3) Laki lastensuojelulain muuttamisesta
Tuulikki Ukkola /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On kiva keskustella, kun on lähes
tyhjä sali, eikö niin? Kuitenkin tämä lakialoite
lastensuojelulain muuttamisesta on erittäin tärkeä,
koska me olemme saaneet uuden, hienon lastensuojelulain, joka on
osoittautunut perheiden kannalta lähes kaikilta osin kertakaikkisen
vääristyneeksi ja puutteelliseksi. Siinä on kaksi
räikeää epäkohtaa. Toinen on
tämä varhaisen puuttumisen ideologia, joka on
voimakkaasti keskittynyt lastensuojeluina kasvatukseen ja jonka
voi, jos haluaa tätä ideaa kärjistää,
kuitata Kristiina Halkolan laulaman laulun sanoin: "Sinun lapsesi
eivät ole sinun lapsiasi, he ovat itsensä kaipaavan
elämän tyttäriä ja poikia. He
tulevat sinun kauttasi, mutta eivät sinusta, ja vaikka he
ovat sinun luonasi, he eivät kuulu sinulle." Minä jatkan
tähän, että valtiolle ja kunnalle.
Mutta ensiksi menen siihen asiaan, jonka takia tämä lakialoite
on tehty. Elikkä uudessa lastensuojelulaissahan muutettiin
periaatetta, jonka mukaan huostaanotoista päätetään
kuntien sosiaalilautakunnissa ja esimerkiksi suurissa kaupungeissa,
kuten Oulussa, sote-jaostossa. On periaatteellisesti ihan oikein,
että se on otettu näiltä valmistelevilta
viranomaisilta elikkä lastensuojeluviranomaisilta pois,
koska sosiaalilautakunnat ovat näitten viranomaisten esimiehiä,
ja sillä tavalla tämä kyllä oikaistaan,
että lasten huostaanottopäätökset
on siirretty hallinto-oikeudelle. Mutta tämä hallinto-oikeus
on sinänsä väärä paikka.
Se ei takaa lapselle ja perheelle oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä,
koska tässä vastoin demokraattisen valtion periaatetta
on niin sanottu käänteinen todistustaakka. Elikkä lakialoitteessa
esitetään, että hallinto-oikeuden sijasta
huostaanottopäätökset siirretään
käräjäoikeudelle. Se tietenkin edellyttää,
että jokaisessa käräjäoikeudessa
on perheoikeuteen erikoistunut tuomari ja ehkä, jos kerta
nämä lautamiehet säilytetään,
niin sitten päätöksiä ovat tekemässä myös
lautamiehet.
Kysymys tästä käänteisestä todistelutaakasta on
todella tärkeä, koska siinä edellytetään,
että vanhemmat, perheet, todistavat, että viranomaiset
ovat väärässä, kun päinvastoin
oikeudenkäynnissä pitäisi olla niin,
että viranomaisten on todistettava, että se perhe
on väärässä, ja nyt tämä todistetaakka
menee toisinpäin.
Toinen asia, mikä tähän oikeudenkäyntiin kuuluu,
on se, että hallinto-oikeuksissa ei ole totuttu pitämään
suullisia kuulusteluja ja kuulemaan perhettä ja lapsia,
ja käräjäoikeudessa tämä on
vallitseva käytäntö.
Kolmas asia, joka puoltaa sitä, että ne siirretään
käräjäoikeuteen, on se, että käräjäoikeus päättää tälläkin
hetkellä perheiden huoltajuusasioista ja -kiistoista avioerotapauksissa,
ja näin ollen käräjäoikeuden
asiantuntijatuomarit ovat perehtyneet perheoikeuteen, joten he kyllä pystyvät
käsittelemään ja päättämään
myös lasten huostaanotoista.
