8) Hallituksen esitys laiksi ulosottolain muuttamisesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Henrik Lax /r:
Arvoisa herra puhemies, ärade talman! Kysymyksessä on
meidän ulosottolainsäädäntömme
kokonaisuudistuksen varsin keskeinen osa. Ehkä vähän
kärjistäen voisi sanoa, että Suomi nyt
ulosottotoimen osalta siirtyy tsaarin ajan perinteistä modernin
rahatalouden yhteiskunnan aikaan.
Kun tässä viime aikoina on aika paljon keskusteltu
lainvalmistelusta ja sen tasosta ja sen puutteista, niin haluaisin
todeta, että tämä hyvinkin laajakantoinen
ja oikeudellisena lainsäädäntökappaleena
varsin vaikea asia on kyllä poikkeuksellisen hyvin valmisteltu.
Se, että lakivaliokunta ehdottaa erinäisiä tarkistuksia,
ei ole ollenkaan osoitus siitä, että valmistelu
ei sinänsä olisi toiminut, vaan se osoittaa sitä,
että näin monimutkaisessa asiassa parlamentaarisen
kontrollin eli niiden tahojen kuulemisen kautta, jotka todella eri
vaiheissa joutuvat tätä lakia soveltamaan, heidän
käytännön näkökohtansa
on myös saatettu ottaa huomioon.
Suomen voimassa oleva ulosottolaki perustuu vuonna 1895 hyväksyttyyn
lakiin. Sitä on tosin paikkailtu vuosien varrella, mutta
se on tilkkutäkki ja erinomaisen suuri osa ulosottotoimeen liittyvästä menettelystä
on
hoidettu oikeuskäytännön luomien sääntöjen
varassa.
Vuonna 1995 toteutettu perusoikeusuudistus ja vielä perustuslain
uudistus korostavat kyllä hyvin selkeästi yksilön
oikeusturvatakeiden ja hyvän hallinnon menettelytapojen
vahvistamista lain tasolla. Tästä on nyt myös
kysymys. Tällä luodaan avoimuutta, oikeusturvaa
niin velallisille, velkojille kuin sivullisille. Tällä varmistetaan tehokas
ulosottotoimi, joka on kaikkien osapuolten kannalta hyvin tärkeätä.
Yhteiskunta ei voi toimia tehokkaasti, jos ne henkilöt,
jotka ovat saaneet saatavilleen tai muille vaatimuksilleen tuomiolla
vahvistuksen, eivät myöskään
pysty tätä asianmukaisesti ja joutuisasti toteuttamaan. Samalla
on tärkeätä, että näiden
vaatimusten pakkovallan kautta toteutuminen ei aiheuta toimenpiteiden
kohteena oleville henkilöille ylimääräistä ja
turhaa haittaa ja vaikeuksia.
Tämä tehokkuus toteutuu uuden, lähinnä atk-tekniikan
myötä. Koko maasta tulee tavallaan yksi ulosottopiiri,
eli missä tahansa Suomenmaassa voidaan yhtä velallista
vastaan ulosottotoimenpiteitä panna vireille ja silloin
otetaan huomioon hänen kokonaistilanteensa koko maan osalta.
Tämä on erittäin tärkeä asia.
Mutta sitten näiden yleisten menettelysäännösten
osalta, joissa siis säännellään
tiedoksiantovelvollisuutta, on hyvin tärkeätä,
että hyvissä ajoin velallinen saa tietää,
että ulosotto on tulossa. On myös tärkeätä,
että pysyy ajan tasalla siitä, paljonko on kertynyt,
ja että todella saatavien määrät
ovat oikein vahvistettuja jne.
Tämä on valtava uudistus, ja se on se koko
uudistuksen tärkein osa. Mutta sitten siihen liittyy yksi
hyvin merkittävä periaatteellinen uudistus, josta
joko käytetään sanontaa ulosottoperusteen vanhentuminen
taikka voi sanoa, että ulosotto muuttuu määräaikaiseksi.
