1) Hallituksen esitys laiksi Saamelaisalueen koulutuskeskuksesta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunta pitää tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena, että vuonna 1993 säädettyä Saamelaisalueen
koulutuskeskusta koskevaa lakia ajanmukaistetaan. Valiokuntamme
korostaa, että tämä koulutuskeskus on tärkeä saamelaisalueen
väestön ja saamelaisten osaamis- ja sivistystehtävän
toteuttaja. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä yksimielisesti
seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin:
Valiokunta pitää tärkeänä myös
sitä, että koulutuskeskus voi palvella saamelaisväestön
saamen kielen ja kulttuurin osaamistarpeita koko saamelaisalueella
mutta myös sen ulkopuolella. Yli 60 prosenttia saamelaisista
asuu saamelaisalueen ulkopuolella.
Valiokunnassa tuli esiin myös huoli luontaiselinkeinojen
kehittämisestä. Luontaiselinkeinot kuuluvat lakiehdotuksen
1 §:ssä tarkoitetun saamelaiskulttuurin
säilyttämisen ja kehittämisen piiriin.
Kolmas asia, mihin kiinnitettiin huomiota, oli kielitaitovaatimukset.
Rehtorilla tulee olla saamen kielessä vähintään
hyvä suullinen ja kirjallinen taito. Mitä tulee
opetushenkilökuntaan, kelpoisuusasetuksen perusteella tästä säädetään,
ja kielitaitovaatimus on se, että opettaja hallitsee opetuskielen.
Itse asiassa lakiehdotuksen säännökset
opetushenkilöstön kielitaidosta ovat täsmällisemmät
kuin voimassa olevan asetuksen. Saamen kielen ja kulttuurin opetus
jo sellaisenaan sisältää olettamuksen
siitä, että sitä opettavat hallitsevat
saamen kielen. Paljon riippuu myös koulutuskeskuksen omista
ratkaisuista, miten laajaa saamenkielinen opetus on ja miten laajasti
henkilöstön tulee osata saamen kieltä.
Valiokuntamme mielestä opetushenkilöstön
kielitaitovaatimuksista ehdotettu on kannatettava asia. Kelpoisuusvaatimukset
ovat vähimmäisvaatimuksia, minkä lisäksi
koulutuskeskuksen johtokunta voi painottaa kielitaidon monipuolisuutta.
Vielä lopuksi: valiokunta on täsmentänyt 11 §:ää ja
12 §:ää koskevia ehdotuksia
perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskiviikkona tässä salissa
puhuttiin ihmisoikeuskysymyksistä. Tämä hallituksen
esitys ja valiokunnan kannanotto ovat yksi hyvä esimerkki siitä,
että me haluamme ylläpitää perusoikeuksia ja
myöskin turvata suomalaisille ja kansoille ne perusoikeudet,
jotka niille kuuluvat. Me haluamme, että saamelaisten perusoikeutena
on se, että he saavat omalla kielellä omassa kulttuurissa omalla
paikkakunnalla hyvää kasvatusta ja koulutusta.
Tämän Saamelaisalueen koulutuskeskuksen keskeisenä tehtävänähän
on saamelaisalueen ammatillisen koulutuksen järjestäminen
sekä saamen kielen ja perinteisten elinkeinojen elinvoimaisuuden
turvaaminen, mihin halusimme kiinnittää myöskin
kannanotossa sivistysvaliokunnassa huomiota.
Erityisesti haluan sanoa sen, että koulutusta kun ei
ole vain paikallisesti tuolla Ylä-Lapissa, on tärkeää,
että yhteistyökumppaneita ennen kaikkea korkea-asteen
koulutuksessa löytyy esimerkiksi Lapin ja Oulun yliopistojen
kanssa.