Huostaanotot ovat jostain syystä aivan järkyttävästi
lisääntyneet. 1990-luvun alusta tähän
päivään mennessä ne ovat kaksinkertaistuneet,
elikkä tällä hetkellä oman perheen
ulkopuolella asuvia lapsia on 16 000, ja näistä huostaanotettuja on
tuommoinen 9 500, elikkä määrät
ovat todella rajuja. Aivan rajusti ne ovat kasvaneet nimenomaan
2000-luvulla. Se johtuu lähinnä justiin tästä lain
ideologisesta lähtökohdasta, että perhe ei
ole kunnon kasvattaja vaan että yhteiskunta tietää perhettä paremmin,
mikä perheelle on hyväksi. Minä en nyt
puhu niistä perinteisistä huostaanotoista elikkä huumeista
ja alkoholismista kärsivistä perheistä,
joiden lapset on syytäkin ottaa huostaan ja mahdollisimman
varhain. Minä puhun nimenomaan näistä tavallisista
perheistä, jotka tämän nykyisen järjestelmän
mukaan joutuvat lastensuojelutapauksiksi. Kysymys on hyvin usein
tämmöisistä murrosikäisistä 10—15-vuotiaista
nuorista tai sitten adhd-sairaudesta kärsivistä nuorista,
jotka ylivilkkautensa takia on jouduttu ottamaan huostaan tai on
haluttu ottaa huostaan.
Tämä varhaisen puuttumisen ideologia on johtanut
lasten tyypittelyyn ja leimaamiseen, ja kaikkiin näihin
asiakirjoihin jää tästä perheestä, lapsista
ja vanhemmista, vain negatiivista tietoa. Ei muisteta sitä esimerkiksi,
että jokainen lapsi on jo syntyessään
yksilö, persoonansa. On vilkkaita lapsia, vetäytyviä lapsia,
iloisia lapsia. Viimeistään päiväkodissa
lasten on käyttäydyttävä niin
kuin kaikkien muidenkin. Jos sinä käyttäydyt
hieman eri tavalla, haluat leikkiä yksiksesi tai olet liian
vilkas, niin sinun perheessäsi on jotain hämmentävää ja
jotain väärää. Koska tämä uusi lastensuojelulaki
lähtee siitä, että viranomaisilla, siis
päivähoidon henkilökunnalla, neuvolan
henkilökunnalla, koulujen opettajilla, lääkäreillä, sairaanhoitajilla,
kätilöillä, kaikilla on oikeus ilmoittaa
tästä perheestä, tehdä lastensuojeluilmoitus,
niin tämä perhehän on ihan ympäröity tämmöisellä ilmiantosysteemillä.
Koska kysymys on hyvin vakavasta asiasta, kun lapsi otetaan huostaan,
niin vanhemmat pelkäävät tätä nimenomaan,
kun he murrosikäisten kanssa joutuvat tekemisiin, että jos
he yrittävät hakea apua, niin he joutuvat heti
lastensuojeluperheiksi ja lapsi viedään pois.
Kysymys on siitä lähtökohdasta, että tämä meidän
järjestelmämme, meidän viranomaisemme
eivät enää usko, että perhe
on lapsen paras kasvattaja. Toisin sanoen hyvin mitättömilläkin argumenteilla
lapsi otetaan huostaan ja kiireellisesti otetaan huostaan. On esimerkiksi
tapauksia, että nuori on saattanut kertoa koulukuraattorille
tai kouluterveydenhoitajalle, että tulipa nyt otetuksi
yksi olut tässä viikonloppuna, niin tästä menee
heti lastensuojeluilmoitus ja sen kautta käynnistyy huostaanottoprosessi.
Tämmöisiä valitettavia tapauksia on.
Muutama valitettava tapaus on sellainen, että nämä adhd-lapset
eristetään niin pahasti perheistään,
että päinvastoin he eivät ikänä parannu,
vaan he todellakin sairastuvat paljon enemmän kuin jos
he olisivat saaneet jäädä kotiin ja heitä olisi
siellä hoidettu.
Kysymys on siitä, että apua perheet eivät
enää uskalla pyytää. Jos perheenäiti
on väsynyt, niin kunnassa ei ole enää tätä vanhaa
kunnon kodinhoitajajärjestelmää, koska
se on tuhottu. Kodinhoitajia riittää vain vanhuksille
mutta ei tavallisille perheille, joilla ei ole varaa ostaa sitä yksityisiltä markkinoilta.