Ulosottoa ei tämän jälkeen yksittäisiin
henkilöihin voitaisi enää kohdistaa määräämättömäksi
ajaksi, vaan pääsääntönä on
se, että jos ei ulosotto ole tuottanut tuloksia, jos ei
ole ulosmitattavaa löydetty 15 vuoden ajan kuluessa, sen
jälkeen ei enää tällaisia pakkotoimia
saada asianomaiseen henkilöön kohdistaa. Siis
ulosotto vanhenee.
Tätä on eräiden velkojatahojen puolelta
kritisoitu. On pelätty, että maksumoraali heikkenee, ja
on esitetty, ettei tällaista hyväksyttäisi.
Kuitenkin valiokunta on voinut todeta, että hyvin vähän jää velkojalle
käteen, jos hän ei ole 15 vuoden aikana kyennyt
ulosmittauksen kautta saamaan katetta saatavilleen. Elikkä velkojien
menetys tämän määräaikaisuuden
johdosta on kyllä lähinnä teoreettinen,
mutta se tietysti pitää sisällään
keinottelumahdollisuuden. Siihen onkin valiokunta puuttunut ja pitänyt
välttämättömänä,
että huolehditaan siitä, etteivät nämä määräaikasäännökset
voi johtaa laajamittaisiin väärinkäytöksiin
eivätkä tahallisiin velkojien oikeuksien loukkauksiin.
Sen vuoksi valiokunta ehdottaa, että määräaikasäännöksiä täydennetään
uudella pykälällä, jonka mukaan ulosottoperusteen
määräaikaa voidaan tietyin edellytyksin
jatkaa kymmenellä vuodella. Määräaikaa
koskeva ehdotus johtaa siihen, että tuomio tai muu ulosottoperuste
menettää merkityksensä määräajassa,
mutta itse aineellinen maksuvelvoite pysyy voimassa, jos velkoja katkaisee
vanhentumisen kerta kerran jälkeen. Tämä on
siis toinen seuraus, joka syntyy tästä ulosottoperusteen
vanhentumisesta. Itse velka ei vanhene.
Mutta toistaiseksi on tarkemmin selvittämättä,
minkälaisia oikeusvaikutuksia ulosoton määräaikaisuudella
tältä osin on. Selvitettäviä asioita on
muun muassa saatavan asema kuolinpesässä. Sen
osalta valiokunta on myös esittänyt lausuman hyväksymistä.
Se kuuluu näin: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus antaa seuraavalla vaalikaudella eduskunnalle
esityksen siitä, miten sellainen saatava, jota koskeva
ulosottoperuste on päättynyt, otetaan huomioon
kuolinpesässä."
Se, että tämmöinen velka voi jäädä voimaan, vaikka
sitä ei voida ulosmitata, saattaa myös merkitä sitä,
että tämmöinen velka voidaan käyttää esimerkiksi
kuittaukseen kuittaustilanteessa.
Tämän määräaikaisuuden
johdosta syntyy myös kysymys, miten lain voimaan tullessa
toimitaan, ja varsinkin tärkeä asia on, miten
toimitaan niiden ylivelkaantuneiden ihmisten osalta, jotka laman
kourissa ovat ylivelkaantuneet. Tämä onkin se
kysymys, joka on herättänyt kaikkein eniten poliittista
kiinnostusta ja on käynyt poliittisesti myös lakivaliokunnalle
vaikeaksi, mikä johtuu siitä, että sen
jälkeen kun hallituksen esitys oli annettu ja myös
hallituksen taholta julkisesti todettu, että näiden
ylivelkaantuneiden ulosmittauksiin pannaan päätepiste
maaliskuun 1. päivänä 2008, sen jälkeen
kun nämä lupaukset oli hallituksen puolesta julkisesti
annettu, hallitus muutama kuukausi myöhemmin teki luottolaitosten
ja eräiden muiden velkojatahojen kanssa sopimuksen, jolla
pyrittiin edistämään vapaaehtoisia velkasovintoja.
Sen sopimuksen ehdoksi vastapuoli, siis luotonantajat, asetti, että tämä ylivelkaantuneille
luvattu piinan päätepiste siirtyisi tuonnemmaksi
lähempänä kolmea vuotta elikkä vuoden
2010 loppuun asti.
