2) Hallituksen esitys laiksi sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä on
hallituksen esitys, jossa ehdotetaan säädettäväksi
laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä.
Tällä korvataan voimassa olevat painovapauslaki
ja radiovastuulaki ja lisäksi ehdotetaan muutettavaksi
eräitä muita lakeja.
Ehdotetulla lailla on tarkoitus antaa perustuslain sananvapaussäännöksen
mukaisia tarkempia säännöksiä sananvapauden
käyttämisestä joukkoviestinnässä.
Lähtökohtana on, että säännökset
soveltuisivat saman sisältöisinä kaikkiin joukkoviestinnän
muotoihin viestien tallennus-, julkaisu- ja jakelutekniikasta riippumatta,
eli on pyritty niin sanottuun välineneutraaliuteen.
Lakiehdotus sisältää säännöksiä julkaisu-
ja ohjelmatoiminnan harjoittajan velvollisuuksista, vastine- ja
oikaisuoikeudesta, tietolähteen suojasta, julkaistun viestin
sisältöön perustuvasta rikos- ja vahingonkorvausvastuusta,
pakkokeinoista sekä seuraamuksista ja syyteoikeudesta.
Tämän paketin yhteydessä on käsitelty
myöskin lakialoite 66/2002, joka on tavallaan
rinnakkaisaloite hallituksen esitykselle. Aloitteessa ehdotetaan
säädettäväksi valtakunnallisesta
joukkoviestinnän eettisestä neuvottelukunnasta. Tämä lakialoite
esitetään hylättäväksi
tässä yhteydessä.
Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä lukuisin
huomautuksin ja muutosehdotuksin. Nämä lukuisat
huomautukset ja muutosehdotukset eivät niinkään
johdu siitä, että tämä olisi
huonosti valmisteltu, vaan siitä, että tämä uusi todellisuus,
joka liittyy sähköiseen viestintään, on
selvästi paljon vaikeammin meille kaikille hahmotettavissa
kuin perinteinen graafinen media taikka radio- taikka televisiotodellisuus.
Digitaalinen todellisuuskin aukeaa huomattavasti paljon helpommin
ainakin osalle meistä kuin tämä Internet-todellisuus,
ja meidän perinteiset ajattelutapamme hahmottaa mediaa
ja todellisuutta eivät enää sovellu näihin
välineisiin. On tullut aivan uuden ajattelun aika, ja etujoukoissa kulkeminen
on todellinen haaste kaikille toimijoille.
Perustuslakivaliokunta pitää lähtökohdiltaan perusteltuna
esityksen tavoitteita keventää nykyistä sääntelyä viestinnän
sisällön valvonnasta ja välttää tarpeetonta
erityissääntelyä. Sääntelyn kokoaminen
yhteen, periaatteessa kaikkia joukkoviestinnän muotoja
koskevaan säädökseen on valiokunnan mielestä sinänsä perusteltua.
Välineneutraalisuuteen pyrkivässä sääntelyssä on kuitenkin
otettava riittävästi huomioon myös viestintävälineiden
erityispiirteitä. Tässä valiokunnan mielestä on
onnistuttu joissakin kohdissa, esimerkiksi säännöksissä vastineesta
ja oikaisusta.
Lakia sovelletaan myös tietoverkon välityksellä harjoitettavaan
viestintään. Tästäkään
lähtökohdasta ei sinänsä ole
huomautettavaa. Myös tietoverkossa harjoitettavaa sananvapauden käyttämistä on
tarpeen säännellä. Verkkoviestintään
liittyy kuitenkin monia sellaisia erityispiirteitä, joiden
vuoksi sääntelyä on aiheellista eriyttää.
Lakiehdotus sisältääkin verkkoviestintään sovellettavia
erityissäännöksiä esimerkiksi
verkkoviestin lähettäjän tunnistamistietojen
tallentamisesta ja luovuttamisesta samoin kuin verkkoviestijakelun
keskeyttämisestä. Tällaiset säännökset
johtuvat lähinnä verkon teknisistä ominaisuuksista.
