1) Hallituksen esitys laiksi maankäyttö- ja rakennuslain
muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kysymyksessä on hallituksen
esitys 167 eli esitys eduskunnalle maankäyttö-
ja rakennuslain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
maankäyttö- ja rakennuslakia, ja tavoitteena on
luoda kunnille paremmat edellytykset ylläpitää kohtuuhintaista
asuntotuotantoa ja muun rakentamisen turvaamiseksi riittävää tonttitarjontaa
ilman, että kaavojen toteuttamisesta aiheutuvat kustannukset
olisivat esteenä.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on ainoalaatuinen. Nimittäin kunta voi tehdä tässä hallituksen
esityksen mukaan kaavoitukseen ja kaavojen toteuttamiseen liittyvän
maankäyttösopimuksen, jos kaavoitus on johtanut
merkittävään hyötyyn. Kunnalla
on mahdollisuus tämän vapaaehtoisen sopimuksen
kautta saada kuluista korvausta maanomistajalta, joka siis on saanut merkittävää hyötyä
kaavoituksen
tuloksena. Tällainen tilannehan on ollut tähänkin
saakka, mutta asia muuttuu siltä osin, että säädetään
kehittämiskorvaus. Eli jos maanomistajan kanssa ei ole syntynyt
sopimusta hänen osallistumisestaan yhdyskuntarakentamisesta
aiheutuviin kustannuksiin, niin tällainen korvaus voidaan
määrätä. Kuitenkin tässä laissa,
sen 91 c §:ssä, on maininta siitä, että kehittämiskorvausta
ei saa määrätä maanomistajalle,
jonka omistamille alueille osoitetaan asemakaavassa rakennusoikeutta
vain asuntorakentamiseen eikä rakennusoikeuden tai rakennusoikeuden
lisäyksen määrä ylitä 500:aa kerrosneliömetriä.
Arvoisa puhemies! Aikaisemmin tässä hallituksen
esityksessä oli 400 kerrosneliömetriä. Ympäristövaliokunta
yksimielisesti totesi tämän 500 kerrosneliömetrin
tarpeen. Mutta kunta voi päättää myös
nimenomaan sovellettavan korkeampaakin rajaa kuin tämä 500
kerrosneliömetriä, siis päätösvalta
on kunnalla.
Edelleen, arvoisa puhemies, kehittämiskorvauksen enimmäismäärä on
myös säädelty tässä laissa.
Se lähtee siitä, että tätä kehittämiskorvausta
voidaan tästä merkittävästä hyödystä periä enintään
60 prosenttia. Kuitenkin kunnanvaltuusto voi päättää alhaisemmastakin
prosenttiluvusta, ja jälleen tässä siis
päätäntävalta on kunnalla.
Kaiken kaikkiaan tämä on siis positiivinen hallituksen
esitys. Tähän ympäristövaliokunnan mietintöön
on jätetty myös vastalause, joka esiteltiin asian
ensimmäisessä käsittelyssä.
Myöskin vastalauseessa todetaan, että pääpiirteiltään tämä hallituksen
esitys on siis hyvä.
Arvoisa puhemies! Tällä tavalla pyritään
merkittävää hyötyä,
jota kaavoitus aikaansaa, ohjaamaan myös yhteiskunnan kulujen
katteeksi.
Haluaisin vielä todeta tuosta maankäyttösopimuksesta,
jota käsittelee tämän hallituksen esityksen
91 b § ja joka on hyvin tärkeä asia,
että tämän pykälän
1 momentissa todetaan selkeästi, että maankäyttösopimuksessa
ei voida sitoa kaavojen sisältöä. Se
on hyvin tärkeä asia, koska valtuusto viime kädessä päättää kaavoituksesta
ja näin kuntien valtuustoille jää tämä valta.
Osapuolia sitovia maankäyttösopimuksia voidaan myöskin
tehdä vasta sen jälkeen, kun kaavaluonnos tai
-ehdotus on ollut julkisesti nähtävillä. Tämä on
tietysti tärkeä asia, jotta perustuslain tarkoittama
mahdollisuus vaikuttaa omaan elinympäristöönsä ja
sen kehittämiseen tulisi toteutetuksi eli kuntalaiset saavat
tietoa siitä, minkä tyyppinen kaavoitusesitys
on liikkeellä, jolloin vasta tämän julkipanon
jälkeen voidaan maankäyttösopimus yleensä kunnan
ja esimerkiksi jonkun maanomistajan välillä solmia.
Kuitenkin toistan sen, että myöskään
tässä tapauksessa tietenkään
ei siis sitovasti voida sopia kaavojen sisällöstä,
vaan ne päättää lopulta kunnanvaltuusto.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan lyhyesti totean, koska en ollut
ensimmäisen käsittelyn keskustelussa mukana, että on
erittäin hyvä, että tämä on
nyt lopullisessa päätöksenteossa täällä eduskunnassa.
On erittäin tärkeää sekä järkevän
yhdyskuntarakenteen että myöskin asumiskustannusten
hallinnan kannalta se, että kunnille tulee mahdollisuus
ulosmitata eräällä tavalla sitä hyötyä,
joka maanomistajalle syntyy kaavoittamisesta ja asuinalueiden toteuttamisesta.
Tämä perustuu vapaaehtoisuuteen, mutta tällainen
mahdollisuus kuitenkin merkittävän hyödyn
osittaiseksi siirtämiseksi kunnalle ja sitä kautta
veronmaksajille on erittäin tärkeää.
Tässä säilyy tietenkin kunnalla hyvin
laaja vaikuttamismahdollisuus ja harkinta siitä, millä tavalla
tätä tullaan käyttämään,
mutta toivottavasti tämä johtaa myöskin
käytännössä niihin tavoitteisiin,
joita tämän esityksen perusteluissa on todettu.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tiusanen esittelypuheenvuorossaan
totesi tämän hyväksi ja erinomaiseksi
sisällöltään sekä myöskin
määräytymistavaltaan niin, että tämä tukee
tonttipolitiikkaa.
