2) Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun
lain 5 §:n muuttamisesta
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Lakialoite koskee terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun
lain 5 §:n muuttamista. Lakialoitteessa ehdotetaan, että geronomintutkinto
lisätään niiden tutkintojen joukkoon,
joille Terveydenhuollon oikeusturvakeskus myöntää hakemuksesta
oikeuden harjoittaa ammattia laillistettuna ammattihenkilönä.
Terveydenhuollon oikeusturvakeskus pitää terveydenhuollon
ammattihenkilöistä annetun lain 24 a §:n
mukaisesti terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteriä valvontatehtävien
hoitamiseksi. Lain olennainen sisältö on, että siinä tarkoitetuilla
henkilöillä on oikeus harjoittaa tiettyä terveydenhuollon
ammattia tai käyttää terveydenhuollossa
vakiintunutta ammattinimikettä. Ammatinharjoittamisoikeus
ja nimikesuoja määräytyvät henkilön
saaman koulutuksen perusteella. Ne ovat henkilöön
sidottuja ja oikeuttavat hänet harjoittamaan ammattia tai käyttämään
ammattinimikettä riippumatta siitä, kenen työnantajan
palveluksessa hän kulloinkin työskentelee tai
toimiiko hän itsenäisenä ammatinharjoittajana.
Osaa terveysalan aineita oppisisältöinään
sisältävistä ammattikorkeakoulututkinnoista
ei ole laillistettu tämän terveydenhuoltohenkilöstön ammatinharjoittamislainsäädännön
mukaan. Geronomintutkinto on sellainen. Ongelma peruslähtökohdaltaan
on se, että geronomintutkinto kyllä sisällöltään
antaisi edellytyksiä tutkinnon rekisteröimiseksi
terveydenhuollon ammatinharjoittamislainsäädäntöön.
Geronomintutkinto on 140 opintoviikon ammattikorkeakoulututkinto,
jossa yhdistyy kaksi vanhustyön sektoria, joka ehkä on
se yksi ongelma, että on kysymys kahdesta eri alasta, sosiaali- ja
terveysalan vanhustyön osaamisesta on kysymys. Koulutusohjelman
tärkeimpiä opintosisältöjä ovat
vanhenemiseen ja vanhuuteen liittyvät ilmiöt,
vanhustyössä käytettävät
hoitotyön ja sosiaalityön menetelmät
sekä vanhustyön palvelujärjestelmän
arviointi ja kehittäminen. Vanhuslähtöisyys
opetussuunnitelman sisältöperusteissa merkitsee
valintoja, jotka tuovat esiin nimenomaan vanhuuden yksilölliset
palvelutarpeet, vanhustyön eettiset kysymykset ja sitoumukset, gerontologiset
ja geriatriset perustiedot, vanhustutkimuksen viimeaikaiset kehityslinjat
ja tulokset sekä erittäin vahvan sosiaali- ja
terveysalan vanhustyön osaamisen, siis nimenomaan myös terveysalan
vanhustyön osaamisen, johon liittyy myös lääkehoidon
opintoja.
Rekisteröimättömyydestä aiheutuu
geronomeille, tämän tutkinnon omaaville, huomattavia käytännön
haittoja sekä työnhaussa että toimenkuvassa.
Työnhakutilanteissa työnantajat eivät ehkä myöskään
tiedä, minkälaisesta tutkinnosta on kysymys, ja
tulkitsevat tutkinnon enemmän sosiaalityöhön
liittyväksi. Näin tämä kaikki, mikä opinnoissa
liittyy terveysalaan, jää toissijaiseksi. Ongelmaksi
tämä nousee erityisesti, kun on kysymys vanhusten
palveluyksiköistä ja sinne hakeutumisesta. Jos
hakijoissa on ammattirekisteriin kuuluvia, tietenkin silloin tämä toissijaisuus
koskettaa geronomihakijoita.