Tästähän tässä on kysymys.
Kun apua sitten joissakin tapauksissa on pakko pyytää,
niin lastensuojelutoimistosta viranomainen tulee kotiin, nostaa
jalat ristiin ja katsoo, mikä tässä perheessä nyt
on vialla, tekee niin sanotun lastensuojeluilmoituksen tästä perheestä. Äiti
on väsynyt, lapset eivät ehkä juuri käyttäydy
kunnolla, ja tämähän merkitsee sitä, että heti
otetaan lapsi huostaan. Elikkä jos oikein kärjistää tämän
asian, niin jos tätä lastensuojelulakia ei muuteta
järkeväksi, niin jokaiselle nuorelle perheelle
voi sanoa: älkää herran tähden laittako
lapsia tällaiseen maailmaan, sillä teidän lapsenne
eivät ole teidän, vaan he ovat yhteiskunnan.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän hieman kummallisena käytäntöä,
jossa lapsen huostaanottoa koskevat päätökset
käsitellään hallinto-oikeudessa, joka
on kovin kaukana ihmisten arkipäivän asioista.
Olen allekirjoittanut ed. Ukkolan hyvän aloitteen, joka
tähtää siihen, että huostaanottoa
koskevat päätökset käsiteltäisiin
käräjäoikeuksissa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessa on kysymys lastensuojelulain
muuttamisesta. Viime kaudellahan kävimme laajaa keskustelua
lastensuojelun kokonaisuudistuksesta, ja siihen liittyi myös
tämän uuden lain saaminen, kokonaisuudistus, johonka
nyt tämä lakialoite viittaa.
Olen samaa mieltä siitä lakialoitteen kohdasta,
missä on kysymys huostaanottopäätösten
siirtämisestä hallinto-oikeudelle. Tästä kävimme viime
kaudella sosiaali- ja terveysvaliokunnassa todella pitkän
ja syvän keskustelun, ja kaikkein eniten puhutti tämä huostaanottopäätösten
siirtäminen hallinto-oikeudelle. Siihen yritettiin löytää ratkaisua,
muutosta, eli tavoitteena oli löytää joku
toinen ratkaisu siihen. Niin siellä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
sitten ei muutettu tätä kohtaa, hallinto-oikeudelle
menemistä, vaan tämä muoto oli ... Minulla
ei ole nyt sitä mietintöä tässä,
mutta kuitenkin tavoitteena, tarkoituksena, oli, että olisi
tämmöinen alueellinen, moniammatillinen asiantuntijatoimikuntaelin,
jossa näitä asioita käsiteltäisiin,
että tähän suuntaan mentäisiin.
Kyllä hyvin vahvasti sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
tuli esille se, että tämänlaatuisten kuin
lapsiin kohdistuvien huostaanottopäätösten tulee
olla asiantuntijoitten käsissä ja tulee tehdä ne
päätökset asiantuntijoitten arviointiin
hyvin laajasti pohjautuen ja niin, että siinä on
kuultu näkökulmia eri asiantuntijoilta ja myös
kuultu asianomaista perhettä ja, riippuen lapsen iästä, myös
lasta. Mielestäni tämä lakialoite, jonka
ed. Ukkola on tehnyt, on siinä mielessä hyvä,
että tämä asia nousee nyt uudelleen keskusteluun
ja voitaisiin löytää siihen sitten parempi
ratkaisu.
Sinänsä tuon uuden lainsäädännön,
mikä viime kaudella tehtiin, sisällössähän
on paljon hyviä asioita. Se oli ehkä se, minkä vuoksi
sitä haluttiin, siihen ei haluttu tehdä suurempaa
remonttia: nähtiin, että siinä on hyviä asioita,
jotka painottuivat nimenomaan siihen, että me voisimme ehkäistä tässä yhteiskunnassa
tätä kehitystä, että lastensuojelussa
huostaanotot lisääntyvät ja kaksinkertaistuvat
lyhyellä aikavälillä. Se oli mielestäni
nimenomaan, ainakin mikäli oikein ymmärsin, tämän
lain yksi tavoite, että pystyttäisiin ennaltaehkäisemään
eli toimimaan ennalta, puuttumaan varhaisessa vaiheessa.
