3) Laki työttömyysturvalain 4 luvun 6 §:n muuttamisesta
Kimmo Tiilikainen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen tehnyt aloitteen työttömyysturvalain
4 luvun 6 §:n muuttamisesta, ja keskustan eduskuntaryhmä on
tähän aloitteeseen yhtynyt. Aloitteen tarkoitus
on antaa työttömälle ihmiselle nykyistä parempi
mahdollisuus omalla aktiivisuudellaan kohentaa omaa talouttaan.
Tämä toteutuu siten, että säädetään mahdollisuus
työttömälle ansaita 300 euroa kuussa
ilman, että työttömyysturva leikkautuu. Nykyisin
noin puolet työttömistä saa myös
asumistukea tai toimeentulotukea tai molempia, koska esimerkiksi
pelkkä työmarkkinatuki ei elämiseen tahdo
riittää. Saadakseen vaikkapa satasen toimeentulotukea
työtön joutuu selvittämään tulonsa,
menonsa, omaisuutensa, pankkitilinsä ja esittämään
kuitteja ja perustelemaan kaikki tarpeensa. Siinähän
sitä puuhaa riittää, mutta harvat toimeentulotukea
mielellään hakevat, ja monet kokevat sen jopa
nöyryyttävänä. Mielestäni
olisi paljon parempi, että työtön voisi
vastaavan ajan käyttää tekemällä pientäkin
työtä, josta joku on valmis maksamaan, olkoon
se työ sitten kiireapua työpaikoilla, naapurien
tai tuttavien jelppaamista tai työtä järjestöissä korvausta
vastaan. Se kertoo työttömälle, että häntä tarvitaan.
Mikä sitten estää työtöntä tekemästä näin
nykyisin? Tällä hetkellä lyhytaikainenkin
työ sinänsä kannattaa, koska saadusta
palkasta vain puolet leikkautuu työttömyyskorvauksen
menetyksenä. Mutta koska pienikin palkkatulo vaikuttaa
asumistukeen tai toimeentulotukeen, esimerkiksi parinsadan tienestistä ei
käyttöön jää kuin muutama
kymppi. Kannattaako tehdä vaikka kolme päivää työtä ja
kahlata läpi tukibyrokratia parinkympin vuoksi, sitä voi
jokainen mielessään miettiä. Pahimmillaan
muutamien päivien työnteko kesken työttömyysturvajakson
johtaa rahojen loppumiseen kokonaan. Joskus nimittäin työttömyyskorvauksen
uudelleenlaskenta ja maksatus vievät niin kauan, että korvaus
viivästyy viikkoja. Milläs sen ajan elää?
Kerran tämän kokeneen työttömän
on todella vaikea lähteä toista kertaa lyhyisiin
työkeikkoihin. Siitä taas seuraa se, että leviää käsitys,
ettei työnteko kiinnostaisi työttömiä — tähän
en usko. Tai toinen mahdollisuus työttömyysturvabyrokratian
kokeneelle on sitten se, että pikku hommia tehdään
pimeästi, ja se taas on osa harmaata taloutta.
Nykyinen järjestelmä siis passivoi ihmisiä.
Se opettaa, että omat ponnistukset eivät kannata. Sen
takia tarvitsemme uutta ajattelua ja uusia, konkreettisia toimia.
Siksi työttömyysturvan ja palkkatulojen yhteensovitusta
on uudistettava. Annetaan työttömälle
mahdollisuus ansaita ihan päivänvalossa vaikka
se 300 euroa kuussa ilman, että työttömyyskorvausta
pienennetään. 300 euron lisätienesti
olisi jo tuntuva kohennus monen työttömän
talouteen, mutta ennen kaikkea uudistus olisi rohkaiseva viesti
työttömille: Aktiivisuus palkitaan. Jos pystyt
löytämään työtä vaikka
yhtenä päivänä viikossa tai
kuussa, voit kohentaa omaa talouttasi. Voit tuntea itsesi tarpeelliseksi,
voit ylläpitää työkykyäsi
sitä pidempää työsuhdetta etsiessä.