Eräs ongelma on se, että esimerkiksi lähihoitajan
tutkintohan rekisteröidään Terveydenhuollon
oikeusturvakeskuksessa terveydenhuoltohenkilöstön
ammatinharjoittamislainsäädännön mukaan
ja heillä on hyvät oikeudet muun muassa vanhustyön
sisällä hoitotyössä toteuttaa
lääkehoidon toteutumista. Erityisesti kokonaisvastuun
toteuttaminen lääkehoidossa on ollut yksi kysymys,
mitä kaikki työnantajat eivät ole ymmärtäneet
tämän geronomintutkinnon sisältöön liittyväksi.
Perusteluna sille, miksi heitä ei valita, on myös
ollut se, että tätä rekisteröintiä ei heillä ole.
Rekisteröimättömyys siis aiheuttaa
ongelmia työnhaussa. Näin tässä nyt
ehdotan, että geronomintutkinto otetaan mukaan terveydenhuoltohenkilöstön
ammatinharjoittamislainsäädäntöön ja
näin tunnustetaan se ammattitaito, jonka tutkinnon suorittaneet
käytännön ja teorian tietoina ja taitoina
ovat saaneet. Käytännön kokemus sellaisissa
paikoissa, joihin heitä on valittu, on osoittanut, että tämä koulutus
on erittäin hyvin tähän aikaan liittyvää ja
erittäin selkeästi suunniteltu juuri sitä palvelua
varten, mitä vanhustyön yksiköt tekevät.
Todella toivoisin, että tämä rekisteröinti
toteutuisi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: Kun saa eteensä tämmöisen
lakialoitteen, jossa sisältö on juuri sellainen,
kuin ed. Rauhala äsken kuvasi, niin ensimmäisenä herää kysymys,
miksi ei tällaista hanketta ole viety läpi ihan
viranomaistyönä, jos tämmöinen
tutkinto on olemassa. Erittäin tärkeä tieto
olisi, montako tällaisen tutkinnon suorittanutta Suomessa
on, kuinka paljon heitä valmistuu ja mihin he sijoittuvat
ja käyttävätkö he ammattinimikkeenään
tämän tutkinnon mukaista nimikettä, koska
esimerkiksi lehdistössä sitä näkee
tosi harvoin. Elikkä siinä suhteessa toivoisi
hartaasti, että meitä, jotka emme osaa näitä asioita
näin perusteellisesti, opetettaisiin syvälliseen
osaamiseen, kun tämmöinen tilaisuus koittaa, ja
silloin olisi helpompi ottaa kantaa. Nyt ei osaa ottaa kantaa, kun nämä perustiedot
puuttuvat.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt ihan tarkkaa lukua, kuinka paljon heitä on,
minulle ei ole, mutta heitä on kuitenkin jo useamman vuoden
ajan valmistunut ammattikorkeakouluista. Tiedän ainakin,
että tätä koulutusta on ollut Seinäjoella
ja Tampereella. Sisällöt tietysti eivät
ehkä ihan kaiken kaikkiaan ole samanlaisia, mutta kuitenkin.
Yhdellä kurssilla käsittääkseni
on noin 20. Näin ymmärtäisin, että jos
useamman vuoden ajan muutama kymmen on valmistunut, heitä kuitenkin
jo työmarkkinoilla on useampi kymmen.
Se, miksi tämä sitten ei ole mennyt läpi,
niin nyt ihan tarkkaan sitä kokonaisuutta en tiedä, mutta
kuitenkin meillähän oli selvitys näistä eri nimikkeistä,
jotka hyväksytään, ja linja on ollut, että sinne
ei otettaisi uusia vaan päinvastoin vähennettäisiin.
Ongelmahan on se, että siellä on hyvin pieniä nimikeryhmiä,
esimerkiksi jalkojenhoitajat — nyt en uskalla sanoa, mitä kaikkia nimikkeitä siellä
nyt
on jo hyväksyttynä. Siihen perustaen näen,
että sinne voitaisiin tämmöinen nimike
ottaa, joka tähän aikaan ja tähän
palvelujärjestelmään sopisi erittäin
hyvin. Mutta se linja, joka on otettu tässä rekisteröintikäytännössä, on
mielestäni ollut yksi este, (Puhemies koputtaa) että sinne
ei otettaisi lisää.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Rouva puhemies! Vaikka en nyt aiokaan ryhtyä ed. Pulliaista
ja kumppaneita laajemmin tässä asiassa opastamaan,
niin katsoin kuitenkin aiheelliseksi nousta tänne puhujakorokkeelle,
koska kaksi minuuttia voi olla liian lyhyt aika.
