4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kaupanvahvistajista
annetun lain 1 ja 2 §:n muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässä laissahan ehdotetaan,
että kaupanvahvistajan yläikäraja nousee
nykyisestä 65:stä 68 vuoteen, ja tätä valiokunta
yksimielisesti kannattaa.
Puhemies! Kaksi havaintoa tämän käsittelyn ajalta
liittyen tähän asiaan.
Toinen liittyy siihen, että valiokunnassa selvästi
kannettiin huolta ja käytiin keskustelua siitä,
että niiden kaupanvahvistajien, jotka ovat nykyisen lain
voimassa ollen täyttäneet 65 vuotta ja haluavat
jatkaa tässä tehtävässään,
oikeuden takaisin saamisen pitää olla mahdollisimman
yksinkertaista ja mahdollisimman edullista. Näin myöskin
valiokunnalle vakuutettiin, että tulee tapahtumaan, ja
tähän me tietysti uskomme ja luotamme.
Toinen asia on se, että kun kiinteistökaupoissa
yhä enemmän siirrytään sähköiseen
järjestelmään, sähköisiin
asiakirjoihin ja siihen mahdollisuus annetaan, niin tämä tietenkin
muuttaa myös kaupanvahvistajan työn luonnetta.
Mutta on ilman muuta selvää, että vaikka
sähköiset palvelut lisääntyvät,
mikä on hyvä asia, se on toivottava kehityksen
kulku, niin edelleen kiinteistökaupat ovat sen laatuisia
kaupanteon tapoja ja välineitä, joissa on paikallaan
säilyttää myöskin se mahdollisuus
käyttää kaupanvahvistajan palveluita.
He ovat ammatti-ihmisiä, he ovat objektiivisia näissä asioissa.
Silloin, kun on jotakin sellaista, josta halutaan keskustella ja
neuvotella kaupantekijöiden kesken asiantuntijan läsnä ollessa,
kaupanvahvistaja on tähän oivallinen henkilö.
Siinä mielessä myöskin tämä pitää ottaa huomioon,
kun tätä jatkoa ja kaupanvahvistajien työtehtäviä hahmotellaan,
mitä ne tulevaisuuden oloissa, joissa tosiaan sähköiset
palvelut lisääntyvät, ovat.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Lähetekeskustelussa, kun kävimme
keskustelua tästä kaupanvahvistajien iän
muutoksesta, nousi esille myös se, että nykyisinhän
meillä voidaan, niin kuin puheenjohtaja edellä toi
esiin, hoitaa näitä asioita sähköisesti,
ja itse asiassa silloin ei pelkästään
kaupanvahvistajan työn luonne muutu vaan se loppuu kokonaan.
Nyt kysyisin valiokunnan puheenjohtajalta: Kun tätä käsittelitte, niin
kerrottiinko teille, minkä verran tätä sähköistä vaihtoehtoa
on käytetty, missä ei siis lainkaan tarvita kaupanvahvistajaa
vaan se tehdään tunnistautumalla pankkitunnuksilla
ja näin kaupanvahvistaja tulee tarpeettomaksi? Tuliko asiantuntijakuulemisessa
esille se, minkälaisella aikajänteellä uskotaan,
että nämä siirtyvät pikkuhiljaa
kaikki sitten, ehkä näitä joitain poikkeuksia
lukuun ottamatta, sähköiseen versioon?
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Maanmittauslaitoksen määräämän
julkisen kaupanvahvistajan yläikärajan nostaminen
kolmella vuodella 68 vuoteen on tietysti hyvä asia, mutta mielestäni
vielä parempi olisi ollut, jos tämä yläikäraja
olisi poistettu kokonaan. Poistettiinhan tuossa joulun alla esimerkiksi
tilintarkastajien 70 vuoden yläikäraja, ja asianajajilla
ei ole koskaan ollut yläikärajaa, ja nämä nyt
taitavat olla sentään muutamaa kertaluokkaa vaativampia
tehtäviä kuin julkisen kaupanvahvistajan tehtävät. Tämä julkisen
kaupanvahvistajan rooli on vanhentumassa oleva tehtävä kaiken
kaikkiaan pikkuhiljaa. On erittäin hyvä, että viime
marraskuusta lähtien kiinteistökaupan on voinut
tehdä sähköisesti ilman kaupanvahvistajaa
Maanmittauslaitoksen ylläpitämässä sähköisessä kaupankäyntijärjestelmässä.