Nyt sitten toinen asia, mikä tässä lakialoitteessa
on ja minkä ainakin tässä esittelypuheenvuorossa
ed. Ukkola nosti esille, on tämän varhaisen puuttumisen
ideologian kielteiset näkökulmat. Varmasti monenlaista
näkökulmaa on, itsellänikin on, ja siitä voidaan
olla myös tätä mieltä, että varhaisessa
puuttumisessa on kielteiset puolensa, mutta haluaisin nähdä niin,
että jos meillä on lainsäädäntö ja
meillä on osaavat, koulutetut työntekijät
ja heitä on riittävästi, niin meillä pitää olla
luottamusta siihen, että ammattikoulutetut, osaavat sosiaalityöntekijät,
terveydenhuollon työntekijät ja hyvä lainsäädäntö eivät
aja tällaiseen tilanteeseen, että vain nämä kielteiset
lisääntyvät, vaan päinvastoin
niitä pystyttäisiin nimenomaan poistamaan.
Itse olin esimerkiksi viime maanantaina päiväkodissa,
jossa keskustelussa oli nimenomaan se, miten päiväkodeissa
toteutuu varhainen puuttuminen. Siellä yhtenä asiana
oli nimenomaan se, että ei ole vaan niin, että varhainen
puuttuja eli päiväkodissa johtaja tai päiväkodin
työntekijä, ohjaaja, on se, joka sormella osoittaa,
että nyt on tuossa, lainausmerkeissä, viallinen,
huonosti käyttäytyvä lapsi ja nyt sitten
perheessä on jotakin ongelmaa, ja sitten perhettä syyllistetään
ja otetaan lapsi negatiivisesti erikoiskäsittelyyn. Ei niin,
vaan nimenomaan yhteistyössä vanhempien kanssa
kuullaan, miten vanhemmat näkevät oman lapsensa
kehityksen, ja sitten osaavat työntekijät ovat
ikään kuin resurssina auttamassa perheitä selviämään
lastensa kanssa lasten kasvuprosessissa.
Minun mielestäni varhainen puuttuminen on resurssi
vanhemmille vanhemmuuteen. Se ei tietysti toteudu, jos meillä on
suuria päiväkoteja, meillä on liian vähän
lastensuojelussa ja lasten sosiaalityössä työntekijöitä,
joilla on aikaa tukea vanhempia. Se on mielestäni se yksi
ongelma, että meillä kunnissa, ihan Tamperettakin
ajatellen, on liian vähän työntekijöitä.
Työntekijät ovat osaavia, ja he haluaisivat tehdä sitä niin
sanottua perheitten tukityötä, mutta siihen ei
jää aikaa, koska enemmän on kysymys työssä siitä,
että he joutuvat tekemään juuri näitä viranomaispäätöksiä ja
etuuskäsittelyitä ym., muunkinlaista työtä kuin
lapsiin kohdistuvaa on hyvin paljon. Mielestäni yksi tämän
lain myönteinen asia oli se, että nähtäisiin,
että perhettä tulee tukea, perhettä tulee
kuulla, mutta eihän laki luonut siihen resursseja, niin
että se on sitten taas eri asia, millä tavalla
tämä toiminta mahdollistuu kussakin kunnassa.
Toivon niin, että kun tätä lakialoitetta
käsitellään, ja ehkä uudelleen
tulee muitakin lakialoitteita tähän samaan lastensuojelulakiin — toivon niin,
että tämä tulee laajempaan keskusteluun — missään
tapauksessa eivät ne negatiiviset asiat, mitä voi
olla uhkakuvina, toteutuisi, ettei meidän tarvitsisi nähdä niin,
että laki jopa ohjaa näihin negatiivisiin asioihin.
Siihen täytyy korjaus tehdä, jos niin nimenomaan
on.
Niin kuin ed. Ukkola on erittäin hyvin tuonut esiin,
jostain syystä edellinen hallitus ja eduskunta eivät
antaneet mitään arvoa oikeusturva-asioiden neuvottelukunnan
kannanotolle, jossa esitettiin huostaanottoasioiden käsittelyä käräjäoikeuksille.
