Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa herra puhemies! Mannerheimin Lastensuojeluliitto julkaisi eilen lasten ja nuorten puhelimen ja netin vuosiraportin. Raportin mukaan yhteydenottojen määrä edellisvuodesta on kasvanut huomattavasti, viidenneksellä. Yhteydenotoista käy ilmi, että lapset ja nuoret ovat pettyneitä aikuisiin. He kokevat, että eivät tavoita aikuisia riittävästi, eivät oikein kotona eivätkä koulussa. Moni nuori on kertonut, ettei heillä ole mahdollisuutta tavata koulussa riittävästi terveydenhoitajaa, kuraattoria, koulupsykologia, ja nämä päivystäjät puhelimissa ovat kuulleet usein, että terveydenhoitaja käy esimerkiksi vain kerran viikossa nuoren omalla koululla. Kysyisinkin ministeri Risikolta:
Miten tämä asia aiotaan huomioida oppilashuollossa, ja miten hallitus aikoo edistää sitä, että lapsi apua hakiessaan kohtaa häntä kuuntelevan aikuisen?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Oppilashuoltohan on nimenomaan opetustoimen ja sosiaali- ja terveystoimen yhteistä, ja oppilashuollossa voi olla myös vielä muita ammattihenkilöitä mukana. Oppilashuollon todella pitää olla sellaista moniammatillista. Siinä on yhtenä osana sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö, kuten mainitsitte: terveydenhoitaja, koulupsykologi jne. On totta, että eri puolilla Suomea on erilainen mahdollisuus saada apua näiltä henkilöiltä, ihan resurssit vaikuttavat siihen. Siitä syystä olemmekin tekemässä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon asetusta, jossa täsmennetään kuntien velvollisuuksia siitä, mitä tulee järjestää esimerkiksi terveystarkastuksiin liittyen jne., mutta tietysti ihan hyvässä yhteistyössä opetusministeriön kanssa.
Arvoisa herra puhemies! Tiedämme, että oppimistulokset suomalaisissa kouluissa ovat loistavia. Opetussuunnitelmat ovat tietopuolisesti hyviä, mutta voisiko niissä varata enemmän aikaa lapsen ja nuoren kohtaamiseen, kuulemiseen ja vuorovaikutukseen?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Perusopetuksen laadun kehittäminen on keskeinen hallituksen painopiste, ja selvää on, että opetussuunnitelman perusteita tullaan loppuvaalikaudesta arvioimaan. Mutta keskeinen tavoite tällä hetkellä nykyisissä peruskouluissa on se, että oppilaita, lapsia ja nuoria, kuullaan enemmän, ja kyllä oppilaiden osallisuuden kehittäminen on tätä päivää, ja tuo työ on todellakin käynnissä.
Oppilashuollosta sanon sen, että keväällä myönnettiin lisävoimavaroja sadalle kunnalle eli oppilashuollon kehittäminen kunnissa on meneillään ja hallitus todellakin siihen panostaa. Uskon, että tulokset alkavat näkyä ihan lähiaikoina. Mutta paljon on todella kehitettävää ja tällä hetkellä lapset ovat epätasa-arvoisessa asemassa, ikävä kyllä, oppilashuollon osalta. Eli lisätoimia on tulossa tähänkin asiaan.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.