaani varainsiirtoveroa, niin
sitähän ei perityn omaisuuden kautta synny ja
tule. Mielestäni jos kiinteätä omaisuutta hankitaan
taikka saadaan perinnön kautta, niin ei tämä nyt
aivan kohtuuton tämä 4 prosentin varainsiirtovero
olisi olemassa, minkä tähän voisi mahduttaa
ja käydä. Ymmärtäisin, että siihen löytyisi
kohtuumahdollisuudet kaiken kaikkiaan, jos jotain ajatellaan, millä korvataan.
Näitä asioita yhdessä pohtien ja kaivaen
voisi syntyä, ettei se yhteiskunnan lovi todella suuri
ole olemassakaan. Näin ajatellen on syytä hallituksen parissa
tarkkaan pohtia ja panna tämä asia järjestykseen
ja hoitaa niin, että seuraavien vaalien jälkeen
muodostettavassa hallituksessa tämä asia tulee
hallitusohjelmassa kertaheitolla ja kunnolla järjestykseen.
Mutta tämä erityisesti ed. Kalliksen aloitteessa
nyt oleva välimuoto pitää panna välittömästi
toimenpiteillä järjestykseen ja kuntoon jo tämän
vaalikauden aikana.
Sen verran voisin arvella, kun mietin alun perin lukiessani
tätä ed. Polven ja vasemmistoliiton aloitteesta,
että on tullut esityksenä ja ajatuksena mieleen,
että vaikka tässä onkin myönteisenä asiana
tämä kolmannen veroluokan poisto, niin epäilen
ja pohdin, oletteko tosissanne, että näin kovalla
verotuksella olette tätä jatkamassa ja tekemässä.
Jos olette tosissanne, niin teillä on ilmeisesti selvä perustelu
ja tarkoitus myöskin jatkaa oppositiossa, koska en ymmärrä,
että eduskunnassa, kun tätä salia suurin
piirtein katselee, olisi ketään semmoista, joka
olisi näin ankaran perintöverotuksen kannalla
kuin tämä teidän esitys tässä on
olemassa. Jos te näin tätä asiaa pohditte,
niin voi toivottaa hyvää oppositiossaeloa edelleenkin,
koska ei löydy sellaista hallitukseen tulevaa puoluetta
täältä salista, mistä tahansa
katsoen tätä peliä, joka olisi valmis
tai kellä olisi kanttia hyväksyä tämä näin
ankara perintöverotus kuin te nyt tässä tällä kertaa
esitätte.
Herra puhemies! Toivon, että kohtuuperiaatteella koko
perintöverosta päästään
eroon ja kansa siirtyy rehellisemmillä toiminnoilla eteenpäin ja
jos suvun hankkima, työllä, verotetulla omaisuudella,
verotetulla rahalla hankittu omaisuus, on tarkoitus suvussa säilyttää,
sitä voitaisiin niin säilyttää,
ettei tule semmoista veron takia pakkomyyntiä niin kuin
nyt usein tapahtuu ja käy.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Kun olen itsekin allekirjoittanut
ed. Kalliksen aloitteen, niin on varmaan syytä muutama
sana sanoa tässä yhteydessä. Perintöverohan
on kaiken kaikkiaan hyvin vanha veromuoto, jolla on aika pitkät
ja jopa hienotkin perinteet ollut. Nykyinen vero, niin kuin ed.
Kalliksen lakialoitteesta käy ilmi, on vuodelta 1940, eikä sitä kovin
paljon tässä matkan varrella ole siitä rukattu.
Pääministeri Vanhanen tänään
totesi sen, että perintöveron uudistamista, puhumattakaan
poistamisesta, ei ole kirjattu hallitusohjelmaan. Ei olekaan, mutta
ei sinne ole myöskään kirjattu sitä,
että varallisuusvero poistetaan, vaan se tuli kyllä hyvin,
hyvin yllättäen. Minä luulen niin, että aika
moni myöskin meistä valtiovarainvaliokunnan verojaoston
jäsenistä yllättyi, että näin
se vaan tapahtui. No, me tiedämme sen, miksi tämmöinen
esitys hallitukselta tulee.
Ed. Seppo Lahtelan kanssa olen aivan samaa mieltä siitä,
että pikkuisen tämä marssijärjestys on
väärin, varsinkin jos nyt ei puututa perintö-
ja lahjaveroon. Siihen pitää puuttua aivan ehdottomasti.
Siinä on epäoikeudenmukaisuuksia olemassa: se
kohtelee perinnönsaajaa nimenomaan sillä tavalla
kuin itse asiassa molemmissa lakialoitteissa kuvataan,
väärällä tavalla. Se on epäoikeudenmukainen.
Fiskaalinen vaikutus ei niin hirvittävän suuri
ole. Kieltämättä on niin, että perintöveron
tuotto on tässä kasvanut. Vuonna 2001 se oli 385
miljoonaa euroa, ja samaan aikaan kaiken kaikkiaan valtion verotuotot
olivat noin 63 miljardia euroa. Jos tähän sitä suhteuttaa,
niin itse asiassa ei niin hirvittävän merkittävästä asiasta
ole kysymys. Nyt arvioidaan, että tänä vuonna
perintöveron tuotto voisi olla noin 450—500 miljoonaa
euroa, sitä suuruusluokkaa varmaankin. Mutta jos on, niin
kuin hallitus nyt on sitten perustellut varallisuusveron tuottoa, jopa
valtiovarainministeri Kalliomäki, sillä tavalla,
että sen fiskaalinen vaikutus valtiontalouteen on pieni,
niin se voidaan poistaa, mutta sen sijaan perintöveroa
ei, niin tämä peruste ei kyllä ole kestävä.
Elikkä tässä tilanteessa meidän
on tehtävä muutoksia perintöveroon sillä tavalla, että ne
poistavat ne epäoikeudenmukaisuudet, mitkä tänä päivänä käytännössä on.