Kun tein tämän ehdotuksen julkisuuteen tammikuussa,
sain todella runsaan palautevyöryn nimenomaan työttömiltä ja
varsinkin työttömiltä, jotka tuolla toimeentulotukiluukulla
joutuvat asioimaan. Palaute oli yksiselitteisen myönteinen. Toisaalta,
kuten arvelinkin, myös teoriaherrat heräsivät
ja alkoivat esittää laskelmia, että entäpä jos
tämänkaltainen muutos tehdään,
niin jos sitten palkkatulot sattuvat olemaan 900 tai 1 500 euron
välillä osa-aikatyöstä, niin
tuleeko tästä kannuste, joka kannustaa tekemään
vähemmän töitä ja ottamaan sitten
tämän korvauksen ja näin ja näin
ja näin. Itse uskon siihen, että ani harva työssä oleva
pystyy ensinnäkään omaa työaikaansa
säätelemään niin tarkasti, että nyt
haluaisinkin tehdä vaikka kolme tuntia viikossa vähemmän
työtä ja jättäytyä mahdollisen
työttömyysturvan varaan, ja kikkailemaan tuilla.
Valtaosa ihmisistä, joilla on työ, tekee sitä työnantajan
ohjeitten ja toiveitten mukaisesti, ja suurin osa ihmisistä,
joilla työtä ei ole, varmasti haluaa sitä tehdä juuri
sen kaltaisissa pätkissä kuin mahdollisuuksia
on. Meidän lainsäätäjien tehtävä on tehdä työttömille
mahdolliseksi työn vastaanottaminen lyhyissäkin
pätkissä.
Keskustelua on herättänyt myös tämän
300 euron suojaosan suhde asumistukeen. Itse asiassa tuo 300 euroa
on valittu juuri sen takia, että nykyiset asumistuen myöntämisohjeet
kertovat selvästi, että alle 300 euron nousu tuloissa
ei aiheuta asumistuen muutostarvetta, varsinkaan jos kyse ei ole
pysyvästä tai jatkuvasta tulojen muutoksesta vaan
tilapäisistä tulojen muutoksista.
Olen ilahtunut, että erittäin monien puolueitten
edustajat — oikeastaan kaikista eduskuntaryhmistä — ovat
kannattaneet tätä ajatusta, että työttömälle
mahdollistetaan 300 euron tienaaminen ilman, että työttömyysturvaa
aletaan leikata. Olen myös ilahtunut siitä, että nyt
kun hallitus valmistautuu puolivälitarkasteluun, niin selvitysmiehet
Soininvaara ja Vartiainen ehdottivat viime viikolla yhtenä ehdotuksena
työnteon kannusteiksi juuri tämänkaltaista
asiaa. Tosin he ehdottivat sitä ainoastaan työmarkkinatukea
saaville, ja on toivottavaa, että hallitus edes tämän
työmarkkinatukea saavien oikeuden toisi. Itse kyllä katson
mieluummin, että tämä 300 euron ansaintamahdollisuus
pitäisi sallia kaikille työttömille, sillä sen
työkyvyn ylläpidon kannalta on sitä parempi,
mitä nopeammin työttömyysjakson alkamisen
jälkeen edes tilapäistä työtä pystyy
tekemään, se on työkyvyn ylläpidon
kannalta tärkeää — ei kannata
odottaa niin pitkään, että työtön
on tippunut pelkän työmarkkinatuen varaan.
Näitten syitten takia olemme tehneet lakialoitteen
työttömyysturvalain 4 luvun 6 §:n
muuttamisesta ja toivomme, että se saa myös hallitusryhmissä vipinää ja
hallituksella on mahdollisuus puolivälitarkastelussa ottaa
tästä onkeensa.
Itse asiassa tämä ehdotus on jo koeponnistettu.
Viimeisen kahden vuoden aikana edellisen sosiaali- ja terveysministeri
Juha Rehulan esityksestä on ollut voimassa laki, jossa
sopimuspalokuntaan kuuluvien on mahdollista työttömyyden tai
lomautuksen kohdatessa saada noita palokuntakorvauksia 300 euroon
asti ilman, että työttömyysturva heikkenee.
Tästä on erittäin hyvät kokemukset.
Moni sopimuspalokuntalainen, joka on joutunut lomautetuksi tai työttömäksi,
on tämän turvin pystynyt yhteiskunnalle hyödyllistä toimintaa
jatkamaan, ja myöskään mitään
ongelmia työmarkkinoihin liittyen ei tästä pienelle joukolle
avatusta mahdollisuudesta ole ilmennyt. Sen takia olisi tarpeellista,
että sama mahdollisuus avataan kaikille työttömille.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eilen uutisoitiin Kelan tutkimusosaston
11 tutkimusartikkelin ja tutkijoiden voimin siitä, että joka
kymmenes suomalainen on joutunut rahapulan vuoksi tinkimään
jopa lääkkeistä ja työttömyysturvan
varassa elävillä rahat eivät riitä aina
edes ruokaan. Vakava sairastuminen tai lyhytaikaista lääkehoitoa
vaativa sairaus voi olla taloudellisesti kohtalokas etenkin työttömille.