Vielä lopuksi haluan kiinnittää huomiota
siihen, että kun Suomen saamelaisista yli 60 prosenttia
asuu saamelaisalueen ulkopuolella, myöskin täällä Pääkaupunkiseudulla,
niin sen vuoksi on tärkeää, että saamen
kielen säilymisen, myöskin sen koulutuksen, kannalta
on tärkeää, että nykyteknologian — verkko-opetuksen, erilaisten
oppimateriaalien — avulla ja opettajankoulutuksen kautta
pystytään saamelaisille turvaamaan heidän
perusoikeutensa.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Kun käsittelimme sivistysvaliokunnassa
tätä lakia Saamelaisalueen koulutuskeskuksesta,
niin myös erittäin paljon kiinnitimme huomiota
siihen, että kaikki kolme saamen kieltä, inarin-, koltan-
ja pohjoissaamen kielet, ovat uhanalaisia ja itse asiassa inarin-
ja koltansaame erittäin uhanalaisia. On tärkeää,
että pidämme näiden pienten kielivähemmistöjen,
kulttuurivähemmistöjen oikeuksista, ihmisoikeuksista,
huolta ja turvaamme niitä tälläkin lailla.
Minusta on hienoa, että tähän valiokunnan kannanottoon
sisällytettiin se, että on välttämätöntä turvata
saamen kielen säilyminen ja turvata saamelaisväestön
perusoikeuksien toteutuminen. Tämä toteutuu tietenkin
sitä kautta, että koulutuskeskus palvelee saamelaisia
ei vain saamelaisten alueella vaan myös muualla. Aivan
niin kuin aikaisemmassa puheenvuorossa ed. Vehkaperä totesi,
saamelaisia asuu laajasti ympäri Suomea, itse asiassa valtaosa
muualla kuin saamelaisten alueella. Tätä kautta
pystymme nämä oikeudet turvaamaan.
Toinen erittäin iso kysymys on oppimateriaali. Se,
että on omalla äidinkielellä, saamen
kielellä, oppimateriaalia, on edellytys sille, että kieli
ja kulttuuri säilyvät. Valtion pitää,
meidän pitää, kun me kannamme huolta
maailmanlaajuisesti ihmisoikeuksista ja alkuperäiskansojen
oikeuksista, myös resurssien kautta kantaa huolta siitä, että oppimateriaaliin
riittää varoja, jotta sitä voidaan tuottaa
ja se on ajantasaista. Toivon, että tämä valiokunnan
kannanotto tulee esille tarpeeksi voimakkaasti ja jatkossa pystytään
entistä paremmin turvaamaan myös oppimateriaalikysymykset.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunnassa todella käsittelimme
asiaa mielestäni perusteellisesti. Meillä oli
asiantuntijana muun muassa ed. Janne Seurujärvi, ja saimme
hyvän kuvan saamelaisten tilanteesta ja saamen kielen tilanteesta.
Näistä on kannettava huolta, aivan kuten edellisissä puheenvuoroissa on
sanottu.
On muistettava, että saamelaiset edustavat alkuperäistä väestönosaa
Suomen maankamaralla, ja tämän vuoksi on arvokas
asia, että heidän kielensä tai itse asiassa
nämä kolme saamen kieltä saataisiin säilymään.
Tämä on haasteellinen tehtävä,
mutta toivon, että nyt käsiteltävänä olevan asian,
Saamelaisalueen koulutuskeskuksen, kautta voidaan tehdä se,
mitä on tehtävissä saamen kielen säilyttämiseksi.
Toivon mukaan saamen kielet säilyvät.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen sanoi, että asiasta
on kannettava huolta. Se ei yksin riitä, vaan tarvitaan
aivan konkreettisia päätöksiä,
myös rahoituspäätöksiä,
viimeistään ensi syksynä, kun seuraavaa
valtion talousarviota rakennetaan.
Keskiviikkona täällä käsiteltiin
ihmisoikeusselonteon yhteydessä paljon saamen kielen ja kulttuurin
tilaa. Se on ihan oikein. Nyt perustuslakivaliokunta toteaa omassa
lausunnossaan, että Suomessa puhutaan inarin-, koltan-
ja pohjoissaamen kieltä ja että pohjoissaame on
uhanalainen kieli ja inarin- ja koltansaame erittäin uhanalaisia
kieliä, ja edelleen viitataan siihen asiaan, mikä on
ollut pinnalla, elikkä oppimateriaalin kiistattomaan tarpeeseen.