Lakivaliokunta joutui näin puun ja kuoren väliin
ja käytti hyvin paljon aikaa sen pohtimiseen, mitkä ovat
hallituksen ja luottolaitosten välisen sopimuksen todelliset
vaikutukset. Valiokunta ei tullut vakuuttuneeksi siitä,
että näillä vapaaehtoisilla sopimuksessa
tarkoitetuilla järjestelyillä voitaisiin saada
haaviin todella niitä kymmeniätuhansia ylivelkaantuneita
henkilöitä, mikä oli ollut sopimuksen
tarkoitus. Sehän oli tarkoitettu täydentämään
varsinaisia lainsäädännöllisiä uudistuksia,
joita on muitakin kuin tämä, siis sellaisia, jotka
liittyvät näiden ylivelkaantuneiden ongelmien
ratkaisemiseen.
Valiokunnan johtopäätös oli, että tämä velkasovintosopimus
ei ollut läheskään vesitiivis, kun vielä joitakin
kikkailutapauksia oli tullut valiokunnan tietoon, joissa jotkut
luottolaitokset olivat tavallaan lähteneet tämän
varjolla neuvottelemaan velallisten kanssa ja tehneet uusia sopimuksia,
jotka ilmeisesti nyt eivät ainakaan velallisen kannalta
tuottaneet helpotusta verrattuna siihen, mitä tämä lakivaliokunnan
nyt tekemä ehdotus antaisi. Korostan vielä, että tämä on
yhdenmukainen tältä osin hallituksen alkuperäisen
esityksen kanssa.
Herr talman! Det är en stor och viktig reform. Den
här reformen av utsökningslagen för Finland
från ett arv från tsartiden in i ett modernt samhälle,
ett kreditsamhälle, där många transaktioner
görs på kredit, med kredit och genom utnyttjande
av nya betalningsmedel.
Det här lagförslaget, som är mycket
väl berett från justitieministeriets sida, fyller
mycket väl kraven på god förvaltning
och övriga rättsstatsprinciper som har lagfästs
i samband med reformen av våra grundläggande medborgerliga rättigheter år
1995 och senare fullbordats i samband med tillkomsten av den nya
grundlagen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä on ulosottolain
laaja perusuudistus eli varsin tärkeä asia. Meillähän
on ulosotossa lähes 400 000 ihmistä,
ja jos heidän perheenjäsenensä otetaan
mukaan, tämä koskettaa varmaan jopa yli viidettäosaa
suomalaisista tänä päivänä. Nykyinen,
vielä voimassa oleva ulosottolaki on vuodelta 1895, joten
ilmeistä on, että uudistuksen aika on. Olot ovat
valtavasti muuttuneet, ja erityisesti vuosikymmenen takainen lama
toi uudenlaisia tilanteita koko velka- ja ulosottomaailmaan, jos
niin voi tässä yhteydessä sanoa.
On siis todella tärkeä ja suuri uudistus kysymyksessä.
Se sisältää monia uusiakin elementtejä,
joita valiokunnan puheenjohtaja jo esitteli. Erityisesti ulosottoperusteen
täytäntöönpanokelpoisuuden määräajan
säätäminen on kokonaan uutta meillä,
edelleen niin sanotun suppean ulosoton käyttöönotto,
joka vaikuttaa hyvin järkevältä ja hyvältä keinolta
näissä asioissa, sitten valtakunnallinen ulosottorekisteri,
joka mahdollistaa valtakunnan laajuisen helpon tai ainakin toimivan
tietokonepohjaisen järjestelmän syntymisen. Maata
ei enää ole varsinaisesti ulosottopiireihin tarvetta
jakaa. Tässä ehkä osa suurimmista muutoksista,
mitkä tähän kokonaisuuteen kuuluvat.
Tällainen uudistus, jossa on selkeästi kaksi osapuolta,
velkojat ja velalliset, ja välissä valtion ylläpitämä ja
säätelemä ulosottotoimi, on tietysti rakennettava
hyvin herkällä mielellä. Meillä on perinteisesti
velkojan asema varsin vahva, se on tunnustettu muun muassa jo kirjallisiin
kysymyksiin annetuissa vastauksissa valtioneuvostonkin toimesta.
