15) Kunnallisten hyvinvointipalveluiden turvaaminen
jatkuu:
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kun nyt käymme välikysymyskeskustelun jatkoa
välikysymyksestä kunnallisten hyvinvointipalvelujen
turvaamisesta, minkä koko oppositio on tehnyt, niin minusta
on aika mielenkiintoinen tämä tilanne olemassa,
kun katsotaan, ketä salissa istuu. Jos nyt jotenkin voisi
tätä maailmaa ajatella ja katsoa, niin näen,
että ed. Tölli ja ed. Oinonen, molemmat suurina
hallituksen puolustajina voinevat ikään kuin korvata
tätä hallitusta, ja itseni asetan sitten tietenkin
ikään kuin oppositioksi ja koko opposition vastuulle.
Jos me saamme tästä nyt välittömän
keskustelun aikaiseksi, niin ei tämäkään
ilta ole hukkaan mennyt.
Tietenkin koko hankehan on lähtenyt siitä liikkeelle,
että välikysymyksessä viitataan hyvinvointipalvelujen
saatavuuteen ja niitten turvaamiseen myöskin tulevaisuudessa.
Koko hankkeen tausta on tietenkin se, että tämä Paras-palvelurakenneuudistuskeskustelu,
mihin on erittäin suuret lataukset ja pohjat luotu, on
luonut semmoisen odotusarvon, että tulee todella jotain erityisen
hyvää ja vahvaa. Itsekin uskoin, että tästä syntyy
jotakin.
Hallitus järjesti 19 paikkakunnalla syksyllä, niin
kun nyt talvellakin, keskustelutilaisuudet, missä asiaa
valmisteltiin ja kuultiin maakuntien ja kuntien mielipiteitä ja
markkinoitiin sillä hengellä, että saa
lausua sitten tähän uudistukseen vaikuttavia asioita.
Kun seurailin näitä tilaisuuksia ja aina kun kuulin,
että tämmöinen tilaisuus oli ollut olemassa,
jos ei se tullut muuten tietoon, niin erityisesti kysyin ja tiedustelin,
paljonko sitä keskustelua ja palautteen aikaa oli olemassa.
Se palauteaika, keskusteluaika, oli muutamia minuutteja. Puheenvuorot
olivat ennakkoon tilattuja, ja aitoa vuoropuhelua ja keskustelua
ei syntynyt siellä.
Sen sijaan kuntien ja maakuntien lausumista mielipiteistä muodostettiin
jonkinlainen yhteenveto, mikä nyt sitten on annettu uudelleen
julki ja kerrottu, missä vähän pidemmälle
ja paremmalle on päästy, mutta tietenkin tämän
hankkeen alkuperäiset tavoitteet eivät ole kyllä alkuunkaan
eivätkä tippaakaan edistyneet. Sen pohjalta voi
todeta ja arvella, että eihän tämä nyt
oikein hyvin ole ainakaan itseni näkemän odotusarvon
mukaan edistynyt ja mennyt.
Täällä eilisessä keskustelussa
voimakkaasti tuotiin esille se, kuinka niin vanhemmat, aikaisemmat
hallitukset kuin nykyinenkin ovat käyneet täällä kuntien
kassalla ja valtionosuuksien osalta vuosina 2005—2008 viedään
840 miljoonaa euroa vuositasolla kuntien kassasta. Jos tämän
palauttamisesta, aikaistamisesta ja muusta on kysymys, niin ei se
sillä tämä maailma tietenkään
parane. Siitä on syntynyt vaan hyvä keskustelun
pohja. Hallitus puolustaa ja oppositio moittii, mikä minusta
kuuluukin tähän pelin henkeen, että on
saatu jotain markkoja tai jotain euroja, jotain summia tähän
pohjalle.
Kokonaisuutena voisi kuitenkin todeta, että viimeisen
runsaan kymmenen vuoden aikana kuntien kassalla on käyty
niin, että ne velvoitteet, mitä kunnille on asetettu
valtion taholta, ovat suuruusluokkaa noin 4 prosenttiyksikköä vuositasolla.