Tämän ihmisoikeusselonteon käsittelyn
yhteydessä työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
kiinnitti erityistä huomiota asiaan lausunnossaan. Tässä lausunnossa
todettiin, että saamenkielisillä ei ole mahdollisuutta
oman kielensä opiskeluun, koska tarvittavaa oppimateriaalia
ei ole. Ja tähän asiaan ovat kiinnittäneet
huomiota vähemmistövaltuutettu, syrjintälautakunta,
lapsiasiavaltuutettu ja Euroopan neuvoston ministerikomitea. Jos kaikki
nämä tahot ovat huomanneet kiistattoman ongelman
ja eduskunnassa ei ala tapahtua jotain ihan konkreettista, niin
onhan se kumma. Nämä tarvittavat rahat ovat kuitenkin
loppujen lopuksi pieniä koko valtion talousarviossa. Kaiken
kaikkiaan ne rahat ovat pieni hinta siitä, että saadaan perusoikeudet
ja tasa-arvo kohdalleen kaikkien Suomen kansalaisten osalta.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Toivoisi, että tämän
koulutuskeskuksen myötä sitten poistuisi lopultakin
se vääristymä tavallaan, mikä historiallisesti
ja kielitieteellisestikin on ollut olemassa käsityksessä siitä,
missä mennään. Aikoinaan, kun saamelaislakia
tehtiin, pelättiin sitä, että nämä erilaiset
saamelaiset ryhmät alkaisivat sorsia toisiaan eikä ainoastaan
suomalaisia, jotka siellä pohjoisessa ovat olleet. Aikoinaan englantilainen
tutkimusmatkailija lordi Clarke, joka 1799 julkaisi kirjansa siitä,
kertoo oikeastaan kaiken oleellisen, miten Fennia ja Finnmarken
liittyvät myös suomalaisuuteen. Mutta valtapoliittiset
jutut ruotsalaisten ja lähinnä norjalaisten takia
aiheuttivat sen, että suomalaisillakin on tavallaan väärä käsitys
suomalaisista sortajina.
Viime aikoina on ilmestynyt monta historiankirjaa, joissa näytetään,
kun Pietari Suuren vainojen aikoina liiviläiset ja kuurilaiset
tapettiin sukupuuttoon, sudet lisääntyivät
vihojen aikana Suomessa ja ajoivat saamelaiset Norjan puolelle ja
sitten norjalaiset ostivat vielä saamelaiset suomalaisia
vastaan.
Toivoisin, että tämmöinen sivistyskeskus
nyt näyttäisi sen, kuinka suomi ja saame uralilaisina kielinä ovat
sukulaiskieliä, kuinka tavallaan norja ja ruotsi indoeurooppalaisina
kielinä ja valtapoliittisina mahtitekijöinä ovat
sortaneet ja vääristäneet koko pohjoisen
historian, että tämä olisi tämmöinen
aito yliopiston kaltainen rohkaisu identiteetin etsimiselle, niin
ettei sitä aina sanele joku vieläkin elämässä ja
Suomessakin vallitseva, tavallaan ruotsalaisuuteen liittyvä,
niin että ei ole nähty saamelaisten kurjistunutta
aluetta sen takia, kun joku etuoikeutettu vähemmistö on kahminut
kaikki varat eduskunnan suostumuksella.
Toivoisin siis kaiketikin vielä lyhyesti, että tämä toimisi
hyvin monipuolisena, uudenlaisena, uudenlaisen Euroopan ja globaalin
uralilais-suomalais-ugrilaisen yhteyden palauttajana.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan tämän viikon osalta
kiittää kollegoita erittäin hyvistä,
asiallisista ja asiantuntevista puheenvuoroista koskien saamen kieltä ja
saamelaiskulttuuria. Keskiviikon ihmisoikeuspoliittista selontekoa
käsitelleessä keskustelussa nostettiin esille
hyvin näitä tämän päivän
kipukohtia, jotka liittyvät saamen kieleen ja saamen kulttuuriin.
