4) Laki pelastustoimilain 56 §:n muuttamisesta
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Voimassa oleva pelastustoimilaki uudistettiin
vuonna 1999. Nyt on hallintovaliokunnan käsittelyssä tämän
lain muutos muutamien pykälien osalta. Muutokset liittyvät
viime vuoden alussa voimaan tulleeseen pelastusalueiden muodostamiseen.
Nimi pelastustoimilaki ehdotetaan myös muutettavaksi pelastuslaiksi.
Tekemäni ja monien edustajien allekirjoittama lakialoite
koskee yhteisen väestösuojan rakentamista ja sen
etäisyyttä esimerkiksi kunnan teollisuusalueesta.
Kun pelastustoimilaki on nyt muutenkin täällä valiokuntakäsittelyssä,
katsoimme, että on hyvä aika nostaa esille myös
väestönsuojapykälä. Vuoden 99
laissa nimittäin väestönsuojelun osalta
nämä säädökset jätettiin
entiselleen, eli yli 600 neliömetrin rakennusta varten,
jossa asutaan tai työskennellään pysyvästi, on
tehtävä väestönsuoja. Yhteinen
väestönsuoja on myös mahdollinen, mutta
se saa olla enintään 500 metrin etäisyydellä tästä rakennuksesta
tai rakennusryhmästä. Erityistapauksissa viranomainen
voi tämän etäisyyden pidentää enintään 1
kilometriin.
Tämän säädöstön
seurauksena, joka on jo aika pitkään ollut tämän
kaltainen, on ajauduttu siihen, että Suomen kunnissa on
hyvin paljon pk-yrityksillä teollisuustiloja, jotka ovat
599 neliömetrin suuruisia, eli halutaan välttää ne
kustannukset, mitkä väestönsuojan rakentamisesta
aiheutuvat. Yhteisen väestönsuojan maksimietäisyyden
pidentäminen 1 kilometristä esimerkiksi muutamaan
kilometriin oli muutama vuosi sitten esillä, mutta sitä koskeva
lausumaesitys ei mennyt täällä suuressa
salissa läpi. Lausuma olisi ollut ohje asetusta varten,
jolla yhteisen väestönsuojan etäisyys
nykyisin säädetään.
Tässä lakialoitteessa esitämme, että yhteinen väestönsuoja
voidaan rakentaa etäisyydelle, joka on kohtuullisessa ajassa
saavutettavissa. Voimassa oleva, koko maassa noudatettava yhteisen väestönsuojan
etäisyysvaatimus soveltuu huonosti moniin käytännön
tilanteisiin. Haja-asutusalueilla olevat teollisuushallit ovat usein
sen verran erillään toisistaan, ettei yhteisen
suojan teko ole nykysäännöksin mahdollista,
vaikka monessa tapauksessa yrittäjillä olisi siihen
halua ja myös kunnat katsovat, että se olisi järkevintä. Näissä tapauksissa
saattaa muutaman kilometrin päässä teollisuusalueesta
olla hyvä paikka, esimerkiksi kallio, yhteistä väestönsuojaa
varten.
Myös ymmärtääkseni väestönsuojelun
kannalta olisi paljon järkevämpää tehdä suuria
halleja, joissa on kunnon ilmastointi. Niitä voitaisiin käyttää sitten
muuna aikana esimerkiksi urheilutiloina. Tietääkseni
joissakin kaupungeissa näitä onkin, jotka ovat
kilometrin etäisyydellä näistä yrityksistä.
Normi koskee koko maata, vaikka on aivan eri asia Helsingissä kulkea
tämä puolen kilometrin tai kilometrin matka ajallisesti
kuin haja-asutusalueella.
Toivon, että hallintovaliokunta käsitellessään pelastuslakiehdotusta
ottaa tämän esityksen huomioon. Kunnissa ja yrittäjien
piirissä tällä on todella laajaa kannatusta.
Myös useimmat paloviranomaiset ovat samalla kannalla. Viimeksi
tänään, kun hallintovaliokunnassa asiantuntijoita kuultiin,
nousi tämäkin asia erään palopäällikön esittämänä esille.
Tässä puhutaan nyt vain yhteisestä väestönsuojasta,
mutta olen kyllä sitä mieltä, että 600
neliömetrin raja tulisi seuraavassa eduskunnassa tarkistaa.