Viestintä verkossa poikkeaa perinteisestä joukkoviestinnästä toisessakin
mielessä. Tietoverkkoa nimittäin käyttävät
muihin välineisiin verrattuna poikkeuksellisen laajasti
myös yksityiset henkilöt samoin kuin kansalaisjärjestöt
ja vastaavat yhteisöt, eikä näiden harjoittama
viestintä ole sellaisenaan rinnastettavissa kustannus-, radio-
ja televisioyhtiöiden harjoittamaan organisoituun julkaisu-
ja ohjelmatoimintaan. Samanlaisten velvoitteiden asettaminen yksityisille henkilöille
ja viestintäyhtiöille ei ainakaan kaikilta osin
ole perusteltua, vaan saattaa käytännössä kaventaa
yksityisten henkilöiden tosiasiallisia mahdollisuuksia
käyttää sananvapautta verkossa.
Valiokunta on tarkastellut ehdotettua sääntelyä näiden
näkökohtien valossa ja tehnyt lakiehdotukseen
yksityiskohtaisista perusteluista tarkemmin ilmeneviä muutoksia.
Valiokunnan tekemistä muutoksista haluan erityisesti nostaa esiin
verkkojulkaisun määritelmän ja sen ympärillä käydyn
rajankäyntikeskustelun sekä vastuun viestistä.
Ensinnäkin, verkkojulkaisulla tarkoitetaan 2 §:n
1 momentin 6 kohdan mukaan aikakautisen julkaisun tapaan yhtenäiseksi
laadittua verkkoviestien kokonaisuutta, jota on tarkoitus julkaista
säännöllisesti. Määritelmä on
sääntelyn kannalta merkityksellinen, sillä lain
säännökset esimerkiksi vastaavan toimittajan
määräämisestä, päätoimittajarikkomuksesta,
tallentamisvelvollisuudesta ja vastineoikeudesta koskevat myös verkkojulkaisua.
Määritelmän lähtökohtana
esityksessä on verkkojulkaisun rinnasteisuus aikakautiseen
julkaisuun. Tyypillinen esimerkki verkkojulkaisusta on sanomalehden
verkkoversio. Tästä ei ole huomautettavaa. Ongelmallista
on sen sijaan, että verkkojulkaisuun kiinteästi
liittyvät yleisölle avoimet keskustelupalstat,
kuten irc-, chat- ja news-palstat, voisivat esityksen perustelujen
mukaan muodostaa verkkojulkaisun osan. Toisaalta perusteluissa todetaan,
että esimerkiksi tietoverkossa olevia reaaliaikaisia keskusteluryhmiä ei pidetä verkkojulkaisuina.
Sääntelyn täsmentämiseksi
valiokunta on täydentänyt määritelmää niin,
että verkkojulkaisun edellytetään olevan
laadittu julkaisijan tuottamasta taikka käsittelemästä aineistosta.
Keskustelupalstat ja vastaavat eivät tämän
mukaisesti ole verkkojulkaisun osia, ellei julkaisija toimituksellisesti
käsittele niillä julkaistavaa aineistoa.
Toinen ongelma näyttäisi liittyvän
niin sanottuihin verkkoportaaleihin, jotka voivat sisältää esimerkiksi
uutisia, keskustelupalstoja ja mahdollisesti laajankin valikoiman
erilaisia verkkopalveluja tai linkkejä niihin. Tällaisilla
verkon sivustoilla on sanomalehden verkkoversion piirteitä,
mutta niitä ei voida pitää sanomalehden
kaltaisena yhtenäisenä kokonaisuutena. Niille,
toisin kuin laissa tarkoitetuille verkkojulkaisuille, ei myöskään
ole tyypillistä, että sivusto julkaistaisiin informaatiosisällöltään
uudistettuna kokonaisuutena aikakautisen julkaisun tapaan päivittäin,
viikoittain tai muuten säännöllisesti.