Täytyy kyllä ihmetellä, millä kuntien
talous on pystynyt joustamaan, virumaan niin paljon, että se
on tämän 4 veroprosentin verran tätä kokonaisuutta
saanut kiristettyä ja hoidettua. No, voi tietenkin sen
verran lievittää, että valtio lienee
jotain kautta antanut jotain kevennyksiä sinne matkaan,
ettei se ihan tuota suuruusluokkaa ole, mutta ei paljon muutakaan.
Näin ajatellen ja katsottuna kyllä kuntien kassa
on ihmeellinen ja talous joustava, kun se näinkin paljon
kestää lisärasitteita.
Mutta mitä tähän hyvinvointiin tulee,
niin kuntalaisille tietenkin on tärkeää palvelujen
saatavuus, palvelujen hinta ja palvelujen tavoitettavuus, mihin
jo eilenkin yritin puheenvuorossani kovasti tarttua kiinni. On vanhastaan
lähdetty siitä liikkeelle, että kunnallisten
palvelujen tulee olla julkisia ja yhteiskunnan järjestämiä.
Toisaalta tässä uudistuksessa on lähdetty
siitä liikkeelle, että palvelut pitää pystyä järjestämään
myöskin kilpailuttamalla edullisesti. Keskustelussa tietenkin
niitten edullisuuden osalta, kilpailuttamisen osalta, on kaksi mahdollisuutta:
sen julkisen palvelun lisäksi ostettavat yksityistetyt
palvelut tai kunnalliset osakeyhtiöt, mitkä mielestäni
eivät kovin kaukana tästä yksityistämisestä ole
olemassa.
Tämän osalta olen joutunut todistamaan monessakin
paikassa tämän kuluneen talven aikana sitä,
kuinka paljon tämän hankkeen kautta pyritään
saamaan yksityistä rintamaa tänne mukaan ja kuinka
uhattuja nämä julkiset palvelut kuntien järjestäminä ovat
olemassa. Presidentinvaalin yhteydessä jouduin jopa todistamaan
sellaistakin väittämää, että jos
kokoomus nyt sitten tulee saamaan presidentin paikan tavallaan taustoiltaan
ja vallan tässä maassa, niin kuinka tämä julkisten palveluitten
tulevaisuus on olemassa. Luulen, että ei ole laajempaa
kannatusta eduskunnassa todennäköisesti sille
rintamalle, että näitten julkisten palveluitten
lisäksi pitää palveluja saada siltä yksityiseltä rintamalta
ehkä yksi kolmasosa taikka jotain sitä suuruusluokkaa,
mutta luulen, että tuskin sen suuremmasta on kysymys. Oleellinen
osa on, että kuntalainen saa ne palvelut silloin, kun tämä kuntalainen
niitä tarvitsee.
Mitä tulee tähän Paras-hankkeeseen,
mihin on liittynyt se, että myöskin näissä keskusteluissa
on puhuttu palvelurakenneuudistamisesta, kuntarakenneuudistamisesta — tarkistin
vielä, niin kuntaministeri eilen teroitti, että on
aina puhunut tästä asiasta kunta- ja palvelurakanneuudistamisena — tämän
osalta kuntaministerin eilen kertomaa oli se, että kuntien
kate viimeisissä tilinpäätöksissä oli
hyvä suurissa, yli 100 000 asukkaan kunnissa.
Kate oli myöskin hyvä ja kehittyvä alle 2 000
asukkaan kunnissa, sekä se kate parani myös 10 000—20 000
asukkaan kunnissa. Mutta tuleekin tästä mieleen,
missä ovat ne kunnat ja niitten kuntien kate ja taloudellisuus,
missä on asukkaita 20 000—100 000,
mikä nyt ilmeisesti jonkinlainen malli ja ihanne on siihen
olemassa, jos katsotaan, että tässä maassa
olisi noin 80—100 kuntaa, niin kun on heitelty.
