5) Laki metsälain 7 ja 18 §:n muuttamisesta
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa on
kysymys metsälain 7 ja 18 §:n muuttamisesta, ja
tämä koskettaa jokamiehenoikeuksia. Haluan tässä puheenvuoroni
aluksi tuoda esille sen, että olen itse maanomistaja. Omistan
metsää ja peltoa ja pidän erittäin
tärkeänä, että meillä on,
voisi sanoa, laajat jokamiehenoikeudet, niin kuin todella ne Suomessa
ovat, laajemmat kuin missään muualla. Mutta jokamiehenoikeuksiin
liittyy myös ongelmia, koska kaikki eivät noudata
niitä käytöstapoja, jotka jokamiehenoikeuksiin
kuuluvat.
Jokamiehenoikeuttahan ei säädetä,
siitä ei ole olemassa lakia, sitä ei säädetä millään
yhdellä lailla, vaan jokamiehenoikeuksia ohjataan useillakin
lainsäädännöillä. Muun
muassa yksityistielailla, joka oli meillä täällä eduskunnassa
käsiteltävänä ja tässä taannoin
hyväksyttiin, ohjattiin jokamiehenoikeuksia. Samoin jokamiehenoikeuksia
ohjataan vesilailla, ja rikoslain puolella on myös sellaisia
säädöksiä, joilla ohjataan jokamiehenoikeuksia.
Niin kuin alussa sanoin, on myös näin, että jokamiehenoikeuksia
loukataan, niitä ei noudateta sillä tavalla kuin
kuuluisi noudattaa, ja tästä aiheutuu ongelmia.
Yksi ongelma on tullut metsänhakkuissa, kun näitä niin
sanottuja luontoaktivisteja siellä liikkuu ja he sitten
aiheuttavat ongelmia monitoimikoneitten työskentelylle
ja vaarantavat siellä työskentelevien metsureitten
ja työntekijöitten toiminnan.
Tässä on nyt ollut se ongelma, että meillä metsälaissa
ei ole tämmöistä rikospykälää,
jolla pystyttäisiin välittömästi
rankaisemaan näitä, jotka häiriötä aiheuttavat
ja loukkaavat jokamiehenoikeuksia. Siellä on ainoastaan
kaksi rikoslakiin kuuluvaa mahdollisuutta, joilla näitä voidaan rangaista,
mutta ne ovat aika pitkiä oikeusprosesseja, ja sitten siinä käy
monasti näin, että rangaistus jää toteuttamatta,
ja nuorethan tietysti tietävät nämä ja
käyttävät tätä tilannetta
hyväkseen.
Tässä lakialoitteessa ehdotetaan metsälakiin liitettäväksi
säännös, joka velvoittaa hakkaajan asianmukaisesti
merkitsemään hakkuualueen, jotta tälle
alueelle meneminen vastoin kieltoa olisi rangaistavaa. Laki mahdollistaisi
poliisin sakottaa rikkomukseen syyllistynyttä välittömästi.
Täällä on nämä kaksi
pykälää, 7 ja 18 §, ja 7 §:ssä sanotaan:
"Metsän hakkaajan tulee merkitä hakkuualue selvästi
maastoon ja puustoon hakatessaan sekä muita siihen liittyviä toimenpiteitä tehdessään
osaltaan huolehtia siitä, että hakkuussa ja siihen
liittyvässä toimenpiteessä noudatetaan
tämän lain säännöksiä."
Tämä aloite ei tarkoita sitä, että kun
metsässä hakkuutoimia suoritetaan, ne on aina
merkittävä jollakin nauhalla tai joillakin kieltokylteillä,
vaan vain sellaisissa tilanteissa, joissa on odotettavissa tällaista häirikköongelmaa.
Silloin, kun tämä alue rajataan, tämän
lain mukaan rangaistus voidaan suorittaa välittömästi,
ja uskon, että tällä on myönteinen
vaikutus, että häirikkötilanteita ei
sitten tulisi tapahtumaan.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Minusta ed. Lämsän aloitteessa
kyllä lukee, että metsän hakkaajan tulee
merkitä hakkuualue selvästi maastoon jne. Ei tässä ole
mitään poikkeuksia. Kyllä se aika merkillistä on,
jos kaikkiin pitää jotkut nauhat panna ympärille.
Jos haluaa jotain muuta kuin pykälään
on kirjoitettu, niin sitten pitää pykälä muuttaa.
Kaiken kaikkiaan vielä kyllä minä hieman
kyseenalaistaisin tämän ed. Lämsän
lakialoitteen tarkoituksen. Näinköhän
hän luulee, että nämä ongelmat
hoidetaan.
Eero Lämsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukoselle: Tietysti jos kannattaa
sellaista ajatusta, että tällaisia häirikkötoimia
siellä saa olla, silloin tietysti tämä lakialoite
on turha, (Ed. Stenius-Kaukonen: Ei siitä ole kysymys!)
mutta kun itse en hyväksy tällaista häiriköintiä,
niin siltä pohjalta olen lähtenyt tämän
lakialoitteen laatimaan. Puheenvuorossani korostin juuri tätä 7 §:ää,
että tämä nimenomaan ei tarkoita sitä,
vaan tässä täytyy olla tällainen
pykälä, että se velvoittaa ensinnäkin alueen
merkitsemään, jotta voidaan rangaistustoimi suorittaa.
Se täytyy tarkasti merkitä, mikä on alue,
minne ei sitten saa mennä. Voihan sen tavallaan rinnastaa
siihen, että toisen kotiin ei saa mennä noin vain,
ja pitää voida myös tietyllä lailla
osoittaa siihen rangaistustoimi.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Epäilin, että tällä lailla
päästään niihin tavoitteisiin,
joita ed. Lämsä haki. Kun hän vertaa
tätä kotiin, niin jos kirjoitetaan, että kodin
omistajan tulee merkitä koti selvästi, niin että sinne
eivät muut pääse, niin ei siitä sitten
voi poiketa. Tämä pitäisi kirjoittaa
toisella tavalla. Mutta tämä ei nyt ollut varsinainen
sanomani vaan se, että oma edellinen puheenvuoroni ei tarkoittanut
sitä, että hyväksyisin sellaisia laittomuuksia,
jotka johtavat kohtuuttomiin seurauksiin metsänomistajankin kannalta.