Rouva puhemies! Kyllä tässä voi olla
hyviäkin periaatteita, mutta kovasti epäilen,
että kunnissa syntyy sellainen tapa menetellä,
missä tämä kääntyy
kokonaan tätä — miten sanoisinkaan — kaavoituksen
lisäämistä vastaan eikä synny
sellaista näköalaa, että tämä edistäisi
asuntotuotantoa. Katsonkin, että tämä jos
mikä syö yksityisen maanomistuksen arvonnousun
ja halukkuuden sijoittaa ja investoida asuinrakentamisalueeseen tai
yleensä kaavoitettavaan alueeseen. Jos se toimii toisin
päin, että siitä jotain hyötyä on,
niin hyvä on, mutta kovasti epäilen, että tämmöistä ei synny,
vaan syntyy vain yksinomaan se kassavirta sinne kunnan kassaan,
ja jos se jää sinne makaamaan tyhjän
päälle, niin sitten tästä ei
ole mitään hyötyä.
Riitta Korhonen /kok:
Arvoisa puhemies! On tietenkin ihan hyvä, että aikanaan
pitkän prosessin lopputuloksena tehty maankäyttö-
ja rekennuslain muutos saa nyt ne lopulliset niitit, mitä tavallaan
siinä lakimuutoksessa avattiin, kun tehtiin tällaisia
kehittämisaluevarauksia ja annettiin mahdollisuus tällaiseen
kaavoitukseen, tällaisiin yhteishankkeisiin, joita on toki
maassa aikaisemminkin toteutettu, mutta jotka ovat olleet toteutustavoiltaan
hyvin erilaisia maan eri puolilla. Joissakin kunnissa on rahastettu,
joissakin toisissa kunnissa ei, jolloinka on syntynyt sitten tietysti
maan tai kiinteistön omistajan suhteen hyvin selvää eriarvoisuutta
lain edessä.
Minusta oli asiallista, että pääsimme
yhteisymmärrykseen siitä, että nostimme
tuon rajan 500 kerrosneliömetriin perusteluna erityisesti
se, että kun kyse on omakoti- tai paritaloista ja maankäyttö-
ja rakennuslain muutoksessa niittasimme tilanteen siihen, että nyt
kaikki, mitä tontille rakennetaan, kuuluu kerrosalaan,
kun sen sijaan aikaisemmin siihen eivät kuuluneet kellarit, eivät
ullakot, eivät jätekatokset, autokatokset, varastorakennukset
eikä mikään muukaan, joka saattaa muodostaa
jopa 25 prosenttia tuosta pinta- tai kerrosalasta — kun
jokainen miettii, että tuommoinen autotallikin vie 25 neliötä huoneistoalaa,
että siihen auto mahtuu. Tätä silmälläpitäen
olisi ollut se tilanne, että tuon 400 neliön sisään
ei kovin kummoista omakoti- tai paritalohuoneistoa olisi pystytty
rakentamaan.
Kun ympäristövaliokunnan puheenjohtaja tuossa
korosti, että kunnilla on harkinnanvaraa, niin minä toivon,
että se viesti menee ihan oikeasti monta kautta kuntiin
perille, koska on käynyt selkeästi ilmi, että maankäyttö-
ja rakennuslain tulkinnassa on ollut äärettömän
suurta pedanttiutta ja tarkkuutta ja suinkaan sitä luovaa
ja hyvän tuomarin harkinnanvaraa ei ole haluttu kunnissa
käyttää, mikä on johtanut siihen,
että kaavoitusajat ovat entisestään viruneet,
kun valitusoikeuksista on pidetty kiinni ja sinne prosessin alkupäähän
on lisätty kaiken näköistä näytilläoloa
ja harkintaa, mikä sinällään
on hyvä ajatellen yksilön oikeutta vaikuttaa asuinpaikkaansa
ja asuinympäristöönsä.
Tuota kehittämiskorvauksen määrää en
pidä ongelmattomana. Ajatellaanpa nyt kaupungin keskustaa
missä tahansa, jossa on kaksi rinnakkaista tonttia, jotka
ovat maanneet käyttämättöminä.
Toisella on käyttöoikeutta 2 000 neliömetriä,
ja siinä on ollut jonkinnäköistä liiketoimintaa.
Naapuritontilla on 12 000 neliömetriä, ja se on
ollut osittain varasto- tai teollisuuskäytössä. Nyt
molempiin haluttaisiin rakentaa asuntotontteja. Milloinka nuo rakennuttajat
ja kehittäjät ovatkaan yhdenvertaisia, kun toinen
joutuukin maksamaan ehkä 10 000 kerrosneliöstä enemmän,
jos toiselle lasketaankin kunnan harkinnalla se 12 000 eteen hyväksi
riippuen tietysti viime kädessä ehkä sitten
kehittäjän poliittisesta väristä?
Tällaisiakin tilanteita saattaa aivan oikeasti tosielämässä nousta
eteen. Eli en pidä tuota pykälää ongelmattomana,
mutta katson, että emme päässeet siitä keskusteluyhteyteen.
Myöskin tuo korvausraja 60 prosenttia tuntuu tosi kovalta,
käytännössä 30—40 prosenttia
olisi ollut oikeudenmukaisempi, mutta tätä perusteltiin
sillä, että kun tällaisia määriä ovat
jossakin jotkut suostuneet maksamaan, niin sitäpä ei
nyt voida laillisesti enää estää.