Minä luulen, että tämän asian
osalta me jokainen olemme saaneet palautetta aika tavalla. Kyllä se
sillä tavalla on, että kansalaiset kun näitä asioita
miettivät, he ovat verokysymyksissä laittaneet
kyllä tämän perintöveron uudistamisen,
ei välttämättä poistamisen mutta
uudistamisen, ensi sijalle.
Minusta on upeata ollut verojaostossa se, että puheenjohtaja
Koskisen johdolla, ilman että mitään
esitystä on olemassa, on voitu keskustella tästä asiasta,
ja me olemme saaneet selvityksiä aika tavalla. Aika hyvä selvitys
tuli professori Kari Tikalta, joka on kirjoittanut aiheesta Anderssonin
juhlakirjaan 2003, jossa on arvioinut sitä, onko perintöverolla
tulevaisuutta Suomessa, ja siinä tilanteessa myöskin
vertaillut eri maiden käytäntöjä.
Sen jälkeen on tapahtunut itse asiassa jo paljon. Ruotsi
on mennyt sille tielle, että poistaa. On niin, kuten täällä ed.
Koskinen totesi, että ei monissakaan Euroopan maissa enää perintövero
käytössä ole.
Elikkä kun nyt on kaksi aloitetta olemassa, niin voisi
kuvitella niin, että tältä pohjalta hommaa
viedään eteenpäin. Minä ymmärsin
kyllä pääministerin puheenvuorosta kyselytunnilla asian
sillä tavalla, että hallitus ottaa tämän
vakavasti, ja meidän tehtävämme on vähän
puristaa hallitusta, ottaa kravatista kiinni ja sanoa, että näin
muuten on, että me tahdomme tähän muutoksia
ja jäämme odottelemaan sitä esitystä.
Se esitys ei voi tulla joskus vaalikauden loppupuolella, vaan on
selvityksiä olemassa, perusteellisia selvityksiä olemassa,
asiantuntemusta sen pohjalta, että lakiehdotus voidaan
hallituksen toimesta kirjata ja tuoda tänne eduskuntaan,
ja sitten me täällä katsomme sen, minkä kohtelun
se saa. Mutta muutoksia me tarvitsemme nyt perintöveroon.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu
on lähtenyt tästä perintöverosta
käyntiin sen jälkeen, kun valtiovarainministeri
lupasi köyhille armon anomuksen siitä omaisuusverosta,
ja sen jälkeen alettiin poistamaan tätä.
Nyt tuntuu siltä, että tässä osalla
edustajista hämärtyy tykkänään,
että tämä raha muuten tarvitaan; yhtään
ei tämmöistä pitäisi antaa.
Olen periaatteessa vähän sitä mieltä,
että tässä ongelmia kyllä on.
Erityisesti kun ed. Polven ja vasemmistoliiton edustajien esityksessä pyritään
siihen, että tuotto säilyy, niin se on mielestäni
kohtuullinen, ja pyrkisin siihen kyllä, että nämä luikurit
ja kiertäjät saataisiin kuriin.
En ole ihan samaa mieltä kuin ed. Kallis. Ymmärrän
sen, että jotain ongelmia siinä on, mutta sekin
täytyy huomioida, että ei kenenkään
ole pakko mitään perintöä ottaa.
Sen voi lahjoittaa kunnalle tai valtiolle. Lisäksi minä tiedän
paljon ihmisiä, jotka ovat valmiita vastaanottamaan perintöjä vaikka
kuinka paljon ja maksaa vaikka sen kalliimman veron, jos ne vaan
jotain saavat. Nyt ed. Lahtelakin esittää, että korvataan
se 500 miljoonaa euroa palkansaajilta veroina. Palkansaajat, eläkeläiset
ja työttömät maksavat sitten sen perintöveron.
Kyllä minä olettaisin vähän realiteettia,
ed. Oinonen. Sieltä Haapamäeltä viedään
loputkin junat ja kääritään
radatkin rullalle, jos tämmöinen 500 miljoonaa
revitään yhtäkkiä valtion kassasta.
Kyllä joku tolkku pitää olla siinä,
mitä annetaan. Nyt kaikkien tutkimusten mukaan me olemme
viimeisien vuosien aikana suosineet pelkkiä hyvätuloisia,
siis pelkkiä hyvätuloisia. Rikkaat ovat saaneet
kaiken, mitä ne ovat kehdanneet pyytääkin.
Kyllä täytyisi joku tolkku pitää tässä hommassa
ja miettiä, annetaanko tämän eriarvoistumisen
jatkua edelleen. Minä ymmärrän, ed. Kallis,
että tässä on ongelmia, ja niiltä kohdin minä olen
valmis hyväksymään, mutta tulon täytyy
tulla samalla lailla takaisin.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rönnin puheenvuoron johdosta
haluan todeta, että tämä lakialoite ei
missään nimessä suosi suurituloisia eikä myöskään
varakkaita, vaan ennen kaikkea vähävaraisia. Tämän
aloitteen taloudellinen vaikutus on 3—4 miljoonaa euroa
vuositasolla, 3—4 miljoonaa euroa. Eli kun puhutaan 500
miljoonasta, 450:stä, niin siinä on vaan sata
kertaa liikaa. Nimittäin tämä lapsivähennys koskisi
noin 2 500:aa orpoa vuodessa. Kun katsoo tilastoja, niin
nämäkin ovat aika pieniä pesiä,
eli vaikka olisi huippuvarakkaita, niin se maksimi olisi silloin
jotain 6—7 miljoonaa, mutta kun 50—70 prosenttia
jää siihen ihan alimpaan luokkaan, niin uskallan
väittää, että tämän lakialoitteen
taloudelliset vaikutukset ovat luokkaa 3—4 miljoonaa euroa
vuodessa.