Työttömyys- ja toimeentuloturvajärjestelmän pitäisi
periaatteessa rakentua kannustamaan itsestä huolta pitämiseen,
aktiivisena kansalaisena toimimiseen ja työttömyysturvan
varassa elävien kohdalla siihen, että työn
aktiivinen etsiminen on numero yksi ja koulutus- ja kuntoutustoimenpiteistä pidetään
kiinni. On tutkitusti todettu, että jo kolmen kuukauden
työttömyys passivoi, puhumattakaan pitkäaikaistyöttömistä.
Meillä on Suomessa nuorisotyöttömyys
paikoitellen eräillä alueilla lähes 30
prosenttia. Tämä nuorisotyöttömyys,
josta puhuttiin myöskin kyselytunnilla, on roihahtanut
Euroopassa, mutta meillä on todella alueita Suomessa, joilla on
todellisia vaikeuksia työllistää nuoria.
Siksipä edes lyhytaikaisen työn tekemisen ja työn
vastaanottamisen pitäisi olla kannustavampaa niin, että et
menetä heti työttömyyspäivärahoja.
Tekemätöntä työtä kyllä riittää esimerkiksi
hoiva- ja hoitoalalla, puhumattakaan kolmannesta sektorista ja järjestötyöstä.
Ennen kaikkea, kun olemme puhuneet työurista, olemme puhuneet
siitä, että me tarvitsemme lisää työtunteja
Suomeen. Siksipä keskustan eduskuntaryhmän tekemä lakialoite
on tervetullut edistämään sitä ajatusta, että työn
tekeminen ja työn vastaanottaminen olisi aina kannatettavaa.
Työtön voisi siis ansaita enintään
30 euroa sovittelujakson aikana menettämättä korvauksiaan.
Viime aikoina on keskusteltu vilkkaasti perusturvan tasosta.
Voin yhtyä kyllä siihen ajatukseen, että perusturvan
taso on heikohko ja jäänyt pahasti jälkeen
yleisestä kustannusten tason noususta. Siksi tämä lakialoite
on hyvä jäänmurtaja siinä, oikeansuuntainen
siinä, että kannustetaan työntekijöitä,
ja se tuo liikkumavaraa myöskin toimeentuloon työttömän
kukkarossa, ja ennen kaikkea voimme myös säästää yhteiskunnan
varoja ajattelemalla niin, että tämä vähentää mahdollisesti
toimeentuloturvarahoituksen tarvetta.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä olevassa
aloitteessa ehdotetaan, että työttömyysturvaetuuden
sovittelussa otettaisiin käyttöön yleinen
300 euron suojaosa. Ideana on, kuten lakialoitteessa todetaan, että työtön
voisi ansaita enintään 300 euroa sovittelujakson
aikana ilman, että se vaikuttaisi työttömyysetuuden
määrään. Näin voitaisiin
aktivoida työttömiä, vähentää harmaata
taloutta ja voitaisiin myös karsia turhaa byrokratiaa.
Tämä aloite ei ole lainkaan ensimmäinen
laatuaan, ja voin sanoa, että me sosialidemokraatit olemme
viime kaudella tehneet myös sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
vastaavan kaltaisen aloitteen. Tästä syystä tätä ajatusta
on helppo tukea.
Arvoisa puhemies! Me tunnemme hyvin sosiaaliturvan ja ansiotulojen
yhteensovittamiseen liittyvät ongelmat. Niihin puututtiin
myös vastikään valtioneuvoston kanslian
julkaisemassa raportissa matalapalkkaisen työn edellytyksistä Suomessa.
Raportissa on monia ajatuksia, joita olisi syytä kehittää pidemmällekin.
Osalla toimista voidaan vahvistaa työn tarjonnan kannustimia
esimerkiksi asumis-, toimeentulo- ja työmarkkinatuen ehtoja
muuttamalla. Osalla toimista halutaan lisätä matalan
tuottavuuden työn kysyntää muun muassa äitiyteen,
työkyvyttömyyteen ja ikään liittyvien
työnantajan kustannusten tasaamisen kautta. Minun ihmiskuvaani
ei kuitenkaan sovi se, että jotkut työt ja niitä tekevät
ihmiset jo lähtökohtaisesti luokitellaan huonommin
tuottaviksi tai että aivan kategorisesti esimerkiksi iän
perusteella palkka olisi muita heikompi. Mutta kuten sanottu, monia
ajatuksia voidaan kehittää eteenpäin,
ja näin pitää myös tehdä.