Voidaan ajatella myöskin sitä arkkitehdin silmillä katsoen,
että mitä korkeampi kehittämiskorvaus,
sen huonompaa rakennettua ympäristöä,
koska toteuttajalla ei sitten enää ole varaa panostaa
hyvään ja laadukkaaseen rakentamiseen.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Käytän jonkin verran tilaisuutta
arvioidakseni Suomen maapoliittista lainsäädäntöä yleensä, koska
tähän asiaan liittyy paljon yhteiskunnallisia
ongelmia. Tulin joitakin vuosia sitten sanoneeksi julkisuudessa,
että Suomen maapoliittinen lainsäädäntö on
Latinalaisen Amerikan tasolla. Sain vihaisen viestin eräältä Suomessa
asuvalta meksikolaissyntyiseltä naiselta, joka sanoi, että Meksikossa
nämä asiat ovat kyllä paljon paremmalla
tolalla kuin Suomessa.
Jotain perin kummallista on siinä, että hyvin hyvin
harvaan asutussa Suomessa tonttimaa on niin kallista ja kaupunkien
kehitystä jarruttaa pula maasta. Ongelma tässä on
siinä, että Suomi suhtautuu maapohjan siihen arvonnousuun,
joka syntyy kaupunkien kasvusta, aivan toisella tavalla kuin yksikään
muu länsimaa. Muissa teollisuusmaissa tuo arvonnousun valuminen
maanomistajan taskuun joko on estetty kokonaan tai sitä on
suuressa määrin hillitty. Tähän
arvonnousun hillitsemiseen on käytetty kolmea eri tapaa: joko
verotetaan vuotuista maankorkoa korkeilla kiinteistöveroilla,
näin tehdään esimerkiksi Yhdysvalloissa
ja osittain Britanniassa; tai kaavoitushyöty leikataan
kokonaan yhteiskunnalle, kuten tehdään Sveitsissä,
itse asiassa 90-prosenttisesti; tai lunastetaan maa yhteiskunnan
haltuun ennen kuin se kaavoitetaan, menetelmä, jota noudatetaan
Saksassa.
Suomessa jostakin syystä tuon arvonnousun katsotaan
kuuluvan maanomistajalle silloinkin, kun tämä ei
ole mitenkään myötävaikuttanut
niihin tekijöihin, jotka maan arvoa nostavat. Saksassa
esimerkiksi pidetään aivan luonnollisena, että kaupungit
voivat kasvaa vain yhteiskunnan omistamalle maalle, ja yleinen käytäntö on,
hieman osavaltiosta riippuen, että kaupunki kasvaessaan
lunastaa tuon maan. Peltomaasta maksetaan silloin käypä peltomaan
hinta. Kun näin on tehty aina, ei kaupunkien liepeillä sijaitsevalle peltomaalle
myöskään ole muodostunut mitään spekulatiivista
arvoa, koska tiedetään, että se tullaan
aikanaan peltomaan hinnalla lunastamaan. Onko tämä jollakin
tavoin väärin, että yhteiskunta lunastaa
peltomaata ja käyttää sitä aivan
toiseen tarkoitukseen? Näinhän meilläkin
tehdään, jos lunastetaan maata esimerkiksi tiepohjan
alle tai armeijan käyttöön tai rautatien
käyttöön. Ei silloin makseta mitään
spekulatiivista tiepohjan arvoa, vaan silloin siitä saa
sen korvauksen, joka vastaa sitä menetettyä käyttötarkoitusta,
siis sitä vanhaa käyttötarkoitusta eikä uutta
käyttötarkoitusta.
Kysymys ei ole taloudellisesti aivan vähäpätöisestä asiasta.
Kun Pääkaupunkiseudulle rakennetaan asuntoja noin
500 000 kerrosneliön verran vuodessa ja kun siinä maksetaan
maapohjan arvonnoususta noin 200 euroa asuinneliöltä keskimäärin,
niin tarkoittaa tämä sitä, että noin
100 miljoonaa euroa asuntomäärärahoja
valuu johonkin aivan muualle vuosittain. Onko tämä markkinataloutta?
Lottovoitoilla, joita kaavoituksessa jaetaan maanomistajille, ei
ole mitään tekemistä markkinatalouden
kanssa. Päinvastoin, tämmöisillä win
fall -voitoilla, sattumavoitoilla, on yleensä ollut markkinataloudessa
sen toimintaa heikentävä vaikutus. Markkinatalouden
tehtävänä on palkita niistä ponnistuksista,
joita ihmiset tekevät, siitä työstä ja
kaikesta muusta, eikä jakaa aivan ansiottomia lottovoittoja
sinne tänne.
Tässä on toinenkin ongelma: Kun infrastruktuurin
rakentamisesta koituva hyöty valuu ansiottomiin taskuihin,
niin sitä ei tule ansiokkaisiin taskuihin. On esimerkiksi
arvioitu, että jos Espooseen rakennettaisiin metro, koko
se metro voitaisiin rahoittaa sen maan arvonnousulla, joka tapahtuu
asemien ympärillä, mutta kun ei ole mitään
keinoa rahastaa tätä näin koituvaa hyötyä, niin
metro jää rakentamatta. Tästä on
aivan konkreettinen esimerkki: kun Helsinki rakensi metron Ruoholahteen,
niin Helsinki omisti pääosan siitä maasta,
joka oli aseman ympärillä, ja tuo metroasema tuotti
tavattomasti voittoa Helsingille, koska se maan hinta nousi paljon
enemmän kuin oli se 250 miljoonaa markkaa, mikä tarvittiin
sen metropätkän rakentamiseen.
Meillä on Helsingissä toinenkin esimerkki: niin
sanottu keskustatunneli ilmeisesti lisäisi sen piirissä olevien
kortteleitten arvoa enemmän kuin tuo tunneli tulee maksamaan,
mutta kun ei ole tapaa rahastaa, tunneli jää rakentamatta.