Ymmärrämme, että kun esimerkiksi velkojana
on usein valtavan iso, äveriäs pankki, jolla on
mahtavat lakimiesosastot, ja usein vastapuolena on vähävarainen,
ongelmiin ajautunut tavallinen ihminen, eläkeläinenkin jopa
usein nykyisin takausvelkojen kautta tai muussa mielessä,
ja tällainen ihminen on henkisesti hyvin lyöty,
taloudellisesti ahtaalla, tämä tilanne on tavattoman
yksipuolinen ja tasapainoa ei tällaisessa tilanteessa ole
näitten isojen pankkien ja perintäyhtiöiden
hoitaessa näitä asioita. Siinä tavallinen
ihminen on vaikeuksissa, ja silloin lähtökohdaksi
tulee ottaa selkeästi se, että laki on heikomman
puolella, mutta tietysti ei kohtuuttomasti voi myöskään
velkojan asemaa heikentää. Tätä olen
itse miettinyt valiokunnassa, ja kun näitä asioita
on käsitelty, pyrkinyt etsimään niitä kohtia,
missä vielä saattaisi olla tämän
sinänsä kohtalaisen hyvin valmistellun uudistuksen
sisällä ongelmakohtia.
Viime laman jäljiltä meillä on todella
valtavan paljon näitä velkaongelmaisia yhä,
ja suurelta osin siksi tähän uudistukseen otettiin
ulosoton määräaikaisuus ja myös
taannehtivuus. Ne ovat tavattoman tärkeitä osia
tässä kokonaisuudessa. Ne parantavat velallisen
asemaa, kun ulosotto ei jatku elämän loppuun asti.
Velkahan ei sinänsä poistu, mutta ulosotto päättyy
15—20 vuoden kuluttua, eräissä tapauksissa
hieman pitemmän ajan kuluttua, mutta velka tietysti pysyy.
Toisaalta velan perintämahdollisuudet varmasti heikkenevät
ajan myötä, ja näin ollen tällä määräaikaisuudella
ei käytännössä ehkä ihan
niin suuri merkitys ole kuin saattaisi äkkiä ajatellen
näyttää. Samalla kun tämä määräaikaisuus
otetaan käyttöön, ulosoton tehoa lisätään
sinä aikana, jolloin se on käytettävissä,
ja se parantaa taas velkojan asemaa.
Taannehtivuus oli tässä yhteydessä iso
kysymys. Hallituksen alkuperäinen esitys oli kymmenen vuoden
taannehtivuus, 1.3.1993 lähtien katsottaisiin näitä määräaikoja,
ja niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi, sen jälkeen
kun tämä hallituksen esitys oli annettu, hallitus
teki, pääministeri Lipponen ja oikeusministeri
Koskinen tekivät, näyttävästi
2.5.2002 velkasovinto-ohjelman pankkien kanssa. Tähän
ohjelmaan sitten nämä perintätoimistot
myös yhtyivät. Siinä sovinto-ohjelmassa,
käsittämätöntä kylläkin,
ministerit antoivat pankeille periksi taannehtivuuden suhteen kolmen
vuoden ajan osalta vastoin sitä, mitä oli hallitus
juuri esityksessään esittänyt eduskunnalle.
Tämä aiheutti pitkän pohdinnan valiokunnassa,
miten tästä mennään eteenpäin. Hallituksen
puolella oli kovasti haluja pitää kiinni pankkisopimuksesta,
ja taas todettiin, että se olisi velallisia kohtaan hyvinkin
epäreilua, jos lievää adjektiivia käyttää,
jatkaa lamavelkojen uhrien roikottamista ulosotossa yli sen, mitä oli tässä hallituksen
esityksessä annettu ymmärtää.