Näin katsottuna se kunnan koko ei yksin ratkaise mitään,
vaan se, kuinka ne toiminnot järjestetään.
Tähän nähden tämä kuntien
lukumäärä ei myöskään
ratkaise mitään, vaan se, kuinka ne toiminnot
järjestetään. Tämän
osalta nyt keskustellaan vaan kuntaliitoskeskustelua: liitosrahat, porkkanarahat
jne. Tästä on tullut eräänlainen pakkomielle,
sellainen pakkomielle, missä järki ja järkeistäminen
on kokonaan unohdettu. Näkisinkin niin, että kunnalliselle
puolelle pitäisi luoda rauha ja toimintarauha siihen, että kunnat
voisivat mitoittaa menonsa ja kulunsa sillä mitalla ja palvelunsa
myöskin, että ne kunnan verovarat ja taloudelliset
varat riittävät ja toiminnat voidaan panna kuntoon
ja järjestykseen. Jos tämä mahdollisuus
nähdään myöskin niissä harvaanasutuissa
kunnissa, että mitoitetaan tämä palveluverkko
sellaiseksi, mihin se varallisuus riittää, niin
se on vaihtoehto sille, että sen jälkeen, kun kuntaliitos
tehdään — puhutaan nyt vapaaehtoisesta
liitoksesta, koska muitten takana en voi olla — on varmaa,
että syrjäisessä maalaiskunnassa sen
jälkeen ei ole mitään palveluja. Tielaitos
auraa sinne tien, mutta siinä ne yhteiskunnan palvelut
varmaan muualta ovat olemassa. Ja sitä kunnallista päätöksentekijää,
kaupunginjohtajaa, kunnanjohtajaa taikka sitten pormestaria, sitä et tapaa
kuin matkojen päästä mennen, silloin
kun lääkärissä käyt
taikka lehdistä näet, kuka tätä kuntaa
johtaa.
Näin katsottuna olisi parempi panna ne asiat järjestykseen
aikojen kuluessa ja mitoittaa sille pohjalle kuin tämä käy,
luoda tähän keskusteluun työrauha ja
antaa näitten kuntien panna asiansa kuntoon, ja jos eivät
ne saa kuntoon, niin eilen esittämäni mallin mukaisesti
valtio haltuunottaa ja sijoittaa sinne, minne parhaaksi katsoo, niin
että syntyy rauha työlle, rauha keskustelulle ja
myöskin palvelurakenteet tulevat semmoisiksi, että kansalaiset
ovat tyytyväisiä siihen, kun kerrotaan, mihin
se voi johtaa jos vaihtoehtona on kuntaliitos johonkin isompaan
kuntaan, missä tämä syrjäalue
ei koskaan tule mitään saamaan.
Rouva puhemies! Sen verran tässä on nähtävissä,
mihin tämä peli juontaa ja käypi, että valtiovarainministeripuolue
SDP on linjannut tänään muun muassa niin,
että kuntauudistuksessa ei peruutella, ja todetaan, että mitään
peruutuspeilifilosofiaa ei ole puolueen puheenjohtajan lausuman
mukaan. Hänen puheisiinsa liittyy myöskin se,
että kunnallista verotusoikeutta pitää laajentaa
ja parantaa, mikä tarkoittaa sitä, että ansiotuloverotusta
siirrettäisiin entistä enemmän kuntien
harteille, kuntien kannettavaksi. Silloin tämä yhteiskunnallinen
tasapuolisuus olisi mielestäni erinomaisen paljon epätasapainoisempi kuin
se tänä päivänä on
olemassa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Seppo Lahtelan erinomaiseen puheenvuoroon
on ilo yhtyä, ja hän on tällä hetkellä ainoana
kuulijana, näin huomaan, täällä eduskunnan
istuntosalissa. Uskon, että sankat joukot edustajia ovat
työhuoneissa myöskin seuraamassa, jotenka puhetta
varmasti kuullaan paljon laajemmaltikin kuin istuntosalissa.