Mutta epäilen tätä keinoa, mitä ed. Lämsä yrittää esittää.
Enkä tietysti myöskään pidä hyvänä sitä,
että metsiä hakataan, varsinkaan suojeltuja metsiä.
Tällaistakinhan tapahtuu.
Timo Ihamäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen sanoi, ettei tällä lailla
päästä sellaisiin tilanteisiin, joita ed.
Lämsä haki. Nousi vain mieleen kysymys, mitä ed.
Stenius-Kaukonen sitten haluaisi muuttaa tässä asiassa,
koska hän kuitenkin sanoi, ettei hän hyväksy
kenties niitä toimenpiteitä, joita vastaan tämä laki
on tehty. Mikä on ed. Stenius-Kaukosen rakentava ehdotus?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen aikaisemmin tottunut näkemään
kettuja pyydettävän lippusiimalla, nyt luontoaktivisteja. Minulla
ei ole mitään tarvetta niin sanottujen luontoaktivistien
toimia puolustaa. Mutta olen nähnyt niin sanottuna luontoaktivisteina
kirkkoherroja ja muita merkittäviä yhteiskunnan
osatekijöitä ja ollut paikallakin katsomassa sitä laajaa kansalaiskoostumusta,
suomalaista yhteiskuntaa pienoiskoossa, niin kuin tämä eduskuntakin
on, eikä näitä asioita nyt lippusiimalla
hoideta. Ne ihmiset, tahot, jotka näin katsovat olevan
oikeus tehdä, heitä tällaiset lippusiimamenettelyt
ja niitten vastaisesti toimimiset eivät kyllä estä.
Se on harvinaisen selvä asia. Siitä on saatu näyttöjä vaikka
kuinka paljon.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Eero Lämsän esittäessä lakialoitteen allekirjoitin,
koska siinä keskeisenä tavoitteena oli estää metsätyön
häirintä. Tämän edelleen allekirjoitan
tältä osin. Minusta jokainen, joka tekee työtään,
tarvitsee työrauhan, kun on laillisesta, rehellisestä työstä kysymys.
Meillä pitää olla lainsäädäntö,
jolla työn häirinnästä annetaan
rangaistukset, jotta tämä asia on selvä tältä osin.
Mutta kun minä nyt luin tätä lakialoitetta,
niin minä kyllä luen aivan kuten ed. Stenius-Kaukonen.
Täällä kyllä ihan selvästi
sanotaan: "Metsän hakkaajan tulee merkitä hakkuualue
selvästi maastoon ja puustoa hakatessaan sekä muita
siihen liittyviä toimenpiteitä tehdessään
- -". Tätä en voi hyväksyä.
Tätä en voi hyväksyä. Kyllä metsänhakkaajalla
pitää olla oikeus toimia maastossa, olipa se oma
metsä tai olipa töissä toisen metsässä,
ilman että on velvollisuutta käydä tätä merkitsemään.
Kyllä tässä pitää olla
metsänomistajan ja työn suorittajan selkeä itsenäisyys. Tietysti
silloin, jos työ vaarantaa esimerkiksi liikennettä,
jos siitä menee vaikka kylätie lävitse, yksityistie
tai vastaava, toki on syytä panna asianmukaiset merkinnät,
jotka varoittavat liikennettä ja tiellä liikkuvia.
Mutta silloin, kun on selkeästä metsätyöstä kyse,
kyllä minä katson, että metsätyön
tekeminen on jo sinänsä riittävä varoitus,
että aluetta ei pidä lähestyä.
Näin ollen en hyväksy tätä,
että tähän tulee tämä 7 §,
joka sanoo, että "metsän hakkaajan tulee merkitä".
Jos tämän on joku lakimies nähnyt, niin
siitäkään huolimatta en tätä hyväksy,
vaan katson, että työn häirintä pitää estää olemassa olevalla
lainsäädännöllä. Kysyisinkin
ed. Eero Lämsältä, miksi sitten tämä rikoslain
28:11 ei toimi, (Ed. Mäki-Hakola: Ed. Myllyniemi vastaa!)
jos se kerran on pykälä, jolla voitaisiin taata tämä työrauha,
miksi tämä ei toimi ja miksi eivät olemassa
olevat lait riitä, koska sehän tässä on
tavoite, että metsänhakkuu voi toimia, kuten mikä tahansa
muukin työ, sillä tavalla, että työ voidaan
suorittaa. Tämä on tavoite ja siihen pitää päästä,
mutta mitään lisävelvoitteita tämän
ei metsänhakkaajalle tule aiheuttaa.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tässä 7 §:ssä ehkä on
lipsahdus sattunut. Eihän tämä tarkoita
sitä, kun lakialoite tehdään, että se
sanasta sanaan toteutetaan siinä muodossaan. Ilmeisesti
on tarkoitettu kuitenkin, että siinä tapauksessa,
kun halutaan, että siellä ei todella häiritä tätä asiaa.
Mutta tuo nyt on aivan toisarvoinen asia. Tällähän
ajetaan hyvää asiaa eteenpäin.
Ed. Oinonen kyseli, tarvitaanko pykäliä, kun on
rikoslain 28:11. Se on niin harvoin sovellettu pykälä eikä tähän
sovi. On olemassa pykäliä kyllä riittävästi
tähän asiaan. Siinä mielessä ed.
Pulliaiselle, kun hän sanoi. Ne ankarammatkaan pykälät
eivät ole vaikuttaneet: ne ovat niin sekavia. Joku pakottamispykälä,
ilkivalta. Sitten, jos tulee poliisi paikalle, tulee haitantekoa
ja väkivaltaista vastustamista. Niitä on kyllä hyvin
paljon. Tuossa pakottamisessa muun muassa on ylärajana
kaksi vuotta vankeutta. Sekään ei ole riittävästi
vielä osoittamaan, että näin ei saa tehdä.