Raportissa todetaan myös, että työn
vastaanottamisen kannustimet ovat tutkimusten valossa kehittyneet
Suomessa 1990-luvun puolivälistä lähtien
keskimäärin hyvään suuntaan
sekä sosiaaliturvaan että verotukseen tehtyjen
muutosten ansiosta. Kuitenkin erityisryhmissä kannustimet toimivat
heikosti esimerkiksi perheellisten ja yksinhuoltajien osalta. Heillä etuuksien
supistamisen ja verojen nousun seurauksena työllistymisen
taloudellinen hyöty jää vähäiseksi
ja jopa olemattomaksi.
Mitään yhtä ratkaisua siihen, miten
näihin ongelmiin vastataan, ei mielestäni ole
olemassa — muutenhan me olisimme sen jo tehneet — mutta voimme
tehdä yksittäisiä toimia, kuten hallitus on
juuri nyt tehnyt esimerkiksi ottamalla toteuttaakseen niin sanotun
joustavan hoitorahan. Tutkimusten mukaan nykyistä selvästi
useampi vanhempi haluaisi tehdä osa-aikatyötä,
mutta etenkin taloudelliset seikat estävät sen.
Joustava hoitoraha yhdessä hoitoaikaan sidotun päivähoitomaksun
kanssa avaa uusia mahdollisuuksia alle 3-vuotiaiden lasten vanhempien
työelämään siirtymiseen. Näin
perheillä on taloudellinen mahdollisuus ja taloudellinen
liikkumavara tehdä valintoja, joissa perhe- ja työelämä voidaan
yhdistää hyvin. Tämä kaikki
vaatii kuitenkin myös työelämään
lainsäädäntöuudistuksia ja kehittämistä.
Arvoisa puhemies! Viime kaudella, kun säädimme
suojaosuutta vapaapalokuntalaisille, aivan kuten edustaja Tiilikainen
tuossa äsken mainitsi, perustuslakivaliokunta kiinnitti
huomiota siihen, että esitys lisää työttömien
epätasa-arvoa. Perustuslakivaliokunnan mukaan työttömyysturvajärjestelmään
tehtävät muutokset tulee toteuttaa niin, että työttömiä ei
aseteta eri asemaan riippuen siitä, millaisesta toiminnasta
heidän ansaitsemansa tulo on peräisin. Pelastustoimen
lisäksi on olemassa muitakin vapaaehtoistöitä,
jotka ovat vastaavalla tavalla esimerkiksi yhteiskunnan perustoimintojen
kannalta tärkeitä. Ehdotettu sääntely
muodostuu näin varsin pistemäiseksi, mikä ei
perustuslain yhdenvertaisuussäännösten näkökulmasta
ole täysin asianmukaista.
Kyllä nämä perustuslakivaliokunnan
ajatukset ovat edelleen voimassa. Työttömyysturvajärjestelmää on
tämän hallituksen aikana selkiytetty, ja tämä työ jatkuu
edelleen. Työn vastaanottamisen helpottaminen on nähtävä investointina, joka
pidemmällä aikavälillä maksaa
itsensä takaisin pienentyneinä sosiaali- ja terveysmenoina ja
lisääntyvinä verotuloina. Tästä syystä tuen
tätä edustaja Tiilikaisen tekemää esitystä,
ja sen kehittämistä kannattaa kyllä toteuttaa.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kauniita juhlapuheita kuulee hyvin usein siitä,
kuinka työttömyysetuusjärjestelmä on
rakennettava työhön kannustavaksi. Ne ovat vain juhlapuheita,
sillä tästä asiasta kaikki puolueet ovat
varmasti yhtä mieltä.
Mutta millä keinoin tätä tavoitetta
voidaan edistää? Tämä lakialoite
antaa siihen yhden todella konkreettisen keinon. Jos tätä oppositiopuolueen
jättämää lakialoitetta ei tässä voitaisikaan
hyväksyä, niin tehköön hallitus
sitten vaikka samaa asiaa tarkoittavan esityksen. Aivan sama, kuka
tästä ottaa pisteet, mutta asia on niin tärkeä,
että sitä on vietävä eteenpäin.
Onko nyt sitten kahden viikon päästä tulossa
joku tämäntyylinen esitys — toivottavasti
tai jotain muuta konkreettista.
Kokonaisuudessaan minä kyllä ihmettelen sitä,
että tänä päivänä tästä asiasta
keskusteluun ei ota useampi ihminen osaa, sillä minä kuvittelin, kun
tämä esitys tuli, että tämä herättää hyvinkin paljon
kansanedustajissa mielenkiintoa ja innostusta alkaa tätä asiaa
työstämään. Mutta eikö porukkoja
sitten kiinnostakaan se, miten me saamme ihmiset töihin,
miten me estämme harmaata taloutta ja kaikkea muuta? Tässäkö se
porukka nyt sitten on, vai onko näin, että hallituspuolueet ovat
tästä asiasta niin paljon samaa mieltä,
etteivät uskalla tulla sanomaan, että ovat samaa
mieltä opposition kanssa tästä asiasta?