Raja on ollut jo niin pitkään sama, että se
on todella jäänyt kehityksestä jälkeen,
ja turhan takia sitten tehdään näitä liian
pieniä halleja, mutta se on seuraavan eduskunnan asia.
Tehdään muutos nyt tähän yhteisen
väestönsuojan etäisyyteen.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ellen tuntisi ed. Ranta-Muotiota tällaisena yrittäjäystävällisenä,
oikean asian pohjalaisena puolustajana, rohkenisin epäillä,
onko ed. Ranta-Muotio siirtymässä enempi tuonne
siviilikriisinhallintalinjoille, mutta kun tunnen ja tiedän,
että ed. Ranta-Muotiossa ei tällaisia oireita
ole olemassa, voin olla varma, että ed. Ranta-Muotio on oikealla
asialla.
Ed. Ranta-Muotion aloite pelastustoimilain korjaamiseksi tältä osin
on selvästi yrittäjämyönteinen,
oikeudenmukainen ja oikealla tavoitteella nähtävissä,
kunhan siihen löytyy vain eväät, että se
voidaan toteuttaa ja tehdä. Aloitteessa mainittu 600 neliön
raja, jota keinotekoisesti alitetaan ja jonka alle rakennetaan,
ei voi olla oikein maan tasapuolisen ja oikean väestönsuojelun
kehittämiseksi.
Kun katsotaan, mihin väestönsuojia tarvitaan, niin
niitä tarvitaan tulevien kriisien varalta, sellaisten kriisien,
mitä kukaan ei tänä päivänä osaa toivoa,
ei ajatella eikä edes nähdä, että voisi
toteutua, että niitä koskaan käyttöön
tarvittaisiin. Mutta kun tätä ilmapiiriä ja
tunnelmaa tässä nyt mietitään,
niin alkava Irakin sota tuo varmaan nämäkin lähelle
tätä suomalaista ilmapiiriä ja mentaliteettia,
ja silloin asia tältä osin on jokaisen kansalaisen
lähellä mietittävissä, että pahimmoillaan
Suomessakin näin voisi olla olemassa.
Se, että jokaiseen teollisuushalliin vaaditaan väestönsuoja
erillisenä, on varmasti tätä vanhaa jäykkyyttä,
sellaista vanhaa jäykkyyttä, missä ei ole
katsottu yrittäjän eikä yrityksen menestymisen
mahdollisuuksia, kun suoja vaaditaan jokaiseen mukaan. Jos tämä,
niin kuin aloitteessa mainitaan, voisi toteutua, niin kuin uskon,
että tässä tulee toteutumaan nyt, että väestönsuoja
voitaisiin yhteisesti rakentaa, niin tulisi merkittäviä kustannussäästöjä,
tulisi merkittävää joustavuutta tähän
rakentamiseen, ja myöskin kun nämä väestönsuojat
toimisivat mitä ilmeisimmin puhtaammin ja valmiimpina sitä todellista
käyttöä varten, se toimintavalmiuskin
olisi niissä parempi. Vaikka täytyy sanoa, että isojakin
suojia käytetään kyllä sellaisiin
tarkoituksiin, että niiden käyttöönotto
kestää vähän enemmän
kuin 24 tuntia. Mutta tämän pohjalta uskon, että hallintovaliokunta
tätä asiaa käsitellessään
pystyy ottamaan sellaisen näköalan huomioon, että tämän asian
pohjalta voi löytyä joustavuutta ja oikeudenmukaisuutta
tässä asiassa.
Rouva puhemies! Käytännön esimerkkinä toisin
tähän näköalan, miten viranomaiset
tiukasti ja tarkasti tätä asiaa tutkivat ja soveltavat.
Olin viime lauantaina Virolahdella Harjun oppimiskeskuksen ratsastusmaneesin
vihkiäistilaisuudessa. Siellä kuulin, että kynnyskysymys
oikeastaan rakentamiseen oli se, että viranomaiset vaativat
ratsastusmaneesiin, missä ei ollut mitään
katsomotiloja olemassa, myöskin siinä rakentamisvaiheessa
väestönsuojan. Kun sen maneesin vieressä oli
kuitenkin näitä Salpa-aseman bunkkereita tyhjinä ja
jonkin näköisillä muutoksilla varmaan parempina
väestönsuojina käyttöön
otettavissa kuin tämä rakennettava suoja olisi
ollut, niin siinä mielestäni viranomaiset käyttivät
kuitenkin jonkin näköistä soveltamisen
mahdollisuutta jättäessään sen
vaatimuksen pois eikä niille ratsastajille väestönsuojatiloja
tarvinnut rakentaa, koska mielestäni kuitenkin, vähän
näin eläinsuojelunäkökulmasta
katsottuna, hevosille niitä tiloja ei ollut edes mietittykään.