Kun ed. Rönniltä kysyin nimeä tähän
aloitteeseen, kysyin, onko hän leskien ja orpojen kannattaja
ja ajaako hän näitten asiaa, ja hän oli
samaa mieltä. Oli miellyttävää kuulla,
että hän sanoi, että hän on
samaa mieltä nytkin, että nämä epäkohdat
tulee poistaa.
Miksi tämä asia tuli esille? Se tuli oikeastaan esille,
kun Ruotsi poisti perintö- ja lahjaveron. Se sai sitten
ministerit esittämään, että Suomessa
pitäisi myöskin poistaa perintö- ja lahjavero.
Yleisöpalstalle tuli valtavasti kirjoituksia. Ihmiset kertoivat
omia kokemuksiaan, miten pienestä perinnöstä pitää maksaa
suhteellisen paljon veroa. Ministerit pääministerin
johdolla — ministeri Vanhanen, ministeri Koskinen, ministeri
Wideroos, kaikki — lausuivat julkisuuteen, että laissa on
epäkohtia, joita pitää poistaa. Minä sain
kyllä samanlaisen käsityksen kuin ed. Laitinen
pääministerin vastauksesta tämän
päivän kyselytunnilla, kun hän sanoi
ja myönsi, että laissa on epäkohtia ja
hallitus tutkii hyvin vakavasti, mitä tämä lakialoite
pitää sisällään.
Sitä ei tarvitse kauan tutkia. Rakenteita ei muuteta
ollenkaan. Voimassa olevassa laissa on puolisovähennys.
Voimassa olevassa laissa on alaikäisyysvähennys.
Tämän päivän laissa puolisovähennys
on vaatimaton 6 800 euroa ja alaikäisyysvähennys
3 400 euroa. Ei mitään muuta tehdä kuin
nostetaan nämä arvot niin, ettei pienestä pesästä tarvitse
veroa maksaa, niin silloin tavoite on saavutettu, silloin suurimmat
epäkohdat on poistettu ja, niin kuin totesin, taloudelliset
vaikutukset varsin pienet. (Ed. Gustafsson: Se sopii hyvin punamultahallituksen
ideologiaan!)
Eilen ed. Outi Ojala kertoi ihan henkilökohtaisia kokemuksia,
miten perintövero on häntä kohdellut.
On hyvin harvinaista, että puhujakorokkeelta kerrotaan
tämmöisiä henkilökohtaisia kokemuksia,
mutta minusta se on ihan hyvä, että kerrotaan.
Minä muistan myöskin erään
lapsettoman pariskunnan: vaimo oli päälle 80,
oli miestä vanhempi, kuoli, ja eloonjäänyt
puoliso, tämä mies, oli hieman päälle
70. Heillä oli erittäin vaatimaton kaksio, 50
neliötä, hyvin vaatimaton, velaton, ja vanha kuplavolkkari,
ja kaikki säästöt olivat menneet hautajaiskuluihin.
Kun tämä mies kysyi minulta — hän
ymmärsi, että menee perintöveroa — paljonko,
minä kerroin, se oli siihen aikaan, kun vielä markat
olivat käytössä, että noin 7 000
markkaa; tämä mies rupesi itkemään. Hän
ei ymmärtänyt, mistä hän saa
7 000 markkaa, jotta hän voisi perintöveron
maksaa ja saisi jäädä asumaan siihen
huoneistoon. Tiedän kyllä, että hän
asuu edelleen siinä huoneistossa. En tiedä, mistä hän
ne rahat sai, mutta tämä on totta, ja se hänen
kannaltaan ja varmasti kaikkien kannalta tuntui ja tuntuu edelleen
erittäin kohtuuttomalta.
Kun tämä keskustelu perintöveron
epäkohtien poistamisesta on ollut vireillä, me
kansanedustajat olemme saaneet hyvin paljon palautetta. Luulen,
että olen saanut ehkä 20—30 sähköpostia, jonkin
verran kirjeitä ja puhelinsoittoja. Eilen tuli tämän
sisältöinen sähköposti. Se on
hyvin lyhyt ja luen sen: "Toivottavasti saatte aloitteenne perintöverotuksen
poistamisesta eteenpäin ja toivottavasti voimaan takautuvasti,
kuten esitätte." — No, emmehän me esitä poistoa. — "Minulla on
juuri lähipiirissä tapaus, jossa lapsettoman pariskunnan
vaimo kuoli yllättäen 59-vuotiaana ja heillä oli
vain yhteinen omakotitalo Tammisaaressa, ja nyt leski, 63-vuotias
sairaseläkkeellä oleva mies, ilmeisesti joutuu
maksamaan perintöveroa periessään vaimonsa
puolikkaan talosta. He ovat koko ikänsä maksaneet
asuntoa ja aloittaneet ensin pienestä asunnosta ja lopuksi
saivat tämän talon, joka vasta pari vuotta sitten
tuli maksettua. Molemmat ovat olleet vain keskituloisia, eikä tämän
talonmaksun lisäksi ole jäänyt mitään
muuta säästöön. On todella epäoikeudenmukaista,
että leski nyt joutuu noin 1 000 euron nettoeläkkeestään
maksamaan elantokulujensa lisäksi tämän
perintöveron, jos lakimuutosta ei saada aikaiseksi. Pitäisikö nyt
tämä 30 vuoden aikana saatu omaisuus myydä ja
muuttaa pienempään asuntoon, että valtio
saisi kuolinrahat? Onnea yritykselle saada lakimuutos aikaiseksi."
Vastaavanlaista tämän tyyppistä postia
on tullut aika paljon, ja tämä oli käytännön
elämästä. Tämä oli
henkilöltä, joka ymmärtää ja
tietää, mitä se merkitsee.