Espanjassa esimerkiksi on käytäntö, että tällaisissa tapauksissa
ylimääräisellä kiinteistöverolla
voidaan rahastaa vuotuisena korkona sitä hyötyä, jonka
esimerkiksi uuden ratayhteyden rakentaminen maanomistajalle tuottaa,
ja näin tällä tavalla rahoittaa ne investoinnit.
Tällä tavalla saadaan aikaan se, että kannattavat
investoinnit ovat todellakin kannattavia ja maksavat itse itsensä.
Jos meilläkin hyöty maapohjan arvonnoususta
leikattaisiin yhteiskunnalle, niin kuin tehdään Yhdysvalloissa,
verotettaisiin, ei meidän tarvitsisi verottaa sitten muita
asioita näin paljon. Me tiedämme, että kiinteistöveron
vaikutus Yhdysvaltain julkisen talouden rahoittamiseen on huomattava.
Mutta tämä ei ole asian varsinainen ongelma, vaan
varsinainen ongelma on se, että kun meillä maapoliittinen
lainsäädäntö on siis Latinalaisen Amerikan
maita heikompaa, johtaa se siihen, että kaupunkien rakentaminen
ei tapahdu järkevästi. Kaupunki on hyvin monimutkainen
kone, jossa hyvin paljon pitäisi kiinnittää huomiota
sen toimivuuteen, päivittäisten matkojen lyhyyteen, palvelujen
saatavuuteen, liikenteen haittoihin ja kaikkinaisiin kaupungin käyttökustannuksiin.
Niissä maissa,
joissa maapolitiikka on kunnossa, voidaan kunnioittaa kaupunkisuunnittelijoitten ammattitaitoa
ja rakentaa kaupungeista niin hyviä kuin osataan. Meillä kaavoitusta
ei ohjaa toimivuus, vaan maanomistusolot. Siksi esimerkiksi Tampereen
Hervanta rakennettiin 11 kilometrin päähän,
kun 6 kilometrin päässä olisi ollut hyvää maata,
mutta väärässä omistuksessa.
Tämän seurauksena hervantalaiset kulkevat päivittäin 40 000
kilometriä, kerran maapallon ympäri, ylimääräisinä matkoina.
Yleensäkin meillä kaupunkien rakenne hajautuu
erilaisiksi etiöiksi, ei voida tehdä kompakteja,
järkeviä kaupunkeja. Tämä on
seikka, josta me maksamme pitkään. Se on itse
asiassa huomattavasti suurempi munaus ja moka kuin tämä maan
arvonnousu.
Aikanaan parjatut aluerakentamisen sopimukset toimivat itse
asiassa taloudellisesti järkevästi, koska niissä se,
joka rakensi maan ja sai sen arvonnousun, rakensi sinne sitten myös
kaiken infrastruktuurin ja osan julkisista palveluista. Sääli, että tuon
järjestelmän maine pilattiin kertakaikkisen surkealla
laadulla. Sillä itse asiassa ei ollut tämän
rahoitusjärjestelmän kanssa mitään
tekemistä.
Ainoana kaupunkina Suomessa Helsinki aikanaan, ei enää,
mutta aikanaan, on noudattanut saksalaista käytäntöä,
ostanut raakamaata raakamaan hinnalla. Nyt maanvuokratuloilla on
huomattava merkitys kaupungin taloudelle. Olennaisinta on kuitenkin,
mitä se on merkinnyt kaupunkirakenteelle. Verratkaapa Espoon
ja Helsingin kaupunkirakennetta, sitä, kuinka pitkät
matkat Espoossa on keskimäärin kauppaan, kuinka
pitkät matkat Helsingissä on kauppaan, miten julkinen
liikenne saadaan toimimaan, kuinka pitkät ovat koulumatkat
jne.
Miten lainlaatijat sitten Suomessa ovat olleet niin pöhköjä,
että sallivat maapohjan ansiottoman arvonnousun valuvan
ansiottomiin käsiin ja estävät hyvien
kaupunkien suunnittelun? Alun perin he eivät olleet näin
pöhköjä. Eduskunta on aikanaan säätänyt
ensin pakkolunastusoikeudesta ja sitten lunastusoikeudesta, ja silloin
kun niistä säädettiin, lähtökohtana
oli, että lunastushinta vastaa maan sen hetkistä käyttötarkoitusta
eikä siinä oteta huomioon sen tulevaa käyttötarkoitusta.
Sen jälkeen tuomioistuimet pikkuhiljaa ovat muuttaneet
tätä käytäntöä sillä tavalla,
että lunastushinta tällä hetkellä käytännössä vastaa
sitä tulevaa käyttötarkoitusta ja koko
tämä lunastuskäytännön
merkitys on vesittynyt. Valtionyhtiö Arsenal on vielä vahvistanut
tätä neuvotellessaan kuntien kanssa vaatien aina
tämän tulevan käyttötarkoituksen
mukaista hintaa, mikä sitten tulee ohjaamaan vielä tuomioistuinkäytäntöä.
Kun katsoo tätä lainsäädäntöä,
niin hyvin epäjohdonmukaisesti meillä yleensäkin
lainsäädäntö suhtautuu maanomistajien
oikeuksiin. Kun maata lunastetaan tien, rautatien tai puolustusvoimien
käyttöön, mitään spekulaatiota
maan tulevasta arvosta ei oteta hintaa määrättäessä huomioon.
Katumaaksi tontista voidaan ottaa viidesosa korvauksetta, ja aikaisemmin
voitiin ottaa kuinka monta kertaa peräkkäin tahansa,
vaikka päivän välein, nykyisin tosin
vain kerran. Vielä tänään, kunnes
tämä laki on vahvistettu, on voimassa se käytäntö,
että jos katua ei rakennetakaan ja tuo ilmaiseksi otettu
tontti palautetaan, maanomistaja joutuu maksamaan siitä maasta, jonka
hän ensin on ilmaiseksi antanut, kun tilanne palautetaan
entiseksi. Vielä tätäkin huonompi tuuri
kohdistuu siihen, jonka maaperästä löytyy muinaismuistoja.