Mutta tämä kyllä antaa selkeän
kuvan molemmille osapuolille, että jos menettelet näin,
niin tapahtuu tällä tavalla. Itse asiassa minä tein
kaksi kolme viikkoa sitten saman tyyppisen aloitteen, jossa oli,
jos jotenkin häiritsee sitä metsätyötä, kuusi
kuukautta ylärajana. Jos kiellosta huolimatta jatkaa häirintää,
siinä oli jopa kaksi vuotta se yläraja vankeusuhkana.
Tällä haetaan kaiken kaikkiaan, että molemmat
osapuolet tietäisivät, mitä tulee tapahtumaan,
jos näin menetellään.
Minä en oikeastaan ymmärrä ed. Stenius-Kaukosta.
Me olemme olleet tässä ainakin neljän vuoden
vai kahdeksan vuoden ajan, ja olen pitänyt häntä järkevänä edustajana
ja edelleenkin varmasti hän sitä on, mutta hän
ei vähän niin kuin myöntäisi
sitä, että ei saa toisen työmaalle tulla tekemään
pahuutta. Jos ed. Stenius-Kaukosen työmaalle tulisi tulevaisuudessa,
sanotaan nyt vaikka kesällä, häiritsemään
työtä, niin kyllähän siitä vähän
meteliä syntyisi.
Samalla tavalla, kun arvoisa ed. Pulliainen, joka pian varmasti
30 kirjaa on kirjoittanut tähän mennessä elämässään,
on kirjoittamassa ja siinä tulisi joku sivuja sotkemaan
ja repimään kesken sen kirjan kirjoittamisen,
niin minä luulisin, että tulisi aika äkkiä lähtö niistä tiloista,
oli se kuka tahansa. Kun laillista työtään
tekee, jonka pitäisi olla vielä erikoisesti perustuslailla
turvattu, niin miksipä sitä pitää saada
jonkun tieten tahtoen häiritä sillä tavalla,
että se työnteko estyy? Minä en ymmärrä tämmöistä kansalaistottelemattomuutta
sinänsä ollenkaan, mutta se ei kyllä ole varmasti
ainut asia, missä minä en ihan pysy mukana.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Olen itse yhtenä allekirjoittajana
tässä ed. Lämsän aloitteessa,
jonka tarkoituksena on se, että se, joka vastoin kieltoa
tunkeutuu selvästi merkitylle metsänhakkuualueelle,
on tuomittava metsärikkomuksesta vähintään
sakkoihin, jos ei muualla ole sitten ankarampaa rangaistusta säädetty.
Tässä on nyt keskusteltu tästä 7 §:stä:
"Metsän hakkaajan tulee merkitä hakkuualue selvästi maastoon
- -." Nythän on tilanne tänä päivänäkin se,
että näistä työmaista tehdään
metsänkäyttöilmoitukset, ja kun useimmiten
sen työn suorittaa ulkopuolinen urakoitsija, niin sehän
tänä päivänä pääsääntöisesti
jo merkitään maastoon. Eikä se selvästi
merkitseminen tarkoita sitä, että se kierretään
lippusiimalla ympäri, vaan että on selvästi
havaittavissa, että hakkuutyömaa on menossa. Yleensä hakkuutyömaa
merkitään kuitunauhoilla, ja se varmastikin osoittaa,
että siellä työmaa on menossa. Minä en
näe minään ongelmana sinänsä tätä merkintäkysymystä.
Kun ed. Stenius-Kaukonen täällä sanoi,
että suojeltuja metsiä hakataan, minä kyllä totean
siihen, että jos tällaista tapahtuu, niin se on
aina vahinko ja se on erittäin harvinaista, mutta kun toimitaan
tuolla metsäalueilla, niin voi olla, että kaikki
tieto ei aina ole mennyt perille, mutta minä jyrkästi
kiistän, että tarkoituksella hakattaisiin suojeltuja
alueita. Jos Luonto-Liitto tai Greenpeace on sitä mieltä,
että sen pitäisi olla suojeltu, niin se ei tarkoita
sitä, että se on silloin jo suojeltu. Kysymys
näissä häiriötyömaissa
on ollut nimenomaan siitä, että nämä ovat
lähteneet siitä, että suojelut eivät
riitä, vaan he haluavat sinne lisää ja
oman käden oikeudella ovat rauhoittamassa sellaisia alueita,
jotka on päätetty kuitenkin jättää suojelusta
pois.
Olen sitä mieltä, että tämä häirikköpykälä tarvitaan
metsälakiin, jotta yrittäjät saavat rauhassa tehdä lainmukaista
työtään metsissä. Varsinkin Greenpeace
ja Luonto-Liitto ovat järjestöinä tunkeutuneet
usein hakkuutyömaille eri puolilla Suomea. Toiminnallaan
ne ovat estäneet laillisten työmaiden toiminnan
ja aiheuttaneet yrittäjille ansionmenetyksiä.
Me olemme tänä vuonna käsitelleet muun
muassa metsästys- ja kalastuslakia. Kyseisessä laissa
on säädetty rangaistukset luvallisen pyynnin laittomasta
haittaamisesta tai estämisestä. Tässä ei
ole minun ymmärtääkseni juuri sen kummallisemmasta
asiasta kysymys.
Hakkuutyömaiden häiritsijät tunkeutuvat
työmaalle yleensä jokamiehenoikeuksiin vedoten. Tällainen
toiminta ei kuitenkaan kuulu millään tavalla jokamiehenoikeuden
piiriin. Niin kuin ed. Lämsä täällä puheenvuorossaan
totesi, yksityistielain uudistamisen yhteydessä jokamiesoikeus-käsite
käytiin perusteellisesti läpi ja sieltä voidaan
tarkistaa se, mitä eduskunta on tarkoittanut omalla määrittelyllään
jokamiehenoikeudesta. Siinähän lähtökohtana
on joka tapauksessa, että jokamies käyttää näitä oikeuksiaan
loukkaamatta ja häiritsemättä maanomistajaa
tai muuta asianomaista. On huomattava, että jokamiehenoikeus
on väistyvä oikeus esimerkiksi omistusoikeuteen
nähden.