Aiheutuuko tästä pitkällä tähtäimellä kuluja vai
säästöjä kansantaloudelle: siitä,
että työnantajan on helpompi palkata työvoimaa,
siitä, että ihmisiä motivoidaan enemmän
työntekoon, ja siitä, että harmaata taloutta
ehkäistään? Eikö se ole päivänselvää?
Entä mikä merkitys sillä on niiden ihmisten
elämälle, jotka voivat nyt ottaa työtä vastaan,
heidän paluulleen työmaailmaan ja heidän
kyvylleen ja motivaatiolleen näin edistää kansantaloutta?
Kun yrittäjät työllistävät
ja raha liikkuu, eikö siihen länsimainen talousjärjestelmämme
pohjimmiltaan perustu?
Tässä aikaisemmin oli jo puhetta pelastusalan muutoksesta,
miten siellä on hyväksytty tämä 300
euron suojaosuus, jota nyt lakialoitteessa esitetään
yleiseksi. Perusteluna tuolle aiemmalle muutokselle käytettiin
muun muassa sitä, että tulojen yhteensovittelusta
aiheutuva maksuviive vähentää työttömän
intoa osallistua pelastustoimeen. Mutta eivätkö nämä samat
perusteet päde kaikkeen työhön elikkä työttömien
intoon osallistua yleensä ottaen työntekoon, jonka
tekeminen on lainsäädännöllä tehty
kannattamattomaksi?
Mietitään ihan maalaisjärjellä:
Jos lyhytkestoisen työn ottaminen johtaa samaan tuloon
kuin se, että ei ota työtä vastaan, niin
minkä valinnan suurin osa ihmisistä tekee? Ei
tee työtä ollenkaan tai tekee sen pimeänä työnä.
Molemmilla on kielteiset seuraukset niin yksilötasolla
kuin koko yhteiskunnassa. Harva meistä niin jalosti ajattelee,
että menenpä kuitenkin työhön,
että saahan siinä kenties liikuntaa ja työnantaja
hyötyy ja kansantalous kasvaa. Eikä sellaista
ajattelua edes saa odottaa vapaan yhteiskuntajärjestelmän
kansalaisilta. Ihmisiä ei ole rakennettu tekemään
ilmaista palkkatyötä. Aatteellinen vapaaehtoistyö ja
lähimmäisen auttaminen yms. on tietysti asia erikseen.
Ehdottomasti meidän tulee kannustaa ihmisiä työntekoon,
opettelemaan, harjoittelemaan työntekoa. Siitähän
tässä on nyt kysymys.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Aluksi totean, että nyt esillä oleva
lakiesitys on paikallaan. Työn tekemisen vähäisessäkin määrin
on oltava nykyistä mielekkäämpää.
On helppo olla eteläkarjalaisten kollegojen Tiilikaisen
ja Kiljusen kanssa pääpiirteissään
samaa mieltä.
Arvoisa puhemies! Sitten toiseen tätä sivuavaan
asiaan. Suomalainen työttömyysvakuutus on yhdistelmä perusturvaa
ja vakuutusperiaatteella toimivaa ansioturvaa. Perusturva kuuluu kaikille
ja takaa työttömillekin jonkinlaisen toimeentulon
työmarkkinatuen tai peruspäivärahan turvin.
Parempaa turvaa on tarjolla työttömyyskassojen
jäsenille, jotka työttömiksi joutuessaan saavat
ansioihin suhteutettua päivärahaa. Ongelmana on
se, että on olemassa pieni vähemmistö, joka
ei saa sitä työttömyysturvaa, josta on
koko työuransa ajan maksanut. Työttömyyskassoihin kuuluminen
on vapaaehtoista, mutta sen sijaan kassojen menot rahoittavan vakuutusmaksun maksaminen
on kaikille pakollista. Maksajia ovat siis kaikki, edunsaajia vain
kassoihin kuuluvat. Kassoihin kuulumattomien pakollisilla vakuutusmaksuilla
rahoitetaan lähinnä kassojen jäsenten
työttömyysturvaa. Mielestäni työttömyyskorvausten
eriarvoisuus pitäisi poistaa ja kaikki työssäoloehdon
täyttäneet ja työttömyysvakuutusmaksuja
maksaneet työntekijät on saatettava samanarvoiseen
asemaan työttömyystilanteessa.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kiljunen muistutti mieleemme tärkeitä asioita
viime kaudelta, kun sopimuspalokuntalaisten osalta tätä 300
euron suojaosaa lähdettiin toteuttamaan. Tuo muistutus
siitä perustuslakivaliokunnan lausunnosta on varmasti perusteltu,
ja sen takia ja siihenkin vedoten on nyt paikallaan, että kun
kokemukset ovat hyviä tästä 300 euron
suojaosasta siltä osin, kuin se on ollut käytössä,
niin laajennetaan se koskemaan kaikkia työttömiä.
