Täysistunnon pöytäkirja 194/2002 vp

PTK 194/2002 vp

194. TIISTAINA 4. HELMIKUUTA 2003 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

2) Hallituksen esitys hautaustoimilaiksi

 

Matti Väistö /kesk:

Arvoisa puhemies! Esittelypuheenvuorona käsittelyssä olevasta hautaustoimilaista tuon esille seuraavaa:

Ensinnäkin, ensimmäisessä käsittelyssähän on ehdotus hautaustoimilaiksi. Kysymys on kokonaan uudesta lainsäädännöstä. Tällä lailla selkeytetään ja yhtenäistetään hautaustointa koskeva lainsäädäntö kokoamalla keskeisimmät säännökset uuteen hautaustoimilakiin. Hautaustoimilaki sisältää lähinnä hautaustoimen yleistä järjestämistä koskevia säännöksiä. Tämän ohella säännöksiä sisältyy muun muassa terveydensuojelua ja maankäyttöä koskeviin lakeihin.

Lain tavoitteena on edistää uskonnon ja omantunnon vapauden käytännön toteutumista ja turvata vainajan muiston kunnioittamiseen liittyvien pieteettinäkökohtien huomioon ottaminen hautaustoimessa. Hallintovaliokunta korostaa mietinnössään, että on tärkeää noudattaa myös arvokkuuden ja kunnioittavuuden vaatimuksia niin ruumiin kuin tuhkan käsittelyssä ja hautausmaan hoidossa. Hautaustoimeen liittyvää osaamista Suomessa on ennen muuta seurakunnilla, ja seurakunnissa onkin kehittynyt korkeatasoinen hautausmaakulttuuri.

Oikeus hautasijaan liittyy meillä perusoikeuksiin, mutta siihen, kuten perustuslakivaliokunnan lausunnossa ilmenee, on myös liittynyt eräitä ongelmallisia asioita. Hallintovaliokunta muistuttaa, että meillähän pääsääntöisesti sekä evankelisluterilaiset että ortodoksiset seurakunnat ovat hautausmaiden ylläpitäjiä. Tämän ohella niitä voivat ylläpitää myös kunnat, kuntayhtymät ja valtio ja edelleen myös lääninhallituksen luvalla muut rekisteröidyt uskonnolliset yhdyskunnat tai muut rekisteröidyt yhteisöt ja säätiöt. Myös yksityisen haudan perustaminen on jatkossakin mahdollista erityisestä syystä lääninhallituksen luvalla.

Evankelisluterilaisen kirkon seurakunnan ja seurakuntayhtymien on lisäksi pyynnöstä osoitettava hautasija erityiseltä tunnustuksettomalta hauta-alueelta, ja tällaiset hauta-alueet on tarkoitettu sekä uskonnollisesti että katsomuksellisesti neutraaleiksi vaihtoehdoiksi niille, jotka eivät halua tulla haudatuksi evankelisluterilaisen kirkon hautausmaa-alueelle. Hautaustoimilain nojalla vain evankelisluterilaisella kirkolla ja sen seurakunnilla ja seurakuntayhtymillä tulee olemaan velvollisuus tarjota hautasija kaikille.

Arvoisa puhemies! Keskustelua on käyty hautaustoimeen liittyvistä maksuista. Hautasijan luovuttamisestahan ja hautaamiseen liittyvistä palveluksista sekä haudan hoidosta seurakunnilla ja seurakuntayhtymillä on mahdollista periä maksut, jotka ovat enintään aiheutuneiden kustannusten suuruiset. Maksujen perusteiden tulee olla samat kaikille, joilla on oikeus tulla haudatuksi seurakunnan tai seurakuntayhtymän hautausmaahan. Tähän asiaan on perustuslakivaliokunta omassa lausunnossaan kiinnittänyt huomiota ja todennut, että on mahdollista poiketa hautaustoimilain valmistelussa omaksutun linjan mukaisesti saman suuruisten maksujen lähtökohdasta, kunhan maksuperusteet ovat kaikille samat. Tämä mahdollistaa siis erilaisen kohtelun kirkon jäsenyyden ajallisen keston tai ennen muuta esimerkiksi rintamaveteraanitunnuksen perusteella. Hallintovaliokunta katsoo omassa mietinnössään, että perustuslakivaliokunnan lausunnossa ilmaistun kannan perusteella tulisikin pikaisesti selvittää niiden edellytysten tarkempi määritteleminen, joilla voidaan poiketa samamaksuisuuden periaatteesta.

Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on tehnyt hallituksen esitykseen joukon täsmennyksiä yksityiskohtaiseen pykälämuotoiluun. Valiokunta on ollut asiassa yksimielinen. Uskon niin, että tällä lainsäädännöllä tulee olemaan varsin hyvä toimivuus. Tarvittavat tarkennukset tietysti on tarpeen muun muassa esimerkiksi maksupolitiikan osalta sitten jatkossa tehdä, kun erityistä tarvetta tähän ilmenee.

Jaakko Laakso /vas:

Rouva puhemies! On myönteistä, että hallituksen lakiehdotukseen ja myöskin valiokunnan mietintöön sisältyy ehdotus siitä, että evankelisluterilaisen kirkon seurakuntien hautausmaat toimisivat edelleen yleisinä hautausmaina, joilta myös kirkkoon kuulumaton vainaja olisi oikeutettu saamaan hautasijan. Tässähän on takavuosina ollut kovasti paljon ongelmia. Kaikkein suurimmat ongelmat olivat tietenkin kansalaissodan aikana, jolloin väärällä puolella kuolleet tai teloitetut eivät olleet löytää hautasijaa, ellei heitä ollut teloitettu johonkin hiekkakuoppaan, mutta evankelisluterilaisiin hautausmaihin he eivät kelvanneet. Nyt laki on tässä suhteessa tasavertainen eli myös kirkkoon kuulumattomat tai jotakin muuta uskonnollista vakaumusta tunnustavat kuin evankelisluterilaiset saavat viimeisen leposijan evankelisluterilaisen kirkon ylläpitämiltä hautausmailta. Tämä on myönteistä.

Mutta, puhemies, olen eri mieltä hautausmaksuista. Tuntuu kyllä oudolta se, että esimerkiksi uskonnollisen yhteisön jäsenyyden keston pituuden mukaan määräytyisi se, minkälaisia maksuja hautauksesta jouduttaisiin maksamaan. Tässä on vähän tällaista huutokaupan ja tarjouskilpailunkin makua. Mielestäni tämä pitäisi kyllä pohtia uudelleen. Ymmärrän sen, että esimerkiksi sotiemme veteraanit voidaan haudata ilmaiseksi, mutta muunlainen käytäntö tuntuisi oudolta.

Huononnuksena pidän sitä, että tuhkan sijoittamiseen tulevaisuudessa pitäisi olla alueen omistajan tai haltijan suostumus. Ymmärtääkseni tämä merkitsee käytännössä sitä, että esimerkiksi tuhkaus merelle tulee vähintäänkin nykyistä byrokraattisemmaksi. Tässä suhteessa olisi voitu pitäytyä nykyisessä käytännössä.

Ed. Kiljunen merkitään läsnä olevaksi.

Jouko Jääskeläinen /kd:

Arvoisa rouva puhemies! Hallitus on tehnyt hyvän esityksen. Siitä on neuvoteltu kirkkojen kanssa. Perustuslakivaliokunta antoi tasapainoisen ja hyvän lausunnon tästä asiasta. Hallintovaliokunta on oman työnsä tässä tehnyt ja tulos on nähtävänä. Onneksi on niin, että ed. Laakson mainitsemat ajat ovat kaukana, kaukana takana, eivätkä koskaan edessä. Niin toivomme, ja kaikella sovulla nämäkin asiat voidaan yhteiskunnassa hoitaa, niin myös tämä hautapaikka-asia.

Yleensä lienee niin, että näissä asioissa hautapaikan hoito on saman hintainen, oli kuulunut kirkkoon taikka ei. Sitten hautapaikan lunastamisessa on tietynasteista porrastusta. Minusta perustuslakivaliokunnassa ja nyt myös hallintovaliokunnassa on omaksuttu viisas näkökulma. Perusteiden pitää olla kaikille samat, mutta esimerkiksi jäsenyyden ajalla voi olla vaikutusta asiaan, ja se varmaan tarvitsee lähempää tarkastelua myöhemmin, mitä se merkitsee.