Arvoisa puhemies! Tosiasia on tietenkin, ettei tätä lakia
ehditä käsitellä näillä valtiopäivillä ja näin
ollen aloite raukeaa, mutta toivoisin kuitenkin, että tällä lakiesityksellä annetaan
ministeriölle viesti, että haluamme tällaisen
lisäyksen metsälakiin. Sitten olisi parasta, että ministeriö itse
valmistelisi tämän lakilisäyksen ja antaisi sen
seuraavalla eduskuntakaudella hallituksen esityksenä ja
myöskin tarkastelisi, miten tämä 7 § määritellään,
ettei se tuota ylimääräisiä ongelmia.
Siinä mielessä minä näen tärkeäksi,
että tämä asia nostetaan esiin ja annetaan
selkeä viesti siitä, että tällainen
häirikköpykälä on metsälakiin
lisättävä.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Lukiessani tätä lakialoitetta
hämmästelin, ettei metsälaissa ole ollut
tähän asti pykäliä, joilla olisi normitettu
jokamiehen toimia sen mukaan, ettei hän saa haitata tai
häiritä esimerkiksi työntekoa. Ihmeisesti
rikoslaissakaan ei ole sellaisia pykäliä, jotka
toimisivat. Ed. Myllyniemi toki totesi, että olisi pykäliä,
mutta niitä ei juuri käytetä.
Sitten laki on tietysti niin kuin se luetaan. Tässä nyt
7 § herätti keskustelua. Lakialoite on tehty tällä sanamuodolla,
mutta jos on tarve korjata sanamuotoa, niin valiokunta valvokoon.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lämsä varoitti
tuossa tullessani, että puhe unohtui, mutta täytyy
katseella katsoa, mistä puhuu ja näkee.
Ed. Lämsä on tehnyt erinomaisen aloitteen metsälain
korjaamisesta. Siinä mielessä äskeiseen
puhujaan ed. Mäki-Hakolaan viitaten itsekin allekirjoittajana
tässä asiassa esiinnyn. Sellaisenaan ed. Myllyniemen
puheenvuoroon viitaten ja tuntien sisältöä,
kuinka tätä asiaa käsiteltiin jo silloin
metsälakien uudistamisen osalta niistä rangaistuksista
ja säädöksistä, mitkä siirtyivät
rikoslain puolella, on aivan ihmeellistä, että tässä Suomenmaassa
voi kulkea kaikenkarvaista terroristia vapaana, jotka linnoittautuvat jonkun
isännän taikka metsänomistajan metsään häiriten
laillista, ilmoitettua, hyväksyttyä hakkuuta.
Tätä ei voi käsittää eikä voi
ymmärtää. Siinä mielessä ymmärrän
erinomaisen hyvin jokamiehenoikeuden ja jokamiehenoikeuksiin liittyvän
vapaan kulkemisen ja luontoon tutustumisen, luonnon parissa toimimisen
ja liikkumisen, mutta sitä, että hirttäydytään
monitoimikoneitten runkoihin kiinni, häiritään
rehellistä työtä, mitä säädetyssä järjestyksessä ilmoitetulla
hakkuualueella tehdään, sitä en voi käsittää enkä ymmärtää.
Kun ed. Oinonen voimakkaasti kritisoi näkemystä hakkuualueen
rajauksesta ja merkkauksesta, mitä täällä useassa
puheenvuorossa myöskin viitattiin lippusiiman virittämiseen,
ymmärrän ed. Oinosen huolen tästä asiasta,
että kyllä tämä metsänhakkaajan
osalta ongelma on, jos joudutaan erityisesti liputtamaan ja siimottamaan
tämä hakkuualue. Mutta ymmärrän
myöskin sen, niin kuin ed. Mäki-Hakola totesi,
että tätä varmasti osataan soveltaa ja
oikein mitoittaa tämä asia, että silloin
kun, niin kuin esityksen tarkoitus on, ollaan ongelma-alueella,
niin tulee entistä tarkemmin ja perusteellisemmin merkitä tämä hakkuualue,
ettei sinne kukaan vahingossa joudu. Tämän pohjalta
normaali hakkuualuehan kuitenkin aina merkitään
tavalla taikka toisella, nauhoitetaan sinne maastoon. Ei sellaista
hakkuualuetta ole olemassakaan, mistä metsänkäyttöilmoitus on
tehty, etteikö sitä ole merkitty sinne maastoon myöskin
löydettävissä. Kysymys on sitten tietysti
siitä, mitkä kulmat siitä on merkitty
ja kuinka tiheä se merkintä on olemassa, mutta
aina merkitty on.
Mielestäni ei ole epäselvää siinä,
etteivätkö normaalin hakkuun yhteydessä myöskin
luonnossa liikkujat tiedä ja osaa varoa niitä hakkuukoneita
ja sitä hakkuutyön suoritusta, mitä siellä on
olemassa. Mutta selkeästi on nähtävissä,
että se, mikä tämän lakialoitteen
takana on, tämä peruslähtökohta
olemassa, on sellaiset toiminnot mitkä ovat hakkuuta haittaavassa
mielessä tehty, tahallaan, ehdoin tahdoin menty ja linnoittauduttu
sinne hakkuualueelle. Tätä en voi käsittää enkä ymmärtää.
Sen pohjalta ed. Myllyniemen esille ottama näkemys, että tuomitaan
sakkoa tai toistuvasti tätä asiaa ja laillista
hakkuuta häirittäessä jopa vankeuteen,
mielestäni on vähin tuntuma, mikä myöskin
tähän asiaan pitää yhdistää ja käsitellä.