Kyllä se niin oli, että siellä — olin
silloin siis sosiaali- ja terveysvaliokunnassa — kuulimme
laajan joukon asiantuntijoita ja voi sanoa, että fifty-fifty,
puolesta ja vastaan, oli tämä, että hallinto-oikeudelle
vai ei. Nämä näkökulmat, mitkä tässäkin
aloitteessa on, tulivat kyllä vahvasti esille, erityisesti
se, että hallinto-oikeuksissa ei ole resursseja, sinne
sinänsä nyt uppoaa aika, kun yleensä huostaanotoista
pitäisi päätökset mahdollisimman
nopeasti saada, mikä oli tämän lastensuojelulainkin
yksi näkökulma, että pitää olla
tämäntyyppisissäkin asioissa eräänlainen
sosiaalitakuu, että määrätyssä ajassa pitää päätökset
saada ja ne eivät saa viipyä. Totta kai, jos hallinto-oikeuksissa
on ruuhkaa ja siellä ei ole asiantuntemusta, ne ovat sellaisia
asioita, jotka on korjattava ja arvioitava uudellensa tämä kohta,
että lasten asiat tulisi oikeudenmukaisesti ja inhimillisesti
ja lapsen kasvua ja perheen kasvua tukevasti käsitellä eri
vaiheissaan, ja näin saataisiin aikaan myöskin
se, että lastensuojelun räikeimmät asiat,
mitkä nyt ovat sitten jo valitusasioina, vähenisivät.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä en kiistä sitä,
etteikö lastensuojelulailla ole hyvä tarkoitus
varhaisella puuttumisella, enkä kiistä sitäkään,
jos sosiaalityöntekijät ovat erinomaisia, hyvin
koulutettuja, etteivätkö he silloin pysty tukemaan
perheitä. Mutta minulla on hyvin hankalia tapauksia omalta
alueelta, jossa on pieniä kuntia, joissa yhtäkkiä saattavat
kolminkertaistua parissa vuodessa lasten huostaanotot, ja tämä johtuu
esimerkiksi siitä, että tämä uusi
viranhaltija on sanonut, että kun minä olen täällä,
niin tässä kunnassa eivät alle 18-vuotiaat
juopottele eivätkä polta tupakkaa eivätkä harrasta
avioliiton ulkopuolista seksiä. Ja kun tällaisia
henkilöitä on lasten parissa ja perheitten parissa,
niin kyllähän ne huostaanotot lisääntyvät.
Toinen asia. (Puhemies koputtaa) — Otan puheenvuoron,
puhemies, myöhemmin.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkola toi oikeastaan juuri tämän
tiettyjen alueitten kärjistyneen tilanteen esiin. Itse
jouduin aikoinaan katsomaan tätä pahinta perversiota,
mitä tässä on, että todistustaakka
on käänteinen eli perversiivinen, niin kuin sanotaan
psykologiassa.
Jouduin katselemaan edesmenneen ystäväni Juice
Leskisen epätoivoisia pyrkimyksiä ja räpistelyjä erästä syyttäjää vastaan
ja muutenkin koko yhteiskuntaa vastaan. On siis niin kuin täällä lukee,
että se on siis "täysin vastoin oikeusvaltion periaatteita",
ja tämmöisessä asiassa minua se kyllä ihmetyttää.
Ja sitä mieltä minä olen kanssa, kun
täällä on puhuttu näistä lautamiehistä,
että tosiaan käräjäoikeuksissa
lautamiehet takaavat tavallaan jotain siitä, mikä on
yleisen oikeudentajun mukaista näissä asioissa,
ja ovat eräänlainen turva.
Mutta toisaalta sitten minä yhdyn siinä ed. Rauhalaan,
olin siitä sanomassa, että varhainen puuttuminen
ongelmaperheissä ihan rehellisesti on tärkeimpiä asioita.