Maapohjan käyttörajoituksista ei makseta pennin
hyrrää korvausta, vaan maanomistaja joutuu päinvastoin
omalla kustannuksellaan maksamaan vielä arkeologiset kaivauksetkin.
Näitä eri lakeja verrattaessa ei löydä minkäänlaista
johdonmukaisuutta. Aivan osattomia siihen, että maapoliittinen
lainsäädäntömme ei toimi, eivät
ole kunnatkaan. Ne eivät käytä edes niitä mahdollisuuksia,
mitä on olemassa, ja tämä tietysti on
vaikeuttanut monia asioita.
Mitä harvemmassa asutaan, sitä vähemmän merkitystä maapohjan
ansiottomalla arvonnousulla on. Tämä selittää sen,
miksi Suomessa asiat ovat niin alkeellisella tasolla. Meillä maapoliittinen
lainsäädäntö on tehty maaseutua
varten. Siellä se toimii varsin hyvin, se toimii 99 prosentissa Suomen
pinta-alasta, mutta se ei toimi kaupungeissa, ja sen takia me tarvitsisimme
kaupunkeja varten kunnon nykyaikaisen eurooppalaisen, länsimaisen
maapoliittisen lainsäädännön,
joka tekisi mahdolliseksi rakentaa Suomeen hyviä kaupunkeja.
Tämä tänään hyväksyttävä laki
on askel oikeaan suuntaan, mutta kyllä kovin pieni askel.
Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Soininvaara puheensa lopussa sanoikin sen, mikä oli
hyvä, eli hän eritteli Pääkaupunkiseudun
ja muun maan. Hänen puheensa oli kyllä kovin pääkaupunkikeskeinen
ja erityisesti Helsinki-keskeinen. Ne ongelmat, joita täällä Pääkaupunkiseudulla
on rakentamisessa ja maanomistuksessa ja maan hankinnassa, johtuvat
kyllä monista asioista, sellaisista asioista, joihin ed.
Soininvaara ei lainkaan viitannut, kuten esimerkiksi grynderiperinteestä, mikä täällä
on
kovinkin merkittävä. Täällä olisi hyviä arsenaaleja:
kiinteistövero ja pakkolunastus. Niitä on käytetty
muun muassa Oulun alueella erittäin tehokkaasti ja saatu
viehättävä, moderni kaupunki sinne.
Kun ed. Soininvaara puhui ulkomaisista esimerkeistä,
niin kyllä täytyy sanoa, että sen verran
tiedetään, mitä Keski-Euroopassakin on menneisyydessä tapahtunut:
rikkaat ovat nyhtäneet siellä iät ja
ajat maalaisia ja talonpoikia. Minusta näin yksioikoisesti
ei voida verrata Suomen tilannetta moniin muihin maihin. Tilanne
on niin erilainen eri maissa, ja jo historialliset perinteet ovat
vaikuttaneet. Siellä on paljon vanhoja (Puhemies koputtaa)
kaupunkeja, siellä ei tarvitakaan sillä tavalla
maata kuin täällä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On aivan totta, kuten ed. Isohookana-Asunmaa
sanoi, että ed. Soininvaaran puhe käsitteli nimenomaan
enemmän ongelmia, joita on Pääkaupunkiseudulla.
Maaseudulla tilanne on toinen, ja siellä saattaa olla juuri
ongelmia kehittämiskorvauksen maksussa, siellä saattaa
tulla vaikeita tulkintatilanteita. Kun muistetaan se, että kunnat
ovat rahapulassa, niin kunnilla on vain halu rahastaa, mistä vain
suinkin saa. Tämä saattaa olla yksityiselle pienkiinteistön
omistajalle osaltaan ongelmallinen tilanne.
Aivan kuten sitten perustuslakivaliokunta toteaa, lakiehdotuksessa
jää avoimeksi myös se, otetaanko ja miten
otetaan myöhemmässä kaavamuutostilanteessa
huomioon kerran maksettu sopimusperusteinen kehittämiskorvaus
esimerkiksi muutoksen merkitessä aiemmin korvatun lisärakentamisoikeuden
supistamista. Todetaan, että asiaa on aiheellista täsmentää jatkossa.
Olisin toivonut, että lainsäädäntö olisi
ollut tältä osin valmis, että maanomistajan
turva olisi ollut selkeä kaikissa tilanteissa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Soininvaara varsin hyvin käsitteli
näitä historiallisia asioita, mutta tuota esitystä voidaan
vielä täydentää sellaisella
historiallisella havainnolla, milloin ja millä poliittisella
lohkolla ratkesi se, että tonttimaan ansiottoman arvonnousun leikkaus
ei toteutunut. Tämä taistelu Suomessa käytiin
1960-luvulla, ja se oli jopa eräitten 60-luvun vaalien
keskeinen teema Helsingin alueella. Siinä olivat vastakkain
liberaalinen kansanpuolue ja kansallinen kokoomus. Liberaalinen
kansanpuolue jopa julkaisi erityisen lehden tästä asiasta
60-luvulla ja ajoi voimakkaasti tätä leikkausta.
Kansallinen kokoomus sitä voimakkaasti vastusti, ja kansallinen
Kokoomus voitti, ja nyt ollaan siinä tilanteessa, jonka
ed. Soininvaara tässä kuvasi. Todettakoon, että esimerkiksi
Oulun kaupungissa mitään tällaista ongelmaa
ei ole. Kaupunki omistaa sen maan ja sillä siisti.