Rouva puhemies! Siinä mielessä kun ymmärrän,
että valiokuntakäsittelyssä kaikki järjen käyttö on
mahdollista tämän taikka seuraavan eduskunnan
aikana, niin kyllä tähän varmaan rangaistus
löytyy, kunhan periaate löytyy, että tätä voidaan
tehdä ja toteuttaa. Tämän osalta tietysti
on hyvä, että tässä vaiheessa
on tämä asia näkyvissä, koska
on olemassa erityinen uhka, että on sellaisia maailmanvoimia
liikkeellä, mitkä pyrkivät saattamaan
maa- ja metsätalousmaata kiinteistöverolle, jolloin
näitä ongelmia tulee erityisen paljon lisää.
Ainakin itse katson niin, että tämä kriittisyys
kaikenlaisia kulkijoita kohtaan kasvaa huomattavan paljon ärtyisämmäksi kuin
mitä se tätä ennen on ollut olemassa.
Sen pohjalta sen kaatuvan puun ulkopuolella pitää olla
kyllä kaikkien kansalaisten, etteivät vaan satu
oksat ja latvus kolahtamaan päähän.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Jokamiehenoikeudet ovat meillä tärkeä oikeus.
Yhtä lailla on todettava, että metsänomistajilla
on oltava oikeus lailliseen elinkeinotoiminnan harjoittamiseen ja
myös tässä tarkoituksessa metsien hakkaamiseen.
Voi olla, että käsiteltävänä olevassa lakialoitteessa
on tarpeen tehdä joitakin tarkennuksia. Mielestäni
tavoite on kuitenkin oikea. Hakkuutyön aiheuttamien tahattomien
vaaratilanteiden välttämiseksi on kaikkien osapuolten kannalta
tärkeää tehdä tarvittavat merkinnät. Meillähän
jo nyt hakkutyömaasta ilmoitetaan muun muassa varoituskyltein,
samoin hakkuutyöalueet yleensä merkitään
maastoon. Jos taas kyse on tahallisesta häirinnästä,
niin siihen pitäisi voida puuttua. Ymmärrän
niin, että poliisien toiminnan ja mahdollisten rangaistusten
osalta tarvitaan säädösperusta. Tahalliseen
häirintään liittyvä viranomaistoiminta
pitäisi toteuttaa myös mahdollisimman pian. Siihen
pitäisi voida puuttua mahdollisimman pian, ja tässä mielessä katson,
että tämän lakialoitteen tarkoittama
tavoite pitäisi jollakin tavoin meillä saada lainsäädäntöön.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kun allekirjoitin aloitteen, niin minulla
oli tavoitteena se, että metsänhakkuut voidaan
suorittaa ilman, että siellä hakkuita häiritään.
Mutta muilta osin tästä aloitteesta paljastuukin
hyvin paljon ongelmallisia asioita. Haluan kiinnittää niihin
huomiota. Tämä 7 § on mielestäni
hyvin epäonnistunut kaikilta osin, kun se lähtee
siitä, että metsän hakkaajan tulee merkitä hakkuualue selvästi
maastoon jne. Tämä asettaa kautta koko Suomenmaan
metsänomistajan ja metsänhakkaajan uuteen velvoitteeseen,
jota ei laissa ole. Edelleen tämä tulee asettamaan
aivan käsittämättömän
tulkinnan, mikä on metsänhakkuuta. Onko se, jos
menee kirveen kanssa metsään, (Ed. Stenius-Kaukonen:
Tai vesurin!) ottaa juhannuskoivun tai joulukuusen, onko se metsänhakkuuta?
Tässä tullaan aivan uusiin tulkintakysymyksiin
ja viedään metsänomistajan omaa itsenäisyyttä pois
metsästä sen takia, että jos jossakin sattuu
häirikkötilanne, niin kaikki Suomen metsänomistajat
joutuvat aivan käsittämättömän
byrokratian, kyttäyksen ja kyyläyksen kohteeksi, että onko
nyt varmasti sitten merkitty asianmukaisesti tämä metsänhakkausmaa.
(Ed. Väistö: Tämä ei ole laki,
vaan aloite!) Tähän tämä aloitteen
7 § johtaa, että kaikki metsänomistajat
ovat kyttäyksen ja kyyläyksen kohteena. Sen vuoksi on
aivan onnellista, että tämä lakialoite
ei ennätä tässä eduskunnassa
tämän pitemmälle paljonkaan edetä.
Näin ollen paljon paremman saman asian ilmaisun, esitti
ed. Kari Myllyniemi aloitteessaan, joka on jätetty 30.12.2002
ja jossa on luonnonvararikoksia koskevaan lukuun esitetty uusi 3
a § "Metsätyön haittaaminen": "Joka tahallaan
tai törkeästä huolimattomuudesta asiattomasti
oleskelemalla metsässä estää tai
häiritsee siellä tehtäviä laillisia
töitä, on tuomittava metsätyön
häiritsemisestä sakkoon tai vankeuteen enintään
kuudeksi kuukaudeksi. Joka tekee edellä 1 momentissa tarkoitetun
teon kiellosta huolimatta, on tuomittava metsätyön
estämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään
kahdeksi vuodeksi." Ed. Myllyniemi on todella ehdottanut hyvää lainsäädäntöä tällä
aloitteellaan,
ja minä toivon, että tässä muodossa,
kuin ed. Myllyniemi on tämän esittänyt,
tämä asia voisi edetä, koska tästähän
on juuri kysymys: estää se, että ei häiritä työtä,
ja tällä ed. Myllyniemen lakialoitteella 172/2002 vp
toteutuu tämä, mitä ed. Lämsä aivan
oikein ja metsätöitten parasta ajatellen on esittämässä.