Kun tässä on puhuttu koko perintöveron
poistamisesta, niin todettakoon nyt, että perintö-
ja lahjaveron tuotto on noin 450 miljoonaa, perintöveron
370 miljoonaa. Jos ajattelee, kuinka paljon tuloveronalennuksia
on vuosittain annettu, niitä on annettu keskimäärin
300—400 miljoonaa vuodessa. Jos kansalta olisi kysytty,
tyydyttekö te nyt yhtenä vuonna siihen, että alennetaan
tuloveroa vain inflaation verran, tehdään tuloverotukseen
vain inflaatiokorjaus ja poistetaan kokonaan perintövero,
minä olen täysin vakuuttunut siitä, että kansa
sanoisi, että me tyydymme siihen, että tulovero
alenee ensi vuonna vain inflaation verran ja perintövero
poistetaan kokonaisuudessaan, eli kyllä se on mahdollista,
jos poliittista tahtoa löytyy.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
että ei sitä pidä poistaa, mutta kyllä pitää poistaa
nämä epäkohdat, ja niitä epäkohtia
on tavattoman paljon. Lakialoitteessa mainitaan ne kaksi kaikkein
pahinta. Jos ei hallitus mitään tee, niin minä uskallan
väittää, että tämä kysymys
tulee olemaan, siis kaikesta huolimatta, seuraavan vaalikampanjan yksi
suurimpia kysymyksiä, ja jos asia on täysin hoitamatta
silloin vielä, niin aivan varmasti hallituspuolueet maksavat
siitä kovan hinnan. Jos haluavat säilyttää paikkansa
ja jotenkuten menestyä vaaleissa, niin hyväksykööt
lakialoitteen tai tuokoot oman, vielä paremman eduskuntaan. Kaikki
muut ratkaisut hallituksen taholta ovat kyllä tuhoon tuomittuja.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis käytti
puheenvuorossaan havainnollisia esimerkkejä siitä,
mihin ongelmiin nykyinen perintöverokäytäntö elämässä johtaa.
Haluan arvostaa suuresti keskisuomalaisen sosialidemokraattisen
kansanedustajan Reijo Laitisen käyttämää puheenvuoroa.
Näen, että tässä punamultayhteistyön
puheenvuorossa, jonka Reijo Laitinen täällä esitti,
voisi olla se linja, jolla nykyhallituksen toivoisi asiassa mahdollisimman pikaisesti
etenevän ennen tulevaa eduskuntavaalitaistelua, jotta tästä ei
tulisi mikään vaalitaistelun porkkana, jossa luvattaisiin
tulevalla hallituskaudella hoitaa asia, vaan asia hoidettaisiin
vielä tämän eduskunnan ja vielä tämän
hallituskauden kestäessä, ilman että tästä tulee
mikään tuommoinen vaalityön väline.
Toivon, että hallitus tämän asian todella
tiedostaa.
Keskisuomalaisen ykköspääkirjoituksessa
tänään sanotaan: "Hyvä ja aktiivinen
hallitus puuttuu jopa yllättäen tiedostettuihin
olennaisiin epäkohtiin, vaikka ne eivät olisi
olleet listalla hallituksen tavoitteita hyväksyttäessä.
Vääryyden jatkamisen hyväksyminen ei
ole oikeutettua. Mikäli hallitus näin
menettelee, se ojentaa yhden purevan aseen oppositiolle seuraavaan
vaalitaisteluun, johon on enää pari vuotta. Asia
koskettaa niin suurta määrää äänestäjistä,
että puolueitten kannatussuhteet saattavat heilua jo pelkästään ylikireän
perintöveron ansiosta." — Näin maakuntalehti
Keskisuomalainen ensimmäisessä pääkirjoituksessaan
tänä päivänä. Näihin
ajatuksiin on varsin hyvä yhtyä, odottaa hallitukselta nopeita
toimia.
Näen, että tämä perintövero
aiheuttaa paljon inhimillistä tragediaa. Usein tässä aivan
väärin nähdään, että tämä on
vain hyväosaisten ongelma. Tämä ongelma
koskettaa nimenomaan tavallista kansaa, ja erityisesti silloin tämä on
kipeä, kun on pienen omaisuuden omistavista kyse. Kun siitä menee
tämä perintövero, vaikka se menee vielä matalamman
prosentin mukaan kuin suuresta omaisuudesta, niin sitä kipeämmin
se koskettaa juuri silloin.
Sitten täytyy muistaa myös se inhimillinen asia,
että monet perinnönsaajista itse ovat myös hyvin
iäkkäitä, leskiä, 70—80-vuotiaita,
jopa iäkkäämpiäkin, ja näin
ollen he eivät enää siinä iässä osaa
tuollaista verosuunnittelua, jota tekevät talousihmiset,
jotka haluavat veroja jopa lainsäädännön
puitteissa kiertää ja siihen keinoja etsiä.
Vanhukset eivät näitä keinoja osaa tai
eivät tahdo käyttää.
Sitten täytyy muistaa myös se, että jos
perijä, vaikkapa leski, on korkeassa iässä,
niin inhimillistä elämänkaarta ajatellen
ei mene kovinkaan kauan, kun jälleen maksetaan samasta
omaisuudesta seuraavien perillisten toimesta uudet perintöverot.
Näin ollen saattaa olla, että hyvinkin lyhyessä ajanjaksossa
maksetaan kahdet, ellei jopa kolmannetkin, perintöverot.
Sitten täytyy muistaa, jos ajattelee vaikkapa maatilayrittäjiä,
maanviljelijöitä tai perheyrittäjiä,
että kuolemantapaus saattaa kohdata vaikkapa onnettomuudenkin
takia, äkillisen sairauden takia, vaikkapa tuon uhkaavan
lintuinfluenssan takia, joka pahimmillaan tulee kaatamaan paljon Suomen
kansaa hautaan lähitulevaisuudessa, jos nuo uhkakuvat toteutuvat,
joita pidän paljon realistisempina kuin tunnustetaan. Silloin,
kun kuolemantapaus tulee yllättäen, siinä ei
ole pienimpiäkään mahdollisuuksia järjestellä asioita.