Juuri tämmöinen vääränlainen
kommunikaatio aiheuttaa lapsen mielenterveydelle pahimmat ongelmat,
ja näissä tietyissä perheissä,
ongelmaperheissä, kun on alkoholia, mielenterveyshäiriöitä,
pillereitä, kaikkea muuta, niin hyvin äkkiä lapsi
saa vaikutteita, jolloin tosi asiantunteva — kun voisi
luottaa siihen, että on asiantuntija puuttumassa siihen — puuttuja
herättäisi tavallaan vanhemmat siihen, että tajutkaa
nyt, mitä voi tapahtua, jollette te nyt muuta tapojanne
tai mene itse hoitoon tai jotain.
Eli ettei tapahtuisi sitä tunnevammautumista, niin
kannatan siis periaatteessa sitä varhaista puuttumista,
mutta muuten kannatan kyllä tätä lakiesitystä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkola on tehnyt hyvän aloitteen.
En tiedä, onko hänellä ollut niin kova
demarikammo, että ei tullut pyytämään
nimeä tähän, koska minä kannatin jo
aikanaan puheenvuorossa tätä, kun jonkun muun
lakialoitteen yhteydessä keskusteltiin tästä aiheesta.
Mutta kaiken uhalla kannatan tätä. Minusta tämä on
hyvä asia ja perusteluja on ihan riittävästi
todettu, mutta kyllä tällä hetkellä tämä ongelma
on sillä tavalla hyvin omituinen.
Olen moneen tapaukseen törmännyt ihan henkilökohtaisesti,
kun ovat ihmiset soittaneet, ja joutunut sitten kahlaamaan läpi
ja yrittänyt jelpata siinä tilanteessa. On täysin
kohtuuttomia ratkaisuja tehty, noin kun maallikkona katsoo, ja sitten
toisaalta, kun ihmiset lähtevät valittamaan, niin
se vie pitkään.
Eräskin tapaus on semmoinen, että siinä meni koko
kierroksessa noin kaksi vuotta, ja pariskunta sitten muutti Pohjois-Karjalasta
kokonaan tänne pois Etelä-Suomeen, ja nyt sitten
kun heidän lapsensa täytti 18, hän pääsi
sieltä laitoksesta pois. Tällä hetkellä hän
on täällä Etelä-Suomessa koulussa.
Tämä pariskunta koki tämän niin vahvana
loukkauksena heitä kohtaan, koska sitä nuorta
ei edes laskettu käymään kotona, koska todettiin,
jotta ne vanhemmat ovat niin vahingollisia ihmisiä, jotta
ei voi laskea käymään lomalla kotona.
Minusta se oli jotenkin törkeätä. On
se ihme nyt, kun hän kuulemma pärjää kohtuullisen hyvin
täällä etelässä koulussa
ja kotona asuu vielä nytkin, on varmaan kohta 19, ja nyt
ne vanhemmat eivät ole enää vahingollisia
tälle lapselle.
Kyse oli pelkästään nettiriippuvuudesta,
siitä, pystyykö vierottumaan pois siitä,
kun yöt meni netin kanssa leikkiessä ja sitten
ei jaksanut lähteä kouluun aikanaan. Siinä yhteydessä sitten joutui
tämmöiseen kierteeseen. (Puhemies koputtaa) Ja
monta muuta tapausta. Mutta tämä aloite on hyvä,
ja ehdottomasti kannatan, että asia on käräjäoikeudessa,
se on lähempänä ihmistä.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minä kävin läpi nämä äänestyslistat
viime kaudelta, ja siellä oli paljon demareista ja vasemmistoliitosta
ja vihreistä ja kristillisistäkin, jotka äänestivät
tätä hallinto-oikeutta vastaan, mutta minulla
oli hieman kiire, kun minä halusin saada tämän
käsistäni pois, niin etten ennättänyt
kaikkia teitä käydä läpi. Pyydän anteeksi,
ja olen kiitollinen siitä tuesta, jota kuitenkin saan.
Mutta sanoisin vielä tähän, että kun
otetaan murrosikäisinä lapset huostaan, niin heitä kohdellaan
niin, että vangillakin on suurempi, tehokkaampi ihmisoikeussuoja
kuin näillä lapsilla, jotka suljetaan laitokseen.
