3) Laki yhteistoiminnasta yrityksissä annetun lain 53 §:n
muuttamisesta
Jukka Kärnä /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Räkätaudin takia pitää olla
kaksi paperia mukana: toinen, johon pyyhkii, ja sitten toinen, josta
lukee.
Arvoisa puhemies! Yhteistoimintalain 8 luvussa ilmenee ne lain
pykälät, jotka koskevat työvoiman käytön
vähentämistä. Työnantajilla
ja työntekijöitä edustavilla ammattiliitoilla
ei ole selkeää yhteisnäkemystä siitä,
milloin ja missä aikataulussa yhteistoimintaneuvotteluissa — tietenkin
neuvottelujen päättämisen jälkeen — mahdolliset
irtisanomiset, lomautukset, osa-aikaistamiset tai muut on suoritettava
ja laitettava käytäntöön. Tämän
selkeän yhteisymmärryksen puuttuminen johtuu muun
muassa siitä, ettei yhteistoimintalaissa ole tästä mainintaa.
Hovioikeus ja käräjäoikeus ovat eräissä tapauksissa
katsoneet useamman kuukauden mittaisen ajan kohtuulliseksi ajaksi.
Yritysten rakennemuutoksista ja kansainvälistymisestä johtuen
yrityksissä voidaan noudattaa samanaikaisesti erilaisia
ilmoitusaikoja. Tämä on osaltaan johtanut siihen,
että yhteistoimintaneuvotteluiden alla olevissa yrityksissä on
samanaikaisesti eripituisia yhteistoimintaneuvotteluiden täytäntöönpanoaikoja.
Nykyisellään laki antaa työnantajalle
mahdollisuuden valmistautua näköpiirissä oleviin
työn ja tuotannon vähennyksiin varsin varhaisessa vaiheessa.
Yhteistoimintalain tarkoitus huomioon ottaen ei kohtuullinen aika
voi olla kuukautta pidempi. Jos työnantaja saisi harkita
tulevia toimenpiteitä useampia kuukausia, niin päätöksiä ei
voitaisi enää tehdä käytyjen
yt-neuvottelujen pohjalta. Siis tämä pitkä harkinta-aika
kielii mahdollisesti myös siitä, että yhteistoimintaneuvottelut
on käyty varmuuden vuoksi, vaikka näköpiirissä ei
mitään neuvotteluja vaativaa olisikaan.
Yt-päätöksiä tehdään
yritysten tulevaisuudennäkymien eli lähinnä seuraavan
kvartaalin perusteella. Monessa yrityksessä yt:t ovatkin
jatkuvasti niin sanotusti päällä: kun
ensimmäiset annetaan tiedoksi, käynnistetään
lain sallimissa rajoissa jo seuraavat uudestaan. Tämä tuskin
oli lainsäätäjän tahto, kun
yhteistoimintalakia säädettiin. Osan ongelmasta
ratkaisisi kiinteä lakiin sidottu ilmoitusaika, jonka jälkeen
yt:t on viimeistään pantava käytäntöön.
Tämä kuulostaa vähän karmealta,
että ne lopputilit pitää jonkun ajan
kuluessa viimeistään antaa, mutta tällainen epäselvyys
se tuolla maailmassa ja yrityksissä valitettavasti on.
Käytännössä tämä tapahtuisi niin,
että yhteistoimintalain 8 luvun 3 §:ää muutettaisiin
siten, että ilmoitusaika kävisi suoraan pykälästä ilmi.
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessa ehdotetaankin, että työnantajan
kohtuullinen ilmoitusaika yhteistoimintalain mukaisista toimista
olisi enintään kuukausi ja selvitys tulisi antaa
kaikille henkilöstöryhmille samanaikaisesti.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ilolla on hyvä kannattaa erittäin
tärkeää yt-lainsäädännön
uudistusehdotusta, jonka edustaja Kärnä on tähän
saliin saanut keskusteltavaksi. Yhteistoiminta näyttää keskusteluttavan
vain hieman nuukasti meitä kansanedustajia.
Ensin on pakko sanoa, että nimenomaan yhteistoimintalain
henki sitä säädettäessä ei
ole toteutunut siinä ajatuksessa, mitä yhteistoimintalailla
pyritään toteuttamaan. Yhteistoimintalain tarkoitus
ja henki on nimenomaan sen yrityksen tulevaisuuden toimintojen turvaaminen
ja ikävimmillään juuri niin, että henkilöstömääriä sopeutetaan
vastaamaan yrityksen tulevaisuuden kantokykyä niin työntekijämäärän
osalta kuin sitten tuotannollisista syistä johtuvien vaikeuksien
osalta.