Tämän pohjalta toivoisin, että tämäkin
näköala voisi tulla huomioon otetuksi tätä käsiteltäessä,
että jos löytyy jotakin muuta korvaavaa tilaa, missä tätä voidaan
rakentaa ja käyttöön ottaa, niin miksi
ei tätä voitaisi huomioida. Mutta kyllä pienyrittäjän
kannalta katsottuna yhteiset tilat ovat varmasti kustannustehokkain
ja taloudellisin vaihtoehto tämän rakentamisen
ja pystyynsaattamisen kannalta.
Mutta, rouva puhemies, yksi semmoinen tärkeä näkökohta
tähän asiaan on olemassa myöskin, minkä viikonvaihteen
aikana kuulin kentällä liikkuessani, että nyt,
kun ed. Ranta-Muotion mainitsemia pelastusalueita järjestetään
ja pystyyn pannaan, näiden yhteyteen näitä johtokeskuksia
rakennettaisiin maan päälle kevytrakenteisina.
Kuinka voi olla niin, että tämän tyyppistä kriisivalmiutta
käsittävää toimintaa tehdään kevyisiin
rakenteisiin, kun on vanhastaan opittu tuntemaan, että ne
ovat tuolla syvällä kallion sisällä?
Toivon, että valiokuntakäsittelyssä myöskin
tämä näköala otetaan esille,
ja jos se vaatii joitakin erityisiä muutoksia, ne muutokset
pitää esityksinä saattaa myöskin
eduskunnan käsittelyyn.
Mutta ei voida katsoa sellaista näköalaa ainakaan
suopein silmin, että tähän pelastamiseen liittyvä johtamispaikka
sijoitetaan johonkin kevyesti rakennettuun tilaan, koska niiden
paikkojen pitää toimia myöskin syvän
kriisin aikana. Silloin, kun oikeastaan koko maa on jo mustalla mullalla,
niiden pitää olla toimintakunnossa, ja myöskään
niitä minkään tilapäisen, nopean
siirtymisen kautta ei voida koskaan näin toteuttaa eikä siirtää,
vaan niiden pitää olla valmiina.
Rouva puhemies! Olen kuitenkin varma, että Suomea ei
tällä kertaa mikään uhkaa, mutta
meidän pitää varautua pahimman varalle.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Aulis Ranta-Muotio on lakialoitteellaan
pelastustoimilain 56 §:n muuttamisesta löytänyt
todella tärkeän teeman. Ensinnäkin olen sitä mieltä,
että meillä pitää olla hyvä väestönsuojelun
valmius, joka pitää luoda normaalioloissa mahdollisimman
hyväksi. Mutta sitten kun käyn ajattelemaan, että meillä yrityksiin
sijoitetaan lakimääräisellä velvoitteella
väestönsuojat, niin käyn oikeastaan ajattelemaan,
onko tässä mitään järkeä.
Ensinnäkään normaalioloissa ydinkatastrofi
ei välttämättä uhkaa niin nopeasti,
että pitäisi jokaisella tietyn kokoisella työpaikalla,
tässä tapauksessa neliömetreillä mitatulla,
olla oma väestönsuoja. Kyllä siinä menee aikaa,
vaikka sattuisi tuossa likelläkin ydinkatastrofi, niin
siinäkin menee aikaa jonkin verran, ennen kuin säteily
ja laskeuma osuvat kohdalle. Jos sitten käydään
ydinsotaa, siinähän voivat sitten painevaikutukset
ja lämpövaikutukset osua missä tahansa,
hyvinkin lähellä, jos ydinlataus räjähtää vieressä,
mutta jos se räjähtää jonkunkaan
verran kauempana, niin jälleen on sitä aikaa.