Mutta 7 § ed. Lämsän aloitteessa
kyllä johtaa aivan uuteen byrokratiaan ja aivan uusiin
käsittämättömiin sekasotkuihin
metsänhakkuita tehtäessä. Esimerkiksi
eihän siitä ole ongelmaa, jos konefirma tekee
tuollaisen aukkohakkuun ja paljaaksihakkuun. Se voidaan kaikki merkitä.
Mutta tulee kysymyksiä, kun metsänomistaja menee korjaamaan
tuulenkaatopuita, onko se hakkuuta, tai kun metsänomistaja
menee ottamaan polttopuita. Kyllä silloin näitä lain
saivartelijoita olisi, että kaikki pitäisi olla
merkitty. Tässä tulee aivan tuollainen käsittämätön
uusi byrokratia, ja sille kyllä kyttääjiä ja
kyylääjiä sitten olisi riittämässä,
onko varmasti nyt metsänomistaja tämän
tehnyt. Sitten, jos metsänomistaja tekee pitemmällä aikavälillä työtään,
siinä tulee sitten myöskin ongelmia vastaan siitä,
kuinka kauan nuo merkinnät voivat olla, estääkö metsänomistaja
merkinnöillä marjastuksen, sienestyksen, metsästyksen.
Tulee oikein ongelmien viidakko, jos tuo aloitteen 7 § on.
Mutta edetään ed. Myllyniemen aloitteella, niin
silloin me saamme oikean tuloksen tässä asiassa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen aivan henkilökohtaisesti monttu
auki. Ed. Oinonen on allekirjoittanut tämän lakialoitteen,
ja nyt hän on käynyt soimaamassa tätä lakialoitetta
jo ainakin pari kolme kertaa. Ed. Oinonen näyttää kirjoittavan aivan
mihinkä paperiin nimiä tahansa. Minulla on tuolla
muutama vekseli odottamassa, käynpä hakemassa
niihin nimen.
Matti Väistö /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Hallintovaliokunnassa on tällä kaudella
hyväksytty kolme perusteellisesti valmisteltua lakialoitetta.
Siitä huolimatta ne ovat valiokuntakäsittelyssä ja
asiantuntijakuulemisessa kokeneet vielä melkoisen muutoksen ennen
eduskunnan suuren salin käsittelyyn tuloaan.
Haluan, arvoisa puhemies, tällä tuoda esiin vain
sen, että lakialoitteet tulevat mielestäni vielä perusteellisempaan
käsittelyyn valiokuntatyössä kuin hallituksen
esitykset johtuen juuri siitä, että niiden valmistelu
on usein vajavaisempi.
Lakialoitteiden tavoitteena on mielestäni, niin kuin
täällä hyvin ed. Mäki-Hakola
muun muassa totesi, nostaa asia ja ongelma esille ja toivon mukaan
myös hallituksen valmisteluun.
Eero Lämsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan pari asiaa ed. Oinoselle. Hän
tuossa aikaisemmassa puheenvuorossaan kysyi, miksi yleensäkin
tällainen lakialoite on tehty, eikö rikoslailla
tai joillakin muilla säädöksillä voida
rankaisua suorittaa. Enhän minä tätä aloitetta
olisi tehnyt, jos näin voitaisiin tehdä. Eli tätä nimenomaan
tarvitaan, koska niin kuin on perusteluissa viitattu, nämä kaksi
rikoslain säädöstä eivät
toimi.
Toinen, mitä haluan ed. Oinoselle sanoa, kun hän
kritisoi 7 §:ää. Kun hän on
ollut täällä neljä vuotta melkein
jo ja useita lakialoitteita tehtaillut täällä,
niin luulisi jotain oppivan, miten lainsäädäntö juoksee
ja miten pykälät kulkevat. Jos tämä 7 § poistetaan,
ei voida rikospykälääkään käyttää,
ja kyllä minä sen tähän voin
sanoa ed. Oinoselle, että olen erittäin tarkka
lakialoitteissa, että ne toimivat ja ovat oikein laadittuja.
Tämän on kaksi alan juristia myös tarkistanut
ja nähnyt, että sen pitää juuri
näin olla.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Kun tätä ed. Oinosen ajatuksenkulkua
naisen logiikalla jatkaa eteenpäin, niin kysyisin nyt neuvoa
ed. Lämsältä: Kun heikko nainen menee
metsään ja mies on pelotellut, että siellä on
karhu, niin fiksu nainen ottaa vesurin käteen ja lähtee
metsään yksin. Tämä saattaa
osoittautua erittäin tarpeelliseksi, koska karhun sijasta
metsässä voi tulla vastaan mies. Näin
kävi, ja hirveätä huutoa mies piti, ja silloin
tämä heikko nainen huusi: "Kyllä täällä on ihmisiä ja
minulla on vesuri kädessä!" Se oli erittäin
tehokas turvakeino.
Ed. Lämsä, jos teidän lakialoitteenne
hyväksytään, miten tällaisessa
tilanteessa (Puhemies koputtaa) tulisi toimia, pitääkö olla
se lippusiima kädessä ja merkitä koko
se matka, missä kulkee?
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kun menen metsään, minulla
on aina ase mukana. Se voi olla vesuri tai kirves. Tällä aseella
minä yleensä siellä vähän niin
kuin raivaan sitä reittiä, mistä kuljen,
aina muutama paju pois jne., eli kyllä ed. Stenius-Kaukonen
on aivan oikeassa.
Ed. Lämsälle sanon, että jos tämä laki
näin kirjoitetaan, tämä toimii niin kuin
se on. Lakihan on tietysti aina niin kuin se luetaan; on asia erikseen,
miten se luetaan, mutta näin tässä on
kirjoitettu. Tämä johtaa juuri siihen käsittämättömään byrokratiaan,
että aina pitää olla metsänhakkuu merkitty.
Todella, jos siellä vesurin kanssa kuljen ja lyön
jonkin räipän pois ja vähän
raivaan samalla, joku viheliäinen sanoisi, että nyt
on tehty laitonta metsänhakkuuta eikä ole siimalla
merkitty. Tämän haluan ehdottomasti estää.