Riitta Korhonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun nyt ed. Soininvaara tuntui hyppäävän
minun ammatilliseen leiriini, niin enpä malta olla tulematta
täältä puhujakorokkeelta vastaamaan. Minusta
ed. Pulliainen totesi sen, mitä itsekin aioin käyttää perusteena,
että kyllähän tämä hyvin pitkästi
on kunnallisen politiikan ja päätöksenteon
toimintaa. Oulussa olen asunut pitkään aikanani,
ja siellä ei ole ollut mitään ongelmaa.
Olen toiminut myöskin kaavoittajana, jopa kaupungin palveluksessa.
Samoin Kuopiossa ei ole mitään ongelmaa, koska
kaupunki kaavoittaa niille alueille, mitä se omistaa.
Se, mikä näissä yhteistoimintasopimuksissa tuli
minusta ongelmalliseksi, on ollut se, että kaupunki ei
ole kokenut seurakuntaa yhteisönä vertaisenaan,
niin että olisi yhteissopimuksella voitu kaavoittaa seurakunnan
omistamille maille. Eli siitä on käyty eri kunnissa
kaiken näköistä kitkakeskustelua keskenään.
Halusin vielä palata tuohon kehittämiskorvaukseen
siinä mielessä, että jos kunta haluaisi
harrastaa todella ilkeää rahastuspolitiikkaa,
niin tässähän tapahtuisi näin,
että mummojen isoille puutarhatonteille kaavoitettaisiin
rakennusoikeutta ja sen jälkeen rahastettaisiin, kaavoitettaisiin
hieman yli se 500 neliötä niiden 2000, 3000 tai
5000 neliön tonteille tiivistämisen mielessä. Voisi
sanoa, että tämä antaa mahdollisuudet myöskin
huonoon käytäntöön kuntien sektorilla. Täytyy
nyt vain toivoa, että poliittiset päätöksentekijät
ovat viisaita ja estävät kunnan virkamiehiltä tämän,
koska on muistettava se, että kunnilla on kaavoitusmonopoli.
Kunnat päättävät, kuinka hyvää tai
huonoa kaavoitusta harjoitetaan.
Kuopion kaupungilla ei ole koskaan ollut eikä Oulun
kaupungilla minkäänlaisia ongelmia vanhan rakennuslain
aikana. Siellä oli osattu ottaa sekä kaavoitustoimen
että päättäjien taholla asiat hanskaan.
Minä sanoin aikanaan, kun me teimme uutta maankäyttö-
ja rakennuslakia, että se on Lex Vantaa, Lex Espoo, Lex
Helsinki, joissa eivät nämä asiat olleet
päättäjien hanskassa.
Kun täällä todettiin hyvästä kaavoituksesta, kun
kunnilla on monopoli, niin kyllä minä katson myöskin
oman ammattikuntani suuntaan. Kyllä meillä joskus
kaavakilpailujen kautta lähdetään toteuttamaan
päättömiä asioita, joista minusta
Asuntomessut on hyvä esimerkki: tuodaan sellaisia malleja
ja sellaisia ajatuksia tähän maahan, jotka eivät
tämän maan ilmastossa toimi. Meillä on
tietyt ekologiset olosuhteet, meillä on tietyt edellytykset
rakentaa hyvää ympäristöä, täydennysrakentaa
hyvää ympäristöä, niin
kuin Oulun kaupungissa on erinomaisen esimerkillisesti tehty. Siellä ei
kukaan ole kärsinyt mistään, ja se johtuu
vain siitä, että päättäjät
ovat osanneet olla viisaita.
Täytyy todeta, että 70-luvulla sen aikaisen muuttoliikkeen
seurauksena tulivat nämä lähiöitten
niin sanotut nosturikaavat, joissa kavoitus perustui aika pitkälle
siihen, että ajetaan nosturilla ja lyödään
elementtitaloja pystyyn. Siinä olivat mukana rakennusalan
kaikki ammattilaiset, myöskin oma ammattikuntani. Siinä olivat
mukana myös kunnan viranomaiset, kaavoittajaviranomaiset
ja päättäjät. Turha siitä on
syytellä pelkästään rakentajia,
jotka tekivät vain sen toteuttavan puolen.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun piti ensin vastata täällä useammillekin
puhujille, jotka sanoivat, että tämä ongelma
koskee vain Pääkaupunkiseutua, ja huomauttaa,
että Hervanta on kyllä Tampereella. Mutta kun
ed. Riitta Korhonen sanoi, että tästä pääsee
sillä, että kaavoittaa vain yhteiskunnan omistamalle
maalle, niin näin juuri Tampereella tehtiin. Se yhteiskunnan
omistama maa vain oli hirvittävän kaukana, ja
näin syntyi etiö. Minusta ei pidä kaavoittaa
vain yhteiskunnan omistamalle maalle, vaan pitää kaavoittaa sinne,
mikä kaupunkirakenteen kannalta on järkevää,
mutta sitä ennen se maa pitää lunastaa
yhteiskunnalle, niin kuin tehdään Saksassa. Näin saadaan
aikaan toimivia kaupunkeja eikä niin hirvittävän
pitkiä etäisyyksiä, kuten esimerkiksi Tampereen
Hervannassa on käynyt. Helsinki on aikanaan toiminut näin.
Se on pitänyt maan hinnan alhaalla, kun se on ilmoittanut,
että mitään kaavaa ei tule, ennen kuin
se on yhteiskunnan hallussa. Mutta nyt oikeuskäytäntö on
muuttunut, että näin ei voi enää menetellä.
Riitta Korhonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastaan ed. Soininvaaralle, että silloin
kaupungin täytyy kyetä ennakoimaan, ennen kuin
se lähtee hankkimaan maata, miettiä viisaalla
kaupunkisuunnittelulla. Se on sitä viisasta kaupunkisuunnittelua,
että mietitään, mitkä ovat ne
oikeat laajenemispaikat, ja ennen kuin edes lähdetään
mitään kaavoittamaan, hankitaan ne maat haltuun.