Tämän vuoksi minusta ei ole mitään
järkeä edes siinä ajattelussa, että työpaikoilla
pitää olla pommisuojat — pommisuoja on
vähän eri juttu vielä tietysti kuin tämmöiset
ydinsäteilyn suojat — koska aikaa on, ja minä näkisin,
että olisi mielekästä koko ajatustapa
muuttaa sellaiseksi, että kunnat valtion ylläpitämin
varoin tietyllä tavalla kunnan olosuhteet huomioon ottaen
asutuksen pinta-alan mukaan hankkisivat yleiset väestönsuojat,
jonneka tulevat ihmiset työpaikoilta väestönsuojaan,
ketkä suojaa tarvitsevat, ketkä eivät ole
niissä tehtävissä, missä määrätään
silloin olemaan — joidenkin pitää olla
kokoamassa ihmisiä jne. — että olisi
yleiset, yhteiskunnan ylläpitämät väestönsuojat,
jonne sitten on mahdollisuus tulla ja jonne ihmisiä tuodaan
riippumatta siitä, missä työssä on.
Tämä ajatus on minusta hyvin outo, että työpaikalla
pitää olla väestönsuoja. Minä ajattelen, että perheelliset
työntekijät eivät varmaan sinne työpaikan
pommisuojaan menisi kuin siinä äärimmäisessä hätätilassa,
vaan kyllä siinä on huoli perheenjäsenistä,
kotiväestä. Kyllä tämä koko ajattelu
kaipaisi ihan täydellisen uudistuksen. Minusta tämä ajatus
tuntuu hyvin keinotekoiselta, että juuri tietyn kokoisilla
työpaikoilla tämä pitää olla.
Kun olen tutustunut näihin väestönsuojiin
työpaikoilla, niin ne ovat monta kertaa se kaikkein kallein
rakennelma ja investointi. Välttämättä eivät
edes työkoneet ole niin kalliita kuin väestönsuoja.
Yleensä tiedetään, että se on
tyhjän pantiksi — tietysti toivotaankin, ettei
sitä koskaan tarvitsisi siinä käytössä käyttää,
mitä varten se on — mutta minusta tämä ajattelutapa pitäisi
kerta kaikkiaan uudistaa ja muuttaa tässä, jotta
tämä olisi tarkoituksenmukainen ja tehokas ja
palvelisi kaikkia kansalaisia silloin, kun apua tarvitaan ja tarvetta
on.
Minusta joutaisi kokonaan muuttaa tämä ajattelutapa,
tarvitaanko työpaikoilla väestönsuojia. Ne
olisivat asuma-alueella, pitäjissä, kylillä,
kaupunginosissa, ja sinne mennään ja siellä olisi
keskitetty huolenpito ja tarkoituksenmukainen vastuu tärkeästä,
erittäin tärkeästä, väestönsuojelutehtävästä.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Ranta-Muotion ym. lakialoite on ajankohtainen. Hallintovaliokunnan
käsittelyssä on parhaillaan hallituksen esitys
pelastuslaiksi. Olemme kuulleet tästä, kuten ed.
Ranta-Muotio puheenvuorossaan totesi, asiantuntijoita. Nykyisen,
voimassa olevan pelastustoimilain käsittelyn yhteydessä nyt
esillä oleva asia oli myös käsittelyssä.
Tuolloin vuoden 1999 valtiopäivillä salissa äänestimme
tätä koskevasta perustelulausumasta, mutta kuten
ed. Ranta-Muotio totesi, asia ei tuolloin edennyt.
Mielestäni tämä lakialoitteen tarkoittama
tavoite yhteisten väestönsuojelutilojen rakentamisesta
etäisyydelle, joka on kohtuullisessa ajassa saavutettavissa,
olisi parannus nykytilanteeseen. Mehän tiedämme,
että monet yritykset todella joutuvat kohtuuttomasti sijoittamaan
toimitilojensa rakentamiseen, ja etenkin kun pinta-alavaatimus on
nyt niinkin alhaalla kuin 600 neliömetrin tasolla, tuntuu
siltä, että olisi luontevaa edetä siihen
suuntaan kuin tässä lakialoitteessa tarkoitetaan,
ja myös tämä hallien kokokysymys tulisi ottaa
jatkossa tarkasteluun.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Oinosen äskeisen
puheenvuoron johdosta palautui mieleen toukokuinen ydinvoimaäänestys.