Valiokunta muistuttaa siitä esityksen perusteluista
ilmenevästä lähtökohdasta, että verkossa pysyvästi
olevan sivuston päivittämiseksi luonnehdittava
muuttaminen ei sellaisenaan tee sivustosta laissa tarkoitettua verkkojulkaisua. Määritelmässä
tarkoitettu
julkaisemisen säännöllisyys kohdistuu
sivuston kokonaisuuteen, ei sen johonkin osaan. Tämä koskee
portaaleja yhtä hyvin kuin esimerkiksi yritysten tai kansalaisjärjestöjen
tavanomaisia kotisivuja. Selvää valiokunnan mielestä lisäksi
on, ettei verkkojulkaisuna voida pitää sellaista
verkkosivua, johon on vain koottu niin sanottuja linkkejä verkon
muille sivuille tai muihin verkkopalveluihin. Toinen asia on, että portaalista
tai miltä tahansa kotisivulta voi olla pääsy
palveluun, joka täyttää lain määritelmän
verkkojulkaisusta.
Vaikka portaalit eivät sellaisenaan ole verkkojulkaisuja
eivätkä avoimet keskustelupalstat verkkojulkaisun
osia, eivät ne jää sääntelyn
ulottumattomiin. Verkossa julkaistut viestit ovat laissa tarkoitettuja
verkkoviestejä, ja niihin sovelletaan muun muassa säännöksiä verkkoviestien tunnistamistietojen
luovuttamisesta ja verkkoviestin jakelun keskeyttämisestä.
Viestin mahdollisesta lainvastaisesta sisällöstä vastaa
se, jota rikoslain mukaan on pidettävä rikoksen
tekijänä tai siihen osallisena. Rikoslain yleisten
oppien mukaan määräytyy näin
ollen myös portaalin tai keskustelupalstan ylläpitäjän
vastuu siinä julkaistujen viestien sisällöstä.
Palstan ylläpitäjän rikosoikeudellinen
vastuu voi tulla arvioitavaksi, jos tämä esimerkiksi
sallii palstan muodostuvan rikosoikeudellisen viestin julkaisukanavaksi.
Ylläpitäjän mahdollinen vahingonkorvausvastuu
määräytyy vastaavasti vahingonkorvauslain
yleisten säännösten perusteella. Tämän
vuoksi valiokunta pitää tärkeänä, että portaalien
ja keskustelupalstojen ylläpitäjät seuraavat
viestintää sivustoillaan. Tämä koskee erityisesti
verkkojulkaisujen yhteydessä olevia keskustelupalstoja
ja siksi verkkojulkaisujen vastaavia toimittajia. Myös
hallituksen on aiheellista seurata näiden viestintämuotojen
kehitystä ja arvioida mahdollisen erityissääntelyn
tarvetta. Valiokunta on tehnyt 1 momentin 1 kohtaan sanonnallisen
tarkistuksen.
Muutama huomio 6 §:n asiasta, joka sisältää ohjelman
ja verkkojulkaisun tallentamista koskevia säännöksiä.
Ohjelmien ja verkkojulkaisujen tallentaminen edellyttää julkaisijoilta
ja ohjelmatoiminnan harjoittajilta teknisiä ja taloudellisia voimavaroja.
Sääntelystä johtuvaa rasitusta on laissa
ja sen perusteluissa pyritty monin tavoin keventämään.
Velvollisuuden täyttämiseksi otettujen tallenteiden
säilyttämisaikaa ei kuitenkaan ole syytä säätää kovin
pitkäksi. Vastine- ja oikaisuvaatimuksen esittämisen
kannalta riittävä olisi 14 päivän
säilytysaika. Kun otetaan huomioon, että tallenteilla
voi olla merkitystä myös riita- ja rikosasiassa,
on 21 päivän säilytysaikaa valiokunnan
mielestä pidettävä kohtuullisena. Valiokunta
on muuttanut pykälää tällä tavoin
ja poistanut useasti muutettavia verkkojulkaisuja koskevan erityissäännöksen
tarpeettomana.