Se tarkoittaa sitä, että ennakoidaan kymmenen—viisitoista vuotta
kaupungin kehitystä eteenpäin. Sitä tehdään
Oulussa ja sitä tehdään Kuopiossa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä pääsen nyt
vähällä: Minä todistan, että ed.
Riitta Korhonen sanoi asiat juuri niin kuin ne ovat.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tätä keskustelua kun
kuuntelee, ajattelee sillä tavalla, että kun tässä on
aina kaikista ongelmista haukuttu kepua, tekemisistä tai
tekemättä jättämisistä,
niin tässä voisi nyt sanoa, että olisi
joskus kiva kuulla, että niissä kunnissa, jotka
ovat kepujohtoisia, nämä asiat ovat kunnossa.
(Edustajien Soininvaaran ja Pulliaisen välihuudot) — Tänä päivänä monissa
kunnissa on. — Mutta tässä on nimenomaan
se arvojärjestys siinä, missä laitetaan,
oli maalaiskunta tai kaupunki, mikä on se järjestys,
mitä lähdetään toteuttamaan.
Sillä kyllä paljon pystytään
ratkaisemaan näitä ongelmia. Juuri niin kuin ed.
Riitta Korhonen sanoi, pitää kaavoittaa niitä alueita
ja ostaa ensin itselle.
Mutta jos Helsinkiäkin katsoo, niin ei tänne kaikki
Mannerheimintien ympäristöön sovi, kyllä jonnekin
muuallekin pitää mennä. Hyvin lähellä,
kun 10 minuuttia ajaa, löytyy maata, kunhan vain oikein
tehdään. Uskon, että löytyy
kaupungillekin. Pannaan siihen rahaa ja siihen kaavoitetaan. (Eduskunnasta:
Eihän 10 minuutissa pääse vielä Tullinpuomiinkaan!) — Kyllä tässä nyt
on aika lähellä erämaa täällä Helsingissäkin, ettei
se niin kaukana ole siitä. — Maalaiskunnissa on
pantu arvot järjestykseen ja haettu sitä väljyyttä,
mitä siellä tarvitaan, ja siellä on onnistuttu
näissä asioissa aika hyvin mielestäni.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On aivan totta, että tämä lainsäädäntöuudistus voi
tuoda tullessaan myöskin tilanteen, jossa kaavoituskäytäntö ei
noudata oikeita latujaan, aivan niin kuin ed. Riitta Korhonen täällä hyvin
omassa puheenvuorossaan kertasi. Siksi toivonkin, että tätä lainsäädäntöuudistusta,
sen toteuttamista kunnissa, seurataan aivan erityisellä tarkkuudella.
Juuri tämän vuoksi me olisimme halunneet tämän
lain sisältöön muutamia täsmennyksiä:
oikeudenkäyttöön sitä, että olisi
valitusosoite ollut maaoikeus hallinto-oikeuden sijasta, ja myöskin
niin, että kehittämiskorvauksen olisi maksanut
vasta rakennusoikeuden käyttäjä eli hyödyntäjä.
Näitä ei kuitenkaan nyt saatu siihen.
Pidämme kuitenkin tätä lainsäädäntöuudistusta
tarpeellisena ja tärkeänä. Sen vuoksi
näillä saatesanoilla, ed. Riitta Korhosen puheenvuoroa tukien,
haluan todeta, kun täällä nyt on myöskin ympäristöministeriön
korkeata virkamiesjohtoa paikalla, että se viesti myöskin
kulkisi sitten tuonne kuntiin asti ja tämä käytännön
työ muodostuisi luottamukselliseksi ja niin, että tässä ei myöskään
maanomistajien ja nimenomaan pienmaanomistajien oikeuksia poljeta.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Riitta Korhonen on oikeassa ainakin menneisyyden
suhteen, että näin saattoi aikaisemmin menetellä,
saattoi tehdä pitkäaikaisia suunnitelmia ja lunastaa
maan raakamaan hinnalla. Mutta nyt oikeusoppineet ovat muuttaneet
tämän käytännön sillä tavalla,
että kun suunnitelma on olemassa, se otetaankin huomioon
maan hinnassa. Sen takia suunnitelma pitäisi tehdä salaa,
mutta kun meidän rakennuslakimme ja kaikki muutkin lainsäädännöt
edellyttävät avoimuutta, silloin se on heti tiedossa,
että aiomme kehittää kaupunkia tuohon
suuntaan, ja silloin se nostaa maan hintaa. Näin ei voida
tehdä.
Mutta ed. Korhonen ei vastannut siihen toiseen seikkaan, miten
tässä rahoitetaan metro, siis sellaiset investoinnit,
jotka nostavat maan hintaa. Täytyykö kaikki maa
ostaa yhteiskunnalle? Miksi meillä ei voi noudattaa sitä menetelmää kuin
Espanjassa, että me voimme kohdennetulla kiinteistöverolla
ikään kuin sitä hyötyä,
joka syntyy jostakin yhteiskunnan kalliista infrastruktuuri-investoinnista,
verottaa sen investoinnin rahoittamiseksi.
Riitta Korhonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastaan ed. Soininvaaralle, että niin
kuin hän itsekin totesi, Pääkaupunkiseudulla
on omat ongelmansa, erilaiset kuin meillä muilla. Tämä tarkoittaa
siis sitä, että onko sellainen väestön
keskittäminen, että puolet väestä keskitetään
yhdelle alueelle, kauhean viisasta, koska se tuo mukanaan näitä kaikkia
ongelmia. Näitä ongelmia ei ole Uudellamaalla
muualla tai sitten muuallapäin Suomea, eli siellä nämä asiat
ovat hallinnassa ja siellä voidaan käydä neuvotteluja
jopa edelleenkin.