Kun muistaa, mitenkä hän käyttäytyi
siinä, niin ymmärrän, että hän
on erinomaisen huolissaan ydinkatastrofitilanteessa suojautumisesta.
Mikä koskettaa itse lakialoitetta, niin minusta tätä voisi
luonnehtia terveen järjen käytön mahdollisuus
-laiksi, toisin sanoen päätetään
paikalliset olosuhteet huomioon ottaen kokonaisvaltaisella arvioinnilla,
kuinka tämä väestönsuojelu-asia
ratkaistaan, millä rakenteilla se ratkaistaan, koska olosuhteet
vaihtelevat todella paljon. Mikä koskee taas tätä väestönsuojelua,
niin tänä päivänä ei
todellakaan ole mitään pelkoa siitä,
että ed. Oinosen kanssa olisimme samaa mieltä.
Edellisessä asiassa osoittautui, että olimme täysin
eri mieltä loppujen lopuksi, vaikka välillä näytti
vähän muulta, ja tässä olemme
täysin eri mieltä myöskin.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Voin yhtyä ed. Ranta-Muotion lakialoitteeseen
todeten, että asetuksella voidaan säätää tämän
kaltaisten väestönsuojien etäisyydestä.
Asetuksen muutoshan käy helpommin kuin lainmuutos, vaikka nyt
hallintovaliokunta onkin käsittelemässä pelastustoimilakia.
Totean kuitenkin, että väestönsuojien
rakentaminen on lakisääteinen toimenpide ja velvollisuus,
mutta nämä lain ehdot ovat kovin joustamattomat
monta kertaa. Väestönsuoja on tarpeellinen rakentaa
kaiken varalta, mutta sen rakentaminen aiheuttaa melkoisesti rakentamiskustannusten
kohoamista. Yhteisien suojien rakentaminen on suositeltavaa. Nykyaikana
on 500—1 000 metrin etäisyyttä pidettävä aika
lyhyenä. Etäisyyttä voidaan toki muuttaa,
ja muutenkin väestönsuojien rakentamisen suhteen
voidaan lakia ja lainsäädäntöä tehdä joustavammaksi.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kuunneltuani tätä keskustelua
olen tullut siihen tulokseen, että meikäläinen
järjestelmä ei ole kovin huono. Meillä on,
ed. Oinonen, siellä kylillä ja pitäjillä näitä väestönsuojia.
Sitten meillä on pienempiä ratkaisuja.
Ihan teknisluontoisena seikkana: Emmehän me tiedä,
mikä on se kriisi, joka meitä uhkaa, mutta minua
hiukan pelottaisi sellainen, että näitä vietäisiin,
olkoonkin, että ne olisivat erinomaisen hyviä,
hyvin rakennettuja, suurella rahallakin tehtyjä, hiukan
minua pelottaisi se seikka, että ne menisivät
kovin kauas sieltä, missä ihmiset ovat. Meillä on,
vaikka tässä nyt ei pidä manata sellaisia
kriisejä kuin oli runsas 50 vuotta sitten Suomessa, opiksi
otettavaa niiltä ajoilta varsin paljon. Meidän
väestönsuojelujärjestelmämme
toimi sittenkin aika hyvin verrattuna milteipä mihin muuhun
maailman maahan tahansa.
Mutta toistan, arvoisa rouva puhemies, juuri tässä yhteydessä sitä,
että ei pidä olla kovin ortodoksi näissä asioissa.
Henkilökohtaisesti minua hiukan hirvittää se,
että nämä suojat viedään
kauemmas kuin missä ne luontevasti, vaikkapa teollisuushallissakin,
voivat olla.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin, mitä tulee ydinkatastrofien
uhkaan, edelleen luotan suomalaisten ydinvoimaloitten turvallisuuteen.
Luotan edelleen, että siellä on äärimmäisen
teoreettinen riski onnettomuuksille, mutta tietysti jos riskiä on
olemassa vaikka promillen tuhannesosa, niin sekin on noteerattava
vakavasti. Se tästä.
Mutta toisaalta minä pelkään, että tässä maailmassa
ja lähietäisyydelläkin on ydinvoimaloita, joittenka
turvallisuutta emme voi aivan sillä tavalla kontrolloida
kuin omiamme voimme, elikkä ydinonnettomuuden riski on
sisällytettävä lukuun. Sitä voivat
aiheuttaa terrorismi ja monet muut tekijät, mutta sitten
on tietysti ydinsodan riski, joka voi ulottua aivan minne tahansa.