Tapaamiset perheen kanssa ovat valvottuja, puhelinaikaa vain 10
minuuttia viikossa, ja sitten uhkaillaan perheitä, että jos
te ette ole kiltisti, jos te ette jätä näitä lapsia rauhaan,
jotka ikävöivät kotiin, niin he ovat
täällä 18 vuoteen asti. (Puhemies koputtaa)
Minusta tämä on kamalaa käytöstä!
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten edellä käytetyistä puheenvuoroista
on käynyt ilmi, uusi lastensuojelulaki on kuulemismenettelyn
osalta vääristynyt. Lapsiin kohdistuvien huostaanottopäätösten
tulisi perustua perusteellisiin perheiden ja lasten kuulemisiin
ja huolelliseen asioiden punnintaan, ja tilanteen hälyttävyyttä todella
todistaa ed. Ukkolan esiin tuoma esimerkki siitä, että Helsingin
hallinto-oikeudessa 287 huostaanottopäätöksestä suullisia
kuulusteluja oli vain 28:ssa. Erittäin räikeää.
Ed. Ukkolan lakiesitys toisi lapsia ja perheitä koskeviin
oikeudenkäynteihin tarvittavaa oikeudenmukaisuutta, ja
toivon asialle myönteistä suhtautumista valiokuntakäsittelyssä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkolan perusteluissa on todella hyvin
napakasti sanottu tämä, että jokaisen
huostaanottopäätöksen tulee perustua
huolelliseen tapahtumien ja olosuhteiden punnintaan, ja vielä näin,
että yhtäkään lasta ei saa erottaa
perheestään pelkkien papereiden perusteella, vaan
vanhempia ja lasta on kuultava. Ilman perheen suullista kuulemista
ei voida puhua oikeudenmukaisesta oikeudenkäynnistä.
Tämä oli se ydin, mistä me keskustelimme sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa, kun se siirtyy nyt sinne kauas ja papereista
tapahtuvaan päätökseen. Sitä ei
saa tapahtua, ja sen vuoksi juuri äänestimme tai
olimme siitä monet eri mieltä.
Ja nyt se on sosiaalilautakunnalla. Se lähtökohtahan
oli, että kun se on sosiaalilautakunnilla jaoksissa, niin
sielläkin on luottamushenkilöitä, joilla
ei ole sitä asiantuntemusta. Tässä koko
ajan on nyt peräänkuulutettava, että päätökset
tehdään sellaisissa elimissä, joissa
on asiantuntemusta, ja sen vuoksi on hyvä, niin kuin ed.
Ukkola on täällä sanonut, että jos
se siirtyy käräjäoikeuteen, siellä täytyy
olla perheoikeuteen perehtynyt tuomari, että siellä myös
olisi sitten sitä asiantuntemusta ja että tämä kuuleminen
tapahtuisi oikeudenmukaisesti ja perhettä kohtaan hyvin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa ed. Ukkola aikaisemmin totesi, millaisia
tapauksia on ollut ja miten kohdellaan huonommin kuin vankia. Minusta
olisi hyvä nyt, että kun toivon mukaan tätä lakia
uudistetaan, siihen tulisi sitten myös semmoinen ajattelu,
että olisi mahdollista tämmöinen ainakin
kokeiluaika kotona, että voisi olla semmoinen pehmeä lasku
kotiin. Kokeillaan, pärjääkö se
nuori kotona vai pidetäänkö laitoksessa
yhtä kyytiä. Nämä tapaukset
ovat olleet tosi ikäviä siellä. Pidetään
sinne 18 ikävuoteen ja sitten isketään
vielä lappu nuorelle kouraan, että laita tähän
nimesi, jos et halua lähteä täältä pois, niin
saat olla vielä lisää. Onko se vuosi
vai kaksi, mihin asti se voi sillä ollakaan, ja yhteiskunta maksaa.
Sehän on bisnestä. Ymmärsin, että se
on 5 000—6 000 euroa kuukaudessa, mitä tämä maksaa
useimmissa hoitopaikoissa, ja ne ovat kuin vankiloita. Sitten kuitenkaan
vielä ne eivät ole pelkkiä kuttuloita,
mitkä tässä ovat, Kuttula oli yksi esimerkki,
mutta näitä on muuallakin saman tyyppisiä.