Tämän kielikysymyksen osalta itse olen myös korostanut
sitä, että alkaa olla valtiovallaltakin jos ei
nyt viimeinen niin korkea aika tehdä asianmukaiset, oikeat
panostukset siihen tilanteeseen nähden, jotta saamen kieli,
erityisesti ne kaksi pientä vähemmistökieltä,
koltansaame ja inarinsaame, tulee tulevaisuudessa säilymään.
Hyviä orastavia merkkejä alueen sisällä olevasta
aktiivisuudesta johtuen näiden kielten tulevaisuuden osalta
on olemassa, mutta kyllä rahaa ja resursseja tarvitaan
siihen, että tilannetta saadaan kohennettua.
Mitä tulee tänään täällä käsittelyssä olevaan hallituksen
esitykseen laiksi Saamelaisalueen koulutuskeskuksesta, voin todeta,
että tuo hallituksen esitys sinänsä ajanmukaistaa
saamelaisalueelle tärkeän koulutuskeskuksen tilanteen. Siltä osin
laki on hyvä ja paikkansapitävä. Itse olisin
voinut mennä tuossa hieman pidemmällekin vielä ja
asiantuntijakuulemisessa noita arvioita toin osaltani esille. Mutta
tämä laki on kuitenkin mahdollistava. Näen,
että siltä osin tuo oppilaitos kykenee kyllä toimimaan.
On hyvä muistaa, että Saamelaisalueen koulutuskeskus
toimii alueella, joka vastaa 10:tä prosenttia Suomen pinta-alasta,
ja siellä asuu 10 000 asukasta, eli siltä osin
myös nämä mittasuhteet on hyvä tässä havainnollistaa,
minkälaisella alueella oppilaitos tuota tehtäväänsä toteuttaa.
Tämä 60 prosenttia saamelaisista saamelaisalueen
ulkopuolella on tätä päivää.
70 prosenttia saamelaislapsista asuu saamelaisalueen ulkopuolella.
Siksi on tärkeää, että virtuaaliopetus
ja erilaiset vaihtoehtoiset muodot nykyteknologiaa hyödyntäen
voivat olla tuon oppilaitoksen käytössä,
jotta saamen kieltä ja kulttuuria voidaan niissä kohderyhmissä,
jotka ovat tärkeitä, myös käyttää.
Utsjoen saamelaislukion osalta totean lopuksi, arvoisa puhemies,
että tuon Suomen ainoan saamelaisenemmistöisen
kunnan osalta ollaan nyt prosessivaiheessa, jossa neuvotellaan saamelaislukion
siirtämisestä Saamelaisalueen koulutuskeskuksen
alaisuuteen, mikä toisi lisäresursseja ja mahdollisuuksia
Suomen pohjoisimman ja ainoan saamelaisenemmistöisen kunnan
toisen asteen koulutustarpeiden huomioimiseen. Toivon, että valtio,
ja ministeriö osaltaan, tukee tämän tavoitteen
toteutumista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nykykoulukas sanoisi tästä mietinnöstä,
että se on siisti. Ed. Seurujärvi kuvasi sitä samaa
asiaa, että tämä hallituksen esitys ja
mietintö ovat mahdollistavia. Se on aika hienosti sanottu;
tyyli on vähän erilainen mutta sanoma täsmälleen
samanlainen.
Kun otamme huomioon sen keskustelun, mitä näistä asioista
on tällä viikolla käyty, niin tässä ei jää puuttumaan
muuta kuin yksi ainut asia, ja se on raha. Sitä mahdollistajaa
tässä toivoisi kyllä arsenaaliin mahdollisimman
pikaisesti, jo seuraavassa budjetissa, koska näillä asioilla
alkaa olla aikamoinen kiire, jos meinataan realisoida se, mikä siistissä mietinnössä
luvataan.
Arvoisa puhemies! Vielä toinen puoli tästä mietinnöstä,
ja se on tämä luontaiselinkeinojen kehittäminen.