Olen ilahtunut siitä tuesta, mitä täällä aloite
on saanut. Äsken tuossa esitellessäni aloitetta
olisi ehkä pitänyt sanoa muutama sana enemmän
toimeentulotuen ja työttömyysturvan yhteensovituksesta.
Ajatus nimenomaan on, että jos annetaan se mahdollisuus
ansaita 300 euroa, asumistuki ei vielä leikkaannu, mutta
toimeentulotukihan siinä jo helposti toki leikkaantuu.
Mutta nimenomaan on parempi, monen mielestä huomattavasti
paljon parempi, että pystyy omalla työllään
saamaan vaikka sen kuusikymppiä tai satasen tai 200 tai
aina 300:aan asti lisäansioita, kuin että joutuu
muutamankin kympin rahapulaa ja tarvetta perustelemaan sosiaalityöntekijälle
ja avaamaan käytännössä koko
elämänsä, tilit, kuitit, menot, tulot
saadakseen sen puuttuvan muutaman kympin välttämättömään
elämäänsä. Sen takia tällä on
myös tämmöistä hyvinvointia
kohentava yleinen merkitys.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Laki-aloite on todella hyvä, näen
sen myönteisenä, ja on helppo tuota tukea ja kannattaa.
Se on oikein, että työtön pystyy hankkimaan
tietyn määrän lisäansiota, ja
se on myös aktivoimassa silloin työttömiä,
ja tämä antaa myös monelle mahdollisuuden
lyhytkestoiseen työhön. Tämä on
myös harmaata taloutta varmasti ehkäisemässä,
koska kun se on mahdollisuutena tuolla, niin kuin lakiesityksiä tehdään,
niin silloin niin sanotusti tämä harmaa ja pimeä työ häviää tästä asiasta.
Tietysti päällimmäisenä olisi
pyrittävä sellaiseen toimintaan, että yritystoimintaa
yleisesti tuettaisiin niin, että sinne pystyttäisiin
palkkaamaan uutta työvoimaa. Meillä on esimerkiksi
tässä maassa erittäin paljon yksinyrittäviä perheyrittäjiä,
niitä on noin 180 000, ja olen muutamaan kertaan
jo täällä puhunut siitä, että kun
esimerkiksi nämä henkilöt palkkaavat
ensimmäisen ulkopuolisen työntekijän,
niin näihin välillisiin työvoimakuluihin
puututtaisiin ja näin synnytettäisiin sinne työtä aivan
päätoimisesti ja näin myös helpotettaisiin
näiden yrittäjien toimintaa.
Mutta periaatteessa olen kannattamassa tätä keskustan
ja edustaja Tiilikaisen tekemää lakiehdotusta.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin viime kaudella, kun tätä asiaa käytiin
läpi, kävin täällä meidän
kunkin puheenvuoroja läpi, mutta myös niitä selvityksiä,
joita tehtiin silloin viime kaudella.
Täällä todetaan muun muassa, että myös
sisäministeriö oli ottanut tähän
asiaan myönteisen kannan, nimenomaan tämän
300 euron suojaosuuden selvittämiseksi, ja siltä osin
toivoisin, että tämä edustaja Tiilikaisen
tekemä esitys, joka on ihan linjassa viime kaudella olevan
keskustelun kanssa, jota täällä eduskunnassa
käytiin, voitaisiin selvittää, onko tämä 300
euron suojaosuus mahdollinen, mitkä ovat sen kustannukset ja
mitä mahdollisia vaikeuksia se tuo. On hyvä pohtia
kaikkia sellaisia toimenpiteitä, jotka mahdollistavat ihmisten
lyhytaikaisten ja pientenkin ansiotulojen saamisen.