Valiokunta päätyi mielestäni hyvin
viisaasti ja vastuullisesti siihen, että tämä pankkisopimus väistyy
ja hallituksen alkuperäinen esitys pidetään
voimassa, ja tältä osin mietintö on täysin
yksimielinen. Tämä ei merkitse sitä,
että pankkisopimus automaattisesti raukeaisi. Se voi jatkua
ja toivon mukaan jatkuu. Se vaan on tuonut hyvin vähän
tulosta tähän mennessä, vaikka se on
ollut jo puolisen vuotta käytännössä.
Sopimuksia on tehty vain muutama sata, ja nekin ovat ilmeisesti lähes
kaikki sellaisista veloista, jotka muutoinkin saataisiin perittyä.
Tästä on annettava valiokunnalle kyllä kiitos,
että saimme tämän hoidettua näin
järkevästi ja vastuullisesti.
Muita asioita tähän liittyy monenkinlaisia. Voisi
todeta, että yksi asia, joka ehkä on isompi, kuin
mitä valiokunnassa nousi esille, on 49 § ja erityisesti
sen sisältämä sivullisen asuntoon menon
oikeus. Siinä edellytetään toki erittäin
painavaa perustetta, mutta ulosottomies saa mennä sivullisen
asuntoon etsimään velalliselle kuuluvaa omaisuutta.
Tämä on aika merkittävä asia,
mutta sen valiokunta on yksimielisesti kyllä hyväksynyt.
Haluan sen vain tässä mainita, että tällaista pykälää ja
sen soveltamista on kyllä syytä seurata.
Arvoisa puhemies! Sitten totean, että me teimme valiokunnassa
esityksiä kahden pykälän, kolmannen luvun
5 ja 6 §:n, muuttamiseksi. Vastalauseessa on selitetty,
mistä niissä on kysymys. Näissä kolmannen
luvun 5 ja 6 §:ssä vahvistetaan vielä,
sanoisin kohtuullistetaan, velallisen asemaa. Ulosottoperuste ja
saamistodiste voivat syntyä ilman, että esitetään
missään vaiheessa alkuperäistä velkakirjaa
tai sen oikeaksi todistettua jäljennöstä.
Tämä on asia, jota tavallinen ihminen ei mitenkään
voi ymmärtää. Velkakirjaa ei ehkä ole
olemassakaan, ja nämä vahvat osapuolet eli nimenomaan
pankit ja perintäyhtiöt onnistuvat tuomioistuimista
saamaan tällaisilla, ehkä voisi sanoa ainakin
lainausmerkeissä, epämääräisillä papereilla
tuomion, jonka ulosottomies sitten panee täytäntöön,
ja näissäkin tapauksissa sallitaan täytäntöönpano.
Me kuusi edustajaa valiokunnassa katsoimme, että tässä pitäisi
siirtää todistustaakkaa velkojan suuntaan eikä velalliselle
sitä jättää, niin kuin hallituksen
esitys ja valiokunnan enemmistön kanta merkitsee. Näin voitaisiin
näissä kohtuuttomissa tilanteissa, jotka eivät
välttämättä ole kovin yleisiä,
vaikka ovat hyvin räikeitäkin olleet, saada velallisen
asemaa parannettua vahvaan velkojaan nähden.
Vielä tämän 6 §:n 2 momentissa
on lisäys siitä, että kun velka on peritty,
hakijan pitää palauttaa tavallinen velkakirja
velalliselle. Haluamme esittää siihen muutoksen
siltä osin, että se pitää palauttaa
mitätöitynä viipymättä eikä niin
kuin hallitus esittää, että se voidaan
palauttaa, mutta ei ole mitään tiukkaa linjaa
siinä suhteessa. Tuolla liikkuu velkakirjoja, jotka saattavat
aiheuttaa uuden perinnänkin pahimmassa tapauksessa, jos velkakirjaa
ei ole mitätöity ja palautettu.