Tällä hetkellä Suomessa yhteistoimintalaki
on toimimaton. Voi sanoa, että se jätetään
heitteille. Nyt valitettavasti, niin kuin Kärnäkin
toteaa, yritysten rakennemuutosten ja kansainvälistymisen vuoksi
yrityksissä voidaan noudattaa samanaikaisesti erilaisia
ilmoitusaikoja. Mutta valitettavasti Suomeenkin on rantautunut myös
se, että yt-lakia kierretään tarkoitushakuisesti.
Valitettavimpana esimerkkinä on Nokian Renkaiden, oliko
viime vuoden puolella, toiminta, jossa yt-menettelyn piiriin otettiin
18 henkeä, kun yt-menettely koskee 20:tä henkeä,
ja näin nopeutetusti prosessi vietiin läpi. Työntekijät
siirrettiin liikkeenluovutuksen kautta toiseen yritykseen, joka sitten
irtisanoi näitä yt-menettelyllä ja liikkeenluovutuksella
siirrettyjä työntekijöitä. Eli
yt-lakia kierrettiin bulvaanin avulla. On aivan selvää, että iso
konserni pyrki tavallaan olemaan likaamatta käsiään
ja kiersi irtisanomiset omalta kohdaltaan niin, että ulkoisti
irtisanomisen. Tältä osin kaikki se, mitä yhteistoimintalakiin
voidaan tuottaa lisäarvoa, on hyväksi.
Yritysten ei pidä pelätä yhteistoimintamenettelyä.
Siinä on saatavissa henkilöstöstä vielä kaikki
loputkin irti. Eli yhteistoimintamenettely edistää yrityksen
selviämistä tulevaisuudessa, kun se käydään
aidosti, ilman että jo ennakolta on päätetty,
mitä tehdään. Yhteistoimintamenettelyn
avulla voidaan yrityksessä löytää erilaisia uusia,
tehokkaampia toimintamuotoja ja näin edistää yrityksen
tulevaisuudennäkymiä.
Ilolla totean vielä toiseen kertaan, arvoisa puhemies:
on hyvä, että edustaja Kärnä on
tämän lakialoitteen tehnyt.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kärnä on lakialoitteessaan
puuttunut tärkeään asiaan, ja edustaja
Myllykoski kävi hyvin läpi sitä problematiikkaa,
mitä muita ongelmia yt-lakiin liittyen on.
Yt-lakihan voisi olla ihan oikeasti sellainen laki, joka parantaa
neuvotteluilmapiiriä ja -tilannetta työpaikoilla,
mutta valitettavasti se on tänä päivänä hyvin
usein suoraan irtisanomislaki, eli on jo aiemmin tehty päätös
ja sitten muodollisesti käydään tämä yt-prosessi
läpi.
Aikaisemmin kun yt-lakia uudistettiin, niin silloinhan tekemällä tehtiin
iso ongelma tästä rajasta 20 työntekijän
kohdalla ja väitettiin, että sitä kautta
tuhansia ja tuhansia työpaikkoja vähenee Suomesta
tai että estetään tällä muutoksella uusien
työpaikkojen syntyminen. No, nyt kyllä työelämän
murros ja elinkeinoelämän rakennemurros ovat näyttäneet,
että ne todelliset ongelmat ovat kyllä aivan jotain
muuta ja päinvastoin tarvittaisiin tämmöisessä jatkuvan
muutoksen tilanteessa myöskin ajantasaista lainsäädäntöä, joka
turvaisi sen heikomman osapuolen aseman.
Jos katsoo sitä henkilöitten määrää,
esimerkiksi SAK:n tilastojen mukaan viime vuonna yt-neuvottelujen
alaisten henkilöitten lukumäärää kuukausittain,
niin korkein luku oli elokuussa, yli 21 000 henkeä,
ja tämän vuoden tammikuussakin 17 000
henkeä. Nämä ovat niitä henkilöitä, jotka
kuitenkin ovat siinä tilanteessa, että kokevat
asemansa hyvin uhanalaiseksi. Osa irtisanotaan, osalla loppuvat
työt, osa pelastuu ainakin siinä vaiheessa, mutta
kannattaa muistaa, niin kuin tässä lakialoitteessakin
teroitetaan, että näitä ketjutettuja
yt-menettelyitä on toinen toisensa perään
ja osa yrityksistä ulkoistaa sitten ne lopulliset ratkaisut.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tällä aloitteella pyritään
vaikuttamaan yt-lain toimivuuteen. Uskoisin näin, että kolmikantaisesti näistä asioista,
voi sanoa, varmaan jatkuvastikin keskustellaan: miten yt-laki toimii,
ja vastaako se niihin tavoitteisiin, mitä sillä on
ollut.
Haluaisin kuitenkin tässä yhteydessä nostaa yhden
asian esille, ja se on se henkilömäärä,
jota tämä yt-lainsäädäntö koskee.
Tämä 20:hän on puhtaasti kotimaista keksintöä.