Tämän kysymyksen osalta, mikä liittyy
nyt kuntatalouteen välikysymyksen muodossa, on hyvä todeta,
että on aiheellista pohtia kuntatalouden kantokykyä.
1990-luvun alussa, palautan vielä muistiin ajan noinkin
kaukaa, valtionosuudet olivat kuntien menoista keskimäärin
kaksi kolmattaosaa. Taloudellisen laman seurauksena 90-luvulla valtionosuudet
melko nopeasti asteittain laskivat, ja nyt ne ovat siellä yhdessä kolmasosassa
kuntien menoista, jos sitäkään, kunnista
hieman riippuen ja vaihdellen. Toisin sanoen on tultu siihen tilanteeseen,
että valtio on väistänyt vastuunsa kansalaisten
perustarpeisiin vastaamisessa. Tämä on tosiasia,
josta haluan aina ja usein muistuttaa.
Tässä yhteydessä on todettava, että kunnissa on
kyllä tehty aivan ihmeellinen selviytymisen sankarityö,
että tehtävät on voitu hoitaa, usein
lisääntyvät ja haasteelliset tehtävät,
vähenevän veronmaksajajoukon ollessa veronmaksajina
hyvinkin monissa nimenomaan pienimmissä kunnissa. Kuntapäättäjät
ovat tässä tilanteessa todella ahtaalla, samoin
kunnallisjohtajat valmistellessaan talousarvioita ja hoitaessaan
niitä tehtäviä, joita varten he ovat
kuntiin palkatut.
Kyllä voin sen todeta, että aivan oikea asia
on keskustella kuntataloudesta, mutta tässä yhteydessä en
voi olla toteamatta sitä, että perin kylmä oli
myös edellisen hallituksen ja sitä edellisenkin hallituksen
aikana se kohtelu, mitä kunnallisiin asioihin nimenomaan
talouden osalta hallitusten taholta tuli.
En haluaisi niinkään katsoa peruutuspeiliin vaan
katsoa eteenpäin. Näkisin, että tästä eteenpäin
valtion on tunnettava kyllä paremmin vastuunsa niitten
perustarpeitten hoitamisesta, mitkä on kuntien vastuulle
uskottu. Nehän ovat niitä asioita, jotka ovat
ihmisiä kaikkein lähinnä. Hoito- ja hoivatyö on
entistä tärkeämpää tänä aikana.
Sairaanhoitajat sairaaloissa, erikoissairaanhoitoa tarjoavissa sairaaloissa,
terveyskeskuksissa, hoitolaitoksissa ovat todella ylikuormitettuja. Kuten
olen havainnut, juoksuaskelin joutuvat hoitamaan normaalia työtehtäväänsä milteipä
jatkuvasti.
Tämän vuoksi katson, että kyllä meidän
on kannettava vastuumme niistä asioista, mitkä ovat
ihmisille tärkeitä. Hoito- ja hoivatyö on
yksi tällainen niin sairaaloissa kuin myöskin muissa
laitoksissa, mutta myös se hoito- ja hoivatyö,
jota tehdään kodeissa omaishoitajien toimesta.
Valitettavasti kunnat ovat kaikilta osin joutuneet supistamaan
menojaan ja niitä resursseja, mitä näihin
perusasioihin, ihmistä lähellä oleviin
palveluihin, on voitu sijoittaa, jopa niin, että omaishoitoon
ja kotona tapahtuvaan hoitoonkin käytettäviä rahoja
on jouduttu näennäisen säästäväisyyden
nimissä vähentämään,
vaikka tämä säästö tulee
kaikkein kalleimmaksi. Samoin kouluverkkoa on jouduttu myös
säästäväisyyssyistä supistamaan,
ei pelkästään lasten ja koululaisten
vähentymisen vuoksi, ja missä kouluja on jouduttu sulkemaan,
se on aina hyvin kielteinen kehitys juuri sille kylälle
tai yhdyskunnalle.