Elikkä kun kuolemantapaus tulee yllättäen,
siinä joudutaan perintövero-ongelmiin, ja tämä on
hyvin epäinhimillinen ja epäoikeudenmukainen tilanne
kaikilta osin.
Ed. Reijo Laitisen tavoin nimenomaan hallituspuolueitten edustajina
toivomme, että hallitus hyvin nopeasti tekee perintöveron
järkevästä poistamisesta ensimmäiseen
veroluokkaan kuuluvien osalta hallituksen esityksen. Jos nyt tuo perintö on
kovin suuri, silloin tietysti voi perintöveroa mennä tai
sitten etäisimmiltä perijöiltä tässä vaiheessa,
jolloinka voidaan, niin kuin ed. Rönni viittasi, vielä saada
niitä tarpeellisia rahoja välttämättömiin
yhteiskunnan menoihinkin, mutta silloin kun omaisuudesta, mikä on
yhdessä eletty, yhdessä omaksi tunnettu ja koettu,
on perintö, niin siitä pitäisi erittäin
nopeasti saada perintövero pois.
Aivan suoralta kädeltä julkisesti sanon, että ellei
tämä toteudu, niin tämä tulee
olemaan kahden vuoden päästä erittäin
keskeinen henkilökohtainen vaaliteemani tuleviin eduskuntavaaleihin käytäessä.
Tämän olen julkituonut myös lakialoitteen
muodossa, että tahtotilani on perintöveron poistaminen
ensimmäiseen veroluokkaan kuuluvien osalta.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! On pakko tulla vielä oikomaan
muutamia niistä väitteistä, joita ed.
Seppo Lahtela omassa puheenvuorossaan esitti. Hän vertaili
näitä aloitteita ja kertoili alkuvaiheessa puheenvuorossaan
siitä, kun toisessa puhutaan 5 000:sta ja toisessa 50 000:sta.
Minä en tiedä, mitä aloitteita hän
lienee lukenut vai oliko unta nähnyt. Meidän aloitteessamme
ei puhuta 5 000:sta yhtään sanaa, siinä on
lähtökohtana indeksitarkistuksen tekeminen eli
sitä kautta alarajan nostaminen, toisaalta asuntovähennys
ja toisaalta kolmannen veroluokan poistaminen. Ilmeisesti ed. Seppo
Lahtelalta on jäänyt jotakin huomaamatta, kun
hän väitti, että vasemmistoliitto ajaa
jotenkin korkeampaa perintöveroa, ymmärsin niin,
että hän kuvitteli, että tämä tähtää korkeampaan
perintöveroon kuin nykytilanne on. (Ed. Kallis: Joillekin
kyllä!)
Sehän nyt on selviö, että ed. Lahtela
allekirjoittamalla tämän toisen aloitteen on hyväksymässä sen,
että esimerkiksi avopuolisoilla, jotka ovat pitkään
yhdessä eläneet ja asuneet, jos he perivät
toisensa, vero on kolminkertainen. Ettekö te pidä kohtuuttomana
sitä? Mutta allekirjoittamalla tuon aloitteen hyväksytte
sen. Ja tämä avoparien osuushan on kasvava erä koko
ajan. (Ed. Kallis: Hehän voivat välttyä siltä menemällä naimisiin!) — Verosta
voi välttyä silläkin, ettei ota perintöä vastaan.
Sekin on mahdollista. — Ei suurin ongelma perintöverossa
ollenkaan ole veron määrä, useimmille
on paljon suurempi ongelma se, että ei saa mitään
perintöä. Siitä kai siinä on
useimmissa tapauksissa kysymys.
Kun tätä veron poistamista osa vaatii voimakkaasti,
niin silloin on kai otettava huomioon se, että silloin
pudotetaan pohjaa yhteiskunnan mahdollisuuksilta rahoittaa niitä palveluja,
joita ne alaikäiset orvot tarvitsevat niin koulutuksen
kuin monen muunkin muodossa, ja mahdollisuuksilta kyetä niille
vanheneville leskille järjestämään vanhuudenturva.
Se edellyttää yhteiskunnalta sitä, että kerätään
veroja, ja minusta ne pitää kerätä niiltä,
joilla on maksuvaraa. Niillä, jotka saavat suuria perintöjä,
on varaa osallistua yhteiskunnan palvelujen rahoittamiseen. Minusta
se on selvä.
Osa perustelee perintöverosta luopumista sillä,
että omaisuus, joka perintönä siirtyy,
on hankittu tuloilla, joista on jo maksettu vero, ja sen takia ei
voisi periä veroa. Tietenkin se osittain pitää paikkansa.
Monissa tapauksissa kysymys on kuitenkin yhteiskunnan toimenpiteistä aiheutuneesta
arvonnoususta, monissa tapauksissa on kysymys varallisuuden pääosan
kertymisestä sitä kautta.
Jos sitten mietitään, mitä kautta
varallisuutta syntyy, kyllähän, jos katsotaan
90-luvun kehitystä, se on syntynyt pääomatulojen
kasvun muodossa pääosin, jota on verotettu paljon
lievemmin kuin verotetaan pienituloisten eläkeläisten tuloja.