Olisin ed. Rauhalalle halunnut sanoa, kun hän viittaa
lähihoitajiin, mutta hän on esittänyt
tätä muutosta 5 §:ään,
jossa on nämä laillistetut ammattihenkilöt,
että eiväthän lähihoitajat ole
tässä luettelossa. Eivätkö lähihoitajat
ole siellä asetuksen piirissä? Näin ollen
kysyisin, onko ed. Rauhala yrittänyt selvittää sitä,
riittäisikö tämä rekisteröinti
tässä, elikkä se, että he olisivat
asetuksen piirissä, koska tämä asiahan
on helpompi hoitaa, kun silloin lakia ei tarvitse tuoda tänne
eduskuntaan. Voin kertoa ed. Rauhalalle, että vaikka hän vähätteli
jalkojenhoitajia, jalkojenhoitajakoulutus on kehittynyt niin, että nykyään
valmistuu ammattikorkeakoulusta jalkaterapeutteja. Heidän
koulutuksensa varmasti vastaa tasoltansa tätä geronomien
tasoa. Jalkojenhoitajat ovat asetuksen piirissä, ja ministeri
Biaudet on suhtautunut myönteisesti siihen, että tätä asetusta
yritettäisiin vielä korjata.
Näitä ammattinimikkeitä on hyvin
monia, joista on jo vuosia käyty, no, kiistaa ei välttämättä ole
oikea sana, osittain se on tietysti muuttunut kiistaksikin, koska
nämä asiat eivät ole menneet eteenpäin,
mutta osa näistä nimikkeistä on semmoisia,
että ilmeisesti niistä ei ole kiistaa. Mutta kun
on erikoishammaslääkäreitä ja
erikoislääkäreitä, niin näitä erikois-nimikkeitä haluttaisiin
lisää, ja niistä tuntuu olevan enemmänkin
kiistaa.
Nyt siis enää se, mikä on mahdollista
asetuksella tehdä, on tämän eduskunnan
aikana mahdollista tehdä. Lakiahan tänne ei enää ehdi
tuoda. Siinä mielessä tämä asia
kyllä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa on ollut esillä.
Muutama vuosi sitten me teimme ponnen, jossa me edellytimme, että olisiko
se ollut vuoden 1999 tai 2000 syksyyn mennessä hallitukselta
piti tulla nimenomaan lainmuutos, mutta täytyy myöntää sosiaali-
ja terveysvaliokunnan häpeäksi, että tällaista lakiesitystä tänne
ei koskaan ole tullut. Toki selvitysmiehiä tai paremminkin
-naisia on ollut, ja kyllä nämä asiat
ovat kovasti tapetilla olleet.
Itse toivon nyt, että todella tämä asetuksen muutos
ministeri Biaudetn aikana vielä toteutuu ja nämä niin
sanotut kiistattomat nimikkeet tulisivat sinne. En tiedä,
tyydyttääkö ed. Rauhalaa se, että nimike
olisi siellä asetuksessa, enkä tietysti tiedä täsmälleen
sitä, mitä kaikkia nimikkeitä ministeriössä tähän
asetukseen mahdollisesti esitettäisiin. Mutta tämä on
tietysti se toinen vaihtoehto.