Näin kunnat ovat joutuneet tahtomattaankin keskittämisprosessin
toteuttajiksi. Palvelut keskittyvät ei vain kuntakeskuksiin
vaan seudullisiin keskuksiin, ja mielestäni tämä on
aikamoinen maaseudun autioittamistoimi tai ainakin siihen suuntaan
tähtäävä toimi, jota en missään
tapauksessa maaseudulle haluaisi. Haluaisin, että Suomi
voisi olla kauttaaltaan, pitäjät reunojaan myöten
ja kaikki kylät, asuttuina ja elävinä,
kunnat ja kaupungit kukoistavia viihtyisiä asumisen ja
elinkeinojen paikkoja.
Mutta valitettavasti muun muassa vaikka omasta kotikunnastani
Keuruun kaupungista on todettava, että on myös
kunnallisilla ratkaisuilla — itsekin olen kuntapäättäjänä ja
tiedän, miten kipeä tuo tehtävä on — jouduttu
vauhdittamaan sitä kehitystä, mitä en
voi pitää hyvänä. Tätä pidän
hyvin valitettavana ja haluan tämän tuoda näin
myöskin tässä valtion foorumilla, mitä eduskunnan
täysistunto on, esille ja tietoon. Pidän hyvänä sitä,
että kansanedustajissa on kuntapäättäjiä,
jotka ovat valtuustoissa, hallituksissa, lautakunnissa. Silloin
tiedetään se tuska, mikä on kunnissa
ja ihmistä lähellä olevien palvelujen
tuottamisessa.
Täällä on paljon puhuttu kuntauudistuksesta, palvelurakenneuudistuksesta.
Kuntauudistus on vain väline, välineestä ei
saa tulla itsetarkoitus. Lähidemokratia on mielestäni
arvo, jota pitää vaalia. Otan taas esimerkkiä:
Keuruun naapurissa on liitettyjä kuntia eri ajoilta, 60-luvun
lopulta myöhäisimpiin vuosiin. Kyllä nämä liitetyt
kunnat suurempiin kuntayksiköihin liittyessään
ovat ikävä kyllä kuihtuneet, ja valitettavasti
sama on sitten myöhemmin osaltaan eri muodoissaan seurannut
myös seurakunnallisessa kehityksessä. Ei ole tapahtunut
kuntaliitoksen myötä liitetyn kunnan alueella
sitä positiivista kehitystä, jota kenties jotkut
saattoivat odottaa ja toivoa. Valitettava kehitys on ollut tätä.
Tietysti kuitenkin niistä peruspalveluista, mitkä ovat
välttämättömiä, on sitten
tämä suurempi kuntayksikkö jollakin tapaa
pystynyt vastuun kantamaan.
Palvelurakenneuudistus on asia, johonka tällä vaalikaudella
joudumme kiinnittämään huomiota. On hyvä,
että ennakkoluulottomasti pohditaan, mitenkä ne
palvelut ja ihmisten tarpeet voidaan parhaiten ja myöskin
edullisimmin täyttää. Mutta tässäkin
on muistettava myös henkilöitten jaksaminen, jotka
ovat työssä, ja myöskin niitten ihmisten
asema, jotka ovat palvelujen kohteena. Ei saisi käydä niin,
että hoidettavat ovat huonompilaatuisen hoidon kohteena,
ja työssä olevien henkilöittenkin tulisi
jaksaa työssään. Kovin monet ovat joutuneet
siirtymään myöskin erityisesti hoito-
ja hoiva-alalla ennenaikaisesti eläkkeelle ja sairaslomille.
Tämä on myös kielteinen kehitys, kun
työtehtäviä on paljon eikä tahdota
jaksaa. Sairaaloissa esimerkiksi yöaikaan on monillakin
paikkakunnilla kovin vähän henkilökuntaa,
ja kyllä nämä hoito- ja hoivatyössä olevat
ja heidän puolisonsa ovat kertoneet myöskin sen vastuun,
mikä on näillä aika yksinäistä työtä tekevillä henkilöillä.