Verkkoviestin tunnistamistietojen tallentamisesta haluan mainita
seuraavaa: Valiokunnan saaman selvityksen mukaan hallituksen valmisteltavana
on ehdotus sähköisen viestinnän tietosuojalaiksi,
jolla on tarkoitus panna kansallisesti täytäntöön
henkilötietojen käsittelystä ja yksityisyyden
suojasta sähköisen viestinnän alalla
annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi. Kansallinen
täytäntöönpano on direktiivin mukaan
toteutettava 31. lokakuuta 2003 mennessä. Sääntely
tunnistamistietojen tallentamisvelvollisuudesta on tällaisessa
tilanteessa tarkoituksenmukaisinta toteuttaa yhtäläisin
perustein sähköisen viestinnän tietosuojasta
annettavalla lainsäädännöllä.
Valiokunta on tämän vuoksi poistanut pykälän.
Vastineoikeudesta haluan todeta sen, että edellytyksenä on,
että henkilöllä on perusteltu syy katsoa
asianomaisessa julkaisussa tai ohjelmassa esitetyn viestin loukkaavan
itseään. Vain tällöin syntyy
vastineoikeus. Vastineoikeuden perusteena on siis objektiivisin
perustein arvioitava seikka eikä henkilön subjektiivinen
kokemus.
Verkkoviestin jakelun keskeyttämismääräyksestä totean,
että valiokunta pitää tällaisen
pakkokeinon olemassaoloa perusteltuna, jotta sisällöltään
selvästi rikolliset viestit voidaan viime kädessä tuomioistuimen
päätöksellä määrätä verkosta
poistettaviksi. Tuomioistuimen tulee kuitenkin ottaa huomioon suhteellisuusperiaatteen
vaatimukset
ja toimia sen mukaisesti.
Verkkoviestin jakelun keskeyttämisoikeudesta sääntely
on valiokunnan mielestä ongelmallista sen vuoksi, että se
rajoittaa laitteen ylläpitäjän keskeyttämisoikeuden
vain rasistiseen ja pornografiseen aineistoon. Valiokunnan mielestä operaattorilla
voi ja tulee olla oikeus keskeyttää muidenkin
sisällöltään selvästi
lainvastaisten viestien kuin säännöksessä mainittujen
pitäminen yleisön saatavilla. Valiokunta onkin
poistanut tuon pykälän.
Lopuksi haluan todeta lainkohdasta, joka on herättänyt
kaikkein eniten keskustelua erityisesti traditionaalisen median
puolella, ja se on entinen 25 §, joka nyt muotoutuu 23 §:ksi
ja koskee kunnian ja yksityiselämän loukkaamista
koskevan tuomion julkaisemista. Pykälässä säädetään
tuomioistuimen mahdollisuudesta määrätä aikakautisessa
julkaisussa, verkkojulkaisussa tai ohjelmassa julkaistavaksi tieto
kunnian tai yksityiselämän loukkaamista koskevasta
tuomiosta. Tieto tuomiosta on tuon pykälän 2 momentin mukaan
julkaistava maksutta tuomioistuimen määräämässä kohtuullisessa
laajuudessa. Tuomioistuimen asiana ei perustuslakivaliokunnan mielestä kuitenkaan
pidä olla uutisen laajuuden ja vielä vähemmän
sen sisällön määritteleminen. Sen
vuoksi valiokunta on poistanut momentista maininnan tuomioistuimen
tällaisesta tehtävästä. Näin
ollen tuomioistuin voi antaa vain määräyksen
tuomiota koskevan tiedon julkaisemisesta. Asianomaisen vastaavan
toimittajan lakiin perustavana velvollisuutena taas on huolehtia
siitä, että tieto tuomiosta julkaistaan kohtuullisessa laajuudessa.