Kaiken kaikkiaan nämä ovat erittäin
tärkeitä asioita, vaikka joku voi kysyä,
mikä merkitys sillä on. Sillä on merkitystä ammattia
haettaessa, ja näiden ed. Rauhalan, sanoisinko, väheksymien jalkojenhoitajien
ja jalkaterapeuttien kannalta, joka siis on myös uusi koulutus,
mutta nimikettä ei ole asetuksessa, nyt kun näitä on
jo valmistunut, näiden nuorten kannalta — tai
eivät he kaikki ole edes nuoria, osa on jatkanut opintoja — on erittäin
ongelmallista samoin kuin julkisen terveydenhuollon kannalta, että näitä nimikkeitä
ei
ole hyväksytty. Se vaikuttaa heidän työnsaantiinsa, ja
toinen puoli on myöskin se, että heidän
mahdollisuutensa itsenäisesti harjoittaa ammattiaan on
tätä kautta tietyllä tavalla rajoittunut.
Pidän erittäin tärkeänä,
että näitä nimikeasioita saataisiin kaikin
osin eteenpäin ja että nyt tehtäisiin
se, mikä on asetuksella mahdollista tehdä, ja
seuraavalle eduskunnalle jää sitten lain korjaaminen.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kiitos, ed. Stenius-Kaukonen, hyvästä puheenvuorosta.
En todellakaan tarkoittanut halveksia jalkojenhoitajia. Olen itse
aikaisemman koulutuksen myötä ollut jopa sitä viemässä eteenpäin
ja toivomassa, että kehitys etenisi juuri siihen. Otin sen
rinnasteisena, koska tämä on juuri saman tyyppinen
kuin sekin koulutus on, että on ensin ollut ehkä toisen
asteen koulutusta ja lyhyempää koulutusta ja sitten
on jatkettu, niin että on kysymys tällaisesta
niin sanotusta erikoistutkinnosta. Näin tämä on
ammattikorkeakoulututkinto, erikoistumistutkinto. Siinä mielessä nämä ovat
rinnasteisia, ja todella arvostan sitä suuresti.
Ed. Stenius-Kaukonen toi hyvin esiin tämän asetuksen.
Siihen en osaa nyt itse vastata muuta kuin, että todella
toivon, että selvitetään, ratkaiseeko
se, että tämä otettaisiin sinne. Mielestäni tässä on
ollut se kysymys, että kun tässä on kysymys
sosiaali- ja terveysalan molemmista oppialoista, käytännön
aloista, monet näkevät myös ehkä koulutuspolitiikan
sisälläkin, että tämä nimike
olisi sosionomi. Nyt ne, jotka näitä kouluttavat,
kun he ovat sisällöt laatineet nimenomaan vanhustyötä ajatellen,
terveysalan sisältöinä ja sosiaalialan
sisältöinä nimenomaan vanhustyötä varten,
haluavat korostaa, että se olisi geronomintutkinto. Luulen,
että se on se yksi ongelma, miksi tässä ei
ole menty eteenpäin, koska sosionomintutkinto on olemassa.
Yhdyn myös siihen toiveeseen, että kun tämä lakiesitys
on ollut aikaisemmin ja se on nyt ollut pysähdyksissä,
se otettaisiin, jos ei tämä asetus riitä,
seuraavalla kaudella esille.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Nimikkeet muuttuvat, ja laki ei välttämättä aina pysy
ajan tasalla nopeissa muutoksissa.
Geronomintutkinto on varmaan ihan paikallaan saada myös
laillistetuksi ja tähän luetteloon mukaan. Hyvin
tärkeätä työtähän
geronomit tekevät, ja vanhustenhuollon tarve lisääntyy
jatkuvasti, ja olemme siellä suurten haasteiden edessä.
Yksi asia minua hieman jäi hämmästyttämään.
Minkä vuoksi osa nimikkeistä on lailla säädeltyjä ja
osa asetuksella säädeltyjä? Ehkäpä ed.
Stenius-Kaukonen osaisi tähän minulle vastata.
Olisin mielelläni kuullut tästä hieman
lisäselvitystä. Tämä tuntuu
hieman omituiselta jaolta. Onko tässä jokin tietty
arvokysymys, vai mistä on kyse?
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Nämä, jotka ovat laissa, ovat
laillistettuja, ja ne, jotka ovat asetuksessa, ovat nimikesuojattuja.
Ed. Holmlundkin varmasti tässä ymmärtää,
että vissi erohan näillä silloin on.
Keskustelu päättyy.