Euroopan unionin tasolla puhutaan siitä, että 50
henkeä on pk-yrityksen määritelmä.
Minusta se 50 olisi kyllä paljon parempi luku tähän,
koska sitten me olemme jo sellaisessa yrityksessä, jossa
todennäköisesti on henkilöstöpäällikkö tai
ainakin joku henkilö, joka pystyy niitä asioita
päätoimisesti hoitamaan. Siellä on myöskin
jo luottamushenkilöitä, ainakin osa-aikaisia luottamushenkilöitä,
jolloin nämä asiat pystytään
ammattimaisesti hoitamaan. Mutta kyllä näissä pienissä yrityksissä, kun
puhutaan 20 hengen metallipajasta ja siellä usein se yrittäjä itse
on vielä myöskin työntekijä, mitä vaikeammaksi
nämä kaikki aikarajat ja säännökset
menevät, niin todennäköisesti sitä enemmän
siitä byrokratiaa ja hankaluuksia aiheutuu, ja se osittain
heikentää suomalaisen työn kilpailukykyä.
Jos me katsomme nyt, mitkä maat ovat viime aikoina
tässä eurokriisin aikanakin pärjänneet, niin
Itävalta on se maa, joka on kaikkein parhaiten pärjännyt,
ja heidän politiikkansa on ollut hyvin yksinkertainen:
se on ollut think small first — ajattele pieniä ensin,
ajattele pieniä yrityksiä ensin — koska
lähes kaikki yksityisen sektorin uudet työpaikat
syntyvät sinne. Ja silloin kun verolainsäädäntöä,
elinkeinopolitiikkaa ja työlainsäädäntöä kehitetään
pienten yritysten näkökulmasta, niin silloin meillä on
mahdollisuus nostaa työllisyysastetta ja sitä kautta
rahoittaa hyvinvointiyhteiskunnan palveluita.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, tätä yhteistoimintamenettelyä on
hyvin usein käytetty irtisanomislakina ja on ennakoitu
ja toteutettu hyvissä ajoin ja todettu sitten, että tämä yhteistoimintamenettely
on käyty läpi. Tämä Kärnän
aloite on todella hyvä ja kannatettava, ja toivon tälle
menestystä käsittelyssä.
Mutta on varmaan syytä nostaa esille sitten myös
se, että valtionyhtiöissä ei toteuteta
yhteistoimintalakia vaan siellä on yhteistoimintasopimus
ja se kumminkin toteuttaa tätä yhteistoimintalain
henkeä. Olen ollut semmoisessa menettelyssä mukana,
missä organisaatiouudistusta tehtiin varmaan vuoden verran
ja meillä oli tietynlainen jatkuva menettely ja se todettiin
kyllä hyväksi ja toimivaksi, mutta siinä täytyi
sopia työnantajan kanssa, mitkä ovat pelisäännöt
ja mitä kaikkea tämä menettely sitten
sisältää. Elikkä irtisanomiset
ja kaikki käytiin ihan tapauskohtaisesti läpi
ja myös sitten toimihenkilöt käytiin läpi
ihan titteli kohdaltaan.
Toivon menestystä tälle, että saadaan
yhteiskuntaan paremmat menettelyohjeet.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Satonen varmasti oikein siteerasi ja
on tulkinnut omalla tavallaan, mitä Euroopassa tapahtuu.
Nyt kuitenkin haluan muistuttaa siitä, että meillä yhteistoimintamenettelyyn
monesti liittyy myös laki liikkeen luovutuksesta ja sen implementointi
Euroopan direktiivistä on jätetty tekemättä Suomessa,
se on siirretty työmarkkinaosapuolille ja sitä kautta
siellä on erityisen suuri heikkous. Eli näissä liikkeenluovutustilanteissa tapahtuu
sitä, että kun meillä on niin sanotut
valitut luottamusmiehet — joita nyt esimerkiksi edustaja
Satosen mainitsemassa 50 hengen yrityksessä voi olla niin,
että siellä on pääluottamusmies
sekä osaston luottamusmies — ja EU-direktiivi
suojaa luottamushenkilöitä, luottamusmiehiä,
jolloin heidän yrityksestä siirtymistään erityisesti
tarkastellaan, niin nyt kun se on jätetty implementoimatta
Suomessa, niin meillä työmarkkinajärjestöt
ovat keskenään sitten sopineet, että kysymys
onkin vain pääluottamusmiehistä. Se on
heikkous, mikä tulisi tässäkin lainvalmistelun
yhteydessä ottaa esille, ja toivotaan, että kun
ehkä tänään taikka huomenna
valmistuva kirjallinen kysymys asianomaiselle ministerille siitä lähtee
liikkeelle, niin tämä rikkomus, minkä Suomen
valtio on sinällään EU-direktiivin implementoimatta
jättämisen ja yhteensovittamisen osalta tehnyt,
tulee korjatuksi.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Haluaako lakialoitteen tekijä Kärnä käyttää viimeisen
puheenvuoron vai nyt tässä?