Ed. Laaksolle toteaisin, että on tietysti pieni ero siinä, jos on, näin lainausmerkeissä, jäsenmaksunsa maksanut esimerkiksi koko ikänsä tiettyyn paikkaan, toinen ei ehkä ole tai on hetken aikaa ollut. Minusta tämä täyttää hyvin, niin kuin perustuslakivaliokuntakin toteaa, sen periaatteen, että perusteet voivat olla samat, mutta välttämättähän se euromäärä ei sitten ole jokaiselle sama.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! On hyvä, että on päästy näin yksimieliseen, selkeään mietintöön, kuten hallintovaliokunta perustuslakivaliokuntaa kuultuaan on päässyt. On hyvä, että on selkiytetty hautapaikan saantioikeutta ja hautauskäytäntöä tällä lailla. Minä ymmärrän, että tuo käytäntö, että esimerkiksi evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluva voi saada hautapaikan halvemmalla, on perusteltu sillä, jos voidaan osoittaa ja katsoa, että kirkollisveron kautta on seurakunta osallistunut hautausmaan yleiseen ylläpitoon. Osaltaan tälle on omat perusteensa ymmärtääkseni vahvasti olemassa. Monet katsovat, että maksaessaan kirkollisveroa he valmistavat sitä, että myöskin hautapaikkakäytännöt ovat olemassa.

Matti Väistö /kesk:

Arvoisa puhemies! Maksujen osalta olennaista on tietenkin se, että perusteet ovat kaikkien tiedossa ja ne eivät syrji ketään. Siihenhän perustuslakivaliokunnan lausunnossa juuri kiinnitettiin huomiota, ja saman asian selvittämistä hallintovaliokunta mietinnössään ehdottaa, siis tarkempia selvityksiä tästä.

Mitä tuhkan sijoittamiseen tulee, tämä kysymys on tullut meillä esille, ollut jollain tapaa keskustelussa yksityiskohtana. Mielestäni on tärkeää, että hautaustoimilaissa säilytetään arvokkuuden ja kunnioittavuuden vaatimukset mahdollisimman pitkälle. On mielestäni juuri tässä tarkoituksessa oltava myös kirkon tiedossa, mihin tuhka, jäännökset, on sijoitettu. Se on yksi asia. Toinen se, että tuhkan sijoittaminen sellaisille alueille, mistä maanomistaja ei tiedä, ei ole ihan yksiselitteinen asia. Mielestäni tällainen järjestäytynyt ja arvokas toimintatapa tässä kaikkinensa on tärkeää.

Jaakko Laakso /vas:

Rouva puhemies! Mielestäni ed. Oinonen ei ole nyt tutustunut tämän lain perusteluihin. Tämän lain perusteluissa on lähtökohtana nimenomaan se, että riippumatta siitä, kuuluuko kirkkoon vaiko ei kuulu kirkkoon, on samamaksuisuuden periaate. Tämä periaate ei ole se, joka jakaa erilaisiin maksuihin, mutta sitä vastoin hallintovaliokunta on pohtinut sitä, voitaisiinko kirkon jäsenyyden keston perusteella (Ed. Väistö: Perustuslakivaliokunnan lausunto!) — perustuslakivaliokunnan lausunnon edellyttämällä tavalla hallintovaliokunta on tähän asiaan kiinnittänyt huomiota — sitten säätää erilaisia maksuja, mutta nekään eivät voi olla luonteeltaan siis kirkkoon kuulumattomia syrjiviä. Tämä on se tärkeä lähtökohta. Mutta pelkään, että tässä suhteessa saattaa kyllä löytyä käytäntö, joka käytännössä merkitsee sitä, että kirkkoon kuulumattomat ja vähän aikaa kirkkoon kuuluneet ovat siinä kaikkein korkeimmassa maksuluokassa.

Yleiskeskustelu päättyy.