Sitten vielä toinen asia, johon edustaja Tiilikainen
viittasi, on toimeentulotuki ja se, että kun ihminen ansaitsee
työllään, niin toimeentulotuki leikkaa
välittömästi. Nyt kuitenkin toimeentulotukilainsäädäntö mahdollistaa
sen, että perheessä pystytään
ansaitsemaan 150 euroa ja sitä kautta se ei leikkaa kaikkea
mutta tuo kuitenkin tämmöisen niin sanotun etuoikeutetun
tulomahdollisuuden tai sitten mahdollisesti 20 prosenttia siitä ansaitusta
tulosta, joka saa kuitenkin maksimissaan olla sen 150 euroa. Siltä osin
toimeentulotukeakin lainsäädännöllisesti
pitäisi entistä enemmän kehittää myös
siihen suuntaan, että se tukisi aktiivisesti ihmisten työllistämistä ja
mahdollistaisi myös lyhyet työajat ja pienten
ansioiden saamisen eikä se suoranaisesti leikkaisi heti
välittömästi perheen toimeentuloa.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä tuli esille tämä toimeentulotukiasia ja
se, mikä ero on toimeentulotuella ja palkalla. Haluan kertoa
teille yhden tarinan. Tämä tarina on tuolta kotiseudultani
Itä-Lapista.
Siellä sotien jälkeen oli muuan maalaistalo, jota
emännöi 14 lasta kasvattanut leskiemäntä. Kohtuudella
siinä pärjättiin — mitään
rikkaita ei oltu — maa-, metsä-, porotaloudella.
Siinä lähellä asui kuitenkin todella
köyhä perhe, joka oli usein vaikeassa tilanteessa.
Tämän köyhän perheen äiti
tuli sitten kerran pyytämään, että anna minulle
leipää, anna minulle lihaa. No, mitä teki tämä leskiemäntä?
Leskiemäntä sanoi, että kuulepa, minulle
pitäisi tehdä pirtissä suursiivous. No,
niinhän sitten alkoi tämä köyhä nainen
tekemään suursiivousta ja kun sai suursiivouksen tehtyä,
niin sen jälkeen tämä leskiemäntä antoi hänelle
repun täyteen leipää ja lihaa. Tämän
perheen lapsikaarti kysyi äidiltä sen jälkeen,
että minkä takia sinä teetit sillä tuon
työn, että olisithan sinä voinut antaa
ne leivät muutenkin. Siihen tämä leskiemäntä sanoi
sitten, että olihan se mukava, että kun tämä ihminen
lähti kotiin, niin se sai tuntea tehneensä oikean
työpäivän eikä ollut kerjuureissulla.
Nykyisiä työttömiä en missään
tapauksessa halua verrata kerjäläisiin, koska
työttömyyskorvaus on heidän laillinen
oikeutensa siltä yhteiskunnalta, jonka puitteissa ei ole
kyetty heille työtä tarjoamaan. Perustuslain 18 §:n
2 momentin mukaan julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja
pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön.
Ihmiset ja varsinkin meidät suomalaiset on rakennettu siten,
että työ on meidän voimanlähteemme.
Mitä me voimme lainsäätäjinä tehdä sen eteen,
että työtä vailla olevien ihmisten kannattaa
ottaa työ vastaan? Se on meidän todellakin ihan
perustuslain mukaankin tehtävä. Tässä meillä tämä työ tällä hetkellä nyt
sitten on.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olisin oikeastaan edustaja Kiljuselta tiedustellut,
että näettekö te, onko mitään
mahdollisuuksia siinä, että hallitus toisi nyt
puoliväliriihessä, tai oikeastaan kehysriihessä,
linjauksia siitä, että tämänkaltainen
aktivointiraha voitaisiin vielä tällä kaudella
ottaa käyttöön, säätää tämä 300
euron suojaosa ja tuoda niitä kannustavia toimenpiteitä tuonne
työttömyysturvaan. Nimittäin käsittääkseni
esimerkiksi Työttömien Valtakunnallinen Yhteistoimintajärjestö suhtautuu
tähän hyvin myönteisesti. Käsittääkseni
myös ammattijärjestöissä, SAK:ssa,
STTK:ssakin, on pohdintaa käynnissä, pitäisikö tämänkaltaiselle
ajattelulle antaa tuki.
Kysynkin edustaja Kiljuselta: miten arvelette, onko mahdollista,
että tämä asia etenisi hallituksen voimin
vielä tällä kaudella, vai täytyykö tässä käynnistää sitten
kehysriihen jälkeen nimienkeruuoperaatio, että saadaan
yli 100 edustajan tuki tälle aloitteelle?
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt tällä hetkellä hallitus
käy tietysti tiukkaa keskustelua siitä, miten
me pystymme vahvistamaan työllisyyttä kaikilla
eri tasoilla. Ennen kaikkea keskusteluissa on vahvasti ollut nuorten työttömyys
ja yhteiskuntatakuu, pitkäaikaistyöttömien
kuntakokeilu, siihen liittyvät riittävät
resurssit ja toiminnat sekä tietysti myös kaikki
ne aktivointitoimenpiteet, joilla me pystymme vahvistamaan työllisyyttä.