Valiokunta onkin muuttanut pykälää tällä tavoin.
Muilta osin viittaan mietintöön.
Edustajat Nepponen ja Syvärinen merkitään
läsnä oleviksi.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! On kuitenkin vähäistä se,
mitä perustuslakivaliokunta puhuu. Täällä näkyy
hallintovaliokunnan puheenjohtaja Väistö kohta
esittelevän kuusi mietintöä peräkkäin.
Ehkä tästä perustuksen mietinnöstä vielä muutama
sana.
Mehän kävimme erittäin mielenkiintoisen
ja avartavan, jopa syvällisen keskustelun valiokunnassa
tästä sinänsä vaikeasta sananvapauskysymyksestä,
koska asiaan liittyy hyvin monenlaisia elementtejä. Ehkä vaikeimmaksi
muodostui asia, jonka puheenjohtaja Kokkonen jo esittelikin yhtenä asiana,
kysymys verkkojulkaisusta ja siitä, mitä se tarkoittaa.
Valiokunta päätyi siihen, että sitä epäselvyyttä,
joka sen määrittelyssä oli, tuli täsmentää ja
tarkentaa, ja tässä mietinnössä varsin
tarkasti nyt sitten otetaan asiaan kantaa ja toimitaan tavalla,
joka on vähintäänkin tarkkarajainen.
Siitä oltiin kuitenkin selkeästi tietoisia,
että ongelmia on muissakin kohdissa. Lainsäädännössä pitää joka
tapauksessa tehdä jotakin, jos ongelmia edelleen ilmenee
ja asiat eivät suju asianmukaisella ja kohtuullisella tavalla.
Ei voi olla niin, että ikään kuin teknisten
määritelmäkysymysten tai lainsäädännön
määritelmäkysymysten vuoksi jollakin
tavalla joku osa tiedonvälityksestä olisi ikään
kuin vähemmin lainsäädännön
kohteena. Kaikkihan on asianmukaisissa sananvapauden puitteissa
myöskin sääntelyn kohteena, koska kaikesta
voi joutua vastuuseen siitä, mitä tulee sanotuksi
taikka tehdyksi, vaikka ennakkosensuuria meillä ei ole
muutamaa pientä poikkeusta lukuun ottamatta. Tähän
liittyen valiokunta totesi muun muassa näin: "Tämän
vuoksi valiokunta pitää tärkeänä,
että portaalien ja keskustelupalstojen ylläpitäjät
seuraavat viestintää sivustoillaan. Tämä koskee
erityisesti verkkojulkaisujen yhteydessä olevia keskustelupalstoja
ja siksi verkkojulkaisujen vastaavia toimittajia. Myös
hallituksen on aiheellista seurata näiden viestintämuotojen
kehitystä ja arvioida mahdollisen erityissääntelyn
tarvetta."
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oli myöskin lakialoite,
jonka ed. Rauhala ja muut kristillisdemokraattisen ryhmän
jäsenet olivat allekirjoittaneet. Se tietysti vanhaan tapaan
hylättiin sinänsä lakialoitteen muodossa.
Esitimme aloitteessa, että joukkoviestinnän eettisten
ongelmien ja eettisen monimuotoisuuden vuoksi nimettäisiin
aivan virallisella päätöksellä tämmöinen
joukkoviestinnän eettisiä kysymyksiä käsittelevä neuvottelukunta.
Valiokunta ei toki tässä muodossa sitä esittänyt
laiksi, mutta totesi kauniisti, että pitää keskustelua
joukkoviestinnän eettisistä kysymyksistä sinänsä hyvin
tärkeänä, mutta katsoo, että tällaista
keskustelua varten mahdollisesti tarvittavien pysyväisluonteisten
toimielinten perustaminen soveltuu luontevimmin kansalaisjärjestöille
ja viestintäalalle itselleen.