Voi kun päästäisiinkin johonkin kehittämiseen,
mutta jos yleensä saataisiin ne luontaiselinkeinotilat
toimimaan sillä tavalla, että ne pysyvät
jollakin tavalla hoidettuina. Tässä ongelmana
on yksinkertaisesti se, että luonnon tuotanto vaihtelee
tuolla alueella, ja jos kaksi kolmesta keskeisestä luontaiselinkeinon
kohde-eläimestä eräällä tavalla
pettää elikkä kannat ovat vähät,
niin sitten tarvitaan yhteiskunnan muuta tukea, ja sitä tarvitaan
tässä.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys Saamelaisalueen koulutuskeskuksesta
ja sivistysvaliokunnan tältä pohjalta antama mietintö ovat
paikallaan ja hyvin tarpeellisia päivityksiä lainsäädännössä.
Laki koskee pienen väestöryhmän, saamelaisten,
ammatillista koulutusta sekä saamen kielen ja kulttuurin
opetusta. Lukiokoulutuksen ja korkea-asteen koulutuksen osalta Saamelaisalueen
koulutuskeskus tekee yhteistyötä muiden oppilaitosten
kanssa, sen tukea tarvitaan. Kaiken kaikkiaan opetuksessa tarvitaan,
kun väestö on hajallaan, hyvin paljon verkkomaista
koulutustekniikkaa, ja sitä pitää maksimaalisesti
hyödyntää.
Sivistysvaliokunta kantaa mietinnössään huolta
saamenkielisten opettajien välttämättömyydestä ja
kielitaidon minimivaatimuksista. Myöskin kielitaidon monipuolisuutta
toivotaan opettajien osalta. Huutava pula, aivan kuten täällä salissa
on todettu, saamelaisten koulutuksessa kaikilla koulutustasoilla
on oppimateriaalista. Jotta tämä epäkohta
saataisiin korjattua, tässäkin, arvoisa ed. Pulliainen,
tarvitaan sitä samaista rahaa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Maa- ilmanlaajuinen huolemme alkuperäiskansojen asemasta
ja ihmisoikeuksista edellyttää, että turvaamme
saamen kielen säilymisen ja saamelaisväestön
perusoikeudet. Väestön valtaosan tai, voisiko
sanoa, valtaväestön on huolehdittava siitä,
että pienen ja pääomaköyhän
kansanosan oikeudenmukaisuus- ja tasa-arvoisuustavoitteet toteutetaan.
Kieli on kulttuuria, siitä täytyy pitää huolta.
Olen henkilökohtaisesti hyvin iloinen, että saan
olla mukana tällaisessa päätöksenteossa, muistellen
samalla sitä aikaa, kun sain olla Ivalossa oppilasasuntolassa
ohjaajana 1960-luvun loppupuolella. Tämän mietinnön
mukana palautuvat myöskin hyvin henkilökohtaiset
myönteiset muisti- ja mielikuvat siitä työrupeamasta
siellä Lapin perukoilla.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten äsken käydyssä ihmisoikeuspoliittisen
selonteon palautekeskustelussa toimme niin monesta suusta ilmi,
jopa 70 prosenttia saamelaisista lapsista jää kotiseutualueensa
ulkopuolella kokonaan vaille mahdollisuutta saada perusopetusta
omalla äidinkielellään. Pidän
sitä erittäin vakavana perus- ja ihmisoikeusvajeena.
Vaikka tänään puhutaan Saamelaisalueen
koulutuskes-kuksesta, niin kyllä tuohon perusoikeusvajeeseen
pitää puuttua, ja siihen pitää löytää keinot.
Tämän päivän keskustelunaiheesta
ihmettelen hiukan samaa kuin sivistysvaliokuntakin mietinnössään.
Saamelaiskäräjien edustus lain valmistelussa olisi
pitänyt varmistaa alusta lähtien. Nyt tässä prosessissa,
kun puhuttiin Saamelaisalueen koulutuskeskuksen luomisesta, tätä ei
varmistettu. Pidän sitäkin hiukan puutteena tässä.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.