Timo Ihamäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen kritisoi voimakkaasti 7 §:ää,
ja siitä puheenvuorosta kävi ainakin selville,
että ed. Myllyniemi ja ed. Lämsä ovat
tehneet saman sisältöiset lakialoitteet. Luulen,
että nämä molemmat aloitteet menevät
hallintovaliokuntaan. Hallintovaliokunnan miellyttävä tehtävä on
sitten valita paras pykälän sanamuoto. Haluan
tässä vain täsmentää,
että lakialoitteenhan ei tarvitse olla valmis,
kun se tehdään, vaan sillä nostetaan
asia esille ja nostetaan, niin kuin vanha sanonta kuuluu, vireille
valtiopäivillä. Sen jälkeen sitä saadaan
valiokunnassa, nyt hallintovaliokunnassa, justeerata ihan sen mukaan
kuin asiantuntijat kertovat ja oikeaksi nähdään.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Oinosen äskeisen puheenvuoron
perusteella täytyy todeta, että metsälaki
kuitenkin määrittelee sen, mikä on metsänhakkuuta
ja koska metsänkäyttöilmoitus täytyy
tehdä. Jos ed. Oinonen sieltä muutaman pajun raivaa,
se ei todellakaan edellytä metsänkäyttöilmoitusta,
ja metsänkäyttöilmoituksen yhteydessä myöskin
karttaan merkitään, missä hakkuualue
sijaitsee.
Niin kuin puheenvuorossani totesin, yleensä hakkuun
suorittaa ulkopuolinen urakoitsija, metsäfirma tai yrittäjä.
Jo sen hakkuutyömaan löytämiseksi hakkuutyömaa
merkitään, ja sen merkinnän täytyy
riittää myöskin tässä tapauksessa
hakkuutyömaan osoittamiseksi. Tässä ei
varmaankaan mitään isompaa ongelmaa tule. Ed.
Oinonen voi ihan rauhassa raivata vesurillaan niitä pajuja
sieltä pois, eikä kukaan varmaan tule syyttämään
siitä, että on metsänkäyttöilmoitus laiminlyöty.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun itse olen tuolla maa- ja metsätalousvaliokunnassa
ja satun olemaan meidän oman ryhmämme liito-oravavastaava,
niin tähän voi uskaltaa puuttua sen verran. Tänään
semmoisen arvonimen sain tuossa varapuheenjohtaja Rajamäeltä.
Itse asiassa tässä mentiin aika pitkälle
hakoteille koko jutussa. Minusta ed. Lämsän tekemä aloite
on sillä tavalla hyvä, että tässä puututaan yhteen
oleelliseen seikkaan. Nimittäin kyllä on aika
ihme juttu, jos meillä ei ole säännöksiä olemassa,
joilla voitaisiin puuttua sellaiseen seikkaan, että kun
ihmiset laillista ammattiaan harjoittavat, tekevät työtään,
sinne voivat tulla sitten jotkut häiriköt ja kahlehtia
ketjuilla itsensä tai muuten tulla häiritsemään
sitä työntekoa. Jos tämmöistä ei
saada hallintaan, niin tämähän voi laajeta
mihin hyvänsä.
Kun vaikka ed. Lämsä menee kyntämään
peltoansa ja joku näkee, jotta maata ei saa muokata, niin
siihen tulee istumaan äijiä ja tyttöjä,
pitkä- ja lyhyttukkaisia, sitten sinne ja katsovat, että maa on
niin pyhä juttu, jotta sitä ei saa millään
raudalla kaivella, tai mikä hyvänsä vastaava
juttu. Meillähän on kuitenkin Suomessa, ainakin
olen ymmärtänyt sillä tavalla, aika pitkälle
päästy jo tämmöiseen niin sanottuun
metsärauhaan. Mutta joku porukka ei ilmeisesti tyydy siihen,
vaan aina halutaan lisää niin pitkään
kuin yksikin puu on vielä pystyssä, joka ei ole
rauhoitettu. Sen takia minusta tämän tyyppinen
lainsäädäntö, jolla annetaan
selvä viesti siitä, jotta tämä on
laitonta toimintaa ja tästä tulee rangaistukset,
on ihan asiallista. Niin kuin tiedetään, tämän
eduskunnan aikaan tämä ei joudu, ja varmaan ed.
Lämsä jatkaa sitten uudessa eduskunnassa, koska
hän todennäköisesti saa aika paljon ääniä sieltä alueeltaan,
ja uudistaa tämän aloitteensa ja ne, jotka ovat
sitten tässäkin salissa, ketkä läpi
menevät, ovat tukemassa tätä hyvää aloitetta.
Se, mitä tässä on puhuttu tämän
7 §:n osalta ja yleensä lakialoitteiden teon osalta:
Minä en vielä yhtään lakialoitetta
muista tässä eduskunnassa menneen läpi,
jotta niihin ei olisi tarvinnut tehdä muutoksia. Myös
hallituksen esityksiin tehdään muutoksia, yllättävän
paljonkin joihinkin esityksiin. Valiokunnat joutuvat tekemään
valtavasti työtä ja kuuntelemaan asiantuntijoita
ja kirjoittamaan jopa uusiksi joitakin lakeja. Turha tässä nyt yhtä edustajaa
on siitä morkata, jotta tässä joku pilkku
on väärässä paikassa, kun tässä kaiken
lisäksi pilkut näyttävät olevan
ihan kohdallaan ja johtoajatus on kuitenkin selvä, mitä pitää tehdä.
Niitä vesureita ja muita voi kyllä tämänkin
jälkeen metsässä kannella, nimittäin
meillähän on, niin kuin ed. Mäki-Hakola
metsäammattilaisena totesi, määrätty
lainsäädäntö metsissä ja
hakkuualueista ensinnäkin tehdään ilmoitus
ja nehän pitää jotenkin merkata. Totta
kai pitää olla selkeästi merkattu alue,
että voidaan sanoa, että tälle alueelle
sitten kun tulette liikkumaan, se on rajattu ja siellä voi
jopa puunlatva tulla päälle, jos hyppäilee
kovin lähellä. Sehän on varoitusmerkki, yleensä punaiset
kreppinauhat sinne puihin vedetään ja sen jälkeen
tiedetään, että siellä on vaara-alue.