Sitten kun on tarkastuksia tehty, on todettu siellä,
että niitä tarvittavia hoitoja, mitä pitäisi
olla, ei ole toteutettukaan säästösyistä.
Mieluummin on otettu rahat, kun on nähty, että ei
tässä nyt mitään sen kummempaa,
hoidetaan tämä. Vaikka niissä ohjeissa
on todettu, että pitäisi olla psykologikeskusteluja
joka viikko tai tämmöisiä, niitä on
laiminlyöty. Tai sitten vaatetuksen osalta, sitten kun
nuori on päässyt 18-vuotiaana pois, niin ei ole
kunnon kenkiäkään ollut päällä,
vaikka hän on ollut täysihoidossa olevinaan siellä. Siinä mielessä tämä osoittaa
sen, että jotkut rahastavat vielä kaiken lisäksi
tällä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun täällä puhutaan
alueiden eriarvoisuudesta yleensä energiankulutuksen suhteen,
niin tässä tämä korostuu juuri
tämmöisenä omalaatuisena mielivaltana,
että pienemmillä paikkakunnilla on sitten tämmöiset
uskonnolliset, jopa joskus uskonnollis-poliittiset yhteisönsä,
jotka tavallaan tekevät tämmöistä puoskaripsykologisointia
näillä asioilla. Eli tässäkin
taas kun on saatu valtakunnallinen laki, niin sitä pitäisi
valvoa. Aivan niin kuin oli tässä äsken
tämä objektiivisuuden kriteeri siinä,
että sitten toteutetaan näitä määritteitä, mitkä laissa
on, niin tässäkin pitäisi olla sitten
todella kunnolla sen varhaisen puuttujan ammattitaitoinen ja niitä pitäisi
olla monipuolisesti siinä, ettei sitten tapahtuisi näitä ylilyöntejä.
Lainsäädännöllä on
yleensä taipumuksena muodostua sen kaltaiseksi varsinkin
hallinnollisella puolella, että se oikaisee kaikesta ja
sitten ei kuule ketään ja kaikki vaan tapahtuu
liukuhihnalla. Se loppujen lopuksi yhtyy semmoiseen henkilökohtaiseen
katkeruuteen, jota on paljon alueilla, ja sitten byrokratia tavallaan
isompana muuttuu samankaltaiseksi hirviöksi lainausmerkeissä.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Minä toivon todella ihan vakavasti,
että valiokunta ottaisi tämän asian hoitoonsa
ja korjaisi edes tämän kohdan tästä laista,
koska minusta tämä nyt on kyllä kaikkein
pahin. Oikeudenmukainen oikeudenkäynti lapsille ja perheille
on äärimmäisen tärkeä oikeusvaltiossa.
Tästä varhaisen puuttumisen ideologiasta totean,
että joskus tuntuu, että Stakesilta tulee kaikki hullutus.
Ihan oikeasti joskus tuntuu siltä, ja tämähän
on Stakesin tutkijoiden kehittämä termi tämmöiselle
huolivyöhykeajattelulle. Minä luin ne pöytäkirjat
keskusteluista, mitkä te kävitte tämän
lain valmistelussa, ja siellä juuri puututtiin tähän.
Silloinkin tämä oli täällä eduskunnassa esillä,
mutta siihen ei haluttu sitten puuttua. Minä joskus toivoisin,
että jos tämä saataisiin eteenpäin,
niin jotenkin yritettäisiin kuitenkin aikaansaada se, että perhe
ei joutuisi semmoisten ympäröimäksi,
jotka koko ajan huolehtivat ja ilmiantavat, jos perheessä nyt
jotakin sattuu tapahtumaan. Eivät ne kaikki riidat ja huudot
ole lasten laiminlyöntejä, vaan ne kuuluvat ihan
normaaliin elämään, ihmisen kasvuun ja
vanhempina ja lapsina olemiseen.
Keskustelu päättyi.