Kyllä kai jonkinlainen kohtuus pitää olla, kun
näitä asioita arvioidaan. Jos sitten vedotaan siihen,
että omaisuus on hankittu tuloilla, joita on kerran verotettu,
ja sen takia ei voisi enää kerätä veroja,
niin silloin joutuu kysymään, miten on sitten
joku arvonlisävero. Miten palkansaaja, joka ostaa tavaraa,
joutuu maksamaan arvonlisäveroa, kun on maksanut siitä palkastaan
veron? Tämä veron kertaantuminenhan tulee joka
asiassa vastaan, mutta tätä väitettä vaan
käytetään vähän ontuen
ja siinä ei ole paljon logiikasta jälkeä.
Jos mietitään vielä näiden
kummankin aloitteen vaikutusta, niin se on murto-osa siitä,
mitä vuositasolla tämä hallitus lupaa
antaa alennusta Suomen kaikista rikkaimmille, varakkaimmalle väelle.
(Ed. Kallis: Kyllä niillekin tulee uusia veroja!) Jos katsotaan
tätä viidenkymmenen listaa vuoden 2003 verotilastojen
perusteella, niin te, jotka pidätte veron poistamista kokonaan
tarpeellisena sen lisäksi, että varallisuusveron
poistaminen nyt antaa tilastoa johtavalle 1 585 000
euroa alennusta varallisuusveroon, kun se poistetaan vuoden 2003
tasoon verrattuna, sen jälkeen vaaditte vielä,
että tämän omaisuuden pitää siirtyä perillisillekin
ilman mitään veroa. En minä ymmärrä kyllä,
minkälaista logiikkaa siinä on, kun sitten työttömyysturvan
varassa olevien, pienimpiä eläketuloja saavien
osalta käytännössä kiristetään
verotusta. Siihen tämä hallitus on ollut valmis.
(Ed. Kallis: Monissa piireissä on verosuunnittelua niin,
ettei makseta lainkaan veroa!)
Senpä takia minusta oikeusministeri oli aivan oikeassa,
kun hän analysoi perintöverolainsäädäntöä ja
totesi ne ongelmat, jotka ovat nimenomaan samoja, mitä on
tässä esitetty vasemmistoliiton osalta: kolmannen
veroluokan veron korkeus, sen poistaminen, se on aivan oikea ajatus
ja näkemys. Toisaalta oli tämä asunnon
säilyttämismahdollisuus, mitä ilmeisesti
aivan yleisesti pidetään oikeana, sitä pitäisi
parantaa. Hän toi esille aivan samalla tavalla sen mahdollisuuden,
että pitää yrittää tilkitä niitä aukkoja,
mitä on, etteivät varakkaimmat kykene välttämään
veroa verosuunnittelulla. Kyllähän siihen
keinoja löytyy. Siihen pitää vain
olla valmiutta ja halua, mutta eihän tällä hallituksella
ole mitään valmiutta eikä halua,
tämähän työntää rahat
rikkaille ja perii köyhiltä, orvoilta,
leskiltä ja muilta vähävaraisilta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on ilahduttavaa
ja reipasta keskustelua. Ensinnäkin olen erittäin
iloinen siitä, että ed. Oinonen on saanut puhelahjansa
ja -tahtonsa maakunnan ja kansalaisten asioitten hoitamiseksi sille
tasolle kuin ne ovat olleet jo viime kaudella. Tämä on
minusta todella hyvä keskisuomalainen hyökkäys
tähän yhteiskunnan parempaan hoitoon nimenomaan
tässä perintöverokysymyksessä.
Mutta kun ed. Polvi viittasi, että rahakkaat pystyvät
pelaamaan nytkin, niin näin täytyy sanoa: Ne,
joilla on rahaa ja valmista kuivaa rahaa, voivat sen asian kanssa
pelata ja tehdä. En sano pelaamiseksi sitä, että otetaan
henkivakuutus, mitä kautta siirtyy 35 000 euroa
per perijä perintöverotta suoraan sinne. Tässä on
mahdollisuus, mutta sitä ei vain kaikilla ole, sillä köyhällä kansalaisella
ei ole mahdollisuutta ja sitä te puhujina ette kuitenkaan
tuntunut ymmärtävän ettekä näkevän
ollenkaan.
Tämä asia on kuuma ja herkkä. Voi
sanoa, että muun muassa viime viikonvaihteessa Kymen lehdet
kyselivät edustajien mielipiteitä. Minusta jotkut
vastasivat aika oudosti ja saadessaan ilmeisesti jonkinlaista palautetta
ovat nyt sitten selitelleet, että ovatkin sitten sitä mieltä,
tätä mieltä, tuulet kääntyvät
sinne tänne eikä oikein tiedetä, mitä ollaan.
Olettaisin, että jotakin vauhkoontumista siinäkin
on olemassa.
Tämän aiheen osalta voisin tätä keskustelua käydä loputtomiin,
mutta toteaisin niin, että, ed. Polvi, kun arvostan teitä ja
teidän tapaanne esittää tässä,
omalta osaltanne olette oikeassa, ainakin teillä on semmoinen
tunne. Mutta itse olen kyllä sillä tunteella varustettu,
että jos tässä kisaa aletaan käydä ja
vaikka aamuun väitellään, niin luulen,
että oma mielipiteeni on enempi oikeassa kuin teidän.
Mutta kunnioitan sitäkin siltä osin, että te
pyritte ainakin hyvään lopputulokseen.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kun kansanedustaja allekirjoittaa lakialoitteen, se
on myöskin periaatteellinen kannanotto jonkin asian puolesta.
Kun olen allekirjoittanut tämän ed. Kalliksen
aloitteen, niin olen tehnyt sen nimimerkillä "Tositarkoituksella".
Aivan niin kuin aloitteen perusteluissa todetaan, suurimmat
epäkohdat koskevat tapauksia, joissa eloon jäänyt
puoliso tai perinnönjättäjän lapset
joutuvat myymään kotinsa perintöveron takia.
Tämä on kiistatta epäkohta.