Arvoisa puhemies! Pyydän, että edustajat lukevat
tuon vastalauseen ja siihen tulevat vielä mukaan, kun yksityiskohtaisessa
käsittelyssä esitämme nämä muutokset.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ulosottolain uudistusta on valmisteltu
jo useamman vuoden ajan, ja nyt todella vanha agraariaikainen ulosottolaki
tulee luottoyhteiskuntaan sopivampaan muotoon. Ulosoton kesto tulee
rajattua elikkä ulosotto vanhenee, mutta velka ei vanhene,
jos jatketaan vain sitä velan uudistamista. Useampi velallinen
on tullut siihen tulokseen, että juuri tällä nyt
käsittelyssä olevalla lainsäädännöllä velka
vanhenee. Siinä on tietenkin ollut myöskin harhaa
johtuen varmaan siitä, että on puhuttu näistä asioista
vähän epäselvästi.
Talousvaliokunnassa oli käsittelyssä laki
velan vanhenemisesta, ja siellä valiokunta lausuu, että hallitus
ryhtyy seuraavan vaalikauden aikana tutkimaan ja valmistelemaan
velan vanhenemismahdollisuutta. Tämähän
on iso perustuslaillinenkin kysymys. Kysymys on omaisuuden suojasta.
Suomessa on tällä hetkellä reilut
400 000 henkilöä tai yritystä ulosottotoimenpiteiden
kohteena. Tämä on varsin suuri luku. Osaltaan
tähän suureen lukuun vaikuttaa myös se,
että meillä on lamanaikaisia ulosottoja meneillään
vielä todella paljon. Erittäin suuren joukon eli
67 000 lamanaikaista velallista muodostaa ryhmä,
joka oli Arsenaalin asiakkaita ja jonka valtio myi Aktiv Hansalle
aktiiviseen perintään.
On aika kummallista, että samanaikaisesti kun valmistellaan
lainsäädäntöä, jolla
voitaisiin vapauttaa velallisia, myydään aivan
olemattomalla hinnalla ihmisiä tavallaan velkaorjuuteen.
12,5 miljardin markan nimellisarvoiset velat myytiin reilulla 500
miljoonalla markalla. Tässä olisi ollut kyllä tarvetta
käyttää järkeä. Tässä ei
olisi tarvittu armahduslakia vaan asianmukaista käsittelyä.
Ministeri Koskinen viime kesänä yritti pestä käsiään
ja hallituksen kasvoja tästä tapahtuneesta kömmähdyksestä,
mutta ei hän siinä onnistunut, koska eivät
nämä velkojatahot anna mitään anteeksi
eivätkä myöskään mitään
armoa. Heidän toimintatapansa perustuu liikeperiaatteisiin: kohtuullisella
hinnalla tai halvalla ostetaan ja kalliilla myydään
ja mahdollisimman tehokkaasti pyritään toimimaan.
Meillä on kaiken kaikkiaan mietittävä tätä yhteiskunnan
olemusta tällä hetkellä. Siis me olemme
nyt luottoyhteiskunnassa, jossa solmitaan paljon sopimuksia eli
ostaja ostaa ja myyjä myy. Siinä syntyy sopimus,
ja silloin kun myydään velaksi tai luottokortilla,
siihen tulee sitoumus, että se kuitenkin asianmukaisesti
maksetaan. Jos ei makseta, tulee sopimusrikkomus. Näitä sopimusrikkomuksia
on tullut entistä enempi ja tulee jatkossakin varmasti
olemaan.
Erityisesti haluan kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
kuluttajaviranomaisten vaatimukseen, että vaikka ihmisillä on
luottohäiriömerkintöjä, esimerkiksi
kännykkäliittymä tulee kuluttaja-asiamiehen
mukaan tällaiselle luottohäiriöiselle avata.
On aika kummallista, että viranomainen velvoittaa antamaan
luottoa, vaikka jo on osoitettavissa se, että ei ole luotettava
taho asioiden hoitajaksi.
Ed. Kankaanniemi pohdiskeli hyvin syvällisesti omassa
puheenvuorossaan tätä ulosottolain syvintä olemusta
ja kiinnitti myös niihin kahteen pykälään
huomiota, joista on kuuden allekirjoittajan vastalause ja joihin
palataan sitten asian yksityiskohtaisen käsittelyn yhteydessä.