Ydinkärjellä varustettu ohjus voidaan ampua torjuntaohjuksella
paikkaan x, joka voi olla ihan missä tahansa. Elikkä kyllä tämä ydinriski
on yksi niitä vakavammin huomioon otettavia, mutta sitten tietystihän
on sodan riski, jossa pommikone pommittaa, hävittäjä tulittaa,
ja tämä riski voi myös tietysti ulottua
minne tahansa.
Tämä ulottuvuus on tietysti näillä työpaikkakohtaisilla
väestönsuojilla olemassa, mutta näkisin,
että tässä pitäisi myöskin
löytää aivan uutta ajattelutapaa, joka
olisi kokonaisvaltainen, jossa voitaisiin terveellä järjellä katsoa
asiaa myös niiden ihmisten kannalta, jotka asuvat, ne siviili-ihmiset,
lapset ja vanhukset, kotiäidit, siellä kodeissa,
että meillä olisi tämmöinen
yhteiskunnan kokonaisvaltainen ajattelu nykyistä paremmin käytännössä myös
väestönsuojelun osalta. Silloin voitaisiin kyllä aivan
täydellä kohtuudella katsoa tuommoinen 10 minuutin
siirtymäaika, jopa 20 minuutin siirtymäaika. Me
kunnissa katsomme, että jos ambulanssi ja paloauto tulevat 20
minuutissa paikalle, niin se on vielä kohtuullinen aika.
Tätä voi aivan hyvin ydinkatastrofin sattuessa
pitää enemmän kuin kohtuullisena. Siinä on
yleensä aikaa tunteja, useita tunteja.
Sotatilanne on tietysti sitten semmoinen, että jos
on teollisuuslaitos, joka jollakin tavalla houkuttaa pommitukseen
tai tulitukseen, niin sen kohdallahan tilanne on tietysti välittömästi
suojaa tarvitseva. Näissä voisi aivan hyvin kuntakohtaisesti
tehdä niitä suunnitelmia, jotka soveltuvat eri
kuntiin. Meillähän aiemmin oli nämä niin
sanotut kohdekunnat ja sitten tavalliset kunnat. Oma kotikuntani
oli tällainen kohdekunta. Nyt se on sitten tavallisten
joukossa. Silloin muun muassa perehdyin näihin kysymyksiin,
joita eri tilanteet tuovat. Voitaisiin hyväksyä myös tämä kuntien
riskin erilaisuus, jota eri näkökohdat tällekin
suojatarpeelle asettavat.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Rouva puhemies! Ed. Kekkoselle toteaisin, että kyllä tällä esityksellä tähtään
siihen, että se olisi muutaman kilometrin päässä enintään,
sanotaan joku viisi kilometriä, käytännössä ehkä sitäkin
lähempänä. Paikalliset viranomaiset,
väestönsuojelusta vastaavat viranomaisetkin, ovat
tätä mieltä. Kyllä he osaavat
harkita sen asutustiheyden ja muun mukaan, mutta nyt se on kyllä aivan
liian joustamaton. Tämä olisi tämmöinen
lyhyt askel parempaan suuntaan, terveen järjen käyttöön,
kuten ed. Pulliainen totesi.
Muuten olen kyllä aika pitkälti samaa mieltä kuin
ed. Oinonen, että kyllä tässä voisi
ajatella vähän syvällisemminkin, jäävätkö ihmiset
tällaisessa tilanteessa todella sinne työpaikalle.
Kun se on käytännössä jonain
varastotilana ja säännökset sanovat,
että se on 24 tunnissa tyhjättävä,
niin voi sanoa, että jokaisessa tapauksessa on se tilanne,
että se ei ole heti käytettävissä se
huonekaluverstaan nurkassakaan oleva tila, eli siinä ajassa hyvin
ehtii mennä parempaan paikkaan. Meillä ovat aiemmin
toimineet, edellisissä kriiseissä, väestönsuojat.
Täytyy tässäkin muistaa, että se oli
hevosaikaa. Hevosella kesti mennä aika kauan tällaiseen
suojaan.
Keskustelu päättyy.