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Voin käyttää tässä.
Jätetään Mustajärvelle — hän
on ansioituneempi kansanedustaja, pidempiaikainen kansanedustaja,
kuin minä — viimeinen puheenvuoro.
Kiitos, edustajakollegat, kannustavista puheenvuoroista. Myllykoski
omassa ensimmäisessä puheenvuorossaan nosti tämän
niin sanotun lopputilien kierrätyksen esille. Sitä valitettavasti on
tehty Suomessa myöskin sellaisissa yrityksissä,
joissa valtio-omistus kaiken kaikkiaan pyörii tuolla 30
prosentissa.
Tämän lakialoitteen yhtenä motiivitekijänä oli tämä työehtosopimusshoppailu,
ja kuvasin tuossa omassa puheessani sitä, että siellä yrityksissä noudatetaan
monta eri työehtosopimusta. Se johtuu osittain ehkä työehtosopimusshoppailusta mutta
myöskin siitä, että nämä yritykset
ovat menneet yhteen, fuusioituneet tai on tehty jollain muulla tavalla
näitä.
Tästä yhteistoimintalain hengestä muutaman sanan
haluan vielä sanoa. Kyllä minä ihan oikeasti
haluan Suomenmaassa nähdä sen yrityksen, joka
suurieleisesti käynnistää yhteistoimintaneuvottelut
sen takia, että väkeä lisätään
ja liikevaihto kasvaa — ei ole vielä silmiini
sattunut. Itse olen joutunut olemaan pääluottamusmies
aikanaan niissä pöydissä, joissa noin
900 ihmistä on eri tavoilla yrityksestä lähtenyt.
Edustaja Satonen käytti ansiokkaan puheenvuoron. En
lähde sitä ruotimaan sen kummoisemmin, mutta kun
tämä 20 henkilöä on Suomessa
tämä raja tällä hetkellä ja
Euroopassa se on sitten 50:n luokkaa, niin siihen saattaa olla,
ja todennäköisesti on, eräänä vaikuttavana
tekijänä se, että Euroopassa myöskin
yrityskoko on suurempi kuin Suomessa. Muistelen näin, että kun tätä lakia
jossain vaiheessa valmisteltiin — en silloin ollut niin
sanotusti näissä hommissa, vaan muilla mailla
vierahilla — niin tämä oli yksi tekijä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kärnä näköjään
osaa imartelun jalon taidon. Muistan hyvin, kun edustaja Satosen kanssa
hyvin hartaasti keskusteltiin jo silloin yt-lain suuremman uudistuksen
aikana tästä työntekijärajasta,
ja silloin todella oli niin, että siinä maalailtiin
aikamoisia uhkakuvia. Minä en ymmärtänyt
silloin enkä ymmärrä vieläkään,
mikä siinä on se valtava byrokratia, joka sitten
kaataa näitä pienempiä yrityksiä.
Sinällään, jos joku on eurooppalainen
käytäntö, joku 50 hengen työntekijäraja,
se ei minulle ole mikään peruste — se, että sanotaan,
että se on eurooppalainen käytäntö — jos
en ymmärrä, mitä hyvää sillä rajalla
saatiin.
Mutta sitten jos katsotaan, mitkä maat ovat pärjänneet
eurokriisissä paremmin ja mitkä huonommin, niin
siihen varmaan liittyy monta selittävää tekijää.
Kyllähän esimerkiksi Ruotsi on pärjännyt
kohtuuhyvin, ja jos katsotaan, niin siellä työelämään
liittyvä lainsäädäntö on
monin kerroin ja monin paikoin paljon tiukempaa kuin mitä se
on Suomessa, ja se ei ole kuitenkaan ollut taloudelliselle kasvulle
ja hyvinvoinnille mikään este.
Mutta sen kyllä allekirjoitan sitten, että kyllä pienyrittäjät
sivuutetaan aivan liian monesti. He eivät ole mukana kolmikantaisissa
neuvotteluissa, eikä siellä ole pienyrittäjien
ohella myöskään työttömiä eikä eläkeläisiä.
Kun tulee semmoiselta paikkakunnalta, jolta on kaatunut aika monta suurta
yritystä, niin jos saisi itse puhtaalta pöydältä valita,
valitsenko yhden tuhannen hengen yrityksen vai sata kymmenen hengen
yritystä, niin ilman muuta valitsisin sen jälkimmäisen vaihtoehdon,
koska monipuolinen yritysrakenne antaa mahdollisuuden sopeuttaa
taloutta ja sen paikkakunnan mahdollisuuksia paljon paremmin kuin
se, että kaikki on yhden kortin varassa.
Keskustelu päättyi.