Lakialoitteemme taustalla oli tietoisuus siitä, että Suomessa
rikosoikeuteen perustuvat sananvapausongelmien käsittelyt
ovat suhteellisen harvinaisia. Tämä menettelytapa
ei ikään kuin ole kovin paljon suomalaista kulttuuria.
Vaikka laki siihen toki täyden mahdollisuuden antaa ja toki
sitä myös käytetään,
siihen jollakin tavalla Suomessa ei ole totuttu. Sitten nämä pehmeämmät,
vapaaehtoisuuteen perustuvat sääntelymuodot, Julkisen
sanan neuvosto ja vastaavan kaltaiset vapaaehtoiset menettelyt,
ovat tietysti sillä tavalla pehmeitä, että niistä ei
suoraan välttämättä varsinkaan
nopeasti asioita johdu.
Voisi sanoa, että sananvapauden ja sitten rikollisessa
mielessä sopimattoman aineiston välillä,
sananvapauden oikean käytön ja rikollisen toiminnan
välillä, on kuitenkin sellaisia alueita, joissa
joskus joudutaan miettimään, mikä on
sopivaista, mikä on rakentavaa, mikä rakentaa
kuulijaa ja mikä rakentaa myöskin viestin lähettäjää. Näitten
kysymysten sääntelyssä tietysti ei ole pieni
asia se, että joukkoviestinnässä toimittajilla
on omat eettiset sääntönsä ja
että nuo säännöt olisivat myöskin
vakavamminkin säänneltyjä, niin että ikään
kuin yhteisesti olisi sovittu, että näin ja näin
menetellään.
Voisi jatkossa ajatella jopa tuollaista toimintatapaa, jossa
tietyt alalla toimijat, esimerkiksi Internetin alueella, ilmoittautuisivat
siihen joukkueeseen, joka hyväksyy tietyt pelisäännöt
ihan selkeästi ja yksiselitteisesti, ja olisi ikään
kuin tällaisten sertifioitujen, laadukkaitten, markkinoiden
alue. Tämä saattaisi nimenomaan monien nuorten
ja lasten vanhempia helpottaa, koska nuorten ja lasten kohdalla
nimenomaan nämä sopivaisuuskysymykset ovat hyvin
tärkeitä, ei niin, ettei myöskin aikuisten
ihmisten kohdalla joskus, ja useinkin, elämässä sattuisi
tilanteita, joissa toivoisi, että jotakin ei olisi tullut
sanotuksi.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Sananvapauslaki on täsmentynyt eduskuntakäsittelyssä,
ja tuota täsmentämistyötä on
tehty hyvässä yhteistyössä perustuslakivaliokunnan
ja oikeusministeriön kesken. Ehkä historiankirjoitusta
ajatellen on hyvä tässä yhteydessä muistuttaa
joistakin alustavista vaiheista ennen hallituksen esityksen antamista,
joissa koetettiin juuri sitä tavoitetta toteuttaa, että sananvapaus
mahdollisimman täysimääräisesti
toteutuisi ja samalla kuitenkin suojattaisiin yksityisyyttä ja
muita kansalaisten oikeushyviä sananvapauden käytössä tehtäviä loukkauksia
vastaan.
Tässä käytiin keskusteluja alan,
siis toimittajajärjestöjen, myös kustantajien,
tiedotusvälineiden, kanssa ja nähdäkseni
löydettiin aika hyviä ratkaisuja, jotka nyt ovat
pitäneet myös eduskuntakäsittelyssä.
Tällaisia keskustelun kohteina olleita kysymyksiä olivat
esimerkiksi vastineoikeus, kuinka laajana se on ja kuinka se voidaan
turvata yhtä lailla uusissa viestintävälineissä kuin mikä vakiintunut
käytäntö on lehdistössä.