Sen takia minä kannatan tätä ja toivon,
että mahdollisimman moni keväänkin jälkeen,
ketkä tänne tulevat, tulisi olemaan tämmöisen
aloitteen takana.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on syytä palauttaa
nyt pikkuisen tämän niin sanotun tahallisen häirinnän
historiaa mieleen.
Meillä ensinnäkin on näitä tapauksia
esimerkiksi viimeisen parinkymmenen vuoden ajalta aika monta kappaletta,
jotka alkoivat Koijärveltä, jossa tuli sitten
käräjäreissut ja tuomiot rikoslain mukaan.
Sen jälkeen meillä on ollut Talaskankaat, meillä on
ollut monet muut asiat, joissa mielenkiintoista on se, että rikoslain
pykälät ovat löytyneet, sakot on maksettu,
rangaistukset kärsitty, mutta itse lopputulos on ollut
se, että se ajatus, mitä on ajettu, hanke, mitä on
ajettu, se on myöskin toteutunut myöhemmin niin.
Eduskuntakin on yksimielisesti hyväksynyt Talaskankaan
asian, joka johti tuomioihin tuomioistuimissa.
Mikä koskee yhteiskunnallista hyväksyttävyyttä,
otan nyt esimerkkinä sen, että Koijärvelle
aikoinaan akateemikko Kustaa Vilkunaa, kuuluisaa maalaisliittolaista,
myöten tuli adresseja, että olette aivan oikealla
asialla, jnp. Eli tämä on sitä yhteiskunnallista
dynamiikkaa, jolla tämä yhteiskunta toimii ja
menee eteenpäin. Mutta sellaista puutetilannetta ei nyt
yhteiskunnassa ole, että ei olisi rikoslain pykäliä tätä hommaa
varten.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliaisen hyvät näkemykset
saavat tässäkin kyllä julkisuutta, mutta
jyrkästi asetun näitä mielipiteitä vastaan.
Kyllä tämä luonnonsuojelu ja aktivismi
pitää ilmetä muuten kuin tämmöistä rehellistä metsänhakkuuta
häiritsemällä. Siinä mielessä luulisinkin,
että meidän pitäisi ed. Pulliaisen kanssa
pitää eri seminaari, missä nämä asiat
tulisivat parempaan järjestykseen. Tosin ne saattaisivat
jäädä ratkaisemattomiksi myös
sen jälkeen.
Mutta, rouva puhemies, oli myönteistä kuulla, että ed.
Esa Lahtela on ryhtynyt ja saanut nimityksen sosialidemokraattisen
eduskuntaryhmän liito-oravavastaavaksi. Tältä osin,
koska ymmärrän, että ed. Lahtela on samoilla
linjoilla pääministeri Lipposen kanssa, nämä asiat
tulevat maassa parempaan järjestykseen, mutta vaaleja ajatellen
se on liian vaarallista olemassa: heillä saattaa olla liiankin
paljon maaseutukannatusta. Tämän pohjalta kehottaisin
tekemään hyvää työtä,
mutta kuitenkin rajoitetusti, että muillekin jäisi
tilaa.
Rouva puhemies! Ymmärrän ed. Oinosen aktiivisuuden
tässä asiassa ja sen pohjalta ymmärrän
myöskin sen asian, että ed. Oinonen pyrkii hyvään
asiaan. Tosin ed. Oinosen ja ed. Lämsän pitäisi
vähän konsultoida keskenään,
miten se lopullinen hyvä lopputulos saavutetaankin. Mutta uskon,
että tällä keskustelulla tämä maailma
paljon paljon paremmaksi valmistuu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ei ollut ensimmäinen kerta, kun
ed. Seppo Lahtela ei ollut millään tavoilla valmiina
hyväksymään yhtä ainutta asiaa.
Minä vain kerroin, minkälainen on historia, tieteellisesti
oikein kuvattu historia, johonka ei sisältynyt mitään
näkemystä. Yksi ainut johtopäätös,
että rikoslaki on olemassa, pykälät ovat
olemassa; ja mihinkä lopputulokseen tällaiset
tapaukset ovat eduskunnassakin johtaneet: yksimielisiin lainsäädäntötoimiin
aikoinaan; ja siitä myöskin yksi johtopäätös
lisää, se että kysymys on yhteiskunnan
dynamiikasta.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! On viivytty kauan aikaa tämän
aloitteen piirissä täällä tänään.
Aloitteessa on kuitenkin nostettu tärkeä asia
esiin, kun kyseessä on metsätyön häirintä.
Siitä säädettäköön
sanktiot, ja tämän lain perusteella sitten kaikki
tietävät, mitä saa tehdä ja mitä ei.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On varmasti aivan niin kuin ed. Pulliainen sanoi,
että rikoslain pykälät ovat ja ne löytyvät
ja ne ovat hyvin toimineet, että siinä suhteessa
asia toimisi ihan näinkin. Mutta kyllähän
asiaa selkiyttäisi se, jos tuo ed. Myllyniemen lakialoite
172 tulisi toimintaan. Se tietysti selkiyttäisi tämän
tilanteen. Kyllä minä sanon, että kyllä metsänomistajan,
isännän, oma linja on yksi linja metsätöissä,
elikkä kun isäntä tekee periaatteessa,
maaseudun isäntä, jatkuvasti metsätöitä,
niin pitäisikö siellä olla koko tila
jatkuvasti liputettu ja merkitty? Pian siinä joku sanoisi,
että tässä halutaan suojella marja- ja
metsämaat, ettei sinne kukaan mene. Tämä 7 § pois
ja toimitaan sitten ed. Myllyniemen aloitteen mukaan.
Keskustelu päättyy.