Ehkä tässä yhteydessä voi
todeta sen, että parhaimmillaan tällainen kristillinen
etiikka ja sosialidemokraattinen aate- ja arvomaailma löytävät
toisensa, ja liityn niitten puhujien joukkoon, jotka toivovat, että tämän
kokoluokan asioissa hallitus voisi liikkua. Kuten välihuudossa
totesin, minusta pääministerin kannanotto oli
varsin positiivinen tämän kokoluokan ongelman
hoitamiseen. Sen sijaan itsekin suhtaudun tässä tilanteessa
erittäin varauksellisesti ja kielteisesti laajempien perintöverouudistusten
tekemiseen ihan näistä periaatteellisista ja valtiontalouteen
liittyvistä syistä.
Myöskin vasemmistoliiton lakialoitteen osalta haluan
todeta sen, että tältä osin luotan vasemmistoliiton
oikeustajuun ja historialliseen ymmärrykseen. Myöskin
sen lakialoitteen sisältö tuntuu erittäin
perustellulta.
Toivon, että tässä syntyy mahdollisimman pian
hyviä tuloksia.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minä luulen, että vasemmistoliitolla
ja meikäläisillä on ollut ihan sama tarkoitus
helpottaa leskien ja lasten asemaa.
Kun itse mietin, miten se parhaiten tapahtuu, oli kyllä mielessäni
sellainen ajatus, että asuntoa ei luettaisi veronalaiseen
varallisuuteen perintöverotuksessa. Mutta tämähän
olisi saattanut verovelvolliset eriarvoiseen asemaan. On pesiä,
mihin ei kuulu asuntoa, mutta kuuluu ehkä kesämökki,
rahavaroja jne., ja sitten on taas toinen pesä, johon kuuluu
asunto. Näin ollen vasemmistoliitto valitsi mielestäni
väärän linjan, kun valitsi tämän,
että tulisi 20 000 euron vähennys asunnosta.
Se merkitsee sitä, että ne, joilla ei ole asuntoa,
eivät hyödy tästä ja saman kokoisia
pesiä verotetaan eri tavalla. Se ei voi olla oikein. Se
on suoraan sanottuna verodiskriminointia.
Mitä tulee lapsettomiin avopuolisoihin, niin ei tietenkään
mitään neuvoja kannata kaikille antaa, mutta kyllähän
he voivat välttyä kokonaan verosta, koska heidän
jälkeensä tulee joku kuitenkin perimään
ja se on näiden puolisoiden sukulaiset. Miksi ei tehdä suoraan
testamenttia heille ja hallintaoikeutta avopuolisolle? Silloin puoliso
ei maksa veroa, ja perilliset maksavat aika pienen veron.
Minun mielestäni niin sanottua veronvaihtoa, skatteväxling,
josta Ruotsissa hyvin paljon puhutaan, olisi syytä harjoittaa
myöskin Suomessa ja katsoa, mitä veroja (Puhemies
koputtaa) voidaan lieventää ja vastaavasti mitä muita
veroja voidaan korottaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä toistan kiitoksen molemmille
aloitteen tekijöille, ed. Kallikselle ja ed. Polvelle,
että on voitu käydä tällä viikollakin
tämä erittäin hyvä keskustelu
perintövero-ongelmasta ja myös tarkastella sitä eri
näkökohdista ja eri näkökulmista.
Ellei tätä hyvää keskustelua
olisi käyty ja ellei näitä nimiä aloitteissa
olisi ollut, sitä jo nyt selväksi muodostunutta
kansanedustajien enemmistön painetta, mikä kohdistuu
nykyiseen perintöveroon, ei olisi tullut näin
vahvasti ja voimakkaasti julki kuin se nyt on tullut. On jo lähestulkoon
selvä, että tämä paine, joka
eri tavoin ja eri muodoissaan kohdistuu perintöveroon,
tulee olemaan semmoinen paine, että hallituksen on aiheellista
tähän reagoida. Erittäin suuresti arvostan
myös ed. Gustafssonin järkevää puheenvuoroa,
jonka hän toi täällä esille.
Perintöverokysymykseen liittyy hyvin monia ongelmia
eri puolilta katsottuna. Ed. Vistbacka toi täällä hyvin
huomionarvoisen näkökohdan myös esille
siinä, että veroviranomaiset myös katsovat
saman suuruista perintöä hieman eri tavoin, arvostavat
eri tavoin. Tässäkään ei laki
parhaimmalla tavalla toteudu. Tämä on hyvin huomionarvoinen
näkökohta. Vanhastaanhan perittävä omaisuus
on arvostettu, sanoisinko, vähän alle kauppa-arvon,
mikä on ollut aiheellistakin, mutta tässä vallitsee,
voisi sanoa, liian paljon mielivaltaa ja liian paljon tulkintaa,
jolla nousee perittävän omaisuuden perintöveroarvopohjakin liian
suureksi. Näkisin, että jos perintövero
poistetaan tuommoisilta tavallisen suuruisilta perinnöiltä tykkänään,
tämä ongelma silloin katoaisi. Ja kun nimenomaan
ongelma kohdistuu tässä tavalliseen kansaan, niin
sen vuoksi näkisin, että tässä pitäisi
toimia nopeasti.
Kun täällä on kysytty, mistä me
saisimme valtiolle niitä tarvittavia varoja, niin minä näkisin, että vaikka
varallisuusveron poistamista siirrettäisiin tai jollakin
tavalla muunnettaisiin, että saataisiin tämä paljon
enemmän inhimillistä tuskaa tuottava veromuoto
ensiksi pois, vaikka tässä sitten järjesteltäisiin
asioita hieman toisin, että ne ihmiset, jotka joutuvat
perintövero-ongelmiin, voisivat saada tästä helpotusta
ja nimenomaan sillä tavalla, että tämä juuri
tavallisissa omaisuuksissa olisi kohtuullista, ajattelen tässä nyt
ihan tuommoisia keskikokoisia maatiloja, perhe- ja pienyritykset
myöskin mukaan lukien.