Toiseksi, tähän liittyen tuomion julkaisuvelvollisuutta
vastustettiin aika laajasti median puolelta, siis lähinnä kustannustalojen
puolelta. Se on kuitenkin aika vallitseva tapa maailmalla, että tämmöinen
langettava tuomio pitää julkaista, ja näkisin
sen välttämättömäksi
osaksi toimivaa järjestelmää. Siinä tämä perustuslakivaliokunnan täsmennys,
että siitäkin on vastaava toimittaja vastuussa,
on ihan paikallaan.
Kolmas kiistelty ja myöskin aiemmasta sananvapaustoimikunnan
ehdotuksesta tarkennettu asia oli lähdesuoja. Siinähän
erityisesti toimittajajärjestöt olivat innokkaasti
nostamassa sapelia taisteluasentoon. Asiallisesti siinä säilyi
ennallaan ja oikeastaan vahvistuikin tämä lähdesuoja, kun
se tuodaan samalla ajatusmallilla myös uuteen viestintätekniikkaan.
Päätoimittajan asema oli sitten mielenkiintoinen
kysymys. Tässähän välivaiheessa
ehdotuksessa oli pudotettu tavallaan päätoimittaja
siltä vastaavan toimittajan jalustalta, jolle tämä vuosikymmeniä vanha
painovapauslaki oli nostanut päätoimittajan. Tällähän
on suora yhteys sitten toisen tyyppiseen sananvapausajatteluun:
kuinka paljon sananvapauden käytännön
työntekijät, toimittajat, saavat vapautta suhteessa
julkaisijaan. Pidinkin hyvänä, että tätä esitystä pystyttiin muuttamaan,
siis jo ennen hallituksen esityksen antamista, siten että vastaavan
toimittajan vastuu mutta myös valta julkaisun sisällöstä on
laaja. Siellähän on tuo 4 §:n
viimeisen, 3 momentin määräys, että "vastaavan
toimittajan tehtävänä on johtaa ja valvoa
toimitustyötä, päättää aikakautisen
julkaisun, verkkojulkaisun tai ohjelman sisällöstä sekä huolehtia
hänelle tässä laissa säädetyistä muista
tehtävistä". Tämähän
on aika paljon, kun toimitus käyttää toisten
tiloja ja laitteita, toisten pääomalla pyörittää julkaisua.
Kuitenkin tässä sanotaan hyvin selvästi,
että päätoimittaja johtaa ja valvoo ja
päättää julkaisun sisällöstä. Sehän
on hyvin yksiselitteisesti sanottu, että myöskään
kustannustalon sisällä eivät sitten esimerkiksi
omistajan tai taloushallinnon edustajat voi tulla sanomaan, minkä sisältöisiä juttuja
lehteen taikka julkaisuun tulee. Vastaava pätee sähköisen
tiedotusvälineen puolella.
Pidän hyvänä, että tuo linjaus
on toteutunut, ja kaikkinensakin uusi sananvapauslaki edustaa nyt hyvin
mallikelpoista sääntelyä. Tähän
normiston uusimiseen oli perustuslain toimeksianto. Painovapaussäädöstö oli
vanhaa. Tähän nyt on ehkäpä juuri
tällä hetkellä koko maailmankin mitassa pioneeritapaan
pystytty sisällyttämään verkkojulkaisua,
sähköistä tiedotusmaailmaa, koskeva sääntely
hyvin saman sisältöisenä ja vastaavana kuin
perinteinen painettua sanaa koskeva sääntely on
ollut. Tämä keskeinen tavoite, välineneutraalius,
on siinä toteutunut parhaalla mahdollisella tavalla.
Edelleen jää ongelmia vastuun toteutumisessa.