Mutta kaiken kaikkiaan tämän lain voimaan tultua
oikeusministeriön on syytä hyvin seikkaperäisesti
informoida, mitä oikeasti tämä laki tarkoittaa,
jotta ihmiset voivat sitten orientoitua ajatuksissaan siihen, millä tavalla
elämä tämän jälkeen
jatkuu. Tämä ei ylivelkaisia auta, ainoastaan
siltä osin, että aktiiviset ulosottotoimet aikaa
myöten päättyvät.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Ketään ei voi tuomita elinikäiseen
velkavankeuteen tai ulosottoon. Pidän myönteisenä asiana
sitä, että tässä ulosotolle
tulee määräaika, 15 vuottakin on pitkä aika
olla hyvin pienillä tuloilla. Tässäkin
yhteydessä haluan kuitenkin muistuttaa siitä,
että myös sen ulosoton aikana pitäisi
jokaisen ihmisen ja perheen pärjätä,
ja sen takia ulosoton suojaosaa tulee korottaa. Se on ilman muuta
liian pieni. Tästä tulee jatkuvasti viestejä ihmisiltä,
että ulosoton aikana käteenjäävä tulo
pienissä tuloissa nimenomaan on hyvin vähäinen,
riittämätön. Odotan, että tähän
asiaan palataan maalisvaalien jälkeen, kun suuntaa hallitusneuvotteluissa
ja muutoinkin sitten jatkoon otetaan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Mauri Salo puuttui tuohon Arsenalin velkojen
myyntiin, ja se liittyy tähän ulosottolain käsittelyyn.
Ilmeisesti ministeri Siimes teki todella suuren virheen talouspoliittisen
ministerivaliokunnan siunauksella, kun hän hyväksyi
Arsenalin velkojen myynnin 5 prosentilla niiden arvosta. Olisi ollut
paljon edullisempaa jättää ne valtiolle
ja jatkaa perintää ulosoton kautta tai muuten
tai tehdä sopimuksia suoraan velallisten kanssa. Tähän
Arsenalin kauppaan liittyy vielä se, että siinä on
kauppaehto, jossa todetaan, että hallitus sitoutuu siihen,
että se ei tule antamaan ostajan eli velkojien edun vastaista
lakiesitystä eduskunnalle. Jopa niin pitkälle
saattoi siitä lukea, että yksikään
kansanedustaja ei saisi tehdä lakialoitetta täällä,
jolla heikennetään Arsenalin velkojen ostajien
asemaa, ja jos näin tapahtuu, niin syntyy vahingonkorvausvelvoite
Suomen valtiolle. Tämä on hämmästyttävä kauppa,
jonka hallitus teki Suomen veronmaksajien vahingoksi. Tässä yhteydessä siihen
ei ole kiinnitetty muutoin huomiota, mutta haluan sen tässä todeta,
että tämä olisi kyllä jopa sen
arvoinen, valtavan suuri asia, että pitäisi selvittää perusteellisesti,
miksi ja millä valtuuksilla tällainen kauppa näillä ehdoilla
syntyi.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä Arsenalin myyntiasia
on tullut tässä useaan kertaan esille. Arsenalin
tarkastusvaliokunnassa tästä on esitetty ja lähetetty
erinäisiä kirjelmiä ministeri Siimekselle
toivomuksena, että hän vastaisi näihin
myyntivaltuus- ym. kysymyksiin, mutta kovin pyöreitä ne
vastaukset ovat olleet. Tämä tältä osin.
Sitten yhdyn lämpimästi ed. Tennilän
puheenvuoroon siitä, että nimenomaan näitä ihmisiä, jotka
ovat tukalassa tilanteessa esimerkiksi konkurssinsa tai muun takia,
myöskin autetaan katsomaan tulevaisuuteen. Pitkän
velkataakan edessään näkevät
osaavat kyllä laskea sen, että vaikka he koko
elämänsä tekevät työtä,
sanotaanko, niska limassa, niin he eivät saa noita velkojansa maksetuksi.
Tässä on valtion tai muun tahon tultava apuun
mahdollisimman pian.
Yleiskeskustelu päättyy.