Täällä on viitattu asunnon arvoon.
Asunnon arvokin vaihtelee paikkakunnittain. Ei neliömäärien
mukaan mutta paikkakunnittain, ja se asunto on omaiselle, joka asunnossa
jatkaa, kuitenkin koti, ja olisi kaikki oikeus ja kohtuus, että se
koti voi myöskin säilyä. Olen aiemmin
viitannut myös siihen, että näitä erilaisia
sukupolvenvaihdoksia myöskin arkaillen tehdään,
koska eläketurva esimerkiksi maatalousyrittäjien
kohdalla on perin heikko. Aina ei ole täyttä luottamusta siihen
tulevaan polveen, miten sen kohdalla elämän tilanteet
menevät, niin että ymmärrän
ihan hyvin, että jossakin on katsottu, että talossa
on se turva, ja näin ollen on ajateltu, että omaisuutta myöskin
pidetään omassa hallinnassa. Liian monta kertaa
on nähty myöskin sitä, että jälkipolvi
on hävittänyt omaisuuden. Minä ymmärrän hyvin,
että korkeassa iässä olevat henkilöt
myöskin haluavat tällä, joissakin tapauksissa
yli sukupolvenkin, olla suojelemassa tuota omaisuutta. Elämä kattaa
hyvin monia inhimillisiä tilanteita, ja inhimillisiltä tragedioilta
voitaisiin välttyä, jos ensimmäiseen
veroluokkaan kuuluva perintövero kohtalaisen ja keskikokoisenkin
suurilta omaisuuksilta voitaisiin poistaa. (Ed. S. Lahtela: Ja toisen
ja kolmannenkin!)
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kallis on siinä oikeassa,
että saman kokoisia pesiä verotetaan eri tavalla.
Näin tapahtuu riippumatta siitä, kumpaa aloitetta
tarkastellaan. Toisessa on kysymys siitä, että niille,
jotka saavat alaikäisyysvähennyksen, sen pesän
verotus muodostuu lievemmäksi. Ne, jotka saavat puolisovähennyksen
hyväkseen, saavat perinnön pienemmällä verotuksella.
Mutta kun arvioidaan näiden kummankin aloitteen vaikutusta,
niiden vaikutus on suunnilleen samaa luokkaa, minkä tekee
se omaisuusveron alennus, minkä tämä hallitus
on luvannut 50 kappaleelle maan vauraimpia. Niiden vaikutus on sitä luokkaa.
Sen takia minusta on täysin turha arvioida sitä,
onko näissä toteuttamismahdollisuuksia. Kumpikin
voidaan toteuttaa, eikä se kaada maan taloutta, mutta se
pelastaa näiden kaikista vaikeimmassa asemassa olevien
perinnönsaajien mahdollisuuden säilyttää se
oma asunto, mitä on pidettävä ensisijaisena
lähtökohtana.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Kahteen asiaan: Jatkuvasti tuodaan tässä esille,
miten virheellinen tuo varallisuusveron poistaminen on. Minusta
se on eräänlaista veron vaihtamista. Tilalle tulee
osinkovero, joka tuottaa 85 miljoonaa euroa vuodessa, ja poistetaan
varallisuusvero, jonka tuotto tämän päivän
veroprosentin mukaan on noin 80 miljoonaa. Minusta se on ihan hyvä veron
vaihto, vaihdetaan varallisuusvero osinkoveroon, eli ei kannata
itkeä sitä, että menee tuo varallisuusvero,
kun juuri ne samat henkilöt joutuvat osingosta maksamaan
veroa.
Eräs asia, josta olen aikaisemmin puhunut mutta josta
haluan vielä todeta: vallitsee myöskin virheellinen
käsitys noista sukupolvenvaihdoksista ja annetaan ymmärtää,
että ne ovat aivan kohtuuttomia. Totuushan on se, että yleensä sukupolvenvaihdoksessa,
kun kysymyksessä on maatila tai yritys, niin varallisuusverotuksessa sen
arvo on noin 70 prosenttia, hyvä jos niinkään paljon,
mutta noin 70 prosenttia käyvästä arvosta.
Sukupolvenvaihdoksessa otetaan perintöverotuksessa ja lahjaverotuksessa
huomioon 40 prosenttia tästä eli verotetaan arvosta,
joka on 28 prosenttia käyvästä arvosta.
Kun tuo korkein veroprosentti on 16, niin tämä tarkoittaa
käytännössä sitä, että sukupolvenvaihdoksissa
veroprosentti on noin 4—5 prosenttia. Hyvä on,
jos tästä puhuttaisiin niin, että yrittäjät
ja viljelijät ymmärtäisivät,
että ei tämä nyt niin kauhea asia ole.
Nyt kun täällä itketään
sitä ja väitetään, että sukupolvenvaihdoksia
ei tule, koska vero on niin ankara, niin ne uskovat. Mutta totuus
on se, että se on noin 4—5 prosenttia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallikselle tuon esille
tähän sukupolvenvaihdoksiin verrattuna sen, että perintöverotilanteet voivat
tulla hyvin usein myöskin äkillisen kuolemantapauksen
johdosta yrittäjän ollessa parhaassa yrittäjä-
ja työiässä, jolloinka mitään
tämmöisiä sukupolvenvaihdosjärjestelyjä ei
ole mieleen edes tullutkaan. (Ed. Kallis: Silloin pätee
myöskin se 4—5 prosenttia!) Tämän
vuoksi näen, että perintöveron kohdalta
se, mitä on aiemmin sanottu, on perusteltu. (Ed. Kallis:
Silloinkin pätee se 4—5 prosenttia!)
Keskustelu päättyy.