Se on hallituksen ehdoton kärki.
Itse henkilökohtaisesti näkisin, että tämä aloite,
joka tässä on meillä tällä hetkellä keskustelussa,
on varteenotettava toiminta, jota kannattaa lähteä selvittämään,
mutta en usko, että sitä lähdettäisiin
ilman tiukkaa selvittelyä tuomaan esimerkiksi tässä puolivälitarkastuksessa.
Mutta voisin kuvitella ja uskoa siihen, että tätä esimerkkiä kyllä lähdetään
katsomaan eteenpäin: miten hallitus voi työllisyyttä vahvistaa,
onko tämä yksi vaihtoehto niitten mukana.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuo sosiaaliturvan ja palkan, työttömyysturvan,
kaikenkaikkinen järjestelmän uudistaminen sillä tavalla,
että se olisi joka tilanteessa kannustava, on iso asia.
Mutta joskus on helpompi, että otetaan askel, mikä ei
vie miltään kohdalta taaksepäin, ja tämä aloite
voisi olla sellainen askel, joka kannustaisi työtöntä ja
kertoisi hänelle, että aktiivisuus palkitaan aina.
Edustaja Kiljunen viittasi niihin suuriin haasteisiin, mitä hallituksella
ja koko Suomella on edessä työllisyysasteen nostamisesta.
Uskon, että hallitus tekee töitä hartiavoimin,
ja uskon myös, että työmarkkinajärjestöt
tekevät omalta osaltaan töitä maltillisen
tuloratkaisun saamiseksi. Mutta yhtä lailla olen vakuuttunut
siitä, että se ei vielä riitä,
että saamme maltillisen työmarkkinaratkaisun tai
vientiyritystä palvelevan yhteisöveron kevennyksen
aikaan. Ne ovat välttämättömiä asioita,
mutta sen lisäksi tarvitsemme yksilölle tulevia
kannusteita niin yrittäjyyteen, yksinyrittäjille,
pienyrittäjille kuin sitten työttömille,
jotta työnteko on aina kannustavaa, palkitsevaa ja kannattavaa,
joten tässä tarvitsemme sekä suuria linjaratkaisuja
työmarkkinoilla ja yritysten verotuksessa että ihmisten
henkilökohtaisia kannusteita, ja tietenkin toivon, että hallitus
näihin tarttuu.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä Tiilikaisen puheesta
on hyvä jatkaa, todellakin näistä aktivointitoimenpiteistä:
Odotamme hallitukselta seuraavaa ratkaisua, mikä se kahden
viikon päästä onkin, ja jos ei tätä ratkaisua
siinä ole, niin onko tämän rinnalle jotain
vastaavantyylisiä avaimia siihen, että ihmiset
voisivat työllistää itsensä?
Kynnys yrittämiseen on tänä päivänä liian
suuri. Meillä olisi mahdollisuus käyttää erinäköisiä portaittaisia
pienyrittäjien aloittamisvaihtoehtoja ilman, että ihminen menettää sen
työttömyysturvansa ja mahdollisuutensa elää ja
toimia. Meillä tänä päivänä yhteiskunnassa
olisi paljon mahdollisuuksia, mutta voitaisiinko niitä käyttää?
Annetaanko meillä mahdollisuuksia käyttää niitä?
Toivottavasti.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Jospa tämä olisikin
niin helppoa, että tämä 300 euron suojaosuus
otettaisiin vain käyttöön ja naks, mutta
kun tämä tulee vaikuttamaan myös meidän
sovitellun päivärahan käytäntöihin
ja niihin menettelytapoihin, mitä siellä katsotaan,
sen takia näkisin, että meidän kaikkien
yhteinen tahto varmaan on täällä se,
että ihmisillä olisi mahdollisuus joustavasti
ottaa lyhytkestoistakin työtä vastaan. Silloin
se tarkoittaa meidän työttömyyspäivärahajärjestelmienkin
kehittämistä siihen suuntaan, että tämä byrokratia
ja lainsäädäntö eivät
tule tekemään sitä vaikeaksi vaan se mahdollistaa
joustavasti näitten pienten tulojen vastaanottamisen. Minun
mielestäni tämä on yksi semmoinen asia,
joka meidän pitää kyllä pystyä selvittämään
ennen kuin me lähdemme tätä asiaa viemään
eteenpäin.
Keskustelu päättyi.