Tässä voisi pohtia vielä lisää tätä,
miten voisi yhdistää tätä julkisen
kaupanvahvistajan tehtävää ja sitten
omistusoikeuden rekisteröintitehtävää toisiinsa
Maanmittauslaitoksessa.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tein 16. päivä marraskuuta
2011 lakialoitteen 43/2011, joka sisälsi juuri
samanlaisen esityksen, jonka hallitus sitten myöhemmin
toi oikeusministeriön asettamana. Kiitän tässä yhteydessä hallitusta
siitä, että kansanedustajan tekemä lakialoite,
joka lähetekeskustelun jälkeen täältä lähetettiin
lakivaliokunnan käsittelyyn ja oli siellä parisen
vuotta, otettiin hallituksen työlistalle ja saatiin käytännössä samansisältöinen lakiesitys
hallituksen esityksenä tänne.
Samalla haluan kiittää myös maa-
ja metsätalousvaliokuntaa siitä työstä,
mitä he ovat tehneet mietinnön aikaansaamiseksi
ja kuulleet asiantuntijoita. On totta, että tämä tehtävä on
poistuva tehtävä. Kukaan ei osaa ennustaa, kuinka
pitkän ajan kuluttua sähköinen asiointi
tulee entistä enempi käyttöön,
ja tokihan sitten virkatyönä näitä tehdään
aika joukko.
Mutta se näkökohta, miksi minä aikoinani
tein tästä sen lakialoitteen, koski nimenomaan
haja-asutusalueella ja pitkien matkojen päässä olevia ja
myös erikoisia tapauksia. Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
tässä myös mainitsi, on aina sellaisia
tapauksia, joita ei sähköisesti voi tehdä, sanoisiko,
yksinään omassa työhuoneessa, vaan siinä tarvitaan
asiantuntemusta.
Edustaja Kiviranta otti esille sen, onko yleensä tarpeellista
olla kaupanvahvistajalla yläikäraja, ja sitä myös
varmasti olisi voitu pohtia. Hän viittasi asianajajien
ja muissa vastaavissa tehtävissä olevien ihmisten
toimien yläikärajojen poistamiseen, ja tässä kun
on tämmöinen poistuva tehtävä,
niin olisi varmaan voinut miettiä myös sitä.
Mutta kaiken kaikkiaan haluan olla tyytyväinen siihen,
että edustajan tekemä lakialoite voi edetä tässä talossa
niin, että sitä hallituksen esityksenä sitten
tuodaan eteenpäin, enkä ole näin muodoin
ollenkaan pahoillani siitä, että valiokunta esittää oman
lakialoitteeni hylkäämistä.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Jäi tosiaan tuossa lyhyessä esittelypuheenvuorossa
mainitsematta tämä lakialoite, joka myöskin
oli mukana, käytännössä samansisältöinen
lakialoite.
Valiokunta pohti myöskin tätä, voitaisiinko kokonaan
tuo ikäraja tästä poistaa. Totesimme, että tämä on
kuitenkin sen laatuinen, että halutaan se mahdollisimman
nopeasti voimaan, ja siksi mahdollisimman lyhyt käsittely,
ja sitä kautta sitten saadaan tämä ikäraja
nousemaan, jotta entistä vähemmän on
niitä, jotka joutuvat tämän hakemaan
erikseen uudelleen. Tämä oli se pohja.
Sitten edustaja Heinoselle: On vielä niin lyhyt aika,
kun on ollut mahdollista tehdä sähköinen kaupanvahvistusilmoitus,
että kokemukset eivät siitä vielä oikeastaan
ole kertyneet. Mutta se on ihan selvää, että se
puoli tulee vahvasti ja voimakkaasti lisääntymään,
ja varmaan nähtäväksi jää tulevaisuudessa,
missä vaiheessa sitten tilanne on senkaltainen, niin kuin
täällä edustaja Kiviranta totesi, että tämä poistuu
kokonaan, ja yhdistetäänkö se mahdollisesti
näihin muihin rekisteriviranomaistoimintoihin. Se voi olla
hyvinkin lähtökohtaisesti se tulevaisuuden näkökulma, joka
tässä on.
Yleiskeskustelu päättyi.