Mehän tiedämme, että juuri nettimaailmasta löytyy
vastuuttomasti levitettävää törkyaineistoa vaikka
kuinka paljon. Ehkä tätä uudenlaista
eettistä neuvottelukuntaa enemmän kaivattaisiinkin tällaista,
lainausmerkeissä, törkyaineiston raivausneuvostoa,
joka voisi tähän ongelmaan puuttua, että ainakin
tällaiset vastuulliset julkaisijatahot, operaattorit, pitäisivät
nykyistä huolellisemmin vahtia siitä, minkälaista
aineistoa heidän tekniikkansa kautta maailmalle levitetään.
Tämä sananvapauslaki ei ratkaisua tähän
tuo, mutta sen periaatteet ovat hyvä ohjenuora, kun haetaan
niitä teknisiä ja toiminnallisia keinoja, joilla
tämän niin sanotun saasteaineiston ongelmaa uudessa viestintätekniikassa
pystytään vähentämään.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Paula
Kokkonen selvitti mietintöä varsin seikkaperäisesti.
Itse haluan nostaa esiin vain kaikkein isoimman ongelmakohdan. Ongelmana
valiokunnassa oli käsitellä perinteistä joukkoviestintää ja
niin sanottua nettiä yhteismitallisesti, ja ongelmat olivat
nimenomaan verkkoviestin ja verkkojulkaisun puolella. Valiokunta
pyrkikin mahdollisimman aukottomaan määrittelyyn,
mutta sen verran hankalasta kentästä on kyse,
että monin kohdin jouduttiin suoraan sanottuna hahmottamaan
tulevaa. Toivottavasti ei, mutta mahdollista onkin, että tähän
lakiin joudutaan puuttumaan ehkä aivan lähiaikoinakin,
jollei valiokunnan tulevaisuuden haarukointi ole osunut täysin
kohdalleen. Valiokunta edellyttääkin, että hallitus
seuraa lain hengen toteutumista.
Erinomaista kuitenkin on, että sääntely
on saatu aikaan ja pelisäännöt myös
verkossa ovat nyt olemassa, verkossa, joka tuntuu paikoin olevan varsinainen
villi länsi. Toivottavasti tästä nyt
sitten yksittäisen kansalaisen oikeusturva paranee myös
verkon puolella.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan vielä korostaa ed. Karhun
puheenvuoron johdosta, että mehän totesimme tuossa
toivovamme, että hallitus seuraa tarkoin kentän
kehitystä ja ryhtyy sitten tarvittaessa toimenpiteisiin.
Yhdyn siihen, mitä ministeri Koskinen totesi, että paljon
on asioita, jotka pitäisi pystyä raivaamaan netin
sivuilta, mutta meillä ei tänä päivänä ole
keinoja. Erityisesti tuo erilaisten viestien jäljittäminen
on hyvin hankala tehtävä. Mutta tässä ovat
kyllä keskeiset toimijat hyvin vakavasti liikenteessä ja
ovat pyrkimässä luomaan omat eettiset sääntönsä.
Me olemme korostaneet eri yhteyksissä ja myös
tuossa mietinnössä sitä, että jokainen
tällainen vakavasti otettava verkon ylläpitäjä on
kyllä velvollinen myös silloin tällöin
vähän vilkaisemaan, mitä siellä sivuilla
on, ja siivoamaan sivut, jos siellä on asiattomuuksia.
Jokainen on tietysti itse vastuussa siitä, mitä tekee
tai jättää tekemättä;
normaalit rikosoikeuden säännöt pätevät
myös tällä alueella.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja
ed. Paula Kokkonen aivan oikein kiinnitti huomiota tähän
eettiseen puoleen, mikä liittyy joukkoviestimiin. Tähän
todella toivoisi käytännössä kiinnitettävän
huomiota, koska siellä on hyvin monenlaisia chattisivuja,
joitten olemassaoloon muun muassa poliisiviranomaiset ovat kiinnittäneet huomiota,
joten todella toivon, että tähän eettiseen
sisältöön kiinnitetään
huomiota, että ne olisivat tarkoituksenmukaiset.
Yleiskeskustelu päättyy.