Arvoisa rouva puhemies! Katson, että on aivan oikein,
että kuntatalouden jaksamisesta keskustellaan. Toivon,
että hallituksen esitykset, joilla on haluttu kuntien voimavaroja
vahvistaa, jatkuisivat tämän suuntaisesti, niin
että kunnissa myös voitaisiin vastata ihmisten
perustarpeitten hoitamisesta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Jotta ed. Oinonen pääsisi
tuota puheenvuoroansa jatkamaan, käytän tässä välipuheenvuoron;
tähän jää hyvä pyytämisen
aika ja mahdollisuus.
Hallituksen toiminnoissahan on erittäin voimakkaasti
aina vedottu siihen, mitä hallitusohjelmassa sanotaan.
Tästä rakenneuudistuksesta, mikä välikysymyksessä takana
on, ei sanota hallitusohjelmassa mitään. Tänä iltana
tuli näiden keskustelujen aikana MTV3:n 45 minuuttia -ohjelmassa
arvio hallituksen ministerien onnistumisesta kentän silmin
katsottuna, ja täytyy sanoa, että tähänkin
asiaan liittyvät arviot eivät kovin hääviä arvosanaa
siellä ministerille antaneet, ja liekö niin, että kenttäjärjestöväki
ei kovin tyytyväinen tähän asiaan ole
olemassa.
Mutta se, mikä äskeisessä puheenvuorossa
jäi kevyeksi ja pehmeäksi, on tämä veropohjakysymys,
sen veropohjan laajentaminen. Siihen liittyy erittäin laaja
ongelma ja pelko siitä, että myöskin
veropohjaa laajennettaessa syntyy muutakin laajennustarvetta kuin
tämä ansiotulojen laajempi perintäpohja
ja tämä ansiotuloverotuksen ulottaminen kunnalle
ja valtion jääminen siitä enemmän
syrjään. Niin kuin sanoin, se luo eriarvoisuutta.
Tosin se kaikkein köyhimmissä kuntalaisissa, jos
tämä siirtyy progressiivisesta sinnepäin,
myöskin keventää, mutta se on sitten
tulonsiirto luokasta toiseen jne.
Mutta se, mikä tähän veropohjan laajennukseen
ja niihin keskusteluihin liittyy erittäin pelottavana,
on tämä veropohjan laajentaminen kiinteistöverojen
perimisen osalta ja erityisesti sen ulottaminen maa- ja metsätalousmaan
kiinteistöverotukseen. Tältä pohjalta
voi nähdä niin — en ole mikään
ennustaja, mutta sanon vaan — että keskustan kenttä ei
sitä koskaan tule kestämään, ja
katsotaan sitten, missä seinät ja ovet paukkuu, jos
semmoinen tulee ja syntyy. Ja jos nyt oikein pahasti peilaa ja pelkää,
niin saattaapa olla niin, että jossain lokerossa semmoistakin
asiaa mietitään ja haudotaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lahtela kiinnitti aivan oikeaan
asiaan huomiota. Kysymys kuntien verotuloista on hyvin ajankohtainen
ollut muun muassa sen takia, että kun metsän pinta-alavero
päättyi menneen vuoden lopussa, niin nyt tämä kunnille
tuon tuloveromuodon kautta tullut vero muuttuu toisella tapaa myyntiveron
kautta meneväksi veroksi, josta kunnat sitten saavat laskennallisen
osuuden, joka jää riittämättömäksi,
elikkä kunnat tulivat menettäjiksi tuossa tuloverojärjestelmässä. Minä toivon,
että missään tapauksessa menemättä metsän
kiinteistöveroon tämä kuitenkin pääomatuloverojärjestelyissä otettaisiin
huomioon, että tuo menetys, joka kunnille ja sitä kautta myös
seurakunnille tuli, saataisiin kompensoitua veronsaajien osalta.
Keskustelu päättyy.