Tietysti oikeuskäytännöt ja rahastuskäytännöt siellä,
missä maanvalmistus on lopetettu ja missä nähdään,
että täällä voidaan rahastaa
vapaassa markkinataloudessa, toimivat. Täytyy vielä todeta
se, että asuntojen markkinahinnat eivät Pääkaupunkiseudulla
toimi, että se on yksi ala, joka on säännelty,
mutta se on sitten toisen keskustelun aihe.
Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä en ymmärrä,
minkä takia ed. Soininvaara ei täällä Pääkaupunkiseudulla
hyväksy käyttöarsenaaliksi pakkolunastusmenettelyä silloin,
kun vapaaehtoisin kaupoin ei päästä eteenpäin.
Käsitykseni on, että pakkolunastusmenettely on
varsin kohtuullinen tänä päivänä molempien
näkökulmasta ja toimii hyvin. Sitä on
muun muassa Oulun seudulla jouduttu toteuttamaan silloin, kun vapaaehtoisiin
kauppoihin ei ole päästy. Sitä paitsi
kunnilla on myöskin kiinteistöveromahdollisuus
ja aika hyvä mahdollisuus myöskin siinä,
niin että nyt kun nämä vanhat menetelmät
on ja sitten tulee vielä käyttökorvaus,
niin kyllä odotukset ovat sellaiset, että Pääkaupunkiseudullakin
päästäisiin niistä ongelmista,
joita täällä on, eteenpäin.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minä hyväksyn
pakkolunastuksen ja minusta lunastusmahdollisuutta pitäisi
käyttää, mutta olennaista siinä, mitä halusin
sanoa, on se, että viimeisen kymmenen vuoden aikana tuomioistuimet
ovat muuttaneet käytäntöä lunastuksen
hinnasta. Minä en ymmärrä, minkä takia
silloin, kun lunastetaan maata asuintarkoituksiin, hinta on erilainen
kuin silloin jos maa lunastetaan tien pohjaksi. Minusta pitäisi
olla sama periaate kuin tien pohjaksi lunastamisessa, että nykyisten
käyttötarkoitusten mukaista hintaa ja vain se.
Me tiedämme, mikä on peltomaan hinta. Se on semmoinen
korkeintaan 5 000 euroa hehtaarilta, ja se on silloin oikea
peltomaan hinta, kun se asuinkäyttöön
lunastetaan.
Mutta kun ed. Korhonen sanoi, että tätä ongelmaa
on vain Pääkaupunkiseudulla — puhuimme siis
julkisen liikenteen rahoittamisesta — hän on oikeassa,
että julkista liikennettä alkaa kohta olla vain
Pääkaupunkiseudulla, mutta minä en pidä julkista
liikennettä varsinaisena ongelmana.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä tämäkin
piti kestää, että ihan täällä julkisesti
kehuttiin Oulun päättäjiä. Kaksikymmentäviisi
vuotta olen kaava-asioissa mukana ollut, mutta ei siellä ihan
niin hyvin kaikki asiat kuitenkaan ole kuin täällä nyt
on annettu ymmärtää. Oulun kaupunki omistaa
68 prosenttia todennäköisesti kaikesta maa-alasta,
ja se on aiheuttanut sen, että yksityisten maita ei kaavoiteta
millään, ei sitten millään.
Maata siellä kyllä on. Yleensähän
ei maata vissiin kannattaisi myydä, kun ei sitä kuulemma
uutta enää valmisteta, etten minä tiedä,
mitä järkeä kenenkään
on sitä myydä.
Mutta kun ed. Soininvaara puhui ongelmasta täällä Helsingin
seudulla — mitä se nyt meille sitten oikeastaan
kuuluu, nämä ongelmat Helsingin seudulla — se
on aivan tekemällä tehty ongelma, tonttipula täällä.
Jos minä saisin ottaa entiseltä virkapaikaltani
kunnon autonkuljettajan tuohon eduskunnan eteen vaikka nyt ja ottaa
ed. Soininvaaran mukaan ja sanoa, että viisitoista minuuttia
ajetaan sillä autolla, niin me emme kumpikaan huomiseen
istuntoon osaisi tulla takaisin, me olisimme niin korvessa tuolla
männikössä, ettei kerta kaikkiaan. Ei
voi olla silloin maasta pulaa. Jos me kävelisimme huppu
silmillä vielä kaksikymmentä minuuttia
sen päälle, niin emme varmasti osaisi takaisin,
me olisimme niin kaukana korvessa. Se on aivan tekemällä tehty
tämä ongelma täällä.
Junalla kun tulee, niin viisitoista minuuttia ennen rupeaa tulemaan
taloja tuossa radan varressa, se on aivan täysin männikköä.
Täällä on tekemällä tehty
ongelma. Voi sanoa sillä tavalla, että Helsingin
seudun päättäjät eivät
kyllä ole olleet ajan tasalla missään
tapauksessa.
Mutta toistettakoon, että tämä laki
sinänsä — meinasi unohtua — on
täysin puhdas sosialisointilaki, siis se loukkaa yksityistä omaisuutta
ihan sitten niin viimeisen päälle, etten ymmärrä,
kuinka tässä on kokoomus ja osin keskustakin ollut mukana.
Tämä pitäisi kerta kaikkiaan hylätä.
Eihän tämmöistä lakia saisi
tehdä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Myllyniemen puheenvuoroa lukuun ottamatta
yleensä todella tätä hallituksen esitystä on
pidetty vähintään nyt pienenä askelena
oikeaan suuntaan. Totean vain tuohon, mitä ed. Leppä totesi
keskustan valiokuntaryhmän halusta liittyen maankäyttö-
ja rakennuslain 25 lukuun, että keskustan ja kd:n vastalauseessa
todetaan tämän luvun suhteen, 189 a ja 189 b §:
kuten ympäristövaliokunnan mietinnössä.
Keskustelu päättyy.